Anotācija (ex-ante)

23-TA-2970: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22.augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi”" (turpmāk - MK Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu tehniskus precizējumus, kā arī nodrošinātu papildus nosacījumus otrās kārtas avansa saņemšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu atbalstu Latvijas sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem, lai izstrādātu jaunus tūrisma produktus vai pakalpojumus ar augstāku pievienoto vērtību, tādējādi veicinot tūrisma nozares eksportspējas pieaugumu un paaugstinot to konkurētspēju starptautiskā mērogā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 22.augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 473) paredz iespēju saņemt avansa maksājumu ja finansējuma saņēmējs ir atvēris kontu Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrētā kredītiestādē un iesniedzis šīs kredītiestādes garantiju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt tehniskus precizējumus MK Noteikumus Nr. 473, precizējot apakšpunktu atsauces un nosakot, ka finansējuma saņēmējam ir iespējams saņemt avansa maksājumu, ja ir atvēts konts Valsts kasē.
Risinājuma apraksts
MK Noteikumu projekts paredz: 
1. tehniski precizēt MK noteikumu Nr. 473 2.10. apakšpunktu, nosakot, ka jauns tūrisma produkts ir tāds, kas izpilda kādu no tā apakšpunktos minētajiem nosacījumiem; 
2. tehniski precizēt MK noteikumu Nr. 473 31.punktu, aizstājot atsauci “28.1.2.” uz “28.2.2.” apakšpunktu;
3. papildināt MK noteikumu Nr. 473 60.1. apakšpunktu ar nosacījumu, ka avansa maksājums arī ir pieejams, ja ir atvērts konts Valsts kasē, tādējādi neierobežojot sadarbības tīklam saņemt avansa maksājumu kas nepārsniedz 30 % no projekta Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta finansējuma kopsummas, ja nav saņemta kredītiestādes garantija.
4. svītrot MK noteikumu Nr.473 47.punktu, saskaņā ar Finanšu ministrijas izstrādātām vadlīnijām Nr. 1.1. “Vadlīnijas par vienkāršoto izmaksu izmantošanas iespējām un to piemērošana Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros” 1. nodaļas 7.punktu, vienkāršoto izmaksu metodika ir piemērojama projektiem, kuru kopējās izmaksas nepārsniedz 200 000 euro. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 473 10.punktu, otrās kārtas ietvaros viena sadarbības tīkla projekta iesnieguma maksimāli pieļaujamais finansējuma apmērs ir 615 668 euro. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Saimnieciskās darbības veicēji, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra Ekonomikas ministrija
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta mērķa grupa ir saimnieciskās darbības veicēji.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Pasākuma ietvaros plānots, ka tiks izveidoti 20 jauni tūrisma produkti. Balstoties uz atbildīgās iestādes aplēsēm, īstenojot pasākumu, ārvalstnieku karšu maksājumu apjoms Latvijā palielināsies par 1,36% salīdzinot pret 2022. gadu (jeb palielināsies par 14 miljoniem euro). Tūristu izdevumi par izstrādātajiem tūrisma produktiem pieaugs līdz 5,6 miljoniem euro, sagaidāmais sadarbības tīklu dalībnieku apgrozījuma palielinājums par 10%, un papildu plānots, ka ārvalstu tūristu izdevumi ārpus tūrisma produktiem palielināsies līdz 8,4 miljoniem euro. Pasākuma ietvaros tiek prognozēts, ka darba spēka nodokļos (nodarbinot aptuveni 2000 darbiniekus) nodokļos ik gadu tiks nomaksāti 15 miljoni euro.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK Noteikumu projekts veicinās finansējumu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem, attiecīgi MK Noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz mazajiem, vidējiem komersantiem, nodrošinot iespēju plašākam komersantu lokam saņemt atbalstu, tādējādi veicināt, lai komersantu konkurētspējas priekšrocība balstītos uz komersantu apvienošanos, izveidojot kopīgus, konkurētspējīgākus tūrisma produktus.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Lai risinātu galvenos konkurētspējas izaicinājumus: tūrisma piedāvājuma sadrumstalotību un lielo mazo komersantu īpatsvaru tūrisma nozarē, tiek izstrādāta atbalsta programma jaunu tūrisma produktu attīstīšanai. Atbalsta programmas mērķis ir veicināt, lai  komersantu konkurētspējas priekšrocība balstītos uz komersantu apvienošanos, izveidojot kopīgus, konkurētspējīgākus tūrisma produktus.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsta programmas mērķis ir veicināt, lai  komersantu konkurētspējas priekšrocība balstītos uz komersantu apvienošanos, izveidojot kopīgus, konkurētspējīgākus tūrisma produktus.
Latvijas ekonomikas attīstība un izaugsme lielā mērā ir saistīta ar ārvalstu tūristu piesaisti, tāpēc tiek veicināts jauno tūrisma produktu eksports – ārvalstu tūristu piesaiste.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Saimnieciskās darbības veicēji, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra Ekonomikas ministrija
neietekmē
Ar noteikumu projektu netiek mainītas administratīvās procedūras, iesniedzot pieteikumu LIAA
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi