Anotācija (ex-ante)

22-TA-1542: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2018.gada 12.jūnija rīkojuma Nr.267 “Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” 4.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Tiesību akta projekts izstrādāts, lai precizētu Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" restaurācijas un pārbūves darbu izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022. - 2024. gadam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"" (turpmāk - MK Rīkojums Nr.267) 4.punktā noteikts - ja pēc tehniskā projekta izstrādes, būvniecības līgumu noslēgšanas vai būvniecības darbu laikā būvniecības provizorisko izmaksu apmērs mainās, Finanšu ministrijai (valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", turpmāk - VNĪ) iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par šā rīkojuma 1.1 punktā minēto ilgtermiņa saistību precizēšanu, atbilstoši VNĪ precizētajām būvniecības izmaksām.


MK Rīkojuma Nr.267 1.1 punktā noteiktas Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" restaurācijas un pārbūves darbu izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" - 2021. gadā   3 932 596 euro apmērā, 2022. gadā 2 764 700 euro apmērā, 2023. gadā  3 199 896 euro apmērā un 2024. gadā 3 511 209 euro apmērā. Kopējais finansējuma apmērs, kas paredzēts būvniecības darbu izdevumu segšanai 2013.–2024. gadā, ir 19 217 701 euro.

VNĪ ir konstatējusi, ka nepieciešams papildus finansējums, lai veiktu būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanas restaurācijas un pārbūves darbus 2022.- 2024.gadā.

Rīgas pils restaurācijas un rekonstrukcijas Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" projekta  (turpmāk arī  – Projekts) īstenošanas gaita esošā finansējuma apmērā un termiņā:

 - 2020. gada 30. janvārī tika izsludināts būvdarbu iepirkums “Rīgas pils Konventa (Kastelas) pārbūve un restaurācija Pils laukumā 3, Rīgā” (turpmāk – Objekts) (VNĪ 2019/7/2-1/AK-47) ar piedāvājumu iesniegšanas termiņu 2020.gada 6.marts un tika plānots, ka 2020.gada aprīlī tiks uzsākti būvniecības darbi. Iepirkuma procedūras laikā, sakarā ar pretendentu jautājumiem, vairākkārtīgi tika pagarināts piedāvājumu iesniegšanas termiņš, kā noslēdzošo nosakot 2020. gada 18.maiju. Sakarā ar ieilgušo iepirkuma procedūru, Objekts būvdarbu uzsākšanai tika nodots AS LNK Industries (turpmāk – Izpildītājs) 2020.gada 6. oktobrī, 5 mēnešus vēlāk nekā sākotnēji tika plānots. Kā rezultātā 2020. gadā daļu plānotos darbus veica 2021. gadā un turpina veikt 2022.gadā.
- 2021.gadā veicot būvdarbus un arhitektoniski māksliniecisko un arheoloģisko izpēti, Objektā tika atklāti vairāki būtiski arheoloģiski atklājumi, kā arī dažādi iepriekš neparedzami konstrukciju tehniskie stāvokļi, kurus nebija iespējams pilnībā paredzēt neveicot apjomīgus demontāžas un arheoloģisko izrakumu darbus. Nozīmīgākie jaunatklājumi:
1) Hipokausta krāsns ēkas pagrabstāvā (14.-15.gadsimts). Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde (turpmāk – NKMP) nolēma, ka krāsns nav pārvietojama, bet saglabājama vēsturiskajā vietā un apjomā, attiecīgi esošajā būvprojektā, vairākās projekta sadaļās, bija nepieciešams veikt apjomīgas izmaiņas, jo šajā vietā atradās lifta šahta.
2) Remtera kolonnu tehniskais stāvoklis. Veicot demontāžas darbus tika konstatēts, ka kolonnas nav perpendikulāras un ir bojātas, kā rezultātā būvkonstrukciju sadaļas autoruzraugs apturēja turpmāku starpsienu un pārseguma demontāžas darbu veikšanu, līdz kolonnu un saistošo būvkonstrukciju pastiprināšanas risinājuma izstrādāšanai un saskaņošanai ar atbildīgajām institūcijām. Būvprojekta autors izstrādāja Remtera starpstāvu pārseguma demontāžas projektu, īpaši izveidojot drošu vēsturisko kolonnu pastiprināšanas risinājumu, taču nesaņēma NKMP pozitīvu saskaņojumu, jo neatbilda telpas vēsturiskajam veidolam. VNĪ, pēc NKMP norādījumiem piesaistīja ārvalstu speciālistus, kuri ieteica jaunu risinājumu- vēsturisko sienu demontāžu 4. un bēniņu stāvā, samazinot slodzi uz Remtera telpas kolonnām.
3) Mozus zāles grīdas stāvoklis.  Projektā bija paredzēts restaurēt vēsturiskās grīdas flīzes, bet veicot atsegšanas darbus pie kolonnām, tika atklāts, ka flīzes telpā ieklātas uz būvgružiem. Ņemot vērā, ka šī zāle paredzēta muzeja kasei/info centram un uzgaidāmajai telpai, ar lielu cilvēku plūsmu, pēc NKMP ieteikumiem tika veikta pārprojektēšana  - pazeminot grīdas līmeni D korpusā visam 1.stāvam tuvinot vēsturiskajam grīdas līmenim, samazinot pandusu skaitu, kā arī restaurētās flīzes ieklāt uz jaunizveidotas, stabilas grīdas pamatnes, kas pagarinās šo flīžu lietošanas laiku.

Ņemot vērā iepriekš minēto, daudzās objekta zonās darbi tika apturēti līdz jauna projekta risinājuma izsniegšanai.
Papildus jānorāda, ka Daugavas gātes pārbūves projekta skaņošana ar inženiertīklu turētājiem iekavējusies par 9 mēnešiem, sakarā ar sarežģīto tīklu izvietojumu zem ielas seguma un jaunizveidojamās lietus ūdens novadīšanas sistēmas uz Daugavu, zem 11.novembra krastmalas, kā rezultātā bija ļoti gara skaņošana ar atbildīgajām institūcijām, t.sk.  Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomi, nekustamā īpašuma Pils laukumā 5, Rīgā, īpašnieku, kurš ilgstoši neskaņoja projektu, izvirzot vairākas papildus prasības sava īpašuma uzlabošanai. Lai tiktu sasniegta Rīgas pils I un II būvdarbu kārtas pilna pabeigtība un Latvijas Nacionālais vēstures muzejs varētu sākt ekspluatēt Rīgas pili, nodrošinot atbilstošus apstākļus ekspozīcijai, nacionālajam muzeja krājumam, kā arī neapgrūtinātu piekļuvi Rīgas pilij tās apmeklētājiem (tai skaitā vides pieejamības prasības) ir nepieciešams īstenot Daugavas gātes projektu. Pašreizējā stāvoklī uz Daugavas gātes pie Kastelas dienvidu fasādes, Rīgas pils būvdarbu I kārtā, tika izbūvēta pagaidu infiltrācijas aka, kurā nokļūst lietus ūdeņi no visa Pils laukuma, kā rezultātā mitrums netiek novadīts tālāk, bet iesūcas gruntī un pils mūros, paaugstinot mūra mitruma līmeni un mikoloģisko piesārņojumu. Neveicot Daugavas gātes pārbūvi  netiks nodrošināts atbilstošs pagrabstāvu telpu mikroklimats muzeja darbībai.

Iepriekš minētos darbus paredzēts veikt laika posmā no 2022.- 2024.gadam, piemēram, konstrukciju pastiprināšanas, pamatu pastiprināšanas darbus, remtera telpas starpstāvu pārseguma demontāžu un telpu dekoratīvo apdaru – sienu gleznojumu atsegumu konservācijas darbus, Mozus zāles grīdas seguma izbūvi, lifta izmaiņu risinājuma izbūvi u.tml.


Vienlaikus  Projekta īstenošanu ir būtiski ietekmējuši ģeopolitiskā situācija pasaulē un apstākļi, kas nav bijuši saprātīgi paredzami projekta plānošanas stadijās un brīdī, kad tika rīkota attiecīgā iepirkuma procedūra, tādēļ ir nepieciešams pārskatīt Projektam atvēlēto finansējumu un būvdarbu I kārtas termiņu, kādos to ir iespējams realizēt.
Visu būvdarbu, projektēšanas un autoruzraudzības līguma izpildes laika un izmaksu negatīvu ietekmi uz projekta īstenošanas gaitu ir radījusi Covid-19 pandēmija un pavisam nesen līguma izpildi ir sarežģījusi arī ģeopolitiskā situācija valstī (Krievijas karš ar Ukrainu) un ar šo situāciju saistītās sankcijas. Kopumā šie ārējie apstākļi ir negatīvi ietekmējuši būvizstrādājumu ražošanas jaudas un piegādes ķēžu funkcionēšanu, radījuši atsevišķu izejvielu un būvizstrādājumu cenu kāpumu, energoresursu cenu kāpumu, atsevišķu būvizstrādājumu nepieejamību, kā arī darbaspēka trūkumu un dīkstāves pašā būvniecības procesā. Jānorāda, ka par spīti šiem apstākļiem, projekta īstenošana nav apstājusies un turpina virzīties uz priekšu, taču šobrīd ir acīmredzami sasniegta kritiskā robeža, kur pārskatāmā nākotnē vairs nebūs iespējams pilnvērtīgi īstenot iesāktos darbus bez iepriekš pieņemto būvdarbu starptermiņu un budžeta pārskatīšanas.
Līguma forma, ar kuru tiek īstenots projekts, ir nodrošinājusi, ka saprātīgi paredzamie operatīvie un finanšu riski ir veiksmīgi pārnesti no VNĪ uz līguma Izpildītāju, taču līgums neparedz, ka iepriekš minēto pasaules mēroga risku iestāšanās būtu pilnībā pārnesama uz līguma Izpildītāju. Projekta kļūdas un nepilnības ir novērstas, nemainot noslēgtā līguma cenu, ļaujot līdz šim iztikt bez nepieciešamības pārskatīt projekta budžetu. Konkrētā līguma gadījumā ir nepieciešams uzsvērt, ka iepirkuma konkurss, kura rezultātā tika noslēgts līgums par “Rīgas pils Konventa (Kastelas) pārbūve un restaurācija Pils laukumā 3, Rīgā” būvniecību, tika veikts pirms Covid-19 pandēmijas sākuma. Iepirkums tika izsludināts 30.01.2020., piedāvājumi iesniegti 18.05.2020., lēmums par rezultātu pieņemts 03.07.2020. Līdz ar to ir secināms, ka visi pieņēmumi un apsvērumi, uz kuriem ir balstījušās projekta īstenošanā iesaistītās puses ir balstīti uz “normālo” tirgus situāciju, kāda pastāvēja pirms Covid-19 pandēmijas. Savukārt Krievijas karš ar Ukrainu ir radījis papildu negatīvu ietekmi uz būvniecības resursu pieejamību un vēl lielāku kāpumu atsevišķu būvniecības izejmateriālu un energoresursu cenās. Kopumā radītā ietekme ir pietiekami liela arī uz konkrētā līguma izpildi, jo līguma Izpildītājs jau ir brīdinājis par noslēgtā līguma īstenošanas neiespējamību, ja visi šie riski ir jāuzņemas tikai līguma Izpildītājam un turklāt vēl jāatbild par kavējumu ar līgumsodu.
No noslēgtā līguma viedokļa šādā situācijā ir pareizi pārskatīt projektam nosprausto termiņu un atvēlēto finansējumu. Iepriekš aprakstītie riski līgumiski nav pilnībā pārnesami uz līguma Izpildītāju, savukārt gadījumā, ja tiktu rīkots jauns iepirkuma konkurss pēc šo risku iestāšanās (t.i., laikā, kad Covid-19 pandēmijas, kara un sankciju radītais efekts uz būvniecības resursu cenām un pieejamību jau bija vispārzināms fakts), līguma summa būtu viennozīmīgi bijusi lielāka ar ļoti niecīgu iespēju īstenot projektu sākotnēji nospraustajā laikā (t.i., jebkurā gadījumā būtu bijis jārēķinās ar lielākām izmaksām un garāku termiņu).
Situāciju iespējams uzskatāmi demonstrēt arī skaitliski – kopš līguma noslēgšanas, nedzīvojamo ēku būvniecības kopējās izmaksas saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes apkopotajiem datiem (indeksa kods RCB030c) ir kāpušas par vairāk kā 14,05% (2020.g. II ceturksnis pret 2021.g. IV ceturksni), savukārt vidējais izmaksu pieauguma temps pēdējos 10 gados pirms līguma noslēgšanas ir bijis tikai 2,42% gadā (2010.g. II ceturksnis pret 2020.g. II ceturksni) un šajā 10 gadu periodā kopējais izmaksu pieaugums ir bijis 27.05%. Saprotams, ka jebkurš racionāls pretendents iepirkuma konkursā būtu iecenojis vismaz vidējo “dabisko” izmaksu pieaugumu savā piedāvātajā līguma cenā visam paredzamajam līguma darbības laikam, taču faktiskais izmaksu pieaugums krietni pārsniedz šo apmēru. Pusotra gada laikā ir novērots izmaksu kāpums, kas pārsniedz pusi no iepriekšējos 10 gados novērotā izmaksu pieauguma apmēra.
Izmaksu pieaugums ir dalāms divās daļās:
1) statistiski sagaidāmais apmērs (balstoties vēsturiskajos inflācijas datos), ko būtu jebkurā gadījumā jāsedz būvniekam;
2)  neparedzamais pieaugums (Covid-19, kara un sankciju dēļ).
Izmaksu pieauguma tempa kāpums ir izteikti novērojams 2021.g. II, III un IV ceturksnī, kad būvniecības kopējo izmaksu indekss nedzīvojamām ēkām sasniedza attiecīgi 122.7., 129.1 un 132.3. (2015=100).  Arī 2022.g. pirmā ceturkšņa dati liecina par būvniecības izmaksu pieauguma kāpuma turpināšanos - Centrālās statistikas pārvaldes apkopotā statistika par būvniecības kopējo izmaksu indeksu nedzīvojamām ēkām liecina, ka konkrētais indekss ir sasniedzis jau 139.3. (Grafiku par vēsturiskajiem datiem iespējams skatīt anotācijas pielikumā Nr.1)

Balstoties uz līdz šim novēroto būvniecības izmaksu indeksa pieauguma apmēru no 2021.g. II ceturkšņa līdz 2021.g. beigām (indeksa pieaugums no 122.71 uz 132.3) secināms, ka izmaksu vidējais pieauguma temps katru ceturksni ir bijis 3.97%. Pieņemot, ka šāds izmaksu pieauguma temps saglabājas visu 2022. gadu, ir iespējams prognozēt, ka šī indeksa vērtība līdz 2022.g. II., III. un IV ceturksnī būs attiecīgi 143., 148.7 un 154.6. Jāuzsver, ka šīs prognozes joprojām ir pietiekami piesardzīgas, jo 2022. gada pirmo divu mēnešu izmaksu pieauguma dati uzrāda, ka ceturkšņa pieaugums ir jau  sasniedzis 139.3.

Noslēgtā būvdarbu līguma kopējā summa ir 12 819 967,86 euro (t.sk. papildus vienošanās Nr.1 un Nr.2), savukārt uz 30.04.2022. ir īstenoti darbi (t.sk. projektēšana u.c.) par 8 917 628 euro, 46,4% no kopējā Projekta finansējuma. Būvdarbu līguma īstenošana uzsākta 2020.g. 30. jūlijā nosakot I kārtas darbus nodot ekspluatācijā pēc 24 mēnešiem un II kārtas darbus – pēc 42 mēnešiem no objekta pieņemšanas/nodošanas akta parakstīšanas brīža. Ņemot vērā būvniecības laikā jaunatklātos apstākļus, būvniecības I kārtas termiņš ar Vienošanās Nr.1 un Nr.2  ir pagarināts uz 33,15 mēnešiem,  nemainot kopējo līguma termiņu, bet plānots pagarināt uz 42 mēnešiem, kas attiecīgi ir būvniecības darbu II kārtas gala termiņš Būvdarbu abu kārtu pabeigšana paredzēta 2024.gada martā, projekta restaurācijas un pārbūves darbu pabeigšanas gala termiņš, saskaņā ar Rīkojuma Nr.267 3.1. punktu, ir 2024.gada 31. augusts.
      Faktiski ir veikta gandrīz visu būvkonstrukciju izbūve, notiek iekšdarbi, fasādes izbūves darbi, inženierkomunikāciju sistēmu izbūve. Jānorāda, ka projekta apturēšana finansējuma nepietiekamības dēļ šajā situācijā nav saprātīga vai saimnieciski atbildīga.

Ievērojot iepriekš minēto, lai nodrošinātu projekta pabeigšanu, paredzams, ka nepieciešams papildu finansējums 2 737 571 euro apmērā.  Šajā apmērā neietilpst saprātīgi paredzamais izmaksu pieaugums, bet gan papildu neparedzētā izmaksu pieauguma un termiņa nobīdes radītās izmaksas. Šīs izmaksas veido būvdarbu izmaksu pieauguma, projektēšanas un netiešās izmaksas.
Lai nodrošinātu projekta īstenošanu, ir nepieciešams veikt izmaksu korekciju, kas kompensētu neplānotā izmaksu pieauguma apmēru. Plānots segt tikai iepriekš saprātīgi neparedzamā būvniecības izmaksu pieauguma apmēru, bez peļņas daļas  un papildus radušajām būvlaukuma uzturēšanas izmaksām. Piedāvātais risinājums paredz kompensēt izmaksu pieaugumu tikai darbiem, kas veikti sākot no 2022.gada februāra. Šādā veidā tiek nodrošināts, ka ietekmi no neparedzētajiem apstākļiem neuzņemas tikai VNĪ, bet atbildība tiek dalīta starp līguma Izpildītāju un VNĪ.

Iepriekš uzskaitītie neparedzētie apstākļi ir radījuši ne tikai finansiālu ietekmi, bet arī ietekmi uz projekta praktisko īstenošanu (piegāžu ķēžu problēmas, materiālu nepieejamība, darbaspēka trūkums, efektivitātes samazināšanās un dažāda veida dīkstāves), tādēļ ir prognozējams projekta būvdarbu I kārtas īstenošanas kavējums. Paredzams, ka projekta īstenošana (t.i., ēkas nodošana lietotājam) ir iespējama līdz 2024.gada 1.  septembrim.

Ministru kabinets 2021. gada 9. novembra sēdē (prot. Nr. 74, 36. §), izskatot Kultūras ministrijas Informatīvo ziņojumu "Par nacionālās koncertzāles projekta finansējumu un nekustamo īpašumu Kronvalda bulvārī 4, Rīgā" (21-TA-1041), ir atbalstījis Kultūras ministrijas iesniegtos priekšlikumus:

- atbalstīt Kultūras ministrijas priekšlikumu, ka tiek veiktas izmaiņas Rīgas pils Konventa projekta īstenošanas finansējuma plūsmā, 2022. gadā par 3 511 209 euro palielinot plānoto finansējumu un 2024. gadā par 3 511 209 euro samazinot  plānoto finansējumu;
-atbalstīt Kultūras ministrijas priekšlikumu, ka 2024. gadā Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai plānotais finansējums 3 511 209 euro apmērā tiek novirzīts nacionālās koncertzāles projekta īstenošanai;
- lai 2022. gadā nodrošinātu finansējumu Rīgas pils Konventa projekta īstenošanai, atbalstīt priekšlikumu 2022. gadā nepieciešamo finansējumu līdz 3 511 209 euro nodrošināt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Kultūras ministrijai ar Ministru kabineta protokolu uzdots:
- atbilstoši  protokollēmuma atbalstītajam priekšlikumam sagatavot un kultūras ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem";
- Kultūras ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju (valsts akciju sabiedrību "Valsts nekustamie īpašumi") sagatavot un kultūras ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"".

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Balstoties uz faktisko atlikušo plānoto darbu apjomu un to īstenošanas periodu, Rīgas pils restaurācijas un rekonstrukcijas Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai) projekta  īstenošanai 2022. gadā ir nepieciešams papildus finansējums 4 171 209 euro apmērā, 2023. gadā 745 161 euro apmērā, savukārt 2024. gadā ir nepieciešams samazināt piešķirto finansējumu par 1 518 799 euro.

Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" ir pārdalīts finansējums no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve" 4 537 965 euro apmērā, t.sk. 660 000 euro 2021.gada  neizlietotā finansējuma Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas - Konventa nodrošināšanai) pārdale uz 2022.gadu.

Lai turpinātu būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanas restaurācijas un pārbūves darbus 2022. - 2024.gadā nepieciešamais papildus finansējums ir 2 737 571 euro.
 
Risinājuma apraksts

Nepieciešamais papildus finansējums 2022.gadam 3 511 209 euro apmērā  Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" restaurācijas un pārbūves darbu turpināšanai tiks nodrošināts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Atbilstoši 2021. gada 9. novembra Ministru kabineta sēdes (Prot. Nr. 74, 36. §) protokola 10.punktā noteiktajam, Kultūras ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", kas Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar šo rīkojuma projektu.

Savukārt Projekta turpināšanai 2023.-un 2024.gadā,  izstrādāts priekšlikums Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammas 41.13.00. "Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" ietvaros veikt finansējuma pārdali starp ilgtermiņa saistību pasākumiem no pasākuma “Dotācija VAS “Valsts nekustamie īpašumi”” nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā sastāvā esošās būves pārbūves un restaurācijas darbiem” 2023.gadā 745 161 euro apmērā un 2024.gadā 1 992 410 euro apmērā uz "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas - Konventa nodrošināšanai).

Finansējuma pārdale no pasākuma “Dotācija VAS “Valsts nekustamie īpašumi”” nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, sastāvā esošās būves pārbūves un restaurācijas darbiem" ir iespējama ņemot vērā, ka neparedzēti ieilga Saeimas nama pārņemšanas procedūra un VNĪ nevarēja laicīgi uzsākt nepieciešamos priekš izpētes darbus, kas ietekmēja projektā plānoto finansējuma apguvi. Radusies nobīde laika grafikā ietekmēs arī projektēšanas un būvdarbu uzsākšanas termiņus un plānoto finansējuma apguvi.

Ievērojot iepriekš minēto, ir izstrādāts Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 12.jūnija rīkojumā Nr.267 “Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai””, kas paredz precizēt Finanšu ministrijas budžetā ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas – Konventa nodrošināšanai)" restaurācijas un pārbūves darbu izdevumu segšanai valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" 2022. gadā 6 935 909 euro apmērā, 2023. gadā 3 945 057 euro apmērā un 2024. gadā 1 992 410 euro apmērā. Kopējais finansējuma apmērs, kas paredzēts būvniecības darbu izdevumu segšanai 2013.–2024. gadā, ir 21 955 272 euro.

Vienlaikus ar šo projektu ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 1. septembra rīkojumā Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un finansējumu nekustamā īpašuma būvniecības projekta izdevumu segšanai”, kas paredz precizēt Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 "Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" ilgtermiņa saistību pasākuma "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi"" ietvaros piešķirto finansējumu Saeimas nama pārbūves un restaurācijas izdevumu segšanai, nemainot kopējās projekta izmaksas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 764 700
0
3 199 896
0
3 511 209
-1 518 799
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 764 700
0
3 199 896
0
3 511 209
-1 518 799
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 764 700
4 171 209
3 199 896
745 161
3 511 209
-1 518 799
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 764 700
4 171 209
3 199 896
745 161
3 511 209
-1 518 799
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 171 209
0
-745 161
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 171 209
0
-745 161
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 171 209
0
745 161
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" ir pārdalīts finansējums no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve 660 000 euro Rīgas pils restaurācijai un rekonstrukcijai Rīgā, Pils laukumā 3 (būvniecības II kārtas - Konventa nodrošināšanai).

Vienlaikus ir paredzēts palielināt pasākumam finansējumu 2022.gadā 3 511 209  euro apmērā, pārdalot finansējumu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", un samazināt 2024.gadā 3 511 209  euro apmērā, pārdalot uz Kultūras ministrijas budžetu nacionālās koncertzāles projekta īstenošanai.
2023.gadā paredzēts palielināt pasākumam finansējumu 745 161 euro apmērā un 2024.gadā 1 992 410 euro apmērā, pārdalot finansējumu no pasākuma “Dotācija VAS “Valsts nekustamie īpašumi”” nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā sastāvā esošās būves pārbūves un restaurācijas darbiem””.
Pēc veiktajām izmaiņām kopējās projekta izmaksas ir 21 955 272 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai" (22-TA-1542)
Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar  šādiem izstrādātajiem projektiem:
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2021.gada 1.septembra rīkojumā Nr. 608 “Par valsts nekustamā īpašuma Jēkaba ielā 11, Rīgā, nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un finansējumu nekustamā īpašuma būvniecības projekta izdevumu segšanai” (22-TA-1551)
 - Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (22-TA-1543)
 - Ministru kabineta  rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali” (22-TA-1559)
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 4. novembra rīkojumā Nr. 652 “Par ilgtermiņa saistībām Kultūras ministrijai nekustamā īpašuma Doma laukumā 6, Rīgā, nomas maksas izdevumu segšanai” (22-TA-1554)
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 13.februāra rīkojumā Nr.70 “Par finansējuma piešķiršanu ēku Miera ielā 58A, Rīgā, būvniecības, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (22-TA-1557)
- Kultūras ministrijas izstrādāto Ministru kabineta rīkojuma projektu"Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” ( "22-TA-1616).
 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Kultūras ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Naudas plūsmas sadalījums pa gadiem, cenu kāpuma grafiks