Anotācija (ex-ante)

22-TA-2376: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra rīkojumā Nr. 11 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi” 4. punkts.

2. MK 2016. gada 10. februāra rīkojuma Nr. 136 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā" 4.1 punkts.

3. MK 2022. gada 9. augusta rīkojums Nr. 549 (prot. Nr. 39 65. §) "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam" (turpmāk – 2022. gada 9. augusta grozījumi MK rīkojumā Nr. 374).

4. MK 2022. gada 21. jūnija sēdē (prot. Nr. 33/81. §) pieņemtais informatīvais ziņojums “Par darbības programmas  “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” projektu īstenošanu un pieejamā finansējuma mērķtiecīgu izmantošanu” (turpmāk – 2022. gada 21. jūnija informatīvais ziņojums).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiek mainīts projekta Nr. 2.2.1.1/20/I/001 “Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (2. kārta)” (turpmāk – 2. kārtas projekts) apraksts un tvērums, jo ar 2022. gada 9. augusta grozījumiem MK rīkojumā Nr. 374 tika palielināts 2. kārtas projekta finansējums.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar MK 2020. gada 7. janvāra rīkojumu Nr. 11 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 11) un MK 2022. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 524 (prot. Nr. 36/79. §) “Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra rīkojumā Nr. 11 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 52.0. versija)”” (turpmāk – 2022. gada 14. jūlija grozījumi MK rīkojuma Nr. 11),  apstiprināts 2. kārtas projekta apraksts (kopsavilkums), nosakot minētā projekta darbības, rezultāta un iznākuma rādītājus, īstenošanas laiku un finansējuma kopējo apjomu.

Projekta detalizētais apraksts saskaņots ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2022. gada 7. septembra vēstuli Nr. 11-2/6174.

Vienošanās Nr. 2.2.1.1/20/I/001 starp Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (turpmāk – NMPD) un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA) par 2. kārtas projekta īstenošanu tika noslēgta 2020. gada 7. jūlijā, nosakot sākotnējo projekta darbību īstenošanas laiku – 36 mēneši, t.i. līdz 2023. gada 6. jūlijam, projekta finansējuma kopējo apjomu –  4 770 000,00 euro. Atbilstoši 2022. gada 14. jūlija grozījumiem MK rīkojumā Nr. 11 projekta finansējuma kopējais apjoms tika palielināts līdz 4 916 160,00 euro.

Atbilstoši Vienošanās Nr. 2.2.1.1/20/I/001 aktuālajai redakcijai 2. kārtas projektā ir paredzētas tādas darbības kā:
- pilnveidot operatīvā režīma datu apmaiņu starp Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmu (turpmāk – sistēma) un “112” platformas izsaukuma pieņemšanas un resursu pārraudzības funkcionalitāti (“112” platformas koplietošanas risinājums); funkcionalitātes pilnveides mērķis ir optimizēt “112” platformas koplietošanas risinājumu un sistēmas sadarbību operatīvajā režīmā, tā ietvaros nodrošinot arī sistēmas izsaukumu apstrādes funkcionalitātes pilnveidošanu;
- pilnveidot operatīvā režīma datu apmaiņu starp sistēmu un ģeogrāfiskās informācijas sistēmām (turpmāk – ĢIS); pilnveides mērķis ir nodrošināt NMPD resursu atainošanu un vadību ĢIS, kā arī nodrošināt iespēju pie tā integrēties operatīvo dienestu mobilās pārvaldības lietojumprogrammatūrai;
- optimizēt procesus, kuros algoritms ir noteikts, balstoties uz iepriekšējās pieredzes analīzi, pakāpeniski pielāgojot šos algoritmus tālākas pieredzes analīzē un izmantojot mašīnmācīšanās metodes, kas analizē vēsturiskos datus ar vairākām matemātiskās statistikas metodēm un sniedz piedāvājumus lietotājam par visoptimālākajām darbībām atbilstoši procesam;
- nodrošināt datu apmaiņu ar visām stacionārajām ārstniecības iestādēm, tādējādi nodrošinot pilnveidotā koplietošanas risinājuma izmantošanu elektroniskai datu apmaiņai ar visām ārstniecības iestādēm, kurās nogādā NMPD pacientus; projekta ietvaros ir paredzēta arī koplietošanas risinājuma pilnveide, balstoties uz pilotprojektā identificēto nepieciešamību;
- attīstīt operatīvo dienestu mobilās pārvaldības lietojumprogrammatūru; lietojumprogrammatūru ir paredzēts integrēt ar NMPD dispečerizācijas risinājumu un ĢIS, kā ietvaros ar centrālajām sistēmām notiks navigācijas, operatīvās pārvaldības datu un citu datu apmaiņa;
- iegādāties NMPD vajadzībām nepieciešamās operatīvo dienestu mobilās pārvaldības iekārtas;
- nodrošināt sistēmas integrāciju ar ārējām informācijas sistēmām, lai panāktu pilnīgāku medicīnas datu saņemšanu, kā arī automatizētu rēķinu nosūtīšanu un iesniegumu apstrādi;
- nodrošināt informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk – IKT) risinājumus NMPD attālinātu apmācību atbalstam;
- pilnveidot sistēmas funkcionālos apgabalus, lai nodrošinātu NMPD pakalpojuma sniegšanas un kvalitātes uzlabojumus, tai skaitā sistēmas lietojamības uzlabojumus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā COVID–19 pandēmijas ietekmi uz NMPD pakalpojumu sniegšanu un nepieciešamību efektivizēt cilvēku dzīvībai un veselībai svarīgos palīdzības procesus, nepieciešams papildu finansējums operatīvās darbības mobilitāti nodrošinošo (turpmāk – ODM) iekārtu iegādei. Par šo summu varēs iegādāties ODM iekārtas, papildus tiktu ieviests darbinieku un pacientu autentifikācijas mehānisma risinājums. Risinājums nodrošinātu darbinieku darba apliecību nolasīšanu ar mērķi autentificēt lietotāju darbam ar ODM kompleksa komponentēm (planšetdatoru autovadītājam, brigādes darbiniekam un administratoram). Papildus esošajam risinājumam (darba apliecības) plānots ieviest risinājumu, kas nodrošinātu iespēju brigādes darbiniekam nolasīt eID kartes (un citus savietojamus čipus un/vai dokumentus) bezkontakta veidā (ar tuva darbības lauka sakaru (NFC) vai kameras palīdzību) ar mērķi identificēt pacientu un mazinātu kļūdas iespējamību, ievadot pacienta informāciju izsaukuma izpildes dokumentācijā.

Projekta īstenošanas termiņš pagarinās ņemot vērā, ka ir paplašināts projekta tvērums. Gan papildu ODM komplektu pasūtīšana un uzstādīšana, gan papildu risinājumu kvalitatīva ieviešana ir laikietilpīga un prasa papildu laiku šo aktivitāšu īstenošanai. Aktivitātei nepieciešams papildu finansējums 1 280 000 euro apmērā un projekta termiņa pagarinājums līdz 2023. gada 6. decembrim. 
 
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz palielināt projekta finansējuma kopējo apjomu, palielināt projekta īstenošanas laiku, palielināt papildu platformas uzturēšanas izmaksas un mainīt projekta iznākuma rādītāju.

Rīkojuma projekts paredz MK rīkojumā Nr. 11 šādu grozījumu:
- palielināt projekta izmaksas no 4 916 160 euro uz 6 196 160 euro;
- palielināt projekta īstenošanas laiku no 36 mēnešiem uz 41 mēnesi;
- palielināt papildu platformas uzturēšanas izmaksas  no 715 500 euro gadā līdz 948 500 euro gadā, sākot ar 2024. gadu.

Rīkojuma projekts paredz šādus būtiskākos grozījumus 2. kārtas projekta aprakstā:
- mainīt projekta iznākuma rādītāju "Pilnveidoti operatīvās darbības atbalsta iekārtu komplekti" sasniedzamo vērtību projekta beigās no 189 uz 300;
- mainīt projekta iznākuma rādītāja  "Pilnveidoti/izveidoti publiskās pārvaldes pamatdarbības procesi" sasniedzamo vērtību projekta beigās no 13 uz 16.

Finansējuma saņēmējs NMPD veic valsts noteikto funkciju, projekta ietvaros izveidojot integrētu operatīvo dienestu IKT risinājumu kopumu – "112" platformu. Līdz ar to finansējums netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro valsts atbalsta regulējums atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantam.

Paredzēts veikt atbilstošus grozījumus Vienošanās Nr. 2.2.1.1/20/I/001 starp NMPD un CFLA. Ņemot vērā to, ka grozījumi saistīti ar projekta iznākuma rādītāju apjoma pieaugumu un projektam paredzēto termiņu, grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Palielinot iegādāto ODM iekārtu skaitu un ieviešot darbinieku un pacientu autentifikācijas mehānisma risinājumu, tiktu palielināta NMPD efektivitāte, un rezultātā personas, kurām nepieciešama neatliekama medicīniskā palīdzība, saņemtu efektīvākus pakalpojumus. 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ietekme uz NMPD: Palielinot iegādāto ODM iekārtu skaitu tiktu palielināta NMPD darba efektivitāte.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 403 342
0
0
1 586 800
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 403 342
0
0
1 586 800
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 003 932
0
0
1 866 824
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 003 932
0
0
1 866 824
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-600 590
0
0
-280 024
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-600 590
0
0
-280 024
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-280 024
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekta kopējie izdevumi tika plānoti 4 916 160 euro (Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) finansējums – 4 178 736 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 737 424 euro apmērā).

Atbilstoši Rīkojuma projektam,  Projekts tiks realizēts par 6 196 160 euro (ERAF finansējums – 5 266 736 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 929 424 euro apmērā).
Līdz ar to kopējās Projekta izmaksas tiek palielinātas no sākotnēji plānotajām izmaksām par 1 280 000 euro (ERAF finansējums – 1 088 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 192 000 euro apmērā).

2022. gadā saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam ir plānoti budžeta izdevumi 4 003 932 euro apjomā Veselības ministrijas apakšprogrammā 62.08.00  “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu veselības jomā īstenošana (2014-2020)”.

Savukārt Veselības ministrijas pamatbudžeta bāzes izdevumu 2023.-2025. gadam iekļauts budžeta izdevumi 2023. gadam 586 824 euro apmērā. Atbilstoši Rīkojuma projektam par Projekta tvēruma maiņu kopējais budžeta izdevumu palielinājums 2023. gadā plānots 1 280 000 euro apmērā.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam sākotnēji paredzētā budžeta ieņēmumu apmēra 4 003 932 euro (ERAF finansējums) izmaiņas 2022. gadā nav paredzētas. 2023. gadā izmaiņas paredzētas 1 280 000 euro apmērā, ko veido palielinājums ERAF atbalsta finansējuma attiecināmajām izmaksām.
 
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projekta ietvaros veiktie izdevumi:

2020. gadā – 24 959 euro (ERAF finansējums – 21 215 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 3 744 euro apmērā).

2021. gadā – 300 445 euro (ERAF finansējums – 255 378 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 45 067 euro apmērā).

2022. gads:
Projekta īstenošanai plānotais finansējums 2022. gada valsts budžetā 4 003 932 euro (ERAF finansējums – 3 403 342 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 600 590 euro apmērā).

2023. gads:
Projekta īstenošanai plānotais finansējums 2023. gada valsts budžetā 1 866 824 euro (ERAF finansējums – 1 586 800 euro apmērā un valsts budžeta finansējums – 280 024 euro apmērā).

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par papildu finansējuma 1 280 000 euro apmērā piešķiršanu no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" vai Veselības ministrija veiks finansējuma pārdali starp projektiem.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Lai nodrošinātu ilgtspējīgu Projekta rezultātā izstrādāto IKT risinājumu darbību, pēc Projekta beigām, paredzēts palielināt ikgadējās informācijas sistēmu un infrastruktūras uzturēšanas izmaksas no 715 500 euro gadā līdz 948 500 euro gadā, sākot ar 2024. gadu.

Uzturēšanas izmaksas veido: izstrādāto un ieviesto informācijas sistēmu, to konfigurāciju un izveidoto integrācijas risinājumu  uzturēšana.

Uzturēšanas izdevumu pieaugumu kopsummu veido par papildu finansējumu iegādāto ODM iekārtu garantijas izmaksas (20% no 1 050 000 euro iegādes izmaksām), kā arī papildu risinājumu uzturēšanas izmaksas, kas ir plānotas 10% apjomā no 230 000 euro iegādes izmaksām). Summāri tas veido uzturēšanas izdevumu pieaugumu 233 000 euro apmērā.

Lai segtu IKT risinājuma uzturēšanas izmaksas pēc projekta pabeigšanas, papildus nepieciešamais finansējums 2024. gadam un turpmākajiem gadiem tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ne vairāk kā 948 500 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības pasākumu organizēt nav nepieciešams, jo projekts neietekmē sabiedrību tiešā veidā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālais veselības dienests
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielinot iegādāto ODM iekārtu skaitu un ieviešot darbinieku un pacientu autentifikācijas mehānisma risinājumu, tiktu palielināta NMPD pakalpojumu efektivitāte.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Palielinot iegādāto ODM iekārtu skaitu un ieviešot darbinieku un pacientu autentifikācijas mehānisma risinājumu, tiek nodrošināta NMPD pakalpojumu efektivizācija, attīstot NMPD tehniskos risinājumus.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
OMD iekārtu nomaiņa veicinās ātrāku neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu pacientiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi