23-TA-3108: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Sporta organizāciju finansēšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Izstrādes pamatojums
Sporta likuma 13. panta ceturtās daļas grozījumi
Apraksts
Likuma „Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" pavadošajā likumu grozījumu paketē iekļauti Sporta likuma 13. panta ceturtās daļas grozījumi, kas paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību un nosacījumus valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai atzītajām sporta federācijām, biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas paralimpiskā komiteja”. "Grozījumi Sporta likumā" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 393/Lp14) paredzēts, ka likums stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 15. punkts paredz modernizēt sporta nozari, piedāvājot sporta izglītības finansēšanas modeli, kas sniedz plašākas iespējas bērniem un jauniešiem. Pēc skaidriem un caurskatāmiem kritērijiem atbalstīt augstu sasniegumu sportu, tai skaitā olimpisko un paraolimpisko kustību.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2021.gadam" izstrādes procesā" (prot. Nr. 49 46.§) 21. punktu IZM dots uzdevums izvērtēt iespējas samazināt sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā un apgūšanā iesaistīto organizāciju skaitu atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam.
Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles veiktajā revīzijā "Vai biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja" rīcība, izlietojot piešķirtos valsts budžeta līdzekļus, ir efektīva, ekonomiska un atbilstoša paredzētajiem mērķiem?" (revīzijas lieta Nr.2.4.1-17/2020) IZM izteikts priekšlikums – strādājot pie sporta nozares finansēšanas un pārvaldības modeļa maiņas, ņemt vērā revīzijā konstatētos trūkumus sporta finansēšanas organizācijā, tai skaitā, lai novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku un iespēju sporta federācijām manipulēt ar iesniegto finansējuma izlietojuma atskaišu datiem, padarot izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma izlietojuma procesu.
Sporta likuma 13. panta ceturtās daļas grozījumi
Apraksts
Likuma „Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" pavadošajā likumu grozījumu paketē iekļauti Sporta likuma 13. panta ceturtās daļas grozījumi, kas paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt kārtību un nosacījumus valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai atzītajām sporta federācijām, biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas paralimpiskā komiteja”. "Grozījumi Sporta likumā" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 393/Lp14) paredzēts, ka likums stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācija par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 15. punkts paredz modernizēt sporta nozari, piedāvājot sporta izglītības finansēšanas modeli, kas sniedz plašākas iespējas bērniem un jauniešiem. Pēc skaidriem un caurskatāmiem kritērijiem atbalstīt augstu sasniegumu sportu, tai skaitā olimpisko un paraolimpisko kustību.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2021.gadam" izstrādes procesā" (prot. Nr. 49 46.§) 21. punktu IZM dots uzdevums izvērtēt iespējas samazināt sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā un apgūšanā iesaistīto organizāciju skaitu atbilstoši informatīvajā ziņojumā minētajam.
Izstrādes pamatojums
Valsts kontroles ieteikums
Apraksts
Valsts kontroles veiktajā revīzijā "Vai biedrības "Latvijas Olimpiskā komiteja" rīcība, izlietojot piešķirtos valsts budžeta līdzekļus, ir efektīva, ekonomiska un atbilstoša paredzētajiem mērķiem?" (revīzijas lieta Nr.2.4.1-17/2020) IZM izteikts priekšlikums – strādājot pie sporta nozares finansēšanas un pārvaldības modeļa maiņas, ņemt vērā revīzijā konstatētos trūkumus sporta finansēšanas organizācijā, tai skaitā, lai novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku un iespēju sporta federācijām manipulēt ar iesniegto finansējuma izlietojuma atskaišu datiem, padarot izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma izlietojuma procesu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt kārtību un nosacījumus valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai, Sporta likuma noteiktajā kārtībā atzītajām sporta federācijām, biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja”.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
"Grozījumi Sporta likumā" (Latvijas Republikas Saeimas reģ. Nr. 393) paredzēts, ka likums stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, tādēļ arī noteikumu projektam jāstājas spēkā 2024. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sporta likuma 5. panta pirmo daļu Izglītības un zinātnes ministrija pilda valsts pārvaldes funkcijas sporta nozarē. Saskaņā ar Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumiem Nr. 528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums” ministrijas kompetencē ir izstrādāt un īstenot sporta nozares finansēšanas stratēģiju (5.21.4 apakšpunkts) un atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajai apropriācijai administrēt sportam piešķirtos valsts budžeta līdzekļus (5.21.5 apakšpunkts).
Valsts budžeta finansējums Sporta likumā noteiktajā kārtībā atzīto sporta federāciju darbībai un uzdevumu nodrošināšanai tiek piešķirts ar vairāku nevalstisko organizāciju starpniecību, no valsts budžeta līdzekļiem sedzot šo organizāciju administratīvos izdevumus, kas ir saistīti ar valsts budžeta līdzekļu sadalījumu. Esošā valsts budžeta finansējuma sadalīšanas sistēma ir sarežģīta un sazarota, sporta federācijas saņem finansējumu no vairākām starpniekorganizācijām, kas veido nepamatoti lielus administratīvus izdevumus, apgrūtina kontroli par valsts budžeta finansējuma izlietojumu un rada dubultfinansējuma saņemšanas riskus.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 40 43.§) „Informatīvais ziņojums “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025., un 2026. gadiem” 29. punktu ir atbalstīts IZM priekšlikums ar 2024. gada 1. janvāri izveidot jaunu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammu 09.07.00 “Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam”, vienlaikus apvienojot Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 09.09.00 “Sporta federācijas un sporta pasākumi”, 09.16.00 “Dotācijas nacionālās nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā”, 09.17.00 “Dotācijas komandu sporta spēļu izlašu nodrošināšanai”, 09.21.00 “Augstas klases sasniegumu sports” un 09.25.00 “Dotācija biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” pielāgotā sporta attīstībai. IZM valsts budžeta apakšprogrammā 09.07.00 “Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” 2024.gadam ir plānots finansējums 17 917 415 euro apmērā un saskaņā ar budžeta paskaidrojumā sniegto informāciju šīs apakšprogrammas mērķi ir:
1. sniegt atbalstu atzīto sporta federāciju, biedrības “Latvijas Olimpiskā komiteja” (LOK), biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome” (LSFP) un biedrības “Latvijas Paralimpiskā komiteja” (LPK) Sporta likumā deleģēto uzdevumu nodrošināšanai;
2. nodrošināt augstas klases sasniegumu sporta atbalstu. Atbalstīt dažāda līmeņa sporta sacensību (t.sk. starptautisku sporta sacensību) organizēšanu Latvijā un Latvijas sportistu dalību dažāda līmeņa sporta sacensībās ārzemēs;
3. finansiāli nodrošināt valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās;
4. atbalstīt nacionālas nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanu Latvijā, tādējādi veicinot ne tikai attiecīgā sporta veida attīstību, bet arī veicinot valsts ekonomisko attīstību un popularizējot Latviju ārvalstīs;
5. nodrošināt, lai talantīgie sportisti varētu sagatavoties un startēt Olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos (t.sk. sporta spēļu atlases turnīros un finālsacensībās), kā arī sniegt atbalstu Latvijas sporta veterāniem un bijušajiem olimpiešiem);
6. sniegt atbalstu pielāgotā sporta attīstībai, tādējādi nodrošinot, lai cilvēki ar invaliditāti varētu nodarboties ar sportu atbilstoši viņu interesēm un spējām iesaistīties pielāgotās sporta aktivitātēs, atbalstot labāko sportistu ar invaliditāti startus Paralimpiskajās spēlēs, Nedzirdīgo spēlēs (Deaflympics), Speciālās Olimpiādes spēlēs, kā arī pasaules un Eiropas čempionātos.
Valsts budžeta finansējums Sporta likumā noteiktajā kārtībā atzīto sporta federāciju darbībai un uzdevumu nodrošināšanai tiek piešķirts ar vairāku nevalstisko organizāciju starpniecību, no valsts budžeta līdzekļiem sedzot šo organizāciju administratīvos izdevumus, kas ir saistīti ar valsts budžeta līdzekļu sadalījumu. Esošā valsts budžeta finansējuma sadalīšanas sistēma ir sarežģīta un sazarota, sporta federācijas saņem finansējumu no vairākām starpniekorganizācijām, kas veido nepamatoti lielus administratīvus izdevumus, apgrūtina kontroli par valsts budžeta finansējuma izlietojumu un rada dubultfinansējuma saņemšanas riskus.
Ar Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 40 43.§) „Informatīvais ziņojums “Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2024., 2025., un 2026. gadiem” 29. punktu ir atbalstīts IZM priekšlikums ar 2024. gada 1. janvāri izveidot jaunu Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 09.00.00 “Sports” apakšprogrammu 09.07.00 “Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam”, vienlaikus apvienojot Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 09.09.00 “Sporta federācijas un sporta pasākumi”, 09.16.00 “Dotācijas nacionālās nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanai Latvijā”, 09.17.00 “Dotācijas komandu sporta spēļu izlašu nodrošināšanai”, 09.21.00 “Augstas klases sasniegumu sports” un 09.25.00 “Dotācija biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” pielāgotā sporta attīstībai. IZM valsts budžeta apakšprogrammā 09.07.00 “Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam” 2024.gadam ir plānots finansējums 17 917 415 euro apmērā un saskaņā ar budžeta paskaidrojumā sniegto informāciju šīs apakšprogrammas mērķi ir:
1. sniegt atbalstu atzīto sporta federāciju, biedrības “Latvijas Olimpiskā komiteja” (LOK), biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome” (LSFP) un biedrības “Latvijas Paralimpiskā komiteja” (LPK) Sporta likumā deleģēto uzdevumu nodrošināšanai;
2. nodrošināt augstas klases sasniegumu sporta atbalstu. Atbalstīt dažāda līmeņa sporta sacensību (t.sk. starptautisku sporta sacensību) organizēšanu Latvijā un Latvijas sportistu dalību dažāda līmeņa sporta sacensībās ārzemēs;
3. finansiāli nodrošināt valsts izlases komandu sporta spēlēs sagatavošanos un piedalīšanos Eiropas un pasaules čempionātu un olimpisko spēļu atlases turnīros un finālsacensībās;
4. atbalstīt nacionālas nozīmes starptautisku sporta pasākumu organizēšanu Latvijā, tādējādi veicinot ne tikai attiecīgā sporta veida attīstību, bet arī veicinot valsts ekonomisko attīstību un popularizējot Latviju ārvalstīs;
5. nodrošināt, lai talantīgie sportisti varētu sagatavoties un startēt Olimpiskajās spēlēs, pasaules un Eiropas čempionātos (t.sk. sporta spēļu atlases turnīros un finālsacensībās), kā arī sniegt atbalstu Latvijas sporta veterāniem un bijušajiem olimpiešiem);
6. sniegt atbalstu pielāgotā sporta attīstībai, tādējādi nodrošinot, lai cilvēki ar invaliditāti varētu nodarboties ar sportu atbilstoši viņu interesēm un spējām iesaistīties pielāgotās sporta aktivitātēs, atbalstot labāko sportistu ar invaliditāti startus Paralimpiskajās spēlēs, Nedzirdīgo spēlēs (Deaflympics), Speciālās Olimpiādes spēlēs, kā arī pasaules un Eiropas čempionātos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojumu Nr. 397) 1.2. uzdevums kā vienu no prioritāriem pamatnostādņu uzdevumiem paredz īstenot sporta nozares finansēšanas pārvaldības un administratīvās pārvaldības modeļa reformu, būtiski samazinot sporta nozarei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanā iesaistīto organizāciju skaitu (nodrošinot, ka sporta federācija pamatdarbības finansējumu saņem no vienas organizācijas ar vienu līgumu), kā arī stiprinot atzītās sporta federācijas lomu sporta veidam paredzēto valsts budžeta līdzekļu pārvaldībā.
Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reformas īstenošana izriet no (1) Valdības deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 15. punkta, kas paredz modernizēt sporta nozari, piedāvājot sporta izglītības finansēšanas modeli, kas sniedz plašākas iespējas bērniem un jauniešiem. (2) Iepriekšējas vadības deklarācijas rīcības plāna 171.3. uzdevums. (3) Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdē saistībā ar valsts budžeta izdevumu pārskatīšanu IZM dotā uzdevuma prot. Nr. 49 46.§, 21. punkts. (4) Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam 1.2. uzdevuma. Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reforma tiek īstenota, lai novērstu IZM, Finanšu ministrijas un Valsts kontroles konstatētos trūkumus un nepilnības, novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku, padarītu izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma saņemšanas un izlietojuma procesu, nodrošinātu lietderīgu rīcību ar valsts budžeta līdzekļiem, kā arī iespēju robežās mazinātu uzticēto uzdevumu administrēšanai nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu apjomu.
Problēmas apraksts
Līdzekļi, kas tiek piešķirti sporta federācijām ir dotācija sporta federāciju darbībai, un sporta federācijām Sporta likumā nav noteikti valsts pārvaldes uzdevumi. Biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome” ir Sporta likumā noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, kam tiek piešķirts finansējums no sporta budžeta (piemēram, "Sporta federāciju kontrole"). Biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” ir Sporta likumā noteiktas programmas, kam saskaņā ar apstiprināto budžetu un ministrijas lēmumu tiek piešķirti līdzekļi to realizācijai. Līdzekļi, kas tiek piešķirti biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” ir dotācija biedrības darbībai, biedrība “Latvijas Paralimpiskā komiteja” Sporta likumā nav noteikti valsts pārvaldes uzdevumi.
Sporta federācijām dotāciju piešķiršanas funkciju iepriekš veica biedrība “Latvijas Sporta federāciju padome” saskaņā ar sadarbības līgumu, biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome” apstiprināto un ministrijas saskaņoto nolikumu un kritērijiem, bet turpmāk valsts budžeta finansējumu piešķirs ministrija saskaņā ar ministrijas apstiprināto nolikumu un kritērijiem (kas ir saskaņoti Latvijas Nacionālo sporta padomi). Sporta federācijām piešķiramais finansējums nepienākas saskaņā ar Sporta likumu, bet tas, ko piešķir, balstoties un noteikumiem un kritērijiem.
Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reformas īstenošana izriet no (1) Valdības deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 15. punkta, kas paredz modernizēt sporta nozari, piedāvājot sporta izglītības finansēšanas modeli, kas sniedz plašākas iespējas bērniem un jauniešiem. (2) Iepriekšējas vadības deklarācijas rīcības plāna 171.3. uzdevums. (3) Ministru kabineta 2020. gada 18. augusta sēdē saistībā ar valsts budžeta izdevumu pārskatīšanu IZM dotā uzdevuma prot. Nr. 49 46.§, 21. punkts. (4) Sporta politikas pamatnostādņu 2022.-2027. gadam 1.2. uzdevuma. Sporta nozares finansēšanas pārvaldības reforma tiek īstenota, lai novērstu IZM, Finanšu ministrijas un Valsts kontroles konstatētos trūkumus un nepilnības, novērstu dubultā finansējuma saņemšanas risku, padarītu izsekojamu un saprotamu valsts budžeta finansējuma saņemšanas un izlietojuma procesu, nodrošinātu lietderīgu rīcību ar valsts budžeta līdzekļiem, kā arī iespēju robežās mazinātu uzticēto uzdevumu administrēšanai nepieciešamo valsts budžeta līdzekļu apjomu.
Problēmas apraksts
Līdzekļi, kas tiek piešķirti sporta federācijām ir dotācija sporta federāciju darbībai, un sporta federācijām Sporta likumā nav noteikti valsts pārvaldes uzdevumi. Biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome” ir Sporta likumā noteikti valsts pārvaldes uzdevumi, kam tiek piešķirts finansējums no sporta budžeta (piemēram, "Sporta federāciju kontrole"). Biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” ir Sporta likumā noteiktas programmas, kam saskaņā ar apstiprināto budžetu un ministrijas lēmumu tiek piešķirti līdzekļi to realizācijai. Līdzekļi, kas tiek piešķirti biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” ir dotācija biedrības darbībai, biedrība “Latvijas Paralimpiskā komiteja” Sporta likumā nav noteikti valsts pārvaldes uzdevumi.
Sporta federācijām dotāciju piešķiršanas funkciju iepriekš veica biedrība “Latvijas Sporta federāciju padome” saskaņā ar sadarbības līgumu, biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome” apstiprināto un ministrijas saskaņoto nolikumu un kritērijiem, bet turpmāk valsts budžeta finansējumu piešķirs ministrija saskaņā ar ministrijas apstiprināto nolikumu un kritērijiem (kas ir saskaņoti Latvijas Nacionālo sporta padomi). Sporta federācijām piešķiramais finansējums nepienākas saskaņā ar Sporta likumu, bet tas, ko piešķir, balstoties un noteikumiem un kritērijiem.
Risinājuma apraksts
Noteikt, ka ar 2024. gada 1. janvāri valsts finansējumu Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” centralizēti administrē IZM.
IZM vērtējumā Apakšprogrammas turpmāka realizācija IZM ietvaros būtu efektīvākais risinājums, kas ļautu nodrošināt efektīvu un caurspīdīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, izslēdzot dubultā finansējuma iespēju, samazinātu valsts budžeta līdzekļu administrēšanas izdevumus un veidotu priekšnosacījumus “viena organizācija - viens līgums” principa ieviešanai. Pirmkārt, IZM, sadarbībā ar sporta nozares pārstāvjiem un nevalstiskām organizācijām, izstrādājot sporta federāciju finansējuma kritērijus, nodrošinās gan ekspertīzi, gan arī ieinteresēto personu iesaisti, kā rezultātā tiks izveidots uz ilgtermiņa attīstību vērsts sporta finansēšanas modelis, ko izskata un saskaņo Latvijas Nacionālā sporta padome. IZM, realizējot Apakšprogrammu, būs jānodrošina finansējuma sadalījums atbilstoši apstiprinātājiem kritērijiem un konkursu nolikumiem, vienlaikus, veicot programmas un finansējuma izlietojuma uzraudzības funkciju. Valsts budžeta apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" ietvaros sporta federācijām sadalāmais finansējums saskaņā ar apstiprinātiem kritērijiem, indikatīvi sastāda EUR 3 000 000 , kas par 50% vairāk, salīdzinot kā iepriekšējos gados. Otrkārt, šāds pārvaldības modelis nenonāk pretrunā ar valsts pārvaldes reformu virzienu, kas paredz nodarbināto skaita samazinājumu, jo neprasa papildu valsts budžeta finansējumu, kā arī samazināsies faktiskais valsts budžeta programmas administrēšanai nodarbināto skaits, turklāt nodrošinot būtisku valsts budžeta līdzekļu ietaupījumu. Ieviešot jauno pārvaldības modeli, IZM netiks veidotas jaunas štata vienības. Treškārt, mainot esošo sporta pārvaldības un finansēšanas modeli, ņemot vērā nevalstisko organizāciju būtisku administratīvo funkciju samazinājumu, 2024. gadā, slēdzot sadarbības līgumus ar sporta organizācijām, ir paredzams būtisks administratīvo izdevumu samazinājums. Sporta pārvaldības un finansēšanas modeļa plānotās izmaiņas ļaus ietaupīt vairāk kā 300 000 euro (administratīvo izdevumu ietaupījums), līdzekļus novirzot sporta federāciju finansēšanai un Sporta politikas pamatnostādņu uzdevumu īstenošanai.
Tiesiskās noteiktības princips uzliek valstij pienākumu nodrošināt tiesisko attiecību noteiktību un stabilitāti, kā arī ievērot tiesiskās paļāvības principu, lai veicinātu indivīda uzticību valstij un likumam (Satversmes tiesas 2004. gada 25. oktobra sprieduma lietā Nr. 2004-03-01 9.2. apakšpunkts). Tiesiskās noteiktības princips paredz, ka likumdevējam jānodrošina valsts iedzīvotājiem pieņemams laika posms, lai sagatavotos attiecīgā juridiskā instrumenta pieņemšanai no tā publicēšanas datuma. Līdz ar to, lai nodrošinātu sporta federācijām, atbilstoši apstiprinātājiem kritērijiem finansējuma piešķiršanas nepārtrauktību un tiesisku skaidrību par iesnieguma iesniegšanas kārtību, vērtēšanas komisijas izveidi un lēmumu pieņemšanas kārtību no 2024. gada 1. janvāra, IZM izstrādāja, saskaņoja ar nozari un iesniedza izskatīšanai 2023. gada 6. decembra Latvijas Nacionālā sporta padomes sēdē finansējuma piešķiršanas kritērijus sporta federācijām. Savukārt noteikumu projekts paredz Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām biedrībai “Latvijas Sporta federāciju Padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” iesniegt finansējuma saņemšanas pieteikumu līdz 2024. gada 10. janvārim.
Noteikumu projektā minētā iesniegumu vērtēšanas komisija tiks izveidota ar izglītības un zinātnes ministra rīkojumu atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam. Iesniegumu vērtēšanas komisija būs piecu locekļu sastāvā, kurā tiks iekļauti IZM darbinieki un kurai būs iespējams piesaistīt neatkarīgus ekspertus bez balss tiesībām. Šis rīkojums stāsies spēkā vienlaikus ar noteikumu projektu.
Risinājuma apraksts
Lēmumus attiecībā uz sporta federācijām un biedrību “Latvijas Paralimpiskā komiteja” pieņems Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībai, bet attiecībā uz biedrību “Latvijas Sporta federāciju Padome”, biedrību “Latvijas Olimpiskā komiteja” Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
IZM vērtējumā Apakšprogrammas turpmāka realizācija IZM ietvaros būtu efektīvākais risinājums, kas ļautu nodrošināt efektīvu un caurspīdīgu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, izslēdzot dubultā finansējuma iespēju, samazinātu valsts budžeta līdzekļu administrēšanas izdevumus un veidotu priekšnosacījumus “viena organizācija - viens līgums” principa ieviešanai. Pirmkārt, IZM, sadarbībā ar sporta nozares pārstāvjiem un nevalstiskām organizācijām, izstrādājot sporta federāciju finansējuma kritērijus, nodrošinās gan ekspertīzi, gan arī ieinteresēto personu iesaisti, kā rezultātā tiks izveidots uz ilgtermiņa attīstību vērsts sporta finansēšanas modelis, ko izskata un saskaņo Latvijas Nacionālā sporta padome. IZM, realizējot Apakšprogrammu, būs jānodrošina finansējuma sadalījums atbilstoši apstiprinātājiem kritērijiem un konkursu nolikumiem, vienlaikus, veicot programmas un finansējuma izlietojuma uzraudzības funkciju. Valsts budžeta apakšprogrammas 09.07.00 "Dotācijas sporta organizāciju, programmu un pasākumu atbalstam" ietvaros sporta federācijām sadalāmais finansējums saskaņā ar apstiprinātiem kritērijiem, indikatīvi sastāda EUR 3 000 000 , kas par 50% vairāk, salīdzinot kā iepriekšējos gados. Otrkārt, šāds pārvaldības modelis nenonāk pretrunā ar valsts pārvaldes reformu virzienu, kas paredz nodarbināto skaita samazinājumu, jo neprasa papildu valsts budžeta finansējumu, kā arī samazināsies faktiskais valsts budžeta programmas administrēšanai nodarbināto skaits, turklāt nodrošinot būtisku valsts budžeta līdzekļu ietaupījumu. Ieviešot jauno pārvaldības modeli, IZM netiks veidotas jaunas štata vienības. Treškārt, mainot esošo sporta pārvaldības un finansēšanas modeli, ņemot vērā nevalstisko organizāciju būtisku administratīvo funkciju samazinājumu, 2024. gadā, slēdzot sadarbības līgumus ar sporta organizācijām, ir paredzams būtisks administratīvo izdevumu samazinājums. Sporta pārvaldības un finansēšanas modeļa plānotās izmaiņas ļaus ietaupīt vairāk kā 300 000 euro (administratīvo izdevumu ietaupījums), līdzekļus novirzot sporta federāciju finansēšanai un Sporta politikas pamatnostādņu uzdevumu īstenošanai.
Tiesiskās noteiktības princips uzliek valstij pienākumu nodrošināt tiesisko attiecību noteiktību un stabilitāti, kā arī ievērot tiesiskās paļāvības principu, lai veicinātu indivīda uzticību valstij un likumam (Satversmes tiesas 2004. gada 25. oktobra sprieduma lietā Nr. 2004-03-01 9.2. apakšpunkts). Tiesiskās noteiktības princips paredz, ka likumdevējam jānodrošina valsts iedzīvotājiem pieņemams laika posms, lai sagatavotos attiecīgā juridiskā instrumenta pieņemšanai no tā publicēšanas datuma. Līdz ar to, lai nodrošinātu sporta federācijām, atbilstoši apstiprinātājiem kritērijiem finansējuma piešķiršanas nepārtrauktību un tiesisku skaidrību par iesnieguma iesniegšanas kārtību, vērtēšanas komisijas izveidi un lēmumu pieņemšanas kārtību no 2024. gada 1. janvāra, IZM izstrādāja, saskaņoja ar nozari un iesniedza izskatīšanai 2023. gada 6. decembra Latvijas Nacionālā sporta padomes sēdē finansējuma piešķiršanas kritērijus sporta federācijām. Savukārt noteikumu projekts paredz Sporta likumā noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām biedrībai “Latvijas Sporta federāciju Padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja” iesniegt finansējuma saņemšanas pieteikumu līdz 2024. gada 10. janvārim.
Noteikumu projektā minētā iesniegumu vērtēšanas komisija tiks izveidota ar izglītības un zinātnes ministra rīkojumu atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam. Iesniegumu vērtēšanas komisija būs piecu locekļu sastāvā, kurā tiks iekļauti IZM darbinieki un kurai būs iespējams piesaistīt neatkarīgus ekspertus bez balss tiesībām. Šis rīkojums stāsies spēkā vienlaikus ar noteikumu projektu.
Risinājuma apraksts
Lēmumus attiecībā uz sporta federācijām un biedrību “Latvijas Paralimpiskā komiteja” pieņems Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībai, bet attiecībā uz biedrību “Latvijas Sporta federāciju Padome”, biedrību “Latvijas Olimpiskā komiteja” Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Veicot IZM noslēgto sadarbības līgumu analīzi, tika konstatēts, ka LOK un LSFP, Sporta likuma ietvaros deleģēto uzdevumu nodrošināšanai un valsts budžeta līdzekļu tālākas sadalīšanas administratīvie izdevumi, kas tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem 2022. gadā, ir 906 190 euro apmērā, tai skaitā LOK - 485 520 euro, LSFP - 420 670 euro. Papildus Sporta likuma ietvaros deleģēto uzdevumu nodrošināšanas un valsts budžeta līdzekļu tālākas sadalīšanas administratīvajiem izdevumiem, no valsts budžeta līdzekļiem, esošās sporta pārvaldības un finansējuma sistēmas ietvaros tiek apmaksāti arī citu organizāciju administratīvie izdevumi, kas netiek uzskaitīti IZM līgumos. Biedrības “Latvijas Olimpiešu sociālais fonds” (turpmāk - LOSF) valsts budžeta līdzekļu administrēšanas izdevumi, apmaksājot 1 valdes locekļa un 2 darbinieku darbu 2022. gadā sastādīja 109 382 euro, savukārt 2023. gada vidū LOSF valdes locekļu skaits tika palielināts līdz 3 cilvēku sastāvam. SIA “Latvijas Olimpiskā vienība” (turpmāk - LOV), kuras ieņēmumus par 94,7 % (2022. gada dati) ar LOK starpniecību veido valsts budžeta līdzekļu dotācija, administrācijas izmaksas (divi valdes locekļi) 2022. gadā bija 146 789 euro. Kopējais nevalstisko organizāciju deleģēto uzdevumu nodrošināšanas un valsts budžeta programmas 09.00.00. “Sports” līdzekļu sadalīšana ar nevalstisko organizāciju starpniecību administratīvo izmaksu apmērs 2022. gadā bija vismaz 1 162 361 euro. 2023. gadā LOK administratīvās izmaksas pieauga par 16% un saskaņā ar sadarbības līgumiem ar IZM tās tiek plānotas 563 600 euro apmērā, savukārt LSFP administratīvās izmaksas pieauga par 7% un 2023. gadā, saskaņā ar sadarbības līgumiem ar IZM tās tiek plānotas 450 590 euro apmērā. Kopējās administratīvās izmaksas deleģēto uzdevumu nodrošināšanai un valsts budžeta programmas 09.00.00.”Sports” līdzekļu sadalīšanai ar nevalstisko organizāciju starpniecību 2023. gadā var sasniegt 1 300 000 euro.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzītās sporta federācijas, biedrību “Latvijas Sporta federāciju padome”, biedrību “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrību “Latvijas Paralimpiskā komiteja”. Ar regulējumu tiek noteikta cita iestāde, kurā pieteikumi iesniedzami, tādējādi būtībā šai grupai administratīvais slogs paliek nemainīgs.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
-300 000,00
nevalstiskās organizācijas
samazinās
Vērtības nozīme:
300 000,00
eur
1,00
1
1
2
1
1
-300 000,00
Tiesiskais regulējums ietekmēs valsts budžeta finansējuma piešķiršanas kārtību sporta organizāciju pamatdarbības nodrošināšanai, ar mērķi samazināt valsts budžeta finansējuma sadalīšanas administratīvas izmaksas. Tiek paredzēts nodrošināt vismaz 300 000 euro administratīvo izmaksu ekonomiju, novirzot līdzekļu bērnu un jauniešu sporta aktivitātēm.
Kopā
-300 000,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome", Latvijas Olimpiskā komitejaCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
08.11.2023 LSFP valdes sēde
Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
16.11.2023 LSFP veidota darba grupa
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
01.11.2023 LOK Izpildkomitejas un Sporta komisijas kopsēde
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sporta finansēšanas un pārvaldības modeļa izmaiņas un noteikumu projekts tika izskatīts sporta federāciju veidotās darba grupās, biedrības “Latvijas Sporta federācija ” 2023. gada 8. novembra valdes sēdē, biedrības “Latvijas Sporta federāciju padomes” veidotas darba grupas un Izglītības un zinātnes ministrijas 2023. gada 16. novembra kopējā sēdē, biedrības “Latvijas Olimpiskā komiteja” 2023. gada 1. novembra Izpildkomitejas un Sporta komisijas apvienotajā sēdē.
Biedrības “Latvijas Sporta federāciju padomes” 2023. gada 8. novembra valdes sēdes protokols, ar kuru tika pieņemta zināšanai informācija par plānotajā sporta nozares pārvaldības un finansēšanas izmaiņām un tika nolemts izveidot darba grupu finansējuma sadalīšanas kritēriju saskaņošanai ar Izglītības un zinātnes ministriju. Biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome” veidotas darba grupas un izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta 2023. gada 16. novembra sēdes protokols, ar kuru tika nolemts pieņemt zināšanai informāciju par sporta nozares pārvaldības un finansēšanas izmaiņām, Ministru kabineta noteikumiem un finansējuma sadalīšanas principiem un kritērijiem. Tika saņemti 2 iebildumi par prioritāri atbalstāmo sporta veidu skaitu.
Biedrības “Latvijas Olimpiskā komiteja” 2023. gada 1. novembra Izpildkomitejas un Sporta komisijas apvienotas sēdes protokols ar kuru zināšanai tika pieņemtas informācijas par plānotajām sporta nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa izmainām.
Biedrības “Latvijas Sporta federāciju padomes” 2023. gada 8. novembra valdes sēdes protokols, ar kuru tika pieņemta zināšanai informācija par plānotajā sporta nozares pārvaldības un finansēšanas izmaiņām un tika nolemts izveidot darba grupu finansējuma sadalīšanas kritēriju saskaņošanai ar Izglītības un zinātnes ministriju. Biedrības “Latvijas Sporta federāciju padome” veidotas darba grupas un izglītības un zinātnes ministrijas Sporta departamenta 2023. gada 16. novembra sēdes protokols, ar kuru tika nolemts pieņemt zināšanai informāciju par sporta nozares pārvaldības un finansēšanas izmaiņām, Ministru kabineta noteikumiem un finansējuma sadalīšanas principiem un kritērijiem. Tika saņemti 2 iebildumi par prioritāri atbalstāmo sporta veidu skaitu.
Biedrības “Latvijas Olimpiskā komiteja” 2023. gada 1. novembra Izpildkomitejas un Sporta komisijas apvienotas sēdes protokols ar kuru zināšanai tika pieņemtas informācijas par plānotajām sporta nozares pārvaldības un finansēšanas modeļa izmainām.
6.4. Cita informācija
Notikušas konsultācijas ar vairāk, ka 30 atzītajām sporta federācijām, no kurām pārliecinošs vairākums paudis atbalstu ar regulējumu noteiktā risinājuma ieviešanai.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības un zinātnes ministrija
neietekmē
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Tiks paplašināta Izglītības un zinātnes ministrijas kompetence un funkcionalitāte, valsts budžeta finansējuma sadalīšanai, Sporta likuma noteiktā kārtībā atzītajām sporta federācijām, biedrībai “Latvijas Sporta federāciju padome”, biedrībai “Latvijas Olimpiskā komiteja” un biedrībai “Latvijas Paralimpiskā komiteja”.
Tiks izveidota finansējuma sadalīšanas komisija.
Tiks izveidota finansējuma sadalīšanas komisija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks samazināts valsts budžeta finansējuma sadalīšanas procesā iesaistīto organizāciju skaits. Tiks nodrošināta viena federācija – viens līgums principa ieviešana.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Vienkāršosies Izglītības un zinātnes ministrijas kontroles funkcijas par valsts budžeta līdzekļu izlietošanu, slēdzot vienotu līgumu ar sporta federācijām.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi