22-TA-2426: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa rīkojumā Nr. 252 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta rīkojumā sagatavoti, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. 1. panta 5. un 6. daļu, kā arī 2022. gada 14. jūlijā Ministru kabineta sēdē apstiprināto Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātā informatīvā ziņojuma „Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. §)protokollēmuma 2,3.un 4. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt grozījumus Ministru kabineta rīkojumā, lai pagarinātu atbalstu Ukrainas studējošajiem un pētniekiem līdz 2022. gada 31. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2022.
Pamatojums
Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas bēg no bruņotā konflikta, augstākās izglītības iegūšanai vai zinātniskās darbības turpināšanai ir nepieciešams atbalsts 2022. gada rudens semestrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar informatīvo ziņojumu “„Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. §) 2021./2022. akadēmiskajā gada noslēgumā, uz četriem mēnešiem (no marta līdz jūnijam) atbalstu bija nepieciešams nodrošināt no bruņotā konflikta bēgušajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas jau iepriekš bija studējuši Ukrainā. Nākamajā akadēmiskajā mācību gadā jārēķinās ar nepieciešamību integrēt Ukrainas civiliedzīvotājus Latvijas augstākās izglītības sistēmā, lai viņi varētu Latvijā studēt varētu studēt akadēmiskā/profesionālā grāda un/vai augstākas profesionālās kvalifikācijas iegūšanai.
Prognozējams, ka 2022. gada rudenī varētu kopumā studēt aptuveni 784 studentu no Ukrainas. Izgūstot datus no VIIS, konstatējams, ka 2021./2022. akadēmiskajā studiju gadā Latvijas augstākās izglītības iestādēs pirms 2022. gada 24. februāra, kopumā studēja 684 studējošie. Starp tiem 150 ir pēdējo kursu pamata un augstākā studiju līmeņa studējošie, līdz ar to prognozējams, ka 2022./2023. akadēmiskajā studiju gadā augstākās izglītības iestādēs varētu studēt 534 studējošie no Ukrainas. Kopš 2022. gada 24. februāra augstākās izglītības iestādes uzņēma 159 Ukrainas civiliedzīvotāju (dati uz 04.07.2022.). Prognozējams, ka Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kas varētu tikt uzņemti 2022./2023. akadēmiskajā studiju gadā varētu palielināties līdz 250, ņemot vērā, ka studējošie no Ukrainas izvēli turpināt studēt būtu atlikuši uz jauno akadēmisko mācību gadu. Saskaņā ar VIIS datiem Latvijā mācās aptuveni 85 Ukrainas civiliedzīvotāji (dati uz 23.05.2022.) no vidusskolas pēdējā klasē. Pēc ministrijas veiktās aptaujas datiem (N - 292 ukraiņu skolēni vidējās izglītības posmā) 12 vidējās izglītības beidzēji ir norādījuši, ka plāno iegūt augstāko izglītību Latvijas augstākās izglītības iestādēs. Tomēr nav zināms, cik Ukrainas civiliedzīvotāji turpināja attālināti iegūt vidējo izglītību vidējās izglītības iestādēs Ukrainā, atrodoties Latvijā vai kādā citā valstī, un plāno uzsākt vai turpināt studijas Latvijā. Nav zināms, cik studējošo plāno pāriet no viena izglītības līmeņa uz nākamo. Vēl nav zināms, kāda varētu būt prognozējamā bēgļu plūsma uz Latviju rudenī, kas ir atkarīgs no bruņotā konflikta norises gaitas Ukrainā. Augstskolu sniegtā informācija liecina par Ukrainas civiliedzīvotāju interesi uzsākt studijas Latvijā.
Prognoze par iespējamo zinātnieku skaitu balstās uz pieņēmumu, ka Ukrainas zinātnieku skaits, kurš ir nedaudz mazāks nekā Latvijā, starp Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ir ieradušies Latvijā (> 32 000 uz jūnija sākumu) ir līdzīgs kā Ukrainā kopumā. Tas nozīmē, ka aptuveni ~150 – 200 Latvijā ieradušos Ukrainas civiliedzīvotāju var būt atbilstoši zinātnieka statusam. Prognoze turpmākajam atbalstam 80 šādām personām, pieņem, ka aptuveni pusei ir gan iespēja, gan interese būt nodarbinātiem akadēmiskā un zinātniskā darbā Latvijas zinātniskajās institūcijās. Stipendiju atbalsts akadēmiskajam un zinātniskajam personālam ir prognozējams līdzīgā intensitātē kā 2022.gada 1. pusē.
Prognozējams, ka 2022. gada rudenī varētu kopumā studēt aptuveni 784 studentu no Ukrainas. Izgūstot datus no VIIS, konstatējams, ka 2021./2022. akadēmiskajā studiju gadā Latvijas augstākās izglītības iestādēs pirms 2022. gada 24. februāra, kopumā studēja 684 studējošie. Starp tiem 150 ir pēdējo kursu pamata un augstākā studiju līmeņa studējošie, līdz ar to prognozējams, ka 2022./2023. akadēmiskajā studiju gadā augstākās izglītības iestādēs varētu studēt 534 studējošie no Ukrainas. Kopš 2022. gada 24. februāra augstākās izglītības iestādes uzņēma 159 Ukrainas civiliedzīvotāju (dati uz 04.07.2022.). Prognozējams, ka Ukrainas civiliedzīvotāju skaits, kas varētu tikt uzņemti 2022./2023. akadēmiskajā studiju gadā varētu palielināties līdz 250, ņemot vērā, ka studējošie no Ukrainas izvēli turpināt studēt būtu atlikuši uz jauno akadēmisko mācību gadu. Saskaņā ar VIIS datiem Latvijā mācās aptuveni 85 Ukrainas civiliedzīvotāji (dati uz 23.05.2022.) no vidusskolas pēdējā klasē. Pēc ministrijas veiktās aptaujas datiem (N - 292 ukraiņu skolēni vidējās izglītības posmā) 12 vidējās izglītības beidzēji ir norādījuši, ka plāno iegūt augstāko izglītību Latvijas augstākās izglītības iestādēs. Tomēr nav zināms, cik Ukrainas civiliedzīvotāji turpināja attālināti iegūt vidējo izglītību vidējās izglītības iestādēs Ukrainā, atrodoties Latvijā vai kādā citā valstī, un plāno uzsākt vai turpināt studijas Latvijā. Nav zināms, cik studējošo plāno pāriet no viena izglītības līmeņa uz nākamo. Vēl nav zināms, kāda varētu būt prognozējamā bēgļu plūsma uz Latviju rudenī, kas ir atkarīgs no bruņotā konflikta norises gaitas Ukrainā. Augstskolu sniegtā informācija liecina par Ukrainas civiliedzīvotāju interesi uzsākt studijas Latvijā.
Prognoze par iespējamo zinātnieku skaitu balstās uz pieņēmumu, ka Ukrainas zinātnieku skaits, kurš ir nedaudz mazāks nekā Latvijā, starp Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ir ieradušies Latvijā (> 32 000 uz jūnija sākumu) ir līdzīgs kā Ukrainā kopumā. Tas nozīmē, ka aptuveni ~150 – 200 Latvijā ieradušos Ukrainas civiliedzīvotāju var būt atbilstoši zinātnieka statusam. Prognoze turpmākajam atbalstam 80 šādām personām, pieņem, ka aptuveni pusei ir gan iespēja, gan interese būt nodarbinātiem akadēmiskā un zinātniskā darbā Latvijas zinātniskajās institūcijās. Stipendiju atbalsts akadēmiskajam un zinātniskajam personālam ir prognozējams līdzīgā intensitātē kā 2022.gada 1. pusē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi Ministru kabineta rīkojumā ir nepieciešami, lai varētu nodrošināt Ukrainas civiliedzīvotājiem iespēju iegūt augstāko izglītību, studējot pilna laika studijās, pretendējot uz Studiju stipendiju jauna akadēmiskā mācību gada uzsākšanai, kā arī Ukrainas pētniekiem turpināt zinātnisko darbību, pretendējot uz Pētniecības stipendiju, no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim. Pašreizējais atbalsts Ukrainas studentiem ir terminēts līdz 2022. gada 30. jūnijam, savukārt pētniekiem – 2022. gada 31. augustam.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz informatīvā ziņojuma „Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. §) protokollēmuma 5 punktu, ministrija aicina atbalstīt Ministru kabineta 2022.gada 5.aprīļa rīkojuma Nr. 252 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” piešķirtā finansējuma izmantošanas termiņa pagarināšanu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta nodrošināšanai augstākajā izglītībā un zinātnē no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” no 2022. gada 1.septembra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Saskaņā ar informatīvā ziņojuma „Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. § ) protokollēmuma 3. punktu, ministrija lūdz pieņemt zināšanai, ka pēc faktiskā pieprasījuma, ar Ministru kabineta 2022.gada 5.aprīļa rīkojumu Nr. 252 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” piešķirtā finansējuma atlikums 2022. gadā tiks izlietots šādi:
3.1. līdz 56 000 euro, lai nodrošinātu stipendijas studiju nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākās izglītības iegūšanai no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim;
3.2. līdz 108 000 euro, lai nodrošinātu stipendijas zinātniskās darbības nodrošināšanai Ukrainas zinātniekiem no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Gadījumos, ja akreditētās Latvijas augstākās izglītības iestādēs imatrikulēto pilna laika studējošo Ukrainas civiliedzīvotāju skaits pārsniegs prognozēto, Izglītības un zinātnes ministrija var atkārtoti virzīt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa rīkojumā Nr. 252. "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" attiecībā uz nesadalīto finansējumu.
Saskaņā ar informatīvā ziņojuma „Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākajā izglītībā un zinātnē” (Nr. 36 114. § ) protokollēmuma 3. punktu, ministrija lūdz pieņemt zināšanai, ka pēc faktiskā pieprasījuma, ar Ministru kabineta 2022.gada 5.aprīļa rīkojumu Nr. 252 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” piešķirtā finansējuma atlikums 2022. gadā tiks izlietots šādi:
3.1. līdz 56 000 euro, lai nodrošinātu stipendijas studiju nodrošināšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem augstākās izglītības iegūšanai no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim;
3.2. līdz 108 000 euro, lai nodrošinātu stipendijas zinātniskās darbības nodrošināšanai Ukrainas zinātniekiem no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim.
Gadījumos, ja akreditētās Latvijas augstākās izglītības iestādēs imatrikulēto pilna laika studējošo Ukrainas civiliedzīvotāju skaits pārsniegs prognozēto, Izglītības un zinātnes ministrija var atkārtoti virzīt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa rīkojumā Nr. 252. "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" attiecībā uz nesadalīto finansējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studenti
- pētnieki
Ietekmes apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri var pretendēt uz stipendiju pilna laika studijām vai zinātniskās darbības turpināšanai Latvijā. Tiesību akta projekts nosaka termiņos, kādos tiek piešķirta stipendija.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi