23-TA-2364: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību aktu projekts “"Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) paredz 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" (turpmāk – investīcija) pirmās kārtas ietvaros nodrošināt apmācību kursus klātienes un hibrīdformātā un attiecīgi precizēt attiecināmo izmaksu klāstu. Vienlaikus MK noteikumu projektā tiek pilnveidoti nosacījumi par komercdarbības atbalsta saņemšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt gala labuma guvējiem pirmās kārtas ietvaros apmācības apgūt klātienes un hibrīdformātā un noteikt atbilstošas attiecināmās izmaksas, kā arī papildināt nosacījumus abu kārtu ietvaros komercdarbības atbalsta saņemšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumi Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 529) paredz, ka pirmās kārtas ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centrs (turpmāk – EDIC) nodrošina gala labuma guvējiem tiešsaistes apmācību kursus, attiecīgi ir paredzētas izmaksas un nosacījumi tikai tiešsaistes apmācību kursu īstenošanai un saņemšanai. Tāpat MK noteikumi Nr. 529 nosaka, ka Finansējuma saņēmēju vadības izmaksas ir komercdarbības atbalsts. Lai varētu piešķirt komercdarbības atbalstu MK noteikumos Nr.529 ir noteikts, ka pēc mācību kursa apguves gala labuma guvējs iesniedz finansējuma saņēmējam mācību kursa apguvi apliecinošu dokumentu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd strauji attīstoties tirgus nosacījumiem, apmācību sadarbības iespējām, ko sniedz starptautiski novērtētās universitātes un spēj nodrošināt EDIC, un uzņēmēju spēju pielāgoties dažādiem apmācību veidiem, ir secināms, ka paplašinot apmācību apguves iespējas, būtu iespējams izveidot plašāku apmācību piedāvājumu, kā arī apmācīt lielāku skaitu komersantu darbiniekus, tādējādi veicinot investīcijas rādītāju sasniegšanu. Pārrunājot investīcijas ieviešanas iespējas ar EDIC, tika nolemts, ka nepieciešams papildināt investīciju pirmajā kārtā apmācību nodrošināšanas veidu ar klātienes un hibrīdformātu, attiecīgi nosakot atbilstošas attiecināmās izmaksas. Papildus sarunās ar uzņēmējus pārstāvošajām organizācijām par dažāda veida atbalsta programmu izstrādi, ir secināts, ka kaskādes projektos de minimis atbalsta slieksnis ir gandrīz sasniegts, līdz ar to nepieciešams risinājums, lai vadības izmaksas netiek uzskaitītas kā komercdarbības jeb de minimis atbalsts.
Risinājuma apraksts
Ar MK noteikumu projektu tiek veikti šādi grozījumi MK Noteikumos Nr.529:
1. tiek paplašināta investīcijas pirmās kārtas apmācību sniegšanas nodrošināšanas iespējas, kas paredz šādas izmaiņas:
1) nosakot, ka investīcijas pirmajā kārtā gala labuma guvējiem tiek nodrošinātas gan klātienes, gan hibrīdformāta, gan tiešsaistes apmācības, papildinot MK noteikumu Nr. 529 6., 32., 33., 64. punktus;
2) nosakot, ka EDIC vai inovācijas kopas dalībnieks var piedāvāt klātienes vai hibrīdformāta digitālo prasmju apguvi gala labuma guvējam, ja EDIC vai inovācijas kopas dalībniekam ir noslēgts līgums par MK noteikumu Nr. 529 30. punktā minēto apmācību jomu apguvi ar kādu no 10 augstākās izglītības iestādēm, kas ir iekļautas pasaules universitāšu reitingā "Times Higher Education" vai ir saņemts “Eduniversal” atzinums par atbilstību “Palmes of Excellence” ar vismaz vienu punktu. Katrai universitātei piešķir "Palmes" līmeni, pamatojoties uz Starptautiskās zinātniskās komitejas izstrādāto internacionalizācijas kritēriju kopumu (akreditācija, reitings, kā arī dalība starptautiskās un valsts akadēmiskajās apvienībās), attiecīgi pēc tam šīs universitātes tiek sarindotas. “Palmes of Excellence” ir iekļautas 1000 labākās biznesa skolas no 154 valstīm.
EDIC un tā inovācijas kopas dalībnieki nodrošina tiešsaistes apmācību kursus granta veidā, noslēdzot līgumus ar augstākās izglītības iestādēm, kas kursus piedāvā, bet gala labuma guvējs var izvēlēties piedāvātos kursus. Līgumam ir jābūt noslēgtam starp EDIC vai tā inovācijas kopas dalībnieku, kas ir gatavs nodrošināt apmācību kursus, un kādu no 10 augstākās izglītības iestādēm, kas norādīts 34.1 punktā. Inovācijas kopas dalībnieks var būt arī augstākās izglītības iestāde, kas nodrošina apmācības.
3) nosakot, ka, lai saņemtu komercdarbības atbalstu, apliecinošu dokumentu par kursu apguvi iesniedz tikai pirmās kārtas gala labuma guvējs. Papildinājums nepieciešams, jo otrās kārtas ietvaros apmācību kursu apguvi organizē finansējuma saņēmējs, līdz ar to nav nepieciešami papildu dokumenti no gala labuma guvējiem.
4) nosakot, ka pirmās kārtas ietvaros ir pieejami 2 atbalsta veidi – nefinanšu atbalsts un grants. Papildinājums nepieciešams, lai efektīvi izmantotu gan finansējuma saņēmēja piedāvātos apmācību kursus, gan gala labuma guvējs pats var apmaksāt sev vēlamos apmācību kursus un iesniegt finansējuma saņēmējam izdevumu apliecinošus dokumentus.
2. tiek papildināti investīcijas pirmās kārtas izmaksu attiecināmības nosacījumi:
1) nosakot, ka pirmās kārtas ietvaros ir pieejami 2 atbalsta veidi – nefinanšu atbalsts un grants. Tas paplašinās gala labuma guvēju loku, jo nefinanšu atbalsts neparedz sākotnējus izdevumus apmācību apguvei no komersanta puses.
2) ņemot vērā, ka investīcijas pirmajā kārtā ir iespējams arī nefinanšu atbalsts, tiek noteiktas EDIC attiecināmās apmācību kursu izmaksas, kas tiek attiecinātas uz gala labuma guvēju un kas ir tieši saistītas ar pasniedzēja piesaisti – pasniedzēja darba samaksa par darba stundām, nepārsniedzot apmācību kursu ilgumu, pasniedzēju un nodarbināto ceļa (transporta) izmaksas, pasniedzēju izmitināšanas izmaksas, kas saistītas ar apmācību nodrošināšanu klātienē, ar apmācībām saistīto konsultāciju pakalpojumu izmaksas, kā arī EDIC tiešsaistes platformu abonementu un licences iegādes izmaksas.
Tāpat tiek papildinātas gala labuma guvēja attiecināmās izmaksas, kas ietver arī apmācību izmaksas gala labuma guvēju darbiniekiem - ar apmācību tulkošanas pakalpojumiem saistītās izmaksas (tulkošanas pakalpojumu izmaksas, tulka komandējuma izmaksas, kas ietver transporta, naktsmītnes izdevumus, ja apmācības notiek klātienē un ārvalstīs), apmācībām izmantojamo apmācību materiālu izmaksas (apmācāmiem paredzētie izdales materiāli drukātā, audio formā), apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksas, un gala labuma guvēja darbinieka izmitināšanas izmaksas, ja apmācības norisinās ārvalstīs.
3) konsultācijas, kas norādītas MK noteikumu 23. punktā (38.2.7.4. apakšpunkts) saistītas ar konsultāciju sniegšanu gala labuma guvējam attiecībā uz mācību pakalpojuma sniegšanu, tās var būt arī juridiskās konsultācijas. Konsultācijas nepieciešamas, ja gala labuma guvējam rodas specifiski jautājumi par apmācību kursa saturu vai papildinājumiem, lai mācības tiktu apgūtas pilnvērtīgi.
4) ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēja tiešsaistes platformu abonementu un licences iegādes izmaksas attiecas uz gala labuma guvēja izmaksām, tad ar MK noteikumu projekta 23. punktu (38.2.7.5. apakšpunkts) tiek precizēts , ka izmaksas attiecas uz gala labuma guvēju.
3. tiek precizēti komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi:
1) tiek noteikts, ka, ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, tad izmaksas tiek attiecināmas no brīža, kad gala labuma guvējs iesniedzis atbalsta pieteikumu finansējuma saņēmējam, ņemot vērā, ka šobrīd MK noteikumu Nr.529 45.punkts nosaka sākuma termiņu, kad var attiecināt ar projektu saistītās izmaksas, bet nav iekļauts nosacījums attiecībā uz izmaksu piešķiršanas brīdi, ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013.
2) tiek papildināts, ka finansējuma saņēmēja vadības izmaksām var nepiemērot komercdarbības atbalstu, ja projekta vadība, piemēram, projekta vadītājs, jurists, grāmatvedis, tiek nodrošināta ārpakalpojumā, nodrošinot pārredzamu, atklātu un nediskriminējošu iepirkuma procedūru. Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību kā ārpakalpojumu, kurš tiek nodrošināts atbilstoši nacionālajam regulējumam publisko iepirkumu jomā, tad tas netiek uzskatīts par valsts atbalstu finansējuma saņēmējam. Finansējuma saņēmējs ir tikai starpnieks, kas negūst nekādu labumu, finansējuma saņēmējs nodod projekta vadības izmaksām paredzēto finansējumu tālāk tieši tādā apmērā, cik tas paredzēts slēdzot līgumu ar ārpakalpojuma sniedzēju.
3) ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēja vadības izmaksas, ka nodrošinātas ar ārpakalpojumu nav komercdarbības atbalsts, ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka ja tiek konstatēts, ka, ja Finansējuma saņēmēja vadības izmaksas, kas netiek nodrošinātas ar Komercdarbības atbalsta nosacījumiem tiek izmantotas neatbilstoši MK noteikumu Nr.529 nosacījumiem, tad finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt saņemto atbalsta apmēru Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai.
4) tiek noteikts, ka gala labuma guvējs pirms dokumentu sagatavošanas vienojas ar finansējuma saņēmēju, par komercdarbības atbalsta saņemšanas veidu - de minimis atbalsta veids vai GBER. Šāda veidā komersantam netiktu pieļauts pārsniegts de minimis atbalsta slieksni.
4. tiek papildinātas normas, novēršot MK noteikumu Nr.529 normu interpretācijas risku projekta īstenošanas nosacījumos:
1) MK noteikumu Nr.529 66.5.apakšpunkts nosaka, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums veikt digitālā brieduma testu gala labuma guvējam. Vienlaikus MK noteikumu Nr.529 ietvaros nav paredzētas ar digitālā brieduma testa veikšanu saistītās izmaksas. Līdz ar to ar MK noteikumu projektu tiek skaidrāk noteikts, ka finansējuma saņēmējs pieprasa, ka komersants digitālā brieduma testu veic patstāvīgi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 577 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" ietvaros un iesniedz to finansējuma saņēmējam. Vienlaikus jāņem vērā, ka komercdarbības atbalsta saņemšanu neietekmē otrreizējā digitālā brieduma testa rezultāts. Otrreizējais tests ir vērsts uz gala labuma guvēja digitālā brieduma novērtējumu, lai pieņemtu turpmākus lēmumus investīciju veikšanā.
2) tiek noteikts, ka juridiskās attiecības starp finansējuma saņēmēju un gala labuma guvēju nosaka savstarpējas līgums pirms apmācību kursu uzsākšanas, ņemot vērā, ka MK noteikumos Nr.529 nav norādīts, ka finansējuma saņēmējam ir jāslēdz līgums ar gala labuma guvēju.
3) tiek papildināts, ka finansējuma saņēmējs katru reizi, kad atjaunos savā tīmekļa vietnē piedāvāto apmācību kursu sarakstu, to nosūtīs arī Ekonomikas ministrijai, lai tā izveidotajā kopējā sarakstā varētu iekļaut apmācību kursu piedāvājumus. Tādējādi mazinot risku, ka vairāki finansējuma saņēmēji gala labuma guvējam piedāvātu vienus un tos pašus apmācību kursus.
5. tiek precizēti mērķa un uzraudzības rādītāji:
MK noteikumu Nr. 529 9.2.1. apakšpunkts nosaka, ka komersantu skaits, kuros ir nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2023. gada 31. decembrim, – 450 komersanti. Ņemot vērā, ka projekta pirmās atlases kārtas uzsaukums ir no 2023. gada 4. decembra līdz 2024. gada 17. janvārim un otrās atlases kārtas uzsaukums ir no 2023. gada 30. novembra līdz 2024. gada 30. janvārim, sasniedzamais uzraudzības rādītājs tiek dzēsts, pamatojoties par nesamērīgu prasību pret iesniegumu iesniedzējiem, ar kuriem līgumi tiks noslēgti pēc atlases noslēgšanās, attiecīgi ne ātrāk kā 2024. gada februārī. Savukārt uzraudzības rādītāju - neunikālo komersantu skaits, kam ir nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2025. gada 30. jūnijam – 1886 komersanti, plānots sasniegt noteiktajā termiņā.
Vienlaikus tiek precizētas mērķa rādītāju vērtības komersantu skaitam, kam nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2024.gada 30.jūnijam – 1080 komersanti un 2026.gada 30.jūnijam - 2521. Minētie grozījumi ir ietverti Atveseļošanas fonda plāna grozījumos, kas apstiprināti Ministru kabineta sēdē š.g. 12.decembrī. Tāpat ņemot vērā ar Eiropas Komisiju neformāli saskaņoto pieeju rādītāju vērtības uzskaitei, pieeja paredz, ka, ja viens komersants var saņemt atbalstu (apgūt dažādus mācību kursus) no dažādiem atbalsta sniedzējiem, tad šis komersants tiek iekļauts rādītājā katrā projektā atsevišķi, līdz ar to pie rādītāja tiek uzskaitīts kā neunikālais komersants. Šādā gadījumā viens komersants rādītājā var tikt iekļauts vairākas reizes.
MK Noteikumu projekts neietekmē finansējumu saņēmējus vai gala labuma guvējus, jo projektu atlase vēl nav uzsākta.
1. tiek paplašināta investīcijas pirmās kārtas apmācību sniegšanas nodrošināšanas iespējas, kas paredz šādas izmaiņas:
1) nosakot, ka investīcijas pirmajā kārtā gala labuma guvējiem tiek nodrošinātas gan klātienes, gan hibrīdformāta, gan tiešsaistes apmācības, papildinot MK noteikumu Nr. 529 6., 32., 33., 64. punktus;
2) nosakot, ka EDIC vai inovācijas kopas dalībnieks var piedāvāt klātienes vai hibrīdformāta digitālo prasmju apguvi gala labuma guvējam, ja EDIC vai inovācijas kopas dalībniekam ir noslēgts līgums par MK noteikumu Nr. 529 30. punktā minēto apmācību jomu apguvi ar kādu no 10 augstākās izglītības iestādēm, kas ir iekļautas pasaules universitāšu reitingā "Times Higher Education" vai ir saņemts “Eduniversal” atzinums par atbilstību “Palmes of Excellence” ar vismaz vienu punktu. Katrai universitātei piešķir "Palmes" līmeni, pamatojoties uz Starptautiskās zinātniskās komitejas izstrādāto internacionalizācijas kritēriju kopumu (akreditācija, reitings, kā arī dalība starptautiskās un valsts akadēmiskajās apvienībās), attiecīgi pēc tam šīs universitātes tiek sarindotas. “Palmes of Excellence” ir iekļautas 1000 labākās biznesa skolas no 154 valstīm.
EDIC un tā inovācijas kopas dalībnieki nodrošina tiešsaistes apmācību kursus granta veidā, noslēdzot līgumus ar augstākās izglītības iestādēm, kas kursus piedāvā, bet gala labuma guvējs var izvēlēties piedāvātos kursus. Līgumam ir jābūt noslēgtam starp EDIC vai tā inovācijas kopas dalībnieku, kas ir gatavs nodrošināt apmācību kursus, un kādu no 10 augstākās izglītības iestādēm, kas norādīts 34.1 punktā. Inovācijas kopas dalībnieks var būt arī augstākās izglītības iestāde, kas nodrošina apmācības.
3) nosakot, ka, lai saņemtu komercdarbības atbalstu, apliecinošu dokumentu par kursu apguvi iesniedz tikai pirmās kārtas gala labuma guvējs. Papildinājums nepieciešams, jo otrās kārtas ietvaros apmācību kursu apguvi organizē finansējuma saņēmējs, līdz ar to nav nepieciešami papildu dokumenti no gala labuma guvējiem.
4) nosakot, ka pirmās kārtas ietvaros ir pieejami 2 atbalsta veidi – nefinanšu atbalsts un grants. Papildinājums nepieciešams, lai efektīvi izmantotu gan finansējuma saņēmēja piedāvātos apmācību kursus, gan gala labuma guvējs pats var apmaksāt sev vēlamos apmācību kursus un iesniegt finansējuma saņēmējam izdevumu apliecinošus dokumentus.
2. tiek papildināti investīcijas pirmās kārtas izmaksu attiecināmības nosacījumi:
1) nosakot, ka pirmās kārtas ietvaros ir pieejami 2 atbalsta veidi – nefinanšu atbalsts un grants. Tas paplašinās gala labuma guvēju loku, jo nefinanšu atbalsts neparedz sākotnējus izdevumus apmācību apguvei no komersanta puses.
2) ņemot vērā, ka investīcijas pirmajā kārtā ir iespējams arī nefinanšu atbalsts, tiek noteiktas EDIC attiecināmās apmācību kursu izmaksas, kas tiek attiecinātas uz gala labuma guvēju un kas ir tieši saistītas ar pasniedzēja piesaisti – pasniedzēja darba samaksa par darba stundām, nepārsniedzot apmācību kursu ilgumu, pasniedzēju un nodarbināto ceļa (transporta) izmaksas, pasniedzēju izmitināšanas izmaksas, kas saistītas ar apmācību nodrošināšanu klātienē, ar apmācībām saistīto konsultāciju pakalpojumu izmaksas, kā arī EDIC tiešsaistes platformu abonementu un licences iegādes izmaksas.
Tāpat tiek papildinātas gala labuma guvēja attiecināmās izmaksas, kas ietver arī apmācību izmaksas gala labuma guvēju darbiniekiem - ar apmācību tulkošanas pakalpojumiem saistītās izmaksas (tulkošanas pakalpojumu izmaksas, tulka komandējuma izmaksas, kas ietver transporta, naktsmītnes izdevumus, ja apmācības notiek klātienē un ārvalstīs), apmācībām izmantojamo apmācību materiālu izmaksas (apmācāmiem paredzētie izdales materiāli drukātā, audio formā), apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksas, un gala labuma guvēja darbinieka izmitināšanas izmaksas, ja apmācības norisinās ārvalstīs.
3) konsultācijas, kas norādītas MK noteikumu 23. punktā (38.2.7.4. apakšpunkts) saistītas ar konsultāciju sniegšanu gala labuma guvējam attiecībā uz mācību pakalpojuma sniegšanu, tās var būt arī juridiskās konsultācijas. Konsultācijas nepieciešamas, ja gala labuma guvējam rodas specifiski jautājumi par apmācību kursa saturu vai papildinājumiem, lai mācības tiktu apgūtas pilnvērtīgi.
4) ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēja tiešsaistes platformu abonementu un licences iegādes izmaksas attiecas uz gala labuma guvēja izmaksām, tad ar MK noteikumu projekta 23. punktu (38.2.7.5. apakšpunkts) tiek precizēts , ka izmaksas attiecas uz gala labuma guvēju.
3. tiek precizēti komercdarbības atbalsta saņemšanas nosacījumi:
1) tiek noteikts, ka, ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, tad izmaksas tiek attiecināmas no brīža, kad gala labuma guvējs iesniedzis atbalsta pieteikumu finansējuma saņēmējam, ņemot vērā, ka šobrīd MK noteikumu Nr.529 45.punkts nosaka sākuma termiņu, kad var attiecināt ar projektu saistītās izmaksas, bet nav iekļauts nosacījums attiecībā uz izmaksu piešķiršanas brīdi, ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013.
2) tiek papildināts, ka finansējuma saņēmēja vadības izmaksām var nepiemērot komercdarbības atbalstu, ja projekta vadība, piemēram, projekta vadītājs, jurists, grāmatvedis, tiek nodrošināta ārpakalpojumā, nodrošinot pārredzamu, atklātu un nediskriminējošu iepirkuma procedūru. Gadījumos, kad finansējuma saņēmējs nodrošina projekta vadību kā ārpakalpojumu, kurš tiek nodrošināts atbilstoši nacionālajam regulējumam publisko iepirkumu jomā, tad tas netiek uzskatīts par valsts atbalstu finansējuma saņēmējam. Finansējuma saņēmējs ir tikai starpnieks, kas negūst nekādu labumu, finansējuma saņēmējs nodod projekta vadības izmaksām paredzēto finansējumu tālāk tieši tādā apmērā, cik tas paredzēts slēdzot līgumu ar ārpakalpojuma sniedzēju.
3) ņemot vērā, ka finansējuma saņēmēja vadības izmaksas, ka nodrošinātas ar ārpakalpojumu nav komercdarbības atbalsts, ar MK noteikumu projektu tiek noteikts, ka ja tiek konstatēts, ka, ja Finansējuma saņēmēja vadības izmaksas, kas netiek nodrošinātas ar Komercdarbības atbalsta nosacījumiem tiek izmantotas neatbilstoši MK noteikumu Nr.529 nosacījumiem, tad finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt saņemto atbalsta apmēru Centrālai finanšu un līgumu aģentūrai.
4) tiek noteikts, ka gala labuma guvējs pirms dokumentu sagatavošanas vienojas ar finansējuma saņēmēju, par komercdarbības atbalsta saņemšanas veidu - de minimis atbalsta veids vai GBER. Šāda veidā komersantam netiktu pieļauts pārsniegts de minimis atbalsta slieksni.
4. tiek papildinātas normas, novēršot MK noteikumu Nr.529 normu interpretācijas risku projekta īstenošanas nosacījumos:
1) MK noteikumu Nr.529 66.5.apakšpunkts nosaka, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums veikt digitālā brieduma testu gala labuma guvējam. Vienlaikus MK noteikumu Nr.529 ietvaros nav paredzētas ar digitālā brieduma testa veikšanu saistītās izmaksas. Līdz ar to ar MK noteikumu projektu tiek skaidrāk noteikts, ka finansējuma saņēmējs pieprasa, ka komersants digitālā brieduma testu veic patstāvīgi Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumu Nr. 577 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i. investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" ietvaros un iesniedz to finansējuma saņēmējam. Vienlaikus jāņem vērā, ka komercdarbības atbalsta saņemšanu neietekmē otrreizējā digitālā brieduma testa rezultāts. Otrreizējais tests ir vērsts uz gala labuma guvēja digitālā brieduma novērtējumu, lai pieņemtu turpmākus lēmumus investīciju veikšanā.
2) tiek noteikts, ka juridiskās attiecības starp finansējuma saņēmēju un gala labuma guvēju nosaka savstarpējas līgums pirms apmācību kursu uzsākšanas, ņemot vērā, ka MK noteikumos Nr.529 nav norādīts, ka finansējuma saņēmējam ir jāslēdz līgums ar gala labuma guvēju.
3) tiek papildināts, ka finansējuma saņēmējs katru reizi, kad atjaunos savā tīmekļa vietnē piedāvāto apmācību kursu sarakstu, to nosūtīs arī Ekonomikas ministrijai, lai tā izveidotajā kopējā sarakstā varētu iekļaut apmācību kursu piedāvājumus. Tādējādi mazinot risku, ka vairāki finansējuma saņēmēji gala labuma guvējam piedāvātu vienus un tos pašus apmācību kursus.
5. tiek precizēti mērķa un uzraudzības rādītāji:
MK noteikumu Nr. 529 9.2.1. apakšpunkts nosaka, ka komersantu skaits, kuros ir nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2023. gada 31. decembrim, – 450 komersanti. Ņemot vērā, ka projekta pirmās atlases kārtas uzsaukums ir no 2023. gada 4. decembra līdz 2024. gada 17. janvārim un otrās atlases kārtas uzsaukums ir no 2023. gada 30. novembra līdz 2024. gada 30. janvārim, sasniedzamais uzraudzības rādītājs tiek dzēsts, pamatojoties par nesamērīgu prasību pret iesniegumu iesniedzējiem, ar kuriem līgumi tiks noslēgti pēc atlases noslēgšanās, attiecīgi ne ātrāk kā 2024. gada februārī. Savukārt uzraudzības rādītāju - neunikālo komersantu skaits, kam ir nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2025. gada 30. jūnijam – 1886 komersanti, plānots sasniegt noteiktajā termiņā.
Vienlaikus tiek precizētas mērķa rādītāju vērtības komersantu skaitam, kam nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2024.gada 30.jūnijam – 1080 komersanti un 2026.gada 30.jūnijam - 2521. Minētie grozījumi ir ietverti Atveseļošanas fonda plāna grozījumos, kas apstiprināti Ministru kabineta sēdē š.g. 12.decembrī. Tāpat ņemot vērā ar Eiropas Komisiju neformāli saskaņoto pieeju rādītāju vērtības uzskaitei, pieeja paredz, ka, ja viens komersants var saņemt atbalstu (apgūt dažādus mācību kursus) no dažādiem atbalsta sniedzējiem, tad šis komersants tiek iekļauts rādītājā katrā projektā atsevišķi, līdz ar to pie rādītāja tiek uzskaitīts kā neunikālais komersants. Šādā gadījumā viens komersants rādītājā var tikt iekļauts vairākas reizes.
MK Noteikumu projekts neietekmē finansējumu saņēmējus vai gala labuma guvējus, jo projektu atlase vēl nav uzsākta.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka kā sākotnēji investīcijas pirmajā kārtā bija iekļauts tikai tiešsaistes apmācību veids, tad izvērtējot apmācību dažādās pieejas un pārrunas ar nozari, komersantiem ar šo MK Noteikumu projektu tiek piedāvātas alternatīvas apmācību kursu apgūšanai. Līdz ar to investīcijas pirmās kārtas ietvaros apmācību kursus būs iespējams apgūt arī klātienes un hibrīdformātā.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Komersantu nodarbinātie vecumā no 18 gadiem, kas, nepārtraucot darba tiesiskās attiecības, piedalās apmācību kursu apguvē, lai pilnveidotu digitālās, robotizācijas un automatizācijas pamatprasmes.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
- Biedrības un nodibinājumi
- Eiropas Digitālās inovācijas centrs
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Ekonomikas ministrija
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs iesaistītos mazos, vidējos un lielos komersantus, jo to nodarbinātajiem būs papildus apmācību veidi jaunus prasmju apguvei vai pilnveidei. Apmācību rezultātā tiks veicināta komersantu konkurētspēja gan iekšējos, gan ārējos tirgos un sekmētas augsta līmeņa digitālās pārvaldības pamatprasmes uzņēmumu vadības līmenī, kā arī prasmes digitālo tehnoloģiju izmantošanā dažādos uzņēmējdarbības procesos, tādējādi veicinot komersanta digitālo transformāciju.
Ekonomikas ministrija 2.3.1.2.i. pasākuma ietvaros pilda atbildīgās iestādes funkcijas.
Eiropas Digitālās inovācijas centrs un biedrības un nodibinājumi 2.3.1.2.i. investīcijas ietvaros pilda finansējuma saņēmēja funkcijas.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra 2.3.1.2.i. investīcijas ietvaros pilda Sadarbības iestādes funkcijas.
Ņemot vērā, ka projekta iesniegumu iesniegšana un to atlases procedūra vēl nav sākusies, tad neveidojas administratīvā slogs finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam.
Ekonomikas ministrija 2.3.1.2.i. pasākuma ietvaros pilda atbildīgās iestādes funkcijas.
Eiropas Digitālās inovācijas centrs un biedrības un nodibinājumi 2.3.1.2.i. investīcijas ietvaros pilda finansējuma saņēmēja funkcijas.
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra 2.3.1.2.i. investīcijas ietvaros pilda Sadarbības iestādes funkcijas.
Ņemot vērā, ka projekta iesniegumu iesniegšana un to atlases procedūra vēl nav sākusies, tad neveidojas administratīvā slogs finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz visiem komersantiem, nodrošinot iespēju plašākam komersantu lokam saņemt komercdarbības atbalstu, lai veicinātu uzņēmējdarbības konkurētspēju atbalstāmajās nozarēs.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz visiem komersantiem, paplašinot komercdarbības atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka programmas ietvaros tiks sniegtas digitālās apmācības 3000 komersantu nodarbinātajiem.
Digitālo tehnoloģiju izmantošanā dažādos uzņēmējdarbības procesos var veicināt eksportu, vai pakalpojumu ātrāku realizēšanu līdz patērētājam, līdz ar sniegs ieguldījumu uzņēmējdarbības vides uzlabošanā.
Digitālo tehnoloģiju izmantošanā dažādos uzņēmējdarbības procesos var veicināt eksportu, vai pakalpojumu ātrāku realizēšanu līdz patērētājam, līdz ar sniegs ieguldījumu uzņēmējdarbības vides uzlabošanā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz mazajiem, vidējiem un lielajiem komersantiem, nodrošinot komercdarbības atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka atbalsta programmas ietvaros tiks sniegtas digitālās apmācības 3000 komersantu nodarbinātajiem.
Vienlaikus atbalsts radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto komersantu konkurētspējas veicināšanā, jo prasmju pielietošana digitālo tehnoloģiju izmantošana dažādos uzņēmējdarbības procesos var veicināt pakalpojumu ātrāku realizēšanu līdz patērētājam un eksportspējas kapacitātes celšanu.
Vienlaikus atbalsts radīs pozitīvu efektu visā šo atbalstīto komersantu konkurētspējas veicināšanā, jo prasmju pielietošana digitālo tehnoloģiju izmantošana dažādos uzņēmējdarbības procesos var veicināt pakalpojumu ātrāku realizēšanu līdz patērētājam un eksportspējas kapacitātes celšanu.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi uz visiem komersantiem, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas uzņēmējdarbības nodrošināšanai un attīstībai. Plānots, ka atbalsta programmas ietvaros tiks sniegtas digitālās apmācības vismaz 3000 komersantu nodarbinātajiem.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas regula (ES) Nr. 1407/2013 (2013. gada 18. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 (2014. gada 17. jūnijs), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regulas Nr. 651/2014 31.panta 3.punkts
MK noteikumu projekta 25., 26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punkts
MK noteikumu projekta 27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2.panta 23.punkts
MK noteikumu projekta 27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regula Nr. 651/2014 vispārīgi
MK noteikumu projekta 35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas regula (ES) Nr. 1407/2013 (2013. gada 18. decembris) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula Nr. 1407/2013 vispārīgi
MK noteikumu projekta 27., 35., 36. un 39. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Centrālā finanšu un līgumu aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskajā apriešanā tiesību aktu portālā (29.09.2023. - 13.10.2023.) priekšlikumi un iebildumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
Sabiedrību pēc tiesību akta projekta pieņemšanas informēs ar publikāciju oficiālā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, kā arī to ievietos bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
MK noteikumu projekts nerada papildus administratīvo slogu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam. Vielaikus finansējuma saņēmējam paliek nemainīgas administratīvās izmaksas, kas saistītas ar iesnieguma sagatavošanu un iesniegšanu CFLA vai EM. Provizoriski, minētais process aizņem 1 stundu, un rēķinot to administratīvo izmaksu apmērā, tas 12 (provizoriski) projektu iesniedzējiem izmaksātu 321 EUR (1h*26,78 EUR vidējā stundas likme * 12 projektu iesniedzēji).
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Investīcijas īstenošana nodrošinās gala labuma guvēju nodarbināto zināšanu paaugstināšanu, līdz ar to sniegs ieguldījumu Nacionālā attīstības plāna rādītāju sasniegšanu, nodrošinot ieguldījumu cilvēkkapitālā, lai veicinātu attīstību un pilnveidošanos.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi