25-TA-1641: Noteikumu projekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas un Islandes, Lihtenšteinas Firstistes un Norvēģijas Karalistes saprašanās memorandu par Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta īstenošanu 2021.–2028. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts “Par Latvijas Republikas un Islandes, Lihtenšteinas Firstistes un Norvēģijas Karalistes saprašanās memorandu par Eiropas Ekonomikas zonas instrumenta īstenošanu 2021.—2028. gadā” (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai pieņemtu un apstiprinātu starptautisku līgumu, t.i. Latvijas Republikas un Islandes, Lihtenšteinas Firstistes un Norvēģijas Karalistes (turpmāk – donorvalstis) saprašanās memorandu par Eiropas Ekonomikas zonas (turpmāk - EEZ) instrumenta īstenošanu (“Memorandum of Understanding”) (turpmāk – Saprašanās memorands), kurā Latvijai būs pieejami 46 776 794 euro.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts paredz apstiprināt Saprašanās memorandu. Saprašanās memoranda mērķis ir noteikt donorvalstu un saņēmējvalsts tiesības un pienākumus, atrunāt EEZ finanšu instrumenta galvenos īstenošanas aspektus Latvijā, noteikt prioritātes/ programmas, kurām tiks piešķirts EEZ finanšu instrumenta finansējums, kā arī noteikt tā apmēru katrai prioritātei/ programmai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
EEZ finanšu instruments ir ārvalstu finansiāls atbalsts, ko sniedz donorvalstis, lai mazinātu ekonomiskās un sociālās atšķirības EEZ un stiprinātu EEZ un Latvijas divpusējās attiecības, nodrošinot finanšu ieguldījumus, lai veicinātu šādas tematiskās prioritātes: Eiropas zaļā pārkārtošanās; demokrātija, tiesiskums un cilvēktiesības; sociālā iekļaušana un noturība.
Šobrīd spēkā esošā EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likuma darbība bija attiecināma uz periodu 2014.-2021.gads. MK 2018.gada 13.novembra noteikumi Nr.683 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda vadības noteikumi” nosaka, ka 2014.-2021.gada perioda Divpusējās sadarbības fonda ieviešana bija iespējama līdz 2025.gada 30.aprīlim, savukārt 2014.-2021.gada perioda Tehniskās palīdzības projekta ieviešana - līdz 2025.gada 31.augustam.
Lai turpinātu sadarbību ar donorvalstīm un, lai nodrošinātu EEZ finanšu instrumenta uzsākšanu, ir parakstīti un apstiprināti vairāki nozīmīgi dokumenti, kas nosaka šī instrumenta īstenošanu un pārvaldību. 2024.gada 12.septembrī tika parakstīts Nolīgums starp Eiropas Savienību (turpmāk – ES), Islandi, Lihtenšteinas Firstisti un Norvēģijas Karalisti par EEZ grantiem laikposmam no 2021.gada maija līdz 2028.gada aprīlim (turpmāk – Nolīgums). 2025.gada 28.janvārī ir stājusies spēkā EEZ finanšu instrumenta 2021.-2028.gada perioda regula (turpmāk - donorvalstu Noteikumi), kas publicēta EEZ finanšu instrumenta starptautiskajā tīmekļa vietnē[1]. 2025.gada 28.februārī Finanšu instrumenta komiteja (“Financial Mechanism Committee”) apstiprinājusi “Zilo grāmatu” (“Blue Book”)[2] 2021.–2028.gadam, kas sniedz visaptverošu informāciju par EEZ finanšu instrumentu, izklāstot katras programmas mērķi, atbalsta jomas un īstenošanas mehānismus, nodrošinot uz rezultātiem balstītu pieeju, kas pielāgota katras saņēmējvalsts vajadzībām. Vienlaikus “Zilā grāmata” kalpo par pamatu donorvalstu un saņēmējvalstu sarunām. Latvijas īpašās prioritātes ir oficiāli noteiktas Saprašanās memorandā.
2025.gada sākumā Finanšu ministrija (turpmāk – FM) ir intensīvi strādājusi, sadarbībā ar nozaru ministrijām, gatavojot informāciju, veicot aprēķinus, kā arī organizējot sanāksmes un diskusijas, lai nodrošinātu turpmāku investīciju piesaisti Latvijas izaugsmei un attīstībai.
Tā rezultātā, 2025.gada 2.aprīlī Latvijas izstrādātais priekšlikums EEZ finanšu instrumenta pieejamā finansējuma dalījumam programmu līmenī, ticis neformāli nosūtīts donorvalstīm. Tāpat 2025.gada 8.maijā FM notika neformāla klātienes tikšanās ar donorvalstu pārstāvjiem, lai pārrunātu svarīgākos jautājumus un saņemtu donorvalstu viedokli par Latvijas izstrādāto priekšlikumu.
2025.gada 3.jūnijā FM saņēmusi mandātu oficiālo sarunu uzsākšanai ar donorvalstīm saskaņā ar MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22 25.§. 5.punktu par “Informatīvais ziņojums “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada aprīlim” un 2025.gada 4.jūnijā nosūtījusi donorvalstīm Latvijas priekšlikumu, kurā ņemtas vērā 2025.gada 8.maijā tikšanās laikā paustās un vēlāk rakstiski saņemtās donorvalstu norādes un komentāri. Turpinot komunikāciju ar donorvalstīm, 2025.gada 11.jūlijā un 13.augustā priekšlikums precizēts vēlreiz, un 2025.gada 12.septembrī saņemts donorvalstu gala saskaņojums par Saprašanās memorandu un tā A un B pielikumu.
Donorvalstīm ar katru saņēmējvalsti jānoslēdz Saprašanās memorands, par paredzēto finanšu piešķīrumu, kurā izklāsta daudzgadu programmu veidošanas principus un pārvaldības un kontroles struktūras.
Atbilstoši Nolīguma 6.pantam Latvijai paredzētais EEZ finanšu instrumenta finansiālais piešķīrums ir 56 013 268 euro. Kopējais finansējums investīciju programmām ir 43,00 milj. euro. 5,7 milj. euro ir iezīmēti Pilsoniskās sabiedrības fondam, ko apsaimniekos donorvalstu izraudzīts apsaimniekotājs (tiešā donorvalstu pārvaldībā), bet 3,5 milj. euro paredzēti donorvalstu izdevumiem[3]. Tāpat ir paredzēts donorvalstu finansējums Divpusējās sadarbības fondam un Tehniskajai palīdzībai (turpmāk - TP).
2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts “Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025.–2028. gadam”, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas un izpildes procesā.
[1] https://eeagrants.org/resources/regulation-implementation-norway-grants-including-annexes-2021-2028
[2] https://eeagrants.lv/wp-content/uploads/2025/03/250224_BlueBook.pdf
[3] 56 013 268 euro – 5 715 640 euro - 3 520 834 euro = 46 776 794euro (neto piešķīrums).
Šobrīd spēkā esošā EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likuma darbība bija attiecināma uz periodu 2014.-2021.gads. MK 2018.gada 13.novembra noteikumi Nr.683 “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda vadības noteikumi” nosaka, ka 2014.-2021.gada perioda Divpusējās sadarbības fonda ieviešana bija iespējama līdz 2025.gada 30.aprīlim, savukārt 2014.-2021.gada perioda Tehniskās palīdzības projekta ieviešana - līdz 2025.gada 31.augustam.
Lai turpinātu sadarbību ar donorvalstīm un, lai nodrošinātu EEZ finanšu instrumenta uzsākšanu, ir parakstīti un apstiprināti vairāki nozīmīgi dokumenti, kas nosaka šī instrumenta īstenošanu un pārvaldību. 2024.gada 12.septembrī tika parakstīts Nolīgums starp Eiropas Savienību (turpmāk – ES), Islandi, Lihtenšteinas Firstisti un Norvēģijas Karalisti par EEZ grantiem laikposmam no 2021.gada maija līdz 2028.gada aprīlim (turpmāk – Nolīgums). 2025.gada 28.janvārī ir stājusies spēkā EEZ finanšu instrumenta 2021.-2028.gada perioda regula (turpmāk - donorvalstu Noteikumi), kas publicēta EEZ finanšu instrumenta starptautiskajā tīmekļa vietnē[1]. 2025.gada 28.februārī Finanšu instrumenta komiteja (“Financial Mechanism Committee”) apstiprinājusi “Zilo grāmatu” (“Blue Book”)[2] 2021.–2028.gadam, kas sniedz visaptverošu informāciju par EEZ finanšu instrumentu, izklāstot katras programmas mērķi, atbalsta jomas un īstenošanas mehānismus, nodrošinot uz rezultātiem balstītu pieeju, kas pielāgota katras saņēmējvalsts vajadzībām. Vienlaikus “Zilā grāmata” kalpo par pamatu donorvalstu un saņēmējvalstu sarunām. Latvijas īpašās prioritātes ir oficiāli noteiktas Saprašanās memorandā.
2025.gada sākumā Finanšu ministrija (turpmāk – FM) ir intensīvi strādājusi, sadarbībā ar nozaru ministrijām, gatavojot informāciju, veicot aprēķinus, kā arī organizējot sanāksmes un diskusijas, lai nodrošinātu turpmāku investīciju piesaisti Latvijas izaugsmei un attīstībai.
Tā rezultātā, 2025.gada 2.aprīlī Latvijas izstrādātais priekšlikums EEZ finanšu instrumenta pieejamā finansējuma dalījumam programmu līmenī, ticis neformāli nosūtīts donorvalstīm. Tāpat 2025.gada 8.maijā FM notika neformāla klātienes tikšanās ar donorvalstu pārstāvjiem, lai pārrunātu svarīgākos jautājumus un saņemtu donorvalstu viedokli par Latvijas izstrādāto priekšlikumu.
2025.gada 3.jūnijā FM saņēmusi mandātu oficiālo sarunu uzsākšanai ar donorvalstīm saskaņā ar MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22 25.§. 5.punktu par “Informatīvais ziņojums “Par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2025. gada aprīlim” un 2025.gada 4.jūnijā nosūtījusi donorvalstīm Latvijas priekšlikumu, kurā ņemtas vērā 2025.gada 8.maijā tikšanās laikā paustās un vēlāk rakstiski saņemtās donorvalstu norādes un komentāri. Turpinot komunikāciju ar donorvalstīm, 2025.gada 11.jūlijā un 13.augustā priekšlikums precizēts vēlreiz, un 2025.gada 12.septembrī saņemts donorvalstu gala saskaņojums par Saprašanās memorandu un tā A un B pielikumu.
Donorvalstīm ar katru saņēmējvalsti jānoslēdz Saprašanās memorands, par paredzēto finanšu piešķīrumu, kurā izklāsta daudzgadu programmu veidošanas principus un pārvaldības un kontroles struktūras.
Atbilstoši Nolīguma 6.pantam Latvijai paredzētais EEZ finanšu instrumenta finansiālais piešķīrums ir 56 013 268 euro. Kopējais finansējums investīciju programmām ir 43,00 milj. euro. 5,7 milj. euro ir iezīmēti Pilsoniskās sabiedrības fondam, ko apsaimniekos donorvalstu izraudzīts apsaimniekotājs (tiešā donorvalstu pārvaldībā), bet 3,5 milj. euro paredzēti donorvalstu izdevumiem[3]. Tāpat ir paredzēts donorvalstu finansējums Divpusējās sadarbības fondam un Tehniskajai palīdzībai (turpmāk - TP).
2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi (jaunie ES fiskālie noteikumi). Saskaņā ar tiem 2025.gada 21.janvārī ir apstiprināts “Latvijas Fiskāli strukturālais plāns 2025.–2028. gadam”, kurā noteikta saistoša izdevumu pieauguma trajektorija, kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem ir jāņem vērā turpmāko gadu valsts budžeta likumprojektu sagatavošanas un izpildes procesā.
[1] https://eeagrants.org/resources/regulation-implementation-norway-grants-including-annexes-2021-2028
[2] https://eeagrants.lv/wp-content/uploads/2025/03/250224_BlueBook.pdf
[3] 56 013 268 euro – 5 715 640 euro - 3 520 834 euro = 46 776 794euro (neto piešķīrums).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Iepriekšējā Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada periodā parakstītais Saprašanās memorands, kā arī Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda vadības likums nav attiecināms uz 2021.-2028.gada periodu.
Ņemot vērā, ka EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda projektu īstenošana jau ir noslēgusies un, lai neveidotos pārāk ilgs atbalsta pārrāvums, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk uzsākt jaunā perioda programmu, projektu, Divpusējās sadarbības fonda un TP īstenošanu.
Salīdzinoši ar situāciju citās ES dalībvalstīs, atzīmējams, ka Polija kā pirmā 2025.gada 23.aprīlī un Igaunija kā otrā no ES dalībvalstīm, 2025.gada 27.maijā, bet Slovākija 2025.gada 5.jūnijā un Portugāle 2025.gada 8.jūlijā ir parakstījušas jaunos Saprašanās memorandus ar donorvalstīm par 2021.–2028.gada perioda EEZ finanšu instrumenta finansējumu.
Līdz ar to nepieciešams maksimāli ātri sagatavot visu stratēģisko un tiesisko bāzi minētā finanšu instrumenta īstenošanas uzsākšanai, tostarp nodrošināt Saprašanās memoranda parakstīšanu. Neskatoties uz to, ka tas tiks slēgts tikai 2025.gadā, Latvijai pieejamo EEZ finanšu instrumenta līdzekļu piešķīruma apjomu tas neietekmēs.
Vienlaikus Nolīguma 5.pants nosaka, ka programmām, ko īsteno saskaņā ar saņēmējvalstīm paredzētajiem piešķīrumiem (tostarp arī Latvijai), attiecībā uz kuriem saņēmējvalstīm ir īstenošanas pienākums, donorvalstu finansiālais ieguldījums (līdzfinansējums) nepārsniedz 85 % no programmas izmaksām, ja vien donorvalstis nenolemj citādi. Līdz ar to Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz 15% no valsts budžeta kā nacionālais līdzfinansējums.
Savukārt ar MK 2025.gada 13.maija protokolu Nr.19 50.§ dotais uzdevums ir veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.–2028.gadā, tajā skaitā 2026.gadā – ne mazāk kā 150 milj. euro. Tā rezultātā iegūto finansējumu plānots primāri novirzīt aizsardzības un drošības izdevumu finansēšanai, apvienojot iekšzemes fiskālos pasākumus un starptautiskos aizdevumus. Papildus ar minēto MK lēmumu ir noteikts, ka aizsardzības finansējuma palielinājums tiks veikts tā, lai vispārējās valdības parāds nepārsniedz 55% no iekšzemes kopprodukta.
Lai 2026.gada valsts budžetā nodrošinātu nepieciešamo finansējumu valsts stratēģiskajām prioritātēm – aizsardzībai, sabiedrības drošībai un demogrāfijai -, ir jāstrādā ar pašvaldībām pie valsts un pašvaldību budžetu izdevumu pārskatīšanas. Vietvarām jāiesaistās kopējo budžeta izdevumu samazināšanā, meklējot risinājumus, kas ļautu efektivizēt izdevumus, vienlaikus saglabājot iedzīvotājiem sniegtos pakalpojumus. Šo mērķu sasniegšanai nepieciešama atbildīga un mērķtiecīga rīcība visos pārvaldības līmeņos, apzinoties kopīgos izaicinājumus un sadarbojoties šajos ģeopolitiskajos apstākļos.
Ņemot vērā, ka EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda projektu īstenošana jau ir noslēgusies un, lai neveidotos pārāk ilgs atbalsta pārrāvums, ir nepieciešams pēc iespējas ātrāk uzsākt jaunā perioda programmu, projektu, Divpusējās sadarbības fonda un TP īstenošanu.
Salīdzinoši ar situāciju citās ES dalībvalstīs, atzīmējams, ka Polija kā pirmā 2025.gada 23.aprīlī un Igaunija kā otrā no ES dalībvalstīm, 2025.gada 27.maijā, bet Slovākija 2025.gada 5.jūnijā un Portugāle 2025.gada 8.jūlijā ir parakstījušas jaunos Saprašanās memorandus ar donorvalstīm par 2021.–2028.gada perioda EEZ finanšu instrumenta finansējumu.
Līdz ar to nepieciešams maksimāli ātri sagatavot visu stratēģisko un tiesisko bāzi minētā finanšu instrumenta īstenošanas uzsākšanai, tostarp nodrošināt Saprašanās memoranda parakstīšanu. Neskatoties uz to, ka tas tiks slēgts tikai 2025.gadā, Latvijai pieejamo EEZ finanšu instrumenta līdzekļu piešķīruma apjomu tas neietekmēs.
Vienlaikus Nolīguma 5.pants nosaka, ka programmām, ko īsteno saskaņā ar saņēmējvalstīm paredzētajiem piešķīrumiem (tostarp arī Latvijai), attiecībā uz kuriem saņēmējvalstīm ir īstenošanas pienākums, donorvalstu finansiālais ieguldījums (līdzfinansējums) nepārsniedz 85 % no programmas izmaksām, ja vien donorvalstis nenolemj citādi. Līdz ar to Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz 15% no valsts budžeta kā nacionālais līdzfinansējums.
Savukārt ar MK 2025.gada 13.maija protokolu Nr.19 50.§ dotais uzdevums ir veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu ne mazāk kā 450 milj. euro apmērā 2026.–2028.gadā, tajā skaitā 2026.gadā – ne mazāk kā 150 milj. euro. Tā rezultātā iegūto finansējumu plānots primāri novirzīt aizsardzības un drošības izdevumu finansēšanai, apvienojot iekšzemes fiskālos pasākumus un starptautiskos aizdevumus. Papildus ar minēto MK lēmumu ir noteikts, ka aizsardzības finansējuma palielinājums tiks veikts tā, lai vispārējās valdības parāds nepārsniedz 55% no iekšzemes kopprodukta.
Lai 2026.gada valsts budžetā nodrošinātu nepieciešamo finansējumu valsts stratēģiskajām prioritātēm – aizsardzībai, sabiedrības drošībai un demogrāfijai -, ir jāstrādā ar pašvaldībām pie valsts un pašvaldību budžetu izdevumu pārskatīšanas. Vietvarām jāiesaistās kopējo budžeta izdevumu samazināšanā, meklējot risinājumus, kas ļautu efektivizēt izdevumus, vienlaikus saglabājot iedzīvotājiem sniegtos pakalpojumus. Šo mērķu sasniegšanai nepieciešama atbildīga un mērķtiecīga rīcība visos pārvaldības līmeņos, apzinoties kopīgos izaicinājumus un sadarbojoties šajos ģeopolitiskajos apstākļos.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Nolīgumu un, lai izmantotu iespēju ar EEZ finanšu instrumenta finansējumu īstenot mērķētas investīcijas Latvijā - atbilstoši MK 2025.gada 3.jūnijā lemtajam[1]:
Latvija EEZ finanšu instrumentā īstenojusi oficiālās sarunas ar donorvalstīm par vienas EEZ finanšu programmas “Vietējā attīstība un noturība” (turpmāk - Programma) īstenošanas ietvaru, kur programmas apsaimniekotājs ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM). Programma ir vērsta uz valdības galvenās prioritātes “Valsts drošība” īstenošanu, lai nodrošinātu civilās infrastruktūras, tai skaitā patvertņu izveidi publiskajos, galvenokārt valsts un pašvaldību īpašumā esošajos objektos. Līdz ar to Programmas finansējumu (32, 88 milj. euro) ir paredzēts ieguldīt civilās aizsardzības infrastruktūrā jaunu patvertņu izveidei un esošu telpu pielāgošanai un aprīkošanai patvertņu izveidei, tāpat arī ģeneratoru iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu elektroapgādes nepārtrauktību kritiski svarīgu pakalpojumu nodrošināšanai ārstniecībās iestādēs un valsts sociālās aprūpes iestādēs. Programmas aktivitātes ir papildinājums jau pieejamajam Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstam[2] patvertņu pielāgošanai un aprīkošanai civilās aizsardzības mērķiem - III kategorijas patvertņu izveidei. Lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu civilās aizsardzības mērķiem paredzētās infrastruktūras izveides projektu atlasi atbilstoši nacionālajām prioritātēm, Iekšlietu ministrija sadarbībā ar atbildīgajām nozaru ministrijām nodrošinās programmas ierobežotas atlases projektu konkursa civilās aizsardzības mērķiem atbalstāmo objektu saraksta izstrādi un šo sarakstu līdz 2025. gada 30. decembrim iesniegs apstiprināšanai Ministru kabinetā kā Ministru kabineta rīkojuma projektu. Programmā papildus civilās aizsardzības jomas prioritātei sadarbībā ar Norvēģijas institūcijām ir paredzētas aktivitātes Latvijas iedzīvotāju noturības stiprināšanai, tai skaitā stiprināt medijpratību un sociālo saliedētību, kā arī bibliotēku kā pašvaldību institūciju kapacitāti pašvaldību līmenī.
Savukārt Divpusējās sadarbības fonds (ar 100% grantu) iedalās divās daļās: (1) programmas Divpusējās sadarbības aktivitātes – Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts programmai pieejamais finansējums (tiks ietverts arī Programmas līgumā), par kura piešķiršanu programmā lemj programmas apsaimniekotājs sadarbībā ar donorvalstu partneriem, ar izmaksu attiecināmības termiņu līdz 2031.gada 31.decembrim; (2) nacionālais Divpusējās sadarbības fonds (turpmāk DSF) - Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts pieejamais finansējums, kur par finansējuma piešķiršanu lemj DSF komiteja (donorvalstu pārstāvji, Latvijas Ārlietu ministrija un FM kā vadošā iestāde), un izmaksu attiecināmības beigu termiņš ir 2032.gada 30.aprīlis. DSF administrē FM, noslēdzot vienu DSF līgumu ar donorvalstīm par abiem finanšu instrumentiem - Norvēģijas un Eiropas Ekonomikas zonas - atbilstoši donorvalstu izstrādātai veidlapai (donorvalstu Noteikumu 3.pielikums). Anotācijas 1.pielikumā sniegta pamatinformācija par DSF un Tehnisko palīdzību.
Vienlaikus donorvalstu Noteikumi nosaka, ka jebkura iepriekš noteikta projekta (“pre-defined project”) izmaksu attiecināmības datums nav agrāks par Programmas līguma (“Programme Agreement”) spēkā stāšanās dienu. Finansējuma attiecināmība būs atkarīga no Saprašanās memoranda parakstīšanas un Programmas koncepcijas (“Concept note”) izstrādes laika grafika. T.i. programmas apsaimniekotājam ar FM starpniecību, jāiesniedz Programmas koncepcija Finanšu instrumenta birojā (“Financial Mechanism Office”) Briselē sešu mēnešu laikā no dienas, kad stājies spēkā Saprašanās memorands. Paredzams, ka Programmu līgumi tiks parakstīti vēl nākamo indikatīvi sešu līdz astoņu mēnešu laikā (Noteikumi par EEZ finanšu instrumenta īstenošanu 2021.–2028. gadā, kurus pieņēma EEZ finanšu instrumenta komiteja 2025.gada 7.janvārī un apstiprināja EBTA valstu Pastāvīgā komiteja 2025.gada 27.janvārī (turpmāk – donorvalstu Noteikumi)) paredz divus mēnešus iesniegto Programmu koncepciju komentēšanai un vēl četrus mēnešus programmu apstiprināšanai, papildus laiks var būt nepieciešams Programmas līguma sagatavošanai (sagatavo Finanšu instrumenta birojs), saskaņošanai un parakstīšanai, ja donorvalstis, apstiprinot programmu, nosaka papildus nosacījumus/ precizējumus sagatavotajā Programmas līguma projektā. Turklāt jāņem vērā, ka šajā periodā donorvalsts izskata arī pārējo saņēmējvalstu iesniegtās programmu koncepcijas un izstrādā Programmu līgumus. Tādējādi iepriekš noteikto projektu īstenošana atbilstoši donorvalsts Noteikumiem plānojama ne ātrāk kā 2026.gada nogalē/ 2027.gadā.
Ņemot vērā augstāk minēto, nacionālais mērķis ir virzīt visus procesus iespējami ātri, t.i. Programmas koncepcijas izstrādei paredzēt trīs mēnešus (sešu mēnešu vietā), lai varētu ātrāk uzsākt nepieciešamo investīciju īstenošanu.
Lai paātrinātu investīciju uzsākšanas procesu līdz ar šo noteikumu projektu un Saprašanās memoranda projektu MK tiek iesniegta būtiskākā Programmas koncepcijai nepieciešamā informācija – anotācijas 2.pielikums (turpmāk – Programmas pamatinformācija), ievērojot Saprašanās memoranda B pielikumā noteikto. Tādējādi vienlaikus ar Saprašanās memorandu, saskaņojot ne tikai ar Saprašanās memorandu noteikto Programmu un finanšu ieguldījuma apmēru tai, bet arī iepriekš noteikto projektu un projektu konkursu īsus aprakstus ar būtiskāko informāciju, kas ietverama un papildināma Programmas koncepcijā pirms tās iesniegšanas donorvalstīm.
Šādā veidā tiek paātrināts gan temps investīciju uzsākšanai, gan vienkāršotas procedūras, jo pieeja izslēdz nepieciešamību MK atsevišķai apstiprināšanai virzīt Programmas koncepciju. Līdz ar to tā pēc saskaņošanas ar vadošo iestādi nekavējoties varētu tikt iesniegta donorvalstīm apstiprināšanai. Attiecīgi Finanšu instrumenta birojs uz Programmas koncepcijas pamata sagatavo Programmas līgumu, kas tiks noslēgts par programmu.
VARAM programmas koncepciju izstrādā, ievērojot Saprašanas memoranda B pielikumā, donorvalstu Noteikumos un Programmas pamatinformācijā noteikto. Ja Programmas koncepcijas projekts paredz būtiskas atšķirības no programmas pamatinformācijā ietvertās informācijas, programmas apsaimniekotājs par to informē MK pirms Programmas koncepcijas projekta iesniegšanas donorvalstīm.
Donorvalsts Noteikumu 8.10. pants “Attiecināmās vadības izmaksas, kas rodas programmas apsaimniekotājam” nosaka, ka par attiecināmām uzskata tās programmas apsaimniekotājam radušās vadības izmaksas, kas nepārsniedz to noteikto maksimālo apmēru. Maksimālo programmas vadības izmaksu apmēru nosaka, aprēķinot procentuālu daļu no programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem. Tā ir šādu summu kopsumma: a) 10 % no pirmajiem 10 miljoniem euro; b) 7 % no nākamajiem 40 miljoniem euro; c) 5 % no nākamajiem 50 miljoniem euro un d) 4 % no atlikušajiem programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem.
Programmas apsaimniekotājam radušies vadības izmaksu izdevumi ir attiecināmi, sākot ar dienu, kad stājas spēkā Saprašanās memorands, ar kuru tiek iecelts programmas apsaimniekotājs. Pēdējā diena, līdz kurai radušās vadības izmaksas ir attiecināmas, ir 2032. gada 30. aprīlis, ja vien Programmas līgumā nav norādīts agrāks datums.
Paralēli notiek darbs arī pie grozījumu izstrādes Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.—2021.gada perioda vadības likumā, lai noteiktu nacionālo tiesisko regulējumu arī jaunajam EEZ un Norvēģijas finanšu instrumentu 2021. –2028.gada periodam.
Ievērojot, ka EEZ finanšu instrumentā donorvalstis sniedz finansējumu arī projektiem, kas saistīti ar problēmām, kuras radušās saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, tas rada savstarpēju atbilstību ar nākamā gada valsts budžetā izvirzītajām trīs prioritātēm - aizsardzība un drošība, demogrāfija, un izglītība, vienlaikus EEZ finanšu instrumenta finansējums ļautu samazināt valsts budžeta izdevumus un nodrošināt nepieciešamo finansējumu ilgtspējīgai valsts attīstībai.
[1]https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/protokollemums_25-ta-384.pdf
[2] Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.9. pasākuma “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem” ietvaros
[3] https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/fmzin_300425_esif.pdf
Latvija EEZ finanšu instrumentā īstenojusi oficiālās sarunas ar donorvalstīm par vienas EEZ finanšu programmas “Vietējā attīstība un noturība” (turpmāk - Programma) īstenošanas ietvaru, kur programmas apsaimniekotājs ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM). Programma ir vērsta uz valdības galvenās prioritātes “Valsts drošība” īstenošanu, lai nodrošinātu civilās infrastruktūras, tai skaitā patvertņu izveidi publiskajos, galvenokārt valsts un pašvaldību īpašumā esošajos objektos. Līdz ar to Programmas finansējumu (32, 88 milj. euro) ir paredzēts ieguldīt civilās aizsardzības infrastruktūrā jaunu patvertņu izveidei un esošu telpu pielāgošanai un aprīkošanai patvertņu izveidei, tāpat arī ģeneratoru iegādei un uzstādīšanai, lai nodrošinātu elektroapgādes nepārtrauktību kritiski svarīgu pakalpojumu nodrošināšanai ārstniecībās iestādēs un valsts sociālās aprūpes iestādēs. Programmas aktivitātes ir papildinājums jau pieejamajam Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstam[2] patvertņu pielāgošanai un aprīkošanai civilās aizsardzības mērķiem - III kategorijas patvertņu izveidei. Lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu civilās aizsardzības mērķiem paredzētās infrastruktūras izveides projektu atlasi atbilstoši nacionālajām prioritātēm, Iekšlietu ministrija sadarbībā ar atbildīgajām nozaru ministrijām nodrošinās programmas ierobežotas atlases projektu konkursa civilās aizsardzības mērķiem atbalstāmo objektu saraksta izstrādi un šo sarakstu līdz 2025. gada 30. decembrim iesniegs apstiprināšanai Ministru kabinetā kā Ministru kabineta rīkojuma projektu. Programmā papildus civilās aizsardzības jomas prioritātei sadarbībā ar Norvēģijas institūcijām ir paredzētas aktivitātes Latvijas iedzīvotāju noturības stiprināšanai, tai skaitā stiprināt medijpratību un sociālo saliedētību, kā arī bibliotēku kā pašvaldību institūciju kapacitāti pašvaldību līmenī.
Savukārt Divpusējās sadarbības fonds (ar 100% grantu) iedalās divās daļās: (1) programmas Divpusējās sadarbības aktivitātes – Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts programmai pieejamais finansējums (tiks ietverts arī Programmas līgumā), par kura piešķiršanu programmā lemj programmas apsaimniekotājs sadarbībā ar donorvalstu partneriem, ar izmaksu attiecināmības termiņu līdz 2031.gada 31.decembrim; (2) nacionālais Divpusējās sadarbības fonds (turpmāk DSF) - Saprašanās memoranda B pielikumā norādīts pieejamais finansējums, kur par finansējuma piešķiršanu lemj DSF komiteja (donorvalstu pārstāvji, Latvijas Ārlietu ministrija un FM kā vadošā iestāde), un izmaksu attiecināmības beigu termiņš ir 2032.gada 30.aprīlis. DSF administrē FM, noslēdzot vienu DSF līgumu ar donorvalstīm par abiem finanšu instrumentiem - Norvēģijas un Eiropas Ekonomikas zonas - atbilstoši donorvalstu izstrādātai veidlapai (donorvalstu Noteikumu 3.pielikums). Anotācijas 1.pielikumā sniegta pamatinformācija par DSF un Tehnisko palīdzību.
Vienlaikus donorvalstu Noteikumi nosaka, ka jebkura iepriekš noteikta projekta (“pre-defined project”) izmaksu attiecināmības datums nav agrāks par Programmas līguma (“Programme Agreement”) spēkā stāšanās dienu. Finansējuma attiecināmība būs atkarīga no Saprašanās memoranda parakstīšanas un Programmas koncepcijas (“Concept note”) izstrādes laika grafika. T.i. programmas apsaimniekotājam ar FM starpniecību, jāiesniedz Programmas koncepcija Finanšu instrumenta birojā (“Financial Mechanism Office”) Briselē sešu mēnešu laikā no dienas, kad stājies spēkā Saprašanās memorands. Paredzams, ka Programmu līgumi tiks parakstīti vēl nākamo indikatīvi sešu līdz astoņu mēnešu laikā (Noteikumi par EEZ finanšu instrumenta īstenošanu 2021.–2028. gadā, kurus pieņēma EEZ finanšu instrumenta komiteja 2025.gada 7.janvārī un apstiprināja EBTA valstu Pastāvīgā komiteja 2025.gada 27.janvārī (turpmāk – donorvalstu Noteikumi)) paredz divus mēnešus iesniegto Programmu koncepciju komentēšanai un vēl četrus mēnešus programmu apstiprināšanai, papildus laiks var būt nepieciešams Programmas līguma sagatavošanai (sagatavo Finanšu instrumenta birojs), saskaņošanai un parakstīšanai, ja donorvalstis, apstiprinot programmu, nosaka papildus nosacījumus/ precizējumus sagatavotajā Programmas līguma projektā. Turklāt jāņem vērā, ka šajā periodā donorvalsts izskata arī pārējo saņēmējvalstu iesniegtās programmu koncepcijas un izstrādā Programmu līgumus. Tādējādi iepriekš noteikto projektu īstenošana atbilstoši donorvalsts Noteikumiem plānojama ne ātrāk kā 2026.gada nogalē/ 2027.gadā.
Ņemot vērā augstāk minēto, nacionālais mērķis ir virzīt visus procesus iespējami ātri, t.i. Programmas koncepcijas izstrādei paredzēt trīs mēnešus (sešu mēnešu vietā), lai varētu ātrāk uzsākt nepieciešamo investīciju īstenošanu.
Lai paātrinātu investīciju uzsākšanas procesu līdz ar šo noteikumu projektu un Saprašanās memoranda projektu MK tiek iesniegta būtiskākā Programmas koncepcijai nepieciešamā informācija – anotācijas 2.pielikums (turpmāk – Programmas pamatinformācija), ievērojot Saprašanās memoranda B pielikumā noteikto. Tādējādi vienlaikus ar Saprašanās memorandu, saskaņojot ne tikai ar Saprašanās memorandu noteikto Programmu un finanšu ieguldījuma apmēru tai, bet arī iepriekš noteikto projektu un projektu konkursu īsus aprakstus ar būtiskāko informāciju, kas ietverama un papildināma Programmas koncepcijā pirms tās iesniegšanas donorvalstīm.
Šādā veidā tiek paātrināts gan temps investīciju uzsākšanai, gan vienkāršotas procedūras, jo pieeja izslēdz nepieciešamību MK atsevišķai apstiprināšanai virzīt Programmas koncepciju. Līdz ar to tā pēc saskaņošanas ar vadošo iestādi nekavējoties varētu tikt iesniegta donorvalstīm apstiprināšanai. Attiecīgi Finanšu instrumenta birojs uz Programmas koncepcijas pamata sagatavo Programmas līgumu, kas tiks noslēgts par programmu.
VARAM programmas koncepciju izstrādā, ievērojot Saprašanas memoranda B pielikumā, donorvalstu Noteikumos un Programmas pamatinformācijā noteikto. Ja Programmas koncepcijas projekts paredz būtiskas atšķirības no programmas pamatinformācijā ietvertās informācijas, programmas apsaimniekotājs par to informē MK pirms Programmas koncepcijas projekta iesniegšanas donorvalstīm.
Donorvalsts Noteikumu 8.10. pants “Attiecināmās vadības izmaksas, kas rodas programmas apsaimniekotājam” nosaka, ka par attiecināmām uzskata tās programmas apsaimniekotājam radušās vadības izmaksas, kas nepārsniedz to noteikto maksimālo apmēru. Maksimālo programmas vadības izmaksu apmēru nosaka, aprēķinot procentuālu daļu no programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem. Tā ir šādu summu kopsumma: a) 10 % no pirmajiem 10 miljoniem euro; b) 7 % no nākamajiem 40 miljoniem euro; c) 5 % no nākamajiem 50 miljoniem euro un d) 4 % no atlikušajiem programmas kopējiem attiecināmajiem izdevumiem.
Programmas apsaimniekotājam radušies vadības izmaksu izdevumi ir attiecināmi, sākot ar dienu, kad stājas spēkā Saprašanās memorands, ar kuru tiek iecelts programmas apsaimniekotājs. Pēdējā diena, līdz kurai radušās vadības izmaksas ir attiecināmas, ir 2032. gada 30. aprīlis, ja vien Programmas līgumā nav norādīts agrāks datums.
Paralēli notiek darbs arī pie grozījumu izstrādes Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.—2021.gada perioda vadības likumā, lai noteiktu nacionālo tiesisko regulējumu arī jaunajam EEZ un Norvēģijas finanšu instrumentu 2021. –2028.gada periodam.
Ievērojot, ka EEZ finanšu instrumentā donorvalstis sniedz finansējumu arī projektiem, kas saistīti ar problēmām, kuras radušās saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, tas rada savstarpēju atbilstību ar nākamā gada valsts budžetā izvirzītajām trīs prioritātēm - aizsardzība un drošība, demogrāfija, un izglītība, vienlaikus EEZ finanšu instrumenta finansējums ļautu samazināt valsts budžeta izdevumus un nodrošināt nepieciešamo finansējumu ilgtspējīgai valsts attīstībai.
[1]https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/protokollemums_25-ta-384.pdf
[2] Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.9. pasākuma “Objektu (patvertņu) pielāgošana un aprīkošana civilās aizsardzības mērķiem” ietvaros
[3] https://www.esfondi.lv/assets/zi%C5%86ojumi/mk/2025/2_2025_pusgada_zin_lidz_aprilim/fmzin_300425_esif.pdf
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
4 354 406
0
23 970 342
7 375 855
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
4 354 406
0
23 970 342
7 375 855
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
5 034 642
0
28 112 214
8 589 288
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
5 034 642
0
28 112 214
8 589 288
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-680 236
0
-4 141 872
-1 213 433
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-680 236
0
-4 141 872
-1 213 433
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-680 236
-4 141 872
-1 213 433
5.1. valsts pamatbudžets
0
-680 236
-4 141 872
-1 213 433
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Donorvalsts Noteikumi paredz, ka EEZ finanšu instrumenta ieguldījums nepārsniedz 85% no kopējā programmas attiecināmā finansējuma, izņemot Divpusējās sadarbības aktivitātēm piešķirtos līdzekļus, kā arī izņemot:
a) programmas, ko Finanšu instrumenta birojs pārvalda saskaņā ar donorvalsts Noteikumu 6.9.pantu; un
b) citas īpašas intereses programmas, kur EEZ Finanšu instrumenta komiteja var noteikt augstāku programmas līdzfinansējuma likmi.
Attiecīgi Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz nacionālais ieguldījums 15% apmērā.
Tādējādi programmā “Vietējā attīstība un noturība” tiek plānots donorvalstu finansējums 43 000 000 euro, nacionālais līdzfinansējums 7 588 235 euro, kopā veidojot finansējumu 50 588 235 euro apmērā.
Aprēķins veikts nozaru programmu un FM īstenoto aktivitāšu piešķirtajam finansējumam. Izdevumu aprēķins ir ļoti indikatīvs un balstās pieņēmumu par līdzīgu izdevumu naudas plūsmas sadalījumu pa gadiem Norvēģijas finanšu instrumenta 2021– 2028.gada periodā. Attiecīgi ieņēmumu aprēķins veikts saskaņā ar donorvalstu Noteikumos atrunāto maksājumu plūsmu. Plānotais donorvalstu finansējuma (85%) un valsts budžeta līdzfinansējuma (15%) sadalījums pa gadiem:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 4 534 907 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 3 854 671euro un valsts budžeta (turpmāk - VB) finansējums 680 236 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 27 612 479 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 23 470 607 euro un VB finansējums 4 141 872 euro ;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 8 089 553 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 6 876 120 euro un VB finansējums 1 213 433 euro ;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 6 252 110 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 5 314 294 euro un VB finansējums 937 816 euro .
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 3 196 471 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 2 717 000 euro un VB finansējums 479 471 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 742 353 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 631 000 euro un VB finansējums 111 353 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 160 362 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 136 308 euro un VB finansējums 24 054 euro;
Kopā pa gadiem: finansējums plānots indikatīvi 50 588 235 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 43 000 000 euro un VB finansējums 7 588 235 euro.
Programmas divpusējās sadarbības aktivitātēm paredzēti 300 000 euro (100% donorvalstu finansējums), tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro.
TP un DSF līgumus slēgs par abiem finanšu instrumentiem – gan Norvēģijas, gan EEZ. TP tiek plānots donorvalstu finansējums 2 703 500 euro (EEZ 1 378 785 euro un Norvēģijas 1 324 715 euro), VB 477 088 euro, kopā veidojot finansējumu 3 180 588 euro, tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 318 059 euro (100% donorvalstu finansējums);
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 318 059 euro (100% donorvalstu finansējums);
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 318 059 euro (100% donorvalstu finansējums);
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 477 087 euro (100% donorvalstu finansējums);
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 636 118 euro (100% donorvalstu finansējums);
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 636 118 euro (100% donorvalstu finansējums);
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 477 088 euro (100% VB finansējums).
DSF tiek plānoti 2 633 516 euro (EEZ 2 098 009 euro un Norvēģijas 535 507 euro, 100% donorvalstu finansējums), tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 131 676 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 131 676 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 131 676 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 263 352 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 526 702 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 790 055 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 658 379 euro.
a) programmas, ko Finanšu instrumenta birojs pārvalda saskaņā ar donorvalsts Noteikumu 6.9.pantu; un
b) citas īpašas intereses programmas, kur EEZ Finanšu instrumenta komiteja var noteikt augstāku programmas līdzfinansējuma likmi.
Attiecīgi Latvijai kā saņēmējvalstij programmu īstenošanai ir jāparedz nacionālais ieguldījums 15% apmērā.
Tādējādi programmā “Vietējā attīstība un noturība” tiek plānots donorvalstu finansējums 43 000 000 euro, nacionālais līdzfinansējums 7 588 235 euro, kopā veidojot finansējumu 50 588 235 euro apmērā.
Aprēķins veikts nozaru programmu un FM īstenoto aktivitāšu piešķirtajam finansējumam. Izdevumu aprēķins ir ļoti indikatīvs un balstās pieņēmumu par līdzīgu izdevumu naudas plūsmas sadalījumu pa gadiem Norvēģijas finanšu instrumenta 2021– 2028.gada periodā. Attiecīgi ieņēmumu aprēķins veikts saskaņā ar donorvalstu Noteikumos atrunāto maksājumu plūsmu. Plānotais donorvalstu finansējuma (85%) un valsts budžeta līdzfinansējuma (15%) sadalījums pa gadiem:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 4 534 907 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 3 854 671euro un valsts budžeta (turpmāk - VB) finansējums 680 236 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 27 612 479 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 23 470 607 euro un VB finansējums 4 141 872 euro ;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 8 089 553 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 6 876 120 euro un VB finansējums 1 213 433 euro ;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 6 252 110 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 5 314 294 euro un VB finansējums 937 816 euro .
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 3 196 471 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 2 717 000 euro un VB finansējums 479 471 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 742 353 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 631 000 euro un VB finansējums 111 353 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 160 362 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 136 308 euro un VB finansējums 24 054 euro;
Kopā pa gadiem: finansējums plānots indikatīvi 50 588 235 euro, t.sk. donorvalstu finansējums 43 000 000 euro un VB finansējums 7 588 235 euro.
Programmas divpusējās sadarbības aktivitātēm paredzēti 300 000 euro (100% donorvalstu finansējums), tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 50 000 euro.
TP un DSF līgumus slēgs par abiem finanšu instrumentiem – gan Norvēģijas, gan EEZ. TP tiek plānots donorvalstu finansējums 2 703 500 euro (EEZ 1 378 785 euro un Norvēģijas 1 324 715 euro), VB 477 088 euro, kopā veidojot finansējumu 3 180 588 euro, tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 318 059 euro (100% donorvalstu finansējums);
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 318 059 euro (100% donorvalstu finansējums);
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 318 059 euro (100% donorvalstu finansējums);
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 477 087 euro (100% donorvalstu finansējums);
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 636 118 euro (100% donorvalstu finansējums);
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 636 118 euro (100% donorvalstu finansējums);
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 477 088 euro (100% VB finansējums).
DSF tiek plānoti 2 633 516 euro (EEZ 2 098 009 euro un Norvēģijas 535 507 euro, 100% donorvalstu finansējums), tai skaitā:
2026. gadā finansējums plānots indikatīvi 131 676 euro;
2027. gadā finansējums plānots indikatīvi 131 676 euro;
2028. gadā finansējums plānots indikatīvi 131 676 euro;
2029. gadā finansējums plānots indikatīvi 263 352 euro;
2030. gadā finansējums plānots indikatīvi 526 702 euro;
2031. gadā finansējums plānots indikatīvi 790 055 euro;
2032. gadā finansējums plānots indikatīvi 658 379 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Programmu īstenošanai, TP un DSF nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīti no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
EEZ finanšu instrumenta īstenošanai jāsagatavo grozījumi Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likumā, kā arī tam pakārtotajos horizontālajos MK noteikumos.
Par grozījumu izstrādi Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likumā atbildīga FM un tos ir paredzēts izstrādāt indikatīvi līdz 2026.gada otrajam ceturksnim.
Par grozījumu izstrādi Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021.gada perioda vadības likumā atbildīga FM un tos ir paredzēts izstrādāt indikatīvi līdz 2026.gada otrajam ceturksnim.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Saprašanās memorands tiek slēgts, balstoties uz Nolīguma pielikumu, t.i. Protokolu Nr.38.d, atbilstoši kura 6.pantam EEZ finanšu instrumenta finansējums ir pieejams arī Latvijai.
Savukārt donorvalstu Noteikumu viena no sastāvdaļām ir pielikums ar Saprašanās memoranda paraugveidlapu (donorvalstu Noteikumu 2. pielikums). Līdz ar to Saprašanās memorands sagatavots atbilstoši donorvalstu izstrādātai standartformai ar nemainīgo daļu (pamatteksts, kas ir vienāds visām saņēmējvalstīm) un mainīgo daļu (pielikums), kas ietver konkrētās saņēmējvalsts konkrētus īstenošanas pamatelementus.
Savukārt donorvalstu Noteikumu viena no sastāvdaļām ir pielikums ar Saprašanās memoranda paraugveidlapu (donorvalstu Noteikumu 2. pielikums). Līdz ar to Saprašanās memorands sagatavots atbilstoši donorvalstu izstrādātai standartformai ar nemainīgo daļu (pamatteksts, kas ir vienāds visām saņēmējvalstīm) un mainīgo daļu (pielikums), kas ietver konkrētās saņēmējvalsts konkrētus īstenošanas pamatelementus.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts neskar sabiedrību tiešā veidā, ņemot vērā, ka Nolīgums par atbalsta piešķīrumu ir pieejams ne tikai Latvijai, bet arī citām saņēmējvalstīm: Bulgārija, Ungārija, Čehijas Republika, Igaunija, Grieķija, Horvātija, Kipra, Lietuva, Malta, Polija, Portugāle, Rumānija, Slovēnija un Slovākija. Nolīguma pielikuma 6.pantā ir ietverti saņēmējvalstīm paredzētie piešķīrumi, kurus tām dara pieejamus saskaņā ar Nolīguma 9.panta 5.punktu, un Nolīguma 7.pantā minētā Pilsoniskās sabiedrības fonda procentuālā daļa, kas pieejama katrai saņēmējvalstij.
Papildus, lai nodrošinātu nacionālā sākotnējā programmu priekšlikuma izstrādi, FM ir organizējusi jautājuma izskatīšanu ES fondu tematiskajā komitejā, kā arī ir notikušas diskusijas ar iestādēm, FM noteiktajā, indikatīvajā programmu un finansējuma sadalījuma starp iestādēm ietvarā, informējot arī Nevalstisko organizāciju un MK sadarbības memoranda īstenošanas padomi[1], Valsts kanceleju un arī Ārlietu ministriju.
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, sagatavojot Saprašanās memoranda saturu, proti, lemjot par Latvijas izvirzītajām prioritātēm un tajā paredzētajām aktivitātēm.
Tāpat atbilstoši MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22, 25.§, 5.3.apkšpunktā norādītajam, Programmas apsaimniekotājam uzdots paralēli sarunām ar donorvalstīm programmu izstrādē pilnvērtīgi iesaistīt potenciālos programmu īstenošanā iesaistītos partnerus, sociālos partnerus un nevalstiskās organizācijas. Tā piemēram, š.g. jūnijā Pilsoniskās sabiedrības organizācijām bija iespēja tikties ar VARAM pārstāvjiem, lai pārrunātu EEZ finanšu instrumenta programmas “Vietējā attīstība un noturība” plānotās aktivitātes, u.c.
[1] 29.01.2025. sēdes materiāli pieejami šeit: https://www.mk.gov.lv/lv/nevalstisko-organizaciju-un-ministru-kabineta-sadarbibas-memoranda-istenosanas-padomes-2025-gada-29-janvara-sedes-darba-kartiba
Papildus, lai nodrošinātu nacionālā sākotnējā programmu priekšlikuma izstrādi, FM ir organizējusi jautājuma izskatīšanu ES fondu tematiskajā komitejā, kā arī ir notikušas diskusijas ar iestādēm, FM noteiktajā, indikatīvajā programmu un finansējuma sadalījuma starp iestādēm ietvarā, informējot arī Nevalstisko organizāciju un MK sadarbības memoranda īstenošanas padomi[1], Valsts kanceleju un arī Ārlietu ministriju.
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, sagatavojot Saprašanās memoranda saturu, proti, lemjot par Latvijas izvirzītajām prioritātēm un tajā paredzētajām aktivitātēm.
Tāpat atbilstoši MK 2025.gada 3.jūnija sēdes protokola Nr.22, 25.§, 5.3.apkšpunktā norādītajam, Programmas apsaimniekotājam uzdots paralēli sarunām ar donorvalstīm programmu izstrādē pilnvērtīgi iesaistīt potenciālos programmu īstenošanā iesaistītos partnerus, sociālos partnerus un nevalstiskās organizācijas. Tā piemēram, š.g. jūnijā Pilsoniskās sabiedrības organizācijām bija iespēja tikties ar VARAM pārstāvjiem, lai pārrunātu EEZ finanšu instrumenta programmas “Vietējā attīstība un noturība” plānotās aktivitātes, u.c.
[1] 29.01.2025. sēdes materiāli pieejami šeit: https://www.mk.gov.lv/lv/nevalstisko-organizaciju-un-ministru-kabineta-sadarbibas-memoranda-istenosanas-padomes-2025-gada-29-janvara-sedes-darba-kartiba
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- EEZ finanšu instrumenta īstenošanā iesaistītās institūcijas.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta izpildi nodrošina to esošo funkciju un uzdevumu ietvaros.
Funkcijas un uzdevumi netiek grozīti. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija netiek paredzēta.
Funkcijas un uzdevumi netiek grozīti. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija netiek paredzēta.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmā ir plānoti labas pārvaldības stiprināšanas pasākumi pašvaldībās, kas ir nozīmīga vietējās un reģionālās attīstības sastāvdaļa. Tiks sniegts atbalsts pašvaldībām labas krīzes pārvaldības veicināšanā, kā arī atbalsts, kas saistās ar aktīvu pilsonisko līdzdalību lēmumu pieņemšanā, kas ietekmē arī pašvaldību nodrošināto publisko pakalpojumu kapacitāti, kvalitāti un pieejamību, pakalpojumu plānošanu balstot uz iedzīvotāju vērtējumu un vajadzībām.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmā ir plānota informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) risinājuma izveide Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta datu vākšanai, pārvaldībai un publicēšanai un mācībām civilās aizsardzības mērķiem valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību, pilsoniskās sabiedrības organizāciju, uzņēmumu un privātpersonu vajadzībām.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmā paredzēta bibliotēku kā informācijas sabiedrības veidotāju kapacitātes stiprināšana un uz zināšanām balstītu pakalpojumu attīstība.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programma stiprinās civilās aizsardzības infrastruktūru visos plānošanas reģionos, uzlabos vietējo kopienu noturību un iedzīvotāju iesaisti, veicinās sabiedrības drošību kā priekšnosacījumu investīcijām un ekonomiskajai izaugsmei, kā arī attīstīs medijpratību un pārvaldības kvalitāti reģionos.
Programmā ir ietverti atbalsta pasākumi sabiedrības līdzdalības palielināšanai lēmumu pieņemšanas procesos, spēcinot saiknes starp iedzīvotājiem un pašvaldībām to efektīvai sadarbībai, veicinot caurspīdīgumu attīstības plānošanas procesā, palielinot sabiedrības uzticības līmeni pašvaldībām un iedzīvotāju piederības sajūtu teritorijai.
Programmā ir ietverti atbalsta pasākumi sabiedrības līdzdalības palielināšanai lēmumu pieņemšanas procesos, spēcinot saiknes starp iedzīvotājiem un pašvaldībām to efektīvai sadarbībai, veicinot caurspīdīgumu attīstības plānošanas procesā, palielinot sabiedrības uzticības līmeni pašvaldībām un iedzīvotāju piederības sajūtu teritorijai.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam ir netieša ietekme uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām. Programmas īstenošanā tiks ņemts vērā nediskriminācijas un piekļūstamības princips, kā to paredz Apvienoto Nāciju organizācijas Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām.
Programmā atbalstītajās patvertnēs, kā arī publiskajās telpās kā bibliotēkas, pēc iespējas vairāk tiks nodrošināti risinājumi piekļūstamības nodrošināšanai (patstāvīgi vai ar citu personu vai tehnisko palīglīdzekļu, piemēram, evakuācijas krēslu, palīdzību) personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, tai skaitā personām ratiņkrēslos, personām ar bērnu ratiņiem, un citiem funkcionālajiem traucējumiem.
Programmas ietvaros uzstādītie ģeneratori slimnīcās un sociālās aprūpes centros nodrošinās nepārtrauktu pakalpojumu pieejamību, tādējādi veicinot personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas saņemt nepieciešamo aprūpi arī krīzes situācijās.
Programmā atbalstītajās patvertnēs, kā arī publiskajās telpās kā bibliotēkas, pēc iespējas vairāk tiks nodrošināti risinājumi piekļūstamības nodrošināšanai (patstāvīgi vai ar citu personu vai tehnisko palīglīdzekļu, piemēram, evakuācijas krēslu, palīdzību) personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, tai skaitā personām ratiņkrēslos, personām ar bērnu ratiņiem, un citiem funkcionālajiem traucējumiem.
Programmas ietvaros uzstādītie ģeneratori slimnīcās un sociālās aprūpes centros nodrošinās nepārtrauktu pakalpojumu pieejamību, tādējādi veicinot personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas saņemt nepieciešamo aprūpi arī krīzes situācijās.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programmai ir netieša ietekme uz dzimumu līdztiesību. Veidojot jaunu vai pielāgojot un aprīkojot esošu infrastruktūru civilās aizsardzības vajadzībām, finansējuma saņēmējs pēc iespējas vairāk ņems vērā personu, kuru aprūpē ir mazi bērni, vajadzības. Piemēram, ja tas tehniski un finansiāli būs iespējams, nodrošinās jebkurai personai pieejamu bērna aprūpes inventāru un labierīcības.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ārstniecības iestādēs un valsts sociālās aprūpes centru filiālēs sniedz sabiedrībai kritiski svarīgus pakalpojumus, kuru nepārtrauktība ārkārtas apstākļos ir būtiska dzīvības un veselības aizsardzībai. Elektroenerģijas pārrāvumu gadījumā bez alternatīva enerģijas avota pastāv būtisks risks iestāžu funkcionēšanai, tai skaitā neatliekamās medicīniskās palīdzības un intensīvās terapijas pakalpojumu nodrošināšanai, kas var radīt tiešus draudus pacientu dzīvībai un veselībai.
Valsts sociālās aprūpes centru filiālēs uzturas bērni un pilngadīgas personas ar smagiem un ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem un invaliditāti, kurām nepieciešama pastāvīga aprūpe. Tādējādi šo centru darbības nepārtrauktība ir būtiska, lai nodrošinātu personu dzīvībai un veselībai kritiski svarīgās pamatvajadzības.
Lai novērstu šādus apdraudējumus, ārstniecības iestādēm un valsts sociālās aprūpes centru filiālēm ir jānodrošina neatkarīgs elektroapgādes risinājums – elektroenerģijas ģeneratoru iegāde un to pieslēguma vietu izveide, kā arī patvertņu aprīkošana atbilstoši civilās aizsardzības prasībām, lai stiprinātu veselības aprūpes sistēmas noturību un sabiedrības drošību krīzēs.
Valsts sociālās aprūpes centru filiālēs uzturas bērni un pilngadīgas personas ar smagiem un ļoti smagiem funkcionāliem traucējumiem un invaliditāti, kurām nepieciešama pastāvīga aprūpe. Tādējādi šo centru darbības nepārtrauktība ir būtiska, lai nodrošinātu personu dzīvībai un veselībai kritiski svarīgās pamatvajadzības.
Lai novērstu šādus apdraudējumus, ārstniecības iestādēm un valsts sociālās aprūpes centru filiālēm ir jānodrošina neatkarīgs elektroapgādes risinājums – elektroenerģijas ģeneratoru iegāde un to pieslēguma vietu izveide, kā arī patvertņu aprīkošana atbilstoši civilās aizsardzības prasībām, lai stiprinātu veselības aprūpes sistēmas noturību un sabiedrības drošību krīzēs.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Programma veicinās sabiedrības līdzdalību demokrātiskos procesos un pilsonisko atbildību ar bibliotēku pakalpojumu attīstību. Programma paredz stiprināt kopienu gatavību krīzēm, noturību, tai skaitā, medijpratību un sociālo saliedētību, kas balstās demokrātiskās vērtībās.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
EEZ Anotācijas 1.pielikums_290925
