Anotācija

24-TA-1535: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālajai un starpvalstu sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gada plānošanas periodam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts  "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālai un starpvalstu sadarbībai saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139 ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.-2027.gadam intervencē "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027.gadam darbības veidā "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" noteiktās vietējo rīcības grupu starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības veikšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Jaunajā Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) un Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021 - 2027.gadam (turpmāk – programma zivsaimniecības attīstībai) plānošanas periodā, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu, lai īstenotu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā:
 
1) Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) līdzfinansētās KLP SP intervences "Darbību īstenošana saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju, tostarp sadarbības aktivitātes un to sagatavošana" ietvarā;
 
2) Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF)  līdzfinansētās programmas zivsaimniecības attīstībai darbības veida "Sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju īstenošana" ietvarā.
 
LEADER pieeja ir svarīgs nosacījums lauku teritoriju ilgtspējīgai attīstībai, īpaši mazapdzīvotās, attālās lauku teritorijās. Sadarbība ir viens no LEADER/ sabiedrības virzītas vietējās attīstības (turpmāk – SVVA) pieejas raksturojošajiem principiem, kā arī starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības mērķi tiek noteikti vietējo rīcības grupu (turpmāk – VRG) sagatavotajās vietējās attīstības stratēģijās. Šobrīd Latvijā darbojas 33 VRG no kurām 6 saņem atbalstu gan no ELFLA, gan EJZAF.
 
Noteikumu projektā noteikto pasākumu mērķis ir atbalstīt kopīgu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā, lai sekmētu inovatīvu vai vietējās attīstības sekmējošu sadarbības ideju īstenošanu vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgai izmantošanai.
 
Noteikumu projekts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus starpvalstu un starpteritoriālai sadarbībai, atbalsta apmēru un intensitāti, attiecināmās un neattiecināmās izmaksas, pieteikšanās kārtību, starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanas nosacījumus un atbalsta pieprasīšanas un maksāšanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jaunajā KLP SP un Programmas zivsaimniecības attīstībai plānošanas periodā nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kuros noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējām rīcības grupām starpteritoriālās un starpvalstu sadarbības īstenošanai. Lauku apvidi saskaras ar daudzveidīgiem izaicinājumiem, piemēram, apdzīvotības samazināšanās, sociālā iekļautība, nodarbinātība un ienākumu iespēju trūkums, digitālā plaisa, pamatpakalpojumu trūkums, zema uzņēmējdarbības aktivitāte lauku reģionos un problēmas maziem un vidējiem uzņēmumiem realizēt saražoto produkciju, savukārt iedzīvotāju skaita negatīvas izmaiņas piekrastes teritorijās ietekmē attiecīgā reģiona attīstību, un sekas ir darbavietu trūkums un otrādi - nodarbinātības iespēju pieejamība tiešā veidā ietekmē teritorijas apdzīvojumu. Vietējo rīcības grupu īstenota sadarbība starpteritoriālā un starptautiskā mērogā var sniegt ieguldījumu šo problēmu risināšanā.
Risinājuma apraksts
LEADER pieeja ir svarīgs nosacījums, lai risinātu sarežģītos izaicinājumus, ar kuriem saskaras lauku apvidi, piekrastes teritorijas, un tā ir balstīta uz septiņiem, viens otru papildinošiem, principiem, no kuriem viens ir sadarbība. Starpteritoriālā un starpvalstu sadarbība sniedz iespēju iegūt zināšanas un apmainīties ar pieredzi, veicināt uzņēmējdarbības attīstību un nodarbinātību projektos iegūto zināšanu un pieredzes rezultātā, kā arī sekmēt jaunu un inovatīvu sadarbības ideju īstenošanu un viedo kopienu attīstību. Noteikumu projekts ir nepieciešams papildus spēkā esošajiem MK noteikumiem Nr. 509 par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai.
 
Starpteritoriālā un starpvalstu sadarbība ir veids, kā paplašināt vietējo perspektīvu un attiecīgajā teritorijā ieviest jaunas zināšanas aktuālu jautājumu risināšanā, attīstīt jaunas un inovatīvas sadarbības idejas, starpvalstu līmenī nodot savas darbības pieredzi, zināšanas citiem un iegūt līdzīgu problēmu risinājumu pieredzi citviet, kā arī apvienot dažādas pieredzes kopīgu jautājumu risinājumu meklēšanā. Tas arī stiprina saikni starp projektā iesaistītām vietējām rīcības grupām, kā arī iesaistītiem mērķgrupas pārstāvjiem – uzņēmējiem, NVO u.c, kas potenciāli var kļūt par jauniem darījumu partneriem, piemēram, arī attīstot teritoriālos zīmolus, klasterus. Sadarbības projekts sekmē vietējās attīstības stratēģiju mērķu sasniegšanu.
 
Pasākumu mērķis ir atbalstīt kopīgu sadarbību nacionālā un starptautiskā mērogā, lai sekmētu inovatīvu vai vietējās attīstības sekmējošu sadarbības ideju īstenošanu vietējās attīstības potenciāla un resursu ilgtspējīgai izmantošanai.
 
Atbalsta pretendents starpvalstu sadarbības projekta īstenošanai ir VRG, kurai ir piešķirts atbalsts vietējās attīstības stratēģijas īstenošanai noteiktā teritorijā. VRG īsteno starpvalstu sadarbības projektu kopā ar sadarbības partneri -  juridisku personu vai publisko un privāto partneru grupu, kas īsteno vietējās attīstības stratēģiju Eiropas Savienības dalībvalstī vai ārpus Eiropas Savienības. Ja sadarbības partneris ir juridiska persona, tad starpvalstu sadarbības projektā plānotajām darbībām jādod ieguldījumu ar sadarbības partneri saistītās publisko un privāto partneru grupas īstenotās vietējās attīstības stratēģijas mērķu sasniegšanā.
 
Noteikumu projekts nosaka, ka starpvalstu sadarbības projekts tiek īstenots gan VRG, gan sadarbības partnera darbības teritorijā, un tas ir atbilstošs VRG sagatavotajai vietējās attīstības stratēģijai, kā arī tā īstenošanas rezultātā tiek sekmēta vismaz viena stratēģijā noteiktā mērķa sasniegšana un radīts labums VRG un sadarbības partnera darbības teritorijas iedzīvotājiem.

Atbalstu starpteritoriālai sadarbībai ir tiesīga saņemt vietējā rīcības grupa kopīgas darbības īstenošanai ar citu vietējo rīcības grupu Latvijas teritorijā vai attiecībā uz KLP SP pasākumu arī ar vismaz diviem sadarbības dalībniekiem (juridiskām personām vai nereģistrētām iedzīvotāju grupām) viedo ciemu darbības veicināšanai savā darbības teritorijā. Starpteritoriālās sadarbības projekts tiek īstenots sadarbībā iesaistīto VRG un sadarbības dalībnieku darbības teritorijās un ir atbilstošs to sagatavotajām vietējās attīstības stratēģijām, kā arī tā īstenošanas rezultātā tiek sekmēta vismaz viena stratēģijā noteiktā mērķa sasniegšana un radīts labums VRG darbības teritoriju iedzīvotājiem.

Starpvalstu un starpteritoriālo sadarbību projekti ir sabiedriskā labuma projekti, kuru mērķim nav komerciāla rakstura un tie atbilst kritērijam "darbības tiek īstenotas kopīgās interesēs", šie projekti tiek atlasīti, pamatojoties uz daudzgadu vietējās attīstības stratēģiju, kuru izstrādā un īsteno vietējā rīcības grupa. Starpvalstu sadarbības projektu nevar īstenot viena komersanta interesēs.

Starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projektu kādu no kopīgajām darbībām var īstenot ārpus sadarbībā iesaistīto VRG darbības teritorijas, attiecībā uz programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu – izņemot Rīgas valstspilsētu, ja darbība attiecīgajā teritorijā ir pamatota sadarbības projektā un rada labumu sadarbībā iesaistītiem tiešiem labuma guvējiem, piemēram, apmeklēt kādu no zinātniskajām institūcijām, kas atrodas valstspilsētās. Viedo ciemu darbības veicināšanas projektiem, kurus VRG ar vismaz diviem sadarbības dalībniekiem īsteno savā darbības teritorijā, kāda no darbībām var tik īstenota arī citā Eiropas Savienības dalībvalstī, piemēram, lai sadarbībā iesaistītie viedie ciemi pārņemtu citu valstu viedo ciemu labo praksi. Ņemot vērā, ka programmas zivsaimniecības attīstībai ietvaros ir noteikts, ka EJZAF 3. prioritāte "Sekmēt ilgtspējīgu zilo ekonomiku piekrastes, salu un iekšzemes teritorijās un veicināt zvejniecības un akvakultūras kopienu attīstību" tiek īstenota Latvijas piekrastes teritorijā, kas ir pagasti, novadu pilsētas un valstspilsētas, kas robežojas ar Baltijas jūru vai Rīgas līci, izņemot Rīgas valstspilsētu, kurās izvietojušies vairāk kā 58% zivsaimniecībā nodarbināto, starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekti nevar tikt īstenoti Rīgas valstspilsētā.

VRG ar sadarbības partneri ir noslēgts sadarbības līgums pirms starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanas un tajā ietver projekta nosaukumu un aprakstu, sadarbības partneru kontaktinformāciju, projekta koordinatoru, tiešos labuma guvējus un sasniedzamos rezultātus, u.c. informāciju atbilstoši noteikumu projektam.

VRG var saņemt atbalstu starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai, ja tā spēj pierādīt, ka tā plāno īstenot konkrētu sadarbības projektu. Projekta tehniskās sagatavošanas atbalstu nepiešķir viedo ciemu darbības veicināšanas projektiem, ja VRG tos īsteno tikai savā darbības teritorijā.
 
Maksimālais atbalsta apmērs starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai, ietverot atbalstu projekta tehniskai sagatavošanai, nepārsniedz 100 000 euro. Atbalsta intensitāte ir 100 procenti no kopējās attiecināmo izmaksu summas. Sadarbības līgumā un sadarbības projektā kādai no darbībām var noteikt arī privātā finansējuma ieguldījumu, līdz ar to konkrētai darbībai paredzot zemāku atbalsta intensitāti.
 
Atbalsts viedo ciemu darbības veicināšanas starpteritoriālās sadarbības projekta īstenošanai nepārsniedz 45 000 euro un atbalsta intensitāte ir 100 procenti no kopējās attiecināmo izmaksu summas. Sadarbības līgumā un sadarbības projektā kādai no darbībām var noteikt arī privātā finansējuma ieguldījumu, līdz ar to konkrētai darbībai paredzot zemāku atbalsta intensitāti.
 
Atbalsts starpteritoriālās sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai nepārsniedz 500 euro, bet starpvalstu sadarbības projektam - 4000 euro.

VRG pirms iesnieguma sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai vai sadarbības projekta iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā veic sabiedrisko apspriešanu, informāciju publicējot savā tīmekļvietnē. Saņemtos iebildumus un priekšlikumus izskata lēmējinstitūcijā, pieņemot lēmumu par sadarbības projekta idejas (tehniskā sagatavošanas atbalsta gadījumā) vai sadarbības projekta apstiprināšanu.

Pasākums tiks ieviests  ar vienkāršoto izmaksu, t. i. - fiksētas summas maksājums ar budžeta projekta aprēķina metodi,  atbilstoši regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 2. punkta "b" apakšpunktā un regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" un 3. punkta "b" apakšpunktā noteiktajam un saskaņā ar Zemkopības ministrijas sagatavotu metodiku fiksētās summas maksājuma piemērošanai.

Vietējā rīcības grupa pirmo maksājuma pieprasījumu Lauku atbalsta dienestā iesniedz pirmajā projekta īstenošanas gadā pēc Lauku atbalsta dienesta lēmuma pieņemšanas par sadarbības projekta iesnieguma apstiprināšanu. Priekšfinansējumu  piešķir ne vairāk kā 50 procentu apmērā no sadarbības projekta attiecināmajām izmaksām.

Projektu var īstenot pa posmiem, nosakot katrai darbībai vai vairāku darbību kopumam sasniedzamos rezultātus. Lai saņemtu maksājumu par projekta posma īstenošanu, VRG sagatavo maksājuma pieprasījumu un rezultātus pamatojošus dokumentus, un iesniedz tos Lauku atbalsta dienestā, bet ne vairāk kā piecas reizes sadarbības projekta īstenošanas laikā.

Netiešās attiecināmās izmaksas, kas paredzētas projekta vadības administratīvajām izmaksām projekta mērķa sasniegšanai, ir septiņi procenti no tiešajām attiecināmajām izmaksām.
 
Projekta netiešās izmaksas ir projekta attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai. Tās ietver tehnisko nodrošinājumu projekta koordinēšanai un īstenošanas uzraudzībai, piemēram, transporta izdevumus, telpu nomu un telpu apsaimniekošanu (arī koplietošanas telpu un koplietošanas resursu izmantošanas izmaksu proporcionālu segšanu), sakaru pakalpojumus, kancelejas preču un biroja piederumu iegādes izmaksas, biroja aprīkojuma īres vai iegādes izmaksas, grāmatvedības izmaksas, kā arī juridisko pakalpojumu izmaksas.

Sadarbībā iesaistītās VRG nav tiesīgas saņemt atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām saskaņā ar normatīviem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai vai citos no pašvaldības, valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem finansēto programmu pasākumos. Tās nodrošina skaidru izmaksu un darbību nošķiršanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta saņēmējiem – vietējām rīcības grupām, t. i., biedrībām un nodibinājumiem, kam piešķirts atbalsts starpteritoriālu un starpvalstu sadarbības projektu sagatavošanai un īstenošanai.
Kopējais atbalsta pretendentu skaits plānošanas periodā: KLP SP intervencē ir 33 vietējās rīcības grupas, bet programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumā– sešas vietējās rīcības grupas.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu mērķis pastarpināti ir vērsts arī uz nodarbinātības veicināšanu. Sadarbības projektu īstenošana, piemēram, saistībā ar tūrismu, kultūru, pievienoto vērtības radīšanu vietējiem produktiem, risinājumiem vides aizsardzības un sociālā jomā, jauniešu iesaisti un viedo ciemu iniciatīvām var kļūt par priekšnosacījumu jaunu tūrisma, kultūras, sociālās un citu saistītu pakalpojumu un produktu piedāvājuma attīstībai VRG darbības teritorijā.

KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumi dod iespēju VRG pieteikties un saņemt atbalstu sadarbības projekta īstenošanai. Atbalsta izmantošana ir nevis pienākums, bet gan iespēja. Vērtējot sadarbības projektu iesnieguma sagatavošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, nav identificēts administratīvā sloga palielinājums VRG, jo noteikumu projekts paredz, ka VRG var saņemt atbalstu sadarbības projekta tehniskai sagatavošanai ar atbalsta intensitāti 100 procentu apmērā, tādējādi samazinot administratīvo izmaksu slogu uz paša atbalsta pretendenta budžetu. VRG saņem atbalstu arī darbības nodrošināšanai un sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijas 2023.–2027. gadam iedzīvināšanas pārvaldībai, uzraudzībai un novērtēšanai.

KLP SP un programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu administrēšanā iesaistītās institūcijas darbosies, izmantojot tām noteiktās štata vietas, un jaunas pastāvīgas štata vietas netiks izveidotas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Starpvalstu un starpteritoriālās sadarbības projekti tiks īstenoti saskaņā ar sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģijām 2023.–2027. gadam un tām pieejamo ELFLA un EJZAF (ja attiecas) atbalstu. To īstenošanai pieejamais finansējuma apmērs tika minēts Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta noteikumu Nr. 509 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība sabiedrības virzītas vietējās attīstības stratēģiju 2023.–2027. gadam sagatavošanai un īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) ziņojumā (anotācijā).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Regula 2021/1060
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/2115 (2021. gada 2. decembris), ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulas (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
Apraksts
Regula 2021/1139

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.1.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 31.panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060  31. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 6.2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060  31. panta 2.  punkts
Noteikumu projekta 6.2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" un 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 55. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 20.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 20.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunkts
Noteikumu projekta 22.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/1060  53. panta 1. punktā un 3. punktā paredzētā rīcības brīvība izmantota EJZAF atbalsta piešķiršanai starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projektu īstenošanai, paredzot atbalsta saņemšanu kā fiksētas summas maksājumu, kas noteikts ar budžeta projekta aprēķina metodi. Konkrētā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi un tā samazinot atbalsta saņēmējam administratīvo slogu, lai nodrošinātu projekta izmaksu uzskaiti un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu.

Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 54. pantā paredzētā rīcības brīvība un netiešās attiecināmās izmaksas noteiktas vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu.

Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 55. panta 1. punktā paredzētā rīcības brīvība, piemērojot izmaksu vienoto likmi 10 procentu apmērā projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām. Likme tika noteikta, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/2115 (2021. gada 2. decembris), ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/2115 6. panta 1.punkts
Noteikumu projekta 8.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/2115 6. panta 1.punkts
Noteikumu projekta 13.3.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "c" apakšpunktā un 2. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas  2021/2115 73. pants
Noteikumu projekta 22.20. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/2115  83. panta 1. punktā un 2. punktā paredzētā rīcības brīvība izmantota ELFLA atbalsta piešķiršanai starpvalstu vai starpteritoriālās sadarbības projektu īstenošanai, paredzot atbalsta saņemšanu kā fiksētas summas maksājumu, kas noteikts ar budžeta projekta aprēķina metodi. Konkrētā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi un tā samazinot atbalsta saņēmējam administratīvo slogu, lai nodrošinātu projekta izmaksu uzskaiti un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu.

73. panta rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai stratēģiskā plāna pasākumu.
 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulas (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1139 29. pants
Noteikumu projekta 8.3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1139 29. pants
Noteikumu projekta 13.3.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1139 13. pants
Noteikumu projekta 22.20. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 2021/1139 13. pantā paredzētā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu neattiecināmās izmaksas attiecībā uz EJZAF programmas zivsaimniecības attīstībai pasākumu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Vietējās rīcības grupas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tika nosūtīts vietējām rīcības grupām viedokļa sniegšanai, kā arī tika rīkota sanāksme, lai apspriestu sniegtos ierosinājumus un neskaidros jautājumus.
Vietējo rīcības grupu sniegtie priekšlikumi tika izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā noteikumu projektā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi