25-TA-1256: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojumā Nr. 769 "Par zemesgabalu piekritību valstij un valstij piekrītošo dzīvojamo māju nodošanu privatizācijai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pamatojoties uz Civillikuma 968. pantu, Zemes pārvaldības likuma 17. panta sesto daļu, likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 7. panta otro daļu, 74. panta trešo daļu un pārejas noteikumu 30.1 punkta 3. apakšpunktu, Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likuma 6. panta pirmo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma grozījumi ir sagatavoti, ņemot vērā to, ar 2025. gada 6. janvāra tiesneša lēmumu Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesības, Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000623248, uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 5456 011 0130 ir dzēstas. Sakarā ar ko, nepieciešams noteikt, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 5456 011 0130 ir piekritīga valstij un nododama privatizācijai kā vienots nekustamā īpašuma objekts kopā ar dzīvojamo māju (būves kadastra apzīmējums 5456 011 0130 001) un palīgēku (būves kadastra apzīmējums 5456 011 0130 002).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Civillikuma 930. panta piezīmei nekustamas bezīpašnieka lietas piekrīt valstij, izņemot likumā noteiktos gadījumus, kad tās piekrīt pašvaldībai. Ar Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas 2018.gada 27.augusta spriedumu civillietā Nr.C30490718 par bezīpašnieka mantu cita starpā atzīts nekustamais īpašums "Dzelmes", Jaunsvirlaukas pagastā, Jelgavas novadā, kura sastāvā ietilpst dzīvojamā māja ar kadastra apzīmējumu 54560110130001 un kūts ar kadastra apzīmējumu 54560110130002 (turpmāk – Būves).Spriedums stājās likumīgā spēkā 2018. gada 18. septembrī.
Ar 2023. gada 23. novembra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 769 "Par zemesgabalu piekritību valstij un valstij piekrītošo dzīvojamo māju nodošanu privatizācijai" (turpmāk – Rīkojums nr. 769) būves nodotas privatizācijai.
Būves ar 2024. gada 19. jūnija tiesneša lēmumu ierakstītas Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000861736, izveidojot nekustamo īpašumu “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagasts, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54565110004.
Uz Rīkojuma Nr. 769 pieņemšanas brīdi īpašuma tiesības uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 54560110130 (turpmāk – Zemesgabals) zemesgrāmatā bija nostiprinātas uz Jelgavas novada pašvaldības vārda (ar 2022. gada 24. februāra tiesneša lēmumu).
Ar 2022. gada 27. aprīļa Jelgavas novada domes lēmumu Nr. 8 “Par Jelgavas novada domes 2021. gada 10. decembra lēmuma (sēdes protokols Nr. 32, 26.§) atcelšanu” ir atcelts lēmums, ar kuru rezerves zemes fondā ieskaitītā zemes vienība bija atzīta par piekritīgu Pašvaldībai. Pašvaldības īpašuma tiesības, Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000623248 ar 2025. gada 6. janvāra tiesneša lēmumu, uz Zemesgabalu, ir dzēstas.
Saskaņā ar ierakstiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS), Zemesgabala īpašnieks ir Jelgavas novada pašvaldība.
Pamatojoties uz Zemes pārvaldības likuma 17. panta sesto daļu, un ņemot vērā, ka Pašvaldības īpašuma tiesības ir dzēstas, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šī zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.
Šajā gadījumā zemesgabala piekritība valstij ir nepieciešama valsts īpašuma efektīvai pārvaldīšanai un likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (turpmāk – Privatizācijas likums) noteiktās valsts dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas funkcijas īstenošanai, nodrošinot iespēju pabeigt privatizācijas procesu nekustamajam īpašumam "Dzelmes".
Saskaņā ar Privatizācijas likuma 7. panta otro daļu, ja daudzdzīvokļu māja pilnībā vai daļēji atrodas uz valsts vai pašvaldības īpašumā esošas zemes, privatizācijas objekts ir dzīvojamā mājā esošs dzīvoklis (kopējā dzīvokļa domājamā daļa), neapdzīvojamā telpa vai mākslinieka darbnīca kopā ar attiecīgu kopīpašumā esošu dzīvojamās mājas domājamo daļu un valsts vai pašvaldības īpašumā esošā zemes gabala domājamo daļu.
Privatizācijas likuma 8.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka lēmumu par valsts dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu pieņem Ministru kabineta noteikta institūcija.
Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 17. septembra noteikumu Nr. 431 “Noteikumi par valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevumu deleģēšanu 1. punktam Privatizācijas likumā noteiktos valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošās institūcijas uzdevumus pilda SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor).
Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 6. panta pirmajā daļā noteikts, ka lēmumu par dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu Privatizācijas likuma 8.1 minētā institūcija pieņemt līdz 2027. gada 31. augustam, izņemot šā panta otrajā daļa minēto gadījumu.
Ar 2023. gada 23. novembra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 769 "Par zemesgabalu piekritību valstij un valstij piekrītošo dzīvojamo māju nodošanu privatizācijai" (turpmāk – Rīkojums nr. 769) būves nodotas privatizācijai.
Būves ar 2024. gada 19. jūnija tiesneša lēmumu ierakstītas Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000861736, izveidojot nekustamo īpašumu “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagasts, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54565110004.
Uz Rīkojuma Nr. 769 pieņemšanas brīdi īpašuma tiesības uz zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 54560110130 (turpmāk – Zemesgabals) zemesgrāmatā bija nostiprinātas uz Jelgavas novada pašvaldības vārda (ar 2022. gada 24. februāra tiesneša lēmumu).
Ar 2022. gada 27. aprīļa Jelgavas novada domes lēmumu Nr. 8 “Par Jelgavas novada domes 2021. gada 10. decembra lēmuma (sēdes protokols Nr. 32, 26.§) atcelšanu” ir atcelts lēmums, ar kuru rezerves zemes fondā ieskaitītā zemes vienība bija atzīta par piekritīgu Pašvaldībai. Pašvaldības īpašuma tiesības, Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000623248 ar 2025. gada 6. janvāra tiesneša lēmumu, uz Zemesgabalu, ir dzēstas.
Saskaņā ar ierakstiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS), Zemesgabala īpašnieks ir Jelgavas novada pašvaldība.
Pamatojoties uz Zemes pārvaldības likuma 17. panta sesto daļu, un ņemot vērā, ka Pašvaldības īpašuma tiesības ir dzēstas, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šī zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.
Šajā gadījumā zemesgabala piekritība valstij ir nepieciešama valsts īpašuma efektīvai pārvaldīšanai un likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (turpmāk – Privatizācijas likums) noteiktās valsts dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas funkcijas īstenošanai, nodrošinot iespēju pabeigt privatizācijas procesu nekustamajam īpašumam "Dzelmes".
Saskaņā ar Privatizācijas likuma 7. panta otro daļu, ja daudzdzīvokļu māja pilnībā vai daļēji atrodas uz valsts vai pašvaldības īpašumā esošas zemes, privatizācijas objekts ir dzīvojamā mājā esošs dzīvoklis (kopējā dzīvokļa domājamā daļa), neapdzīvojamā telpa vai mākslinieka darbnīca kopā ar attiecīgu kopīpašumā esošu dzīvojamās mājas domājamo daļu un valsts vai pašvaldības īpašumā esošā zemes gabala domājamo daļu.
Privatizācijas likuma 8.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka lēmumu par valsts dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu pieņem Ministru kabineta noteikta institūcija.
Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 17. septembra noteikumu Nr. 431 “Noteikumi par valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošās institūcijas pārvaldes uzdevumu deleģēšanu 1. punktam Privatizācijas likumā noteiktos valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošās institūcijas uzdevumus pilda SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” (turpmāk – Possessor).
Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likuma (turpmāk – Privatizācijas pabeigšanas likums) 6. panta pirmajā daļā noteikts, ka lēmumu par dzīvojamās mājas privatizācijas uzsākšanu Privatizācijas likuma 8.1 minētā institūcija pieņemt līdz 2027. gada 31. augustam, izņemot šā panta otrajā daļa minēto gadījumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Zemesgabals, uz kuras atrodas dzīvojamā māja “Dzelmes”, ar Jelgavas novada domes 2019. gada 27. februāra lēmumu (protokols Nr. 2 35.§) “Par zemes vienību ieskaitīšanu valsts rezerves zemēs” bija ieskaitīts rezerves zemes fondā. Ar Jelgavas novada domes 2021. gada 10. decembra lēmumu (sēdes protokols Nr. 33,26 §) “Par rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību atzīšanu par piekrītošām Jelgavas novada pašvaldībai un ierakstīšanu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda” Zemesgabals atzīta par piekritīgu Pašvaldībai un ierakstāmu zemesgrāmatā uz Pašvaldības vārda. Zemesgabals kadastrāli uzmērīts 2005. gada 13. septembrī. Nekustamais īpašums “Dzelmes”, kas sastāv no Zemesgabala, zemesgrāmatā reģistrēts uz Pašvaldības vārda 2022. gada 24. februārī. Ar 2025. gada 6. janvāra tiesneša lēmumu nodalījums ir slēgts un Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesības ir dzēstas.
[2] Ievērojot, ka dzīvojamo māju sagatavošana privatizācijai uzsākama pēc Ministru kabineta rīkojuma izdošanas ar tām funkcionāli nepieciešamā zemes gabala projekta izstrādi, ievērojot Ministru kabineta 2015.gada 8.septembra noteikumos Nr.522 “Privatizējamai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala noteikšanas kārtība” ietvertos kritērijus, 2024. gada 19. novembrī Possessor vērsās ar iesniegumu (reģ. Nr. JNP/3-16/24/3168) Jelgavas novada pašvaldībā ar lūgumu saskaņot Dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamā zemes gabala plānus “Priednieki”, “Pakuļi”, “Minirūķi”, “Īslīces”, “Intas”, “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagastā Jelgavas novadā.
[2.1.] Ar 2024. gada 26. novembra vēstuli Nr. JNPIP/3-18/24/1095 Jelgavas novada dome atteicās saskaņot funkcionāli nepieciešamās zemes plānus, kā cita starpā informējot Possessor, ka 2022. gada 27. aprīlī ar Jelgavas novada domes lēmumu Nr. 8 “Par Jelgavas novada domes 2021. gada 10. decembra lēmuma (sēdes protokols Nr. 33,26 §) atcelšanu”, tika atcelts lēmums ar kuru Zemesgabals, tika atzīts par Jelgavas novada pašvaldībai piekritīgu un ierakstāmu Zemesgrāmatā uz Jelgavas novada pašvaldības vārda, īpašuma tiesības dzēšamas.
[2.2.] 2025. gada 30. janvārī Possessor vērsās atkārtoti Jelgavas novada pašvaldībā (vēstule Nr. 1.17/308) ar lūgumu apliecināt, ka dzīvojamai mājai ar kadastra apzīmējumu 54560110130001 un kūtij ar kadastra apzīmējumu 54560110130002 ir funkcionāli piesaistīts Zemesgabals visā tā platībā. Ar 2025. gada 7. februāra vēstuli Nr. JNPIP/3-18/25/117 Jelgavas novada pašvaldība informēja Possessor, ka dzīvojamai mājai ar kadastra apzīmējumu 54560110130001 un kūtij ar kadastra apzīmējumu 54560110130002 ir funkcionāli piesaistīts Zemesgabals visā tā platībā, kā arī informēja, ka Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesības, Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000623248 uz Zemesgabalu, ir dzēstas.
[3] Saskaņā ar NĪVKIS datiem uz Zemesgabala papildus Būvēm ir pirmsreģistrētas apvidū esošas būves ar kadastra apzīmējumiem 54560110130003, 54560110130005, 54560110130006, 54560110130007, 54560110130008, 54560110130009, 54560110130010, 54560110130011, 54560110130013, 54560110130014, 54560110130015 (turpmāk – nenoskaidrotas piederības būves), kurām nav veikta kadastrālā uzmērīšana un reģistrētie dati nav izmantojami ierakstīšanai zemesgrāmatā.
[3.1]Ar 2025. gada 23. aprīļa vēstuli Nr. 9-01/1465670-1/1 Valsts Zemes dienests (turpmāk – VZD) informēja Possessor, ka VZD rīcībā nav dokumentu, kas apliecina būvju piederību (tiesisko valdījumu) pirms 1993.gada 5.aprīļa un vēlāk (līdz šīs informācijas sagatavošanas dienai).
[3.2] Lai nodrošinātu privatizācijas procesa pabeigšanu un ņemot vērā, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 5456 011 0130 ir piekritīga valstij, tā tiek iekļauta Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojuma Nr. 769 pielikumā. Saskaņā ar rīkojuma Nr. 769 3. punktu, īpašuma tiesības uz valstij piekrītošajiem nekustamajiem īpašumiem, kas iekļauti pielikumā, ierakstāmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Possessor personā, nodrošinot iespēju Possessor kā Zemesgabala īpašniekam ierosināt nenoskaidrotas piederības būvju kadastrālo uzmērīšanu.
[3.3] Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”, Possessor, kas rīkojas valsts vārdā un ir attiecīgā zemesgabala tiesiskais valdītājs (pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā), ir tiesīga ierosināt šo būvju tiesiskā valdījuma reģistrāciju NĪVKIS. Šāda reģistrācija ir būtiska, lai sakārtotu nekustamā īpašuma sastāvu un nodrošinātu pilnvērtīgu privatizācijas procesu. Šie noteikumi regulē būvju kadastrālās uzmērīšanas kārtību un datus, kas tiek reģistrēti NĪVKIS, tostarp gadījumus, kad būves uzceltas pirms 1993. gada 5. aprīļa un nav iespējams nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
[2] Ievērojot, ka dzīvojamo māju sagatavošana privatizācijai uzsākama pēc Ministru kabineta rīkojuma izdošanas ar tām funkcionāli nepieciešamā zemes gabala projekta izstrādi, ievērojot Ministru kabineta 2015.gada 8.septembra noteikumos Nr.522 “Privatizējamai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala noteikšanas kārtība” ietvertos kritērijus, 2024. gada 19. novembrī Possessor vērsās ar iesniegumu (reģ. Nr. JNP/3-16/24/3168) Jelgavas novada pašvaldībā ar lūgumu saskaņot Dzīvojamām mājām funkcionāli nepieciešamā zemes gabala plānus “Priednieki”, “Pakuļi”, “Minirūķi”, “Īslīces”, “Intas”, “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagastā Jelgavas novadā.
[2.1.] Ar 2024. gada 26. novembra vēstuli Nr. JNPIP/3-18/24/1095 Jelgavas novada dome atteicās saskaņot funkcionāli nepieciešamās zemes plānus, kā cita starpā informējot Possessor, ka 2022. gada 27. aprīlī ar Jelgavas novada domes lēmumu Nr. 8 “Par Jelgavas novada domes 2021. gada 10. decembra lēmuma (sēdes protokols Nr. 33,26 §) atcelšanu”, tika atcelts lēmums ar kuru Zemesgabals, tika atzīts par Jelgavas novada pašvaldībai piekritīgu un ierakstāmu Zemesgrāmatā uz Jelgavas novada pašvaldības vārda, īpašuma tiesības dzēšamas.
[2.2.] 2025. gada 30. janvārī Possessor vērsās atkārtoti Jelgavas novada pašvaldībā (vēstule Nr. 1.17/308) ar lūgumu apliecināt, ka dzīvojamai mājai ar kadastra apzīmējumu 54560110130001 un kūtij ar kadastra apzīmējumu 54560110130002 ir funkcionāli piesaistīts Zemesgabals visā tā platībā. Ar 2025. gada 7. februāra vēstuli Nr. JNPIP/3-18/25/117 Jelgavas novada pašvaldība informēja Possessor, ka dzīvojamai mājai ar kadastra apzīmējumu 54560110130001 un kūtij ar kadastra apzīmējumu 54560110130002 ir funkcionāli piesaistīts Zemesgabals visā tā platībā, kā arī informēja, ka Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesības, Jaunsvirlaukas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000623248 uz Zemesgabalu, ir dzēstas.
[3] Saskaņā ar NĪVKIS datiem uz Zemesgabala papildus Būvēm ir pirmsreģistrētas apvidū esošas būves ar kadastra apzīmējumiem 54560110130003, 54560110130005, 54560110130006, 54560110130007, 54560110130008, 54560110130009, 54560110130010, 54560110130011, 54560110130013, 54560110130014, 54560110130015 (turpmāk – nenoskaidrotas piederības būves), kurām nav veikta kadastrālā uzmērīšana un reģistrētie dati nav izmantojami ierakstīšanai zemesgrāmatā.
[3.1]Ar 2025. gada 23. aprīļa vēstuli Nr. 9-01/1465670-1/1 Valsts Zemes dienests (turpmāk – VZD) informēja Possessor, ka VZD rīcībā nav dokumentu, kas apliecina būvju piederību (tiesisko valdījumu) pirms 1993.gada 5.aprīļa un vēlāk (līdz šīs informācijas sagatavošanas dienai).
[3.2] Lai nodrošinātu privatizācijas procesa pabeigšanu un ņemot vērā, ka zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 5456 011 0130 ir piekritīga valstij, tā tiek iekļauta Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojuma Nr. 769 pielikumā. Saskaņā ar rīkojuma Nr. 769 3. punktu, īpašuma tiesības uz valstij piekrītošajiem nekustamajiem īpašumiem, kas iekļauti pielikumā, ierakstāmas zemesgrāmatā uz valsts vārda Possessor personā, nodrošinot iespēju Possessor kā Zemesgabala īpašniekam ierosināt nenoskaidrotas piederības būvju kadastrālo uzmērīšanu.
[3.3] Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumiem Nr. 116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”, Possessor, kas rīkojas valsts vārdā un ir attiecīgā zemesgabala tiesiskais valdītājs (pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā), ir tiesīga ierosināt šo būvju tiesiskā valdījuma reģistrāciju NĪVKIS. Šāda reģistrācija ir būtiska, lai sakārtotu nekustamā īpašuma sastāvu un nodrošinātu pilnvērtīgu privatizācijas procesu. Šie noteikumi regulē būvju kadastrālās uzmērīšanas kārtību un datus, kas tiek reģistrēti NĪVKIS, tostarp gadījumus, kad būves uzceltas pirms 1993. gada 5. aprīļa un nav iespējams nostiprināt īpašuma tiesības zemesgrāmatā.
Risinājuma apraksts
Ar Ministru kabineta 2016.gada 28.janvāra rīkojumu Nr.77 “Par zemes reformas pabeigšanu Jelgavas novada lauku apvidū”, pamatojoties uz likuma "Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos" 5. pantu, pabeigta zemes reforma Jelgavas novada lauku apvidū. Pamatojoties uz Zemes pārvaldības likuma 17. panta sesto daļu, un ņemot vērā, ka Jelgavas novada pašvaldības īpašuma tiesības ir dzēstas, Ministru kabinets var izdot rīkojumu par šā zemes gabala piekritību valstij, ja tas nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai.
Lai sekmīgi pabeigtu privatizācijas procesu, zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 54560110130 0.584 ha platībā, kas atrodas “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagastā, Jelgavas novadā, nepieciešams nodot Latvijas valstij SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” personā, iekļaut nekustamā īpašuma “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagastā, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54565110004 sastāvā, un nodot privatizācijai kā vienotu nekustamā īpašuma objektu.
Lai to īstenotu, nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojuma Nr. 769 "Par zemesgabalu piekritību valstij un valstij piekrītošo dzīvojamo māju nodošanu privatizācijai" pielikumā.
Lai sekmīgi pabeigtu privatizācijas procesu, zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 54560110130 0.584 ha platībā, kas atrodas “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagastā, Jelgavas novadā, nepieciešams nodot Latvijas valstij SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor” personā, iekļaut nekustamā īpašuma “Dzelmes”, Jaunsvirlaukas pagastā, Jelgavas novads, kadastra Nr. 54565110004 sastāvā, un nodot privatizācijai kā vienotu nekustamā īpašuma objektu.
Lai to īstenotu, nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 23. novembra rīkojuma Nr. 769 "Par zemesgabalu piekritību valstij un valstij piekrītošo dzīvojamo māju nodošanu privatizācijai" pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojums nodrošinās iespēju pabeigt privatizācijas procesu un iegūt īpašumā sakārtotu nekustamā īpašuma objektu, kas veicinās tiesisko skaidrību un īpašuma tirgus attīstību.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz fiziskām personām, kuras ir tiesiski iemitinātas dzīvojamās telpās, kā arī uz fiziskām un juridiskām personām, kuras izsolē pirks Rīkojuma projektā minētajās dzīvojamās mājās esošos neizīrētos valsts dzīvokļus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts, sakārtojot bezīpašnieka statusa zemesgabala tiesisko piederību un nododot to privatizācijai, veicinās nekustamā īpašuma tirgus attīstību - sakārtotas īpašuma tiesības un objekta nonākšana privatizācijā paplašinās pieejamo nekustamo īpašumu piedāvājumu un veicinās aktīvāku darījumu norisi.
Privatizācijas rezultātā valsts gūs tiešus ieņēmumus no īpašuma pārdošanas.
Pēc privatizācijas pabeigšanas objekts kļūs par privātīpašumu, un tas būs pakļauts nekustamā īpašuma nodoklim, veicinot pašvaldības budžeta ieņēmumus ilgtermiņā.
Sakārtoti īpašuma tiesību jautājumi paaugstina īpašuma vērtību un piesaista potenciālos investorus, kas var veikt ieguldījumus īpašuma attīstībā un labiekārtošanā.
Ieņēmumi valsts budžetā veidosies no īpašuma pārdošanas cenas, bet pašvaldības budžetā - no nekustamā īpašuma nodokļa pēc privatizācijas pabeigšanas.
Privatizācijas rezultātā valsts gūs tiešus ieņēmumus no īpašuma pārdošanas.
Pēc privatizācijas pabeigšanas objekts kļūs par privātīpašumu, un tas būs pakļauts nekustamā īpašuma nodoklim, veicinot pašvaldības budžeta ieņēmumus ilgtermiņā.
Sakārtoti īpašuma tiesību jautājumi paaugstina īpašuma vērtību un piesaista potenciālos investorus, kas var veikt ieguldījumus īpašuma attīstībā un labiekārtošanā.
Ieņēmumi valsts budžetā veidosies no īpašuma pārdošanas cenas, bet pašvaldības budžetā - no nekustamā īpašuma nodokļa pēc privatizācijas pabeigšanas.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
-2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
-2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar Latvijas valsts nekustamo īpašumu. Rīkojuma projektā risinātais jautājums neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Projeta izpildi nodrošināts Possessor atbilstoši tai deleģētajam valsts pārvaldes uzdevumam.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
