Anotācija (ex-ante)

24-TA-141: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 17. maija noteikumos Nr. 306 "Noteikumi par prasībām uz iepakojumiem izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
2024.gada 11.janvārī Saeimā 3.lasījumā tika pieņemts likumprojekts " Grozījumi "Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā"1 (Saeimas reģ. Nr. 48/Lp141) (turpmāk - likumprojekts) kurā tika noteikts regulējums un aprites prasības jaunai produktu kategorijai - tabakas aizstājējproduktiem. Pieņemot likumprojektā noteiktos grozījumus,  tika veikti grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma( turpmāk - Tabakas likums) 7.panta sestajā daļā, papildinot to un nosakot, ka  Ministru kabinets nosaka arī  noformēšanas un novietošanas prasības uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību. 
Ņemot vērā likumprojektā iekļauto deleģējumu Ministru kabinetam, nepieciešams veikt grozījumus  Ministru kabineta 2016. gada 17. maija noteikumos Nr. 306 "Noteikumi par prasībām uz iepakojumiem izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību"" 2 (turpmāk - MK noteikumu projekts), lai  papildinātu šobrīd  spēkā esošos Ministru kabineta 2016. gada 17. maija noteikumu Nr. 306 "Noteikumi par prasībām uz iepakojumiem izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību"  (turpmāk - MK noteikumi Nr.306) ar noformēšanas un novietošanas prasībām uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību.  

1 -  https://titania.saeima.lv/LIVS14/saeimalivs14.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=48/Lp14
2- https://likumi.lv/ta/id/282235-noteikumi-par-prasibam-uz-iepakojumiem-izvietojamiem-bridinajumiem-par-ietekmi-uz-veselibu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir papildināt MK noteikumus Nr.306 un noteikt tajos  brīdinājumu  par ietekmi uz veselību noformēšanas un novietošanas prasības uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma, nosakot  tādas pašas prasības, kādas šobrīd MK noteikumos Nr.306 tiek attiecinātas uz  tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem un elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem.  
Spēkā stāšanās termiņš
01.08.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Saeimā 2024.gada 11.janvārī trešā lasījumā apstiprinātā likumprojektā iekļautajam pārejas noteikumu 19.punktam,  grozījums Tabakas likumā 7. panta sestajā daļā par pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt noformēšanas un novietošanas prasības uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma vienības vai jebkāda ārēja iepakojuma izvietotiem brīdinājumiem stājas spēkā 2024. gada 1. augustā.Ņemot vērā minēto, MK noteikumu projektā iekļautajiem grozījumiem ir jāstājas spēkā 2024.gada 1.augustā, lai tabakas aizstājējproduktu tirgotāji un ražotāji būtu informēti par kārtību, kādā ir jānoformē un jāizvieto uz tabakas aizstājējprodukta iepakojuma vienības Tabakas likuma 7.panta 5.1 daļā noteiktais brīdinājums par ietekmi uz veselību. 
Vienlaikus atbilstoši apstiprinātā likumprojekta pārejas noteikumu 24.punktam, grozījumi Tabakas likumā, papildinot tos ar 7. panta 5.daļu, kurā noteikts uz tabakas aizstājējproduktiem izvietojamais brīdinājums stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī.
Ņemot vērā minēto, jaunā kārtība brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma, būs jāpiemēro ar 2025.gada 1.janvāri. Tādēļ attiecīgi MK noteikumu projektā nepieciešams noteikt, ka jaunajām MK noteikumu projektā noteiktajām iepakojuma  noformēšanas un izvietošanas prasībām neatbilstošus tabakas aizstājējproduktus varēs vēl  laist tirgū līdz 2024.gada 31.decembrim.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā tirgū ir pieejama jauna produktu kategorija  - tabakas aizstājējprodukti (piemēram, bez tabakas nikotīna spilventiņi), kuriem šobrīd netiek piemērotas Tabakas likumā  noteiktās prasības un arī regulējums, tai skaitā netiek attiecināta MK noteikumos Nr.306 noteiktās brīdinājuma par ietekmi uz veselību noformēšanas un novietošanas prasības, kas šobrīd tiek attiecinātas uz visiem citiem produktiem, kas tiek regulēti Tabakas likumā - tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem.  Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī apstiprinātajiem grozījumiem Tabakas likumā tika  iekļauts regulējums tabakas aizstājējproduktiem, tai skaitā  veikti grozījumi Tabakas likuma 7.panta sestajā daļā, papildinot to ar pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt noformēšanas un novietošanas prasības arī uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma vienības vai jebkāda ārēja iepakojuma izvietotiem brīdinājumiem. Vienlaikus likumprojekts paredz papildināt Tabakas likuma 7. pantu ar jaunu 5.1 daļu, kas nosaka, ka uz katras tabakas aizstājējprodukta iepakojuma vienības un ārējā iepakojuma ir drukāts šāds brīdinājums par ietekmi uz veselību: “Šis produkts kaitē Jūsu veselībai un rada atkarību”. Šobrīd spēkā esošajos MK noteikumos Nr.306 ir noteikta kārtība  kādā noformē un novieto brīdinājumus par ietekmi uz veselību uz tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu iepakojumiem, bet minēto regulējumu nevar attiecināt uz jauno produktu grupu  -  tabakas aizstājējproduktiem. 
Lai tabakas aizstājējproduktu tirgotāji un ražotāji zinātu kārtību, kādā veidā uz tabakas aizstājējprodukta iepakojuma vienības ir jāizvieto un jānoformē brīdinājums par ietekmi uz veselību, attiecīgi nodrošinot, patērētājam redzamu un atbilstošas informācijas sniegšanu, tāpat lai noteiktu vienādas prasības visiem Tabakas likumā regulētajiem produktiem attiecībā uz brīdinājuma izvietošanu, nepieciešams veikt grozījumus  MK noteikumos Nr.306, papildinot tos un nosakot kārtību, kādā  izvieto un noformē brīdinājumus par ietekmi uz veselību uz tabakas aizstājējproduktu iepakojumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Saeimā 2024.gada 11.janvārī pieņemtajiem grozījumiem tiek mainīts Tabakas likuma nosaukums, papildinot likuma nosaukumu pēc vārdiem “Tabakas izstrādājumu” ar vārdiem “tabakas aizstājējproduktu”, tomēr MK noteikumu Nr. 306 izdošanas pamatojumā ir atsauce vēl uz iepriekšējo  likuma nosaukumu, kurā nav iekļauti vārdi "tabakas aizstājējproduktu". 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.306 izdošanas pamatojumā  un  iekļaut aktuālo Tabakas likuma nosaukumu.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošajos MK noteikumos Nr.306 1.1.apakšpunktā pie noteikumu projekta mērķa ar uzskaitītajām produktu grupām, uz kurām tiek attiecināta MK noteikumos Nr.306 noteiktā kārtība, kādā noformē un novieto brīdinājumus par ietekmi uz veselību uz iepakojumiem, nav  iekļauta jaunā Tabakas likumā regulētā  produktu grupa - tabakas aizstājējprodukti, attiecīgi šobrīd minētajai produktu grupai nevienā normatīvajā aktā nav noteiktas specifiskas prasības brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai un noformēšanai, attiecīgi uz šo tabakas aizstājējproduktu grupu nevar attiecināt MK noteikumos Nr.306 prasības.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.306 1.1. apakšpunktu, ar jaunu produktu grupu,  tabakas aizstājējproduktiem, attiecīgi nosakot, ka MK noteikumi Nr.306 nosaka arī kārtību, kādā uz tabakas aizstājējproduktu iepakojumiem noformē un novieto brīdinājumus par ietekmi uz veselību, attiecīgi nodrošinot, ka uz šo produktu grupu tiks attiecinātas MK noteikumios Nr.306 noteiktās prasības.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošajos MK noteikumos Nr.306 II. nodaļā ir noteiktas vispārējās prasības visiem Tabakas likumā minētajiem produktiem attiecībā uz brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai un noformēšanai. Vienlaikus MK noteikumu Nr.306 2.punkts šobrīd spēkā esošajā redakcijā ir attiecināms tikai uz tabakas izstrādājumiem, bet nav noteikts, ka minētā prasība attiecināma arī uz elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem, augu smēķēšanas produktiem un jauno produktu grupu  - tabakas aizstājējproduktiem. Ņemot vērā Veselības inspekcijas (turpmāk - VI) kā normas uzraugošās iestādes novērojumus, tad MK noteikumos Nr.306 2.punktā noteikto prasību, ka uz iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma izvietotie brīdinājumi par ietekmi uz veselību aizņem visu tiem paredzēto virsmu, un tos nekomentē, nepārfrāzē un uz tiem neizdara nekādas atsauces, ir nepieciešams attiecināt uz visiem  produktiem veidiem, ne tikai tabakas izstrādājumiem.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.306 2.punktā un izteikt to jaunā redakcijā, tādējādi papildinot, ar jauno produktu grupu  - tabakas aizstājējproduktiem, kā arī ar elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem,  augu smēķēšanas produktiem, lai nodrošinātu, ka uz visiem produktu veidiem būtu noteiktas vienāda prasība, ka uz iepakojuma izvietotie brīdinājumi par ietekmi uz veselību aizņem visu tiem paredzēto virsmu, un tos nekomentē, nepārfrāzē un uz tiem neizdara nekādas atsauces.
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais regulējums MK noteikumos Nr.306 5.punktā  noteiktās prasības,  ka uz iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma izvietojamo brīdinājumu par ietekmi uz veselību izmēru aprēķina attiecībā pret aizvērtas iepakojuma vienības vai ārējā iepakojuma konkrēto virsmu ir attiecināms uz bezdūmu tabakas izstrādājumiem, bet šāda prasība nevar tikt attiecināta uz tabakas aizstājējproduktiem. 
Risinājuma apraksts
 MK noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.306 5. punktā papildinot to aiz vārdiem "bezdūmu tabakas izstrādājumu" ar vārdiem "tabakas aizstājējproduktu", tādējādi nosakot, ka arī uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma izvietojamo brīdinājumu par ietekmi uz veselību izmēru aprēķina attiecībā pret aizvērtas iepakojuma vienības vai ārējā iepakojuma konkrēto virsmu.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.306 6.punktā noteiktā prasība uz iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma izvietotos brīdinājumus par ietekmi uz veselību ieskauj vienu milimetru plata melna līnija brīdinājumiem par ietekmi uz veselību paredzētā laukuma iekšpusē, šī prasība attiecas tikai uz tabakas izstrādājumiem, bet nav piemērojamas citiem produktiem - elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem, augu smēķēšanas produktiem un jaunajai produktu grupai  - tabakas aizstājējproduktiem. Šīs prasības nepieciešamību attiecībā arī uz pārējiem produktiem apliecina arī VI kā normas uzraugošās iestāde, kas norāda, ka šo prasību jau paši produktu tirgotāji un ražotāji ievēro brīvprātīgi.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.306 6.punktā un izteikt to jaunā redakcijā papildinot normu arī ar citām produktu grupām -  tabakas aizstājējproduktiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskām cigaretēm  un to uzpildes flakoniem, tādējādi nodrošinot, ka visiem atkarību izraisošiem produktiem, ņemot vērā to pielietošanas veidu un sastāvu, ir vienlīdzīgi nosacījumi brīdinājuma izvietošanā.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.306 7.punktā ir iekļauta atsauce uz tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko cigarešu un to uzpildes flakonu apriti regulējošiem normatīvajiem aktiem, tomēr nav iekļauta atsauce uz jauno produktu grupu - tabakas aizstājējproduktiem. Vienlaikus Saeimā 2024.gada 11.janvārī tika pieņemti grozījumi ar kuriem tika mainīts Tabakas likuma nosaukums, papildinot likuma nosaukumu ar jauno produktu kategoriju - tabakas aizstājējproduktiem. Attiecīgi  ir nepieciešams MK noteikumu Nr.306  7.punktā iekļaut atsauci uz jomas regulējumu, iekļaujot visus produktus, kurus Tabakas likums regulē.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.306 7.punktu jaunā redakcijā, iekļaujot tajā arī atsauci uz jauno Tabakas likumā regulēto produktu kategoriju - tabakas aizstājējprodukti.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu 8.punkts nosaka, ka uz tāda tabakas izstrādājuma iepakojuma vienības, kas nav cigaretes un tinamā tabaka maisiņos brīdinājumi par ietekmi uz veselību var būt drukāti uz uzlīmēm, ja šādas uzlīmes nav noņemamas. Vienlaikus šāda prasība, ka brīdinājumi par ietekmi uz veselību var tikt drukāti uz uzlīmēm, būtu nepieciešams attiecināt arī uz tabakas aizstājējproduktiem. Šobrīd uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma paši tirgotāji  brīvprātīgi jau izvieto brīdinājumus par ietekmi uz veselību, bet izvieto tādu brīdinājumu, kāds ir noteikts Tabakas likuma 7.panta piektajā daļā uz elektroniskām cigaretēm  un uzpildes flakona - "Šis izstrādājums satur nikotīnu, kas ir stipru pieradumu izraisoša viela". Tomēr pēc likumprojektā, kas pieņemts 2024.gada 11.janvārī iekļautajiem grozījumiem, uz visiem tabakas aizstājējproduktiem sākot ar 2025.gada 1.janvāri būs jāpiemēro cits  brīdinājums par ietekmi uz veselību teksts, kas atbilst Tabakas likuma 7.panta 5.1 daļai. Attiecīgi  tabakas aizstājējproduktu tirgotājiem un ražotājiem, būs jāveic izmaiņas  iepakojuma  noformējumā un jāizvieto jauns brīdinājums par ietekmi uz veselību - “Šis produkts kaitē Jūsu veselībai un rada atkarību”. Minētais brīdinājuma teksts tiek mainīts, jo ne uz visiem tabakas aizstājējproduktiem var attiecināt brīdinājuma tekstu par nikotīna saturu produktā, jo var būt arī tādi tabakas aizstājējprodukti, kas nesatur nikotīnu, attiecīgi likumprojektā tika iekļauts plašāks brīdinājuma teksts, ko varēs attiecināt gan uz nikotīnu saturošiem, gan nikotīnu nesaturošiem tabakas aizstājējproduktiem. Nosakot, ka brīdinājums par ietekmi uz veselību ir atļauts izvietot arī kā nenoņemamu uzlīmi, nodrošinās iespēju tirgotājiem un ražotājiem nevis mainīt visu iepakojumu, bet gan izvietot jaunu brīdinājumu uzlīmes formā. 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.306 8.punktu jaunā redakcijā, iekļaujot tajā, ka arī uz tabakas aizstājējprodukta iepakojuma vienības, brīdinājumi par ietekmi uz veselību varēs būt drukāti uz uzlīmēm, ja šādas uzlīmes nav noņemamas.
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumu Nr.306  prasība brīdinājumu par ietekmi uz veselību izvietošanai un noformējumam ir sadalīta vairākās MK noteikumu Nr.306 sadaļās, attiecinot katrā no sadaļām prasības uz specifisko produktu grupu. Piemēram, MK noteikumu Nr.306 III. un IV. sadaļā ir noteiktas vispārīgā brīdinājuma un informatīvā uzraksta izvietošanas prasības, kā arī kombinētā brīdinājuma izvietošanas prasības uz smēķēšanai paredzēta tabakas izstrādājuma iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma. Savukārt MK noteikumu Nr.306 V.sadaļā ir noteiktas prasības uz bezdūmu tabakas izstrādājuma, augu smēķēšanas produkta, elektroniskās cigaretes un uzpildes flakona iepakojuma izvietojamā brīdinājuma par ietekmi uz veselību noformējumam. Šobrīd MK noteikumos Nr.306 ne III., ne IV., ne V. sadaļā noteiktās prasības nevar attiecināt uz jauno produktu grupu - tabakas aizstājējproduktiem, jo tabakas aizstājējprodukti nesatur tabaku un nevar tik klasificēti kā smēķēšanai paredzēti tabakas izstrādājumi vai bezdūmu tabakas izstrādājumi, kā arī tie  neatbilst Tabakas likumā noteiktajām elektronisko cigarešu, uzpildes flakonu vai augu smēķēšanas produktu definīcijām. Ņemot vērā, ka  citiem nikotīnu saturošiem izstrādājumiem, kā piemēram, elektroniskām cigaretēm un uzpildes flakoniem, kā arī bezdūmu produktiem  prasības  brīdinājuma izvietošanai par ietekmi uz veselību ir noteiktas MK noteikumu Nr.306 V. sadaļā, nepieciešams papildināt minēto sadaļu arī ar tabakas aizstājējproduktiem, lai nodrošinātu  ka uz šo produktu grupu tiktu attiecinātas tādas pašas prasības, kā uz bezdūmu tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un uzpildes flakoniem.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.306 V. sadaļas nosaukumu arī ar tabakas aizstājējproduktiem, tāpat paredz pievienot tabakas aizstājējproduktus kā produktu kategoriju MK noteikumu Nr. 306 32.punktā, kā arī 33. un 34.punktā. 
Problēmas apraksts
Atbilstoši Saeimā 2024.gada 11.janvārī trešā lasījumā apstiprinātā likumprojektā iekļautajam pārejas noteikumu 19.punktam,  grozījums Tabakas likumā 7. panta sestajā daļā par pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt noformēšanas un novietošanas prasības uz tabakas aizstājējproduktu iepakojuma vienības vai jebkāda ārēja iepakojuma izvietojamiem brīdinājumiem stājas spēkā 2024. gada 1. augustā. Vienlaikus atbilstoši apstiprinātā likumprojekta pārejas noteikumu 24.punktam, grozījumi Tabakas likumā, papildinot tos ar 7. panta 5.1 daļu, kurā noteikts uz tabakas aizstājējproduktiem izvietojamais brīdinājums, stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī. Papildinot MK noteikumus Nr.306 ar prasībām uz tabakas aizstājējproduktiem izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību, nepieciešams  arī noteikt MK noteikumos Nr.306 termiņu kādā minētās prasības tabakas aizstājējproduktu tirgotājiem un ražotājiem ir jāsāk piemērot.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz veikt grozījumus MK noteikumus Nr.306 un papildināt tos ar jaunu 38.1 punktu , nosakot, ka jaunajām iepakojuma noformēšanas un brīdinājuma par ietekmi izvietošanas prasībām neatbilstošus tabakas aizstājējproduktus varēs vēl laist tirgū līdz 2024.gada 31.decembrim. Vienlaikus MK noteikumu projekta 2.punktā tiek noteikts, ka MK noteikumos iekļautie grozījumi stājas spēkā 2024.gada 1.augustā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
MK noteikumu projektā iekļautajām prasībām ir vērtēts samērīguma un ieguvumu salīdzinājums. Tā kā brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošana ir būtisks aspekts, lai informētu sabiedrību un patērētājus par šādu tabakas aizstājējproduktu lietošanas riskiem pirms lēmuma iegādāties minētos produktus, attiecīgi atbilstoša brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai un noformēšanai (brīdinājuma izvietojums uz iepakojuma , uzraksta burtu lielums u.c. parametri) ir nozīme patērētāju izglītošanā un informēšanā. Attiecīgi ieguvums, ka patērētāji tiks informēti par minēto produktu lietošanas riskiem ir lielāks, kā izmaksas, kas rodas ražotājiem, tirgotājiem šādu brīdinājumu izvietot uz tabakas aizstājējprodukta iepakojuma vienības. Vienlaikus vērtējot samērīgumu, ir jāņem vērā aspekts, ka šobrīd jau visiem citiem Tabakas likumā regulētiem produktiem ir noteiktas konkrētas prasības brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai un noformēšanai. Nenosakot vienai produktu kategorijai līdzīgas prasības, tiktu veicināta negodīga attieksme, jo būtu produktu grupa, kur varētu brīdinājuma par ietekmi izvietot bez jebkādām noformēšanas prasībām, tādējādi arī, piemēram, attēlojot brīdinājumā iekļauto tekstu ar mazāku burtu lielumu vai savādākā burtu fontu, neizvietojot brīdinājumu uz visām iepakojuma lielākajām virsmām  utml. 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • tabakas aizstājējproduktu lietotāji
Ietekmes apraksts
Nosakot MK noteikumu projektā noformēšanas prasības brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai uz tabakas aizstājējproduktu  iepakojuma vienības, tiks nodrošināta tabakas aizstājējproduktu visiem patērētājiem skaidri saprotama, salasāma un nepārfrāzēta informācija  par šādu tabakas aizstājējproduktu lietošanas riskiem uz veselību, jo būs izvietots salasāms un nepārfrāzēts brīdinājums par ietekmi uz veselību, kas aizņem visu tiem paredzēto virsmu uz  iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma.
Juridiskās personas
  • komersanti, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību vai ražošanu
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi skars  visus komersantus, kas nodarbojas ar tabakas aizstājējproduktu tirdzniecību un tos kas nodarbojas ar minēto produktu ražošanu, attiecīgi, lai produktus varētu laist tirgū Latvijā pēc 2025.gada 1.janvāra uz tiem būs jāizvieto brīdinājums par ietekmi uz veselību, kas noteikts Tabakas likuma 7.panta 5.1 daļā un kura noformējums atbilst MK  noteikumu Nr.306 noteiktajā prasībām. Attiecīgi MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi ir saistīti ar papildus sloga radīšanu tabakas aizstājējproduktu  tirgotājiem un ražotājiem, jo būs jāmaina tabakas aizstājējproduktu iepakojums un tā noformējums, lai tas atbilstu  MK noteikumu projektā iekļautajām prasībām. Daļa komersantu, kas nodarbojas ar tabakas produktu tirdzniecību vai ražošanu, apzinoties tabakas aizstājējproduktu bīstamību un atkarību izraisošo ietekmi, jau šobrīd brīvprātīgi nodrošina marķējumu latviešu valodā, brīvi interpretējot brīdinājumu par ietekmi uz veselību noformējumu (izmantojot elektroniskām cigaretēm un to uzpildes flakoniem attiecināmo brīdinājumu).  Šobrīd nav iespējams noteikt precīzas aplēses, cik lielu tirgotāju vai ražotāju loku skars jaunās prasības, jo pašreiz nekur nav pieejama pilnvērtīga informācija par tabakas aizstājējproduktu tirgotāju un ražotāju skaitu. Kā arī VI nav pieejami dati par precīzu tabakas aizstājējproduktu zīmolu skaitu, kas  šobrīd tiek laisti tirgū Latvijā. Vienlaikus, šobrīd nav zināms pilns tabakas aizstājējproduktu sortiments, bet saskaņā ar saņemto informāciju no uzraudzības iestādēm, Latvijā pašreiz ir pieejams  tabakas aizstājējprodukta veids - beztabakas nikotīna spilventiņiem. Iespējams, ka nākotnē parādīsies kāds jauns produktu veids, piemēram, karsējams augu smēķēšanas produkts ar nikotīnu saturošas košļājamās gumijas, vai kāds cits produkts, kas varētu atbilst tabakas aizstājējproduktu definīcijai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi  neietekmēs valsts vai pašvaldības budžetu. Vienlaikus, minētie grozījumi skars visus  tabakas aizstājējproduktu  tirgotājus un ražotājus radot papildus slogu, jo būs jāmaina tabakas aizstājējproduktu iepakojums un tā noformējums, lai tas atbilstu  MK noteikumu projektā iekļautajām prasībām. Šobrīd nav iespējams precīzi aplēst, cik lielu tirgotāju vai ražotāju loku skars jaunās prasības, jo līdz šim nav noteikta prasība ziņot par šādu tabakas aizstājējproduktu tirdzniecības uzsākšanu un sortimentu pirms to laišanas tirgū. Vienlaikus, ir jāņem vērā, ka MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi paredz atļaut  tabakas aizstājējproduktu tirgotājiem un ražotājiem brīdinājumus par ietekmi uz veselību izvietot arī kā nenoņemamu uzlīmi, kas dod iespēju tirgotājiem un ražotājiem nevis mainīt visu iepakojumu, bet gan izvietot jaunu brīdinājumu uz esošā iepakojuma uzlīmes formā, attiecīgi samazinot iespējamos finansiālos ieguldījumus visu iepakojumu nomaiņas veikšanai.

MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi ir saistīti ar papildus slogu un uzraudzības funkciju veikšanu VI, jo atbilstoši Tabakas likuma 12.panta otrās daļas 10.punktā noteiktajam, jau šobrīd VI kontrolē Tabakas  likuma  7.panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā noteikto prasību izpildi, proti, uzrauga uz tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu iepakojumiem izvietoto brīdinājumu par ietekmi uz veselību atbilstību MK noteikumos Nr.306 noteiktajai kārtībai.  Ar  2024.gada 11.novembrī pieņemto likumprojektu veikti grozījumi Tabakas likuma 12.panta otrās daļas 10.punktā, paredzot, ka VI turpmāk kontrolēs  arī Tabakas likuma 7.panta 5.1 daļu. Vienlaikus, tā kā jau VI šobrīd veic uzraudzības funkciju attiecībā uz tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu iepakojumiem izvietoto brīdinājumu par ietekmi uz veselību atbilstību MK noteikumos Nr.306 noteiktajai kārtībai, tad arī uz tabakas aizstājējproduktu iepakojumiem izvietoto brīdinājumu par ietekmi uz veselību uzraudzību VI  varēs nodrošināt esošo resursu un  kapacitātes  ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VI funkcijas tiks paplašinātas, jo VI būs jākontrolē arī jaunās produktu grupas -  tabakas aizstājējprodukti, brīdinājumi par ietekmi uz veselību izvietojums uz iepakojuma un to atbilstība MK noteikumiem Nr.306, vienlaikus minētā uzraudzības funkcija tiks veikta esošo kontroļu ietvaros. Uzraugot komersantus, kas nodarbojas ar citu  smēķēšanai paredzētu izstrādājumu  laišanu tirgū Latvijā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

MK noteikumu projektā iekļautie grozījumi ir saistīti ar papildus slogu un uzraudzības funkciju veikšanu VI, jo atbilstoši Tabakas likuma 12.panta otrās daļas 10.punktā noteiktajam, jau šobrīd VI kontrolē Tabakas  likuma  7.panta pirmajā, otrajā, trešajā, ceturtajā un piektajā daļā noteikto prasību izpildi, proti, uzrauga uz tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu iepakojumiem izvietoto brīdinājumu par ietekmi uz veselību atbilstību MK noteikumos Nr.306 noteiktajai kārtībai.  Ar  2024.gada 11.novembrī pieņemto likumprojektu tiek veikti grozījumi Tabakas likuma 12.panta otrās daļas 10.punktā, paredzot, ka VI turpmāk kontrolēs  arī Tabakas likuma 7.panta 5.1 daļu. Vienlaikus, tā kā jau VI šobrīd veic uzraudzības funkciju attiecībā uz tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu iepakojumiem izvietoto brīdinājumu par ietekmi uz veselību atbilstību MK noteikumos Nr.306 noteiktajai kārtībai, tad arī uz tabakas aizstājējproduktu iepakojumiem izvietoto brīdinājumu par ietekmi uz veselību uzraudzību VI veiks esošo resursu un kontroļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
 Tā kā brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošana ir būtisks aspekts, lai informētu sabiedrību un patērētājus par šādu tabakas aizstājējproduktu lietošanas riskiem, proti, norādot, ka šādu produktu lietošana nav bez riska un var ietekmēt veselību, atbilstoša brīdinājuma par ietekmi uz veselību izvietošanai un noformēšanai (brīdinājuma izvietojums uz iepakojuma un precīzs noformējums) būtiska  nozīme ir ne tikai patērētāju izglītošanā, bet arī informēšanā pirms lēmuma pieņemšanas šos produktus iegādāties un lietot. Tas vienlaikus var pozitīvi ietekmēt patērētāju izvēli un mazināt vēlmi iegādāties veselībai bīstamu  produktu, kā arī brīdināt riska grupas (grūtnieces vai pacientus ar tādām hroniskām saslimšanām, kā  piemēram sirds asinsvadu sistēmas slimības un diabēts), par iespējamo piesardzību atkarību izraisoša produktu lietošanā, vai veicinās izvēli šādu produktu tomēr vispār nelietot, ņemot vērā izvietoto informāciju par radīto risku veselībai.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi