Anotācija (ex-ante)

22-TA-272: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 669 "Mēslošanas līdzekļu un augu augšanas substrātu kontroles paraugu ņemšanas un sagatavošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes  2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 669 "Mēslošanas līdzekļu un augu augšanas substrātu kontroles paraugu ņemšanas un sagatavošanas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) tiek izdarīti, lai tos precizētu atbilstoši regulai 2019/1009, saskaņotu noteikumu projektā lietotos terminus ar regulā 2019/1009 lietotajiem terminiem un svītrotu aktualitāti zaudējušas normas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 Ar 2022. gada 16. jūliju spēkā ir regula 2019/1009, tāpēc Eiropas Parlamenta un Padomes  2003. gada 13. oktobra Regula (EK) Nr. 2003/2003 par mēslošanas līdzekļiem (turpmāk – regula Nr. 2003/2003) ir zaudējusi spēku. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Spēkā esošo noteikumu 3. punkts ietver aktualitāti zaudējušu norādi par mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis", un to nepieciešams precizēt (noteikumu projekta 1. punkts). Līdz šīm noteikumos tika norādīti atsevišķi noteikumu punkti, kuri attiecās uz mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis", taču, tā kā tupamāk visi šo noteikumu punkti attieksies arī uz ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi un noteikumu 1. punkta jēdzienā "mēslošanas līdzekļi un augu augšanas substrāti" jau ietilpst "ES mēslošanas līdzekļi ar CE zīmi", nav nepieciešamības vairs izdalīt konkrētus noteikuma punktus, kas attiektos tikai uz ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi.

2. Mēslošanas līdzekļi, kas atbilda regulas Nr. 2003/2003 kvalitātes prasībām, tika marķēti ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis", taču saskaņā ar regulu 2019/1009 un Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulu (EK) Nr. 765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ regulu (EEK) Nr. 339/93, tādi mēslošanas līdzekļi, kas atbilst regulas prasībām, ir jāmarķē ar CE zīmi. Tā kā noteikumu 4. pielikuma 4. punktā ir ietverta norāde attiecībā uz EK mēslošanas līdzekli, kura vairs nav aktuāla, nepieciešams lietot regulai 2019/1009 atbilstošu norādi "ES mēslošanas līdzeklis ar CE zīmi" (noteikumu projekta 6. un 10. punkts).

3. Regulā 2019/1009 pagaidām nav noteiktas prasības ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi kontroles paraugu ņemšanai. Šādas prasības ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi tiks norādītas regulas 2019/1009 13. pantā minētajos saskaņotajos standartos, kas vēl tiek izstrādāti, tāpēc ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi paraugi tiks ņemti saskaņā ar noteikumos jau noteiktajām prasībām. Turklāt Eiropas Komisijas darba grupas sanāksmēs tiek uzsvērts, ka regulas 2019/1009 13. pantā minēto saskaņotos standartu izmantošana nav obligāta un, lai pierādītu ES mēslošanas līdzekļu atbilstību regulas prasībām, drīkst izmantot arī citas metodes, kas ir uzticamas un reproducējamas. Mēslošanas līdzekļu aprites likuma 3. panta otrās daļas 3. punktā arī jau ir noteikts, ka noteikumi par mēslošanas līdzekļu kontroles paraugu ņemšanu, kā arī paraugu ņemšanas un sagatavošanas kārtību attiecas arī uz ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi.
  
4. Tā kā Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) par visiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, arī ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi, sagatavos paraugu ņemšanas aktu saskaņā ar noteikumu 4. pielikumu, noteikumu 19. punkts ir svītrojams (noteikumu projekta 3. punkts). Tāpēc nepieciešams precizēt noteikumu 20. punktu, nosakot, ka šo noteikumu 18. punktā minēto aktu sagatavo divos eksemplāros (noteikumu projekta 4. punkts).

5. Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi" izdarīti grozījumi, kas paredz vairs nereģistrēt netipiskos mēslošanas līdzekļus, tāpēc noteikumu 21.1. apakšpunktā, 1. pielikuma 1. un 2. punktā un 2. pielikuma 1. un 2. punktā ietvertā norāde par netipiskajiem mēslošanas līdzekļiem vairs nav aktuāla (noteikumu projekta 5., 7. un 8. punkts).

6. Spēkā esošo noteikumu 22. punktā nav noteikts, kuros gadījumos dienests noraksta otro gala paraugu, ja šāds paraugs tiek ņemts ES mēslošanas līdzeklim ar CE zīmi (noteikumu projekta 6. punkts). 

7. Regula Nr. 2003/2003 paredzēja, ka amonija nitrāta mēslošanas līdzeklim ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ir jāveic detonācijas pārbaude (noteikumu projekta 2., 8. un 9. punkts), un, lai šo pārbaudi veiktu, ir nepieciešams detonācijas tests, savukārt regulā 2019/1009 šāda pārbaude tiek saukta par detonācijnoturības pārbaudi un regulā 2003/2003 minētais detonācijas tests regulā 2019/1009 tiek saukts par detonācijnoturības testu (noteikumu projekta 8. un 9. punkts).

8. Tā kā no neiepakotiem organiskiem un organominerālajiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem ķīmiskajām un fizikālajām analīzēm tiek ņemti trīs paraugi – katrs pa diviem litriem, nepieciešams noteikt, ka apvienotā parauga masa ir  seši litri.
Tā kā no neiepakotiem organiskiem un organominerālajiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm tiek ņemti seši paraugi – katrs pa diviem litriem, nepieciešams noteikt, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri.
Tā kā no iepakotiem organiskiem un organominerālajiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm tiek ņemti trīs paraugi – katrs pa diviem litriem, nepieciešams noteikt, ka apvienotā parauga masa ir seši litri.
Tā kā no iepakotiem organiskiem un organominerālajiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm  tiek ņemti seši paraugi – katrs pa diviem litriem, nepieciešams noteikt, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri (noteikumu projekta 8. punkts).
Risinājuma apraksts
1. Tiek svītrots noteikuma 3. punkts, kas ietver aktualitāti zaudējušu norādi (noteikumu projekta 1. punkts). 

2. Noteikumu 22. punktā un 4. pielikuma 4. punktā tiek lietoti regulai 2019/1009 atbilstoši apzīmējumi – ES mēslošanas līdzeklis ar CE zīmi (noteikumu projekta 6. un 10. punkts).

3. Dienests, īstenojot tirgus kontroli, arī ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi kontroles paraugus ņems saskaņā ar noteikumos noteiktajām prasībām. 

4. No noteikumiem tiek svītrots 19. punkts, jo arī ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi parauga ņemšanas akts tiks sagatavots saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktā noteikto (noteikumu projekta 3. punkts). Attiecīgi tiek precizēts noteikumu 20. punkts, nosakot, ka šo noteikumu 18. punktā minētais akts sagatavojams divos eksemplāros (noteikumu projekta 4. punkts).

5. Noteikumu 21. 1. apakšpunktā, 1. pielikuma 1. un 2. punktā un 2. pielikuma 1. un 2. punktā tiek svītrota norāde par netipiskajiem mēslošanas līdzekļiem (noteikumu projekta 5., 7. un 8. punkts).

6. Noteikumu  22. punkts tiek precizēts, nosakot, ka dienests noraksta otro gala paraugu, ja testēšanas rezultāti apliecina, ka ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi kvalitāte atbilst regulas 2019/1009 I pielikumā un III pielikuma II un III daļā minētajām prasībām (noteikumu projekta 6. punkts).

7. Noteikumu  2. pielikuma 5. 2. apakšpunktā un 3. pielikuma 5.2. apakšpunktā tiek lietots regulai 2019/1009 atbilstošs termins "detonācijnoturības tests" (noteikumu projekta 8. un 9. punkts) un 16.1. apakšpunktā, 2. pielikuma 5. punktā un 3. pielikuma 5. punktā regulai 2019/1009 atbilstošs termins – "detonācijnoturības pārbaude" (noteikumu projekta 2., 8. un 9. punkts).

8. Noteikumu 2. pielikuma 3.1. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir seši litri, 3.2. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri, 4.1.1. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir seši litri, un 4.1.2. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 12 litru (noteikumu projekta 8. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Mēslošanas līdzekļu apritē iesaistītās personas
Ietekmes apraksts
Projektam nebūs ietekmes uz mērķgrupu, jo noteikumos tiek izdarīti tehniski grozījumi, precizējot terminus un svītrojot aktualitāti zaudējušas normas.
Juridiskās personas
  • Mēslošanas līdzekļu apritē iesaistītās personas
Ietekmes apraksts
Projektam nebūs ietekmes uz mērķgrupu, jo noteikumos tiek izdarīti tehniski grozījumi, precizējot terminus un svītrojot aktualitāti zaudējušas normas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1009
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009)
Apraksts
Regula 2019/1009 tika piemērota ar 2022. gada 16. jūliju.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2019/1009 I pielikums un III pielikuma II un III daļa
Noteikumu projekta 6. punkts (noteikumu 22. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projektā netiek noteiktas stingrākas prasības kā regulā 2009/1009. 
Regulas 2019/1009 Ⅰ pielikuma Ⅱ daļas PFC 1 (C)(I)(a)(i-ii)(A) 5. punkts, Ⅳ pielikuma Ⅱ daļas A1 moduļa 4.3. un 4.4. apakšpunkts
Noteikumu projekta 8. punkts (noteikumu 2. pielikuma 5.2. apakšpunkts)  un noteikumu projekta 9. punkts (noteikumu 3. pielikuma 5.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projektā netiek noteiktas stingrākas prasības kā regulā 2009/1009. Noteikumu projektā lietots termins "detonācijnoturības tests" atbilstoši regulas 2019/1009 attiecīgajās normās izmantotajai terminoloģijai.
Regulas 2019/1009 Ⅳ pielikuma Ⅱ daļas A1 moduļa 4. punkts
Noteikumu projekta 2. punkts (noteikumu 16.1. apakšpunkts), noteikumu projekta 8. punkts (noteikumu 2. pielikuma 5. punkts un 5.2. apakšpunkts), noteikumu projekta 9. punkts (noteikumu 3. pielikuma 5. punkts un 5.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projektā netiek noteiktas stingrākas prasības kā regulā 2009/1009. Noteikumu projektā lietots termins "detonācijnoturības pārbaude" atbilstoši regulas 2019/1009 attiecīgajās normās izmantotajai terminoloģijai.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2022. gada 18. augusta līdz 1. septembrim informācija par noteikumiem bija ievietota TAP portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/), un sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te: https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/2d6bb85a-1bb3-4335-9b05-115864d64cda

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par TAP portālā (https://tapportals.mk.gov.lv) ievietoto noteikumu projektu netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk