1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
*Attiecībā uz ārstniecības iestādi, zāles iegādājas ārstniecības iestāde nevis “slimnīcas aptiekas”, jo “slimnīcas aptieka” ir ārstniecības iestādes struktūrvienība.
Savukārt ES dalībvalstīs pastāv arī tiešās zāļu piegādes no vienas dalībvalsts uz otru, jo tas ir viens no faktoriem zāļu pieejamības veicināšanai.
Aizliedzot ES dalībvalstīs vai EEZ valstīs licencētiem zāļu vairumtirgotājiem veikt tiešās piegādes no ES dalībvalstīm vai EEZ valstīm Latvijas Republikas teritorijā, vai citādi uzliekot nepamatotus ierobežojumus, piemēram, ieviešot licenču atzīšanas kārtību, saistībā ar preču uzglabāšanu/ izplatīšanu u.c., ir ierobežojums brīvai preču kustībai.
ES tiesību akti paredz, ka licences, kas dot tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību, izsniegtas vienā dalībvalstī, ir derīgas visā ES dalībvalstu vai EEZ valstu teritorijā, šī procedūra jau šobrīd ir vienkāršota, un nevajadzētu regulējumā būt šķērslim zāļu piegādēm no citām ES dalībvalstīm vai EEZ valstīm arī tiešiem zāļu saņēmējiem Latvijā − vispārējā tipa aptiekām un stacionārām ārstniecības iestādēm ar "slimnīcas aptieku.
ES dalībvalstīs vai EEZ valstīs izsniegtās licences zāļu vairumtirdzniecībai tiek automātiski atzītas, kas nozīmē, ka uz šo licenču pamata zāļu vairumtirdzniecība ir atļauta bez īpašas licences atzīšanas procedūras ieviešanas, kas ir pašreiz nostiprināts ar Farmācijas likuma 25.1 panta pirmās daļas normu.
Tā kā regulējums Farmācijas likumā nepieļauj vispārēja tipa aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptieku tieši iegādāties zāles Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī, patlaban slimnīcām Latvijā zāles jāiegādājas tikai no vietējām zāļu lieltirgotavām, ko nosaka arī Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumi Nr.220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 220) (14. punkts), ierosinātais Farmācijas likuma grozījums ļautu iegādāties zāles, sākotnēji zāļu nepieejamīgas gadījumā, tieši ES dalībvalstīs vai EEZ valstīs no licencētiem zāļu vairumtirgotājiem, tas uzlabotu mūsu veselības aprūpes sistēmas gatavību arī krīzes situācijām.
Pašlaik piegādes ķēde – stacionārā ārstniecības iestāde ar “slimnīcas aptieku” vai vispārēja jeb atvērta tipa aptieka un zāļu lieltirgotava (zāļu vairumtirgotājs) ir gara, un var paiet laiks, līdz zāles nonāks līdz pacientam, bet, ja pastāv iespēja arī ārstniecības iestādei ar “slimnīcas aptieku” vai vispārēja jeb atvērta tipa aptiekai zāles saņemt/ievest "tieši", tās nonāktu pie pacienta ātrāk - gadījumos, kad zāles Latvijas tirgū uz laiku nav pieejamas.
No konkurences aspekta atļauja iegādāties zāles ārvalstīs varētu mainīt arī tirgus dinamiku, potenciāli samazinot arī cenas. Zāļu tiešās piegādes no ES dalībvalstīm vai EEZ valstīm, piemēram, vispārējā tipa aptiekām un stacionārā ārstniecības iestādēm ar 'slimnīcas aptieku" zāļu nepieejamības gadījumā, nebūtu uzskatāms arī par konkurences kropļošanu.
Ir situācijas un pacienti, kuriem "tiešā ievešana”- stacionārai ārstniecības iestādei ar “slimnīcas aptieku” un vispārēja tipa aptiekai, iegādājoties zāles ES dalībvalstī vai EEZ valstī no ES dalībvalstī un EEZ valstī licencētiem zāļu ražotājiem un zāļu vairumtirgotājiem (un tāda ir arī citu dalībvalstu prakse) risinātu zāļu nepieejamības gadījumus un pacientiem nodrošinātu terapijas nepārtrauktību. Līdz ar to šāds princips būtu atbalstāms. Savukārt, ja stacionārā ārstniecības iestāde ar "slimnīcas aptieku" izvēlēsies nesākt "tiešo ievešanu", līdzšinējais zāļu iegādes/iepirkuma process turpināsies kā ierasts.
Atļauja stacionārām ārstniecības iestādēm ar "slimnīcas aptieku" un vispārējā tipa aptiekai iegādāties zāles ES dalībvalstī vai EEZ valstī izņēmuma - zāļu nepieejamības, - gadījumos (arī nereģistrētās zāles), tās "tieši ievedot" /ar"tiešām piegādēm", novērš šķēršļus, kas kavē zāļu brīvu apriti.
Izmaiņas varētu palīdzēt atvērt farmācijas tirgu, jo slēgts tirgus uzskatāms par tirgus darbības traucējumu, varētu uzlaboties zāļu pieejamība, jo stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku" un vispārēja tipa aptiekai rastos iespējas piekļūt nepieciešamajām zālēm, īpaši ņemot vērā Latvijas mazās tirgus iespējas. Tas atbilst pacientu interesēm, jo pacientiem ir pēc iespējas ātrāk jāņem nepieciešamās zāles, un Farmācijas likuma mērķis ir reglamentēt zāļu izplatīšanu pacientu interesēs.
Pašreizējās Farmācijas likuma 25.1 panta normas mērķis ir noteikt principu ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencēto zāļu vairumtirgotāju uzraudzībai, kuri veido Latvijas Republikas teritorijā savas noliktavas, no kurām tiek veiktas vairumtirdzniecības darbības (piemēram, iegāde, uzglabāšana, piegāde) no savas noliktavas Latvijas Republikas teritorijā, attiecinot uz viņiem informācijas sniegšanas pienākumu, lai kompetento iestāžu rīcībā būtu informācija par vairumtirgotāja darbības vietu (telpām) Latvijā, kurā uzglabājas zāles, un no kuras tiek uzsākta zāļu vairumtirdzniecība, jo zāļu uzglabājas vieta - telpas ir pakļautas kontrolei. Šis jautājums tika pārrunāts ar EK pārstāvjiem laika periodā, kad Latvija iestājās Eiropas Savienībā.
Farmācijas likuma 25.1 panta pirmās daļas norma, nosakot pienākumu personai, kurai ES dalībvalstī vai EEZ valstī ir izsniegta speciālā atļauja (licence), kas dod tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību vai ražošanu, par zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanu Latvijas Republikā sniegt Zāļu valsts aģentūrai vai — attiecībā uz veterinārajām zālēm — Pārtikas un veterinārajam dienestam normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu noteikto informāciju, nav pietiekoši skaidra vai minētā informācijas sniegšanas prasība piemērojama arī ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencētiem zāļu vairumtirgotājiem, kuri veic tiešas zāļu piegādes Latvijā aptiekai vai ārstniecības iestādei, un tas var radīt nepareizu normas interpretāciju, arī piemērojot šo normu ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencētiem zāļu vairumtirgotājiem, kuri veic tiešas zāļu piegādes Latvijā aptiekai vai ārstniecības iestādei, uzliekot par pienākumu veidot ārvalsts komersanta filiāli, ja netiek veidota Latvijas Republikas teritorijā noliktava, no kuras veic zāļu vairumtirdzniecības darbības, tas var radīt arī birokrātisku slogu minētajiem komersantiem un situācijas, kad zāļu tiešas piegādes nenotiek neizpildāma tiesiskā regulējuma dēļ, un līdz ar to var rasties sabiedrības veselības risks zāļu nepieejamības dēļ. Piemēram, Farmācijas likuma 25.1 panta pirmās daļas normā noteiktais informācijas sniegšanas pienākums ir noteikts Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība" (turpmāk - MK noteikumu Nr. 416) 14.punkta normā, kas nosaka:
"14. Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrēts uzņēmums, kuram mītnes valstī ir izsniegta speciālā atļauja (licence) zāļu vairumtirdzniecībai vai zāļu ražošanai/importēšanai, pirms zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanas Latvijas Republikas teritorijā paziņo Zāļu valsts aģentūrai šādu informāciju:
14.1. Eiropas Ekonomikas zonas valstī piešķirtās speciālās atļaujas (licences) veidu, piešķiršanas datumu, numuru un valsts kompetento iestādi, kura ir piešķīrusi speciālo atļauju (licenci);
14.2. ārvalstu komersanta filiāles firmu, reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā, juridisko un uzņēmuma darbības vietas adresi, tālruņa un faksa numuru, elektroniskā pasta adresi;
14.3. par labas izplatīšanas praksi atbildīgās amatpersonas vārdu, uzvārdu, darbavietas faktisko adresi, tālruņa un faksa numuru un citus saziņas līdzekļu.".
Ieveistais mehānisms ar kompetentās iestādes informēšanu, veicot tiešas zāļu piegādes, ir uzskatāms par lieku, formālu un ierobežojošu, un ir papildu barjera, tas būtu attiecināms tikai uz gadījumiem, kad ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencēts zāļu vairumtirgotājs uzsāk Latvijā zāļu vairumtirdzniecību no savas noliktavas Latvijas Republikas teritorijā, lai kompetentās iestādes varētu uzraudzīt noliktavu telpas, no kurām tiek uzsākta zāļu vairumtirdzniecības Latvijas Republikas teritorijā, nevis veicot no ES dalībvalstīm vai EEZ valstīm tiešas zāļu piegādes uz Latviju zāļu saņēmējiem, piemēram aptiekām un ārstniecības iestādēm.
Detalizētāk jautājumi par zāļu izplatīšanu, kas attiecināmi arī uz zāļu tiešajām piegādēm, regulējami Ministru kabineta noteikumu līmenī, atbilstoši Farmācijas likumā 5. panta 3. punktā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, nosakot zāļu izplatīšanas kārtību, proti, MK noteikumos Nr. 416
CITA PAPILDINOŠA INFORMĀCIJA , kas skaidro, ka pacientu drošība netiek apdraudēta, ja notiek zāļu tiešas piegādes no citas ES dalībvalsts vai EEZ valsts aptiekām un ārstniecības iestādēm.
Informācija par Eiropas Savienības tiesību aktiem par zāļu vairumtirgotāju licencēšanu un kontroli, un tiesību regulējums par to, kad zāļu vairumtirgotājam, aptiekām un ārstniecības iestādēm jāveic zāļu drošuma pazīmju verificēšana.
ES farmācijas tirgus ir balstīts uz savstarpēju uzticēšanos un vienotām prasībām. Vispārējā tipa aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku" Latvijā, saņemot zāles tiešajās piegādēs no citā ES dalībvalstī un EEZ valstī licencētiem zāļu vairumtirgotājiem, pacientu drošība netiek apdraudēta, jo:
1. Zāļu vairumtirdzniecība ES tiek regulēta, licencēta un uzraudzīta atbilstoši ES tiesību aktiem. Zāļu vairumtirgotāju licencēšanu nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 6. novembra direktīva 2001/83/EK par Kopienas kodeksu, kas attiecas uz cilvēkiem paredzētām zālēm (turpmāk - Direktīva Nr. 2001/83).
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02001L0083-20190726)
1.1. Direktīvas Nr. 2001/83 36. un 37. punkta ievaddaļā ir norādīts princips, ka jebkurai personai, kas iesaistīta zāļu vairumtirdzniecībā, vajadzētu būt īpašai atļaujai (kas LV tiesību aktos noteikta kā speciālā atļauja (licence)), un atļaujā ir jāparedz konkrēti būtiski nosacījumi, un attiecīgā dalībvalsts ir atbildīga par to, lai nodrošinātu šo nosacījumu ievērošanu. Licences zāļu vairumtirdzniecībai formāts ir apstiprināts ES un tajā tiek norādīti būtiskie nosacījumi, par zālēm, vairumtirdzniecības darbībām, atļautiem speciālās darbības nosacījumiem, atbildīgo amatpersonu u.c. Savukārt farmaceiti un personas, kurām ir atļauts piegādāt zāles sabiedrībai un kuras aprobežojas ar šo darbību, būtu jāatbrīvo no šīs atļaujas saņemšanas. Tomēr, lai kontrolētu visu zāļu izplatīšanas ķēdi, ir nepieciešams, lai farmaceiti un personas, kas ir pilnvarotas piegādāt zāles sabiedrībai, veic uzskaiti, kurā atspoguļoti darījumi ar saņemtajām zālēm u.c.
1.2. Direktīvas Nr. 2001/83 37. punkta ievaddaļā ietverts princips speciālo atļauju (licenču) "automātiskai atzīšanai", nosakot, ka katrai dalībvalstij ir jāatzīst citu dalībvalstu piešķirtās speciālās atļaujas (licences), un kā norādīja arī EK eksperti, iestājoties ES, tas nenozīmē ieviest speciālu atļauju licenču atzīšanas procedūru, jo ES un EEZ valstī izsniegtās licences zāļu vairumtirdzniecībai ir jāatzīst automātiski.
Savukārt dalībvalstis ir tiesīgas pieprasīt komersantam, kurš darbojas uz citas ES un EEZ valstī izsniegtās licences zāļu vairumtirdzniecībai pamata, informēt kompetentās iestādes par zāļu vairumtirdzniecības vietu Latvijā, no kurienes tiek veikta zāļu vairumtirdzniecība, tas attiecas uz gadījumu, ja dalībvalsts teritorijā komersanti veido savas noliktavas, lai Latvijas kompetento iestāžu rīcībā būtu informācija par vietu Latvijā, kurā notiek zāļu vairumtirdzniecības darbības, no kurienes izplata zāles, un kura ir pakļauta uzraudzībai no kompetento iestāžu puses. Savukārt atbildīgā persona par labu izplatīšanas praksi, šajā gadījumā var atrasties arī citā ES un EEZ valstī.
1.3. Direktīvas Nr. 2001/83 36. un 37. punkta ievaddaļā ietvertie principi pašreiz tiek īstenoti ar:
- Farmācijas likuma 25.1 panta pirmās daļas normu, kas nosaka, ka personai, kurai Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī ir izsniegta speciālā atļauja (licence), kas dod tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību vai ražošanu, ir pienākums par zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanu Latvijas Republikā sniegt Zāļu valsts aģentūrai vai — attiecībā uz veterinārajām zālēm — Pārtikas un veterinārajam dienestam normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu noteikto informāciju. Šādā gadījumā komersantam nav nepieciešams saņemt šā likuma 25.pantā noteikto speciālo atļauju (licenci).
un
- tiesību regulējumu Ministru kabineta līmenī, proti, MK noteikumu Nr. 416 14. un 15. punkta normu, nosakot:
"14. Eiropas Ekonomikas zonas valstī reģistrēts uzņēmums, kuram mītnes valstī ir izsniegta speciālā atļauja (licence) zāļu vairumtirdzniecībai vai zāļu ražošanai/importēšanai, pirms zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanas Latvijas Republikas teritorijā paziņo Zāļu valsts aģentūrai šādu informāciju:
14.1. Eiropas Ekonomikas zonas valstī piešķirtās speciālās atļaujas (licences) veidu, piešķiršanas datumu, numuru un valsts kompetento iestādi, kura ir piešķīrusi speciālo atļauju (licenci);
14.2. ārvalstu komersanta filiāles firmu, reģistrācijas numuru Uzņēmumu reģistrā, juridisko un uzņēmuma darbības vietas adresi, tālruņa un faksa numuru, elektroniskā pasta adresi;
14.3. par labas izplatīšanas praksi atbildīgās amatpersonas vārdu, uzvārdu, darbavietas faktisko adresi, tālruņa un faksa numuru un citus saziņas līdzekļus.
15. Veselības inspekcija saskaņā ar Farmācijas likuma 25.1 panta nosacījumiem:
15.1. pieprasa no attiecīgās ārvalsts kompetentās institūcijas informāciju par uzņēmuma licenci un atbilstoši kompetencei nodrošina informācijas apmaiņu ar ārvalstīm;
15.2. informē uzņēmumus par sabiedrisko pakalpojumu saistībām.".
1.4. Direktīvas Nr. 2001/83 77. panta 1. un 3. punkta norma nosaka, ka dalībvalstis veic visus attiecīgos pasākumus, lai nodrošinātu to, ka zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā ir vajadzīga atļauja par vairumtirgotāja darbības sākšanu, kas LV tiesību aktos noteikta kā speciālā atļauja (licence) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, norādot tajā konkrētu vietu tās teritorijā, kur šī atļauja ir derīga, un ka ražošanas atļauja, kas LV tiesību aktos noteikta kā speciālā atļauja (licence) zāļu ražošanai ietver atļauju izplatīt vairumtirdzniecībā zāles, uz ko attiecas ražošanas atļauja.
1.5. Direktīvas Nr. 2001/83 77. panta 1. un 3. punkta norma jau ir pārņemta ar Farmācijas likuma 25. panta pirmās daļas, 45. panta un 51. panta astotās daļas normu, nosakot, ka zāļu izplatīšana Latvijas Republikā ir atļauta tikai tad, ja attiecīgajam komercdarbības veidam saņemta speciālā atļauja (licence), kas noteikta šā likuma 45. pantā (45. pants. (1) Lai zāļu lieltirgotava uzsāktu darbību, nepieciešams nodrošināt atbilstošas telpas un aprīkojumu, tajā skaitā iekārtas, kā arī personālu un dokumentāciju saskaņā ar šo likumu un normatīvajiem aktiem par zāļu izplatīšanu un atbilstoši normatīvajiem aktiem par farmaceitiskās darbības licencēšanu saņemt speciālo atļauju (licenci) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kurā norādīta atļautā darbības joma zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā) un 51. panta astotās daļā, nosakot, ka speciālā atļauja (licence) ražošanai ietver atļauju izplatīt vairumtirdzniecībā tās zāles, uz kurām šī speciālā atļauja (licence) attiecas.
LR tiesību aktos zāļu vairumtirdzniecības licences izsniegšana noteikta Ministru kabineta tiesību akta līmenī, proti, pašreiz spēkā esošajos Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija noteikumos Nr. 410 "Farmaceitiskās darbības licencēšanas kārtība", savukārt zāļu vairumtirgotāju uzraudzība noteikta MK noteikumos Nr. 416.
2. Zāļu vairumtirgotājiem, aptiekām un ārstniecības iestādēm jāveic zāļu drošuma pazīmju verificēšana atbilstoši Komisijas 2015. gada 2. oktobra Deleģēto regulu (ES) 2016/161, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/83/EK, noteicot detalizētus noteikumus par drošuma pazīmēm uz cilvēkiem paredzētu zāļu iesaiņojuma (turpmāk - Deleģētā regula Nr. 2016/161).
(https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2016/161/oj/?locale=LV)
Deleģētās regulas Nr. 2016/161 prasības īsteno zāļu drošuma uzraudzību, ar ko domāta zāļu drošuma pazīmju verificēšana zāļu lieltirgotavās, aptiekās, ārstniecības iestādēs u.c., novēršot nekontrolētu zāļu apriti un izslēdzot zāļu viltojumu risku, kas palīdz uzturēt augstu drošības līmenī, Deleģētā regula Nr. 2016/161 ir jau pārņemta ar Ministru kabineta līmeņa tiesību aktiem:
2.1. Deleģētās regulas Nr. 2016/161 prasības attiecībā uz zāļu vairumtirgotāju pienākumiem zāļu drošuma pazīmju verificēšanā ir pārņemtas 2019. gadā ar Ministru kabineta līmeņa tiesību aktu, proti, ar grozījumiem MK noteikumiem Nr. 416 (Ministru kabineta 2019. gada 15. janvāra (prot. Nr. 2 48. §) noteikumiem Nr. 38 "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība"), ar MK noteikumu Nr. 416 12.16. un 12.17. apakšpunkta normu.
Zāļu vairumtirgotājs saskaņā ar MK noteikumu Nr. 416 12.16. un 12.7. apakšpunkta normu pārliecinās, vai saņemtās zāles nav viltotas, pārbaudot uz zāļu ārējā iepakojuma esošās zāļu drošuma pazīmes, kas minētās Deleģētās regulas Nr. 2016/161 3. panta 2. punkta "a" un "b" apakšpunktā, un izpilda zāļu vairumtirgotājam noteiktos pienākumus saskaņā ar Deleģētās regulas Nr. 2016/161 10., 11., 12., 13., 19., 20., 21., 22., 24. pantu, 35. panta 4. punktu, 38., 40. un 42. pantu, un atbilstoši Deleģētās regulas Nr. 2016/161 23. pantam verificē un dzēš uz zāļu iepakojuma esošo unikālo identifikatoru Latvijas Zāļu repozitoriju sistēmā, izplatot vakcīnas ģimenes ārsta praksēm, feldšerpunktiem un feldšeru–vecmāšu punktiem, zāles sociālās aprūpes institūcijām, zāles personām, kurām ir Zāļu valsts aģentūras izsniegta atļauja zāļu iegādei saskaņā ar Farmācijas likuma 48. panta pirmo daļu, zāles praktizējošiem veterinārārstiem un veterinārmedicīniskās aprūpes iestādēm, zāles ieslodzījuma vietu ārstniecības iestādēm, zāles Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam, tai skaitā iegādājoties zāles valsts materiālajām rezervēm, zāles Aizsardzības ministrijas Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības iestādēm, kuras zāles iegādājas civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldības vajadzībām.
2.2. Aptieku un ārstniecības iestāžu pienākumi verificēt zāļu drošuma pazīmes atbilstoši Deleģētās regulas Nr. 2016/161 10. pantā noteiktajam ("Verificējot drošuma pazīmes, ražotāji, vairumtirgotāji un personas, kam atļauts vai kas tiesīgas iedzīvotājiem piegādāt zāles, verificē [..].") ir jau noteikti 2019. gadā ar vairākiem Ministru kabineta līmeņa tiesību aktiem, proti, ar -
a) Ministru kabineta 2019. gada 15. janvāra (prot. Nr. 2 48. §) noteikumiem Nr. 38 "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība"", kas izdoti pamatojoties uz Farmācijas likums 5. panta 3. punktā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetu noteikt zāļu izplatīšanas kārtību,
b) Ministru kabineta 2019. gada 15. janvāra (prot. Nr. 2 46. §) noteikumiem Nr. 36 "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumos Nr. 220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās", kas izdoti pamatojoties uz Farmācijas likums 5. panta 7. punktā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetu noteikt kārtību, kādā ārstniecības iestādes un sociālās aprūpes institūcijas iegādājas, uzglabā un izlieto zāles.
2.3. Atļaujot ārstniecības iestādei (ar slēgta tipa aptieku) iegādāties zāles, tai skaitā nereģistrētās zāles, citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī no ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencētiem zāļu ražotājiem un zāļu vairumtirgotājiem, zāļu uzraudzība tiek īstenota, izslēdzot zāļu viltojuma risku, un netiek veicināta nekontrolēta zāļu plūsma, jo ārstniecības iestāde iegādātajām zālēm verificē zāļu drošuma pazīmes, kas ir jau noteikts MK noteikumos Nr.220 16.1 punkta normā, un Farmācijas likuma līmenī (17. panta otrās daļa) noteikta prasība nereģistrētu zāļu izplatīšanai saņemt Zāļu valsts aģentūras atļauju.
Ārstniecības iestāde zāļu iepakojumus ar drošuma pazīmēm verificē un unikālo identifikatoru dzēš, izpildot Deleģētās regulas Nr. 2016/161 prasības, kas noteiktas šīs regulas 10., 11., 12., 13., 25., 26., 27., 28. un 29. pantā. Ja ārstniecības iestāde uzskata, ka zāļu iepakojums ir nesankcionēti atvērts, vai ja šo zāļu drošuma pazīmju verificēšana norāda, ka zāles, iespējams, nav autentiskas, šīs zāles pacientiem nepiegādā un nekavējoties informē attiecīgās kompetentās iestādes, izpildot Deleģētās regulas Nr. 2016/161 30. panta prasības.
Savukārt, iegādājoties nereģistrētas zāles citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī no licencētiem zāļu ražotājiem un izplatītājiem, kuru darbību ir atļāvušas attiecīgās valsts kompetentās institūcijas, ārstniecības iestādei ir jāsaņem Zāļu valsts aģentūras izsniegta nereģistrētu zāļu izplatīšanas atļauja atbilstoši Farmācijas likuma 17. panta otrās daļas normai, un MK noteikumos Nr.416 jānosaka nosacījumi un kārtība kritērijiem atļaujas izsniegšanai.
Līdz ar to tiek īstenota zāļu drošuma uzraudzība, novēršot nekontrolētu zāļu apriti un izslēdzot zāļu viltojumu risku.
Vispārēja tipa aptieka zāļu iepakojumus ar drošuma pazīmēm verificē un unikālo identifikatoru dzēš, izpildot Deleģētās regulas Nr. 2016/161 prasības, kas noteiktas šīs regulas 10., 11., 12., 13., 25., 26., 27., 28. un 29. pantā. Ja aptieka uzskata, ka zāļu iepakojums ir nesankcionēti atvērts, vai ja šo zāļu drošuma pazīmju verificēšana norāda, ka zāles, iespējams, nav autentiskas, šīs zāles pacientiem nepiegādā un nekavējoties informē attiecīgās kompetentās iestādes, izpildot Deleģētās regulas Nr. 2016/161 30. panta prasības.
Savukārt, iegādājoties nereģistrētas zāles citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī no licencētiem zāļu ražotājiem un izplatītājiem, kuru darbību ir atļāvušas attiecīgās valsts kompetentās institūcijas, aptiekai ir jāsaņem Zāļu valsts aģentūras izsniegta nereģistrētu zāļu izplatīšanas atļauja atbilstoši Farmācijas likuma 17. panta otrās daļas normai, un MK noteikumos Nr.416 jānosaka nosacījumi un kārtība kritērijiem atļaujas izsniegšanai.
Līdz ar to tiek īstenota zāļu drošuma uzraudzība, novēršot nekontrolētu zāļu apriti un izslēdzot zāļu viltojumu risku.
Veselības inspekcija uzrauga un kontrolē zāļu izplatīšanu zāļu lieltirgotavās un aptiekās (Farmācijas likuma 4.pants).
Savukārt Zāļu valsts aģentūra izsniedz nereģistrētu zāļu izplatīšanas atļaujas (Farmācijas likuma 10. panta 7. punkts un 17. panta otrā daļa).
3. Zāļu vairumtirgotājiem, kuriem ir citā ES dalībvalstī un EEZ valstī izsniegta speciālās darbības atļauja (licences) zāļu vairumtirdzniecībai, un kuri veiktu tiešas zāļu piegādes Latvijā, piemēram, vispārējā tipa aptiekai, stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku", attiecīgās speciālās licences (atļaujas) nosacījumu izpildes pārbaudi īsteno Latvijas kompetentā iestāde, proti, Veselības inspekcija sadarbībā attiecīgās dalībvalsts kompetento iestādi, kura licenci piešķīrusi, jo atbilstoši Direktīvas Nr. 2001/83 77. panta 7. punkta normai, ja dalībvalsts uzskata, ka persona, kurai cita dalībvalsts ir izsniegusi atļauju (ar ko domāta speciālā atļauja (licence)), nepilda vai vairs nepilda atļaujas nosacījumus, un iesaistītā dalībvalsts veic vajadzīgos pasākumus un informē Komisiju un pirmo dalībvalsti par pieņemtajiem lēmumiem un šo lēmumu pamatojumu.
Līdz ar to šķēršļiem kompetentajai iestādei veikt pārbaudi izsniegtās licences nosacījumu izpildei nevajadzētu būt, ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencēta zāļu vairumtirgotāja uzraudzība tiek nodrošināta no Latvijas kompetento iestāžu puses, sadarbojoties ar attiecīgās dalībvalsts kompetento iestādi. Minētais jautājums regulējams Ministru kabineta līmeņa tiesību aktos, proti, MK noteikumos Nr. 416
Farmācijas likuma 25.1 pantā noteiktais pienākums ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencētam zāļu vairumtirgotājam par zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanu Latvijas Republikā sniegt Zāļu valsts aģentūrai informāciju ir attiecināms tikai uz gadījumu, kad zāļu vairumtirdzniecība notiek no noliktavas Latvijas Republikas teritorijā nevis, veicot tiešas piegādes no citas ES dalībvalsts vai EEZ valsts uz Latviju zāļu saņēmējiem - vispārējā tipa aptiekām un stacionārām ārstniecības iestādēm ar "slimnīcas aptiekām" Latvijā.
Tā kā visas zāļu vairumtirdzniecības izplatīšanas tiesības balstās uz speciālo atļauju (licencei), kas dod tiesības izplatīt zāles vairumtirdzniecībā, lai padarītu normas lakoniskākas un skaidrākas, mainot uzsvaru uz nosacījumu, ka speciālā atļauja (licence) piešķir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecības darbību, un lai neradītu nepamatotus ierobežojumus personai ar ES dalībvalstī vai EEZ valstī izsniegtu speciālo atļauju (licenci) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā vai ražošanai veikt zāļu tiešas piegādes no ES dalībvalsts vai EEZ valsts Latvijā licencētai aptiekai vai stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku", kā arī lai nodoršinātu uzraudzību, tiek veikti sekojoši grozījumi, tai skaitā esošo regulējumu 25. pantā nepieciešams sadalīt divās normās.
1) Ar Likumprojekta 1. pantu noteikts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt prasības informācijas sniegšanai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī iegādātām zālēm vispārējā tipa aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptiekai, jo uzraudzības nolūkā vispārējā tipa aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku" normatīvajos aktos noteiktā kārtībā jāsniedz informācija Zāļu valsts aģentūrai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī iegādātajām zālēm, kas tiek noteikts Farmācijas likuma 41. panta trešajā daļā un 42.1 panta otrajā daļā, un jautājums likuma līmenī nebija noregulēts.
2) Ar Likumprojekta 2. pantu tehniski redakcionāli precizēta 17. panta piektā daļa, aizstājot 17. pantā piektā daļā vārdus "Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī izsniegta speciālā atļauja (licence)" ar vārdiem "Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī izsniegta speciālā atļauja (licence) (turpmāk – Eiropas speciālā atļauja (licence))" ar ko tiek ieviests saīsinājums, lai tālāk likuma tekstu nepadarītu smagnēju.
3) Ar Likumprojekta 3. pantu Likuma 25. pants papildināts ar 1.1 daļu, skaidri nosakot, ka zāļu izplatīšana vairumtirdzniecībā Latvijas Republikā ir atļauta, ja citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī ir izsniegta speciālā atļauja (licence) zāļu vairumtirdzniecībai vai ražošanai.
4) Ar Likumprojekta 4. pantu:
- Likuma 25.1 panta pirmā daļa precizēta, izsakot to jaunā redakcijā un nosakot, ka ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencētam zāļu vairumtirgotājam vai ražotājam - Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, pirms noliktavas atvēršanas Latvijas Republikā un zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanas no tās, ir pienākums sniegt normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu, proti, MK noteikumos Nr. 416 noteikto informāciju Zāļu valsts aģentūrai vai — attiecībā uz veterinārajām zālēm — Pārtikas un veterinārajam dienestam, jo jautājuma noregulējums likuma līmenī bija neskaidrs.
- Likuma 25.1 pants papildināts ar jaunu 1.1 daļu, nosakot, ka Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, kurš tieši piegādā zāles no citas ES dalībvalsts vai EEZ valsts Latvijā stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku" un vispārējā tipa aptiekai, ir pienākums sniegt normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu (ar ko domāti MK noteikumi Nr. 416) noteikto informāciju par piegādātajām zālēm un zāļu vairumtirdzniecības darbībām stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku" un vispārējā tipa aptiekai, kura zāles saņem, jo likuma līmenī jautājums nebija noregulēts.
- Likuma 25.1 pants papildināts ar jaunu 1.2 daļu, ietverot arī pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt prasības Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, kuram ir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību vai ražošanu, sniegt informāciju par zāļu vairumtirdzniecību, jo daļēji jautājums ir noregulēts Ministru kabineta līmenī, bet likuma līmenī nav noregulējumam pilnvarojumam Ministru kabinetam.
5) Ar Likumprojekta 5. pantu tehniski precizēts Farmācijas likuma V. nodaļas nosaukums, izdarot tajā atsauci arī uz ārstniecības iestādēm, jo šajā nodaļā normas aptver arī prasības ārstniecības iestādēm darbībās ar zālēm.
6) Ar Likumprojekta 5. pantu papildināts Likums 41. pantā ar trešo, ceturto un piekto daļu, ietverot principus, kas jāievēro vispārējā jeb atvērta tipa aptiekai, iepērkot un izplatot zāles, un paredzot aptiekai nosacījumus un tiesības iegādāties zāles, arī nereģistrētās zāles, ES dalībvalstī un EEZ valstī, kā alternatīvu zāļu sagādes jautājumā, situācijās, kad ir grūtības sagādāt virkni ar zālēm zāļu lieltirgotavās Latvijā - zāles nav pieejamas. Tas novērš pretrunu ar Direktīvu 2001/83, ja tiešas zāļu piegādes netiek atļautas.
Likumprojektā normas pastiprina zāļu vairumtirdzniecības uzraudzību, nosakot pienākumu zāļu vairumtirdzniecības licences saņemšanai, lai neradītu pretrunu Direktīvai 2001/83, pastiprināti norādot zāļu labas izplatīšanas prakses ievērošanu.
Jautājuma detalizētāks regulējums attiecībā uz zāļu iegādes un izplatīšanas nosacījumiem, arī kritēriji un aptieku pienākumi tiks ietverti normatīvajā aktā par zāļu izplatīšanu, līdz ar ko precizējami MK noteikumi Nr. 416, tajā skaitā:
a) nereģistrētu zāļu izplatīšanas atļauju izsniegšanā, jo atbilstoši Farmācijas likuma 17. panta otrās daļas normai un pilnvarojumam Ministru kabinetam Farmācijas likuma līmenī, nereģistrētās zāles varēs izplatīt, ja saņemta Zāļu valsts aģentūras atļauja nereģistrēto zāļu izplatīšanai,
b) paralēli importēto zāļu izplatīšanas aspektā, ja aptieka veic paralēlo importu - iegādājas zāles citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī ar mērķi izplatīt tās citām Farmācijas likuma 35. pantā minētajām personām, paralēlā importa ceļā, jo paralēlā importa atļaušana ir noregulēta ar MK noteikumiem Nr. 416.
Savukārt jautājuma detalizētāks noregulējums attiecībā uz speciālās atļaujas (licences) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā saņemšanu vispārējā tipa aptiekai, kura citā ES dalībvalstī vai EEZ zonas valstī iegādātās zāles izplatītu, piemēram, citai aptiekai, ārstniecības iestādei, sociālās aprūpes institūcijai, Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavai, ietverams normatīvajos aktos par farmaceitiskās darbības licencēšanas noteikumiem, un izplatīšanas prasības ietverams normatīvajā aktā par farmaceitiskās darbības licencēšanas noteikumiem.
7) Ar Likumprojekta 6. pantu papildināts Likums ar jaunu 42.1 pantu, ietverot principus, kas jāievēro ārstniecīabas iestādei, tai skaitā stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptieku" zāļu aprites jautājumos, un paredzot stacionārai ārstniecības iestādei ar "slimnīcas aptikeu" nosacījumus un tiesības iegādāties zāles, arī nereģistrētās zāles, ES dalībvalstī un EEZ valstī, alternatīvu zāļu sagādes jautājumā, situācijās, kad ir grūtības sagādāt zāles zāļu lieltirgotavās Latvijā - zāles nav pieejamas. Tas novērš pretrunu ar Direktīvu 2001/83, ja tiešas zāļu piegādes netiek atļautas. Likumprojektā normas pastiprina zāļu vairumtirdzniecības uzraudzību, nosakot pienākumu zāļu vairumtirdzniecības licences saņemšanai, lai neradītu pretrunu Direktīvai 2001/83, pastiprināti norādot zāļu labas izplatīšanas prakses ievērošanu. Likumprojektā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt prasības zāļu izplatīšanai no vienas stavionārās ārstniecības citai stacionārai ārstniecības iestādei, jo likuma līmenī jautājums nebija noregulēts.
Jautājuma detalizētāks regulējums attiecībā uz uz zāļu iegādes un izplatīšanas nosacījumiem, arī kritēriji un stacionārās ārstniecības iestādes pienākumi tiks ietverti normatīvajā aktā par zāļu iegādi, uzglabāšanu un izlietošanu ārstniecības iestādē, līdz ar ko precizējami Mk noteikumi Nr. 220, un:
a) nereģistrētu zāļu izplatīšanas atļauju izsniegšanā, ko regulē normatīvie akti par zāļu izplatīšanu, līdz ar ko precizējami MK noteikumi Nr. 416, jo atbilstoši Farmācijas likuma 17. panta otrās daļas normai un pilnvarojumam Ministru kabinetam Farmācijas likuma līmenī, nereģistrētās zāles varēs izplatīt, ja saņemta Zāļu valsts aģentūras atļauja nereģistrēto zāļu izplatīšanai,
b) paralēli importēto zāļu izplatīšanas aspektā, ja stacionārā ārstniecības iestāde ar "slimnīcas aptieku" veic paralēlo importu - iegādājas zāles citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī ar mērķi izplatīt tās citai stacionārai ārstniecības iestādei paralēlā importa ceļā, jo paralēlā importa atļaušana ir noregulēta ar MK noteikumiem Nr. 416.
Savukārt jautājuma detalizētāks noregulējums attiecībā uz speciālās atļaujas (licences) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā saņemšanu stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptieku, kura citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī iegādātās zāles izplatītu, piemēram, citai stacionārai ārstniecības iestādei, ietverams normatīvajā aktā par farmaceitiskās darbības licencēšanas noteikumiem.
Likumprojekts paplašina stacionārām ārstniecības iestādēm ar slēgta tipa aptiekām un vispārēja tipa aptiekām iespēju zāļu nepieejamības gadījumā iegādāties zāles, arī nereģistrētās zāles, citā ES dalībvalstī un EEZ valstī no ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencētiem zāļu ražotājiem un zāļu vairumtirgotājiem, jo tas var būt arī ekonomiski izdevīgāk, un līdz ar to likumprojekta normas ir vērstas uz konkurences apstākļu palielināšanu, proti, palielinot zāļu iegādes avotus arī citās valstīs, tas var arī netieši ietekmēt zāļu maksu, ja pastāv plašāks konkurences piedāvājums. Konkurences apstākļi netiek radīti atšķirīgi.
Šīs izmaiņas uzlabo arī Latvijas veselības aprūpes sistēmas gatavību krīzes situācijām, no konkurences aspekta atļauja iegādāties zāles ārvalstīs varētu mainīt tirgus dinamiku, potenciāli samazinot arī cenas. Likumprojekts novērš pretrunu ar Direktīvu 2001/83, ja tiešas zāļu piegādes netiktu atļautas.
Nevienlīdzīgi konkurences apstākļi netiek radīti, cenu un zāļu kvalitātes kontrole slimnīcu iepirkumos nemazinās, un zāļu piegādes iespējas un viltotu zāļu riski nepalielinās, jo zāles jebkurā gadījumā tiek verificētas atbilstoši Deleģētai regulai Nr. 2016/161, ar ko papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2001/83/EK, noteicot detalizētus noteikumus par drošuma pazīmēm uz cilvēkiem paredzētu zāļu iesaiņojuma, kura tiek īstenota saskaņā ar:
1) MK noteikumiem Nr. 416,
2) MK noteikumiem Nr.220.
Veicot zāļu tiešās piegādes, kas ir atļautas ES saskaņā ar Direktīvu 2001/83, zāļu aprites uzraudzība nemazinās, kompetentās iestādes veiks veic zāļu un ārvalstu piegādātāju uzraudzību un ierobežojumu operatīvai kontrolei nav. Citā ES dalībvalstī un EEZ valstī esošās attiecīgās noliktavas, kurās uzglabā zāles, tiks pārbaudītas no attiecīgo valsts kompetento iestāžu puses, tiks kontrolēta laba zāļu izplatīšanas prakse, tai skaitā ņemti paraugi, jo šis prasības ir vienotas ES/EEZ. Līdz ar to nepieaug riski viltotu un nekvalitatīvu zāļu nonākšanai Latvijas tirgū un slimnīcās.
ES zāļu vairumtirgotāju uzraudzības princips noteikts Direktīvā 2001/83. Zāļu vairumtirgotājiem, kuriem citā ES dalībvalstī un EEZ valstī izsniegta speciālās darbības atļauja (licences) zāļu vairumtirdzniecībai, un kuri veic tiešas zāļu piegādes Latvijā, piemēram, aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei, attiecīgās speciālās licences (atļaujas) nosacījumu izpildes pārbaudi īsteno Latvijas kompetentā iestāde sadarbībā ar attiecīgās dalībvalsts kompetento iestādi, kura licenci piešķīrusi, atbilstoši Direktīvai 2001/83. Direktīvas Nr. 2001/83 77. panta 7. punkta norma nosaka, ja dalībvalsts uzskata, ka persona, kurai cita dalībvalsts ir izsniegusi atļauju (ar ko domāta speciālā atļauja (licence)), nepilda vai vairs nepilda licences nosacījumus, iesaistītā dalībvalsts veic vajadzīgos pasākumus un informē Komisiju un pirmo dalībvalsti par pieņemtajiem lēmumiem un šo lēmumu pamatojumu. Līdz ar to šķēršļu kompetento iestāžu uzraudzībai nav. ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencēta zāļu vairumtirgotāja uzraudzība tiek nodrošināta no Latvijas kompetento iestāžu puses, sadarbojoties ar attiecīgās dalībvalsts kompetento iestādi. Līdz ar to šķēršļu kompetentajai iestādei veikt pārbaudi izsniegtās licences nosacījumu izpildei nav.
Likumprojekts nav pretrunā Direktīvai 2001/83. ES dalībvalstīs vai EEZ valstīs izsniegtās licences zāļu vairumtirdzniecībai tiek automātiski atzītas, kas nozīmē, ka uz šo licenču pamata zāļu vairumtirdzniecība ir atļauta bez īpašas licences atzīšanas/ reģistrācijas procedūras Latvijā, tādējādi nodrošinot brīvu preču apriti, kas ir nostiprināts ar Farmācijas likuma normu, šis jautājums jau tika skaņots/pārrunāts ar Eiropas Komisiju, Latvijai iestājoties ES.
Jautājums par trauksmes paziņojumiem un viltojumu risināšanu nav Likuma līmeņa jautājums, jo Likumā ietverami galvenie pamatprincipi un detalizētāk jautājumi regulējami ar Ministru kabineta līmeņa tiesību aktiem, proti, rīcību rīcība ārkārtas situācijās un zāļu atsaukšanas kārtība, tai skaitā viltojumu saistībā, ir jau noteikta ar MKnoteikumiem Nr. 416.
Likumprojekts nav jāpapildina ar detalizētiem kritērijiem zāļu verificēšanā, kā to rosina Latvijas Zāļu verifikācijas organizācija, jo Likumā ietverami galvenie pamatprincipi, un nepieciešamības gadījumā detalizētāk jautājumi regulējami ar Ministru kabineta līmeņa tiesību aktiem. Jautājumi par aptieku un ārstniecības iestāžu pienākumiem zāļu verificēšanā ir jau noteikti ar:
1) Deleģēto regulu Nr. 2016/161. Deleģētās regulas (ES) 2016/161, 25. pantā nosaka pienākumus slimnīcām ( personām, kam atļauts vai kas tiesīgas iedzīvotājiem piegādāt zāles), nosakot, ka drošuma pazīmes verificē un unikālo identifikatoru dzēš brīdī, kad zāles tiek piegādātas iedzīvotājiem, kā arī to, ka , veselības aprūpes iestādē strādājošas personas, kam atļauts vai kas tiesīgas iedzīvotājiem piegādāt zāles, šo verificēšanu un dzēšanu var veikt jebkurā laikā, kad zāles atrodas veselības aprūpes iestādes valdījumā, ja vien laikā no zāļu piegādes veselības aprūpes iestādei līdz to piegādei iedzīvotājiem zāles netiek pārdotas.
2) MK noteikumiem Nr. 220.
3) MK noteikumiem Nr. 416.
Likumprojekts nav jāpapildina ar pilnvarojumu Ministru kabinetam, nosakot kārtību, kādā ražotājiem tiek kompensētas izmaksas par Latvijas Zāļu repozitoriju sistēmas izmaksu segšanu nereģistrētu zāļu iegādes rezultātā, kā to rosina Latvijas Zāļu verifikācijas organizācija, jo Latvijas Zāļu repozitoriju sistēmas izmaksas nesedz dalībvalstis un atbilstoši Eiropas Komisijas skaidrojumam jautājumu atbilžu dokumentā (qa_safetyfeature_en_0.pdf) par Deleģētās regulas Nr. 2016/161 īstenošanu, kad zāles tiek ievests dalībvalsts teritorijā saskaņā ar Direktīvas 2001/83/EK 5.panta 1.punktu, ar ko jāsaprot nereģistrētās zāles, drošības elementu noteikumi parasti netiek attiecināti.
Jautājumi par trauksmes paziņojumiem un viltojumu risināšanu nav Likuma līmeņa jautājums, jo Likumā ietverami galvenie pamatprincipi, detalizētāk jautājumi regulējami ar Ministru kabineta līmeņa tiesību aktiem, proti, rīcību rīcība ārkārtas situācijās un zāļu atsaukšanas kārtība, tai skaitā viltojumu saistībā, kas ir jau noteikti ar MK noteikumiem Nr. 416.
Pārejas noteikumi - mazina administratīvo slogu saistībā ar noteikumu izstrādi.
Lai mazinātu administratīvo slogu saistībā ar normatīvo aktu pārizdošanu, Likumprojekts paredz papildināt Likuma pārejas noteikumus ar jaunu 38. punktu, kas nosaka pārejas periodu Likuma 5. panta 28. punktā, 25.1 panta 1.2 daļā un 42.1 panta otrajā un trešajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu izdošanai.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- stacionārās ārstniecības iestādes, ar slēgta tipa aptiekām, kuras iegādāsies zāles, tajā skaitā nereģistrētās zāles, citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī
- vispārējā jeb atvērta tipa aptieka, kas izplata citai aptiekai, ārstniecības iestādei, sociālās aprūpes institūcijai, kā arī Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavai zāles, kas iegādātas citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī
- Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājs, kuram ir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību vai ražošanu, un kurš tieši piegādā zāles ārstniecības iestādei un aptiekai Latvijā no citas ES dalībvalsts vai EEZ valsts
Citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī iegādāto nereģistrētas zāļu izplatīšanai stacionārai ārstniecības iestāde jāsaņem Zāļu valsts aģentūras atļauja nereģistrēto zāļu izplatīšanai. Šos jautājumus regulēs MK līmeņa tiesību akti, līdz ar to administratīvo izmaksu novērtējums nav attiecināms uz Likumprojekta normām.
Stacionārā ārstniecības iestāde ar slēgta tipa aptieku normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sniedz informāciju Zāļu valsts aģentūrai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī iegādātajām zālēm.
2. Vispārējā tipa aptiekai, kur izplata citai aptiekai, ārstniecības iestādei, sociālās aprūpes institūcijai, kā arī Nacionālo bruņoto spēku ārstniecības līdzekļu noliktavai zāles, kas iegādātas citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī, jāsaņem Zāļu valsts aģentūras izsniegta speciālā atļauja (licence) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kurā norādīta atļautā darbības joma zāļu izplatīšana vairumtirdzniecībā.
Citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī iegādāto nereģistrētas zāļu izplatīšanai vispārēja (atvērta) tipa aptiekai jāsaņem Zāļu valsts aģentūras atļauja nereģistrēto zāļu izplatīšanai. Šos jautājumus regulēs MK līmeņa tiesību akti, līdz ar to administratīvo izmaksu novērtējums nav attiecināms uz Likumprojekta normām.
Vispārējā tipa aptieka sniedz informāciju Zāļu valsts aģentūrai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī iegādātajām zālēm.
3. Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, kuram ir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību vai ražošanu, kurš tieši piegādā zāles ārstniecības iestādei un aptiekai Latvijā no citas ES dalībvalsts vai EEZ valsts, ir jāsniedz informāciju par piegādātajām zālēm un zāļu vairumtirdzniecības darbībām ārstniecības iestādei un aptiekai, kura zāles saņem.
Šos jautājumus regulēs MK līmeņa tiesību akti, līdz ar to administratīvo izmaksu novērtējums nav attiecināms uz Likumprojekta normām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Šīs izmaiņas uzlabos mūsu veselības aprūpes sistēmas gatavību arī krīzes situācijām, kā arī no konkurences aspekta atļauja iegādāties zāles ārvalstīs varētu mainīt tirgus dinamiku, potenciāli samazinot arī cenas.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles prasības"
Tiesību aktā paredzēts ietvert -
nosacījumus, tai skaitā kritērijus, un kārtību, kādā vispārējā jeb atvērta tipa aptiekas iegādājas nereģistrētas zāles citā ES dalībvalstī un EEZ valstī no ES dalībvalstī un EEZ valstī no licencētiem zāļu ražotājiem un zāļu vairumtirgotājiem, kā arī aptieku pienākumus. Tas aptver arī atļaujas nereģistrēto zāļu izplatīšanai izsniegšanu (arī atteikšanu), apturēšanu, gan atjaunošanu, anulēšanu un darbības, kas skar atļaujas derīgumu. Tai skaitā, kārtība ietver ne tikai procesuālās normas, bet arī izsniegšanas, atteikšanas, apturēšanas, anulēšanas kritērijus un prasības. Deleģējumā aptver arī atļauju spēkā esamību, ja tam ir pamatojums, kā arī norādāmās atļautās darbības, nosakot arī tiesības, ko dod atļauja, arī kārtību un prasības atļaujas pieprasītājam un iesniedzamajai informācijai un datiem.
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. pants 3. punkts un 17. panta otrā daļā.
2) Pārraudzības nolūkā (arī statistikas iegūšanas un zāļu pieejamības analīzes nolūkā) jāregulē prasības vispārējā tipa aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei (ar slimnīcas aptieku) informācijas sniegšanai Zāļu valsts aģentūrai par citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī iegādātām zālēm, kā arī zāļu kontroles jautājumi (piemēram, OCABR sertifikātus u.c. jautājumus).
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. panta 28. punktā.
3) Jānosaka noteikumus Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, kuram ir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību uz savas licences pamata, par prasībām sniegt informāciju par zāļu vairumtirdzniecību (zālēm/ vairumtirdzniecības darbību), ievērojot, ka:
a) atbilstoši Likuma 25.1 panta 1. daļas normai Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, kuram ir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību (arī ražošanu) pirms noliktavas atvēršanas Latvijas Republikā un zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanas no tās, ir pienākums sniegt normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu noteikto informāciju Zāļu valsts aģentūrai vai — attiecībā uz veterinārajām zālēm — Pārtikas un veterinārajam dienestam;
b) atbilstoši Likuma 25.1 panta 1.1 daļas normai Eiropas speciālās atļaujas (licences) turētājam, kuram ir tiesības veikt zāļu vairumtirdzniecību vai ražošanu, kurš tieši piegādā no citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts zāles Latvijā stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptieku un vispārīējā tipa aptiekai, ir pienākums sniegt normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu noteikto informāciju par piegādātajām zālēm un zāļu vairumtirdzniecības darbībām ārstniecības iestādei un aptiekai, kura zāles saņem.
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 25.1 panta 1.2 daļā.
4) Jānokretizē nosacījumi (kvalifikācijai un pieredzei) par zāļu labu izplatīšanas praksi atbildīgai personai, kuras pienākumus veic vispārējā jeb atvērta tipa aptiekas vadītājs vai vadītāja vietnieks, vai cits nozīmēts farmaceits vispārējā jeb atvērta tipa aptiekā, vai stacionārās ārstniecības iestādes slēgta tipa jeb ārstniecības iestādes aptiekas vadītājs vai vadītāja vietnieks, vai cits nozīmēts farmaceits stacionārā ārstniecības iestādē, attiecīgi Likuma 41. panta piektajā daļā un 42.1 panta ceturtajā daļā minētajā gadījumā.
Pamatojums - Likuma 46.1 panta pirmās daļas norma, kas nosaka, ka zāļu lieltirgotavā par labas izplatīšanas prakses ievērošanu vai veterināro zāļu lieltirgotavā par veterināro zāļu izplatīšanu tiek apstiprināta atbildīgā amatpersona kuras izglītība un profesionālā pieredze atbilst normatīvajos aktos par zāļu vai veterināro zāļu izplatīšanu noteiktajām prasībām, proti attiecībā uz zālēm - šo jautājumu reglamentē MK noteikumi Nr. 416, jo:
a) vispārējā tipa aptiekai, kura izplata vairumtirdzniecībā zāles, kas iegādātas citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī, jāsaņem speciālā atļauja (licence) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kādu izsniedz zāļu lieltirgotavai,
b) stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptieku, kura izplata citai ārstniecības iestādei zāles, kas iegādātas, citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī iegādātās, jāsaņem speciālā atļauja (licence) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kādu izsniedz zāļu lieltirgotavai.
5) Jākonkretizē kārtība un prasības, kad stacionārā ārstniecības iestāde ar slēgta tipa aptieku izplata (piegādā) zāles citai stacionārai ārstniecības iestādei.
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. pants 3. punkts un 42.1 trešā daļa.
6) Jākonkretizē regulējums par paralēli importēto zāļu izplatīšanu, paredzot paralēlā importa izplatīšanas atļaujas saņemšanu vispārējā tipa aptiekai un stacionārai ārstniecības iestādei (ar slimnīcas aptieku), ja tās ir paralēlie importētāji un reģistrētās zāles iegādājas citā ES/EEZ valstīs ar mērķi izplatīt tās Likumā noteiktajos gadījumos citām personām, jo paralēli importēto zāļu izplatīšanu un atļauju saņemšanu jau regulē MK noteikumi Nr. 416.
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. pants 3. punkts.
4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumos Nr. 220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās"
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. pants 7. punkts
4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 1. jūlija noteikumos Nr. 410 "Farmaceitiskās darbības licencēšanas noteikumi"
1) nosacījumu un kārtību, kādā izsniedzamas, apturamas, atjaunojamas, pārreģistrējamas un anulējamas Farmācijas likuma 45. panta pirmajā daļā minētā speciālā atļauja (licence) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kādu jāsaņem vispārējā tipa aptiekai, kura izplata vairumtirdzniecībā zāles, kura iegādājas citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, kā arī visas citas darbības, kas saistītas ar licencēšanas procesu.
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. panta 1.1 punktā.
2) nosacījumu un kārtību, kādā izsniedzamas, apturamas, atjaunojamas, pārreģistrējamas un anulējamas Farmācijas likuma 45. panta pirmajā daļā minētā speciālā atļauja (licence) zāļu izplatīšanai vairumtirdzniecībā, kādu jāsaņem stacionārai ārstniecības iestāde ar slēgta tipa aptieku, kura iegādājas citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī zāles un izplata tās citām stacionārām ārstniecības iestādē, kā arī visas citas darbības, kas saistītas ar licencēšanas procesu.
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. panta 1.1 punktā.
4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2007. gda 26. jūnija noteikumos Nr. 436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"
Pamatojums - pilnvarojums MK Farmācijas likuma 5. pants 3. punkts.
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
1. Likumprojektā ietvertā atsauce uz regulu Nr. 726/2004 Likumprojekta 2. pantā, papildinot Farmācijas likumu 41. pantā ar ceturto daļu: "Vispārēja jeb atvērta tipa aptieka izņēmuma gadījumā var iegādāties zāles (kas nav reģistrētas Eiropas Savienībā saskaņā ar regulu Nr. 726/2004), tajā skaitā nereģistrētās zāles, normatīvajos aktos par zāļu izplatīšanu noteiktajā kārtībā citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī no zāļu ražotājiem un izplatītājiem, kuru darbību ir atļāvušas attiecīgās valsts kompetentās institūcijas, ja tas nepieciešams zāļu pieejamības nodrošināšanai vai pastāv citi objektīvi iemesli, kas kavē zāļu saņemšanu.", ir ietverta ar mērķi konkretizēt zāles (tas attiecas uz zālēm, kas nav ES centralizēti reģistrētas zāles. p.s. ES centralizēti reģistrē zāles saskaņā ar regulu Nr. 726/2004), uz kurām attiecināms Likumprojekta 2. pantā ietvertais izņēmuma gadījums, kad vispārējā jeb atvērta tipa aptiekai atļauts iegādāties zāles citā ES dalībvalstī vai EEZ valstī.
2. Anotācijā ietvertā atsauce uz Deleģēto regulu Nr. 2016/161 ietverta kā papildinoša informācija, skaidrojot to, ka zāļu verificēšanu - zāļu drošuma pazīmju pārbaudi (kas ir zāļu uzraudzība) veic vispārējā jeb atvērta tipa aptieka un ārstniecības iestāde, tajā skaitā ārstniecības iestāde ar "slimnīcas aptieku", kura zāles saņem tiešajās piegādēs no citas ES dalībvalsts un EEZ valsts licencētiem zāļu vairumtirgotājiem un ražotājiem, jo nozares pārstāvji akcentēja bažas par zāļu uzraudzību, ar ko domāta šajā gadījumā drošuma pazīmju verificēšana.
Deleģētās regulas Nr. 2016/161 prasības, ar ko tiek īstenota zāļu drošuma uzraudzība, proti zāļu drošuma pazīmju verificēšana, ko veic aptiekas un ārstniecības iestādes u.c., novēršot nekontrolētu zāļu apriti un izslēdzot zāļu viltojumu risku, ir jau pārņemtas ar:
1) Ministru kabineta 2007. gada 27. marta noteikumiem Nr.220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās" 16.1 punkta normā.
2) Ministru kabineta 2007. gada 26.jūnija noteikumiem Nr.416 Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība” 67.2 punkta normā.
3. Anotācijā I sadaļā ietvertā atsauce uz Direktīvu 2001/83 (77. panta 7. punkts) ietverta kā papildinoša informācija, skaidrojot to, ka ES dalībvalstī vai EEZ valstī licencēta zāļu vairumtirgotāja, kas veic zāļu tiešas piegādes, uzraudzību (kontroli) veic Latvijas kompetentās iestāde, proti, Veselības inspekcija, sadarbojoties ar attiecīgās dalībvalsts kompetento iestādi, un šīs normas īstenošana vairāk attiecināma uz Ministru kabineta līmeņa tiesību aktu, proti, MK noteikumiem Nr. 416 "Zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtība".
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
https://www.vm.gov.lv/lv/jaunums/virza-grozijumus-farmacijas-likuma-lai-slimnicam-dotu-tiesibas-iegadaties-zales-es-valstis
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskā apspriede notika 2025. gada 27. martā. Sabiedriskajā apspriedē piedalījās SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", SIA Saules aptieka, Latvijas nacionālās zāļu apgādes asociācijas (LNZAA), SIA "BALTACON", SIA "TAMRO", Latvijas Zāļu Paralēlā Importa Asociācijas, SIA "Vakcīna", Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas (SIFFA), Latvijas Patentbrīvo Medikamentu Asociācija (LPMA), Latvijas aptiekāru asociācija (LAA), Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (SIFFA), Latvijas Ārstu biedrības (LĀB), Latvijas farmaceitiskās aprūpes asociācijas (LFAA), Latvijas Farmācijas arodbiedrības (LFA), Biedrības “Latvijas Brīvo farmaceitu apvienība” (LBFA), biedrības "Latvijas Farmaceitu biedrība" (LFB), LFB Slimnīcu, onkoloģisko un klīnisko farmaceitu sekcijas, biedrības "'Aptieku Attīstības biedrība" (AAB) un Latvijas Pacientu organizāciju tīkla pārstāvji.
Sabiedriskajā apspriedē nozares pārstāvji būtisku iebildumus neizteica, nozares pārstāvji kopumā atbalsta Likumprojektu, īpaši slimnīcu vajadzību apmierināšanu ar pacientiem vajadzīgajām zālēm, bet akcentē, ka pašreiz neskaidrība ir par nosakāmiem kritērijiem izņēmuma gadījumiem, ko detalizētāk paredz noteikt Ministru kabineta līmenī, kā arī par cenu veidošanu.
Tālākā projekta saskaņošana laikā Sabiedrības virzīja iebildumu, kuri ietverti izziņā.
Vērtējot saskaņošanas procesā izteiktos sabiedrības iebildumus, lai novērstu neskaidrības, Likumprojektā ir precizētas tiesības stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptieku un vispārējā tipa aptiekai egādāties zāles citā ES/EEZ tikai izņēmuma gadījumos, ja Latvijā zāles nav pieejamas, piemēram, zāles nav reģistrētās, zāļu izplatīšana Latvijā nav uzsākta vai nav vajadzīgais zāļu daudzums, arī zāļu faktiskās nepieejamības gadījumā, tai skaitā zāļu piegādes traucējumu gadījumā, kas nostiprina Likumā zāļu tiešo piegāžu iespējas no ES/EEZ, atbilst pacientu interesēm, jo pacientiem ir pēc iespējas ātrāk jāņem nepieciešamās zāles, un Farmācijas likuma mērķis ir reglamentēt zāļu izplatīšanu pacientu interesēs.
Tā kā Latvijas zāļu tirgus nav liels, un ne vienmēr zāles ir pieejamas Latvijā, kā arī ne visos gadījumos citas ES/EEZ valsts licencēts zāļu vairumtirgotājs atvērs Latvijā savu noliktavu zāļu vairumtirdzniecības uzsākšanai, tiešo zāļu piegāžu nodrošināšanas iespējas no citas ES/EEZ valsts būtu atbalstāmas. Tas novērš arī pretrunu ar Direktīvu 2001/83, ja tiešās zāļu piegādes no ES/EEZ netiek atļautas. Likumprojektā neiet runa par valsts zāļu lieltirgotavas izveidi.
Anotācija ir papildināta ar skaidrojošu informāciju I sadaļā jautājumos par zāļu tiešajām piegādēm, to nozīmi un zāļu pārraudzību un IV sadaļā, papildinot norādes saistībā ar Tiesību akta projekta ietekmi uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Zāļu valsts aģentūra
- Ārstniecības iestādes, aptiekas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
- vispārējā tipa aptiekai, kura izplata vairumtirdzniecībā zāles, kuras iegādājas citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī.
- stacionārai ārstniecības iestādei ar slēgta tipa aptieku, kura izplata citām ārstniecības iestādēm zāles, kuras iegādājas citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī.
Ar Likumprojektu tiek paplašinātas Zāļu valsts aģentūras funkcija nereģistrēto zāļu izplatīšanas atļaujas izsniegšanā, proti, izsniedzot šo atļauju Likumā noteiktā kārtībā:
- vispārēja (atvērta) tipa aptiekai nereģistrēto zāļu, kuras iegādātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, tiešai tirdzniecībai (arī izplatīšanai vairumtirdzniecībā Likumā 35. pantā noteiktajos gadījumos),
- stacionārai ārstniecīabs iestādei ar "slimnīcas aptieku" nereģistrēto zāļu, kuras iegādātas citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī, izplatīšanai citai ārstniecības iestādei.
