Anotācija

24-TA-3043: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu Kazdangas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Ministru kabineta 2014. gada 23. jūlija rīkojuma Nr. 370 “Par valsts nekustamā īpašuma “Kazdangas lauksaimniecības tehnikums” Kazdangas pagastā, Aizputes novadā, un valstij piekrītošās būves nodošanu Aizputes novada pašvaldības īpašumā” 4. punkts, Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2024. gada 29. februāra lēmums Nr. 155 “Par nekustamā īpašuma P117B, Kazdangas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā” un Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2024. gada 29. februāra lēmums Nr. 156 “Par nekustamā īpašuma P117A, Kazdangas pagastā, nodošanu īpašumā bez atlīdzības valstij Satiksmes ministrijas personā” (turpmāk – Pašvaldības lēmumi), un ievērojot Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā noteiktās administratīvās teritorijas, to administratīvo centru un teritoriālo iedalījuma vienības.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai pārņemtu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus, kas nepieciešami būvprojekta “Valsts reģionālā autoceļa P117 Skrunda – Aizpute posma km 14,87 – 18,22 pārbūve” īstenošanai un tā turpmākai uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekta 1. punktā minētie nekustamie īpašumi ir atdalīti no nekustamā īpašuma “Kazdangas lauksaimniecības tehnikums” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6468 003 0034) – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6468 003 0100 un 6468 005 0042.
Rīkojuma projekta 1. punktā minētie nekustamie īpašumi saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 23. jūlija rīkojuma Nr. 370 “Par valsts nekustamā īpašuma “Kazdangas lauksaimniecības tehnikums” Kazdangas pagastā, Aizputes novadā, un valstij piekrītošās būves nodošanu Aizputes novada pašvaldības īpašumā” 2. un 3. punktā minēto ir nodoti komunālo pakalpojumu organizēšanai un Aizputes novada administratīvās teritorijas labiekārtošanai, iedzīvotāju izglītības procesa organizēšanai, kultūras un tradicionālo kultūras vērtību saglabāšanai, tautas jaunrades attīstībai, veselības aprūpes pieejamības nodrošināšanai, iedzīvotāju veselīga dzīvesveida un sporta attīstības veicināšanai, kā arī palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā, saimnieciskās darbības sekmēšanai Aizputes novada administratīvajā teritorijā un bezdarba samazināšanai, kā arī meža zemi izmantot parku ierīkošanai un uzturēšanai.
Ministru kabineta 2014. gada 23. jūlija rīkojuma Nr. 370 “Par valsts nekustamā īpašuma “Kazdangas lauksaimniecības tehnikums” Kazdangas pagastā, Aizputes novadā, un valstij piekrītošās būves nodošanu Aizputes novada pašvaldības īpašumā” 4. punktā noteikts, ka pašvaldībai nekustamos īpašumus bez atlīdzības jānodod valstij, ja tie vairs netiek izmantoti rīkojuma 2. un 3. punktā minēto funkciju īstenošanai. Par to ir arī izdarīts Kurzemes rajona tiesas Kazdangas pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000793357 II daļas 1. iedaļas 1.3. ieraksts un 2. iedaļas 1.1. atzīme, kā arī Kurzemes rajona tiesas Kazdangas pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 100000785716 II daļas 2. iedaļas 1.1. atzīme.
Nekustamais īpašums “P117A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6468 003 0110) ir ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Kazdangas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000793357. Nekustamais īpašums  “P117B” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6864 005 0173) ir ierakstīts Kurzemes rajona tiesas Kazdangas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000785716.  Ņemot vērā iepriekš minēto un Pašvaldības lēmumus, ir sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts.
Rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā nekustamo īpašumu “P117A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6468 003 0110) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6468 003 0099) 0,0151 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6468 003 0100) 0,0077 ha platībā – Kazdangas pagastā, Dienvidkurzemes novadā un nekustamo īpašumu “P117B” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6468 005 0173) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6468 005 0165) 0,0014 ha platībā – Kazdangas pagastā, Dienvidkurzemes novadā.
Nekustamajam īpašumam “P117A” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6468 003 0110) ir noteikti šādi apgrūtinājumi saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6468 003 0099:
tauvas joslas teritorija gar upi – 0,0014 ha platībā;
sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 0,0049 ha platībā;
valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa teritorija un objekti – 0,0151 ha platībā;
dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija pilsētās un ciemos – 0,0038 ha platībā;
ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,0038 ha platībā.
Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6468 003 0100 ha platībā:
sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu – 0,0077 ha platībā;
valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa teritorija un objekti – 0,0077 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam “P117B” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6468 005 0173) ir noteikti šādi apgrūtinājumi saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa teritorija un objekti – 0,0014 ha platībā;
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0014 ha .
Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem nekustamajiem īpašumiem ir noteikta atzīme – noteikts aizliegums nekustamo īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar hipotēku, izņemot, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts par labu valstij (Valsts kases personā), lai apgūtu Eiropas Savienības fondu līdzekļus.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem nekustamo īpašumu lietošanas mērķis ir zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
Saskaņā ar likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmo daļu Nekustamais īpašums tiks nodots valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būvprojekta “Valsts reģionālā autoceļa P117 Skrunda – Aizpute posma km 14,87 – 18,22 pārbūve” īstenošana nav iespējama bez rīkojuma projektā minēto Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošo nekustamo īpašumu pārņemšanas valsts īpašumā.
Rīkojuma projekts paredz bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz bez atlīdzības pārņemt valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Dienvidkurzemes novada pašvaldībai piederošos nekustamos īpašumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļa lietotāji. Nekustamais īpašums ir nepieciešams infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un veicot autoceļu būvniecību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu ierakstīšanu zemesgrāmatā, tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" paredzētajiem līdzekļiem.
Nekustamo īpašumu uzturēšanas izdevumi tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta programmas 23.00.00 "Valsts autoceļu fonds" apakšprogrammā 23.06.00 "Valsts autoceļu uzturēšana un atjaunošana" paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA  “Latvijas Valsts ceļi” un Dienvidkurzemes novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.

7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ietekmē transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi