21-TA-504: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtība, kā arī radioamatieru radiostacijas lietošanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Elektronisko sakaru likuma 57.pants.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtību, kā arī radioamatieru radiostaciju lietošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Elektronisko sakaru likuma pārejas noteikumu 2. punkta 15. apakšpunkts paredz, ka Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 529 "Radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas, kā arī radioamatieru apliecības saņemšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 529), ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu ir piemērojami līdz Elektronisko sakaru likumā paredzēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. septembrim.
Elektronisko sakaru likuma, kas bija spēkā līdz 2022. gada 28. jūlijam, 53. pants paredzēja deleģējumu Ministru kabinetam noteikt radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas, kā arī radioamatieru apliecības saņemšanas kārtību. Pašlaik spēkā esošais Elektronisko sakaru likuma 57. pants paredz atšķirīgu deleģējuma apjomu ministru kabinetam, proti, noteikt radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtību, kā arī radioamatieru radiostaciju lietošanas kārtību. Jaunajā regulējumā izslēgts deleģējums Ministru kabinetam noteikt radioamatieru radiostaciju būvēšanas un ierīkošanas kārtību.
Elektronisko sakaru likuma, kas bija spēkā līdz 2022. gada 28. jūlijam, 53. pants paredzēja deleģējumu Ministru kabinetam noteikt radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas, kā arī radioamatieru apliecības saņemšanas kārtību. Pašlaik spēkā esošais Elektronisko sakaru likuma 57. pants paredz atšķirīgu deleģējuma apjomu ministru kabinetam, proti, noteikt radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtību, kā arī radioamatieru radiostaciju lietošanas kārtību. Jaunajā regulējumā izslēgts deleģējums Ministru kabinetam noteikt radioamatieru radiostaciju būvēšanas un ierīkošanas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 29. jūlijā stājās spēkā jauns Elektronisko sakaru likums un atbilstoši tā pārejas noteikumu 2. punkta 15. apakšpunktam noteikumi Nr. 529 bija piemērojami līdz 2022. gada 30. septembrim. Līdz ar to šobrīd nav atbilstoša regulējuma un ir nepieciešams izdod jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Vienlaikus spēkā esošā Elektronisko sakaru likuma 57.pants paredz atšķirīgu deleģējuma apjomu ministru kabinetam, proti, noteikt radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtību, kā arī radioamatieru radiostaciju lietošanas kārtību. Jaunajā regulējumā izslēgts deleģējums Ministru kabinetam noteikt radioamatieru radiostaciju būvēšanas un ierīkošanas kārtību.
Vienlaikus spēkā esošā Elektronisko sakaru likuma 57.pants paredz atšķirīgu deleģējuma apjomu ministru kabinetam, proti, noteikt radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtību, kā arī radioamatieru radiostaciju lietošanas kārtību. Jaunajā regulējumā izslēgts deleģējums Ministru kabinetam noteikt radioamatieru radiostaciju būvēšanas un ierīkošanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Satiksmes ministrija sadarbībā ar VAS "Elektroniskie sakari", kas atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 6. panta pirmās daļas 14. punktam izsniedz radioamatieru apliecības, ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Radioamatieru eksaminācijas apliecību un radioamatieru radiostacijas atļauju saņemšanas kārtība, kā arī radioamatieru radiostacijas lietošanas kārtība" (turpmāk - noteikumu projekts), atbilstoši jaunajam Elektronisko sakaru likuma 57.panta deleģējumam.
Noteikumu projekts izstrādāts uz noteikumu Nr. 529 pamata. Salīdzinājumā ar noteikumiem Nr. 529, kas bija piemērojami līdz 2022. gada 30. septembrim, noteikumu projektā nav iekļautas normas, kas saistītas ar radioamatieru radiostacijas ierīkošanu un būvēšanu. Vienlaikus noteikumu projektā precizēta izmantotā terminoloģija, lai nodrošinātu regulējuma skaidrību un vieglāku uztveramību, kā arī noteikumu projekts paredz vienkāršot radioamatieru radiostaciju lietošanas uzsākšanas procesu, atsakoties no pienākuma radioamatierim saņemt radiostacijas ierīkošanas atļauju. Tādējādi tiek gan vienkāršots process, kādā radioamatieris saņem radioamatieru radiostacijas lietošanas atļauju, gan arī mazināts administratīvais slogs VAS "Elektroniskie sakari".
Latvija ir CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations – Eiropas pasta un telesakaru administrāciju konference) dalībvalsts un ir ieviesusi CEPT ECC ((Electronic Communications Committee (former ERC – European Radiocommunications Committee)) – Elektronisko sakaru komiteja (iepriekš ERC – Eiropas Radiosakaru komiteja)) rekomendācijas un ziņojumu, kas saskaņo radioamatieru kvalifikācijas līmeni CEPT un citās valstīs, un kas ļauj valstu administrācijām izdot radioamatieru radiostaciju atļaujas uz citu valstu eksaminācijas apliecību pamata, kā arī ļauj radioamatieriem ceļot un strādāt ar savā valstī saņemtu noteiktas formas CEPT atļauju, bez individuālas atļaujas saņemšanas katrā valstī.
Atsauces uz CEPT dokumentiem un citiem dokumentiem Ministru kabnineta noteikumos, izņēmuma kārtā ir nepieciešamas, lai citu valstu sakaru administrācijām, kā arī radioamatieriem norādītu par amatieru dienesta darbības atbilstību starptautiskajam regulējumam.
Noteikumu projekts izstrādāts uz noteikumu Nr. 529 pamata. Salīdzinājumā ar noteikumiem Nr. 529, kas bija piemērojami līdz 2022. gada 30. septembrim, noteikumu projektā nav iekļautas normas, kas saistītas ar radioamatieru radiostacijas ierīkošanu un būvēšanu. Vienlaikus noteikumu projektā precizēta izmantotā terminoloģija, lai nodrošinātu regulējuma skaidrību un vieglāku uztveramību, kā arī noteikumu projekts paredz vienkāršot radioamatieru radiostaciju lietošanas uzsākšanas procesu, atsakoties no pienākuma radioamatierim saņemt radiostacijas ierīkošanas atļauju. Tādējādi tiek gan vienkāršots process, kādā radioamatieris saņem radioamatieru radiostacijas lietošanas atļauju, gan arī mazināts administratīvais slogs VAS "Elektroniskie sakari".
Latvija ir CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations – Eiropas pasta un telesakaru administrāciju konference) dalībvalsts un ir ieviesusi CEPT ECC ((Electronic Communications Committee (former ERC – European Radiocommunications Committee)) – Elektronisko sakaru komiteja (iepriekš ERC – Eiropas Radiosakaru komiteja)) rekomendācijas un ziņojumu, kas saskaņo radioamatieru kvalifikācijas līmeni CEPT un citās valstīs, un kas ļauj valstu administrācijām izdot radioamatieru radiostaciju atļaujas uz citu valstu eksaminācijas apliecību pamata, kā arī ļauj radioamatieriem ceļot un strādāt ar savā valstī saņemtu noteiktas formas CEPT atļauju, bez individuālas atļaujas saņemšanas katrā valstī.
Atsauces uz CEPT dokumentiem un citiem dokumentiem Ministru kabnineta noteikumos, izņēmuma kārtā ir nepieciešamas, lai citu valstu sakaru administrācijām, kā arī radioamatieriem norādītu par amatieru dienesta darbības atbilstību starptautiskajam regulējumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Radioamatieri un personas, kurām izsniegtas radioamatieru radiostaciju lietošanas atļaujas.
Ietekmes apraksts
Uz šo brīdi VAS “Elektroniskie sakari” kopumā reģistrētas 380 individuālās un kolektīvās radiostacijas, no tām atļaujas derīgas 293 radiostacijām, bet aktīvi ēterā strādā radioamatieri no vairāk kā 170 radiostacijām - gan individuālajām, gan kolektīvajām.
Minētajai grupai projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Citu valstu radioamatieri, radioamatieru organizācijas un sakaru administrācijas izmanto dokumentus, kas nosaka radioamatieru darbību Latvijā, lai varētu izvērtēt un salīdzināt radioamatieru dienesta regulējumu un atbilstību CEPT dokumentiem, jo CEPT rekomendācijas nosaka vienādu radioamatieru kvalifikācijas līmeni, kas ļauj radioamatieriem ceļot un darboties CEPT valstīs, nesaņemot katrā valstī individuālu atļauju, kā arī vienādot prasības nacionālās radioamatieru atļaujas iegūšanai personām, kas nokārtojušas eksāmenus un ieguvuši harmonizētas eksaminācijas apliecības.
Minētajai grupai projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.
Citu valstu radioamatieri, radioamatieru organizācijas un sakaru administrācijas izmanto dokumentus, kas nosaka radioamatieru darbību Latvijā, lai varētu izvērtēt un salīdzināt radioamatieru dienesta regulējumu un atbilstību CEPT dokumentiem, jo CEPT rekomendācijas nosaka vienādu radioamatieru kvalifikācijas līmeni, kas ļauj radioamatieriem ceļot un darboties CEPT valstīs, nesaņemot katrā valstī individuālu atļauju, kā arī vienādot prasības nacionālās radioamatieru atļaujas iegūšanai personām, kas nokārtojušas eksāmenus un ieguvuši harmonizētas eksaminācijas apliecības.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Latvija ir CEPT dalībvalsts un ir ieviesusi CEPT ECC rekomendācijas un ziņojumu, kas saskaņo radioamatieru kvalifikācijas līmeni CEPT un citās valstīs, un kas ļauj valstu administrācijām izdot radioamatieru radiostaciju atļaujas uz citu valstu eksaminācijas apliecību pamata, kā arī ļauj radioamatieriem ceļot un strādāt ar savā valstī saņemtu noteiktas formas CEPT atļauju, bez individuālas atļaujas saņemšanas katrā valstī.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, SIA "Elektroniskie sakari"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- SIA "Elektroniskie sakari"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi