Anotācija (ex-ante)

23-TA-832: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Vecā iela", Saulkrastu pagastā, Saulkrastu novadā, nodošanu Saulkrastu novada pašvaldībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 43.pants un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punkts.
Saulkrastu novada domes 2022.gada 28.septembra sēdes lēmums (protokols Nr.23, lēmums Nr.672) „Par bez atlīdzības uz Latvijas valsts vārda Finanšu ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītā nekustamā īpašuma Vecā iela, Zvejniekciems, Saulkrastu pag., Saulkrastu nov., (kadastra Nr. 80330010908), pārņemšanu Saulkrastu novada pašvaldības īpašumā”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši Atsavināšanas likumā ietvertajam regulējumam atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Saulkrastu novada pašvaldības īpašumā  zemes vienību, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3.punktu to izmantotu pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana) – izpildes nodrošināšanai, proti, Vecās ielas uzturēšanai un publisko lietojuma tiesību nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izstrādātais rīkojuma projekts "Par valsts nekustamā īpašuma “Vecā iela”, Saulkrastu pagastā, Saulkrastu novadā, nodošanu Saulkrastu novada pašvaldībai" (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Saulkrastu novada pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu “Vecā iela” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8033 001 0908) – zemes vienību 0,4500 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 8033 001 0908) – Saulkrastu pagastā, Saulkrastu novadā (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), pašvaldības funkciju - gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana) – izpildes nodrošināšanai, proti, Vecās ielas uzturēšanai un publisko lietojuma tiesību nodrošināšanai.
Īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu nostiprinātas Saulkrastu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000040963 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 2022.gada 31.augusts.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS)  datiem valsts nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2023.gada 1.janvāri noteikta 504 euro. Lietošanas mērķis noteikts - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā – kods 1101, platība – 0,4500 ha. Sadalījums pa lietošanas veidiem – zeme zem ūdeņiem – 0.1000 ha; zeme zem ceļiem – 0.2000 ha; pārējās zemes – 0.1500 ha.
Valsts nekustamajam īpašumam   NĪVKIS datos un Saulkrastu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000040963  reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
ierīkotas ūdensnotekas aizsargjoslas teritorija – 0,4200 ha;
ceļa servitūta teritorija – 0,2000 ha.
Papildus NĪVKIS datos reģistrēts apgrūtinājums:
Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija – 0,4500 ha.
Valsts nekustamajam īpašumam noteiktie apgrūtinājumi neliedz to atsavināt pašvaldībai bez atlīdzības tās īpašumā.
Aizsargjoslu likuma 36.panta trešās daļas 1.punktā noteikts aizliegums krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē atsavināt valsts vai pašvaldības īpašumā esošo zemi, izņemot likumos noteiktos gadījumus, kad personai ir tiesības iegūt īpašumā zemi zem ēkas (būves), ievērojot nosacījumu, ka īpašuma tiesības uz ēku (būvi) attiecīgajai personai ir nostiprinātas zemesgrāmatā, kā arī gadījumos, kad valstij piederošo zemi nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā un pašvaldībai piederošo zemi nodod bez atlīdzības valstij, ievērojot Atsavināšanas likumā noteikto kārtību nekustamā īpašuma nodošanai bez atlīdzības vai maiņai. Līdz ar to uz nekustamo īpašumu atsavināšanu, t.i. nodošanu pašvaldībai bez atlīdzības īpašumā, nav attiecināmi Aizsargjoslu likuma 36.panta trešās daļas 1.punktā noteiktie atsavināšanas ierobežojumi.
Vienlaikus Saulkrastu novada pašvaldībai kā nākamajai valsts nekustamā īpašuma ieguvējai, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Saskaņā ar NĪVKIS datiem valsts nekustamais īpašums ir neapbūvēts - dabā izbūvēta iela (Vecā iela).  Atbilstoši Saulkrastu novada pašvaldības 2022.gada 22.septembra vēstulē Nr.7.1/2022/IZ1412 sniegtajai informācijai, valsts nekustamais īpašums saskaņā ar Saulkrastu novada teritorijas plānojuma 2012.-2024.gadam grozījumiem Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu grafiskajā daļā attēlots kā iela.
          Valsts nekustamais īpašums nav iznomāts.
Valsts akciju sabiedrībā “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) 2022.gada 10.oktobrī tika saņemts Saulkrastu novada pašvaldības 2022.gada 28.septembra lēmums Nr.672 "Par bez atlīdzības uz Latvijas valsts vārda Finanšu ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītā nekustamā īpašuma Vecā iela, Zvejniekciems, Saulkrastu pag., Saulkrastu nov., (kadastra Nr. 80330010908), pārņemšanu Saulkrastu novada pašvaldības īpašumā", saskaņā ar kuru nolemts Saulkrastu novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības pārņemt valsts nekustamo īpašumu, ņemot vērā, ka minētais nekustamais īpašums  ir nepieciešams sabiedrības vajadzību īstenošanai, tas ir, likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana) – izpildes nodrošināšanai, konkrēti, izbūvētās Vecās ielas uzturēšanai un publisko lietojuma tiesību nodrošināšanai.
Ar 2022.gada 7.decembra vēstuli Nr.8.9/2022/IZ1902, Saulkrastu novada pašvaldība informē, ka sākot no 2023.gada 1.janvāra valsts nekustamais īpašums tiks izmantots Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētās autonomās funkcijas - gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, nodrošināšanai.
Saulkrastu novada pašvaldība ar 2022.gada 22.septembra vēstuli Nr.7.1/2022/IZ1412 informējusi VNĪ, ka saskaņā ar spēkā esošo Saulkrastu novada teritorijas plānojuma 2012.-2024.gadam grozījumi Teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 80330010908 atrodas transporta infrastruktūras teritorijā (TR), kurā galvenie izmantošanas veidi ir:
1) Inženiertehniskā infrastruktūra;
2) Transporta lineārā struktūra;
3) Transporta apkalpojošā struktūra.
Teritorijas papildizmantošanas veidi:
Biroju ēku apbūve: Apbūve, ko veido pašvaldības iestādes, valsts pārvaldes iestādes, sakaru nodaļas, pasta, radiostaciju un televīzijas centri, studijas un citi uzņēmumi, organizācijas un iestādes;
Tirdzniecības un/vai pakalpojumu objektu apbūve;
 Aizsardzības un drošības iestāžu apbūve: Apbūve, ko veido aizsardzības spēku, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas dienesti un ugunsdzēsēju depo, kazarmas un citas valsts aizsardzības un drošības iestādes un to funkcijām nepieciešamās ēkas un būves;
Noliktavu apbūve.
Ņemot vērā valsts nekustamā īpašuma atrašanās vietu un atļauto izmantošanu, tas nav piemērots un nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valsts nekustamais īpašums ir nepieciešams Saulkrastu novada pašvaldībai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt valsts nekustamā īpašuma Saulkrastu pagastā, Saulkrastu novadā, atsavināšanu nododot bez atlīdzības pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai valsts nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nodotais valsts nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona minēto valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saulkrastu novada pašvaldība, pārņemot valsts nekustamo īpāšumu, izmantos to Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību – izpildes nodrošināšanai, proti, Vecās ielas uzturēšanai un publisko lietojuma tiesību nodrošināšanai.

Izbeidzoties nepieciešamībai Saulkrastu novada pašvaldībai izmantot nekustamo īpašumu iepriekš minētās autonomās funkcijas izpildei, nekustamais īpašums būs atdodams valstij visā tā sastāvā, t.i., kopā ar visiem neatdalāmiem uzlabojumiem, uz tā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Ņemot vērā, ka  valsts nekustamais īpašums ir dabā izbūvēta iela ar publisku piekļuvi tai un to  nav paredzēts izmantot saimnieciskās darbības veikšanai, tad nododot valsts nekustamo īpašumu Saulkrastu novada pašvaldības īpašumā nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, Rīkojuma projektu ievietojot  Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Saulkrastu novada pašvaldības iedzīvotāji, kā arī visas personas, kuras pārvietosies pa “Vecā iela”, Saulkrastu pagastā, Saulkrastu novadā.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Jebkurš tiesību subjekts - juridiska persona, kura pārvietosies pa “Vecā iela”, Saulkrastu pagastā, Saulkrastu novadā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumus, saistībā ar valsts nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Saulkrastu novada pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma uzturēšanu, segs Saulkrastu novada pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Tiesību akta projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija (valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi”), Saulkrastu novada pašvaldība.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses.
 Paskaidrojošie dokumenti, kuri satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi