Anotācija

24-TA-1633: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts meža zemes "Ēveles Krejotava" Ēveles pagastā, Valmieras novadā, privatizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 3. punkta “a” apakšpunkts.
Likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64. panta pirmā daļa, 85. panta ceturtā daļa.
Likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28. panta ceturtā daļa, 29. panta otrās daļas 5. punkts, 30. panta pirmā un otrā daļa.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 9. panta septītā daļa.
Ministru kabineta 2019. gada 26. novembra noteikumi Nr. 557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu”.
Valsts sekretāru 2023. gada 14. decembra sanāksmes protokollēmuma Nr. 38 1. §, 2. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saņemt Ministru kabineta atļauju, privatizējot ēku (būvju) īpašniekam zemesgabalu “Ēveles Krejotava”, Ēveles pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr.94540070214, zemes vienības kadastra apzīmējums 94540070214, 2,25 ha platībā (turpmāk – Zemesgabals), privatizēt arī tā sastāvā ietilpstošo meža zemi 0,27 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zemesgabals nodots privatizācijai saskaņā ar Ministru kabineta 1998.gada 21.oktobra rīkojumu Nr.507 “Par zemesgabalu nodošanu privatizācijai” (pielikuma 1.6.apakšpunkts), jo uz tā esošās būves sākotnēji bija valsts Valmieras piena kombināta (turpmāk – Valsts uzņēmums) nekustamais īpašums. Valsts uzņēmums nodots privatizācijai ar Ministru Padomes 1992.gada 10.augusta lēmumu  Nr.317 “Par privatizējamo valsts īpašuma objektu (uzņēmumu) sarakstiem” un iekļauts to Zemkopības ministrijas uzņēmumu sarakstos, kurus paredzēts privatizēt, pārveidojot statūtsabiedrībās. Valsts uzņēmums privatizēts saskaņā ar 1992.gada 7.jūlija likumu “Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās” un 1993.gada 19.janvāra likumu “Par piena pārstrādes uzņēmumu privatizāciju”.

Zemkopības ministrija 1994.gada 4.februārī apstiprināja aktu, ar kuru Valsts uzņēmums nodeva akciju sabiedrībai “Valmieras piens”, reģistrācijas Nr.40003020475 (iepriekšējais nosaukums – akciju sabiedrība “Vidzemes piens”, turpmāk – Sabiedrība), visus bilances aktīvus, tajā skaitā būves, kas atrodas uz Zemesgabala.

2005.gada 23.maijā SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”, reģistrācijas Nr.40003192154 (iepriekšējais nosaukums – valsts akciju sabiedrība “Privatizācijas aģentūra”,  turpmāk – Possessor), no Sabiedrības saņēma Zemesgabala privatizācijas ierosinājumu, kas reģistrēts privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.1.33/2038-6154.

Zemesgabals 2006.gada 8.maijā ierakstīts Ēveles pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000215505 uz Latvijas valsts vārda Finanšu ministrijas personā un ar 2006.gada 6.jūlija aktu pārņemts Possessor valdījumā.

Uz Zemesgabala atrodas ēku (būvju) īpašums “Ēveles Krejotava”, Ēvelē, Ēveles pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr.94545070214, kas atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem sastāv no krejotavas ēkas ar kadastra apzīmējumu 94540070214001, šķūņa ar kadastra apzīmējumu 94540070214002 un artēziskās akas ar kadastra apzīmējumu 94540070214003.

Ēveles pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000172738 īpašuma tiesības uz būvēm ar kadastra apzīmējumu 94540070214001 un  94540070214002 (turpmāk kopā – Būvju īpašums) 2005.gada 25.aprīlī nostiprinātas Sabiedrībai. Ar Būvju īpašumu saistītā būve (artēziskā aka) ar kadastra apzīmējumu 94540070214003 ir atzīstama par Būvju īpašuma piederumu saskaņā ar Civillikuma 857. pantu un tās uzdevums ir kalpot galvenajai lietai.

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrētais lietošanas veids – rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve (kods 1001), Zemesgabala kadastrālā vērtība 01.01.2024. - 5155 euro, bet novērtējums kadastrā – 5212 euro.

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1) lauksaimniecībā izmantojamās zemes – 1,1700 ha;
2) mežu platība – 0,2600 ha;
3) krūmāju platība – 0,0500 ha;
4) zemes zem ēkām platība – 0,7100 ha;
5) zemes zem ceļiem platība – 0,0200 ha;
6) pārējās zemes platība – 0,0400 ha.

NĪVKIS Zemesgabalam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) 120303 – aizsargjoslas teritorija gar autoceļu 0,2800 ha;
2) 7312040200 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0600 ha;
3)7311090700 – stingra režīma vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija ap pazemes ūdens ņemšanas vietu 0,0500 ha;
4) 7315030100 – ceļa servitūta teritorija 0,0200 ha;
5) 020501 – aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,0100 ha;
6) 120303 – aizsargjoslas teritorija gar autoceļu 0,1600 ha;
7) 020501 – aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,7900 ha.

Possessor ar Sabiedrību 2006. gada 21. jūlijā noslēdza Zemesgabala nomas līgumu (grozījumi izdarīti 2008. gada 25. septembrī) Sabiedrībai piederošo Būvju uzturēšanai un apsaimniekošanai; tā termiņš – līdz Zemesgabala pirkuma līguma noslēgšanai vai līdz lēmuma pieņemšanai par Zemesgabala privatizācijas izbeigšanu. No 2024. gada 1. janvāra Sabiedrībai uz likuma pamata pastāv Zemesgabala lietošanas tiesības saskaņā ar likuma “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību” 38. pantu. Atbilstoši šā likuma 42. pantam nomas līgumi un tiesas nolēmumi, kas noteica nomas maksas apmēru līdz 2023. gada 31. decembrim, vairs nav spēkā.

Pamatojoties uz Possessor 2024.gada 27.februāra pieprasījumu Nr.1.17/815, Valsts meža dienests ar 2024.gada 4.marta vēstuli ir nosūtījis Zemesgabalā ietilpstošā meža raksturojošos rādītājus un meža zemes plānu, kurā norādīts, ka meža zemes platība ir 0,27 ha, ko veido divi meža nogabali 0,2 ha un 0,07 ha platībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2017.gada 30.jūnijam Sabiedrība neatbilda tam subjektu lokam, kam Latvijas Republikā ir tiesības privatizēt lauksaimniecības un meža zemi. No 2017.gada 1.jūlija stājās spēkā grozījumi likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos”, un 29.panta otrās daļas 5.punkts tika papildināts ar vārdiem "izņemot nogabalus, kuros paredzēta apbūve atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam". Tādējādi likumdevējs paplašināja to personu loku, kuras ir tiesīgas iegūt īpašumā lauksaimniecības un meža zemi, ja tiek izpildītas likumā noteiktās prasības.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktu zemesgrāmatā ierakstītas valsts meža zemes privatizāciju  lauku apvidos var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, privatizējot ēku (būvju) īpašniekiem zemi, ko aizņem būves un pagalms, kā arī šo būvju uzturēšanai nepieciešamo zemi līdz 0,5 hektāru platībā vai vairāk, ja ir vajadzīga funkcionāli lielāka platība vai, ja valsts meža zemes nodalīšana līdz 0,5 hektāriem nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Ievērojot minēto, Zemesgabalā esošā valsts meža zeme ir platībā, kuras privatizācija ir atļauta, nepiemērojot šajā apakšpunktā noteiktos papildu kritērijus.
Zemesgabala robežas noteiktas, pamatojoties uz Valkas rajona Jērcēnu pagasta Tautas deputātu padomes 1992.gada 14.februāra 19.sasaukuma 12.sesijas lēmumu par zemes piešķiršanu lietošanā.
Atbilstoši Burtnieku novada teritorijas plānojumam 2012.-2024.gadam un Ēveles pagasta plānotajai (atļautajai) teritorijas izmantošanai Zemesgabalā esošā meža zeme atrodas mežu teritorijā, kur minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Ievērojot minēto, valsts meža zemes, kuras platība ir 0,27 ha, nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem.

Zemesgabala sastāvā ietilpst arī lauksaimniecības zeme 1,17 ha platībā.
Sabiedrība atbilst likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28.panta ceturtajā daļā noteiktajam personu lokam, kam ir tiesības iegūt īpašumā zemi, ievērojot šā likuma 29.pantā noteiktos ierobežojumus un 30.pantā noteiktajā kārtībā, t.i., saņemot pašvaldības priekšsēdētāja piekrišanu.
Lai nodrošinātu likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28., 29., un 30.pantā noteiktās prasības, Possessor 2023.gada 15.novembrī nosūtīja Valmieras novada pašvaldībai vēstuli Nr.1.17/5837 ar lūgumu sniegt ziņas, vai Zemesgabals uzskatāms par apbūves zemi atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.panta otrās daļas 5.punkta izpratnē, un gadījumā, ja Zemesgabals ir uzskatāms par apbūves zemi, izziņas veidā dot piekrišanu Sabiedrībai iegūt īpašumā Zemesgabalu.
2024.gada 22.februārī Possessor  no Valmieras novada pašvaldības saņēma vēstuli Nr.4.1.8.3/24/1139, kurā pašvaldība norāda, ka Zemesgabals primāri ir uzskatāms par teritoriju, kurā ir atļauta (paredzēta) apbūve atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam, likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29.panta otrās daļas 5.punkta izpratnē. Pašvaldība arī informēja Possessor, ka piekrīt, ka Sabiedrība iegūst īpašumā Zemesgabalu, uz kuras atrodas tai piederošas būves. Īpašumā iegūstamās zemes izmantošanas mērķis – rūpnieciskās ražošanas uzņēmumu apbūve.

Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atbilstoši Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 3.punkta “a” apakšpunktā noteiktajam, privatizējot ēku (būvju) īpašniekam būvju uzturēšanai nepieciešamo Zemesgabalu, privatizēt arī tajā ietilpstošo valsts meža zemi 0,27 ha platībā.

Zemesgabals (tajā skaitā meža zeme 0,27 ha) tiks privatizēts likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” un Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) noteiktajā kārtībā.

Atbilstoši Privatizācijas pabeigšanas likuma 8.pantā ietvertajiem nosacījumiem Zemesgabala cenu nosaka privatizāciju veicošā institūcija, un tā ir vienāda ar Valsts zemes dienesta noteikto konkrētā apbūvēta zemesgabala vērtību privatizācijas vajadzībām. Valsts zemes dienests apbūvēta zemesgabala vērtību privatizācijas vajadzībām nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par zemes vērtēšanu privatizācijas vajadzībām, ņemot vērā pēdējo atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 68.panta pirmajā daļā noteiktajai kārtībai apstiprināto kadastrālo vērtību bāzi, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētos datus par zemesgabala platību, apgrūtinājumiem un zemesgabala lietošanas mērķi privatizācijai. Kopā ar Zemesgabalu pircējam būs jāizpērk arī mežaudze. Mežaudzes vērtību privatizāciju veicošā institūcija nosaka euro, un tā ir vienāda ar Valsts meža dienesta noteikto mežaudzes vērtību. 

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 64.panta pirmajā daļā noteiktajam Sabiedrībai ir tiesības uz Zemesgabala pirmpirkumu.

Sabiedrībai ir tiesības iegūt īpašumā Zemesgabalu saskaņā ar likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 28.panta ceturto daļu, 29.panta pirmās daļas 5.punktu, 30.panta pirmo un otro daļu.

Atbilstoši likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 19.panta pirmās daļas 6.punktam tās zemes privatizāciju, par kuru līdz 2006.gada 31.augustam ir iesniegti privatizācijas ierosinājumi, veic valsts īpašumu privatizāciju veicošā institūcija.

Saskaņā Ministru kabineta 2019.gada 26.novembra noteikumiem Nr.557 “Noteikumi par valsts īpašumu privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevuma deleģēšanu” 2.punktu privatizāciju veiks Possessor.

Possessor sagatavotajos apbūvētu zemesgabalu privatizācijas paziņojumos un pirkuma līgumos cita starpā tiek norādīts, ka pirmpirkuma tiesīgajai personai – uz attiecīgā zemesgabala esošo būvju īpašniekam – jāievēro vides aizsardzības nosacījumi un citi zemesgabala apgrūtinājumi saskaņā ar tiesību aktos noteiktajām prasībām. Ievērojot minēto, nākamajam Zemesgabala ieguvējam, izmantojot Zemesgabalu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.

Atbilstoši likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 85.panta ceturtajā daļā noteiktajam, ja persona, kurai ir šā panta pirmajā daļā minētās pirmpirkuma tiesības, tās nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes likumiskās lietošanas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un minētais zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.

Arī Privatizācijas pabeigšanas likuma 9.panta septītajā daļā noteikts, ja persona savas pirmpirkuma tiesības uz apbūvētu zemesgabalu nevar izmantot vai neizmanto, tai ir zemes likumiskās lietošanas tiesības uz to pašu zemesgabalu, uz kuru tai ir pirmpirkuma tiesības, un šis zemesgabals netiek privatizēts vai atsavināts citām personām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturto daļu valstij piederošā un piekrītošā meža zeme tiek ierakstīta zemesgrāmatās uz Latvijas valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka Zemesgabals robežojas ar valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma “Valsts mežs Smilgas”, Ēveles pagastā, Valmieras novadā, kadastra Nr.94540070207, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 94540070210, kurā ietilpst meža zeme, Possessor 2024.gada 12.septembra vēstulē Nr.1.17/3153 lūdza Zemkopības ministriju izvērtēt jautājumu par Zemesgabalā esošās valsts meža zemes nepieciešamību valsts pārvaldes funkciju veikšanai un pārņemšanu Zemkopības ministrijas valdījumā.
Zemkopības ministrija 2024.gada 22.oktobra vēstulē Nr.3.4-11e/1841/2024 informēja, ka Zemesgabala pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā valsts meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai nav lietderīga.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personu – Būvju īpašnieku, kas privatizēs rīkojuma projektā minēto Zemesgabalu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz personu – Būvju īpašnieku, kas privatizēs rīkojuma projektā minēto Zemesgabalu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi