Anotācija

25-TA-372: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma (turpmāk – Likums) 7.2 panta devīto daļu un 14. panta pirmo daļu, kas stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī, lai:
1) noteiktu kārtību, kādā veterināro zāļu lieltirgotavu, ražotāju un importētāju Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk - dienests) iekļauj, atsaka iekļaut vai izslēdz no to objektu saraksta, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām;
2) precizētu dienesta kompetenci attiecībā uz speciālo atļauju (licenšu) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai, ražošanai un importam izsniegšanu, apturēšanu, pārreģistrēšanu un anulēšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz:
1)nosacījumus un kārtību kādā veterināro zāļu lieltirgotāju, ražotāju un importētāju dienests iekļauj to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām;
2) konkretizēt dienesta kompetenci attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatītāju, ražotāju un importētāju licencēšanu, uzraudzību un kontroli.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
Grozījumi Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību un kontroli stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā kontrolējamo narkotisko un psihotropo vielu, kā arī prekursoru saraksti (turpmāk tekstā saukti – I saraksts vai II saraksts vai III saraksts vai IV saraksts) noteikti likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikumā. 

Attiecībā uz vielu etorfīns, sākot ar 2025. gada 1. decembri, stājas spēkā izņēmums pieļaujot tā lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām (saskaņā ar likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" Pārejas noteikumu 9. punktu, kas  paredz 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunktā esošai vielai izņēmumu attiecībā uz lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām).
Lai noteiktu I saraksta iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (t.sk. etorfīnam), aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus, ir izstrādāti grozījumi Likumā, kas deleģē Ministru kabinetam izstrādāt nosacījumus, kā dienests iekļauj veterināro zāļu lieltirgotāju, ražotāju un importētāju to objektu sarakstā, kam atļautas darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Vienlaikus grozījumi Likumā konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas, veicot veterinārās farmācijas jomas funkciju pārdali Pārtikas un veterinārajam dienestam pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - Veterināro zāļu regula) prasībām. Grozījumi veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Grozījumi Likumā stājas spēkā 2025.gada 1.decembrī.

Pamatojoties uz iepriekš minēto, nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai" (turpmāk - noteikumi Nr.35), lai noteiktu prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, ražošanu un importēšanu, tostarp kompetento iestādi, kā arī nosacījumus iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Esošajā situācijā, lai novērstu nevajadzīgu administratīvo slogu dienestam un neradītu satraukumu uzņēmējiem, netiek izdots jauns tiesiskais regulējums. Pretējā gadījumā dienestam būtu nepieciešams pārveidot iekšējās procedūras un protokolus veterināro zāļu uzraudzībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai īstenotu 7.2 panta devītajā daļā noteikto pilnvarojumu, pamatojoties uz grozījumiem Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā, nepieciešams papildināt noteikumu Nr. 35 izdošanas pamatojumu ar pantu, uz kā pamata noteikumos iekļauj kārtību, kādā dienests veterināro zāļu lieltirgotavas un veterināro zāļu ražotājus un importētājus iekļauj to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļautās vielas saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums – lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punkts papildina noteikumu Nr. 35 izdošanas pamatojumu ar atsauci uz Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 7.2 panta devīto daļu, lai saskaņotu tiesiskā regulējuma normas ar grozījumiem Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā, kas stājas spēkā 2025. gada 1. decembrī.
Problēmas apraksts
Likums nosaka dienesta kompetenci izvērtēt II un III sarakstā iekļauto vielu saturošu veterināro zāļu, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, izplatīšanas, ražošanas, importēšanas un eksportēšanas atbilstību normatīvo aktu prasībām un nosaka dienesta kompetenci izsniegt II un III sarakstā iekļauto vielu saturošu veterināro zāļu, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Līdz šim speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai, ražošanai un importam izsniedza, kā arī attiecīgās atbilstības pārbaudes veica Zāļu valsts aģentūra.
Likumā paredzēts arī, ka dienests veic veterināro zāļu lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, kuri veic darbības ar II un III sarakstā iekļauto vielu saturošām veterinārām zālēm, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, uzraudzību un kontroli. 

Ņemot vērā dienesta kompetenci veterināro zāļu apritē, kā arī paredzēto funkciju pārdali nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 35, nosakot dienesta kompetenci piešķirt speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai, ražošanai un importam, kā arī veterināro zāļu lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju uzraudzībai un kontrolei, kas veic darbības ar veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2., 3. un 4. punkts precizē noteikumu Nr. 35 1.1. apakšpunktu, atrunājot speciālo atļauju (licenšu) veidus, kādus var saņemt. Ņemot vērā, ka veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles ir veterinārās zāles, tās turpmāk netiks izdalītas kā atsevišķa kategorija, kurām nepieciešama atsevišķa speciālā atļauja (licence) to izplatīšanai, ražošanai un importēšanai, svītrojot 1.1.2. un 1.1.4. apakšpunktu un papildinot veterināro zāļu speciālās atļaujas (licences) tvērumu ar veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm.

Noteikumu projekta 6. un 8. punkts precizē noteikumu Nr. 35 2. un 5. punktu, nosakot, ka lēmumu par speciālās atļaujas (licences) veterināro zāļu, tostarp veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kā arī ražošanai un importēšanai izsniegšanu, apturēšanu, pārreģistrēšanu un anulēšanu pieņem, kā arī licences izsniedz dienests.

Noteikumu projekta 9., 13., 16., 17.,20., 21., 22., 23., 24., 27. un 28. punkts precizē noteikumu Nr.35 12., 20., 21., 29.1, 30., 31., 32., 33., 37. un 38. punktu, kā arī 6.2. un 6.5. apakšnodaļu nosakot kompetento iestādi veterināro zāļu jomā, kurai jāiesniedz pieteikums speciālās atļaujas (licences) izsniegšanai vai pārreģistrēšanai veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, ražošanai vai importēšanai, kā arī jānodrošina atbilstības novērtēšana speciālās atļaujas (licences) narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai un veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā izsniegšanai vai pārreģistrēšanai, vienlaicīgi precizējot atbilstības novērtēšanas kārtību, ņemot vērā arī atbilstību narkotisko un psihotropo zāļu reglamentējošo normatīvo aktu prasībām. Vienlaikus noteikumu projekta 11., 14, 27. un 28. punkts precizē noteikumu Nr. 35 8., 14., 37. un 38. punktu, nosakot, ka lieltirgotavai, ražotājam vai importētājam veicot darbības ar veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm jānodrošina arī narkotisko un psihotropo zāļu reglamentējošo normatīvo aktu prasības, tostarp jānosaka par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti atbildīgā amatpersona vai ražošanas gadījumā - kvalificētā persona. 

Noteikumu projekta 12., 15., 18., 19. un 34. punkts svītro noteikumu Nr. 35 3. nodaļu, 4.2., 6.2. un 6.4. apakšnodaļu, kā arī 62. punktu, kas nosaka prasības iesniedzējam un iesniedzamos dokumentus speciālās atļaujas (licences) saņemšanai veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai vai importēšanai, tās veidlapas formu, kā arī atbilstības novērtēšanu un protokola sagatavošanu attiecībā uz narkotiskajām un psihotropajām zālēm, kas turpmāk nebūs Zāļu valsts aģentūras kompetence.

Noteikumu projekta 29. un 30. punkts precizē noteikumus Nr. 35, svītrojot noteikumu 7. nodaļu un papildinot ar jaunu 6.1nodaļu, kurā skaidri un komersantam pārskatāmi apvieno tos dienesta lēmumus, ko pieņem attiecībā uz speciālo atļauju (licenšu) izsniegšanu, apturēšanu, atjaunošanu, pārreģistrēšanu un anulēšanu. Pēc būtības, nav mainīti jau spēkā esošo noteikumu Nr.35 noteiktie dienesta kompetences lēmumi, tie tiek tikai pārskatāmi apkopoti, ņemot vērā, ka Zāļu valsts aģentūras kompetence attiecībā uz veterināro zāļu speciālajām atļaujām (licencēm) tiek svītrota. 
Atbilstoši Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 1.1 punktam, dienests pilda Veterināro zāļu regulas 137. pantā minētās kompetentās iestādes pienākumus, tostarp atbilstoši Veterināro zāļu regulas 90., 92. un 133. pantam pieņem lēmumu par speciālo atļauju (licenšu) izsniegšanu, apturēšanu, atjaunošanu, pārreģistrēšanu un anulēšanu veterināro zāļu ražošanai vai importam, bet atbilstoši Veterināro zāļu regulas 100. pantam pieņem lēmumu par speciālo atļauju (licenšu) izsniegšanu, apturēšanu, atjaunošanu, pārreģistrēšanu un anulēšanu veterināro zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā.
Papildus tiek precizēts dienesta lēmumu pieņemšanas termiņš par speciālo atļauju (licenšu) izsniegšanu veterināro zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā un ražošanu vai importēšanu atbilstoši Farmācijas likuma 64.1 pantam (noteikumu Nr. 35 40.2 punkts). Savukārt, ņemot vērā, ka veterināro aptieku speciālās atļaujas (licences) izdošanas termiņi nav noteikti Farmācijas likumā un Veterināro zāļu regulā, dienests lēmumu pieņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

Noteikumu projekta 35. punkts precizē noteikumu Nr. 35 65. punktu, papildinot dienesta kompetenci, uzturēt datus arī par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti veterināro zāļu lieltirgotavās, ražošanā un importēšanā. Vienlaikus tehniski tiek precizēta narkotisko un psihotropo zāļu kategorizācija, lai salāgotu ar citiem spēkā esošiem narkotisko un psihotropo zāļu regulējošiem normatīviem aktiem. 

Noteikumu projekta 36. un 37. punkts precizē noteikumus Nr. 35, svītrojot noteikumu 9. nodaļu un papildinot ar jaunu 8.1nodaļu, kurā skaidri un komersantam pārskatāmi apkopoti dienesta un speciālās atļaujas (licences) turētāja pienākumi, vienlaikus svītrojot Zāļu valsts aģentūras un Veselības inspekcijas līdz šim noteiktos pienākumus.
Problēmas apraksts
Likuma 7.2 panta trešā un ceturtā daļa nosaka nosacījumus, kādā gadījumā veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, var veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām. 
Veterināro zāļu regulas 88.pants nosaka, ka ražošanas atļauju jeb speciālo atļauju (licenci) veterināro zāļu ražošanai saņem ne tikai veterināro zāļu ražotājs, bet arī veterināro zāļu importētājs. Lai nodarbotos ar veterināro narkotisko un psihotropo zāļu importu, nepieciešama ražošanas atļauja jeb konkrētajā gadījumā, speciālā atļauja (licence) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai.

Lai veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, varētu veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, Pārtikas un veterinārajam dienestam tas jāiekļauj to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - veterinārmedicīniskām manipulācijām. Sarakstā iekļauj tikai tās veterināro zāļu lieltirgotavas, veterināro zāļu ražotājus un importētājus, kas atbilst noteiktām prasībām (piemēram, saņemta Likuma 9. pantā minētā licence darbībai ar II saraksta vielām un zālēm). To objektu saraksts, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tiek veidots un komersanti tajā tiek iekļauti, lai nodrošinātu nepārprotamu un izsekojamu informāciju Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai, par komersantiem, kas veic darbības ar konkrētajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm, lai nodrošinātu pilnvērtīgu šo zāļu aprites uzraudzību un kontroli.

Ņemot vērā iepriekš minēto, nepieciešams noteikt kārtību, nosacījumus un prasības, veterināro zāļu lieltirgotavu, ražotāju un importētāju iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5.punkts papildina noteikumus Nr. 35 ar jaunu 1.3. apakšpunktu, kas paplašina noteikumu darbības ietvaru un paredz to, ka noteikumi nosaka nosacījumus un kārtību, kādā veterināro zāļu lieltirgotavu, ražotāju vai importētāju dienests iekļauj, atsaka iekļaut vai izslēdz no to objektu saraksta, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Noteikumu projekta 7.punkts precizē noteikumu Nr. 35 3. punktu, skaidri atrunājot, kādos gadījumos veterināro zāļu lieltirgotava, ražotājs vai importētājs ir tiesīgs veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.

Noteikumu projekta 31. punkts papildina noteikumus Nr.35 ar jaunu 7.nodaļu, kas nosaka kārtību, kādā veterināro zāļu lieltirgotavu, ražotāju vai importētāju iekļauj vai atsaka iekļaut to objektu sarakstā, kuriem atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus, kādiem jāatbilst, lai to iekļautu objektu sarakstā, kā arī paredz nosacījumus, kādos gadījumos veterināro zāļu lieltirgotāju, veterināro zāļu ražotāju un importētāju izslēdz no objektu saraksta.
Lai veterināro zāļu lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, iekļautu to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tam jāvēršas Pārtikas un veterinārajā dienestā ar brīvas formas iesniegumu. Pārtikas un veterinārais dienests izvērtē iesniegumā iekļauto informāciju un iesnieguma iesniedzēja atbilstību un pamatotību, lai tam būtu atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Šajā gadījumā darbojas noklusējuma princips - ja Pārtikas un veterinārais dienests nav trīs darbdienu laikā reaģējis uz iesniegumu, pieprasot papildus informāciju vai atsakot ievietot minētajā sarakstā, veterināro zāļu lieltirgotājs, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, var veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Noklusējuma principa piemērošana šajā gadījumā neapdraud sabiedrības veselību, jo jau šobrīd Pārtikas un veterinārajam dienestam ir pieejama visa informācija par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti. Sarakstā tiek iekļauti un darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, atļauts veikt tikai tiem komersantiem, kuriem jau ir izsniegta un spēkā esoša licence II sarakstā iekļautu vielu (ļoti bīstamās narkotiskās vielas un tām pielīdzinātās psihotropās vielas, kuras atļauts izmantot medicīniskiem un zinātniskiem mērķiem) saturošu zāļu izplatīšanai, ražošanai un importēšanai. Līdz ar to tiek samazināts administratīvais slogs komersantiem un uzraugošajai iestādei. Dienests uztur to veterināro zāļu lieltirgotāju, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, sarakstu, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - veterinārmedicīniskām manipulācijām. Saraksts pieejams tikai Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai. Noteikumu Nr. 35 31. punkts atrunā arī termiņu kādā dienests nosūta aktualizēto objektu sarakstu Zāļu valsts aģentūrai.
 
Problēmas apraksts
Līdz šim speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai, ražošanai un importam izsniedza, kā arī attiecīgās atbilstības pārbaudes veica Zāļu valsts aģentūra un noteikumu Nr. 35 pielikumos ir iekļautas veidlapas formas, kas adresētas iesniegšanai Zāļu valsts aģentūrā, kā arī speciālās atļaujas (licences) veidlapas formas, kurās norādīts izsniedzējs - Zāļu valsts aģentūra.
Turpmāk veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, ražošanai un importam dienests neizsniegs atsevišķas un cita formāta speciālās atļaujas (licences), bet tiks izsniegta vienota speciālā atļauja (licence) veterināro zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, ražošanai vai importam, kurā būs atzīmēts, ka komersants ir tiesīgs veikt darbības ar veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm. 

Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī pamatojoties uz Likumā veiktajiem grozījumiem attiecībā uz funkciju pārdali, nepieciešams precizēt noteikumus Nr.35, svītrojot neaktuālās veidlapas un papildinot dienesta izsniedzamo speciālo atļauju (licenšu) saturu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 47. un 48. punkts tehniski precizē noteikumu Nr. 35 8. un 9.pielikumu, papildinot speciālās atļaujas (licences) veterināro zāļu ražošanai vai importēšanai, kā arī izplatīšanai vairumtirdzniecībā ar papildus atļautajām darbībām - darbībām ar veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm. Vienlaikus noteikumu projekta 49. punkts svītro noteikumu Nr. 35 10. pielikumu, kas attiecās uz Zāļu valsts aģentūras kompetenci.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka turpmāk veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu vairumtirdzniecībā atbilstoši kompetencei uzraudzīs dienests, nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 35 atrunājot vienlīdzīgu atbilstības pārbaužu kārtību un nosacījumus visām veterinārajām zālēm. Vienlaikus pārskatot tiesisko regulējumu, pieņemts lēmums veterināro aptieku uzraudzības optimizēšanai un vienlaikus administratīvā sloga samazināšanai. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 25. un 26. punkts svītro noteikumu Nr. 35 35. un 36. punktu, jo veterināro zāļu, līdz ar to arī veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanas atbilstības uzraudzību un aptiekas darbības atbilstības uzraudzību dienests veic atbilstoši noteikumu Nr. 35 37. punktam, kas pamatojoties uz Veterināro zāļu regulas 123. panta 2. un 3. punktu, nosaka, ka dienests ne retāk kā reizi piecos gados veic atkārtotu veterinārās aptiekas un veterināro zāļu lieltirgotavas atbilstības pārbaudi. Svītrojot prasību veikt atkārtotu atbilstības pārbaudi trīs līdz sešus mēnešus pēc licences saņemšanas, tiek samazināts administratīvais slogs aptiekām un tām veterināro zāļu lieltirgotavām, kuras izplata veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles.
Problēmas apraksts
Ievērojot Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2019. gada 14. novembra sanāksmē nolemto (protokols Nr. 3 2. §), kur ieteikts iestādēm izvērtēt iespēju noteikumos ietvert veidlapās iekļaujamās informācijas saturu un apjomu, savukārt veidlapas dizainu un formu kā ilustratīvos materiālus publicēt iestādes tīmekļvietnē vai informācijas sistēmā, nepieciešams precizēt noteikumus Nr. 35, svītrojot noteikumu pielikumos ietvertās veidlapas attiecībā uz iesniegumiem veterināro zāļu lieltirgotavu, ražotāju un importētāju atbilstības novērtēšanai un speciālo atļauju (licenšu) izsniegšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 39., 40, 41., 43., 45. un 46. punkts svītro noteikumu Nr. 35 1., 2., 3., 5., 7.1 un  7.2 pielikumus, kas attiecas uz komersantu iesniegumiem atbilstības novērtēšanai un pieprasījumiem speciālo atļauju (licenšu) izsniegšanai vai pārreģistrēšanai. Savukārt noteikumu projekta 42, 44. un 49. punkts svītro noteikumu Nr. 35 4., 6. un 10. pielikumu, jo tie neattiecas uz dienesta kompetenci. 
Vienlaikus noteikumu projekta 10., 13., 21., 22. un 23. punkts papildina noteikumu Nr. 35 7., 12., 30., 31. un 32. punktu, atrunājot visu iesniedzamo informāciju, kā arī norādot tīmekļvietni, kurā atrodas veidlapas forma.

Noteikumu projekta 38. punkts papildina noteikumu Nr. 35 noslēguma jautājumus ar jaunu 72. punktu, kas nosaka, ja kāda no iesnieguma veidlapām nav pieejams dienesta e-pakalpojumu vietnē, tad dienests nodrošina to pieejamību dienesta tīmekļvietnē. Attiecīgā atkāpe nodrošinās vienmērīgu pāreju un dokumentu pieejamību e-pakalpojumu vietnes izstrādes laikā.

Noteikumu Nr. 35 12.6 apakšpunktā atrunātie veterināro zāļu izplatīšanas īpašie nosacījumi attiecas uz lieltirgotavas atbilstības novērtēšanai sniegto informāciju par izplatīšanai paredzēto veterināro zāļu veidu (nereģistrētas, imunoloģiskas, radiofarmaceitiski produkti, izplatītas paralēlajā tirdzniecībā, ir vai nav reģistrētas EEZ, paredzētas EEZ tirgum vai eksportēšanai), kurām nepieciešamas īpašas vai papildus atļaujas. Kā arī norāda darbības ar ko komersants nodarbojas, tostarp veterināro zāļu importēšana no trešajām valstīm vai veterināro zāļu pārpakošana (pārfasēšana) un pārmarķēšana.
Problēmas apraksts
Pārskatot tiesisko regulējumu konstatēts, ka nepieciešams aktualizēt noteikumos Nr. 35 lietoto terminoloģiju attiecībā uz narkotisko un psihotropo zāļu kategorizāciju.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 32. un 33. punkts tehniski precizē noteikumu Nr. 35 61.3. un 61.4. apakšpunktus, skaidri nosakot ar kādām Latvijā kontrolējamo vielu saraksta zālēm komersants veic darbības. Terminoloģija tiek salāgota ar likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" izmantoto terminoloģiju un šo zāļu ietverto kategorizāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ieguvumu izmaksas ir samērīgas

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • veterināro zāļu lieltirgotavas
  • veterināro zāļu ražotāji un importētāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka veterināro zāļu lieltirgotavām, ražotājiem un importētājiem speciālās atļaujas (licences) veterināro zāļu, tostarp veterināro narkotisko un psihotropo zāļu, izplatīšanai, ražošanai un importam izsniegs un atbilstības pārbaudes veiks tikai viena iestāde - Pārtikas un veterinārais dienests, tādējādi nodrošinot “vienas pieturas aģentūras” principu un samazinot administratīvo slogu komersantiem.
Noteikumu projekts paredz nosacījumus, lai veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, varētu veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, veicinot zāļu pieejamību dzīvnieku ārstēšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Vienlaikus tiek veikti grozījumi:
1) Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās", nosakot I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību un nosacījumus veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā;
2) Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 405 "Noteikumi par darbībām ar narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs", nosakot prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādes iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegādājas, saņem, nodod lietošanā, uzglabā, uzskaita un iznīcina I sarakstā iekļauto vielu saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām;
3)  Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība", nosakot tos muitas kontroles punktus, caur kuriem atļauts I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums - lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, imports.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Ieviestas regulas 2019/6 123. panta prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
123. pants
Noteikumu projekta 17., 25., 27. un 28. punkts (Noteikumu Nr. 35 21., 35., 37. un 38. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
90., 92., 100. un 133. pants
Noteikumu projekta 8., 23., 24. un  29. punkts (Noteikumu Nr. 35 5., 32., 33. punkts un   6.nodaļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Izmantota Regulas 2019/6 2.panta 9.punktā paredzētā rīcības brīvība ieviest papildus kontroles pasākumus attiecībā uz narkotiskajām un psihotropajām vielām un to saturošām zālēm, lai nodrošinātu augstu veselības aizsardzības un sabiedrības drošības līmeni.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība, biedrība "Zemnieku saeima", Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome, biedrība "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
[tiks ievietota]

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai TAP portālā 2025. gada ..... Publiskajā apspriešanā iebildumi, priekšlikumi un ieteikumi saņemti....

Noteikumu projekts tika nosūtīts arī elektroniskai saskaņošanai Pārtikas un veterinārajam dienestam, Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācijai un biedrībām "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība".
...

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek precizētas  Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas un uzdevumi, konkrētāk nodalot katras iestādes pamatuzdevumus pēc kompetences.
Zāļu valsts aģentūras funkcijas un uzdevumi tiek sašaurināti, savukārt Pārtikas un veterinārajam dienestam funkcijas un uzdevumi tiek paplašināti, nosakot pilnu atbildību par speciālo atļauju (licenci) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai vairumtirdzniecībā izsniegšanu un veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ņemot vērā, ka Zāļu valsts aģentūra un Pārtikas un veterinārais dienests šīs funkcijas veic sniedzot maksas pakalpojumu privātpersonai, neskarot valsts budžeta līdzekļus un noteikumu projekts varētu skart ne vairāk, kā četras privātpersonas, konkrētās izmaiņas administratīvo slogu ietekmē nebūtiski.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi