Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
22-TA-1739: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma "Gunaiši" nodošanu Ludzas novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Atsavināšanas likuma 42.panta pirmā daļa, 42.1 un 43.pants, 45.panta pirmā daļa un likuma “Par pašvaldībām” 21.panta pirmās daļas 17.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir nodot bez atlīdzības valstij piekrītošo nekustamo īpašumu pašvaldībai īpašumā Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā (turpmāk – Atsavināšanas likums) noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Civillikuma 416.panta pirmajā daļā noteikts, ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij.

Latgales apgabaltiesas zvērināts notārs Romualds Laizāns 2020.gada 19.februārī taisījis notariālo aktu „Par mantojuma lietas izbeigšanu”, kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr.678, ar kuru par bezmantinieka mantu atzīts nekustamais īpašums “Gunaiši”, Stacijas ielā 4, Bozovā, Malnavas pagastā, Ludzas novadā, kadastra Nr.68685030030  (turpmāk – Nekustamais īpašums).

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētiem datiem Nekustamais īpašums sastāv četrām būvēm ar kadastra apzīmējumiem: 68680030140001 (dzīvojamā māja), 68680030140002 (šķūnis), 68680030140004 (kūts), 68680030140005 (pirts).
Nekustamais īpašums ierakstīts Malnavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000367316 un mantojuma atstājēja īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā ir nostiprinātas. Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam ierakstīta piedziņas atzīme par labu UAB "GELVORA" FILIĀLE LATVIJĀ, reģistrācijas numurs 40103208983, pamatojoties uz 2009.gada 8.maija Ogres rajona tiesas lēmumu lietā Nr.3-12/0960, kā arī Notariāta likuma 306.panta ceturtajā daļā noteiktā atzīme - bezmantinieku manta, piekritīga valstij.

Mantojuma lietā iesniegta kreditores Kārsavas novada pašvaldības pretenzija.

Ministru kabineta 2013.gada 2.jūlija noteikumu Nr.364  „Noteikumi par zvērināta tiesu izpildītāja rīcību ar bezmantinieku mantu” (turpmāk – Noteikumi Nr.364) 14.punktā un 14.2. apakšpunktā noteikts, ka 49.punktā minētajos gadījumos, t.i., ja tiesu izpildītāja rīkotā izsole atzīta par nenotikušu, zvērināts tiesu izpildītājs nodod nekustamo īpašumu ar pieņemšanas un nodošanas aktu valsts akciju sabiedrības “Privatizācijas aģentūra” (no 2020.gada 9.oktobra SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”) (turpmāk – Possessor) valdījumā – nekustamo īpašumu, kurš sastāv no dzīvojamās mājas, dzīvokļa īpašuma vai kopīpašuma daļas kopīpašumā esošajās viendzīvokļa dzīvojamās mājās, dzīvokļu īpašumos un dzīvojamās mājās.

Atbilstoši Latgales apgabaltiesas (iecirknis Nr.29) zvērinātas tiesu izpildītājas Lilijas Solovjovas 2021.gada 30.marta paziņojumā Nr.03879/029/2021-NOS minētajam Nekustamais īpašums ir nododams Possessor valdījumā.

Nekustamais īpašums pārņemts Possessor valdījumā ar 2021.gada 21.maija aktu.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošās būves saistītas ar zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 68680030140 ar kopējo platību 0,1700 ha. Zemes vienība atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem ir pašvaldībai piekritīgā zeme.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu Nr.364 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā minēts, ka “kreditori, kuri nav izrādījuši interesi par izsoles rīkošanu, kā arī nav informējuši par vēlmi paturēt nekustamo īpašumu, zaudē iespēju atgūt savā prasījumā norādīto naudas summu”.

2015. gada 3. decembrī spēkā stājās likums “Grozījumi Civillikumā”, kurā vienlaikus iekļauts grozījums Civillikuma 416. pantā, paredzot pantu papildināt ar septīto daļu, nosakot, ka ierakstot zemesgrāmatā īpašuma tiesības valstij uz nekustamo īpašumu, kas atzīts par bezmantinieka mantu, vienlaikus tiek dzēstas uz šo īpašumu ierakstītās parādu saistības, apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes. Grozījumi veikti ar mērķi nodrošināt to, ka nekustamais īpašums, kas atzīts par bezmantinieka mantu, pāriet valsts īpašumā brīvs no parādu saistībām, apgrūtinājumiem un aizlieguma atzīmēm, kas uz šo nekustamo īpašumu reģistrētas pirms tas tika atzīts par bezmantinieka mantu. Nekustamajam īpašumam ierakstīta piedziņas atzīme līdz ar to tiks dzēsta.

Atsavināšanas likuma 45.panta pirmajā daļā noteikts, ka palīdzības sniegšanai dzīvokļa jautājumu risināšanā likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" noteiktajos gadījumos valsts dzīvojamo māju vai  dzīvokļa īpašumu piedāvā nodot tās pašvaldības īpašumā, kuras administratīvajā teritorijā atrodas attiecīgais īpašums. Ja pašvaldības dome pieņem lēmumu par dzīvojamās mājas vai dzīvokļa īpašuma pārņemšanu pašvaldības īpašumā, to nodod bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar šā likuma 42.panta vai 42.1 panta nosacījumiem. Par pašvaldības saimniecisko darbību nav uzskatāma dzīvojamās platības izīrēšana, ja to izīrē atbilstoši likumam "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļā “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem" paredzētos gadījumus. Līdz ar to iepriekš minētais nekustamais īpašums izmantojams  likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma IIInodaļā “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem", noteiktiem mērķiem.

Kārsavas novada dome ar 2021.gada 17.jūnija lēmumu (protokols Nr.10, 4.§) nolēma pārņemt pašvaldības īpašumā Nekustamo īpašumu. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam Malnavas pagasts, kurā atrodas Nekustamais īpašums, iekļauts Ludzas novada teritorijā. Jaunizveidotā Ludzas novada pašvaldība ir iepriekš pastāvošo pašvaldību tiesību un saistību pārņēmēja

Likuma “Par pašvaldībām” 21.panta pirmās daļas 17.punktā noteiktas pašvaldības tiesības izlemt jautājumu par valstij piekrītošās mantas pārņemšanu pašvaldības īpašumā.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz, ka Possessor, ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu, 42.1 un 43.pantu, nodod bez atlīdzības Ludzas novada pašvaldībai Nekustamo īpašumu.
Vienlaikus Rīkojuma projekts paredz, ka pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu:
1) jānorāda, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr pašvaldība nodrošina pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanu – palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanai;
2) jāieraksta atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar ķīlas tiesību;
3) jānostiprina valsts īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu vienlaikus ar pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Minēto aizliegumu apgrūtināt nekustamo īpašumu ar ķīlas tiesību nepiemēro, ja Nekustamais īpašums tiek ieķīlāts par labu valstij (Valsts kases personā), lai saņemtu Eiropas Savienības atbalstu.
Rīkojuma projekts paredz pilnvarot Ludzas novada pašvaldību parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā valstij uz Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts attiecināms uz Ludzas novada pašvaldību, kā arī to administratīvajā teritorijā esošajiem iedzīvotājiem, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma īpašumtiesību reģistrāciju zemesgrāmatā segs pašvaldība.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Possessor un attiecīgās administratīvās teritorijas pašvaldība. Attiecīgās administratīvās teritorijas pašvaldība veiks savas funkcijas, kas noteiktas normatīvajos aktos.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Saistībā ar Rīkojuma projekta izpildi nav plānots radīt jaunas valsts pārvaldes institūcijas vai likvidēt esošās valsts pārvaldes institūcijas, vai reorganizēt esošās valsts pārvaldes institūcijas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi