Anotācija (ex-ante)

24-TA-887: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana "" (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2023. gada 11.aprīļa sēdē (prot. Nr.19 37. §)  izskatīto  informatīvo ziņojumu "Par Latvijas dalību Eiropas Padomes Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas 6. novērtēšanas kārtā" (23-TA-667);
- Ministru kabineta 2024.gada 2.maija (prot. Nr. 18 55. §) rīkojums Nr.338  “Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam” (turpmāk – Pasākumu plāns);
- likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt finansējumu, lai nostiprinātu Latvijas starptautisko reputāciju kā valsts, kas nepieļauj tās finanšu un nefinanšu sistēmas izmantošanu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma un proliferācijas finansēšanai (NILLTPF) atbilstoši Finanšu darījumu darba grupas (Financial Action Task Force) standartiem un Latvijas starptautiskajām saistībām. Organizētas praktiskas apmācības lai sagatavotos ekspertu novērtēšanas intervijām un ar mērķētu darba grupu darbu un apmācībām stiprinātu atbildīgo iestāžu darbinieku NILLTPF novēršanas kapacitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Padomes ekspertu komitejas naudas atmazgāšanas novēršanas pasākumu un terorisma finansēšanas novērtējumam (turpmāk - MONEYVAL) dalībvalstu veiktie novērtējumi ir galvenie dokumenti, kas tiek ņemti vērā, nosakot valsts NILLTPF riskus. Tāpēc ārvalstu investori, t.sk. globālās bankas, pamatojoties uz 2018. gada MONEYVAL ziņojumu, joprojām uzskata Latviju par paaugstināta vai augsta riska jurisdikciju. Ievērojot minēto, esošais publiski pieejamais vērtējums par Latvijas NILLTPF novēršanas sistēmu šobrīd negatīvi ietekmē valsts tēlu, investīciju vidi un Latvijas finanšu sektora starptautisko reputāciju.

Latvijas NILLTPF novēršanas sistēmas atkārtota izvērtēšana MONEYVAL 6. kārtas novērtējuma ietvaros ļaus nodrošināt aktuālajai situācijai atbilstoša novērtējuma saņemšanu par Latviju.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 11.aprīļa sēdē (prot. Nr.19 37.§) izskatīto informatīvo ziņojumu "Par Latvijas dalību Eiropas Padomes Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komitejas 6. novērtēšanas kārtā" (23-TA-667) un protokollēmumu, Latvija ir pieteikusi sevi jaunajai MONEYVAL novērtēšanas kārtai. Jaunajā novērtēšanas kārtā Latviju vērtēs kā pirmo dalībvalsti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar 2023. gada 31. jūlija Ministru prezidenta rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-200 izveidota darba grupa Finanšu izlūkošanas dienesta  priekšnieka vadībā, lai nodrošinātu nepieciešamās informācijas sagatavošanu un iesniegšanu, kā arī citu Latvijai veicamo uzdevumu izpildi atbilstoši MONEYVAL un Finanšu darījumu darba grupas (turpmāk - FATF) novērtēšanas procedūras noteikumiem. Neskatoties uz to, ka Latvijas ekspertu praktiskā pieredze un izpratne par MONEYVAL savstarpējiem novērtējumiem, to procedūru un metodoloģiju ir būtiski augusi, kā arī kopumā Latvijas iestāžu un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas  novēršanas  sistēmas dalībnieku izpratne par šiem jautājumiem, to nozīmīgumu ir arī ievērojami uzlabojusies, pirms ekspertu vizītes uz vietas būs jāiegulda ievērojams laiks un resursi sagatavošanās pasākumos, lai varētu pierādīt, ka sistēma darbojas efektīvi un nodrošinātu pozitīvu novērtējuma rezultātu. Tāpēc nepieciešams būtisks atbalsts atbildīgo iestāžu kapacitātes un praktiskās pieredzes stiprināšanā. Atbalsta aktivitātes tiktu uzsāktas 2024. gadā un turpinātos līdz 2025. gadam, iekļaujot:
- atbildīgo iestāžu pārstāvju kapacitātes stiprināšanas apmācības, tai skaitā ar esošās situācijas izvērtējumu;
- praktiskas apmācības atbildīgo iestāžu pārstāvjiem, lai sagatavotos ekspertu novērtēšanas intervijām un novērtēšanas dokumenta projekta izskatīšanai;

Lai nostiprinātu Latvijas starptautisko reputāciju kā valsts, kas nepieļauj tās finanšu un nefinanšu sistēmas izmantošanu NILLTPF atbilstoši FATF standartiem un Latvijas starptautiskajām saistībām, nepieciešams papildu finansējums 2024. gadam - 216 938 euro apmērā un 2025. gadam - 125 538 euro apmērā.

Pasākumu plānā ir iekļauts 1. rīcības virziens – riski, politika un koordinācija  un 1.8. aktivitāte  “Nostiprināt Latvijas kā valsts, kas nepieļauj tās finanšu un nefinanšu sistēmas izmantošanu NILLTPF atbilstoši FATF standartiem un Latvijas starptautiskajām saistībām, starptautisko reputāciju”. Atbilstoši Pasākumu plāna projektam un ar to saistītā Ministru kabineta protokollēmuma 3. un 4. punktu  nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts, veicot finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta programmu 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" 2024. gadam - 216 938 euro apmērā un 2025. gadam - 125 538 euro apmērā.
Risinājuma apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" noteikto apropriāciju 1 494 252 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajam pasākumu plānam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots rīkojuma projekts, kas paredz:
          1. Pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 64. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 2024. gadā 216 938 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana" uz Iekšlietu ministrijas budžeta aprogrammu 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība", lai nostiprinātu Latvijas kā valsts, kas nepieļauj tās finanšu un nefinanšu sistēmas izmantošanu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijai un terorisma un proliferācijas finansēšanai atbilstoši Finanšu darījumu darba grupas (FATF) standartiem un Latvijas starptautiskajām saistībām, starptautisko reputāciju.
          2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši rīkojuma 1. punktam.
          3. Finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
216 938
0
125 538
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
216 938
0
125 538
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-216 938
0
-125 538
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-216 938
0
-125 538
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
216 938
0
125 538
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" nepieciešams finansējums 2024. gadam 216 938 euro apmērā un 2025. gadam 125 538 euro apmērā (Pasākuma plāna 1.8.pasākums “Nostiprināt Latvijas kā valsts, kas nepieļauj tās finanšu un nefinanšu sistēmas izmantošanu NILLTPF atbilstoši FATF standartiem un Latvijas starptautiskajām saistībām, starptautisko reputāciju”.
Detalizēta informācija iekļauta pasākuma plāna (23-TA-3269) 3.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Kapacitātes stiprināšana visām institūcijām atbildīgajām par pasākumu plāna 11 rīcības virzieniem :
- atbildīgo iestāžu pārstāvju kapacitātes stiprināšanas apmācības;
- praktiskas apmācības atbildīgo iestāžu pārstāvjiem, lai sagatavotos ekspertu novērtēšanas intervijām.
Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomas ekspertu piesaiste konsultācijām (gan attālināti, gan klātienes vizītes ietvaros):
- esošās situācijas detalizēts izvērtējums;
- atbalsts tehniskās un efektivitātes atbilstības izvērtējuma sagatavošanā visos pasākuma plāna 11 rīcības virzienos;
- detalizēta analīze par  novērtēšanas dokumenta projektiem.

 2024. gadā – 216 938 euro apmērā, no tiem:

Izdevumi par saņemtajiem mācību pakalpojumiem – 30 428 euro (EKK 2235)
1 apmācības 5 dienas  60 pārstāvjiem:
    -  ekspertu honorārs - 1 apmācības x 1000 euro dienā x 6 dienas (5 dienas seminārs + 1 sagatavošanas dienas) x 3 eksperti;
    - ekspertu ceļošanas un uzturēšanas izmaksas - vidēji 450 euro aviobiļete un 168 euro dienas nauda, kopā 3 ekspertiem 4 878 euro.
    - ar semināru rīkošanu saistītas izmaksas 7 550 euro.

Pārējie neklasificētie pakalpojumi – 186 510 euro (EKK 2239)
- Ekspertu honorārs 1 000 euro dienā x 165 darba dienas (11 rīcības virzieni x vidēji 15 darba dienas) = 165 000 euro;
-  Ekspertu ceļošanas un uzturēšanas izmaksas vidēji 450 euro aviobiļete un 168 euro dienas nauda vidēji 120 dienas (3 eksperti pa 40 dienām), kopā 3 ekspertiem 21 510 euro.

2025. gadā – 125 538 euro apmērā, no tiem:
1) Izdevumi par saņemtajiem mācību pakalpojumiem – 39 628 euro (EKK 2235
1 apmācības 5 dienas  20 cilvēkiem un 1 apmācības 3 dienu garumā 15 cilvēkiem:
- ekspertu honorārs -  1 000 euro dienā x 9 dienas (5 + 3 dienas seminārs un 1 sagatavošanas diena) x 3 eksperti;
- ekspertu ceļošanas un izmitināšanas izmaksas vidēji 450 euro aviobiļete un 168 euro dienas nauda, kopā 3 ekspertiem 8 748 euro;
- ar semināru rīkošanu saistītas izmaksas 3 880 euro.

2) Pārējie neklasificētie pakalpojumi – 85 910  euro (EKK 2239)
- Ekspertu honorārs 1 000 euro dienā x 77 darba dienas (11 rīcības virzieni x vidēji 7 darba dienas) = 77 000 euro;
-  Ekspertu ceļošanas un uzturēšanas izmaksas vidēji 450 euro aviobiļete un 168 euro dienas nauda vidēji 45 dienas (3 eksperti pa 15 dienām), kopā 3 ekspertiem 8 910 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2025.gadam tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana".  
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmums paredz Iekšlietu ministrijai iesniegt Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu palielināšanu Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība", paredzot finansējuma pārdali 2025.gadā 125 538 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 10.00.00 "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršana".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Finanšu izlūkošanas dienestam.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu izlūkošanas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi