24-TA-2827: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2015. gada 2. septembra rīkojuma Nr. 470 "Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Nacionālā opera un balets" statūtu apstiprināšanu" atzīšanu par spēku zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, ņemot vērā veiktos grozījumus Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta trešajā daļā, kas nosaka, ka valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets” (turpmāk – Nacionālā opera) statūtus apstiprina, kā arī grozījumus tajos izdara kultūras ministrs.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2015.gada 2.septembra rīkojumu Nr.470 „Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets” statūtu apstiprināšanu”, ņemot vērā veiktos grozījumus Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta trešajā daļā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nacionālās operas statūti, pamatojoties uz Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta trešo daļu (redakcijā līdz 2024.gada 24.oktobrim), tika apstiprināti ar Ministru kabineta 2015.gada 2.septembra rīkojumu Nr.470 „Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets” statūtu apstiprināšanu”. Saeima 2024.gada 17.oktobrī pieņēma un 2024.gada 25.oktobrī stājās spēkā grozījumi Latvijas Nacionālās operas un baleta likumā, tostarp 2.panta trešajā daļā, paredzot, ka Nacionālās operas statūtus apstiprina, kā arī grozījumus tajos izdara kultūras ministrs nevis Ministru kabinets, kā tas bija līdz šim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta trešajā daļā izdarīti, ievērojot Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 66.panta pirmās daļas 7.punktu, kas nosaka, ka dalībnieku sapulcei ir tiesības pieņemt lēmumus par kapitālsabiedrības statūtu apstiprināšanu un grozīšanu. Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 65.panta otrajai daļai dalībnieku sapulces kompetencē esošos lēmumus pieņem kapitāla daļu turētāja pārstāvis. Saskaņā ar Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta pirmo daļu Nacionālās operas kapitāla daļu turētājs ir Kultūras ministrija tās ministra personā. Tādējādi, veicot grozījumu Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta trešajā daļā, visās valsts kapitālsabiedrībās, kurās Kultūras ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja, tiks nodrošināti vienoti nosacījumi kapitālsabiedrību statūtu apstiprināšanā un grozīšanā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā veiktos grozījumus Latvijas Nacionālās operas un baleta likumā, tostarp 2.panta trešajā daļā, 7.panta pirmajā daļā un 7.2 pantā, atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 46.panta pirmajai un piektajai daļai, un 66.panta pirmās daļas 7.punktam, Komerclikuma 144.panta pirmajai daļai un Ministru kabineta 2015.gada 4.augusta noteikumu Nr.454 „Noteikumi par publiskas personas sabiedrības ar ierobežotu atbildību tipveida statūtiem” 1.pielikumam ar dalībnieku sapulces 2024.gada 1.novembra lēmumu apstiprināti jauni Nacionālās operas statūti. Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma pārejas noteikumu 14.punkts paredz, ka Nacionālās operas valde iesniedz komercreģistra iestādei atbilstoši Latvijas Nacionālās operas un baleta likuma 2.panta trešajā daļā, 7.panta pirmajā daļā un 7.2 pantā izdarītajiem grozījumiem izstrādātus un apstiprinātus Nacionālās operas statūtus mēneša laikā pēc minēto grozījumu spēkā stāšanās. Ņemot vērā minēto, Projekts paredz atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2015.gada 2.septembra rīkojumu Nr.470 „Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets” statūtu apstiprināšanu”. Lai novērstu situāciju, kad vienlaicīgi ir spēkā esoši gan Nacionālās operas statūti, kas apstiprināti ar Ministru kabineta 2015.gada 2.septembra rīkojumu Nr.470 „Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets” statūtu apstiprināšanu”, gan jaunie Nacionālās operas statūti, kuri apstiprināti ar dalībnieku sapulces 2024.gada 1.novembra lēmumu, Projektu nepieciešams izskatīt Ministru kabinetā steidzamības kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts saistīts ar izmaiņām Nacionālās operas statūtu apstiprināšanas kārtībā, kas tiešā veidā neskar sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību „Latvijas Nacionālā opera un balets”
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
