Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3539: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 8. pants un 13. panta trešā un ceturtā daļa, kā arī Ministru kabineta 2022. gada 31. maija protokollēmuma (protokola Nr. 29, 44.§) "Rīkojuma projekts "Par komisijas izveidi ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam"" (turpmāk - MK protokollēmums) 3. punkts.

Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas iesniegtais izskatīšanai Saeimas 2022. gada 8. decembra sēdē likumprojekta „Grozījums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā” (Nr. 9/Lp14) 2. panta (32) daļa šādā redakcijā: “(32) Ministru kabinets pēc pamatota nozares ministrijas pieprasījuma pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai vienota valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centra un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai.” Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sagatavoti, lai turpinātu segt izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam un vienota valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centra un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" paredz palielināt finansējuma apmēru, lai nodrošinātu pašvaldību izdevumu segšanas procesu (par 2022. gada novembri), nosakot kopējo finansējuma summu, kas nepārsniedz 54 780 086 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojuma Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" (turpmāk - MK rīkojums Nr. 307) 1. punkts paredz no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) finansējumu, kas nepārsniedz 53 379 104 euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai un valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam.

MK rīkojuma Nr. 307 4. punktā noteikts, ka, ja pašvaldību faktiskie izdevumi līdz 2022. gada 30. aprīlim ir mazāki, nekā paredzēts, un šā rīkojuma 1. punktā minētais finansējums netiek izmantots pilnā apmērā, šā rīkojuma 1. punktā minēto finansējumu drīkst izmantot arī pašvaldību faktisko izdevumu segšanai pēc 2022. gada 30. aprīļa.

Atbilstoši MK rīkojuma Nr. 307 2. punktam un pamatojoties uz septiņiem Finanšu ministrijas rīkojumiem VARAM pašvaldībām pārskaitīja finanšu līdzekļus 46 521 740,53 euro apmērā, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies 2022. gadā, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā:
1) 2022. gada 20. maijā - 2 401 791,97 euro par februāri un martu (Finanšu ministrijas 2022. gada 18. maija rīkojums Nr. 312 “Par līdzekļu piešķiršanu”),
2) 2022. gada 7. jūnijā - 8 440 190,90 euro par aprīli (Finanšu ministrijas 2022. gada 3. jūnija rīkojums Nr. 345 “Par līdzekļu piešķiršanu”),
3) 2022. gada 1. jūlijā - 11 668 807,68 euro par maiju (Finanšu ministrijas 2022. gada 28. jūnija rīkojums Nr. 411  “Par līdzekļu piešķiršanu”),
4) 2022. gada 3. augustā - 9 406 929,24 euro par jūniju (Finanšu ministrijas 2022. gada 3. augusta rīkojums Nr. 469 “Par līdzekļu piešķiršanu”),
5) 2022. gada 7. septembrī - 6 418 780,38 euro par jūliju (Finanšu ministrijas 2022. gada 7. septembra rīkojums Nr. 522 “Par līdzekļu piešķiršanu”),
6) 2022. gada 4. oktobrī - 4 355 244,70 euro par augustu (Finanšu ministrijas 2022. gada 30. septembra rīkojums Nr. 573 “Par līdzekļu piešķiršanu”),
7) 2022. gada 2. novembrī - 3 829 995,66 euro par septembri (Finanšu ministrijas 2022. gada 31. oktobra rīkojums Nr. 671 “Par līdzekļu piešķiršanu”).

Līdz ar to finanšu līdzekļu atlikums no MK rīkojuma Nr. 307 1. punktā paredzētā finansējuma uz 2022. gada 29. novembri ir 6 857 363,47 euro.

Papildus jānorāda, ka VARAM 2022. gada 25. novembrī (vēstules Nr. 1-132/8053) Finanšu ministrijai nosūtīja pieprasījumu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" 3 811 333 euro apmērā pārskaitīšanai pašvaldībām, lai segtu izdevumus par 2022. gada oktobri, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī par pašvaldību veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu.

Likuma 12. pants noteic, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu — līdz 60 vai līdz 120 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām, ievērojot šā panta 1.1 daļā noteikto atbalsta sniegšanas termiņu un 1.3 daļā noteiktos nosacījumus izmitināšanas ilguma noteikšanai. Primāri sniedzamo atbalstu valsts nodrošina tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri nav izmitināti šā Likuma 7.1 pantā noteiktajā kārtībā. Primāri sniedzamais atbalsts ir terminēts atbalsta pasākums, kurš tiek īstenots ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim. Valsts turpina nodrošināt izmitināšanu, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem tā nepieciešama arī pēc šā panta pirmajā daļā minētā 60 vai 120 dienu perioda.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likuma 13. panta otro daļu, pašvaldības, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, reizi mēnesī turpina iesniegt pārskatus par izdevumiem, kas saistīti ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu. Atbalsta sniegšana turpinās arī par novembri un decembri, turklāt kopš  MK rīkojuma Nr. 307 izdošanas ir notikušas izmaiņas atbalsta sniegšanas nosacījumos, kā arī turpinās to pilnveidošana.

VARAM, lai noteikt provizorisko kopējo finansējuma apmēru 2022. gada novembrim un decembrim,  2022. gada 15. novembrī elektroniski nosūtīja nozaru ministrijām, proti Ekonomikas ministrijai (turpmāk - EM), Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk - IZM) un Labklājības ministrijai (turpmāk - LM) aicinājumu iesniegt aplēses šā gada novembrim un decembrim nepieciešamajam finansējumam.

Atsaucoties uz aicinājumu, nozaru ministrijas VARAM iesniedza informāciju par nepieciešamo finansējuma apmēru, proti, atbilstoši Likuma 13. panta otrajai daļai, faktisko izdevumu aplēses par šā gada novembrim un decembrim nepieciešamo finansējumu:
1) EM atbildības jomā, atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 12. marta noteikumiem Nr.168 “Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 1 835 000 euro apmērā, tai skaitā:
- par novembri - 885 000 euro,
- par decembri - 950 000 euro.
2) LM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 5 020 107,47 euro apmērā, tai skaitā:
- par novembri - 2 390 602,06 euro,
- par decembri - 2 629 505,41 euro.
3) IZM atbildības jomā būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 1 797 061 euro apmērā, tai skaitā:
- par novembri - 565 087 euro,
- par decembri - 1 231 974 euro.

Savukārt par vienoto valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centru un pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienību Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim būtu nepieciešami finanšu līdzekļi 4000 euro apmērā - 2000 euro par katru mēnesi.

Likuma 13.4 pants noteic, ka Ukrainas civiliedzīvotājus pašvaldība var izmitināt, tai skaitā nodrošinot primāro atbalstu, tai piederošās ēkās vai telpās, veicot tajās nepieciešamos uzlabojumus, lai nodrošinātu, ka ēkas vai telpas ir dzīvošanai derīgas, apgaismojamas, apkurināmas un ir piemērotas personas ilglaicīgam patvērumam un sadzīves priekšmetu izvietošanai. Informāciju par ēkām vai telpām izvērtē un par nepieciešamo atbalsta apmēru uzlabojumu veikšanai ēkās vai telpās lemj Ministru kabineta izveidota komisija.

Saskaņā ar 2022. gada 31. maija MK protokollēmuma 3. punktu, ja nepieciešams, pēc komisijas ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam priekšlikuma VARAM gatavo un noteiktā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojumu projektus, lai no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensētu pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Likuma 13.4 pantā minēto. Pamatojoties uz MK protokollēmumu, ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 395 "Par komisijas izveidi ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam" tika apstiprināts komisijas sastāvs (turpmāk - komisija), kuras mērķis ir izvērtēt informāciju par pašvaldībām piederošām dzīvojamām ēkām vai ēkām un pieņemt lēmumu par nepieciešamo atbalsta apmēru uzlabojumu veikšanai. Komisija  2022. gada 16. novembra sēdē atbalstīja sešu pašvaldību pieprasījumus ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanai par kopējo summu 282 806,80 euro. Minētais finansējums ir iekļauts 2022. gada 25. novembrī nosūtītajā pieprasījumā Finanšu ministrijai un atbilstoši normatīvajiem aktiem pēc Finanšu ministrijas rīkojuma saņemšanas VARAM nodrošinās minētā finansējuma pārskaitīšanu pašvaldībām.

Papildus par ēku pielāgošanu piecām pašvaldībām (Dobeles novada, Cēsu novada, Smiltenes novada, Jēkabpils novada, Liepājas valstspilsētas un Rīgas valstspilsētas pašvaldības) provizoriski nepieciešami finanšu līdzekļi 285 902,72 euro apmērā.

Līdz ar to pēc finanšu līdzekļu pārskaitīšanas pašvaldībām par 2022. gada oktobri, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem un par pašvaldību veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (3 811 333 euro), MK rīkojuma Nr. 307 1. punktā paredzētā finansējuma atlikums (3 046 031,05 euro) ir nepietiekams, lai turpinātu kompensēt pašvaldībām izdevumus par 2022. gada novembri, kā arī segt izdevumus, kas saistīti ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā.


Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija iesniedza izskatīšanai Saeimas 2022. gada 8. decembra sēdē par steidzamu atzīto likumprojektu „Grozījums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā” (Nr.9/Lp14) otrajā lasījumā, kurā paredzēts Likuma 2. panta (32 ) daļu izteikt šādā redakcijā: “(32 ) Ministru kabinets pēc pamatota nozares ministrijas pieprasījuma pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai vienota valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centra un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai. Savukārt Likuma 8. panta pirmās daļas otro teikumu paredz izteikt šādā redakcijā: “Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.”

Saskaņā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2022. gada 7. decembra vēstuli Nr. RD-22-2047-nd no 2022. gada 1. maija Rīgas valstspilsētas pašvaldības izveidotajam klientu apkalpošanas un pakalpojumu sniegšanas – Rīgas vienotā valsts un pašvaldības atbalsta centra Ukrainas civiliedzīvotājiem (turpmāk – Rīgas atbalsta centrs) darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai nepieciešami finanšu līdzekļi 318 421,08 euro apmērā.


Norādām, ka saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumu Finanšu ministrijai sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs šā gada decembrī, lai pašvaldībām kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu šā gada novembrī, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.
Finanšu līdzekļi no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" tiks piešķirti katrai pašvaldībai vienas summas apmērā, iekļaujot tajā visu atbalstāmo jomu apmēru (sadalījumu par atbalsta veidiem skatot Valsts kases ePārskatos).
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pašvaldībām izdevumu kompensēšanu arī par 2022. gada novembri, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai, kopā nepieciešami finanšu līdzekļi 4 447 012,86 euro apmērā.

Ņemot vērā, ka atlikums no MK rīkojuma Nr. 307 1. punktā paredzētā finansējuma uz 2022. gada 1. decembri ir 3 046 031,05 euro (pēc finanšu līdzekļu pārskaitīšanas pašvaldībām par 2022. gada oktobri), papildus nepieciešamais finansējums no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" jāpalielina par 1 400 981,81 euro.

Līdz ar to VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz MK rīkojuma Nr. 307 1. punktā noteikto finansējumu (53 379 104 euro) palielināt un noteikt, ka tas nepārsniedz 54 780 086  euro, lai segtu izdevumus, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

Rīkojuma projekta 1.2 punkts paredz, ka pašvaldības  ir atbildīgas par šā rīkojuma 1. punktā piešķirto budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.Tā kā Likuma 2. panta (3)2 daļa šobrīd paredz Ministru kabinetam pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu par vienota valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centra darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai, bet finansējuma piešķiršana vienotā valsts un pašvaldības atbalsta centra atbalstam ir paredzēta tikai Saeimas otrajā lasījumā apstiprinātos Likuma 2. panta (3)2 daļas grozījumos, tad ar Rīkojuma projekta 5. punktu paredzēts, ka 1. punkts piemērojams ar minēto Likuma grozījumu stāšanos spēkā.

Vienlaicīgi MK rīkojuma Nr. 307 4. punktā noteikt, ka, ja pašvaldību faktiskie izdevumi līdz 2022. gada 31. jūlijam ir mazāki, nekā paredzēts, un šā rīkojuma 1. punktā minētais finansējums netiek izmantots pilnā apmērā, šā rīkojuma 1. punktā minēto finansējumu drīkst izmantot arī pašvaldību faktisko izdevumu segšanai pēc 2022. gada 31. jūlija atbilstoši noteiktajai kārtībai.

Papildus norādām, ka saskaņā ar Likuma 13. panta trešo daļu, VARAM pieprasījumus Finanšu ministrijai sagatavots un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs šā gada decembrī, lai pašvaldībām kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu šā gada novembrī. 

Savukārt  Rīkojuma 5.punkts nosaka ka šā rīkojuma 1. punkts daļā par atbalstu vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai piemērojams vienlaikus ar grozījumiem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā par 2. panta (3)2 daļas papildināšanu attiecībā uz finansējuma piešķiršanu vienoto valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai.

MK rīkojuma 5.punkts tiks izpildīts  stājoties spēkā  Saeimas 2022. gada 8. decembra sēdē atbalstītajam likumprojektam „Grozījums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā” (Nr.9/Lp14), kurā paredzēts Likuma 2. panta (32 ) daļu izteikt šādā redakcijā: “(32 ) Ministru kabinets pēc pamatota nozares ministrijas pieprasījuma pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā plānotā finansējuma šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai vienota valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centra un vienota valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punkta darbības nodrošināšanai nepieciešamā aprīkojuma un telpu nomas, apsaimniekošanas un komunālo izdevumu segšanai."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Pilsētu un novadu pašvaldības
Ietekmes apraksts
Pilsētu un novadu pašvaldībām tiks kompensēti izdevumi, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
53 379 104
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
53 379 104
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
53 379 104
1 400 982
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
53 379 104
1 400 982
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 400 982
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 400 982
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 400 982
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gadam ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējuma apmērs, kas apstiprināts ar šobrīd spēkā esošo MK rīkojumu Nr.307, savukārt izmaiņās norādīts nepieciešamais palielinājums.
Pasākumi atbilstoši jomām Par februāri - septembri (faktiski izmaksāts) Par oktobri (piešķiršanas procesā) Par novembri (prognoze) KOPĀ 2022. gadam
Par palīdzību sociālā atbalsta jomā kopā (LM) 22 394 869,93 2 179 871,05 2 390 602,06 26 965 343,04
Par palīdzību izglītības jomā (IzM) 2 934 477,42 563 256,03 565 087,00 4 062 820,45
Par palīdzību ēdināšanas jomā (EM) 9 349 352,15 273 910,42 305 000,00 9 928 262,57
Par palīdzību izmitināšanas jomā (EM) 11 591 262,45 509 654,12 580 000,00 12 680 916,57
Par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem (VARAM) 49 500,10 1 834,00 2000,00 53 334,10
Par pašvaldību veiktajiem uzlabojumiem pašvaldību ēkās, lai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (VARAM) 0 282 806,80 285 902,72 568 709,52
Par Rīgas sniegtā atbalsta koordinācijas punkta izveidošanu un darbības nodrošināšanu 202 278,48
(par periodu no 2022. gada 1. marta līdz 30. aprīlim)
0 318 421,08
(par periodu no 2022. gada 1. maija līdz 30. novembrim)
520 699,56
KOPĀ 46 521 740,53 3 811 332,42 4 447 012,86 54 780 085,81
      Šobrīd MK rīkojumā Nr. 307 paredzētais finansējums 53 379 104
      2022. gadā nepieciešamais palielinājums 1 400 981,81

Detalizēta informācija par aprēķiniem norādītajiem atbalsta pasākumiem pieejama anotācijas pielikumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" ietverto pasākumu īstenošanas nodrošināšanai paredzēta līdzekļu piešķiršana no valsts budžeta  programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
Atbilstoši Likuma 13. pantā noteiktajam, pašvaldības var iesniegt ePārskatus par iepriekšējā mēneša faktiskiem izdevumiem Valsts kasē līdz mēneša desmitajam datumam, nozares ministrijas tos saskaņo piecās darbdienās un VARAM veic izmaksu reizi mēnesī,  Ministru kabinetam būs nepieciešams pieņemt lēmumu par prognozēto līdzekļu apmēru par visiem valsts atbalsta veidiem 2022. gada novembrī.

Vienlaikus faktiskās izmaksas tiks veiktas atbilstoši Valsts kasē iesniegtajiem ePārskatiem (izņemot par vienoto valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centru un pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienībām, par pašvaldību izdevumu segšanu, kas saistīta ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā un Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanai), vienlaikus nepārsniedzot Ministru kabineta pieņemto finansējuma apjomu. Par vienoto valsts un pašvaldību klientu apkalpošanas centru un pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienību darbu, tiks izmantota pakalpojumu vadības sistēmā www.pakalpojumucentri.lv pašvaldību sniegtā informācija. Jautājums par pašvaldību izdevumiem, kas saistīti ar pašvaldību ēku uzlabojumu veikšanu, nodrošinot primāro atbalstu izmitināšanas jomā, tiek skatīts Ministru kabineta izveidotas komisija ēku uzlabošanai Ukrainas civiliedzīvotāju atbalstam ietvaros. Savukārt informāciju par Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanas faktiskajiem izdevumiem iesniedz Rīgas valstspilsēta.

Papildus jānorāda, lai segtu izdevumus par 2022. gada decembri, kas pašvaldībām radušies, nodrošinot atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, tai skaitā izmitināšanas un ēdināšanas nodrošināšanai (primārā atbalsta sniegšanai, kā arī atlīdzībai fiziskām un juridiskām personām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu un pašvaldībām uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās), sociālā atbalsta nodrošināšanai, izglītības nodrošināšanai, valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas atbalstam, vienotu valsts un pašvaldību sniegtā atbalsta koordinācijas punktu darbības nodrošināšanai, VARAM 2023. gadā gatavos jaunu Ministru kabineta rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā plānotā finansējuma Likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi