24-TA-2285: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumos Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu izmaiņas nodokļu un citu maksājumu elektronisko ierīču un iekārtu – kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu (turpmāk – elektroniskās ierīces un iekārtas) – atsevišķās lietošanas kārtības prasībās.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir samazināt informācijas iesniegšanas administratīvo slogu taksometru skaitītāju lietotājiem, noteikt iespējas kases sistēmas lietotājiem, kuriem ir piešķirts augsts nodokļu maksātāja reitings, izmantot atvieglotu kārtību kases sistēmu atbilstības pārbaudes veikšanai, precizēt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) lēmumu pieņemšanas kārtību, kādā VID izslēdz no VID vienotās datubāzes (reģistra) elektroniskās ierīces un iekārtas un to lietotājus, apkalpojošos dienestus un atbilstības pārbaudes institūcijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumi Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība” (turpmāk - MK noteikumi Nr.96) nosaka elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību.
VID, veicot elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības uzraudzību, ir konstatējis nepieciešamību veikt izmaiņas atsevišķās elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības prasībās, kā arī no nodokļu maksātājus pārstāvošajām organizācijām ir saņemti priekšlikumi elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību atvieglošanai.
VID, veicot elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības uzraudzību, ir konstatējis nepieciešamību veikt izmaiņas atsevišķās elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības prasībās, kā arī no nodokļu maksātājus pārstāvošajām organizācijām ir saņemti priekšlikumi elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas prasību atvieglošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.96 62.punktā ir noteikta prasība taksometra skaitītāja lietotājam katras darbadienas beigās pēc taksometra skaitītāja rādījuma nolasīšanas taksometra skaitītāja žurnālu aizpildīt vai augšupielādēt VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, iesniedzot VID šo noteikumu 51.punktā noteikto informāciju - darbadienas laikā saņemtie ieņēmumi, darba uzsākšanas un beigšanas datums un laiks, kopējais taksometra nobraukums kilometros, kopējis nobraukums režīmā “aizņemts”, kopējais braucienu skaitu režīmā “aizņemts”.
Vienlaikus Ministru kabineta 2019.gada 27.augusta noteikumu Nr.405 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru” (turpmāk - MK noteikumi Nr.405) 69.7.apakšpunkta regulējums nosaka pasažieru komercpārvadātājiem ar taksometru (t.i., taksometra skaitītāja lietotājiem) pienākumu sniegt tiešsaistes režīmā informāciju VID par katru pārvadājumu – maksu par braucienu, pakalpojuma sākuma un beigu datumu un laiku, nobraukto kilometru skaitu.
Tādējādi taksometra skaitītāju lietotāji iesniedz VID informāciju par veiktajiem darījumiem, iesniedzot taksometra skaitītājā reģistrētā katra darījuma datus un taksometra skaitītāja žurnāla datus par darbadienas laikā veiktajiem darījumiem, kas ir dubults informācijas iesniegšanas VID pienākums.
Vienlaikus Ministru kabineta 2019.gada 27.augusta noteikumu Nr.405 “Noteikumi par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru” (turpmāk - MK noteikumi Nr.405) 69.7.apakšpunkta regulējums nosaka pasažieru komercpārvadātājiem ar taksometru (t.i., taksometra skaitītāja lietotājiem) pienākumu sniegt tiešsaistes režīmā informāciju VID par katru pārvadājumu – maksu par braucienu, pakalpojuma sākuma un beigu datumu un laiku, nobraukto kilometru skaitu.
Tādējādi taksometra skaitītāju lietotāji iesniedz VID informāciju par veiktajiem darījumiem, iesniedzot taksometra skaitītājā reģistrētā katra darījuma datus un taksometra skaitītāja žurnāla datus par darbadienas laikā veiktajiem darījumiem, kas ir dubults informācijas iesniegšanas VID pienākums.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr.405 taksometra skaitītāja lietotāji informāciju par katru braucienu tiešsaistes režīmā iesniedz VID, ir atceļama MK noteikumu Nr.96 62.punktā ietvertā prasība taksometra skaitītāja lietotājiem darbdienas beigās iesniegt VID taksometra skaitītāja žurnālā ietverto informāciju par kopējiem darbdienas laikā saņemtajiem ieņēmumiem.
Atceļot minēto prasību, tiks novērsta dubulta informācijas sniegšana VID un samazināts administratīvais slogs pasažieru komercpārvadātājiem ar taksometru.
Tādējādi noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr.96 62.punktu izteikt citā redakcijā, atceļot prasību sagatavoto taksometra skaitītāja žurnālu iesniegt VID.
Atceļot minēto prasību, tiks novērsta dubulta informācijas sniegšana VID un samazināts administratīvais slogs pasažieru komercpārvadātājiem ar taksometru.
Tādējādi noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr.96 62.punktu izteikt citā redakcijā, atceļot prasību sagatavoto taksometra skaitītāja žurnālu iesniegt VID.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.96 129.17 1.apakšpunktā ir noteikti gadījumi, kuros VID izslēdz no VID vienotās datubāzes (reģistra) uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.96 129.17 1.2.2.apakšpunktam no VID vienotās datubāzes (reģistra) izslēdz uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas, ja nav nodrošinātas prasības, kas noteiktas normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām.
MK noteikumos Nr.96 ir nepieciešams noteikt VID tiesības izslēgt uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas arī gadījumā, ja lietotājs neievēro šajos noteikumos noteikto elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību.
Šobrīd VID ir tiesības par MK noteikumos Nr.96 noteiktās elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības pārkāpumiem kases aparāta lietotājam piemērot administratīvo sodu atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 140.pantā noteiktajam. Praksē VID konstatē gadījumus, kad elektronisko ierīču un iekārtu lietotāji nenovērš pārkāpumu arī pēc administratīvā soda piemērošanas. Piemēram, līgums ar apkalpojošo dienestu atbilstoši MK noteikumu Nr.96 12.1 punktā noteiktajai prasībai netiek noslēgts arī pēc administratīvā soda piemērošanas. Tādējādi ir nepieciešams VID noteikt tiesības izslēgt no VID vienotās datubāzes (reģistra) nodokļu maksātājam lietošanā reģistrēto elektronisko ierīci vai iekārtu, ja netiek ievērota šajos noteikumos noteiktā elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.96 129.17 1.2.2.apakšpunktam no VID vienotās datubāzes (reģistra) izslēdz uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas, ja nav nodrošinātas prasības, kas noteiktas normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām.
MK noteikumos Nr.96 ir nepieciešams noteikt VID tiesības izslēgt uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas arī gadījumā, ja lietotājs neievēro šajos noteikumos noteikto elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtību.
Šobrīd VID ir tiesības par MK noteikumos Nr.96 noteiktās elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības pārkāpumiem kases aparāta lietotājam piemērot administratīvo sodu atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 140.pantā noteiktajam. Praksē VID konstatē gadījumus, kad elektronisko ierīču un iekārtu lietotāji nenovērš pārkāpumu arī pēc administratīvā soda piemērošanas. Piemēram, līgums ar apkalpojošo dienestu atbilstoši MK noteikumu Nr.96 12.1 punktā noteiktajai prasībai netiek noslēgts arī pēc administratīvā soda piemērošanas. Tādējādi ir nepieciešams VID noteikt tiesības izslēgt no VID vienotās datubāzes (reģistra) nodokļu maksātājam lietošanā reģistrēto elektronisko ierīci vai iekārtu, ja netiek ievērota šajos noteikumos noteiktā elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumu Nr.96 regulējumu, nosakot, ka VID izslēdz no VID vienotās datubāzes (reģistra) uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas, ja netiek ievērota šajos noteikumos noteiktā elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība. Regulējums tiks ietverts MK noteikumu Nr.96 129.22 1.3.apakšpunktā.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.96 129.17 apakšpunktā ir noteikta kārtība, kādā VID no VID vienotās datubāzes (reģistra) izslēdz uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces un iekārtas, apkalpojošos dienestus, elektronisko ierīču un iekārtu modeļus vai modifikācijas, atbilstības pārbaudes institūcijas. Normatīvo regulējumu nepieciešams precizēt, nosakot gadījumus, kuros VID bez brīdināšanas izslēdz no VID vienotās datubāzes (reģistra) uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces vai iekārtas, kā arī gadījumus, kuros VID pirms lēmuma pieņemšanas par elektroniskās ierīces vai iekārtas lietotāja, apkalpojošā dienesta vai atbilstības pārbaudes institūcijas izslēgšanas no VID vienotās datubāzes (reģistra) nosūta nodokļu maksātājam rakstveida brīdinājumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr.96 129.17 apakšpunktu. Regulējums kārtībai, kādā VID no VID vienotās datubāzes (reģistra) izslēdz uz lietotāja vārda reģistrētās elektroniskās ierīces un iekārtas, apkalpojošos dienestus, elektronisko ierīču un iekārtu modeļus vai modifikācijas, atbilstības pārbaudes institūcijas, tiks izteikts jaunā redakcijā un ietverts MK noteikumu Nr.96 129.20-129.24 punktos.
Problēmas apraksts
Ar 2024.gada 1.janvāri Padziļinātās sadarbības programma ir beigusi savu darbību (2023.gada 20.jūnija grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”). Attiecīgi spēku ir zaudējuši Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.748 “Padziļinātās sadarbības programmas darbības noteikumi”.
MK noteikumu Nr.96 88.15. un 121.38.apakšpunktā noteikts, ka apkalpojošajam dienestam un atbilstības pārbaudes institūcijai ir jāatbilst šādai prasībai – ir jābūt ieviestai nodokļu risku vadībai atbilstoši prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos, kas regulē Padziļinātās sadarbības programmas darbību. Vienlaikus MK noteikumu Nr.96 123.7. un 125.8.apakšpunkts nosaka apkalpojošajam dienestam un atbilstības pārbaudes institūcijai pienākumu pirms darbības uzsākšanas un reģistrācijas VID vienotajā datubāzē (reģistrā) iesniegt VID apliecinājumu par ieviestās nodokļu risku vadības atbilstību prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos, kas regulē Padziļinātās sadarbības programmas darbību.
Ņemot vērā, ka spēku ir zaudējuši Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.748 “Padziļinātās sadarbības programmas darbības noteikumi”, no MK noteikumiem Nr.96 nepieciešams izslēgt aktualitāti zaudējušās 88.15., 121.38., 123.7. un 125.8.apakšpunkta tiesību normas.
MK noteikumu Nr.96 88.15. un 121.38.apakšpunktā noteikts, ka apkalpojošajam dienestam un atbilstības pārbaudes institūcijai ir jāatbilst šādai prasībai – ir jābūt ieviestai nodokļu risku vadībai atbilstoši prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos, kas regulē Padziļinātās sadarbības programmas darbību. Vienlaikus MK noteikumu Nr.96 123.7. un 125.8.apakšpunkts nosaka apkalpojošajam dienestam un atbilstības pārbaudes institūcijai pienākumu pirms darbības uzsākšanas un reģistrācijas VID vienotajā datubāzē (reģistrā) iesniegt VID apliecinājumu par ieviestās nodokļu risku vadības atbilstību prasībām, kas noteiktas normatīvajos aktos, kas regulē Padziļinātās sadarbības programmas darbību.
Ņemot vērā, ka spēku ir zaudējuši Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.748 “Padziļinātās sadarbības programmas darbības noteikumi”, no MK noteikumiem Nr.96 nepieciešams izslēgt aktualitāti zaudējušās 88.15., 121.38., 123.7. un 125.8.apakšpunkta tiesību normas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr.96 88.15., 121.38., 123.7. un 125.8.apakšpunkta tiesību normas.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 28.1 panta 4.1 daļā noteikto nodokļu maksātāji darījumu reģistrācijai drīkst lietot nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces un iekārtas (turpmāk – elektroniskās ierīces un iekārtas), kuras atbilst nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām un kurām ir veikta atbilstības pārbaude.
Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieki, kuriem bija ieviesta nodokļu risku vadība, atbilstoši MK noteikumu Nr. 96 121.6 punktam bija tiesīgi izmantot priekšrocību – lietotās kases sistēmas programmas izmaiņu (kuras nav būtiskas) gadījumā kases sistēmas atbilstības pārbaude Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.95 “Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām” noteiktajām tehniskajām prasībām atbilstības pārbaudes institūcijā nebija obligāti jāveic tūlīt pēc katras programmas izmaiņas, t. i., kases sistēmas apkalpojošais dienests kases sistēmas programmas mainīto versiju bija tiesīgs iesniegt atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc iepriekšējā atbilstības pārbaudes atzinuma saņemšanas.
Padziļinātās sadarbības programma 2024.gada 1.janvāri ir beigusi savu darbību, tādējādi vairs nav piemērojama MK noteikumu Nr.96 121.6 punktā noteiktā priekšrocība. Šobrīd atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta pirmās daļas 36.punktam nodokļu administrācijas pienākumi, lai veicinātu labprātīgu nodokļu saistību izpildi, ir nodrošināt publiski pieejamu Valsts ieņēmumu dienesta noteikto nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu. Savukārt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta desmitā daļa noteic, ka pirmās daļas 36. punktā minētais nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums ir pieejams par katru komercsabiedrību, ārvalsts komersanta filiāli, Eiropas Savienības dalībvalsts, Islandes Republikas, Norvēģijas Karalistes un Lihtenšteinas Firstistes kapitālsabiedrības filiāli, kā arī par katru zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību un individuālo uzņēmumu, ja minētie subjekti sastāda gada pārskatu. Nodokļu maksātāju reitinga kopējam novērtējumam ir informatīvs raksturs. Valsts ieņēmumu dienests, nosakot nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu, izmanto šādas nodokļu saistību izpildi raksturojošo rādītāju kopas:
1) reģistrācijas datu novērtējumu;
2) deklarāciju un pārskatu iesniegšanas rādītājus;
3) nodokļu saistību izpildes rādītājus;
4) nodokļu un muitas administrēšanas pasākumu rezultātus;
5) darba samaksas novērtējumu;
6) nodokļu deklarēšanas risku novērtējumu.
Tādējādi, sākot ar 2024.gada 1.janvāra, likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta desmitajā daļā noteiktajiem subjektiem nosaka nodokļu maksātāja kopējo novērtējumu.
Ņemot vērā nodokļu maksātājus pārstāvošo organizāciju priekšlikumu nodokļu maksātājiem ar labu reputāciju saglabāt priekšrocību neveikt kases sistēmai atbilstības pārbaudi tūlīt pēc katras kases sistēmas programmas versijas izmaiņas, noteikumu projektā ir ietverts priekšlikums priekšrocības noteikšanai, noteiktas prasības lietotājiem, kuri ir tiesīgi priekšrocību izmantot un priekšrocības izmantošanas kārtība.
Padziļinātās sadarbības programmas dalībnieki, kuriem bija ieviesta nodokļu risku vadība, atbilstoši MK noteikumu Nr. 96 121.6 punktam bija tiesīgi izmantot priekšrocību – lietotās kases sistēmas programmas izmaiņu (kuras nav būtiskas) gadījumā kases sistēmas atbilstības pārbaude Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.95 “Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām” noteiktajām tehniskajām prasībām atbilstības pārbaudes institūcijā nebija obligāti jāveic tūlīt pēc katras programmas izmaiņas, t. i., kases sistēmas apkalpojošais dienests kases sistēmas programmas mainīto versiju bija tiesīgs iesniegt atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc iepriekšējā atbilstības pārbaudes atzinuma saņemšanas.
Padziļinātās sadarbības programma 2024.gada 1.janvāri ir beigusi savu darbību, tādējādi vairs nav piemērojama MK noteikumu Nr.96 121.6 punktā noteiktā priekšrocība. Šobrīd atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta pirmās daļas 36.punktam nodokļu administrācijas pienākumi, lai veicinātu labprātīgu nodokļu saistību izpildi, ir nodrošināt publiski pieejamu Valsts ieņēmumu dienesta noteikto nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu. Savukārt likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta desmitā daļa noteic, ka pirmās daļas 36. punktā minētais nodokļu maksātāju reitinga kopējais novērtējums ir pieejams par katru komercsabiedrību, ārvalsts komersanta filiāli, Eiropas Savienības dalībvalsts, Islandes Republikas, Norvēģijas Karalistes un Lihtenšteinas Firstistes kapitālsabiedrības filiāli, kā arī par katru zemnieku saimniecību, zvejnieku saimniecību un individuālo uzņēmumu, ja minētie subjekti sastāda gada pārskatu. Nodokļu maksātāju reitinga kopējam novērtējumam ir informatīvs raksturs. Valsts ieņēmumu dienests, nosakot nodokļu maksātāju reitinga kopējo novērtējumu, izmanto šādas nodokļu saistību izpildi raksturojošo rādītāju kopas:
1) reģistrācijas datu novērtējumu;
2) deklarāciju un pārskatu iesniegšanas rādītājus;
3) nodokļu saistību izpildes rādītājus;
4) nodokļu un muitas administrēšanas pasākumu rezultātus;
5) darba samaksas novērtējumu;
6) nodokļu deklarēšanas risku novērtējumu.
Tādējādi, sākot ar 2024.gada 1.janvāra, likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta desmitajā daļā noteiktajiem subjektiem nosaka nodokļu maksātāja kopējo novērtējumu.
Ņemot vērā nodokļu maksātājus pārstāvošo organizāciju priekšlikumu nodokļu maksātājiem ar labu reputāciju saglabāt priekšrocību neveikt kases sistēmai atbilstības pārbaudi tūlīt pēc katras kases sistēmas programmas versijas izmaiņas, noteikumu projektā ir ietverts priekšlikums priekšrocības noteikšanai, noteiktas prasības lietotājiem, kuri ir tiesīgi priekšrocību izmantot un priekšrocības izmantošanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka spēku ir zaudējuši Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.748 “Padziļinātās sadarbības programmas darbības noteikumi”, no MK noteikumiem Nr.96 tiek izslēgta 121.6 punkta tiesību norma.
Vienlaikus MK noteikumi Nr.96 tiek papildināti ar jaunu 121.11, 121.12 un 121.13 punktu un 6.pielikumu, nosakot kārtību, kādā kases sistēmas lietotājs, kuram VID noteiktajā nodokļu maksātāju reitinga kopējā novērtējumā ir noteikts augstākais reitinga līmenis iepriekšējo divpadsmit mēnešu laikā un kurš atbilst šo noteikumu 6.pielikumā minētajiem kritērijiem, drīkst izmantot priekšrocību tam lietošanā reģistrētajai kases sistēmai - tās programmas versijas izmaiņu gadījumā (kuras nav būtiskas) programmas mainīto versiju iesniegt atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai ne vēlāk kā divpadsmit mēnešu laikā pēc iepriekšējās kases sistēmas versijas reģistrācijas VID vienotajā datubāzē (reģistrā).
Informācija par reitinga sistēmas principiem, pēc kuriem nodokļu maksātāji tiek savstarpēji salīdzināti, grupēti un novērtēti ir publicēta VID tīmekļvietnes sadaļā “Nodokļu maksātāju reitinga sistēma”.
Vienlaikus MK noteikumi Nr.96 tiek papildināti ar jaunu 121.11, 121.12 un 121.13 punktu un 6.pielikumu, nosakot kārtību, kādā kases sistēmas lietotājs, kuram VID noteiktajā nodokļu maksātāju reitinga kopējā novērtējumā ir noteikts augstākais reitinga līmenis iepriekšējo divpadsmit mēnešu laikā un kurš atbilst šo noteikumu 6.pielikumā minētajiem kritērijiem, drīkst izmantot priekšrocību tam lietošanā reģistrētajai kases sistēmai - tās programmas versijas izmaiņu gadījumā (kuras nav būtiskas) programmas mainīto versiju iesniegt atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai ne vēlāk kā divpadsmit mēnešu laikā pēc iepriekšējās kases sistēmas versijas reģistrācijas VID vienotajā datubāzē (reģistrā).
Informācija par reitinga sistēmas principiem, pēc kuriem nodokļu maksātāji tiek savstarpēji salīdzināti, grupēti un novērtēti ir publicēta VID tīmekļvietnes sadaļā “Nodokļu maksātāju reitinga sistēma”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz elektronisko ierīču un iekārtu lietotājiem, apkalpojošiem dienestiem un atbilstības pārbaudes institūcijām.
Atceļot taksometra skaitītāju lietotājiem pienākumu iesniegt VID taksometra skaitītāja žurnāla datus par darbadienā veiktajiem darījumiem, tos augšupielādējot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā, taksometra skaitītāju lietotājiem samazināsies administratīvās izmaksas. Administratīvo izmaksu samazinājums gada laikā nepārsniegs 2000 euro.
Priekšrocības noteikšana noteiktām nodokļu maksātāju grupām neveikt kases sistēmai atbilstības pārbaudi tūlīt pēc katras kases sistēmas programmas versijas izmaiņas, bet to veikt 12 mēnešu laikā pēc kases sistēmas iepriekšējās programmas versijas reģistrācijas VID vienotajā datubāzē (reģistrā), šo kases sistēmu lietotājiem samazināsies atbilstības izmaksas. Atbilstības izmaksu samazinājumu nav iespējams aprēķināt, jo nav zināms lietotāju skaits, kas izmantos šo priekšrocību.
Atceļot taksometra skaitītāju lietotājiem pienākumu iesniegt VID taksometra skaitītāja žurnāla datus par darbadienā veiktajiem darījumiem, tos augšupielādējot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā, taksometra skaitītāju lietotājiem samazināsies administratīvās izmaksas. Administratīvo izmaksu samazinājums gada laikā nepārsniegs 2000 euro.
Priekšrocības noteikšana noteiktām nodokļu maksātāju grupām neveikt kases sistēmai atbilstības pārbaudi tūlīt pēc katras kases sistēmas programmas versijas izmaiņas, bet to veikt 12 mēnešu laikā pēc kases sistēmas iepriekšējās programmas versijas reģistrācijas VID vienotajā datubāzē (reģistrā), šo kases sistēmu lietotājiem samazināsies atbilstības izmaksas. Atbilstības izmaksu samazinājumu nav iespējams aprēķināt, jo nav zināms lietotāju skaits, kas izmantos šo priekšrocību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta Tiesību aktu portālā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtības uzraudzību veic VID. Noteikumu projekts neparedz jaunu funkciju noteikšanu VID, projekts tiks realizēts VID esošo cilvēkresursu un finanšu līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
