21-TA-475: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilo ekspertu dalību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa noteic, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju, savienību vai kopienu rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā vai operācijā pieņem Ministru kabinets. Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 „Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija sagatavo un iesniedz noteiktā kārtībā MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā vai operācijā. Ārlietu ministrija saņēmusi Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas (turpmāk - EDSO) Sekretariāta 2021. gada 15. septembra vēstules un EDSO Sekretariāta 2021. gada 27. septembra vēstuli par civilo ekspertu Didža Nīmanta un Arvīda Līča kandidatūru apstiprināšanu jaunā amatā EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā (turpmāk - starptautiskā misija) uz 12 mēnešiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nav attiecināms.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
MK 2020. gada 18. februāra sēdē tika pieņemts zināšanai Informatīvais ziņojums ”Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020. - 2022. gadā” (Prot. Nr. 7 41. §), kas paredz līdz 11 civilo ekspertu nosūtīšanu dalībai EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā, nosakot, ka pēc informācijas saņemšanas no EDSO par konkrētu ekspertu apstiprināšanu ekspertu nosūtošā ministrija iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta nosūtīšanu misijā vai operācijā, paredzot iespēju ar civilo ekspertu darbības nodrošināšanu saistītās izmaksas segt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā pašlaik piedalās trīs nosūtītie civilie eksperti no Latvijas. Ar civilo ekspertu nosūtīšanu Latvijas sekondēto civilo ekspertu skaits starptautiskajā misijā tiks palielināts līdz 5 ekspertiem. EDSO Sekretariāts 2021. gada 15. septembrī informēja Latviju par civilo ekspertu Didža Nīmanta un Arvīda Līča kandidatūru apstiprināšanu jaunā amatā uz vienu gadu novērotāja amatos. D.Nīmants un A.Līcis atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekrituši dalībai starptautiskajā misijā jaunā amatā no 2021. gada 5. decembra. Atbilstoši Noteikumu Nr. 598 17. un 18. punktam:
1) D. Nīmantam tiks izmaksāts atalgojums (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2021. gadā 429 euro un 2022. gadā 5 548 euro, kā arī civilais eksperts saņems piemaksu par dalību starptautiskajā misijā – 2021. gadā 2 154 euro un 2022. gadā 27 514 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2021. gadā 610 euro un 2022. gadā 7 800 euro apmērā;
2) A.Līcim tiks izmaksāts atalgojums (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2021. gadā 429 euro un 2022. gadā 5 548 euro, kā arī civilais eksperts saņems piemaksu par dalību starptautiskajā misijā – 2021. gadā 2 154 euro un 2022. gadā 27 514 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2021. gadā 610 euro un 2022. gadā 7 800 euro apmērā.
Nosūtītajiem civilajiem ekspertiem, kas darbojas EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā, EDSO izmaksā dienas naudu (board and lodging allowance) 125 euro apmērā. Projekta 5. punkts paredz, ka Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19.2 apakšpunktam segs veselības apdrošināšanas izdevumus 1 543 euro apmērā gadā par katru civilo ekspertu atbilstoši EDSO noteiktajam apmēram (mēneša izmaksas – 129 euro, kas ietver veselības apdrošināšanu, dzīvības apdrošināšanu un negadījumu invaliditātes apdrošināšanu):
1) D. Nīmantam 2021. gadā 112 euro, 2022. gadā 1 431 euro;
2) A. Līcim 2021. gadā 112 euro, 2022. gadā 1 431 euro.
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
1) D. Nīmantam tiks izmaksāts atalgojums (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2021. gadā 429 euro un 2022. gadā 5 548 euro, kā arī civilais eksperts saņems piemaksu par dalību starptautiskajā misijā – 2021. gadā 2 154 euro un 2022. gadā 27 514 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2021. gadā 610 euro un 2022. gadā 7 800 euro apmērā;
2) A.Līcim tiks izmaksāts atalgojums (minimālās mēneša darba algas apmērā) – 2021. gadā 429 euro un 2022. gadā 5 548 euro, kā arī civilais eksperts saņems piemaksu par dalību starptautiskajā misijā – 2021. gadā 2 154 euro un 2022. gadā 27 514 euro. Ārlietu ministrija veiks valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas – 2021. gadā 610 euro un 2022. gadā 7 800 euro apmērā.
Nosūtītajiem civilajiem ekspertiem, kas darbojas EDSO Speciālajā novērošanas misijā Ukrainā, EDSO izmaksā dienas naudu (board and lodging allowance) 125 euro apmērā. Projekta 5. punkts paredz, ka Ārlietu ministrija atbilstoši Noteikumu Nr. 598 19.2 apakšpunktam segs veselības apdrošināšanas izdevumus 1 543 euro apmērā gadā par katru civilo ekspertu atbilstoši EDSO noteiktajam apmēram (mēneša izmaksas – 129 euro, kas ietver veselības apdrošināšanu, dzīvības apdrošināšanu un negadījumu invaliditātes apdrošināšanu):
1) D. Nīmantam 2021. gadā 112 euro, 2022. gadā 1 431 euro;
2) A. Līcim 2021. gadā 112 euro, 2022. gadā 1 431 euro.
Saskaņā ar starptautiskās misijas finansēšanas noteikumiem šo izdevumu segšana ir Latvijas Republikas pienākums un starptautiskā misija šos izdevumus neapmaksā.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Rīkojuma projekts par Didža Nīmanta un Arvīda Līča nosūtīšanu jāpieņem pēc iespējas ātrāk, lai nodrošinātu civilo ekspertu nosūtīšanu starptautiskajā misijā sākot ar š.g. 5. decembri. Pretējā gadījumā Latvija var zaudēt civilo ekspertu vietas starptautiskajā misijā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
6 610
0
84 586
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 610
0
84 586
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 610
0
-84 586
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 610
0
-84 586
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 610
0
84 586
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pielikumā
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Izdevumus 2021. gadā 6 610 euro apmērā sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, savukārt par 2022.gadam nepieciešamo finansējumu 84 586 euro apmērā Ārlietu ministrija sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā likumprojekta “Par valsts budžetu 2022.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” izskatīšanai Saeimā otrajā lasījumā priekšlikumu par finansējuma pārdali no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” .
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Projekts šo jomu neskar.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Projekts šo jomu neskar.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Tieslietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta izpilde nav saistīta ar jaunu institūciju izveidi, esošu institūciju likvidēšanu vai reorganizāciju.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi