25-TA-564: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Komisijas šobrīd veic izpēti attiecībā uz Latvijas ostām un jau iepriekš Latvijas gadījumā (piemēram, Eiropas Komisijas lēmums lietā Nr. SA.30381 “Publiskais finansējums ostas infrastruktūrai Krievu salā” (N 44/2010)) ir norādījusi, ka ostu pārvaldes veic saimniecisko darbību un konkurences tiesību aktu izpratnē, attiecīgi, ciktāl runa ir par saimniecisko darbību, tās ir uzskatāmas par uzņēmumiem. Līdz ar to, ievērojot Eiropas Komisijas skaidroto, neatkarīgi no ostu pārvalžu juridiskā statusa, tām jābūt uzņēmumu ienākuma nodokļa (turpmāk – UIN) maksātājām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt, ka ostu pārvaldes ir UIN maksātājas.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Grozījumi ir izstrādāti, lai attiecībā uz ostu pārvaldēm nodrošinātu Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma (turpmāk – UIN likums) saderību ar Eiropas Savienības iekšējā tirgus prasībām.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
UIN likuma normas šobrīd nosaka, ka UIN maksātājas ir no valsts un pašvaldību budžeta finansētas institūcijas, ja to ienākumi no saimnieciskās darbības netiek paredzēti attiecīgi valsts vai pašvaldības budžetā. Šobrīd kā pastarpinātas pārvaldes iestādes darbojas septiņas mazās ostu pārvaldes (Engures, Jūrmalas, Mērsraga, Salacgrīvas, Skultes, Pāvilostas un Rojas).
Savukārt, UIN likuma normas neparedz pienākumu UIN maksāt atvasinātām publisko tiesību juridiskām personām. Šobrīd Latvijā darbojošās trīs ostu pārvaldes (Rīgas brīvostas pārvalde, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde (turpmāk – Liepājas SEZ pārvalde) un Ventspils brīvostas pārvalde), kuras izveidotas kā atvasinātas publiskās personas un nav UIN maksātājas
Savukārt, UIN likuma normas neparedz pienākumu UIN maksāt atvasinātām publisko tiesību juridiskām personām. Šobrīd Latvijā darbojošās trīs ostu pārvaldes (Rīgas brīvostas pārvalde, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde (turpmāk – Liepājas SEZ pārvalde) un Ventspils brīvostas pārvalde), kuras izveidotas kā atvasinātas publiskās personas un nav UIN maksātājas
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija kopš 2013. gada pārskata UIN piemērošanu ostās visā Eiropas Savienībā, t.sk., Latvijā. Attiecībā uz vairākām Eiropas Savienības dalībvalstīm, Eiropas Komisija jau ir pieņēmusi vairākus negatīvus lēmumus, piemēram, 2016. gadā attiecībā uz Nīderlandi lietā Nr. SA.25338, 2017. gadā attiecībā uz Franciju lietā Nr. SA.38398 un Beļģiju lietā Nr. SA.38393, kā arī 2020. gadā attiecībā uz Itāliju SA.38399.
Savukārt, attiecībā uz Latvijas ostām Eiropas Komisijas veic izpēti, kur Eiropas Komisija jau iepriekš Latvijas gadījumā (piemēram, Eiropas Komisijas lēmums lietā Nr. SA.30381 “Publiskais finansējums ostas infrastruktūrai Krievu salā” (N 44/2010)) ir norādījusi, ka ostu pārvaldes veic saimniecisko darbību un konkurences tiesību aktu izpratnē, attiecīgi, ciktāl runa ir par saimniecisko darbību, tās ir uzskatāmas par uzņēmumiem. Līdz ar to, ievērojot Eiropas Komisijas skaidroto, neatkarīgi no ostu pārvalžu juridiskā statusa, tām jābūt UIN maksātājām.
Ievērojot Eiropas Komisijas lietā Nr. SA.38844 “Ostu aplikšana ar uzņēmējdarbības nodokli Latvijā” saistībā ar UIN piemērošanu ostu pārvaldēm Latvijā ietvaros uzsākto komunikāciju, Satiksmes ministrija kā par nozari atbildīgā ministrija 2025. gada 7. janvārī iesniedza informāciju Eiropas Komisijai, ka Latvija plāno grozīt attiecīgos Latvijas normatīvos aktus, tostarp UIN likumu, lai nodrošinātu, ka ostu pārvaldes ievēro Eiropas Savienības prasības un Eiropas Komisijas ieteikumus par UIN regulējumu ostu pārvaldēm.
Satiksmes ministrija piedāvāja augstākminēto risinājumu Eiropas Komisijai, jo pretējā gadījumā Eiropas Komisija uzsāktu formālu izmeklēšanas procedūru, ko tā vēl nav uzsākusi pret Latviju. Formālas izmeklēšanas procedūras rezultātā var sekot arī Latvijai negatīvs lēmums, secinot, ka atšķirīgs UIN režīms ostām rada selektīvu ekonomisko priekšrocību un tādējādi tas kvalificējas kā nelikumīgs un ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu nesaderīgs valsts atbalsts. Savukārt, pie šāda scenārija, Latvijai varētu tikt noteikts pienākums veikt nelikumīgā un nesaderīgā atbalsta atgūšanu (kopā ar procentiem) no saņēmējiem, proti, visām ostu pārvaldēm (Rīgas brīvostas pārvaldei, Liepājas SEZ pārvaldei un Ventspils brīvostas pārvaldei) varētu nākties veikt UIN aprēķinu par iepriekšējiem 10 gadiem. Lai gan par periodu no 2018. gada UIN objekts varētu veidoties tikai tad, ja ostu pārvaldēm ir bijuši izdevumi, kas nav saistīti ar to saimnieciskās darbības nodrošināšanu, tomēr par periodu līdz 2017. gadam (ieskaitot) UIN būtu jāaprēķina par visu šajā periodā gūto peļņu. Savukārt, gadījumā, ja Latvija ņems vērā Eiropas Komisijas ieteikumus un atbilstoši veiks grozījumus UIN regulējumā, sagaidāms, ka Eiropas Komisija lietu slēgs.
Savukārt, attiecībā uz Latvijas ostām Eiropas Komisijas veic izpēti, kur Eiropas Komisija jau iepriekš Latvijas gadījumā (piemēram, Eiropas Komisijas lēmums lietā Nr. SA.30381 “Publiskais finansējums ostas infrastruktūrai Krievu salā” (N 44/2010)) ir norādījusi, ka ostu pārvaldes veic saimniecisko darbību un konkurences tiesību aktu izpratnē, attiecīgi, ciktāl runa ir par saimniecisko darbību, tās ir uzskatāmas par uzņēmumiem. Līdz ar to, ievērojot Eiropas Komisijas skaidroto, neatkarīgi no ostu pārvalžu juridiskā statusa, tām jābūt UIN maksātājām.
Ievērojot Eiropas Komisijas lietā Nr. SA.38844 “Ostu aplikšana ar uzņēmējdarbības nodokli Latvijā” saistībā ar UIN piemērošanu ostu pārvaldēm Latvijā ietvaros uzsākto komunikāciju, Satiksmes ministrija kā par nozari atbildīgā ministrija 2025. gada 7. janvārī iesniedza informāciju Eiropas Komisijai, ka Latvija plāno grozīt attiecīgos Latvijas normatīvos aktus, tostarp UIN likumu, lai nodrošinātu, ka ostu pārvaldes ievēro Eiropas Savienības prasības un Eiropas Komisijas ieteikumus par UIN regulējumu ostu pārvaldēm.
Satiksmes ministrija piedāvāja augstākminēto risinājumu Eiropas Komisijai, jo pretējā gadījumā Eiropas Komisija uzsāktu formālu izmeklēšanas procedūru, ko tā vēl nav uzsākusi pret Latviju. Formālas izmeklēšanas procedūras rezultātā var sekot arī Latvijai negatīvs lēmums, secinot, ka atšķirīgs UIN režīms ostām rada selektīvu ekonomisko priekšrocību un tādējādi tas kvalificējas kā nelikumīgs un ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu nesaderīgs valsts atbalsts. Savukārt, pie šāda scenārija, Latvijai varētu tikt noteikts pienākums veikt nelikumīgā un nesaderīgā atbalsta atgūšanu (kopā ar procentiem) no saņēmējiem, proti, visām ostu pārvaldēm (Rīgas brīvostas pārvaldei, Liepājas SEZ pārvaldei un Ventspils brīvostas pārvaldei) varētu nākties veikt UIN aprēķinu par iepriekšējiem 10 gadiem. Lai gan par periodu no 2018. gada UIN objekts varētu veidoties tikai tad, ja ostu pārvaldēm ir bijuši izdevumi, kas nav saistīti ar to saimnieciskās darbības nodrošināšanu, tomēr par periodu līdz 2017. gadam (ieskaitot) UIN būtu jāaprēķina par visu šajā periodā gūto peļņu. Savukārt, gadījumā, ja Latvija ņems vērā Eiropas Komisijas ieteikumus un atbilstoši veiks grozījumus UIN regulējumā, sagaidāms, ka Eiropas Komisija lietu slēgs.
Risinājuma apraksts
UIN likumā tiek noteikts, ka UIN maksātājas ir ostu pārvaldes. Minētais attiecas arī uz Liepājas SEZ pārvaldi, kura veic ostu pārvaldes funkcijas un uz tās darbību ir attiecināmas Ostu likumā noteiktās prasības.
Ņemot vērā, ka atbilstoši UIN likuma normām ar UIN apliekama bāze veidojas tad, kad peļņa tiek sadalīta, nevis gūta, tad sākot ar 2026. gada 1. janvāri, ostu pārvaldēm, līdzvērtīgi kā kapitālsabiedrībām, ar UIN apliekamajā bāzē būs jāiekļauj saimnieciskajā darbībā gūtā peļņas daļa, kura tiek sadalīta, tai skaitā novirzīta izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību. Tomēr atšķirībā no komercsabiedrībām, kuras tiek dibinātas ar mērķi gūt peļņu un attiecīgi ienākumus no dividendēm izmaksā to dalībniekiem, ostu pārvaldes darbojas, lai attīstītu ostu teritorijas, kurās darbojas komersanti, visus ieņēmumus novirzot ostu pārvalžu funkciju un darbību veikšanai. Arī maksājumi, kas noteikti likumos, kas regulē ostu un speciālo ekonomisko zonu darbību, un izdevumi, kas saistīti ar ostu un speciālo ekonomisko zonu funkciju un darbību veikšanu, ir uzskatāmi par izdevumiem, kas ir saistīti ar saimniecisko darbību uzņēmuma ienākuma nodokļa aprēķināšanas nolūkos. Vienlaikus, ostu pārvaldēm, piemēram, varētu veidoties ar UIN apliekama bāze gadījumā, ja tās iegādājas vai izmanto reprezentatīvu automašīnu vai veic ziedojumus, kas pārsniedz UIN likumā noteiktos kritērijus. Tāpat kā citās nozarēs, kur valsts, atbilstoši normatīvajiem aktiem, uzlikusi par pienākumu nodrošināt kādas darbības, piemēram, lidostu vai dzelzceļa darbībām, arī ostu pārvaldēm, izdevumi, kas rodas nodrošinot ar ostu un speciālo ekonomisko zonu darbību regulējošajiem likumiem (tai skaitā, Ostu likumā un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumā) noteiktās funkcijas un darbības, neveido ar uzņēmuma ienākuma nodokli apliekamu objektu. Tādējādi, ostu pārvaldēm ir noteikts līdzvērtīgs nodokļa regulējums salīdzinājumā ar citu nozaru komersantiem, ņemot vērā, ka līdzekļi, kurus tās gūst no saimnieciskās darbības tiek ieguldīti ostu (t.sk., Liepājas speciālās ekonomiskās zonas) darbību nodrošināšanai, bez kuras šī saimnieciskā darbība nevarētu pastāvēt.
Ja ostu pārvaldei neveidojas ar UIN apliekama bāze, tā, līdz pēctaksācijas perioda (nākamais mēnesis pēc taksācijas perioda) 20. datumam, Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz deklarāciju par taksācijas periodu, kurš attiecas uz pārskata gada pēdējo mēnesi.
Ņemot vērā, ka atbilstoši UIN likuma normām ar UIN apliekama bāze veidojas tad, kad peļņa tiek sadalīta, nevis gūta, tad sākot ar 2026. gada 1. janvāri, ostu pārvaldēm, līdzvērtīgi kā kapitālsabiedrībām, ar UIN apliekamajā bāzē būs jāiekļauj saimnieciskajā darbībā gūtā peļņas daļa, kura tiek sadalīta, tai skaitā novirzīta izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību. Tomēr atšķirībā no komercsabiedrībām, kuras tiek dibinātas ar mērķi gūt peļņu un attiecīgi ienākumus no dividendēm izmaksā to dalībniekiem, ostu pārvaldes darbojas, lai attīstītu ostu teritorijas, kurās darbojas komersanti, visus ieņēmumus novirzot ostu pārvalžu funkciju un darbību veikšanai. Arī maksājumi, kas noteikti likumos, kas regulē ostu un speciālo ekonomisko zonu darbību, un izdevumi, kas saistīti ar ostu un speciālo ekonomisko zonu funkciju un darbību veikšanu, ir uzskatāmi par izdevumiem, kas ir saistīti ar saimniecisko darbību uzņēmuma ienākuma nodokļa aprēķināšanas nolūkos. Vienlaikus, ostu pārvaldēm, piemēram, varētu veidoties ar UIN apliekama bāze gadījumā, ja tās iegādājas vai izmanto reprezentatīvu automašīnu vai veic ziedojumus, kas pārsniedz UIN likumā noteiktos kritērijus. Tāpat kā citās nozarēs, kur valsts, atbilstoši normatīvajiem aktiem, uzlikusi par pienākumu nodrošināt kādas darbības, piemēram, lidostu vai dzelzceļa darbībām, arī ostu pārvaldēm, izdevumi, kas rodas nodrošinot ar ostu un speciālo ekonomisko zonu darbību regulējošajiem likumiem (tai skaitā, Ostu likumā un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumā) noteiktās funkcijas un darbības, neveido ar uzņēmuma ienākuma nodokli apliekamu objektu. Tādējādi, ostu pārvaldēm ir noteikts līdzvērtīgs nodokļa regulējums salīdzinājumā ar citu nozaru komersantiem, ņemot vērā, ka līdzekļi, kurus tās gūst no saimnieciskās darbības tiek ieguldīti ostu (t.sk., Liepājas speciālās ekonomiskās zonas) darbību nodrošināšanai, bez kuras šī saimnieciskā darbība nevarētu pastāvēt.
Ja ostu pārvaldei neveidojas ar UIN apliekama bāze, tā, līdz pēctaksācijas perioda (nākamais mēnesis pēc taksācijas perioda) 20. datumam, Valsts ieņēmumu dienestam iesniedz deklarāciju par taksācijas periodu, kurš attiecas uz pārskata gada pēdējo mēnesi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums būtu neveikt grozījumus UIN likumā un sagaidīt Eiropas Komisijas formālās izmeklēšanas procedūras rezultātus. Vienlaikus, šajā gadījumā varētu sekot arī Latvijai negatīvs lēmums, kurā tiek secināts, ka atšķirīgs UIN režīms ostām rada selektīvu ekonomisko priekšrocību un tādējādi tas kvalificējas kā nelikumīgs un ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu nesaderīgs valsts atbalsts. Savukārt, pie šāda scenārija, Latvijai varētu tikt noteikts pienākums veikt nelikumīgā un nesaderīga atbalsta atgūšanu (kopā ar procentiem) no saņēmējiem, proti, visām ostu pārvaldēm varētu nākties veikt UIN aprēķinu par iepriekšējiem 10 gadiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ja ostu pārvaldēm neveidosies ar UIN apliekama bāze, tās, līdz pēctaksācijas perioda (nākamais mēnesis pēc taksācijas perioda) 20. datumam Valsts ieņēmumu dienestam iesniegs deklarāciju tikai par taksācijas periodu, kurš attiecas uz pārskata gada pēdējo mēnesi.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Lai arī ostu pārvaldes kļūs par UIN maksātājām, budžeta ietekme netiek plānota, jo ostu pārvaldes savus ienākumus, kurus gūst no saimnieciskās darbības, iegulda to funkciju veikšanai. Atšķirībā no kapitālsabiedrībām, ostu pārvaldes nesadala peļņu dividendēs, kas veidotu prognozējamus UIN ieņēmumus valsts budžetā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ievērojot Eiropas Komisijas lietas Nr. SA.38844 “Ostu aplikšana ar uzņēmējdarbības nodokli Latvijā” ietvaros uzsākto komunikāciju ar Eiropas Komisiju, Latvija ir sniegusi informāciju, ka plāno grozīt attiecīgos Latvijas normatīvos aktus, tostarp UIN likumu, lai nodrošinātu, ka ostu pārvaldes ievēro Eiropas Savienības prasības un Eiropas Komisijas ieteikumus par UIN regulējumu ostu pārvaldēm.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts skars tikai ostu pārvaldes, kuras veic saimniecisko darbību.
6.4. Cita informācija
Eiropas Komisija jau kopš 2017. gada vērtē Latvijas ostu pārvalžu darbību un to atbilstību Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem. Lai sniegtu nepieciešamo informāciju Eiropas Komisijai, Satiksmes ministrija, kā nozares ministrija, vairākkārt ir veikusi pārrunas ar ostu pārvaldēm un Ekonomikas ministriju attiecībā uz jautājumu par ostu pārvalžu saimniecisko darbību. Tādējādi minētajās diskusijās ostu pārvaldes un Ekonomikas ministrija tika informētas par Eiropas Komisijas prasībām, ka ostu pārvaldēm jākļūst par UIN maksātājām.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Ostu pārvaldes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ņemot vērā, ka šobrīd ostu pārvaldes peļņu nesadala, bet visus ieņēmumus novirza to funkciju un darbību veikšanai, un ņemot vērā, ka izdevumus, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, tās faktiski nevarētu veikt, kā arī šādi izdevumi nav prognozējami, tad paredzams, ka ostu pārvaldes EDS sistēmā iesniegs tikai vienu informatīvu UIN deklarāciju (jeb vispārējā gadījumā, līdz nākošā pārskata gada 20. janvārim), kas veidos nenozīmīgas izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
