Anotācija (ex-ante)

24-TA-999: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 635 "Ierobežoto radiofrekvenču joslu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 635 "Ierobežoto radiofrekvenču joslu noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai aktualizētu ierobežotas radiofrekvenču joslas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt ierobežoto radiofrekvenču spektra joslu informāciju, lai nodrošinātu efektīvu un saskaņotu radiofrekvenču izmantošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ierobežotas radiofrekvenču joslas nosaka Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumos Nr. 635 "Ierobežoto radiofrekvenču joslu noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 635) un tā satura aktualizēšanai izstrādāts Noteikumu projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā jāiekļauj grozījumi, kas izskatīti ministrijas Radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupas 2023. gada 21. septembra sanāksmē par turpmāk norādīto radiofrekvenču joslu izslēgšanu no MK noteikumiem Nr. 635:
1) 1900,0–1920,0 MHz joslas izslēgšanu;
2) 2360‑2370 MHz radiofrekvenču joslas izslēgšanu;
3) 31,815 GHz–32,347 GHz un 32,627 GHz–33,159 GHz radiofrekvenču joslas izslēgšanu. Minētās izmaiņas ietver uzskaitīto joslu izmantošanas nosacījumu grozījums Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns" (turpmāk – NRFP).
Papildus MK noteikumi Nr. 635 jāaktualizē, jo beidzies ierobežotas joslas piemērošanas pārejas datums.
Risinājuma apraksts
Radiofrekvenču josla 1900,0–1920,0 MHz tika iekļauta MK noteikumos Nr. 635, lai nodrošinātu tās efektīvu izmantošanu, un NRFP tika paredzēta publiskiem elektronisko sakaru tīkliem. Eiropas Savienībā (ES) šī josla turpmāk netiek harmonizēta publiskajiem mobilajiem sakariem un tās pielietojums dalībvalstīs ir atšķirīgs. Daļa joslas (1900-1910 MHz) tiek paredzēta dzelzceļa sistēmai un notiek izpētes process tehnisko prasību izstrādei. Turpināsies joslas harmonizācija (ES) un īstenošanas lēmuma sagatavošana priekš dzelzceļa sistēmām. No joslas 1910-1920 MHz turpmākās lietošanas tiesībām atteicies elektronisko sakaru operators un tās turpmākā izmantošana tiks pārskatīta.

Noteikumu projekts sašaurina radiofrekvenču joslas 2300-2370 MHz pielietošanu par ierobežotu joslu, izslēdzot 2360‑2370 MHz. Izmaiņas NRFP nosaka 2360‑2370 MHz izmantošanu programmu gatavošanas un īpašo pasākumu ierīcēm (PMSE) ar to saistošu Radiosaskarni "PMSE-2010" radiosakaru sistēmai PMSE - Portatīvas, mobilas un pagaidu punkts - punkts radiolīnijas videosignāla pārraidei, bezvadu kameras. Turpmāk 2360‑2370 MHz joslā sašaurinās publiska izmantošana, jo josla nav koplietojama PMSE un mobilo elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai vienlaicīgi. Savukārt, radioatļauju piešķiršanas process ierobežotajā joslā 2300-2360 MHz saglabājas bez izmaiņām.

MK noteikumi Nr. 635 izslēdz 24,773–25,445 GHz/25,781–26,453 GHz no ierobežotām joslām no 2023. gada 31. decembra.

Noteikumu projekts paredz izslēgt 31,815–32,347 GHz/32,627–33,159 GHz no ierobežotām joslām. Sākotnēji tehniskais nodrošinājums plānoja joslas izmantošanu trešās paaudzes (3G) mobilo sakaru sistēmām. Šobrīd josla vairs nespēj pilnvērtīgi nodrošināt jaunāko paaudžu (4G, 5G) mobilo sakaru sistēmu prasības un operatori aizstāj esošās radioreleju pārraides sistēmas šai joslā ar lielākas kapacitātes pārraides sistēmām citās radiofrekvenču spektra joslās. Priekšlikums atbalstīts Radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra noteikumos Nr. 3 "Nacionālais radiofrekvenču plāns"” (24-TA-997).

Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija", Biedrība "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", Latvijas Interneta asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts tiks publicēts sabiedrības apspriešanai.

6.4. Cita informācija

Projekta izstrādē tika iesaistīta Radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupa, saskaņā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2021. gada 22. novembra rīkojumu Nr. 1-2/158 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas radiofrekvenču spektra resursu izmantošanas koordinācijas darba grupas izveidi”.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Elektroniskie sakari"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi