23-TA-722: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 805 "Noteikumi par nekustamā īpašuma darījumu starpnieka kvalifikācijas celšanas pasākumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
MK Noteikumu projekts sagatavots pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, lai precizētu normatīvā akta normas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
-
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 805 “Noteikumi par nekustamā īpašuma darījumu starpnieka kvalifikācijas celšanas pasākumiem” (turpmāk – MK Noteikumi Nr.805) tika izstrādāti, pamatojoties uz Nekustamā īpašuma darījumu starpnieku darbības likuma (turpmāk – Likums) 13. pantu.
2020. gada 1. augustā stājās spēkā Likums, kas paredz regulēt nekustamā īpašuma darījumu starpnieku (turpmāk – starpnieki) profesionālās darbības tiesiskos pamatus un nodrošināt šo personu profesionālās darbības uzraudzību, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu un sekmētu stabilu, drošu un uzticamu starpniecības pakalpojumu sniegšanu. Saskaņā ar Likuma 13. pantu starpnieks piedalās kvalifikācijas celšanas pasākumos. Starpnieka minimālais kvalifikācijas celšanas pasākumu apjoms un saturs ir noteikts MK Noteikumos Nr.805.
Saskaņā ar MK Noteikumiem Nr.805 starpnieks ir atbildīgs par savu kvalifikācijas celšanu. Starpnieks viena kalendārā gada laikā nodrošina ne mazāk kā 40 akadēmiskās stundas kvalifikācijas celšanai (turpmāk – kvalifikācijas stundas) apgūšanu pie apmācību piedāvātāja.
Starpnieks vai starpnieka pilnvarotā persona Likumā noteiktā termiņā sniedz informāciju par kvalifikācijas celšanas pasākumiem.
2020. gada 1. augustā stājās spēkā Likums, kas paredz regulēt nekustamā īpašuma darījumu starpnieku (turpmāk – starpnieki) profesionālās darbības tiesiskos pamatus un nodrošināt šo personu profesionālās darbības uzraudzību, lai novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu un sekmētu stabilu, drošu un uzticamu starpniecības pakalpojumu sniegšanu. Saskaņā ar Likuma 13. pantu starpnieks piedalās kvalifikācijas celšanas pasākumos. Starpnieka minimālais kvalifikācijas celšanas pasākumu apjoms un saturs ir noteikts MK Noteikumos Nr.805.
Saskaņā ar MK Noteikumiem Nr.805 starpnieks ir atbildīgs par savu kvalifikācijas celšanu. Starpnieks viena kalendārā gada laikā nodrošina ne mazāk kā 40 akadēmiskās stundas kvalifikācijas celšanai (turpmāk – kvalifikācijas stundas) apgūšanu pie apmācību piedāvātāja.
Starpnieks vai starpnieka pilnvarotā persona Likumā noteiktā termiņā sniedz informāciju par kvalifikācijas celšanas pasākumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 7.jūnijā stājās spēkā Likuma grozījumi, kas nosaka, ka sākot ar 01.07.2024. stāsies spēkā pārejas noteikumi, kas paredz izslēgt prasību, ka starpniekam ir jāsniedz informācija par iepriekšējā kalendāra gadā apmeklētajiem kvalifikācijas celšanas pasākumiem līdz 31.janvārim, tādējādi nepieciešamais regulējums ir jāietver MK Noteikumos Nr.805. Tāpat šī brīža regulējums paredz, ka starpniekam ir jāceļ kvalifikācija kalendārajā gadā, kas nozīmē, ja starpnieks tiek iekļauts nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā decembra mēnesī, tad laiks, lai celtu kvalifikāciju ir mēnesis vai mazāk, kas ir nesamērīgs laika posms salīdzinot ar starpniekiem, kuri tiek iekļauti nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā kalendārā gada sākumā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz, ka starpnieks ceļ kvalifikāciju 40 akadēmisko stundu apmērā gada laikā līdz attiecīgajam datumam, kurā veikta sākotnējā reģistrācija ar dokumentu iesniegšanas termiņu septiņas dienas. Ja starpnieks tiek iekļauts nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā tekošā gada 12.novembrī, tad kvalifikācijas pasākumi ir jāapmeklē līdz nākamā gada 11.novembrim un attiecīgi kvalifikācijas apliecinošie dokumenti Ekonomikas ministrijai ir jāiesniedz septiņu dienu laikā, proti, līdz 18.novembrim. Tādējādi ikvienam starpniekam, kvalifikācijas celšanas pasākuma apmeklējumam, tiks nodrošināts vienāds laika posms - viens gads. Starpnieki, kuri šobrīd jau ir iekļauti nekustamā īpašuma darījumu starpnieku reģistrā, 2024.gada janvārī sniegs informāciju par apmeklētajiem kvalifikācijas celšanas pasākumiem par 2023.gadu, savukārt 2025.gadā starpnieki sniegs informāciju par kvalifikācijas celšanas pasākumiem līdz attiecīgajam datumam, kurā veikta sākotnējā reģistrācija ar dokumentu iesniegšanas termiņu – 7 dienas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- nekustamā īpašuma darījumu starpnieki
Ietekmes apraksts
Būs finansiālā ietekme uz privātpersonām (starpniekiem), kuras sniedz vai vēlas sniegt nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju:
Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA 45 akadēmisko stundu organizētās nekustamo īpašumu starpnieku apmācības maksā 200,00 euro.
Mācību centra "Alfa" 160 stundu organizētās nekustamā īpašuma speciālistu apmācības "Darījumi ar nekustamo īpašumu" maksā 400,00 euro.
Ņemot vērā esošās tirgus tendences vienas stundas provizoriskās izmaksas varētu būt 3 - 4,5 euro un attiecīgi viena starpnieka tiešās finansiālās izmaksas 40 akadēmisko stundu ikgadējās apmācības varētu izmaksāt vidēji 150,00 euro.
Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA 45 akadēmisko stundu organizētās nekustamo īpašumu starpnieku apmācības maksā 200,00 euro.
Mācību centra "Alfa" 160 stundu organizētās nekustamā īpašuma speciālistu apmācības "Darījumi ar nekustamo īpašumu" maksā 400,00 euro.
Ņemot vērā esošās tirgus tendences vienas stundas provizoriskās izmaksas varētu būt 3 - 4,5 euro un attiecīgi viena starpnieka tiešās finansiālās izmaksas 40 akadēmisko stundu ikgadējās apmācības varētu izmaksāt vidēji 150,00 euro.
Juridiskās personas
- nekustamā īpašuma darījumu starpnieki
Ietekmes apraksts
Būs finansiālā ietekme uz privātpersonām (starpniekiem), kuras sniedz vai vēlas sniegt nekustamā īpašuma darījumu starpniecības pakalpojumus. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju:
Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA 45 akadēmisko stundu organizētās nekustamo īpašumu starpnieku apmācības maksā 200,00 euro.
Mācību centra "Alfa" 160 stundu organizētās nekustamā īpašuma speciālistu apmācības "Darījumi ar nekustamo īpašumu" maksā 400,00 euro.
Ņemot vērā esošās tirgus tendences vienas stundas provizoriskās izmaksas varētu būt 3 - 4,5 euro un attiecīgi viena starpnieka tiešās finansiālās izmaksas 40 akadēmisko stundu ikgadējās apmācības varētu izmaksāt vidēji 150,00 euro.
Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācijas LANĪDA 45 akadēmisko stundu organizētās nekustamo īpašumu starpnieku apmācības maksā 200,00 euro.
Mācību centra "Alfa" 160 stundu organizētās nekustamā īpašuma speciālistu apmācības "Darījumi ar nekustamo īpašumu" maksā 400,00 euro.
Ņemot vērā esošās tirgus tendences vienas stundas provizoriskās izmaksas varētu būt 3 - 4,5 euro un attiecīgi viena starpnieka tiešās finansiālās izmaksas 40 akadēmisko stundu ikgadējās apmācības varētu izmaksāt vidēji 150,00 euro.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Starpnieku ikgadēja kvalifikācijas celšana tautsaimniecībai nodrošinās stabilus, drošus un uzticamus starpniecības pakalpojumus un veicinās noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku apkarošanu.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta laika periodā no 30.10.2023. līdz 15.11.2023.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde nerada ietekmi uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru. Nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, esošu institūciju likvidācija vai reorganizācija. Noteikumu projektā noteikto izpildi un uzraudzību Ekonomikas ministrija organizēs esošo cilvēkresursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi