Anotācija (ex-ante)

23-TA-2830: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumos Nr. 93 "Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, kura atvaļināta no dienesta sakarā ar noteiktajām prasībām neatbilstošu veselības stāvokli, saņem apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz pilnveidot Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra  noteikumu Nr. 93 “Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi, kura atvaļināta no dienesta sakarā ar noteiktajām prasībām neatbilstošu veselības stāvokli, saņem apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus” (turpmāk – noteikumi Nr. 93) tiesisko regulējumu attiecībā uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajām sociālajām garantijām atvaļinātām Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālo dienesta pakāpi (turpmāk – atvaļinātas amatpersonas).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projektu mērķis ir pilnveidot noteikumu Nr. 93 tiesisko regulējumu, paplašinot atvaļinātām amatpersonām iespējas saņemt apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Spēkā stāšanās termiņš noteikts, ievērojot Ministru kabinets 2023. gada 26. septembra sēdē pieņemto informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam” (23-TA-2414, MK 26.09.2023. prot. Nr.47, 43. §), kurš paredz piešķirt papildu finansējumu no 2024.gada.
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 39.panta otro daļu atvaļinātām amatpersonām ir tiesības saņemt apmaksātu veselības aprūpi. Atvaļinātām amatpersonām apmaksātas veselības aprūpes saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un apmaksas kārtību nosaka noteikumi Nr. 93.
Sociālās garantijas, tajā skaitā iespēja saņemt apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus (tajā skaitā, pēc atvaļināšanas no dienesta sakarā ar noteiktajām prasībām neatbilstošu veselības stāvokli), ir daļa no amatpersonu atlīdzības sistēmas un ir uzskatāma par būtisku motivējošo rīku. Sociālo garantiju nodrošināšana motivē uzsākt un turpināt dienestu, tādējādi sekmējot valsts iekšējās drošības stiprināšanu un  iekšlietu nozares stratēģiskā mērķa sasniegšanu. Tāpēc amatpersonu un atvaļinātu amatpersonu veselības aprūpes pieejamības uzlabošanas pasākumiem ir nozīmīga loma profesionālu, motivētu, uz attīstību orientētu, amatpersonu piesaistē iekšlietu dienestos.
Apmaksātas veselības aprūpes pieejamība cieši saistīta ar ietekmi uz atvaļinātu amatpersonu veselības stāvokli un vērsta uz mērķi veicināt un saglabāt veselību, spēju paātrināt un veicināt atveseļošanos slimību vai traumu gadījumā.
Noteikumi Nr. 93 nosaka apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, kā arī apjomu, kādā atvaļinātām amatpersonām tiek kompensēti veselības aprūpes pakalpojumu izdevumi, kurus atvaļināta amatpersona ir apmaksājusi no saviem līdzekļiem. Ir būtiski pastāvīgi aktualizēt minēto apmaksājamo veselības aprūpes pakalpojumu klāstu, ņemot vērā ārstniecības pakalpojumu pieejamību un metodes. Šobrīd ir spēkā 2016.gadā noteiktie kompensējamo izdevumu limiti. Kopš 2016.gada būtiski ir palielinājušās veselības aprūpes pakalpojumu cenas, kas turpina strauji paaugstināties inflācijas ietekmē. Līdz ar to, šobrīd noteiktais atvaļinātām amatpersonām kompensējamais veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu apmērs nesekmē veselības aprūpes pieejamību, veselības saglabāšanu un uzturēšanu.
Ministru kabinets 2023. gada 26. septembra sēdē pieņēma informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam” (23-TA-2414, MK 26.09.2023. prot. Nr.47, 43. §), kurš tostarp paredz piešķirt papildu finansējumu 2 580 156 euro apmērā Iekšlietu ministrijai valsts budžeta apakšprogrammā 38.05.00 “Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība” valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības paaugstināšanai amatpersonām, paaugstinot veselības aprūpes kompensāciju limitus. Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība amatpersonām un atvaļinātām amatpersonām skatāma kontekstā. Šim mērķim finansējums tiek piešķirts un izlietots kopējā valsts budžeta apakšprogrammā un veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi atvaļinātām amatpersonām tiek pielīdzināti pakalpojumu apmaksas nosacījumiem amatpersonām.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr.93 nosaka apjomu, kādā atvaļinātām amatpersonām tiek kompensēti veselības aprūpes pakalpojumu izdevumi, kurus atvaļināta amatpersona ir apmaksājusi no saviem līdzekļiem. Kā minēts iepriekš, šobrīd ir spēkā 2016.gadā noteiktie kompensējamo izdevumu limiti, kas paredz, ka maksas veselības aprūpes pakalpojumu, kuri netiek apmaksāti no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, kas piešķirti Veselības ministrijas veselības aprūpes nodrošināšanas programmai, izdevumus atvaļinātām amatpersonām kompensē ne vairāk kā 250 euro apmērā kalendāra gadā, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumu izdevumus - ne vairāk kā 200 euro apmērā kalendāra gadā un medikamentu iegādes, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā, izdevumus - ne vairāk kā 75 euro apmērā kalendāra gadā.
Kopš 2016.gada būtiski ir palielinājušās veselības aprūpes pakalpojumu cenas, kas turpina strauji paaugstināties inflācijas ietekmē. Lai daļēji kompensētu veselības aprūpes pakalpojumu un medikamentu cenu pieaugumu, ir nepieciešams palielināt noteiktos izdevumu kompensācijas limitus.
Tāpat, ir būtiski pilnveidot tiesisko regulējumu attiecībā uz atsevišķiem veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumiem un apmaksājamo pakalpojumu klāstu.
Saskaņā ar noteikumiem Nr.93 atvaļinātām amatpersonām kompensē izdevumus par tādu ārstniecības personas izrakstītu medikamentu iegādi, kuri iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā, ja to izmantošanu ārstniecības persona ir rekomendējusi ārstēšanās procesā. Tai pat laikā, netiek paredzēta izdevumu kompensēšana, ja ārstniecības procesā ir rekomendēta aptiekā izgatavojamo zāļu lietošana. Minētais rada nepamatotus ierobežojumus medikamentu izdevumu kompensēšanai, jo arī izgatavojamās zāles rekomendē ārstniecības persona, izrakstot recepti to  pagatavošanai aptiekā, un šādu zāļu iegādes izdevumi pēc būtības ir pielīdzināmi to medikamentu iegādes izdevumiem, kuru izdevumi šobrīd atvaļinātām amatpersonām tiek kompensēti un ir iekļauti Latvijas Republikas zāļu reģistrā.
Noteikumi Nr.93 nosaka veselības aprūpes pakalpojumus, kuru izdevumus atvaļinātai amatpersonai neapmaksā un nekompensē. Tostarp atvaļinātai amatpersonai neapmaksā un nekompensē izdevumus par ārstniecību, kurā izmantotas netradicionālās, tai skaitā komplementārās, medicīnas metodes. Papildinošās (komplementārās) medicīnas metodes ir iekļautas Nacionālā veselības dienesta uzturētajā Ārstniecībā izmantojamo medicīnisko tehnoloģiju datu bāzē[1]. Viena no šādām metodēm ir arī manuālā terapija, kas ir vērsta uz cilvēka balsta un kustību sistēmas funkcionālo traucējumu mazināšanu un novēršanu. Manuālā terapija ārstē funkcionālos traucējumus locītavās un/vai mīkstajos audos, kas izraisa sāpes un samazina kustību amplitūdu.
Šāda terapija būtu atbalstāma atvaļinātu amatpersonu ārstēšanas procesā kā papildinoša blakusterapija, tostarp pēc operācijām vai traumām, lai nodrošinātu sekmīgāku veselības un fizisko spēju atjaunošanu un uzturēšanu.
Tāpat, ņemot vērā atvaļinātu amatpersonu dienesta laikā gūto traumatisma un saslimšanu dinamiku, kā papildinoša blakusterapija ir osteopātija, kas balstās uz cilvēka ķermeņa biomehānikas principiem un ir izmantojama muskuļu un skeleta, iekšējo orgānu, šķidrumu cirkulācijas, nervu impulsu mobilitātes veicināšanā un atsevišķos gadījumos var tikt lietotas kā alternatīva ķirurģiska rakstura ārstēšanas metodēm.
Saskaņā ar noteikumiem Nr.93 atvaļinātai amatpersonai neapmaksā un nekompensē izdevumus par pakalpojumiem, kas saistīti ar kosmetoloģiju un estētisko ķirurģiju, jo šādi pakalpojumi pēc būtības nav saistīti ar ietekmi uz atvaļinātas amatpersonas veselības stāvokli un nav vērsti uz paredzēto apmaksātas veselības aprūpes mērķi. Tostarp, šobrīd skaidri nav norādīti izdevumu kompensācijas nosacījumi arvien biežāk izmantojamiem estētiskās zobārstniecības pakalpojumiem, piemēram, zobu balināšana, tādas estētiskās manipulācijas kā zobu spraugu aizpildīšana, kompozīta pārklājumi estētisko nepilnību maskēšanai u.tml., lai gan šādi pakalpojumi pēc analoģijas nebūtu apmaksājami, jo neietekmē atvaļinātas amatpersonas veselības stāvokli un nav saistīti ar ārstniecības procesu.
Papildus nepieciešams veikt tehnisku precizējumu spēkā esošajā regulējumā, aizstājot atsauci uz likumu "Par grāmatvedību", ar atsauci uz Grāmatvedības likumu, kas stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī.


[1] https://dati.zva.gov.lv/mtdb/
 
 
Risinājuma apraksts
Projekts paredz palielināt noteikumos Nr.93 noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensācijas limitus atvaļinātām amatpersonām, nosakot, ka maksas veselības aprūpes pakalpojumu, kuri netiek apmaksāti no valsts budžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem, kas piešķirti Veselības ministrijas veselības aprūpes nodrošināšanas programmai, izdevumus atvaļinātām amatpersonām kompensē ne vairāk kā 500 euro apmērā kalendāra gadā, zobārstniecības un zobu higiēnas pakalpojumu izdevumus - ne vairāk kā 400 euro apmērā kalendāra gadā un medikamentu iegādes izdevumus - ne vairāk kā 100 euro apmērā kalendāra gadā.
Noteikumi Nr.93 ir precizējami, papildinot atvaļinātām amatpersonām kompensējamo izdevumu klāstu ar to, ka tiek kompensēti arī aptiekā izgatavojamo zāļu iegādes izdevumi, ja to izmantošanu ārstniecības persona ir rekomendējusi ārstēšanās procesā.
Noteikumi Nr.93 precizējami, papildinot apmaksājamo pakalpojumu klāstu, paredzot, ka atvaļinātām amatpersonām tiek kompensēti kustību un balsta sistēmas manuālās terapijas un osteopāta pakalpojumu izdevumi.
Lai nodrošinātu viennozīmīgu tiesību normu piemērošanu, noteikumu Nr.93 17.punktā noteikto neapmaksājamo un nekompensējamo pakalpojumu saraksts ir papildināms ar estētiskās zobārstniecības pakalpojumiem.
Projektā atbilstoši spēkā esošajam regulējumam grāmatvedības jomā atsauce uz likumu "Par grāmatvedību" aizstāta ar atsauci uz Grāmatvedības likumu, kas stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras atvaļinātas no dienesta sakarā ar noteiktajām prasībām neatbilstošu veselības stāvokli.
Ietekmes apraksts
Projekts paredz palielināt noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensācijas limitus atvaļinātām amatpersonām un pilnveidot veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumus.
 
Juridiskās personas
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs
Ietekmes apraksts
Projekts paredz palielināt noteiktos veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensācijas limitus atvaļinātām amatpersonām un pilnveidot veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumus.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Projektā iekļauto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai un kompensāciju limitu paaugstināšanai nepieciešamie izdevumi tiek plānoti budžeta apakšprogrammā 38.05.00 „Veselības aprūpe un fiziskā sagatavotība”.
Projektā ietverto pasākumu nodrošināšana plānota ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē pieņemto informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam” (23-TA-2414, MK 26.09.2023. prot. Nr.47, 43. §) Iekšlietu ministrijai prioritārajam pasākumam “Valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības paaugstināšana Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm” piešķirtā papildu finansējuma 2 580 156 euro apmērā ietvaros.

Detalizēta informācija par tiesību akta projekta ietekmi uz valsts budžetu iekļauta saistītā tiesību akta projekta  “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 569 “Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersona ar speciālo dienesta pakāpi saņem apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus”” (23-TA-2526) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas veselības un sporta centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi