Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-1888: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 28. septembra rīkojumā Nr. 654 "Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2023. gada budžeta apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 28. septembra rīkojumā Nr. 654 "Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2023. gada budžeta apstiprināšanu"" (turpmāk – Projekts) izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas (turpmāk - Inspekcija) 2023. gada budžeta izdevumus atbilstoši aktuālajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2010. gada 1. janvāra Inspekcija ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, kura tiek finansēta no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 33. panta piekto daļu, kas noteic, ka Inspekcijai ik gadu no Dzelzceļa likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem, ko veido ieņēmumi no maksas par šā likuma 12.1 panta pirmajā daļā minēto minimālo piekļuves pakalpojumu kompleksu un ieņēmumi no tās valstij piederošās zemes nodošanas lietošanā par atlīdzību, uz kuras izvietota publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra (Dzelzceļa likuma 15. panta otrā daļa), piešķir finansējumu 0,43 procentu apmērā no kopējā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu. 
Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 55. punktā noteikts, ka 2020., 2021., 2022. un 2023. gadā finansējums Inspekcijai nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds attiecīgi piešķirts 2015. gadam (607 866 euro) un reizināts ar koeficientu 1,78, kopā - 1 082 001 euro.

Ar Ministru kabineta 2022.gada 28. septembra rīkojumu Nr. 654 "Par Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas 2023. gada budžeta apstiprināšanu” (turpmāk - MK rīkojums Nr. 654) tika apstiprināti Inspekcijas 2023. gada budžeta ieņēmumi un izdevumi 1 082 001 euro apmērā. No piešķirtā finansējuma - 1 070 001 euro tika paredzēti kārtējo izdevumu segšanai, tai skaitā 964 177 euro darbinieku atlīdzībai. Precēm un pakalpojumiem tika paredzēti 105 824 euro, bet kapitāliem izdevumiem - 12 000 euro.
Šobrīd Inspekcijas 2023. gada izdevumi tiek palielināti par 221 295 euro, izmantojot daļu no iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājuma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aktuālais Inspekcijas 2023. gada ieņēmumu plāns veido 1 082 001 euro un izdevumu plāns - 1 303 296 euro. Nepieciešams apstiprināt grozījumus Inspekcijas 2023. gada budžetā. 
Risinājuma apraksts
Ar šo projektu tiek koriģēti Inspekcijas 2023. gada izdevumi – tie palielinās par 221 295 euro, izmantojot iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājumu (atlikums uz 2023. gada 1. janvāri ir 830 374,67 euro) atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piektajā daļā noteiktajam, ka budžeta nefinansētu iestāžu kārtējā gada līdzekļu atlikumu var izmantot nākamā gada izdevumu finansēšanai. Šobrīd Inspekcijas ieņēmumu un izdevumu aktuālais budžeta plāns 2023. gadam, kopā ar iepriekšējo gadu finanšu līdzekļu uzkrājumu veido 1 303 296 euro. Izdevumu palielinājums saistīts ar izdevumiem atlīdzībai, kas palielinās par 166 205 euro, lai ieviestu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 4. panta astotās daļas un 2022. gada 21. jūnija Ministru kabineta noteikumu Nr. 361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” prasības. Izdevumi precēm un pakalpojumiem palielinās par 55 090 euro. Inspekcijas ieņēmumi 2023. gadā paliek bez izmaiņām – 1 082 001 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Inspekcijas darbības stratēģija pieejama tīmekļvietnē:
https://www.vdzti.gov.lv/lv/jaunums/darbibas-strategija-2023-2026-gadam
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam, sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka Projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība Projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Satiksmes ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi