Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3626: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu, ka ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri  arī 2023. gadā varētu turpināt saņemt izdevumu kompensāciju, kas radušies energoresursu cenu pieauguma rezultātā, kā arī, lai turpinātu atbalsta centra sniegto pakalpojumu, nodrošinot sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi""  (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu, ka ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri (turpmāk - atbalsta centri) arī 2023. gadā varētu turpināt saņemt izdevumu kompensāciju, kas radušies energoresursu cenu pieauguma rezultātā, kā arī, lai turpinātu atbalsta centra sniegto pakalpojumu, nodrošinot sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem (turpmāk - sociālā darbinieka konsultācijas).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai mazinātu riskus, ka atbalsta centri nespēj apmaksāt ar komunālajiem pakalpojumiem  saistītos rēķinus, kā rezultātā atbalsta centru sniegtie pakalpojumi varētu tikt ierobežoti vai pārtraukti, Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" paredzēja laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 24. septembrī  (ārkārtas sēdes protokols Nr. 63, 1. §.), izskatīto informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2022. gadam un ietvaram 2022.-2024. gadam", tika atbalstīta papildus finansējuma piešķiršana ministrijai, kas paredzēts paplašināt atbalsta centru pakalpojumu klāstu, nodrošinot sociālā darbinieka konsultācijas 2022. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023. gadā netika plānots kompensēt energoresursu sadārdzinājumu, jo Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) sagatavotajā pieprasījumā prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam atbalsta centriem paredzēts ar atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanu saistīto administrēšanas izdevumu palielinājums līdz 20 % (no 10 %), un specializētajām audžuģimenēm (atlīdzības nodrošināšanai) līdz 10 % (no 3%). Līdz ar to 2023. gadā atbalsta centriem būtu iespēja administrēšanas izdevumu pieaugumu kompensēt plānotā budžeta ietvaros. Ņemot vērā, ka 2023.gada 1.janvārī - sākoties saimnieciskajam gadam, nebūs stājies spēkā valsts budžeta likums 2023. gadam, nepieciešams nodrošināt finansējumu esošā atbalsta centru budžeta ietvarā, lai nodrošinātu kompensāciju līdz 2023. gada maija mēnesim.
Aizbildņi un adoptētāji, tāpat kā audžuģimenes savā aprūpē uzņem ārpusģimenes aprūpē esošos bērnus. Ārpusģimenes aprūpē esošais bērns ir piedzīvojis traumatisku pieredzi, tiekot šķirts no bioloģiskās ģimenes, tādējādi aizbildņiem un adoptētājiem ir nepieciešams atbalsts, padoms vai iedrošinājums problēmu risināšanā, kas saistītas ar uzņemtā bērna aprūpi. Ņemot vērā, ka finansējums sociālo darbinieku konsultācijām šobrīd piešķirts tikai vienam gadam, t.i. līdz 2022. gada 31. decembrim, ministrija Ministru kabinetā ir iesniegusi priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam, kuros paredzēts arī turpmāk nodrošināt sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz laika posmā no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30. aprīlim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī. Finansējums tiks nodrošināts apakšprogrammai 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” plānoto līdzekļu ietvaros. Atbalsta centri Labklājības ministrijā iesniegs veikto telpu īres, apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu izdevumu maksājumu apliecinošus dokumentus kā pierādījumu tam, ka 2023. gada valsts budžeta ietvaros piešķirtais valsts finansējums nesedz ar energoresursu cenu sadārdzinājumu saistīto telpu īres, apsaimniekošanas un  komunālo izdevumu palielināšanos.
Lai nodrošinātu atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm, noteikumu projekts paredz līdz 2023. gada 31. martam turpināt sniegt sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem (līdz 10 konsultācijām gadā vienai ģimenei). Tādējādi tiks nodrošināts, ka aizbildņi un adoptētāji varēs saņemt sociālā darbinieka konsultācijas dažādu jautājumu risināšanā, nepieciešamības gadījumā sniedzot tūlītēju atbalstu, lai stiprinātu ģimenes, palīdzētu rast risinājumus problēmsituāciju gadījumos, kā arī veicinot aizbildņu un adoptētāju sadarbību ar valsts, pašvaldības iestādēm un nevalstiskajām organizācijām. Izdevumi pakalpojuma turpināšanai un nodrošināšanai ir iekļauti ministrijas sagatavotajā Prioritārajā pasākuma  2023.-2025. gadam kartiņā Nr.18_02_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide”. Pakalpojuma turpināšanas nepārtrauktība ir stratēģiski svarīga, līdz ar to, gadījumā, ja minētais prioritārais pasākums netiks apstiprināts, ministrija lems par iekšējo līdzekļu pārskatīšanu un pārstrukturēšanu, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību.
Tā kā šobrīd ir zināms, ka 2023. gads tiks iesākts ar tehnisko budžetu un prioritāro pasākumu pieprasījumi 2023. gada budžetam tiks skatīti nākamgad, turpretim jautājums par atbalsta centra darbības un speciālistu sniegto pakalpojumu nodrošināšanu ir akūts un īpaši svarīgs sabiedrības mazāk aizsargātajai daļai – ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem un viņu aprūpētājiem, ministrija šos grozījumus virza kā steidzamus, finansējumu meklējot esošā atbalsta centra budžeta ietvarā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pamatojoties uz to, ka TAP jau šobrīd ģenerē normatīvā akta nākotnes versiju, aicinām skatīties noteikumu projektu attiecībā pret spēkā esošo versiju.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Aizbildņi
  • Adoptētāji
Ietekmes apraksts
Sociālā darbinieka konsultācijas sniegs plašāku atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm, tādējādi nodrošinot iespēju rast risinājumu dažādām problēmsituācijām atbalsta centrā, ņemot vērā, ka aizbildņiem un adoptētājiem ir izveidojusies sadarbība ar atbalsta centriem, saņemot gan psihologa konsultācijas, gan apmeklējot atbalsta grupas. 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 248 440
0
1 788 208
0
1 788 208
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 248 440
0
1 788 208
0
1 788 208
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 248 440
0
1 788 208
122 460
1 788 208
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
2 248 440
0
1 788 208
122 460
1 788 208
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-122 460
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-122 460
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
122 460
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022.gadā norādīts finansējums saskaņā ar Likumu “Par valsts budžetu 2022.gadam” un Finanšu ministrijas rīkojumiem:
- bāzes izdevumi Atbalsta centru darbības nodrošināšanai 1 788 208 euro apmērā;
- finansējums 2022.gadam prioritārā pasākuma “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai” īstenošanai 1 090 483 euro apmērā;
 - finansējums saskaņā ar FM 25.04.2022. rīkojumu Nr.249 24 634 euro apmērā;
 - finansējums saskaņā ar FM 31.10.2022. rīkojumu Nr.662 samazināts 109 975 euro apmērā;
 - finansējums saskaņā ar FM 31.10.2022. rīkojumu Nr.676 samazināts 544 910 euro apmērā.
2023. un 2024.gadam norādīts finansējums Atbalsta centru darbības nodrošināšanai saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Plānotais finansējums telpu īres, apsaimniekošanas un komunālo pakalpojumu izdevumu kompensācijai atbalsta centriem, kas radušies energoresursu  cenu pieauguma rezultātā no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. aprīlim,  19 500 euro, tai skaitā 2023. gadā 3 900 euro izdevumu segšanai par 2022. gada decembri (MK 04.10.2022 “Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi") un 2023. gadā 15 600 euro izdevumu segšanai par janvāri, februāri, martu un aprīli.
 
Gads Plānotais atbalsts saistībā ar energoresursu sadārdzinājumu
euro
Atbalsta centru skaits Kompensācijas laika periods (mēnesis) KOPĀ
euro
  1 2 3 4=1x2x3
2023. gadā izdevumu segšanai par 2022. gada decembri (jau plānotie izdevumi) 300.00 13 1 3 900.00
2023. gadā izdevumu segšanai par 2023. gada janvāri, februāri, martu un aprīli (nepieciešami līdz budžeta apstiprināšanai) 300.00 13 4 15 600.00
      KOPĀ 19 500.00
Kompensācijas apmērs noteikts pamatojoties uz prognozējamo izmaksu pieaugumu:
Administrēšanas izdevumu pozīcija (izdevumus norāda pēc uzkrāšanas principa) Faktiskie administrēšanas izdevumu 2022. gada 1.pusgadā
euro
Izdevumi vidēji mēnesī 2022. gada 1.pusgadā
euro
2023. gada 1.pusgadā plānotais izdevumu pieaugums 50% vidēji mēnesī
euro
Izmaksu pieaugums 2.pusgadā vidēji mēnesī uz katru atbalsta centru*
euro
A 1 2=1/6mēn 3=2+50% 4=(2-3)/13 atbalsta centri
Izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem (apkuri, ūdeni, gāzi un pārējiem komunālajiem pakalpojumiem) 18 282.77 8 045.35 12 068.03 309.44
Telpu noma 29 386.83
Elektroenerģija* 602.51
* atsevišķiem atbalsta centriem telpu apsaimniekotāji piestāda rēķinu, kuros kopējā izmaksu summā ir iekļauta samaksa par elektroenerģiju, līdz ar to elektroenerģijas izdevumi norādīti izdevumos par komunālajiem pakalpojumiem
Saskaņā ar plānoto prioritāro pasākumu 2023. gadam “Atbalsts ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbībai” (Nr.18_2_P), plānots apmaksāt atbalsta centru sniegtās sociālā darbinieka konsultācijas 504 000 euro apmērā, tai skaitā izdevumi par vienu sociālā darbinieka konsultāciju 35 euro un 20% administrēšanas izdevumiem. Līdz valsts budžeta apstiprināšanai, lai nodrošinātu minētā pakalpojuma nepārtrauktību, izdevumu segšanai no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. aprīlim nepieciešams finansējums 102 960 euro, tai skaitā izdevumi par vienu sociālā darbinieka konsultāciju 23.40 euro un 10% administrēšanas izdevumi (tā kā nav stājies spēkā valsts budžeta likums 2023. gadam, vienas sociālā darbinieka konsultācijas izdevumi un administrēšanas izdevumi tiek aprēķināti 2022. gada apmērā).
  Apjoms gadā Pakalpojuma saņēmēji Ģimeņu skaits Izdevumi par vienu konsultāciju euro Izdevumi kopā gadā par konsultācijām
euro
10% administrēšanas izdevumi
euro
Izdevumi gadā
euro
Izdevumi 4 mēnešiem 
euro
  1 2 3 4 5=1x3x4 6 7 8=7/12x4
Sociālā darbinieka konsultācija 10 adoptētāji,
aizbildņi
1 200 23.40 280 800.00 28 080.00 308 880.00 102 960.00

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav
Cita informācija
Kopējais nepieciešamais finansējuma apmērs, lai turpinātu  līdz 2023. gada 30. aprīlim kompensēt energoresursu sadārdzinājumu ne vairāk kā 300 euro mēnesī, kā arī turpinātu līdz 2023. gada 31. martam sniegt sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem, ir 122 460 euro,  un tiks segts LM pamatbudžeta apakšprogrammas 22.03.00 “Valsts atbalsts ārpusģimenes aprūpei” ietvaros.
Izdevumi pakalpojuma turpināšanai un nodrošināšanai ir iekļauti LM sagatavotajā Prioritārajā pasākuma  2023.-2025. gadam kartiņā Nr.18_02_P “Ārpusģimenes aprūpes atbalsta pakalpojumu pilnveide”. Jautājums par papildu finansējuma piešķiršanu skatāms Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Pakalpojuma turpināšanas nepārtrauktība ir stratēģiski svarīga, līdz ar to, gadījumā, ja minētais prioritārais pasākums netiks apstiprināts, ministrija lems par iekšējo līdzekļu pārskatīšanu un pārstrukturēšanu, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību. LM nepieciešamības gadījumā sagatavos attiecīgus grozījumus Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumos Nr.355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts pēc būtības neparedz konceptuālas izmaiņas, tikai pagarina esošo pakalpojumu sniegšanas termiņu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiek pagarināts pakalpojuma sniegšanas termiņš.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Lai veicinātu atbalsta centru darbību un nodrošinātu, ka atbalsta centru pakalpojumi sniedzami labā kvalitātē ģimenēm, kuras uzņem savā aprūpē ārpusģimenes aprūpē esošus bērnus un tajās ievietotajiem bērniem, ir nepieciešams noteikt laikā terminētus atbalsta pasākumus, kas mazina strauji pieaugušo energoresursu cenu izraisīto negatīvo ietekmi uz atbalsta centru pilnvērtīgu darbību. Turklāt, lai nodrošinātu neprārtrauktību pilnvērtīga pakalpojuma sniegšanā, sociālajiem darbiniekiem jāturpina sniegt atbalsts aizbildņiem un adoptētājiem.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lai nodrošinātu atbalstu aizbildņu un adoptētāju ģimenēm, noteikumu projekts paredz līdz 2023. gada 31. martam turpināt sniegt sociālā darbinieka konsultācijas aizbildņiem un adoptētājiem (līdz 10 konsultācijām gadā vienai ģimenei). Tādējādi tiks nodrošināts, ka aizbildņi un adoptētāji varēs saņemt sociālā darbinieka konsultācijas dažādu jautājumu risināšanā, nepieciešamības gadījumā sniedzot tūlītēju atbalstu, lai stiprinātu ģimenes, palīdzētu rast risinājumus problēmsituāciju gadījumos, kā arī veicinot aizbildņu un adoptētāju sadarbību ar valsts, pašvaldības iestādēm un nevalstiskajām organizācijām.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi