Anotācija (ex-ante)

23-TA-2161: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumos Nr. 157 "Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
"Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumos Nr. 157 "Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums"" (turpmāk - MKN 157) tiek veikti,  lai īstenotu  likumprojekta "Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu” (23-TA-1390) pārejas noteikumu 4.punktā paredzēto uzdevumu.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
"Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumos Nr. 157 "Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums"" (turpmāk- MKN 157) tiek veikti, lai īstenotu likumprojekta "Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu” (23-TA-1390) 4.pārejas noteikumā paredzēto regulējumu. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Tā kā Tieslietu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu “Par Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu” (23-TA-1390), kas izstrādāts ar mērķi atzīt par spēku zaudējušu Covid-19 infekcijas izplatības  pārvaldības likumu, tad šī likumprojekta 4. pārejas noteikumā paredzēts pienākums Ministru kabinetam līdz 2023. gada 31. decembrim izdod grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1082 "Kārtība, kādā piesakāmas A, B un C kategorijas piesārņojošas darbības un izsniedzamas atļaujas A un B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai", Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 131 "Rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas kārtība un riska samazināšanas pasākumi", Ministru kabineta 2015. gada 13. janvāra noteikumos Nr. 18 "Kārtība, kādā novērtē paredzētās darbības ietekmi uz vidi un akceptē paredzēto darbību", Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumos Nr. 157 "Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums" un Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 300 "Kārtība, kādā novērtējama ietekme uz Eiropas nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju (Natura 2000)", kas nepieciešami, lai nodrošinātu publiskās apspriešanas organizēšanu gan klātienes, gan neklātienes (tiešsaistes) formā, sākot ar 2024. gada 1. janvāri.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MKN 157 nenosaka detalizētu regulējumu sabiedriskās apspriešanas sanāksmes veidam, nenosakot konkrētas prasības, vai sanāksme rīkojama klātienes, neklātienes vai hibrīdformā. Kā arī nav paredzēts regulējums, kas precizētu nosacījumus, kas izvirzāmi neklātienes vai hibrīdformas sanāksmes norisei, lai nodrošinātu to, ka šādas sanāksmes formas rezultātā tiktu sasniegts sabiedrības informēšanas mērķis. Līdz ar to, ņemot vērā tehnisko iespēju attīstību, ir uzskatāms, ka neklātienes vai hibrīdsanāksmes var sasniegt un nodrošināt pat plašāku sabiedrības iesaisti un ir nepieciešams regulējums par šādas formas sanāksmēm. Turklāt sabiedrības iesaistes iespēju paplašināšana var nodrošināt arī laika un finansiālo resursu ietaupījumu.
 
Risinājuma apraksts
MKN 157 tiek veikti grozījumi ar mērķi paredzēt iespēju rīkot sabiedriskās apspriešanas sanāksmes klātienes formā, neklātienes formā vai hibrīdformā. Ar hibrīdformu tiek saprasta tāda sanāksmes forma, kur tiek piedāvātas pilnvērtīgas iespējas piedalīties gan dalībniekiem klātienē, gan arī neklātienes formā, tādējādi ļaujot sabiedrības pārstāvjiem izvēlēties sev ērtāko formu. Noteikumi paredz to, ka neklātienes vai hibrīdformas sanāksmei ir jābūt pietiekamam tehniskajam nodrošinājumam. Vienlaikus ierosinātājam jāsagatavo videoprezentācija, kas pieejama tīmekļvietnē vēl 7 dienas pēc sanāksmes norises dienas. 
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests, Vides pārraudzības valsts birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.prim punktu sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties attīstības plānošanā, rakstiski sniedzot viedokli par attīstības plānošanas dokumentu tā izstrādes stadijā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi