Anotācija

25-TA-1932: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Baumaņ-Lapsas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Baumaņ-Lapsas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (kadastra Nr. 8025 011 0343) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 011 0719) 0,21 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 8025 011 0720) 7,03 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt kopīpašniekiem piederoša nekustamā īpašuma "Baumaņ-Lapsas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0343) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719) 0,21 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720) 7,03 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu, tostarp:
1) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720) 7,03 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
2) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719) 0,21 ha platībā upes gultnes pārbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai, un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem:
- ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai;
- ievērojot Civillikuma 1104. pantu, I pielikuma Publisko upju saraksta 23. rindu, kas noteic, ka pie publiskajiem ūdeņiem pieder arī Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamais Misas upes posms, kā arī Nekustamā īpašuma kopīpašnieku izteikto gribu nepaturēt zemi zem publiskā ūdens savā īpašumā, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0343) sadales sastāv no četrām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717) 11,81 ha platībā (neatsavināmā);
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719) 0,21 ha platībā;
4) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720) 7,03 ha platībā;
5) piecām būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 001) un četrām palīgēkām: šķūņa (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 002), kūts (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 003), šķūņa (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 004) un ēkas (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 005).
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000129148, īpašuma tiesības nostiprinātas divām fiziskām personām (turpmāk – Kopīpašnieki).
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) reģistrēti apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718): lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,1306 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,1306 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720): ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu transformatoru apakšstaciju 0,0091 ha, lauku zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam 0,4996 ha un ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,4996 ha;
2) noteikti lietošanas mērķi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718): “Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība” (kods 0101);
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719): publiskie ūdeņi (kods 0301);
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720): “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101);
3) noteikts sadalījums pa lietošanas veidiem:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718): lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,53 ha, mežu platība 0,14 ha un zemes zem ūdeņiem platība 0,12 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719): lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,01 ha, mežu platība 0,1 ha un zemes zem ūdeņiem platība 0,1 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720): lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 5,79 ha, mežu platība 0,82 ha, krūmāju platība 0,01 ha, zemes zem ūdeņiem platība 0,38 ha un pārējās zemes platība 0,03 ha.
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļa nav apbūvēta. Būves: dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 001) un trīs palīgēkas: šķūnis (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 002), kūts (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 003), šķūnis (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 004) atrodas uz atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717). Atbilstoši Baldones novada būvvaldes 2012. gada 26. septembra izziņai Nr. 10-01-10/88 par būves neesamību dabā zemesgrāmatā reģistrētā palīgēka – šķūnis (būves kadastra apzīmējums: 8025 011 0343 005) nav saglabājies.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās zemes vienības (zemes vienību kadastra apzīmējumi: 8025 011 0719, 8025 011 0720), atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717) 11,81 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 3. novembra vēstulē Nr. 1-7.1/23/3166 sniegtajam informācijai lauku teritorijās minimālā jaunizveidojamās zemes vienības platība ir 2 ha, līdz ar to atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717) 11,81 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, savukārt atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumam un turpmāk nav izmantojama patstāvīgi. 
Ievērojot Kopīpašnieku 2024. gada 17. februāra iesniegumā sniegto informāciju, ka nevēlas paturēt savā īpašumā atlikušo zemes vienību, tā atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu.
Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem attiecīgajā Rail Baltica posmā, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717) piekļuve tiks saglabāta no esošā servitūta ceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta 2025. gada 12. maija vēstulē Nr. VMD11-2/445 sniegto informāciju no Meža valsts reģistra Nekustamā īpašuma daļai nav reģistrētu iesniegumu saimnieciskās darbības veikšanai, meža inventarizācija veikta 2025. gadā un uz Nekustamā īpašuma daļas:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718): mežu platība 0,14 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719): mežu platība 0,1 ha;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720): mežu platība 0,84 ha (t.sk. mežs 0,82 ha un grāvji 0,02 ha).
Atsavināšanas procesā Kopīpašnieki zaudējumus un prasījumus nav pieteikuši, kā arī nav snieguši informāciju par citiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izņemot lūgumu uzstādīt trokšņu aizsargbarjeras gan dzelzceļa izbūves laikā, gan pastāvīgi – Kopīpašnieki 2025. gada 19. jūlija vēstulē Nr. 2.3.N/2025-2131 informēti, ka, ievērojot Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 16 “Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība” regulējumu, atbilstoši projekta risinājumiem Nekustamā īpašuma aizsardzībai no trokšņa ir paredzēta trokšņa barjeras būvniecība. Trokšņu samazināšanai, novēršanai un uzraudzīšanai būvniecības laikā, jo īpaši teritorijās, kas atrodas apdzīvotu teritoriju un dzīvojamo māju tuvumā, būvdarbu veicējam jāizstrādā Trokšņa samazināšanas plāns.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu, kā arī aprēķina atlīdzības apmēru par servitūta tiesību izlietošanu un to izmaksā nekustamā īpašuma īpašniekam" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 20.augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2581 un 2025. gada 20. augusta lēmumu Nr. 03.1-14/2583 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Baumaņ-Lapsas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0343), daļu 8,03 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 81 438,41 EUR (astoņdesmit viens tūkstotis četri simti trīsdesmit astoņi euro un 41 cents), ko veido:
1. atsavināmo zemes vienību tirgus vērtība 70 407,56 EUR, tostarp:
1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719) 0,21 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 517,22 EUR;
1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720) 7,03 ha platībā, kas atsavināma Rail Baltica projekta īstenošanai, tirgus vērtība 63 783,63 EUR;
1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā, kas atsavināma papildus saskaņā ar Likuma 6. panta pirmo daļu, tirgus vērtība 6 106,71 EUR;
2. zaudējumi 11 030,85 EUR, tostarp:
2.1. uz atsavināmajām zemes vienībām augošās mežaudzes tirgus vērtība 3 372,01 EUR;
2.2. neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717) lauksaimniecībā izmantojamās zemes nosacītās daļas 10,5821 ha kopplatībā (lauksaimniecībā izmantojamā zeme 10,23 ha un pārējās zemes 0,3521 ha) vērtības samazinājums 7 407,47 EUR;
2.3. neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0717) meža zemes nosacītās daļas 0,8379 ha platībā (meža zeme 0,81 ha un pārējās zemes 0,0279 ha) vērtības samazinājums 251,37 EUR.
No Kopīpašniekiem saņemta rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Kopīpašniekiem ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Pēc Rail Baltica projekta būvdarbu pabeigšanas risināms jautājums par zemes vienības zem publiskā ūdens nodošanu pašvaldības valdījumā saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 15. panta otro daļu.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Baumaņ-Lapsas" Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 011 0343) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0718) 0,79 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0719) 0,21 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0720) 7,03 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Kopīpašniekus, kuriem piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2022. gada 19. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi