Anotācija

25-TA-1601: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumos Nr. 616 "Noteikumi par uzturlīdzekļu apmēru, ko izmaksā no Uzturlīdzekļu garantiju fonda"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tieslietu ministrijas un Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācijas (turpmāk – Fonda administrācija) iniciatīva.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2023. gada 19. oktobrī Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā" (Nr. 176/Lp14) (turpmāk - Likums), ar kuru Ministru kabinetam noteikts pienākums reizi trijos gados pārskatīt no Uzturlīdzekļu garantiju fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru. Lai izpildītu Likumā noteikto pienākumu, nepieciešams sagatavot noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumos Nr. 616 "Noteikumi par uzturlīdzekļu apmēru, ko izmaksā no Uzturlīdzekļu garantiju fonda"" (turpmāk - Noteikumu projekts). 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš 2026. gada 1. janvāris nosakāms saistībā ar Fonda administrācijas nākamā gada budžeta plānošanu kalendārā gada ietvaros. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd no Uzturlīdzekļu garantiju fonda (turpmāk - Fonds) bērniem no dzimšanas līdz septiņu gadu vecumam ik mēnesi izmaksā 125 euro, bet bērniem no septiņu gadu vecuma līdz 18 gadu vecumam, kā arī pilngadīgām personām no 18 līdz 21 gada vecumam (ja persona turpina iegūt pamatizglītību, vidējo izglītību, arodizglītību vai speciālo izglītību) - 150 euro ik mēnesi. Šī fiksētā summa pēdējo reizi tika palielināta 2025. gada 1. janvārī. 

Pieaugot dzīves dārdzībai, kā arī palielinoties valsts noteiktajam minimālās algas apmēram, jautājums par uzturlīdzekļu apmēra palielināšanu bērniem, ir aktualizējies. Šobrīd Tieslietu ministrija ir izvērtējusi iespējas palielināt izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru un, ņemot vērā gan bērnu skaita izmaiņu tendences, gan regresa kārtībā piedzīto līdzekļu apjoma pieaugumu un piedāvā palielināt uzturlīdzekļu apmēru bērniem līdz septiņu gadu vecumam par 30 euro, sasniedzot 155 euro ik mēnesi, bet bērniem no septiņu gadu vecuma līdz 18 gadu vecumam un pilngadīgām personām no 18 gadu vecuma līdz 21 gada vecumam - arī par 30 euro, sasniedzot 180 euro ik mēnesi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabinetam ir piešķirts deleģējums, kā arī Likumā noteikts pienākums reizi trijos gados pārskatīt no Fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru, ievērojot valsts budžeta iespējas. Ņemot vērā minēto, nepieciešams izstrādāt Noteikumu projektu un aktualizēt no Fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru.
Risinājuma apraksts
Ievērojot valsts budžeta iespējas, no Fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmērs bērniem no piedzimšanas līdz septiņu gadu vecumam, kā arī bērniem no septiņu gadu vecuma līdz 18 gadu vecumam, kā arī pilngadīgām personām no 18 līdz 21 gada vecumam, ir palielināms par 30 euro mēnesī. Tādējādi Noteikumu 3.1 apakšpunkts precizējams, norādot, ka katram bērnam no piedzimšanas līdz septiņu gadu vecumam no Fonda ik mēnesi izmaksājami uzturlīdzekļi 155 euro apmērā. Savukārt Noteikumu 3.2 apakšpunkts precizējams, norādot, ka katram bērnam no septiņu gadu vecuma sasniegšanas līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai un pilngadīgai personai no 18 gadu vecuma līdz 21 gada vecuma sasniegšanai no Fonda ik mēnesi izmaksājami uzturlīdzekļi 180 euro apmērā. 

Atzīmējams, ka uzturlīdzekļu izmaksa no Fonda tiek veikta par iepriekšējo mēnesi. Tādējādi Noteikumu projektā noteiktais regulējums par uzturlīdzekļu apmēru tiks piemērots tiem uzturlīdzekļiem, kas aprēķināti par periodu no 2026. gada 1. janvāra un kuru izmaksa tiks veikta 2026. gada februārī. Savukārt 2026. gada janvārī no Fonda tiks veiktas uzturlīdzekļu izmaksas par 2025. gada decembri apmērā, kāds būs bijis spēkā līdz Noteikumu projektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās dienai, proti, 2025. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs personas, kuras vēlēsies saņemt uzturlīdzekļus no Fonda.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta normu izpildi Fonda administrācija nodrošinās piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros un papildu līdzekļi no valsts budžeta netiks prasīti.

Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Tieslietu ministrijas apakšprogrammā 03.08.00 „Uzturlīdzekļu garantiju fonds” uzturlīdzekļu izmaksai paredzēti 57 082 876 euro.
Atbilstoši Ministru kabineta 2025.gada 26.augusta protokolam Nr. 33 53.§ Tieslietu ministrijas pamatbudžeta bāzes izdevumos 2026.-2029. gadam uzturlīdzekļu izmaksu nodrošināšanai ik gadu plānoti 55 562 876 euro, vienlaicīgi samazinot dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem par 3 520 000 euro un palielinot ieņēmumus no maksas pakalpojumiem un citus pašu ieņēmumus par 2 000 000 euro.
Projektā paredzētā regulējuma īstenošanai uzturlīdzekļu izmaksai 2026. gadā nepieciešami 61 313 065 euro. Līdz ar to 2026. gadā uzturlīdzekļu izmaksai nepieciešamais papildu finansējums 5 750 189 euro apmērā tiks pieprasīts un segts no iepriekšējos pārskata gados regresa kārtībā atgūto līdzekļu atlikuma.
2027. gadā un turpmāk indikatīvi papildus finansējums uzturlīdzekļu izmaksai nav nepieciešams.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā". 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedriskās apspriedes rezultāti tiks publicēti pēc sabiedriskās apspriedes noslēgšanās. 

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts saskaņots ar Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju.

Sabiedrība pēc Noteikumu pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datubāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielinot no Fonda izmaksājamo uzturlīdzekļu apmēru, pieaugs to bērnu, kā arī pilngadīgu personu, kuras saņem uzturlīdzekļus no Fonda, sociālā nodrošinājuma apmērs.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Bērni, kuri saņem uzturlīdzekļus no Fonda, saņems lielāku materiālo atbalstu savu vajadzību apmierināšanai. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi