Anotācija (ex-ante)

23-TA-2913: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumos Nr. 767 "Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ceļu satiksmes likuma 43.3 panta ceturtā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2023.gada 22.jūnijā spēkā stājās grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas cita starpā noteica, ka atsevišķas prasības par piespiedu pārvietošanu attiecināmas arī uz elektroskrejriteni un velosipēdu. Līdz ar to Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumi Nr. 767 "Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa"(turpmāk - MK noteikumi) tiek attiecīgi papildināti, kā arī tiek precizētas procedūras un termini atbilstoši faktiskajai situācijai un Administratīvās atbildības likumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumos noteiktā kārtībā un lēmumu pieņemšana neatbilst ne faktiskajai situācijai, ne praksē lietotajai terminoloģijai, kā ari atsevišķas tiesību normas dublējas ar citiem tiesību aktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ceļu satiksmes likuma 43.3 panta 3.1 daļā noteikts, ka izdevumus, kas saistīti ar transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu uz speciālu stāvvietu un glabāšanu speciālajā stāvvietā, sedz transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs vai, ja turētājs nav norādīts, — transportlīdzekļa īpašnieks (valdītājs) vai viņa pilnvarota persona. Izdevumus sedz pirms transportlīdzekļa izņemšanas no speciālās stāvvietas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka Ceļu satiksmes likumā izdevumu segšana par transportlīdzekļa pārvietošanu uz speciālo stāvvietu jau ir atrunāta, lai nedublētu likumā noteiktās prasības ar Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumos Nr. 767 "Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa"" (turpmāk - Noteikumu projekts) attiecīgi tiek svītrots 5.punkts.
Problēmas apraksts
Ceļu satiksmes likumā nav iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt subjektus, kuriem ir pienākums atlīdzināt izdevumus par transportlīdzekļu piespiedu pārvietošanu uz citu - stāvēšanai atļautu - vietu.  Attiecīgi šāda veida regulējums ir likuma līmeņa jautājums un nosakāms Ceļu satiksmes likumā. Šobrīd Ceļu satiksmes likuma 43.3 panta trešajā prim daļā ir noteikta izdevumu segšanas kārtība gadījumiem, kas ir saistīti ar transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu uz speciālu stāvvietu un glabāšanu speciālajā stāvvietā. 
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek svītrots 6.punkts.
Problēmas apraksts
MK noteikumu 7.punkts noteic, ka lēmumu par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu uz speciālu stāvvietu pieņem amatpersona, kura sastādījusi administratīvā pārkāpuma protokolu par attiecīgo Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu vai arī šajos noteikumos noteiktā kārtībā atzinusi transportlīdzekli par ilgstoši atstātu uz ceļa.
2020.gada 1.jūnijā spēkā stājās Administratīvās atbildības likums, kurā cita starpā ir atrunāta arī administratīvā pārkāpuma procesa īpatnības atsevišķās lietu kategorijās, tostarp lēmumu pieņemšana par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumiem transportlīdzekļa vadītājam klāt neesot. Ņemot vērā minēto, MK noteikumus nepieciešams pielāgot faktiskajam normatīvajam regulējumam.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek precizēta 7.punktā noteiktā kārtība.
Problēmas apraksts
Atsevišķos MK noteikumu punktos noteiktās darbības vai procedūras ir pārāk skrupolozi atrunātas, kas pēc būtības ir lieki, kā arī šobrīd ir noteikts, ka jebkuri protokoli-paziņojumi tiek sagatavoti papīra formātā. Šobrīd MK noteikumos tiek lietoti termini, kas vairs neatbilst faktiskajai situācijai, piemēram, pārvietošanas protokols, dežurants, dežūrdaļa.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek precizētas gan amatpersonas, kura pieņem lēmumu par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu, veicamās darbības, tai skaitā paziņojumu sagatavošana, gan stāvvietas darbinieka darbības, kas pieņem transportlīdzekli, ņemot vērā, ka, noslēdzot līgumu ar pakalpojuma sniedzēju par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu, plānots informāciju sagatavot digitalizēti nevis papīra formātā.
Ar Noteikumu projektu tiek aktualizēti arī atsevišķi termini atbilstoši faktiskajai situācijai.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar MK noteikumu 17.punktu saistībā ar oficiālām valsts vizītēm vai citu pasākumu nodrošināšanu, ceļu būvniecību vai remontdarbiem u.t.lm. pašvaldība vai cita institūcija plašsaziņas līdzekļos sniedz informāciju par paredzamo apstāšanās un stāvēšanas aizliegumu un iespējamo piespiedu pārvietošanu. Ministru kabineta 2016. gada 19. janvāra noteikumos Nr.42 "Kārtība, kādā aizliedzama vai ierobežojama satiksme" detalizēti ir noteikts, kad valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi" vai pašvaldība savā tīmekļvietnē publicē informāciju par satiksmes aizliegumu vai ierobežojumiem, līdz ar to konkrētais punkts tiek dublēts.

MK noteikumu 18.punktā noteikti gadījumi, kuros administratīvo sodu par apstāšanās un stāvēšanas noteikumu pārkāpumu nepiemēro. Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma vispārīgiem principiem un 119.panta pirmās daļas 1.punktu administratīvā pārkāpuma procesu nedrīkst uzsākt, bet uzsāktais process jāizbeidz, ja konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem - administratīvais pārkāpums nav noticis, līdz ar to MK noteikumi dublē likumā noteikto.
Risinājuma apraksts
Lai tiesību normas nedublētos, ar Noteikumu projektu tiek svītrots MK noteikumu 17. un 18.punkts.
Problēmas apraksts
2023.gada 22.jūnijā spēkā stājās grozījumi Ceļu satiksmes likumā, cita starpā papildinot Ceļu satiksmes likumu ar 43.3 pantu par elektroskrejriteņu un velosipēdu piespiedu pārvietošanu. MK noteikumos kārtība, kādā veic elektroskrejriteņu vai velosipēdu piespiedu pārvietošanu nav noteikta.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu MK noteikumi tiek papildināti ar 20.1 punktu attiecībā uz elektroskrejriteņu, velosipēdu, tai skaitā velorikšu atzīšanu par ilgstoši atstātu un attiecīgi 21.punkts tiek precizēts.
Problēmas apraksts
MK noteikumu projekts satur 4 pielikumus, kas saistīti ar protokolu noformēšanu, kas vairs neatbilst faktiskajai situācijai, jo tos plānots digitalizēt.
Noteikumos noteiktajos gadījumos pieņemtie lēmumi (administratīvie akti) neglabāsies Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta informācijas sistēmā (APAS), bet gan katras iestādes lietvedības sistēmā jeb turpat, kur glabā citus administratīvos aktus, piemēram, policijas lēmumus par nošķiršanu.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek svītrots 1., 2. un 4. pielikums.
Problēmas apraksts
Kopš 2023.gada ir aktualizējies problēmjautājums, ka Noteikumu IV nodaļā paredzēto kārtību par transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa nevar piemērot attiecībā transportlīdzekļiem (īpaši, ja tie reģistrēti trešajās valstīs), kuri pamesti uz ceļa starp robežšķērsošanas vietu un robežas joslu vai pierobežas joslā, jo pašvaldības institūcijas, kurām šajos Noteikumos ir noteikta kompetence tos atzīt par ilgstoši atstātiem uz ceļa un pārvietot piespiedu kārtā, dažādu iemeslu dēļ to nenodrošina. Piemēram, 2024. gada martā Terehovas robežkontroles punktā atradās  18 pamesti transportlīdzekļi, bet Grebņevas robežkontroles punktā 3 pamesti transportlīdzekļi. Transportlīdzekļi, kas tiek pamesti starp robežšķērsošanas vietu un valsts robežas joslu vai robežšķērsošanas vietās, apdraud ceļu satiksmes drošību, traucē pārvietoties (braukt) citiem transportlīdzekļiem vai starp valsts robežas joslu un robežšķērsošanas vietu atstātie transportlīdzekļi rada riskus valsts robežas drošībai.  Terehovas robežkontroles punktā starp robežšķērsošanas vietu un robežas joslu pamestie transportlīdzekļi traucē veikt arī plānotus asfaltbetona seguma atjaunošanas darbus.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams papildināt projektu ar jaunu 20.4.apakšpunktu, paredzot, ka robežšķērsošanas vietā un pierobežas joslā pamestu transportlīdzekli par ilgstoši atstātu uz ceļa var atzīt īsākā laikā periodā (5 dienas), nekā to šobrīd paredz noteikumi (45 dienas vai 15 dienas, ja nav tehniskā apskate), un papildināt projektu ar 25.punktu, paredzot, ka robežšķērsošanas vietās un pierobežas joslā pamestu transportlīdzekli par ilgstoši atstātu uz ceļa var atzīt Valsts robežsardzes amatpersonas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Satiksmes ministrija, Valsts policija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", Rīgas pašvaldības policija, Rīgas valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/d6282b94-c6b8-420a-94ea-1f445c94d744/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemti viedokļi no Latvijas mobilitātes asociācijas, biedrības "Drošās ielas" un apvienības "Pilsēta cilvēkiem", kas daļēji ņemti vērā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija, pašvaldības policija, Valsts robežsardze

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi