Anotācija (ex-ante)

22-TA-2280: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Šī gada 2022. gada 17. jūnijā notika E-lietas uzraudzības padomes sēde, kurā padome vienojas, ka Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā (turpmāk – E‑lietas platformas likums) pārejas noteikumu 2. punktā noteiktais termiņš pārceļams par vienu gadu. Un attiecīgi Tieslietu ministrijai E-lietas uzraudzības padome uzdeva izstrādāt un virzīt šos grozījumus E‑lietas platformas likumā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atbilstoši E-lietas uzraudzības padomes sēdē nolemtajam, ir izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likumā" (turpmāk – likumprojekts), kurā tiek atlikts termiņš iestādēm piemērot E-lietas platformas likuma 3.panta sestajā daļā noteikto prasību. 
Vienlaikus likumprojektā tiek ietverts regulējums padomes locekļiem savā vietā noteikt citu pārstāvi dalībai E-lietas uzraudzības padomes sēdē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] Šobrīd E-lietas platformas likuma pārejas noteikumu 2. punkts paredz, ka līdz 2022. gada 31. decembrim netiek piemērota prasība, ka e-lietas platformai jānodrošina tikai tādu pārvērsto dokumentu apriti, kuri apliecināti ar kvalificētu elektronisko zīmogu Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulas Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK (turpmāk — regula Nr. 910/2014) 3. panta 27. punkta izpratnē (turpmāk – eZīmogs) vai kvalificētu elektronisko parakstu regulas Nr. 910/2014 3. panta 12. punkta izpratnē (turpmāk – kvalificēts elektroniskais zīmogs) un kvalificētu laika zīmogu regulas Nr. 910/2014 3. panta 34. punkta izpratnē. Tas nozīmē, ka līdz minētajam datumam iestādes ir tiesīgas atbilstoši procesu normatīvajos aktos noteiktajam publicēt e-lietas platformā pārvērstus dokumentus, kas tiek apliecināti ar elektronisko parakstu regulas Nr. 910/2014 3. panta 10. punkta izpratnē. E-lietas platformas likuma 3. panta sestajā daļā ietvertā prasība tika iekļauta, lai nodrošinātu paaugstinātu ticamību iestādē iesniegtajiem vai sagatavotajiem papīra formas dokumentiem, kas tiek pārvērsti elektroniskā formā, un pēc tam tiek publicēti e-lietas platformā.
Procesu normatīvo aktu grozījumu izstrādes darba grupās tika aktualizēts jautājums par šā risinājuma (pārvērsto dokumentu apliecināšana ar eZīmogu pamatdarbības informācijas sistēmās) ieviešanu, īpaši attiecībā uz izmeklēšanas procesu kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesu iestādē, taču ir secināts, ka vēl šobrīd tiek apgūts finansējums un tiek meklēts tehniski ar katru pamatdarbības informācijas sistēmu savietojamākais un lietotājam ērtākais tehniskais risinājumus. Piemēram, Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (turpmāk - IeM IC) pārziņā esošajās informācijas sistēmās nav uzsākta eZīmoga risinājuma izstrāde, kas attiecīgi nozīmē, ka IeM IC pārziņā esošajās pamatdarbības informācijas sistēmās – Administratīvo pārkāpumu atbalsta sistēmā un Kriminālprocesa informācijas sistēmā nebūs nodrošināta pārvērstu dokumentu apliecināšanu ar eZīmogu. IeM IC šobrīd īsteno ERAF 2014-2020 ietvaros apstiprināto ERAF projektu “Jaunās paaudzes Integrētā Iekšlietu informācijas sistēma (turpmāk - IIIS 2)”, kura kopējais finanšu budžets ir 3,8 milj. Šobrīd notiek iepirkuma process, kas atrodas noslēguma fāzē (tiek vērtēti piedāvājumi) par IIIS2 izstrādi. Minētais projekts šobrīd ir ar augstu risku, ko nosaka gan projekta atlikušais īstenošanas termiņš (2023. gada nogale), gan iespējams pieejamais finansējums, kas varētu būt nepietiekams, ņemot vērā straujo izmaksu kāpumu.
Līdz ar to, lai būtu iespējams visās pamatdarbības informācijas sistēmās īstenot E-lietas platformas likuma 3. panta sestajā daļā ietverto prasību, nodrošināt tehnisko risinājumu izstrādi, darbinieku apmācību šī risinājuma lietošanai un sistēmu savstarpējo integritāti, ir nepieciešams atlikt minētās prasības ieviešanu.
[2] E-lietas platformas likuma 11. panta otrā daļa noteic E-lietas uzraudzības padomes locekļus, taču minētais likums neparedz iespēju padomes loceklim pilnvarot kādu citu pārstāvēt resora intereses, gadījumā, ja padomes loceklis nevar piedalīties sasauktajā padomes sēdē. Lai neradītu riskus E-lietas uzraudzības padomes sēžu norisei nepietiekamā kvoruma dēļ, likumā nosakāmas padomes locekļa tiesības pilnvarot kādu citu dalībai E-lietas uzraudzības padomes sēdē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
E-lietas platformas likuma 11.panta otrajā daļā tiek noteikts E-lietas uzraudzības padomes sastāvs, kuru veido augstas valsts amatpersonas. Ņemot vērā E-lietas uzraudzības padomes locekļiem noteiktos amata pamatpienākumus, var rasties situācija, kad nav iespējams vienlaikus sasaukt E-lietas uzraudzības padomes  sēdi, kvoruma trūkumu dēļ. Tādēļ, lai nodrošinātu E-lietas uzraudzības padomes sēdēs kvorumu lēmumu pieņemšanai E-lietas uzraudzības padomes sēdē un neapgrūtinātu padomes sēdes organizēšanu, ir nepieciešams noteikt padomes locekļu aizvietošanas iespēju uz padomes locekļa pilnvarojuma pamata
Risinājuma apraksts
Ar likumprojekta 1. pantu tiek paredzēts E-lietas platformas likumā papildināt ar iespēju padomes loceklim pilnvarot kādu citu dalībai E-lietas uzraudzības padomes sēdē, ja padomes loceklis nevar piedalīties un pārstāvēt sava resora intereses padomes priekšsēdētāja sasauktās padomes sēdes laikā. Iespēja E-lietas uzraudzības padomes loceklim pilnvarot citu personu ir būtiska kvoruma nodrošināšanai lēmuma pieņemšanai.
Padomes loceklis, kurš nevar piedalīties kārtējā E-lietas uzraudzības padomes sēdē, elektroniski iesniedz Tieslietu ministrijā, kas īsteno E-lietas uzraudzības padomes sekretariāta funkcijas atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumu Nr. 216 "E-lietas uzraudzības padomes nolikums" 11. punktam, pilnvarojumu citai personai pārstāvēt resora intereses E-lietas uzraudzības padomes sēdē.
Problēmas apraksts
E-lietas platformas likuma 3. panta sestajā daļā ir noteikts, ka e-lietas platforma nodrošina tikai tādu pārvērsto dokumentu apriti, kuri apliecināti ar kvalificētu elektronisko zīmogu regulas Nr. 910/2014 3. panta 27. punkta izpratnē vai kvalificētu elektronisko parakstu regulas Nr. 910/2014 3. panta 12. punkta izpratnē un kvalificētu laika zīmogu regulas Nr. 910/2014 3. panta 34. punkta izpratnē. Minētā prasība, atbilstoši E-lietas platformas likuma pārejas noteikumu 2. punktam, piemērojama sākot ar 2023. gada 1. janvāri. Lai nodrošinātu E-lietas platformas likuma 3. panta sestajā daļā iekļauto prasību, iestādēm ir jāveic pielāgojumi savās pamatdarbības informācijas sistēmās. Ja šādi tehniskie pielāgojumi netiek veikti, tad pārvērsto dokumentu apliecināšana ar eZīmogu veicama ārpus pamatdarbības informācijas sistēmas. Tāpat arī ārpus pamatdarbības sistēmas veicama pārvērsto dokumentu apliecināšana ar kvalificētu elektronisko parakstu. Katra pārvērstā dokumenta apliecināšana ar eZīmogu vai kvalificētu elektronisko parakstu ārpus pamatdarbības informācijas sistēmas nesamērīgi aizņemtu amatpersonu vai iestādes atbalsta personāla resursus, ko attiecīgi būtu nepieciešams veltīt pamatfunkciju izpildei.
Procesuālā lieta e-lietas platformā veidojas no e-lietas datiem, ko e-lietas platformā publicē iestādes no savas pamatdarbības informācijas sistēmas. Lai katra pamatdarbības informācijas sistēma varētu bez papildu darbībām un tehniskajiem resursiem atvērt un lietot citas iestādes radītus un e-lietas platformā publicētus e-lietas datus un gūtu pārliecību par pārvērstā dokumenta autentiskumu, ir nepieciešams visām iestādēm nodrošināt vienotu prasību ievērošanu un tehnisku izpildi. IeM IC pārziņā esošo pamatdarbības informācijas sistēmās jau uzsākot kriminālprocesu vai administratīvo pārkāpuma procesu, nav izstrādāti tehniskie risinājumi, lai izpildītu E‑lietas platformas likuma 3. panta sestajā daļā ietvertās prasības, līdz ar to ir radusies situāciju, ka lielākā daļa no lietas materiāliem, kas tiks publicēti e-lietas platformā, tiks apliecināti tikai ar elektronisko parakstu regulas Nr. 910/2014 3. panta 10. punkta izpratnē, atbilstoši prasībām, kas nostiprinātas Sodu reģistra likuma 26. pantā un Kriminālprocesa likuma 317.1 panta trešajā daļā. Ņemot vērā, minēto, nav pamatoti prasīt Latvijas Republikas prokuratūrai, tiesai vai nolēmumu izpildes iestādēm pārvērstajiem dokumentiem paredzēt atšķirīgas prasības pārvērsto dokumentu apliecināšanai, radot lietotāju, tai skaitā procesu dalībnieku, neizpratni par atšķirīgu dokumentu apliecināšanas rīku izmantošanu viena procesa ietvaros atšķirīgās procesu stadijās.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienotu pieeju attiecībā uz pārvērstu dokumentu apliecināšanu visās administratīvā pārkāpuma procesa un kriminālprocesa stadijās, nepieciešamas atlikt E‑lietas platformas likuma 3.panta sestajā daļā ietverto prasību par pārvērsta dokumenta, ko publicē e-lietas platformā, obligātu apliecināšanu ar eZīmogu vai kvalificētu elektronisko parakstu un kvalificētu laika zīmogu regulas Nr. 910/2014 3. panta 34. punkta izpratnē. Līdz ar to likumprojekta 2. pantā tiek paredzēts noteikt garāku E-lietas platformas likuma pārejas noteikumu 2. punktā noteikto termiņu – proti, paredzēt, ka, atbilstoši E-lietas uzraudzības padomes 2022. gada 17. jūnija sēdē pieņemtajam lēmumam, E-lietas platformas likuma 3. panta sestajā daļā minētās prasības nepiemēro līdz 2023. gada 31. decembrim. Tas nozīmē, ka ar šādu grozījumu iestādes turpina pārvērstā dokumenta apliecināšanu ar elektronisko parakstu regulas Nr. 910/2014 3. panta 10. punkta izpratnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Procesos iesaistītās personas, kuras procesa norises elektroniskā vidē laikā izmantos elektronisko saziņu ar iestādēm.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Tiesu administrācija, Latvijas Republikas prokuratūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Tiesu administrācija
  • Valsts probācijas dienests
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Tiks veicināta risinājumu izstrāde vienkāršākai un ātrākai pārvērsto dokumentu apritei, kas tiks apliecināti ar eZīmogu, bet līdz tam tiek paredzēts atvieglot personāla darba noslodzi, paredzot vienkāršāku dokumentu apliecināšanas veidu - elektroniskā paraksta izmantošanu uz pārvērstajiem dokumentiem.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

 Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta normu izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
tiks izstrādāti risinājumi skanētu dokumentu apliecināšanai ar eZīmogu

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi