Anotācija (ex-ante)

23-TA-1373: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumi Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk – noteikumi) ir jāpapildina ar jaunām lopbarības augu sugām, kuru sēklas līdz šim Latvijā netika sertificētas, kā arī ierosinājumiem, kurus ieteikuši speciālisti, kas darbojas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības jomā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir papildināt noteikumus ar suņu smilgas, birztalu skarenes, pļavas zeltauzītes, apiņu lucernas, Aleksandrijas āboliņa, Persijas āboliņam zemeņu āboliņa un sējas seradellas sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības prasībām, kā arī papildināt sēklu paraugu noņemšanas prasības. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos noteikumos ir iekļautas 44 lopbarības augu sugas, kurām ir noteiktas kvalitātes, sertifikācijas un tirdzniecības prasības. Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīvā 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību (turpmāk – direktīva) ir minēts vairāk lopbarības augu sugu, nekā iekļauts noteikumos. Patlaban ir spēkā Komisijas 2017. gada 16. marta Īstenošanas Lēmums (ES) 2017/478, ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu 2010/680/ES. Tas paredz atbrīvojumu Latvijai piemērot direktīvas prasības daļai lopbarības augu sugu. Tā kā klimats kļūst siltāks un sēklaudzētājiem un tirgotājiem sāk rasties interese par sugām, kuras līdz šim netika uzskatītas par piemērotām Latvijas klimatam, noteikumi papildināmi ar tām augu sugām, kas turpmākajos gados varētu tikt sertificētas vai tirgotas Latvijas teritorijā.

Pēc kaimiņvalstu pieredzes un Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk – dienests) sniegtās informācijas, izvērtēšanas noteikumi ir jāpapildina ar astoņām jaunām lopbarības augu sugām: suņu smilgu (Agrostis canina L.), birztalu skareni (Poa nemoralis L.), pļavas zeltauzīti (Trisetum flavescens (L.) P. Beauv.), apiņu lucernu (Medicago lupulina L.), Aleksandrijas āboliņu (Trifolium alexandrinum L.), Persijas āboliņu (Trifolium resupinatum L.), zemeņu āboliņu (Trifolium fragiferum L.) un sējas seradellu (Ornithopus sativus Brot.).

Sējas zirņu, sējas vīķu un lauka pupu sertificētas sēklas materiālā dažkārt ir sastopams daudz piemaisījumu, kas nepārsniedz noteikumu 12. pielikuma noteiktos minimālās analītiskās tīrības (% no masas) rādītājus, tomēr sēklas materiāls vizuāli neizskatās pietiekami attīrīts. Sēklas materiāls, kas nav pietiekami attīrīts, var radīt zaudējumus sēklu pircējam, jo piemaisījuma frakcijas, kas ir lielākas par sēklas izmēru, sprūst sējmašīnās. Šādu sertificētu sēklu sējums, kas sēts ar sējmašīnu, nav vienlaidu, un veidojas neapsēti laukumi, bet tas rada zaudējumus. Lai novērstu vizuāli pamanāmo augu piemaisījumu klātbūtni, noteikumu projektā ir iekļauta prasība, ka dienesta inspektors pārtrauc ņemt paraugu, ja konstatē, ka piemaisījumu frakciju izmērs ir lielāks par divu sēklu izmēru, un par to informē sēklaudzētāju. Sēklaudzētājs var īstenot darbības, lai novērstu piemaisījumu daudzumu sēklas materiālā, ja vēlas, lai sēkla tiktu sertificēta.

Ir ieviesta zemkopības nozares e-pakalpojumu vietne (https://epakalpojumi.zm.gov.lv/), kurā ir pieejami visi e-pakalpojumi, ko sniedz dienests. Noteikumos ir nepieciešams precizēt, ka sēklaudzētājs iesniedz iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.

Jāprecizē prasības attiecībā uz sēklu partiju novietošanu noliktavā sēklu parauga noņemšanai. Patlaban sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos ir dažādi formulējumi sēklu partiju paraugu noņemšanas prasībām attiecībā uz sēklu partijas novietojumu, un tas rada neizpratni sēklaudzētājiem un inspektoriem. Nepieciešams arī novērst dažādās noteikumu prasību interpretācijas iespējas. Noteikumos precizēts, ka reģistrā reģistrētai personai sēklu partija noliktavā ir jānovieto tā, lai inspektors jebkurai iesaiņojuma vienībai var piekļūt un noņemt paraugu bez piepūles, brīvi un droši, neapdraudot savu dzīvību un veselību.

Patlaban ir noteikts, ka atkārtota facēlijas (Phacelia tanacetifolia Benth.) sēklu pārbaude ir jāveic pēc trim mēnešiem, ja sēklu mitrums pārsniedz 13,0 %, bet, ja sēklu mitrums nepārsniedz 13,0 %, tad atkārtota sēklu pārbaude ir jāveic pēc viena vai diviem gadiem, ņemot vērā arī dīgtspējas rādītājus. Tā kā citās dalībvalstīs facēlijas sēklu standarta mitrums ir 14,0 %, lai nodrošinātu, ka Latvijas sēklaudzētājiem ir līdzvērtīgas konkurences iespējas Eiropas Savienības tirgū, ir nepieciešams palielināt facēliju sēklu mitruma līmeni līdz 14,0 %. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt noteikumu 31. un 57. punktu, nosakot, ka sēklaudzētājs iesniedz iesniegumu dienestam par nepieciešamajām sēklaudzēšanas lauku apskatēm vai vidējā sēklu parauga noņemšanu, analīžu veikšanu un oficiālo etiķešu izgatavošanu, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni.
Risinājuma apraksts
Prasība iesniegumu iesniegt dienestā, izmantojot zemkopības nozares e-pakalpojumu vietni, ietverta noteikumu projekta 1. un 2. punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumus ir nepieciešams papildināt ar prasībām sējas zirņu, sējas vīķu un lauku pupu sēklu tīrības uzlabošanai, pirms dienesta inspektors noņem paraugu sēklu kvalitātes novērtēšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumi papildināti ar 69.un 69.2 punktu (noteikumu projekta 3. un 4. punkts), nosakot, ka dienesta inspektors pārtrauc ņemt paraugu no sējas zirņu, sējas vīķu un lauku pupu sēklas partijas, ja konstatē, ka piemaisījumu frakciju izmērs ir lielāks par divu attiecīgās lopbarības augu sugas sēklas izmēru, un informē sēklaudzētāju par neatbilstoši attīrītu sēklas partiju. Sēklaudzētājs var īstenot dažādas darbības ar sēklu partijām, lai novērstu piemaisījumu daudzumu sēklas materiālā, ja vēlas, lai sējas zirņu, sējas vīķu un lauku pupu sēkla tiktu sertificēta.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt prasības noteikumu 79. punktā attiecībā uz sēklu partiju novietošanu noliktavā sēklu parauga noņemšanai. Patlaban sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumos ir dažādi formulējumi sēklu partiju paraugu noņemšanas prasībām attiecībā uz sēklu partijas novietojumu, un tas rada neizpratni sēklaudzētājiem un dienesta inspektoriem. Nepieciešams arī novērst noteikumu prasību dažādas interpretācijas iespējas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5. punkts precizē noteikumu 79. punktu, nosakot, ka reģistrā reģistrētā persona sēklu partiju noliktavā novieto tā, lai inspektors jebkurai iesaiņojuma vienībai var piekļūt un noņemt paraugu bez piepūles, brīvi un droši, neapdraudot savu dzīvību un veselību.
Problēmas apraksts
Tā kā noteikumi tiek papildināti ar jaunām lopbarības augu sugām (suņu smilgu, birztalu skareni, pļavas zeltauzīti, apiņu lucernu, Aleksandrijas āboliņu, Persijas āboliņu, zemeņu āboliņu un sējas seradellu), ir jānoteic šo sugu sēklu partiju pēcpārbaudes prasības, lai pārliecinātos, vai sēklu pavairošanas procesā ir nodrošināta un saglabājusies šķirnes identitāte un tīrība. Ir nepieciešams noteikt oriģinālā šķirnes sēklu parauga minimālo masu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 155.3. un 155.4. apakšpunkts (noteikumu projekta 6. un 7. punkts) ir papildināts ar lopbarības augu sugām, nosakot, ka sēklu parauga minimālā masa ir 150 gramu zemeņu āboliņam, 300 gramu Aleksandrijas āboliņam un Persijas āboliņam un 100 gramu pārējām noteikumu projektā iekļautajām augu sugām.
Problēmas apraksts
Noteikumu 1. pielikums (tajā noteiktas lopbarības augu sugas, uz kurām attiecas noteikumi) ir jāpapildina ar astoņām jaunām sertificējamām lopbarības augu sugām.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projekta 8. punktu jaunā redakcijā izteikts 1. pielikums. Noteikumu 1. pielikuma I daļa "Stiebrzāles" tiek papildināta ar trīs augu sugām: suņu smilgu, birztalu skareni, pļavas zeltauzīti. Savukārt 1. pielikuma II daļā "Tauriņzieži" tiek iekļautas piecas augu sugas: apiņu lucerna, sējas seradella, Aleksandrijas āboliņš, Persijas āboliņš un zemeņu āboliņš.
Problēmas apraksts
Nepieciešams papildināt noteikumu 4. pielikuma "Prasības sugas un šķirnes tīrībai" 5. un 6. punktu, kas nosaka stiebrzāļu dzimtas sugas un tauriņziežu dzimtas sugas, kuru sēklas sēklu kvalitātes novērtēšanas procesā laboratorijā ir grūti atšķiramas no citām lopbarības augu sugām un citiem grūti atšķiramiem kultūraugiem un nezālēm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 4. pielikuma 5. punkts ir papildināts ar kultūraugiem, kas ir grūti atšķirami no suņu smilgas, – parasto smilgu (Agrostis capillaris L.), balto smilgu (Agrostis gigantea Roth) un ložņu smilgu (Agrostis stolonifera L.), kultūraugiem, ir grūti atšķirami no birztalu skarenes, – maura skareni (Poa annua L.), purva skareni (Poa palustris L.), pļavas skareni (Poa pratensis L.) un parasto skareni (Poa trivialis L.), kā arī grūti atšķirami no pļavas zeltauzīšu nezālēm, – parasto ciņusmilgu (Deschampsia caespitosa (L.) P. Beauv.) un parasto rudzusmilgu (Apera spica-venti (L.) P. Beauv.). Savukārt noteikumu 4. pielikuma 5. punktā dotais stiebrzāļu saraksts – smalklapu auzene (Festuca filiformis Pourr), aitu auzene (Festuca ovina L.), sarkanā auzene (Festuca rubra L.), raupjā auzene (Festuca trachyphylla (Hack.) Hack.) – papildināts ar nezāli vulpiju (Vulpia sp.), kuras sēklas ir līdzīgas auzeņu sēklām.
Noteikumu 4. pielikuma 6. punktā dotais augu saraksts ir papildināts ar apiņu lucernu, Aleksandrijas āboliņu, Persijas āboliņu un zemeņu āboliņu, un kultūraugiem, kas grūti atšķirami nominētajām sugām, – sējas lucernu (Medicago sativa L.), hibrīdo lucernu (Medicago × varia T. Martyn Sand), inkarnāta āboliņu (Trifolium incarnatum L.), sarkano āboliņu (Trifolium pratense L.), austrumu galegu (Galega orientalis Lam.) un attiecīgi arī apiņu lucernu, Aleksandrijas āboliņu, Persijas āboliņu, zemeņu āboliņu, kā arī nezālēm – balto amoliņu (Melilotus albus Medik.), dzelteno amoliņu (Melilotus officinalis (L.) Pall.) un sirpjveida lucernu (Medicago falcata L.) (noteikumu projekta 9. punkts). 
Noteikumu 4.pielikumā ir precizēti latīniskie nosaukumi nezālēm, tiem pievienojot augu sugu autoru uzvārdu saīsinājumus.
Problēmas apraksts
Lai tiktu novērtēta sēklu kvalitāte jaunajām lopbarības augu sugām, noteikumi ir papildināami ar prasībām sēklu partijas un parauga masai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 11. pielikums (noteikumu projekta 10. punkts) papildināts ar prasībām sēklu partijas un parauga masai (suņu smilgai, birztalu skarenei, pļavas zeltauzītēm, apiņu lucernai, sējas seradellai, Aleksandrijas āboliņam, Persijas āboliņam un zemeņu āboliņam).
Problēmas apraksts
Lai sertificētu lopbarības augu sēklas, ir nepieciešama sēklu kvalitātes novērtēšana. Sēklu vidējā parauga kvalitātei ir jāatbilst rādītājiem, kas noteikti noteikumu 12. pielikumā. Noteikumu 12. pielikums ir jāpapildina ar informāciju par minimālajiem dīgtspējas rādītājiem, analītiskās tīrības un paraugā konstatējamā maksimālo citu augu sugu sēklu daudzuma rādītājiem jaunajām lopbarības augu sugām. 
Risinājuma apraksts
Izteikt noteikumu 12. pielikumu jaunā redakcijā (noteikumu projekta 11. punkts), to papildinot ar informāciju par suņu smilgas, birztalu skarenes, pļavas zeltauzītes, apiņu lucernas, sējas seradellas, Aleksandrijas āboliņa, Persijas āboliņa un zemeņu āboliņa sertificētas un bāzes sēklas minimāliem kvalitātes rādītājiem.
Problēmas apraksts
Spēkā esošajos noteikumos ir noteikts, ka tad, ja mitruma līmenis facēlijas sēklās pārsniedz 13,0 %, atkārtotas sēklas pārbaudes termiņš ir trīs mēneši, bet, ja nepārsniedz šo daudzumu, – viens vai divi gadi atkarībā no dīgtspējas. Tā kā citās dalībvalstīs facēlijas sēklu standarta mitrums ir 14,0 %, Latvijas sēklaudzētājiem ir jānodrošina līdzvērtīgas konkurences iespējas Eiropas Savienības tirgū.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams palielināt facēlijas sēklu mitruma līmeni līdz 14,0 %, grozot noteikumu 19.1 pielikumu. Noteikumu projekta 12. punkts paredz izteikt 19.1 pielikumu jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Noteikumi noteic, ka ir jāveic lopbarības augu sēklu partijas pēcpārbaude. Nepieciešams papildināt noteikumu 26. pielikumu, kas nosaka lopbarības augu sugu sadalījumu grupās sēklu partiju pēcpārbaudei. Pirmās grupas lopbarības augu sugas ir viengadīgas, bet otrās grupas lopbarības augu sugas – daudzgadīgas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 26. pielikumā (noteikumu projekta 13. punkts) ietvertā pirmā grupa papildināta ar apiņu lucernu, sējas seradellu, Aleksandrijas āboliņu un Persijas āboliņu, bet otrā grupa – ar suņu smilgu, birztalu skareni, pļavas zeltauzīti un zemeņu āboliņu.
Problēmas apraksts
Noteikumu 27. pielikums nosaka pamatrādītājus pēcpārbaudes kontrollauciņu iekārtošanai. Nepieciešams papildināt šo pielikumu, lai tiktu nodrošināta atbilstoša pēcpārbaudes ierīkošana lopbarības augu sugām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 27. pielikuma (noteikumu projekta 14. punkts) pirmās grupas lopbarības augu nosacījumi papildināti ar apiņu lucernas, Aleksandrijas āboliņa un Persijas āboliņa vēlamo augu skaitu lauciņā.
Suņu smilgas, birztalu skarenes, pļavas zeltauzītes, zemeņu āboliņa un sējas seradellas vēlamo augu skaits lauciņā ir noteikts attiecīgi pie tauriņziežiem vai stiebrzālēm, jo tām nav īpašu prasību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām fiziskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu un tirdzniecību.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz tām juridiskām personām, kas reģistrētas Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas Sēklaudzētāju un sēklu tirgotāju reģistrā un nodarbojas ar lopbarības augu sēklaudzēšanu un tirdzniecību.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Joma tiks sakārtota un ieviestas inovācijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L2109
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016. gada 1. decembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2016/2109, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK, lai iekļautu jaunas sugas un sugas Lolium x boucheanum Kunth botānisko nosaukumu
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32009L0074
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2009. gada 26. jūnijs Direktīva 2009/74/EK, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK, Padomes Direktīvu 66/402/EEK, Padomes Direktīvu 2002/55/EK un Padomes Direktīvu 2002/57/EK attiecībā uz augu botāniskajiem nosaukumiem, citu organismu zinātniskajiem nosaukumiem un konkrētiem Direktīvu 66/401/EEK, 66/402/EEK un 2002/57/EK pielikumiem, ņemot vērā jaunākās zinātnes un tehnikas atziņas
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Ar grozījumiem noteikumos netiek mainītas vai ietekmētas Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīvā 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību noteiktās prasības.

Ar grozījumiem noteikumu 12. pielikumā netiek mainītas vai ietekmētas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 26. oktobra Regulas (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK normas.

Komisijas 2017. gada 16. marta Īstenošanas Lēmuma (ES) 2017/478, ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu 2010/680/ES, pārņemšana tiek ietekmēta tikai tik tālu, cik tas skar jauno sēklu sugu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības uzsākšanu, bet attiecībā uz citu Lēmuma 2017/478 nosacījumu pārņemšanu nekas netiek mainīts, ietekmēts vai nepārņemts.

Ar grozījumiem noteikumu 4. un 12. pielikumā netiek mainītas vai ietekmētas Komisijas 2020. gada 11. februāra Īstenošanas Direktīvas (ES) 2020/177, ar ko attiecībā uz augu kaitīgajiem organismiem sēklās un citā augu reproduktīvajā materiālā groza Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 2002/55/EK, 2002/56/EK un 2002/57/EK, Komisijas Direktīvas 93/49/EEK un 93/61/EEK un Īstenošanas direktīvas 2014/21/ES un 2014/98/ES, tiesību normas.

Ar grozījumiem noteikumu 26. pielikumā netiek mainītas vai ietekmētas prasības, kas izriet no Komisijas 2021. gada 8. marta Īstenošanas direktīvas (ES) 2021/415, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām.

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016. gada 1. decembra Īstenošanas Direktīva (ES) 2016/2109, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK, lai iekļautu jaunas sugas un sugas Lolium x boucheanum Kunth botānisko nosaukumu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 1. punkta "b" apakšpunkts (grozīts Direktīvas 66/401 2. panta 1. punkta A daļas "b" punkts)
Noteikumu projekta 8. punkts
(noteikumu 1. pielikums)
Pārņemtas daļēji
Pants netiek pārņemts pilnībā, jo spēkā ir Komisijas 2017. gada 16. marta Īstenošanas lēmums (ES) 2017/478, ar kuru konkrētas dalībvalstis atbrīvo no pienākuma konkrētām sugām piemērot Padomes Direktīvas 66/401/EEK, 66/402/EEK, 68/193/EEK, 1999/105/EK, 2002/54/EK, 2002/55/EK un 2002/57/EK attiecīgi par lopbarības augu sēklu, graudaugu sēklu, vīnogulāju veģetatīvās pavairošanas materiāla, meža reproduktīvā materiāla, biešu sēklu, dārzeņu sēklu un eļļas augu un šķiedraugu sēklu tirdzniecību un ar kuru atceļ Komisijas Lēmumu 2010/680/ES (turpmāk – Lēmums 2017/478).
Tas paredz atbrīvojumu Latvijai piemērot Padomes 1966. gada 14. jūnija Direktīvas 66/401/EEK par lopbarības augu sēklu tirdzniecību (turpmāk – direktīva) prasības daļai lopbarības augu sugu.

Prasības pārņemtas attiecībā uz apiņu lucernu (Medicago lupulina L.), Aleksandrijas āboliņu (Trifolium alexandrinum L.), Persijas āboliņu (Trifolium resupinatum L.), zemeņu āboliņu (Trifolium fragiferum L.) un sējas seradellu (Ornithopus sativus Brot.).
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikuma 1. daļas "b" un "d" apakšpunkts 
(grozīts Direktīvas 66/401 II pielikums, aizstājot tabulas I daļas 2. punkta A apakšpunktā un II pielikuma II daļas 2. punkta A apakšpunktā)
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu 12. pielikums)
Pārņemtas daļēji
Pielikuma 1. daļas "b" un "d" apakšpunktā noteiktais netiek pārņemts pilnībā, jo spēkā ir Lēmums 2017/478, kas paredz atbrīvojumu Latvijai piemērot direktīvas prasības daļai lopbarības augu sugu.

Prasības pārņemtas attiecībā uz suņu smilgu (Agrostis canina L.), birztalu skareni (Poa nemoralis L.), pļavas zeltauzīti (Trisetum flavescens (L.) P. Beauv.), apiņu lucernu (Medicago lupulina L.), Aleksandrijas āboliņu (Trifolium alexandrinum L.), Persijas āboliņu (Trifolium resupinatum L.), zemeņu āboliņu (Trifolium fragiferum L.) un sējas seradellu (Ornithopus sativus Brot.).
Neparedz stingrākas prasības.
Pielikuma 2. daļa 
(grozīts Direktīvas 66/401 III pielikums)
Noteikumu projekta 10. punkts
(noteikumu 11. pielikums)
Pārņemtas daļēji
Pielikuma 2. daļa netiek pārņemta pilnībā, jo spēkā ir Lēmums 2017/478, kas paredz atbrīvojumu Latvijai piemērot direktīvas prasības daļai lopbarības augu sugu.
Prasības pārņemtas attiecībā uz suņu smilgu (Agrostis canina L.), birztalu skareni (Poa nemoralis L.), pļavas zeltauzīti (Trisetum flavescens (L.) P. Beauv.), apiņu lucernu (Medicago lupulina L.), Aleksandrijas āboliņu (Trifolium alexandrinum L.), Persijas āboliņu (Trifolium resupinatum L.), zemeņu āboliņu (Trifolium fragiferum L.) un sējas seradellu (Ornithopus sativus Brot.).
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr.1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2009. gada 26. jūnijs Direktīva 2009/74/EK, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK, Padomes Direktīvu 66/402/EEK, Padomes Direktīvu 2002/55/EK un Padomes Direktīvu 2002/57/EK attiecībā uz augu botāniskajiem nosaukumiem, citu organismu zinātniskajiem nosaukumiem un konkrētiem Direktīvu 66/401/EEK, 66/402/EEK un 2002/57/EK pielikumiem, ņemot vērā jaunākās zinātnes un tehnikas atziņas
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pielikuma A daļa 
(grozīts Direktīvas 66/401 II pielikums)
Noteikumu projekta 11. punkts
(noteikumu 12. pielikums)
Pārņemtas daļēji
Pielikuma A daļa netiek pārņemta pilnībā, jo spēkā ir Lēmums 2017/478, kas paredz atbrīvojumu Latvijai piemērot direktīvas prasības daļai lopbarības augu sugu.
Prasības pārņemtas attiecībā uz suņu smilgu (Agrostis canina L.), birztalu skareni (Poa nemoralis L.), pļavas zeltauzīti (Trisetum flavescens (L.) P. Beauv.), apiņu lucernu (Medicago lupulina L.), Aleksandrijas āboliņu (Trifolium alexandrinum L.), Persijas āboliņu (Trifolium resupinatum L.), zemeņu āboliņu (Trifolium fragiferum L.) un sējas seradellu (Ornithopus sativus Brot.).
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Sēklaudzētāju asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3ce15597-4b28-4e4a-8488-f75f78415e05

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par Tiesību aktu projektu publiskā portāla (turpmāk–portālā) sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" ievietoto noteikumu projektu ir saņemti priekšlikumi gan portālā, gan e-pastā. Portālā izteiktais priekšlikums no Latvijas sēklaudzētāju asociācijas biedra par facēlijas sēklu mitruma palielināšanu ir ņemts vērā.

Biedrībām "Zemnieku Saeima", "Latvijas sēklaudzētāju asociācija" un "Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padome" tika nosūtīta e-pasta vēstule ar informāciju par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā.

Biedrība "Zemnieku Saeima" uz e-pastu atsūtīja priekšlikumus par iespējamajiem papildu grozījumiem noteikumos.
Priekšlikumi tika izvērtēti, bet netika ņemti vērā. Viedokļu pārskatu var skatīt pielikuma dokumentā "Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi".

Biedrībai "Lauksaimniecības organizācijas sadarbības padome" nebija ne priekšlikumu, ne iebildumu par plānotajiem grozījumiem noteikumu projektā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumi tiek papildināti ar jaunām lopbarības augu sugām, kas paplašina kontrolē esošo sugu daudzumu sēklu sertifikācijā (laboratorijā, pēcpārbaudē, lauku apskatēs).
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi