Anotācija

23-TA-2700: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Stratēģiskas nozīmes preču aprites likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts sagatavots pēc Ārlietu ministrijas iniciatīvas un saskaņā ar Stratēģiskas nozīmes preču kontroles komitejas (turpmāk - komiteja) pieņemtajiem lēmumiem par nepieciešamām izmaiņām.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts ar mērķi noteikt dažādus izņēmumus stratēģiskas nozīmes preču apritē, kas precizē prasības stratēģiskas nozīmes preču pārvadātājiem, akadēmiskajam sektoram, iesaistoties stratēģiskas nozīmes preču pētniecībā/izstrādē, kā arī divējāda lietojuma preču ražotājiem un komersantiem, kas nodarbojas ar civilo šaujamieroču tirdzniecību Eiropas Savienības ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Stratēģiskas nozīmes preču aprites likums (turpmāk - likums) definē stratēģiskas nozīmes preces, to pārvadāšanas prasības, komercdarbību ar specializētām stratēģiskas nozīmes precēm, kā arī valsts iestāžu kompetenci stratēģiskas nozīmes preču aprites kontrolē.
Izvērtējot prasības stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektiem, ir secināts, ka likums ierobežo Latvijas pārvadātāju iespējas pārvadāt stratēģiskas nozīmes preces salīdzinājumā ar ārvalstu pārvadātājiem. Papildus likums ierobežo Latvijas akadēmiskā sektora iesaisti, piemēram, Eiropas Aizsardzības fonda projektos militāro preču pētniecībā/izstrādē.
Likums šobrīd paredz dubultu kontroli civilo šaujamieroču pārvietošanai Eiropas Savienības ietvaros, kā arī paredz importa kontroli divējāda lietojuma precēm, kas netiek praktizēts nevienā Eiropas Savienības dalībvalstī, tādējādi apgrūtinot šo preču saņemšanu divējāda lietojuma preču ražotājiem.
Likumā iekļautās normas apgrūtina dažādu licenču veidu ieviešanu, lai varētu vienkāršoti piemērot licenču veidus atbilstoši stratēģiskas nozīmes preču ražošanas tendencēm. Papildus likumā nepieciešami dažādi nelieli redakcionāli grozījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gadā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 20. maija regula (ES) Nr. 2021/821, ar ko izveido Savienības režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, starpniecības, tehniskās palīdzības, tranzīta un pārvadājumu kontrolei (turpmāk - regula 2021/821), kas aizstāj Padomes 2009. gada 5. maija regulu (EK) Nr. 428/2009, ar ko izveido Kopienas režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, pārvadājumu, starpniecības un tranzīta kontrolei (turpmāk - regula 428/2009). 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz visā likumā aizstāt skaitļus "428/2009" ar skaitļiem "2021/821". 
Likumprojekta 2. pantā ir veiktas izmaiņas likuma 1. panta 1. punktā, aizstājot regulas 428/2009 nosaukumu ar regulas 2021/821 nosaukumu.
Problēmas apraksts
Likuma 1. panta 1. punkts definē stratēģiskas nozīmes preces. Likums paredz, ka stratēģiskas nozīmes preces ir, tai skaitā tās, kas iekļautas Padomes 2014. gada 31. jūlija regulas (ES) Nr. 833/2014 par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā (turpmāk — regula 833/2014), 2. pielikumā. Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā regulā 833/2014 ir nomainījušies pielikumi un šobrīd licence ir nepieciešama 7. pielikumā minētajām precēm. 
Papildus licencēšanas prasības ir ieviestas Padomes 2006. gada 18. maija regulas (EK) Nr. 765/2006 par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu (turpmāk — regula 765/2006), 5a. pielikumā minētajām precēm.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pants paredz aizstāt likuma 1. panta 1. punktā regulas 833/2014 2. pielikumu ar 7. pielikumu, kā arī papildināt šo punktu ar regulas 765/2006 5a. pielikumu. 
Likumprojekta 4. pants paredz papildināt likuma 3. panta otro daļu ar attiecīgo regulu pielikumiem.
Problēmas apraksts
Regulas 2021/821 2. panta 9. punkts paredz jaunu definīciju terminam "tehniskā palīdzība". Savukārt regulas 2021/821 8. panta 1. punkts nosaka prasību saņemt licenci tehniskās palīdzības sniegšanas gadījumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz šādas izmaiņas saistībā ar termina "tehniskā palīdzība" jaunās definīcijas ieviešanu:
2. pants paredz izmaiņas likuma 1. panta 2., 3. un 4. punktā, kā arī 1. pants tiek papildināts ar 14. punktu, definējot terminu "tehniskā palīdzība". 
3. pants paredz papildināt likuma II nodaļas nosaukumu.
4. pants paredz papildināt likuma 3. panta otro daļu.
11. pants paredz papildināt likuma 9. panta pirmo daļu un trešās daļas otro teikumu.
15. pants paredz papildināt likuma 17. panta pirmo daļu.
17. pants paredz papildināt likuma 20. panta otro daļu.

 
Problēmas apraksts
Likumā nepieciešams precizēt termina "starpniecības darījums" saturu atbilstoši regulas 2021/821 definīcijai.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pants paredz izteikt likuma 1. panta 9. punktu atbilstoši regulas 2021/821 2. panta 7. punktam. 
Likumprojekta 5. pants paredz izslēgt likuma 4. panta panta otro daļu.
Problēmas apraksts
Likuma 11. panta ceturtā daļa paredz, ka ekspertīzi par preču atbilstību stratēģiskas nozīmes precēm, kuru veic eksperts, var pieprasīt komiteja vai stratēģiskas nozīmes preču kontroles iestādes. Savukārt likuma 1. panta 13. punkts paredz, ka eksperts ir persona, kuru nozīmē tikai pēc komitejas pieprasījuma. Likumā ir izveidojušies divi pretrunīgi punkti par to, kas var pieprasīt ekspertīzi un eksperta nozīmējumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pants paredz papildināt likuma 1. panta 13. punktu ar vārdiem "vai stratēģiskas nozīmes preču kontroles iestāžu".
Problēmas apraksts
Likumā tiek izmantots tāds definējums, kā eksporta, importa, tranzīta vai pārvietošanas licence. Šādu normu iekļaušana likumā ierobežo komitejas iespējas ieviest dažādus licenču veidus atkarībā no ražotāju tendencēm, piemēram, licence remontam, licence demonstrācijai, licence NATO dalībvalstīm, utml. Šādas licences ir nepieciešamas, lai atvieglotu dažādus stratēģiskas nozīmes preču sūtījumus, kuri, piemēram, nav saistīti ar preču pārdošanu, bet gan aizvešanu un attiecīgu atpakaļ sūtīšanu remonta/demonstrācijas gadījumā. 
Ministru kabineta 2010. gada 20. jūlija noteikumu Nr. 657 "Kārtība, kādā izsniedz vai atsaka izsniegt stratēģiskas nozīmes preču licences un citus ar stratēģiskas nozīmes preču apriti saistītos dokumentus" 2. punkts nosaka, kāda veida licences ir saistītas ar stratēģiskas nozīmes preču apriti.
Papildus likuma 3. panta otrā daļa jau paredz, kādos gadījumos stratēģiskas nozīmes preču licence ir nepieciešama (importam, eksportam, utt.).
Ņemot vērā minēto, nepieciešams aizstāt visā likumā terminus "eksporta, importa, tranzīta vai pārvietošanas licence" ar terminu "stratēģiskas nozīmes preču licence", lai dažādus licenču veidus komiteja varētu ieviest, grozot tikai Ministru kabineta noteikumus.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz aizstāt visā likumā definējumu "eksporta, importa, tranzīta vai pārvietošanas licence":
5. pants paredz izmaiņas likuma 4. panta nosaukumā, pirmajā, piektajā, 6.1, 6.un septītajā daļā.
6. pants paredz izmaiņas likuma 5. panta pirmajā, otrajā, septītajā, devītajā, desmitajā un divpadsmitajā daļā.
7. pants paredz izmaiņas likuma 5.1 panta otrajā, piektajā un astotajā daļā.
8. pants paredz izmaiņas III nodaļas nosaukumā.
9. pants paredz izmaiņas likuma 7. panta nosaukumā un ceturtajā daļā.
10. pants paredz izmaiņas likuma 8. panta otrajā daļā.
11. pants paredz izmaiņas likuma 9. panta piektajā daļā.
12. pants paredz izmaiņas likuma 11. panta trešajā daļā.
13. pants paredz izmaiņas likuma 12. panta astotajā un desmitajā daļā.
 
Problēmas apraksts
Likuma 5.panta otrā daļa paredz, ka saņemot Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto militāro preču pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam nepieciešama Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm. Šāds regulējums ir nepieciešams, lai būtu iespēja kontrolēt un uzraudzīt tos komersantus, kas nodarbojas ar militāro preču ražošanu un tirdzniecību.
Latvijas akadēmiskais sektors varētu piedalīties dažādos Eiropas Aizsardzības fonda vai NATO projektos, kuros tiktu pētītas vai izstrādātas Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētās militārās preces. Pēc esošā regulējuma akadēmiskais sektors nevar saņemt Aizsardzības ministrijas speciālo atļauju (licenci), jo nenodarbojas ar komercdarbību, kā arī neiesaistās preču ražošanā un tirdzniecībā, bet gan tikai to izstrādes procesā. Nepieciešams piemērot izņēmumu akadēmiskajam sektoram par Aizsardzības ministrijas speciālās atļaujas (licences) nepieciešamību pie nosacījuma, ka tas piedalās valsts atbalstītajos projektos, kas attiecīgi nodrošina akadēmiskā sektora uzraudzību. Preču ievešanas vai izvešanas prasība tiktu joprojām piemērota likumā noteiktajā kārtība.
2022. gada 23. novembrī komiteja lēma par atbalstu izņēmuma piemērošanā - komitejas sēdes protokola Nr. 108, 6. punkts.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5. pants paredz papildināt likuma 4. pantu ar 1.2 daļu nosakot, ka speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm nav nepieciešama Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētām augstskolām, kas piedalās Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto preču pētniecībā vai izstrādē Latvijas valsts atbalstītu projektu ietvaros.
Problēmas apraksts
Likuma 4.panta trešā un ceturtā daļa paredz, ka tranzīta licence nav nepieciešama, ja stratēģiskas nozīmes preču tranzītu veic ārvalstī reģistrēts pārvadātājs un kravai pievienota eksportētājvalsts iestāžu izsniegta eksporta licence vai izvešanas atļauja, vai tām pielīdzināms dokuments un importētājvalsts importa licence vai starptautiskais importa sertifikāts, vai galīgā izlietojuma apliecinājums. Šajā gadījumā muita aiztur kravu, pārbauda to un nosūta minētos dokumentus pa faksu vai e-pastu komitejai. Komiteja vienas darbdienas laikā veic preču identifikāciju un paziņo muitai par lēmumu atļaut kravas tranzītu, aizturēt kravu papildu ekspertīzei vai nosūtīt atpakaļ eksportētājvalstij.
Minētajā regulējumā ir saskatāma nevienlīdzību starp ārvalstīs un Latvijā reģistrētajiem pārvadātājiem, jo Latvijas pārvadātājiem šādos gadījumos ir uzlikts papildu administratīvais slogs un ir nepieciešama licence. Nepieciešams attiecināt attiecīgo pantu par licences izņēmumu uz visiem pārvadātājiem vienādi.
2022. gada 23. novembrī komiteja lēma par atbalstu izņēmuma piemērošanā - komitejas sēdes protokola Nr. 108, 6. punkts.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5. pants paredz izmaiņas likuma 4. panta trešajā un ceturtajā daļā, kā arī likuma 4. pants tiek papildināts ar 4.1, 4.2, un 4.3 daļām, kas piemēro izņēmumus gan ārvalstu, gan Latvijas pārvadātājiem. Lai nodrošinātos, ka pārvadātāji nepiegādā stratēģiskas nozīmes preces, piemēram, sankciju valstīm vai valstīm, kurās norisinās karadarbība/nemieri, likuma 4. panta ceturtā un 4.2 daļa ievieš mehānismu, kas dod tiesības komitejai liegt pārvadātājiem pārvadāt stratēģiskas nozīmes preces, sniedzot atbildi vienas darbadienas laikā. Likuma 4. panta 4.3 daļa paredz, ka minētie izņēmumi neattiecas uz pārvadātājiem, ja to darbības atbilst starpniecības darījuma definīcijai.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma 3. panta otro daļu regulas 428/2009 1. pielikumā minētajām precēm nepieciešama stratēģiskas nozīmes preču licence to ievešanai.
Ņemot vērā, ka regulas 428/2009 1. pielikumā minētās preces starptautiskajos eksporta kontroles režīmos tiek kontrolētas tikai eksporta gadījumā un šobrīd Latvijā importa licences tiek izsniegtas pārsvarā tikai Latvijas ražotājiem, kas saņem atpakaļ savus ražojumus remonta veikšanai vai tādām precēm, kas nepieciešamas sava produkta izstrādei, nav nepieciešams turpināt regulas 428/2009 1. pielikuma preču importa kontroli. Jau šobrīd šīs preces netiek kontrolētas Eiropas Savienības ietvaros, kā arī importam no ASV, Kanādas, Šveices, Norvēģijas, Jaunzēlandes, Austrālijas un Japānas. Nepieciešams veikt grozījumus likumā ar attiecīgu norādi, ka šo preču importam, licence nav nepieciešama.
2022. gada 23. novembrī komiteja lēma par atbalstu izņēmuma piemērošanā - komitejas sēdes protokola Nr. 108, 6. punkts.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 4. pants paredz izmaiņas likuma 3. panta otrajā daļā, norādot, ka komitejas licence ir nepieciešama regulas 2021/821 1. pielikumā minēto preču eksporta vai tranzīta sūtījumam, kā arī starpniecības un tehniskās palīdzības darījumam".
Likumprojekta 5. punkts paredz izslēgt likuma 4. panta sesto daļu.
Problēmas apraksts
Likuma 3. panta otrā daļa paredz, ka komitejas izsniegta licence ir nepieciešama, pārvietojot starp Eiropas Savienības dalībvalstīm tādas preces, kas iekļautas Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā, kurā ir iekļauti arī civilie šaujamieroči, munīcija un civilās sprāgstvielas. Papildus  Valsts policija izsniedz iepriekšējās piekrišanas dokumentu civilo šaujamieroču, munīcijas un civilo sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumiem Nr. 495 "Noteikumi par prasībām, kas jāievēro, izsniedzot, apturot un anulējot iepriekšējās piekrišanas dokumentu šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm". 
Ņemot vērā minēto, šobrīd Latvijā tiek izsniegtas divas atļaujas vienam un tam pašam darījumam Eiropas Savienības iekšienē saistībā ar civilo šaujamieroču, munīcijas un civilo sprāgstvielu pārvietošanu.
Nepieciešams piemērot izņēmumu stratēģiskas nozīmes preču licences nepieciešamībai, lai komiteja neizsniegtu licences darījumiem, kam atļauju jau izsniedz Valsts policija.
2021. gada 9. jūlijā komiteja lēma par atbalstu izņēmuma piemērošanā - komitejas sēdes protokola Nr. 106, 4. punkts.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5. pants paredz papildināt likuma 4. pantu ar astoto daļu nosakot, ka stratēģiskas nozīmes preču licence nav nepieciešama, ja Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētās civilām vajadzībām paredzētās sprāgstvielas, šaujamieročus un munīciju pārvieto no Latvijas Republikas uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vai no citas Eiropas Savienības dalībvalsts uz Latvijas Republiku un stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir Valsts policijas izsniegts iepriekšējās piekrišanas dokuments šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma 5. panta astoņpadsmito daļu, komersanti, kuri ir saņēmuši Aizsardzības ministrijas izsniegto speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm, katru gadu, līdz 31. janvārim iesniedz Aizsardzības ministrijai iepriekšējā gada pārskatu par komercdarbības veidiem, eksporta, importa un ražošanas apjomu, mārketinga pasākumiem, veiktajiem un plānotajiem darījumiem.
Licencēto komersantu 2021. gada pārskatu apkopojums liecina, ka vairāk par 20% licencēto komersantu neveic komercdarbību ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
Šobrīd ir izsniegtas 83 speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm, uz nenoteiktu laiku. Aptuveni 20% komersantu, kuri ir saņēmuši speciālās atļaujas (licences) pirms divdesmit gadiem, vairs neveic komercdarbību ar stratēģiskas nozīmes precēm, bet saskaņā ar likuma prasībām ministrija pārreģistrē speciālās atļaujas (licences), kā arī veic nepārtrauktu komersantu kontroli un veic likumā paredzētās pārbaudes, tādējādi, nelietderīgi izmanto valsts administratīvo resursu, t.sk. nepamatoti izmanto drošības dienesta resursu, kas nav pieņemams esošā ģeopolitiskā situācijā.
Tostarp, līdzīga pakalpojuma saņemšanai, Ieroču aprites likumā noteikts, ka licenci komercdarbībai ar A kategorijas šaujamieročiem un to sastāvdaļām, A kategorijas munīciju un tās sastāvdaļām izsniedz uz pieciem gadiem. Pēc analoģijas, Aizsardzības ministrija ierosina noteikt speciālas atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm, izsniegšanas termiņu, kas sastāda deviņus gadus.
Ir iecerēts, ka ar grozījumiem likumā tiks optimizēts speciālo atļauju (licenču) saņēmušo komersantu skaits un pārreģistrācijas laika periods.
Likums noteic, ka ministrija ir tiesīga apturēt speciālās atļaujas (licences) darbību uz laiku līdz diviem mēnešiem.
Saskaņā ar likuma 5. panta ceturtās daļas 2. punktu, komercdarbībā ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm, komersants ir tiesīgs iesaistīt Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņus vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilsoņus vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalstu pilsoņus, ja ir saņemta Aizsardzības ministrijas atļauja.  
Atsevišķos gadījumos speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšana un tās darbības atjaunošana ir saistīta ar ārvalstu pilsoņu pārbaudi.
Pilnvērtīgi izvērtēt ārvalstu pilsoni atbilstoši likuma prasībām (t.sk. ka personas darbība nav vērsta pret valsts drošību, nav saistīta ar organizēto noziedzību vai kriminālsodāmām darbībām, kā arī nav ziņu, kas apliecinātu personas piederību pie aizliegtiem militarizētiem vai bruņotiem grupējumiem, sabiedriskām organizācijām (partijām) vai to apvienībām vai reliģiskām organizācijām, kuru darbība ir vērsta pret valsts drošību) speciālās atļaujas (licences) darbības atjaunošanai divu mēnešu laikā – nav iespējams. 
Ņemot vērā, ka Aizsardzības ministrijas licencēto komersantu pārbaude ir saistīta ar valsts drošību un iepriekšējā prakse norāda uz laika trūkumu speciālās atļaujas (licences) darbības atjaunošanai, grozījumi likumā paredz pagarināt speciālās atļaujas (licences) darbības apturēšanas laiku līdz sešiem mēnešiem.

 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz attiecīgas izmaiņas likuma 5. panta piektajā un sestajā daļā, nosakot Aizsardzības ministrijas speciālās atļaujas (licences) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm izsniegšanu uz deviņiem gadiem ar pārreģistrācijas prasību reizi trijos gados, kā arī tiesības apturēt tās darbību uz laiku līdz sešiem mēnešiem.
Likumprojekta 18. pants paredz papildināt likuma pārejas noteikumus ar 14. punktu, kas paredz, ka līdz likuma 5. panta piektās daļas jaunas redakcijas spēkā stāšanās dienai, izsniegto speciālo atļauju (licenču) derīguma termiņš ir 2032. gada 1. janvāris.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma 3. panta otro daļu komitejas izsniegta stratēģiskas nozīmes preču licence ir nepieciešama katram Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto preču eksporta, importa vai tranzīta sūtījumam, kā arī preču pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
Savukārt likuma 5. panta otrā daļa paredz, ka saņemot Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minēto militāro preču pārvietošanas, eksporta, importa vai tranzīta licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam nepieciešama Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
Komiteja ir saskārusies ar gadījumiem, kad komersanti pārvieto Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētās preces tikai ar Aizsardzības ministrijas izsniegto speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm.
Nepieciešams likumā skaidri norādīt, ka Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm neaizstāj komitejas izsniegtu licenci.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz papildināt likuma 5. pantu ar 6.1 daļu norādot, ka Aizsardzības ministrijas izsniegta speciālā atļauja (licence) komercdarbībai ar Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētajām precēm neaizstāj stratēģiskas nozīmes preču licenci.
Problēmas apraksts
Likuma 5. panta desmitā daļa ietver atsauci uz "Ieroču un speciālo līdzekļu aprites likumu". Ņemot vērā, ka likuma nosaukums ir mainījies, nepieciešams aktualizēt atsauci uz likumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz nepieciešamās izmaiņas likuma 5. panta desmitajā daļā, aktualizējot atsauci uz Ieroču aprites likumu.
Problēmas apraksts
Visā likuma 5.1 pantā tiek izmantots termins "atļauja (licence)". Savukārt attiecīgā panta sestajā daļā ir izmantots kļūdains termins "licence (atļauja)". Nepieciešams izlabot attiecīgo terminu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 7. pants paredz aizstāt likuma 5.1 panta sestās daļas otrajā teikumā vārdus "licenci (atļauju)" ar vārdiem "atļauju (licenci)".
Problēmas apraksts
Likuma 11. panta pirmā un otrā daļa paredz, ka gadījumos, ja stratēģiskas nozīmes preču subjektam vai ar stratēģiskas nozīmes preču aprites kontroli saistītai valsts iestādei jānoskaidro, vai attiecīgās preces ir vai nav stratēģiskas nozīmes preces, preču pavaddokumentus pa elektroniskajiem sakaru līdzekļiem nosūta komitejas stratēģiskas nozīmes preču identifikācijas speciālistam. Speciālists, pamatojoties uz dokumentiem un citu pieejamo informāciju, kā arī savām speciālajām zināšanām, pieņem lēmumu un izdara uz dokumentiem vienu no šādām atzīmēm: precēm nepieciešama licence, precēm licence nav nepieciešama, u.c. Savukārt komiteja ir tiesīga pieprasīt preces tehniskos rādītājus, laboratorijas pārbaužu vai izmēģinājumu rezultātus, iekārtu pases, ķīmiskās formulas un citu informāciju vai preču paraugus, kas ļauj noteikt, vai attiecīgā prece ir vai nav stratēģiskas nozīmes prece.
Ņemot vērā, ka stratēģiskas nozīmes preču identifikācija notiek elektroniski un uz dokumentiem atzīmes netiek vairs liktas, nepieciešams grozīt attiecīgo panta daļu, atbilstoši praksē ieviestajiem principiem, izmantojot tikai elektroniskos sakaru līdzekļus (e-pasts). 
Papildus identifikācijas speciālists veic preču pārbaudi un attiecīgi identifikācijas speciālistam jāparedz tiesības pieprasīt preču tehniskos rādītājus.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 12. pants paredz sekojošus papildinājumus likuma 11. panta pirmajā un otrajā daļā:
1. Aizstāj vārdus “un izdara uz dokumentiem vienu no šādām atzīmēm” ar vārdiem “triju darbdienu laikā un nosūta identifikācijas pieprasītājam pa elektroniskajiem sakaru līdzekļiem vienu no šādām atbildēm".
2. Vārdi "preces ir saistītas ar masveida iznīcināšanas ieročiem — nepieciešama licence" tiek aizstāti ar vārdiem "preces iekļautas regulas 2021/821 4. pantā – nepieciešama licence".
3. Vārdi “Komiteja ir tiesīga” tiek aizstāti ar vārdiem “Stratēģiskas nozīmes preču identifikācijas speciālists ir tiesīgs”.
Problēmas apraksts
Likuma 12. panta devītā daļa paredz, ka komiteja ir tiesīga Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atteikt stratēģiskas nozīmes preču licences izsniegšanu. 
Ņemot vērā, ka jau izsniegtās stratēģiskas nozīmes preču licences var arī apturēt vai anulēt, nepieciešami tiesiskā regulējuma precizējumi.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 13. pants paredz precizēt likuma 12. panta devīto daļu, kas nosaka komitejai tiesības apturēt un anulēt jau izsniegtās stratēģiskas nozīmes preču licences, kā arī atteikt galīgā izlietojuma apliecinājuma vai importa sertifikāta izsniegšanu.
Problēmas apraksts
Likuma 15. pantā tiek izmantots kļūdains termins "dubultā pielietojuma". Nepieciešams to aizstāt ar terminu "divējāda lietojuma".
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 14. pants paredz izmaiņas likuma 15. pantā, aizstājot terminu "dubultā pielietojuma" ar "divējāda lietojuma".
Problēmas apraksts
Likuma 19. panta pirmā un otrā daļa paredz, ka komitejas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Komitejas lēmuma par stratēģiskas nozīmes preču licences, galīgā izlietojuma apliecinājuma vai importa sertifikāta darbības apturēšanu vai anulēšanu pārsūdzēšana neaptur šā lēmuma darbību līdz dienai, kad stājas spēkā galīgais nolēmums lietā.
Ņemot vērā, ka komiteja var atteikt gan stratēģiskas nozīmes preču licences, gan galīgā izlietojuma apliecinājumu un importa sertifikātu, kā arī anulēt un apturēt jau izsniegtās stratēģiskas nozīmes preču licences, nepieciešams precizēt konkrētos komitejas lēmumus.
Papildus galīgā izlietojuma apliecinājums un importa sertifikāts nedod tiesības stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ievest vai izvest stratēģiskas nozīmes preces. Līdz ar to, šo dokumentu apturēšana vai anulācija nav nepieciešama.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 16. pants paredz izteikt likuma 19. panta pirmo daļu jaunā redakcijā "Komitejas lēmumu par stratēģiskas nozīmes preču licences atteikumu, apturēšanu vai anulēšanu, kā arī par galīgā izlietojuma apliecinājuma vai importa sertifikāta atteikumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā". Attiecīgā panta otrajā daļā tiek izslēgti vārdi “galīgā izlietojuma apliecinājuma vai importa sertifikāta”.
Problēmas apraksts
Ieroču aprites likuma 74. pantā noteikti ierobežojumi licences komercdarbībai ar ieročiem, munīciju un speciālajiem līdzekļiem, ar šaujamieroču un munīcijas sastāvdaļām (ieskaitot šaujampulveri), saņemšanai. Izvērtējot Ieroču aprites likumā noteiktos ierobežojumus līdzīga pakalpojuma saņemšanai, nepieciešams iekļaut attiecīgus ierobežojumus arī likumā, papildinot likuma 5. panta ceturto daļu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz papildināt likuma 5. panta ceturtās daļas 5. punktu šādā redakcijā "nav administratīvi sodīti par alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem, par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, kā arī nav administratīvi sodīti par ieroču un munīcijas iegādāšanās, glabāšanas un nēsāšanas noteikumu pārkāpumiem — kamēr nav pagājis gads pēc administratīvā soda izpildes" un 5. panta ceturto daļu ar 11. un 12. punktu šādā redakcijā: 11) nav piemērots aizdomās turētā statuss kriminālprocesā; 12) nav saukti pie kriminālatbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Uzņēmumi, kas ražo Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētās preces.
Ietekmes apraksts
Līdz šim uzņēmumi, kas ražo Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā minētās preces un tās eksportēja/importēja, saņēma beztermiņa licenci (atļauju) no Aizsardzības ministrijas. Jaunie grozījumi paredz licences derīguma termiņu 9 gadi. Turpmāk ik pēc 9 gadiem, uzņēmumiem būs jākārto jauna licence. Papildus, reizi trijos gados tiks veikta jau izsniegtās licences pārreģistrācija. Savukārt Aizsardzības ministrijai tiks noteiktas tiesības apturēt esošās licences darbību līdz 6 mēnešiem, ja nepieciešams veikt papildu pārbaudes.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
190 000
122 000
122 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
190 000
122 000
122 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
190 000
122 000
122 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
190 000
122 000
122 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
122 000
122 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0821
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
20.05.2021., Eiropas Parlaments un Padome, 2021/821, regula, ar ko izveido Savienības režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, starpniecības, tehniskās palīdzības, tranzīta un pārvadājumu kontrolei .
Apraksts
Regulas 2021/821 paredz kārtību divējāda lietojuma preču eksporta kontrolei. Divējāda lietojuma ppreces iekļautas regulas 1. pielikumā.
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0833
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
31.07.2014., Padome, 833/2014, regula, par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā.
Apraksts
Regula 833/2014 paredz Eiropas Savienības sankcijas attiecībā uz Krievijas Federāciju. Sankcijas ietver tādas preces un tehnoloģijas, kas varētu veicināt Krievijas Federācijas militārās un tehnoloģiskās jaudas palielināšanu vai aizsardzības un drošības sektora attīstību.
ES tiesību akta CELEX numurs
32006R0765
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
18.05.2006., Padome, 765/2001, regula, par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu.
Apraksts
Regula 765/2006 paredz Eiropas Savienības sankcijas attiecībā uz Baltkrieviju. Sankcijas ietver tādas preces un tehnoloģijas, kas varētu veicināt Baltkrievijas militārās un tehnoloģiskās jaudas palielināšanu vai aizsardzības un drošības sektora attīstību.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
20.05.2021., Eiropas Parlaments un Padome, 2021/821, regula, ar ko izveido Savienības režīmu divējāda lietojuma preču eksporta, starpniecības, tehniskās palīdzības, tranzīta un pārvadājumu kontrolei .
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 9. punkts
Likumprojekta 2. pants
Pārņemtas pilnībā
8. panta 1. punkts
Likumprojekta 3., 4., 11., 15. un 17. pants
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
31.07.2014., Padome, 833/2014, regula, par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2a. pants
Likumprojekta 2. un 4. pants
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
18.05.2006., Padome, 765/2001, regula, par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1f. pants
Likumprojekta 2. un 4. pants
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi