Anotācija (ex-ante)

24-TA-1890: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Labklājības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Labklājības ministrijas dalību organizācijā "Eiropas tīkls darbā ar vardarbības ģimenē izdarītājiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par atļauju Labklājības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai nodrošinātu Labklājības ministrijas dalību organizācijā "Eiropas tīkls darbā ar vardarbīgām personām vardarbības ģimenē gadījumos"" (turpmāk - MK rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 24. panta 3. daļu, lai nodrošinātu, ka Labklājības ministrija var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības dalībai organizācijā "Eiropas tīkls darbā ar vardarbīgām personām vardarbības ģimenē gadījumos" (European Network for the Work with Perpetrators of Domestic Violence - WWP EN).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK rīkojuma projekta mērķis ir atbalstīt Latvijas dalību organizācijā WWP EN, atļaujot Labklājības ministrijai (turpmāk – Ministrija) uzņemties ilgtermiņa saistības, veicot iemaksas par dalību WWP EN aptuveni 300 euro apmērā ik gadu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā.
Ministrijas funkcijas ietver darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimuma līdztiesības politikas izstrādi, kā arī šo politikas jomu organizēšanu un koordinēšanu. 
Lai efektīvi veiktu ministrijai noteiktās funkcijas ir nepieciešama regulāra iesaiste dažādos starptautiskos, ar nozari saistītos pasākumos un organizācijās, kas nodrošina pieredzes apmaiņu ne tikai nacionālā, bet arī starptautiskā līmenī, sniedz informāciju par labās prakses piemēriem citās valstīs, jaunākajām pieejām un metodēm nozarē u.c. saistošo informāciju, lai veicinātu un uzlabotu vardarbības novēršanas un mazināšanas politikas īstenošanu.
WWP EN ir organizācija, kas izveidota 2014. gadā un apvieno ekspertus, kuri strādā ar vardarbīgo personu programmām, pārstāv pētniecības institūcijas  un cietušo un izdzīvotāju atbalsta pakalpojumu sniedzējus.
WWP EN biedru sastāvā ir 72 dalīborganizācijas no 33 valstīm, kas pārstāv gan publisko sektoru, gan nevalstiskās organizācijas, kas plāno, pārvalda un sniedz  pakalpojumus gan personām ar vardarbīgu uzvedību, gan no vardarbības cietušajiem un izdzīvotājiem, kā arī organizācijas un fiziskas personas, kas nodarbojas ar pētniecību.
WWP EN mērķis ir nodrošināt vienotu pieeju darbā ar vardarbīgām personām, lai tās sauktu pie atbildības un apturētu intīmo partneru vardarbību.
WWP EN sniedz atbalstu organizācijas biedriem, lai nodrošinātu atbildīgu, uz cietušo centrētu un dzimumā balstītu darbu ar personām, kurām ir vardarbīga uzvedība, piedāvā un nodrošina mācības speciālistiem, kuri strādā ar personām ar vardarbīgu uzvedību, veicina vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmu atbilstību Eiropas un starptautiskajiem standartiem, nodrošina programmas izvērtējumu, izmantojot WWP EN izstrādātu novēršanas rīku, veicina starptautisku pieredzes apmaiņu starp WWP EN biedriem un citām organizācijām un pētniekiem.
WWP EN tiek finansēts no ES budžeta līdzekļiem un dalība WWP EN ļauj pilntiesīgiem biedriem bez papildus maksas piedalīties ikgadējā starptautiskā konferencē un mācībās.
Ministrijas dalība WWP EN kā pilntiesīgam biedram sniegtu šādus ieguvumus:
1) dalība dažādās WWP EN aktivitātēs, piemēram 2 mācību vizītes gadā visiem biedriem (viena klātienē, viena attālināti);
2) apmaksāta ministrijas dalība WWP EN rīkotajā ikgadējā konferencē;
3) dalība WWP EN rīkotajās apmācībās;
4) iespēja izmantot WWP EN izstrādātu novērtēšanas instrumentu vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmai, t.sk. dalība mācībās par šī instrumenta pielietošanu;
5) iespēja piedalīties WWP EN stratēģiskā virziena veidošanā, piemēram, piedaloties WWP EN komitejās vai valdē;
6) ministrijas dalība dažādās darba grupās jaunas pieredzes iegūšanai, kas saistīts ar vardarbības mazināšanu un novēršanu;
7) pieejama informācija par būtiskiem jautājumiem, projektu sadarbības iespējām ar citām valstīm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
WWP EN biedru sastāvā, galvenokārt, ir nevalstiskās organizācijas, kuras īsteno programmas personām ar vardarbīgu uzvedību, kā arī sniedz atbalstu un palīdzību no vardarbības cietušajiem un izdzīvotājiem. No Baltijas valstīm WWP EN kā biedri ir Igaunijas pārstāvētās nevalstiskās organizācijas un nacionāla līmeņa iestāde - Igaunijas Sociālās apdrošināšanas pārvalde. No Latvijas WWP EN nav neviena organizācija vai iestāde, kas nodrošinātu darbu ar personām ar vardarbīgu uzvedību vai cietušajiem un izdzīvotājiem. SIA "Mācību centrs MKB", kas nodrošina sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanu vardarbīgām personām un sociālās rehabilitācijas kursu vardarbīgas uzvedības mazināšanai ir izteicis vēlmi WWP EN kļūt par biedru WWP EN. Līdz ar to arī Ministrijai nepieciešams pārstāvēt Latviju nacionālā līmenī, kļūstot par WWP EN biedru.
Risinājuma apraksts
Risinājums paredz atļaut Ministrijai kļūt par WWP EN biedru un attiecīgi uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par dalību WWP EN 2024. gadā un turpmāk ik gadu.
Dalība organizācijā Ministrijai sniegs iespēju izmantot citu WWP EN dalībnieku pieredzi un labās prakses piemērus darbā ar vardarbīgām personām, tādējādi veicinot inovatīvu un pierādījumos balstītu metožu ieviešanu un izmantošanu darbā ar vardarbīgām personām, kā arī pārstāvēt Latviju diskusijās par vardarbīgo personu programmu attīstības jautājumiem un dalīties ar Latvijas labās prakses piemēriem. Ministrijas dalība WWP EN no 2024. gada līdz 2029. gadam tiks finansēta no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 63.08.00 "Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)" Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam darbības 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" 1. kārtas attiecināmiem izdevumiem. Tā kā projekta mērķis ir izstrādāt un ieviest atbalsta instrumentus ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai, lai novērstu un mazinātu vardarbību pret bērniem un vardarbību ģimenē, aptverot gan vardarbības gadījumus pret bērniem ģimenē un ārpusģimenes aprūpē, gan vardarbības gadījumus ģimenē pret pilngadīgām personām, t.sk. vardarbību pret partneri un vardarbību pret senioriem, kā arī īstenot izglītošanas un informēšanas pasākumus speciālistiem un sabiedrībai un viens no projekta pasākumiem ir esošās sociālās rehabilitācijas programmas personām ar vardarbīgu uzvedību efektivitātes izvērtējums, šīs programmas pilnveidošana, atbilstoši WWP EN Eiropas standartiem darbā ar vardarbīgām personām un pilotēšana, tad arī projektā iesaistītie darbinieki, izmantojot WWP EN piedāvātos pasākumus, varēs iegūt papildus pieredzi un zināšanas, kas būs noderīgas projektā, īstenojot dažādas aktivitātes. WWP EN ir ne tikai izstrādājis vienotus standartus Eiropā darbā ar personām ar vardarbīgu uzvedību vardarbības ģimenē gadījumos, bet arī piedāvā iespēju izmantot WWP EN izstrādātu novērtēšanas rīku  programmai personām ar vardarbīgu uzvedību, t.sk. nodrošinot arī speciālistu apmācības par šī novērtēšanas rīka izmantošanu, līdz ar to dalība WWP EN palīdzētu ne tikai sasniegt pasākuma rādītājus, bet arī iegūt kvalitatīvu novērtējumu par īstenotajiem pasākumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Sociālo rehabilitācijas pakalpojuma saņēmēji - personas ar vardarbīgu uzvedību, no vardarbības cietušie un izdzīvotāji, bērni.
Ietekmes apraksts
Dalība WWP EN var netiešā veidā pozitīvi ietekmēt bērnu un pilngadīgo sociālo pakalpojumu saņēmēju kopējo situāciju, jo dalība WWP EN sniegs iespēju iegūt jaunas zināšanas un izmantot citu valstu pieredzi vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmas pilnveidei un nozaru politiku veidošanā.
Juridiskās personas
  • Sociālo pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Dalība WWP EN var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniedzēju situāciju, jo, izstrādājot un pilnveidojot nozares politiku, tiks izmantotas zināšanas un pieredze, ko sniedz dalība WWP EN.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
300
0
300
0
300
300
2.1. valsts pamatbudžets
0
300
0
300
0
300
300
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-300
0
-300
0
-300
-300
3.1. valsts pamatbudžets
0
-300
0
-300
0
-300
-300
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
300
0
300
0
300
300
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2024. gadam dalības maksa WWP EN ir 300 euro. Dalības maksas apmērs tiek apstiprināts katru gadu, un tas nav fiksēts maksājums. Prognozējam, ka arī turpmākajos gados dalības maksa WWP EN varētu būt aptuveni 300 euro gadā.
Labklājības ministrija no 2024. gada līdz 2029. gadam  dalības maksu nodrošinās no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 63.08.00 "Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)" Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam darbības 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" projektam "Atbalsta instrumenti vardarbības ģimenē mazināšanai"  plānotā finansējuma, savukārt no 2030. gada un turpmāk  - pamatbudžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" apakšprogrammā 97.01.00 "Labklājības nozares vadība un politikas plānošana" paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc rīkojuma izdošanas Ministrija no 2024. gada līdz 2029. gadam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus iekšējai līdzekļu pārdalei pamatbudžeta apakšprogrammas 63.08.00 "Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)" Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam darbības 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.4. pasākuma "Atbalsta instrumentu izstrāde un ieviešana ģimenes funkcionalitātes stiprināšanai" projekta "Atbalsta instrumenti vardarbības ģimenē mazināšanai" ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
No 2030. gada un turpmāk Ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus iekšējai līdzekļu pārdalei apakšprogrammas 97.01.00 "Labklājības nozares vadība un politikas plānošana" ietvaros starp izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts attiecas uz valsts pārvaldes iekšēju jautājumu un neskar sabiedrības intereses tādā mērā, lai būtu nepieciešami atsevišķi sabiedrības līdzdalības un komunikācijas pasākumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dalība WWP EN sniegs iespēju iegūt jaunas zināšanas un izmantot citu valstu pieredzi vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmas pilnveidei un nozaru politiku veidošanā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dalība WWP EN sniegs iespēju iegūt jaunas zināšanas un izmantot citu valstu pieredzi vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmas pilnveidei un nozaru politiku veidošanā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dalība WWP EN sniegs iespēju iegūt jaunas zināšanas un izmantot citu valstu pieredzi vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmas pilnveidei, nodrošinot, ka programma ir atbildīga, efektīva, uz cietušo orientēta un dzimumā informēta.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dalība WWP EN sniegs iespēju iegūt jaunas zināšanas un izmantot citu valstu pieredzi vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmas pilnveidei, nodrošinot, ka programma ir atbildīga, efektīva, uz cietušo orientēta un dzimumā informēta, tādējādi ievērojot cilvēku tiesības būt pasargātam no atkārtota vardarbības riska.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Dalība WWP EN sniegs iespēju iegūt jaunas zināšanas un izmantot citu valstu pieredzi vardarbīgas uzvedības mazināšanas programmas pilnveidei, nodrošinot, ka programma ir atbildīga, efektīva, uz cietušo, t.sk. bērnu orientēta un dzimumā informēta.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi