25-TA-677: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumos Nr. 137 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumos Nr. 137 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu un 13. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" (turpmāk – 4.3.5.5. pasākums) ietvaros aizstāt personāla izmaksu (t.i. projekta vadības personāla izmaksu) attiecināšanas veidu, paredzot, ka personāla izmaksas ir attiecināmas atbilstoši faktisko izmaksu metodei. Tāpat ar noteikumu projektu tiek precizēts, ka 4.3.5.5. pasākuma projektā ir paredzētas tikai tādas personāla izmaksas, kas ir projekta vadības personāla izmaksas, attiecīgi aizvietojot tekstā jēdzienu "projekta īstenošanas personāls" ar jēdzienu "projekta vadības personāls".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumu Nr. 137 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un izmaksu ziņā pieejamiem pakalpojumiem; pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmas, tostarp veicināt sociālās aizsardzības pieejamību; uzlabot ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamību, efektivitāti un izturētspēju" 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 137) 17.1. apakšpunktam 4.3.5.5. pasākuma projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas ir attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi.
Finanšu ministrija kā vadošā iestāde 2025. gada 5. februārī ar vēstuli Nr. 5.1-36/11-2/368 ir informējusi Tieslietu ministriju kā atbildīgo iestādi, ka turpmāk aicina projektu vadības personāla izmaksu aprēķināšanai un attiecināšanai izmantot iespējas, kas neparedz vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi, piemēram, izmantot faktisko izmaksu metodi. Faktisko izmaksu metode paredz, ka projekta vadības personāla atalgojumam projektā ir jābūt saskaņā ar iestādes kopējo atalgojuma politiku un atalgojuma apmēriem neatkarīgi no finansēšanas avota.
Tāpat Finanšu ministrija kā vadošā iestāde 2025. gada 5.februārī ir informējusi Tieslietu ministriju kā atbildīgo iestādi, ka aptur 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" projekta vadības un īstenošanas personāla vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodikas tālāko saskaņošanu. Atbilstoši 2025. gada 24. aprīlī saņemtajam skaidrojumam, pieminētās metodikas saskaņošana tika apturēta, jo tā paredzēja tieši projekta vadības personāla izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas kārtību, attiecīgi, atlīdzības metodika šādam gadījumam vairs netiek paredzēta.
Finanšu ministrija kā vadošā iestāde 2025. gada 5. februārī ar vēstuli Nr. 5.1-36/11-2/368 ir informējusi Tieslietu ministriju kā atbildīgo iestādi, ka turpmāk aicina projektu vadības personāla izmaksu aprēķināšanai un attiecināšanai izmantot iespējas, kas neparedz vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi, piemēram, izmantot faktisko izmaksu metodi. Faktisko izmaksu metode paredz, ka projekta vadības personāla atalgojumam projektā ir jābūt saskaņā ar iestādes kopējo atalgojuma politiku un atalgojuma apmēriem neatkarīgi no finansēšanas avota.
Tāpat Finanšu ministrija kā vadošā iestāde 2025. gada 5.februārī ir informējusi Tieslietu ministriju kā atbildīgo iestādi, ka aptur 4.3.5.5. pasākuma "Pieeja tiesiskumam" projekta vadības un īstenošanas personāla vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodikas tālāko saskaņošanu. Atbilstoši 2025. gada 24. aprīlī saņemtajam skaidrojumam, pieminētās metodikas saskaņošana tika apturēta, jo tā paredzēja tieši projekta vadības personāla izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas kārtību, attiecīgi, atlīdzības metodika šādam gadījumam vairs netiek paredzēta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
4.3.5.5. pasākuma projekta ietvaros ir paredzētas personāla (t.i. projekta vadības personāla) izmaksas. 4.3.5.5. pasākuma projekta vadības personālu veido:
- projekta vadītājs, t.sk. satura veidotājs - 1 amata vieta (1 slodze);
- projekta vadītāja vietnieks, t.sk. finansists - 1 amata vieta (1 slodze);
- projekta koordinators, t.sk. iepirkumu speciālists - 1 amata vieta (1 slodze).
Projekta vadības personāls tiek piesaistīts uz darba līguma vai rīkojuma pamata.
MK noteikumu Nr. 137 17.1. apakšpunkts šobrīd paredz 4.3.5.5. pasākuma personāla izmaksu (t.i., projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas) attiecināšanas veidu (izmaksas attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai), kas turpmāk netiek atbalstīts. Attiecīgi, 4.3.5.5. pasākuma projekta vadības personāla izmaksas šobrīd nevar tikt attiecinātas.
Tāpat arī MK noteikumu Nr. 137 17.2.2. un 17.2.4. apakšpunkti šobrīd paredz, ka komandējumu izmaksas un darba vietas aprīkojuma iegādes, īres vai nomas izmaksas (tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas) ir attiecināmas projekta vadības un projekta īstenošanas personālam. Ir nepieciešams precizēt, ka šīs izmaksas ir attiecināmas projekta vadības personālam vai, attiecīgi, projekta vadītājam.
- projekta vadītājs, t.sk. satura veidotājs - 1 amata vieta (1 slodze);
- projekta vadītāja vietnieks, t.sk. finansists - 1 amata vieta (1 slodze);
- projekta koordinators, t.sk. iepirkumu speciālists - 1 amata vieta (1 slodze).
Projekta vadības personāls tiek piesaistīts uz darba līguma vai rīkojuma pamata.
MK noteikumu Nr. 137 17.1. apakšpunkts šobrīd paredz 4.3.5.5. pasākuma personāla izmaksu (t.i., projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas) attiecināšanas veidu (izmaksas attiecināmas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienas vienības izmaksu metodikai), kas turpmāk netiek atbalstīts. Attiecīgi, 4.3.5.5. pasākuma projekta vadības personāla izmaksas šobrīd nevar tikt attiecinātas.
Tāpat arī MK noteikumu Nr. 137 17.2.2. un 17.2.4. apakšpunkti šobrīd paredz, ka komandējumu izmaksas un darba vietas aprīkojuma iegādes, īres vai nomas izmaksas (tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas) ir attiecināmas projekta vadības un projekta īstenošanas personālam. Ir nepieciešams precizēt, ka šīs izmaksas ir attiecināmas projekta vadības personālam vai, attiecīgi, projekta vadītājam.
Risinājuma apraksts
Lai 4.3.5.5. pasākuma projekta ietvaros nodrošinātu personāla izmaksu (t.i., projekta vadības izmaksu) attiecināšanu, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumu Nr. 137 17.1. apakšpunktā, paredzot projekta vadības personāla izmaksu attiecināšanu saskaņā ar faktisko izmaksu metodi, t.sk. precizējot, ka ir paredzētas tikai tādas personāla izmaksas, kas ir projekta vadības personāla izmaksas. Personāla izmaksas joprojām būs attiecināmas no vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas datuma kā projekta tiešās izmaksas.
Ņemot vērā, ka 4.3.5.5. pasākuma projekta ietvaros ar šiem grozījumiem ir plānots noteikt, ka jēdziens "projekta vadības un projekta īstenošanas personāls" tiek aizstāts ar jēdzienu "projekta vadības personāls", tad atbilstoši precizējumi tiek veikti arī MK noteikumu Nr. 137 17.2.2.1., 17.2.2.2. un 17.2.4. apakšpunktos.
Precizējumi veikti atbilstoši Vadošās iestādes vadlīnijām Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā".
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota 4.3.5.5. pasākuma projekta uzraudzības komitejas 2025. gada 20. februāra sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas kā atbildīgās iestādes un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras kā sadarbības iestādes pārstāvji.
Ņemot vērā, ka apstiprinātajā 4.3.5.5.pasākuma projekta budžetā ir atsevišķi nodalītas projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas, tad pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā, tās būs nepieciešams apvienot vienā pozīcijā kā projekta vadības personāla izmaksas. Līdz ar to būs nepieciešami grozījumi arī apstiprinātā projekta budžeta izmaksu pozīcijās.
Tiek veikts tehnisks precizējumus, aizstājot MK noteikumu Nr.137 24.9. apakšpunktā spēku zaudējušu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulu (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija).
Ņemot vērā, ka 4.3.5.5. pasākuma projekta ietvaros ar šiem grozījumiem ir plānots noteikt, ka jēdziens "projekta vadības un projekta īstenošanas personāls" tiek aizstāts ar jēdzienu "projekta vadības personāls", tad atbilstoši precizējumi tiek veikti arī MK noteikumu Nr. 137 17.2.2.1., 17.2.2.2. un 17.2.4. apakšpunktos.
Precizējumi veikti atbilstoši Vadošās iestādes vadlīnijām Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gada plānošanas periodā".
Noteikumu projekta nepieciešamība ir izskatīta un saskaņota 4.3.5.5. pasākuma projekta uzraudzības komitejas 2025. gada 20. februāra sēdē, kurā piedalījās Tieslietu ministrijas kā atbildīgās iestādes un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras kā sadarbības iestādes pārstāvji.
Ņemot vērā, ka apstiprinātajā 4.3.5.5.pasākuma projekta budžetā ir atsevišķi nodalītas projekta vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksas, tad pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā, tās būs nepieciešams apvienot vienā pozīcijā kā projekta vadības personāla izmaksas. Līdz ar to būs nepieciešami grozījumi arī apstiprinātā projekta budžeta izmaksu pozīcijās.
Tiek veikts tehnisks precizējumus, aizstājot MK noteikumu Nr.137 24.9. apakšpunktā spēku zaudējušu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulu (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Tika izvērtēti arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 55. pantā noteiktie risinājumi, kas neparedz atsevišķu vienkāršoto izmaksu metodikas izstrādi, t.i. paredz personāla izmaksu aprēķināšanu, izmantojot vienotu likmi līdz 20 % apmērā no tiešajām izmaksām, kas nav tiešās personāla izmaksas. 4.3.5.5. pasākuma izstrādes stadijā tika aprēķināts, ka projekta personāla izmaksas pārsniegs pieminēto 20 % robežvērtību, līdz ar to konstatēts, ka nav iespējami alternatīvie risinājumi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz veikt tehniskus grozījumus, kuriem nav ietekmes uz sabiedrību.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Tiesu administrācija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projektam nav būtiskas ietekmes uz 4.3.5.5. pasākuma mērķu sasniegšanu un projekta Nr. 4.3.5.5/1/24/I/001 "Pieeja tiesiskumam" īstenošanu, jo ar noteikumu projektu tiek noteikts, ka finansējuma saņēmējam ir jāizmanto cits personāla izmaksu attiecināšanas veids. Ņemot vērā, ka līdz šim radušās personāla izmaksas nav tikušas iekļautas projekta maksājumu pieprasījumos, t.sk. nekāds cits attiecināšanas veids arī nav ticis izmantots, precizējums nerada ietekmi uz finansējuma saņēmēju. Projekta Nr. 4.3.5.5/1/24/I/001 "Pieeja tiesiskumam" īstenošana tiks nodrošināta 4.3.5.5.pasākumam piešķirtā budžeta ietvaros.
Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz Tiesu administrāciju kā finansējuma saņēmēju. Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 4.3.5.5. pasākuma projekta Nr. 4.3.5.5/1/24/I/001 "Pieeja tiesiskumam" grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā.
Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīvas ietekmes uz Tiesu administrāciju kā finansējuma saņēmēju. Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 4.3.5.5. pasākuma projekta Nr. 4.3.5.5/1/24/I/001 "Pieeja tiesiskumam" grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
