24-TA-2487: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Izglītības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Izglītības likumā" (turpmāk - likumprojekts) izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra sēdē (protokols Nr. 58 23. §) pieņemto lēmumu, ar kuru nepieciešams Izglītības likumā noteikt personas datu apstrādes nolūku, apstrādājamo datu kategorijas un datu subjektus Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā, precizējot informācijas sistēmas izveides mērķi, kā arī pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdē (protokols Nr. 26 12. §) pieņemto lēmumu, ar kuru nepieciešams Izglītības likumā noteikt personu datu apstrādes tiesisko pamatu un personas datu apstrādes nolūku Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un to, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā apstrādā informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem un pārbaudījumu rezultātu apstrīdēšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt personas datu apstrādes nolūku, papildināt ar apstrādājamo datu kategoriju un datu subjektu Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā, noteikt personu datu apstrādes tiesisko pamatu un personas datu apstrādes nolūku Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un to, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā apstrādā informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem un pārbaudījumu rezultātu apstrīdēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Izglītības likuma 18.1 pantā pirmajā daļā ir noteikts, ka Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldību dibināto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem un viņu vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) vienotu elektronisko vidi valsts un pašvaldību dibināto vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu rīcībā esošo tehnoloģisko resursu administratīvajai pārvaldībai. Šā panta otrā daļa paredz Ministru kabinetam deleģējuma Ministru kabineta noteikumos noteikt Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību, sistēmas pārzini, personas datu apstrādes noteikumus, datu pieejamību un apriti, tehnoloģisko resursu aprites kārtību, kā arī finansēšanas noteikumus. Līdz ar to šobrīd tiesiskajā regulējumā nav noteikts personas datu apstrādes mērķis, kā arī nav noteiktas tiesības šajā sistēmā apstrādāt izglītības iestādē nodarbinātos datus.
Lai tiktu ievēroti tiesību akti personu datu apstrādes jomā, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulā (ES) Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) un Datu valsts inspekcijas rekomendācijas, ir nepieciešams Izglītības likumā nostiprināt personu datu apstrādes mērķi un precizēt apstrādājamo datu subjektu loku. Minēto problēmu datu apstrādes jomā piedāvā risināt Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais likumprojekts.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 pantā nav noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā tiek ierakstītas ziņas par
zinātniski pētniecisko darbu konkursiem. Minētajā informācijas sistēmā šadas ziņas nepieciešamas, lai nodrošinātu Valsts izglītības satura centra uzdevuma izpildi, proti, Valsts izglītīabs satura centrs tostarp organizē izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs un konkursos. Līdz ar to informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem ir nepieciešams ierakstīt sistēmā, lai tiktu saglabāta un uzkrāta informācija par šādu darbu izstrādi.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ierakstāmas ziņas par izglītības iestādēm, kurās kārto valsts pārbaudījumus, par personām, kurām jākārto valsts pārbaudījumi, un par personām, kuras nodrošinājušas pārbaudes procesu, par valsts pārbaudījumu uzdevumiem un vērtējumiem, kā arī ziņas par dokumentiem, kas apliecina valsts pārbaudījumu rezultātus. Tomēr šajā normā nav iekļauts, ka minētajā informācijas sistēmā ir iekļaujamas ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu, kā arī tiesību normā nav norādīts mērķis, kādam ieraksta un apstrādā ziņas Valsts pārbaudījuma informācijas sistēmā. Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu un atbilstošu datu apstādi, nepieciešams noteikt šādu regulējumu.
Lai tiktu ievēroti tiesību akti personu datu apstrādes jomā, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulā (ES) Nr.2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) un Datu valsts inspekcijas rekomendācijas, ir nepieciešams Izglītības likumā nostiprināt personu datu apstrādes mērķi un precizēt apstrādājamo datu subjektu loku. Minēto problēmu datu apstrādes jomā piedāvā risināt Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais likumprojekts.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 pantā nav noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā tiek ierakstītas ziņas par
zinātniski pētniecisko darbu konkursiem. Minētajā informācijas sistēmā šadas ziņas nepieciešamas, lai nodrošinātu Valsts izglītības satura centra uzdevuma izpildi, proti, Valsts izglītīabs satura centrs tostarp organizē izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu konkursus, koordinē šo pasākumu norisi un veicina izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs un konkursos. Līdz ar to informāciju par zinātniski pētniecisko darbu konkursiem ir nepieciešams ierakstīt sistēmā, lai tiktu saglabāta un uzkrāta informācija par šādu darbu izstrādi.
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ierakstāmas ziņas par izglītības iestādēm, kurās kārto valsts pārbaudījumus, par personām, kurām jākārto valsts pārbaudījumi, un par personām, kuras nodrošinājušas pārbaudes procesu, par valsts pārbaudījumu uzdevumiem un vērtējumiem, kā arī ziņas par dokumentiem, kas apliecina valsts pārbaudījumu rezultātus. Tomēr šajā normā nav iekļauts, ka minētajā informācijas sistēmā ir iekļaujamas ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu, kā arī tiesību normā nav norādīts mērķis, kādam ieraksta un apstrādā ziņas Valsts pārbaudījuma informācijas sistēmā. Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu un atbilstošu datu apstādi, nepieciešams noteikt šādu regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Izglītības likuma 18.1 pantā šobrīd nav noteikts apstrādāt izglītības iestādē nodarbinātos personas datus, kā arī nav noteikts personas datu apstrādes mērķis un nolūks, nepieciešams papildināt Izglītības likuma 18.1 pantu ar attiecīgo tiesisko regulējumu.
Risinājuma apraksts
Izglītības likuma 18.1 pants tiek papildināts ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā apstrādā personas datus par izglītojamiem, izglītojamā vecākiem, izglītības iestādēs nodarbinātajām personām, informācijas sistēmas lietotājiem, lai nodrošinātu izglītības resursu pārvaldību un izsniegšanu individuālai lietošanai balstoties uz informāciju par personas mācībām vai nodarbinātību izglītības iestādē, sociālajām pazīmēm vai informāciju par personas veselību."
"(3) Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā apstrādā personas datus par izglītojamiem, izglītojamā vecākiem, izglītības iestādēs nodarbinātajām personām, informācijas sistēmas lietotājiem, lai nodrošinātu izglītības resursu pārvaldību un izsniegšanu individuālai lietošanai balstoties uz informāciju par personas mācībām vai nodarbinātību izglītības iestādē, sociālajām pazīmēm vai informāciju par personas veselību."
Problēmas apraksts
Izglītības likuma 35.1 panta pirmajā daļā šobrīd nav noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ieraksta ziņas par zinātniski pētnieciskajiem darbiem. Lai nodrošinātu, ka šāda informācija tiek ierakstīta, lai nodrošinātu minētās informācijas uzkrāšanu un saglabāšanu, kā arī, lai Valsts izglītības satura centrs varētu veikt savu uzdevumu izpildi, tostarp organizēt izglītojamo zinātniskās pētniecības darbu konkursus, koordinēt šo pasākumu norisi un veicināt izglītojamo līdzdalību starptautiskajās olimpiādēs un konkursos, nepieciešams Izglītības likuma 35.1 panta pirmajā daļā noteikt šādas informācijas ierakstīšanu.
Risinājuma apraksts
Papildināt Izglītības likuma 35.1 panta pirmajā daļā noteiktās informācijas saturu un minēto uzskaitījumu papildināt ar 7.punktu šādā redakcijā: "7) zinātniski pētniecisko darbu konkursiem."
Problēmas apraksts
Šobrīd Izglītības likuma 35.1 panta otrajā daļā ir noteikts, ka Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ierakstāmas ziņas par izglītības iestādēm, kurās kārto valsts pārbaudījumus, par personām, kurām jākārto valsts pārbaudījumi, un par personām, kuras nodrošinājušas pārbaudes procesu, par valsts pārbaudījumu uzdevumiem un vērtējumiem, kā arī ziņas par dokumentiem, kas apliecina valsts pārbaudījumu rezultātus. Tomēr šajā normā nav noteikts, ka minētajā informācijas sistēmā ir iekļaujamas ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu, kā arī tiesību normā nav norādīts mērķis, kādam ieraksta un apstrādā ziņas Valsts pārbaudījuma informācijas sistēmā. Līdz ar to, lai nodrošinātu korektu un atbilstošu datu apstādi, nepieciešams noteikt šādu regulējumu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu skaidru un nepārprotamu datu apstrādi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, nepieciešams papildināt Izglītības likuma 35.1 panta otro daļu pēc vārda "rezultātus" ar vārdiem "un ziņas par pārbaudījuma rezultāta apstrīdēšanu. Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ziņas ieraksta un apstrādā ar mērķi nodrošināt pārbaudījumu norisi un pārbaudījumu rezultātu paziņošanu."
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
Likumprojekts saistīts ar spēkā esošajiem Ministru kabineta 2023. gada 11. novembra noteikumiem "Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" un Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija noteikumiem "Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas noteikumi", jo likumprojekts precizē personu datu apstrādes nolūku minētajās informācijas sistēmās.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Likumprojekts nodots sabiedriskajai apspriešanai Tiesību aktu portālā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts pilnveido tiesību normu sistēmu attiecībā uz personu datu apstrādi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā un Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmā.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
