24-TA-2855: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts paredz I sarakstā iekļauto vielu (vielas etorfīns) saturošu zāļu, kurām ir paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, aprites kārtību. Lietošanas nosacījums I saraksta vielai etorfīns stāsies spēkā ar 2025. gada 1. decembri, saskaņā ar likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" Pārejas noteikumu 9. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz I saraksta vielu,kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, aprites un uzraudzības kārtību, nosakot kompetences un funkcijas Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai.
Likumprojekts konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas attiecībā uz citu narkotisko un psihotropo zāļu kontroli, apriti.
Likumprojekts konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas attiecībā uz citu narkotisko un psihotropo zāļu kontroli, apriti.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
Viela etorfīns ir iekļauta likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikuma I sarakstā. Ar Grozījumiem likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību", kas pieņemti Saeimā 2024. gada 9. maijā un stājās spēkā 2024. gada 28. maijā. Viela etorfīns joprojām tiks kontrolēta kā I saraksta viela, taču tai tiks paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Lietošanas nosacījums stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijā kontrolējamo narkotisko un psihotropo vielu, kā arī prekursoru saraksti (turpmāk tekstā saukti – I saraksts vai II saraksts vai III saraksts vai IV saraksts) noteikti likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikumā.
Attiecībā uz vielu etorfīns, sākot ar 2025. gada 1. decembri, stājas spēkā izņēmums pieļaujot tā lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām (saskaņā ar likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" Pārejas noteikumu 9. punktu, kas paredz 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunktā esošai vielai izņēmumu attiecībā uz lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām).
Lai noteiktu I saraksta vielām, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (t.sk. etorfīnam), aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus, līdz 2025.gada 1.decembrim nepieciešams veikt grozījumus Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā (turpmāk – Likums), kā arī citos normatīvajos aktos. Sākotnēji nepieciešams izstrādāt grozījumus Likumā, pēc tam secīgi citos tiesību aktos, tādēļ nepieciešams likumprojektu izskatīt paātrinātā kārtībā.
Vienlaikus likumprojekts konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas, veicot veterinārās farmācijas jomas funkciju pārdali Pārtikas un veterinārajam dienestam pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - Veterināro zāļu regula) prasībām. Grozījumi veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Attiecībā uz vielu etorfīns, sākot ar 2025. gada 1. decembri, stājas spēkā izņēmums pieļaujot tā lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām (saskaņā ar likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" Pārejas noteikumu 9. punktu, kas paredz 2. pielikuma II nodaļas 6. punkta 3. apakšpunktā esošai vielai izņēmumu attiecībā uz lietošanu veterinārmedicīniskām manipulācijām).
Lai noteiktu I saraksta vielām, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām (t.sk. etorfīnam), aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus, līdz 2025.gada 1.decembrim nepieciešams veikt grozījumus Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā (turpmāk – Likums), kā arī citos normatīvajos aktos. Sākotnēji nepieciešams izstrādāt grozījumus Likumā, pēc tam secīgi citos tiesību aktos, tādēļ nepieciešams likumprojektu izskatīt paātrinātā kārtībā.
Vienlaikus likumprojekts konkretizē Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas, veicot veterinārās farmācijas jomas funkciju pārdali Pārtikas un veterinārajam dienestam pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - Veterināro zāļu regula) prasībām. Grozījumi veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Viela etorfīns ir iekļauta likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" 2. pielikuma I sarakstā (aizliegtās sevišķi bīstamās narkotiskās vielas, tām pielīdzinātās psihotropās vielas un augi, kuru nelegāla aprite un ļaunprātīga lietošana apdraud veselību). Ar Grozījumiem likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību", kas pieņemti Saeimā 2024. gada 9. maijā un stājās spēkā 2024. gada 28. maijā. Viela etorfīns joprojām tiks kontrolēta kā I saraksta viela, taču tai tiks paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Lietošanas nosacījums stāsies spēkā 2025. gada 1. decembrī.
Ņemot vērā ka etorfīnam tiek paredzēts izņēmums, nepieciešams noteikt I saraksta vielu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus, kā arī noteikt atbildīgās iestādes.
Ņemot vērā ka etorfīnam tiek paredzēts izņēmums, nepieciešams noteikt I saraksta vielu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus, kā arī noteikt atbildīgās iestādes.
Risinājuma apraksts
Lai I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm (t.sk. etrofīns), kas tiks izmantotas izņēmumu gadījumos veterinārmedicīnā, noteiktu aprites, kontroles un uzraudzības nosacījumus ar likumprojekta 1.pantu tiek papildināts Likums ar jaunu 7.2 pantu.
Likuma 7.2 panta pirmā daļa noteiks, ka veterinārmedicīniskās prakses iestādei, lai veiktu darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, jābūt piešķirtām tiesībām darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm. Savukārt Likuma 7.2 panta otrā daļa noteiks, ka šīs tiesības piešķir, atsaka, aptur un anulē Pārtikas un veterinārais dienests.
Pārtikas un veterinārais dienests piešķir tiesības tikai tām veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kas atbilst noteiktām prasībām. Kārtību, nosacījumus un prasības, lai saņemtu un uzturētu šīs tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, noteiks Ministru kabinets.
Pārtikas un veterinārais dienests uztur sarakstu, kurā iekļautas tās veterinārmedicīniskās prakses iestādes, kurām piešķirtas tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm. Šis saraksts nav publiski pieejams. Informācija pieejama tikai lieltirgotavām, kurām ir tiesības izplatīt I sarakstā iekļauto vielu saturošas zāles un Zāļu valsts aģentūrai.
Likuma 7.2 panta trešā un ceturtā daļa noteiks nosacījumus, kādā gadījumā veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, var veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Veterināro zāļu regulas 88.pants nosaka, ka ražošanas atļauju jeb speciālo atļauju (licenci) veterināro zāļu ražošanai saņem ne tikai veterināro zāļu ražotājs, bet arī veterināro zāļu importētājs. Lai nodarbotos ar veterināro narkotisko un psihotropo zāļu importu, nepieciešama ražošanas atļauja jeb konkrētajā gadījumā, speciālā atļauja (licence) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai.
Lai veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, varētu veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, Pārtikas un veterinārajam dienestam tas jāiekļauj to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām. Sarakstā iekļauj tikai tās veterināro zāļu lieltirgotavas, veterināro zāļu ražotājus un importētājus, kas atbilst noteiktām prasībām (piemēram, saņemta Likuma 9. pantā minētā licence darbībai ar II saraksta vielām un zālēm). To objektu saraksts, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tiek veidots un komersanti tajā tiek iekļauti, lai nodrošinātu nepārprotamu un izsekojamu informāciju Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai, par komersantiem, kas veic darbības ar konkrētajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm, lai nodrošinātu pilnvērtīgu šo zāļu aprites uzraudzību un kontroli.
Kārtību, nosacījumus un prasības, iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, noteiks Ministru kabinets.
Lai veterināro zāļu lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, iekļautu to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tam jāvēršas Pārtikas un veterinārajā dienestā ar brīvas formas iesniegumu. Pārtikas un veterinārais dienests izvērtē iesniegumā iekļauto informāciju un iesnieguma iesniedzēja atbilstību un pamatotību, lai tam būtu atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Šajā gadījumā darbojas noklusējuma princips - ja Pārtikas un veterinārais dienests nav trīs darbdienu laikā reaģējis uz iesniegumu, pieprasot papildus informāciju vai atsakot ievietot minētajā sarakstā, veterināro zāļu lieltirgotājs, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, var veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Noklusējuma principa piemērošana šajā gadījumā neapdraud sabiedrības veselību, jo jau šobrīd Pārtikas un veterinārajam dienestam ir pieejama visa informācija par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti. Sarakstā tiek iekļauti un darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, atļauts veikt tikai tiem komersantiem, kuriem jau ir izsniegta un spēkā esoša licence II sarakstā iekļautu vielu (ļoti bīstamās narkotiskās vielas un tām pielīdzinātās psihotropās vielas, kuras atļauts izmantot medicīniskiem un zinātniskiem mērķiem) saturošu zāļu izplatīšanai, ražošanai un importēšanai. Līdz ar to tiek samazināts administratīvais slogs komersantiem un uzraugošajai iestādei.
Pārtikas un veterinārais dienests uztur to veterināro zāļu lieltirgotāju, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, sarakstu, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām. Saraksts pieejams tikai Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai.
Likuma 7.2 panta piektā daļa noteiks nosacījumus, kādā gadījumā Zāļu valsts aģentūra izsniedz ikreizēju importa atļauju I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām, ievešanai.
Lai saņemtu Zāļu valsts aģentūras ikreizēju importa atļauju I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, ievešanai, veterināro zāļu lieltirgotavai, veterināro zāļu ražotājam un importētājam, iesniedzot iesniegumu, jānorāda informācija par konkrēto veterinārmedicīnisko prakses iestādi, kurai šīs zāles tiks izplatītas. Zāļu valsts aģentūra atļauju izsniedz pamatojoties uz saņemto iesniegumu un pieejamo informāciju Pārtikas un veterinārā dienesta uzturētajos sarakstos.
Likuma 7.2 panta piektās daļas prasības ir paredzēts attiecināt tikai uz Zāļu valsts aģentūru un tās nav paredzēts attiecināt uz privātpersonu. Šobrīd Aprites likumā noteikts, ka tikai Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu importu drīkst veikt tikai ar Zāļu valsts aģentūras izsniegtu un ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasībām atbilstošu ikreizēju atļauju. Atļauju tiesīgs saņemt tikai komersants, kuram izsniegta speciāla atļauja (licence) farmaceitiskajai vai veterinārfarmaceitiskajai darbībai, kurā norādīts, ka darbība ar psihotropajām vielām un zālēm vai narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm ir atļauta. Lai nodrošinātu arī Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, importu, minēto zāļu importa atļauju būs tiesīga saņemt tikai veterināro zāļu lieltirgotava, kurai izsniegta speciāla atļauja (licence) veterinārfarmaceitiskajai darbībai, kurā norādīts, ka darbība ar narkotiskajām vielām un zālēm (iekļautas Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II sarakstā) ir atļautas, kā arī veterināro zāļu ražotājs, ja saņemta Aprites likuma 9. pantā minētā licence darbībai ar II saraksta vielām un zālēm, papildus Pārtikas un veterinārais dienests veterināro zāļu lieltirgotavu un veterināro zāļu ražotāju ir iekļāvis to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļautām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Likuma 7.2 panta sestā, septītā un divpadsmitā daļa noteiks papildus nosacījumus, lai būtu nodrošināta I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām, legāla un izsekojama aprite.
Likuma 7.2 panta piektā, sestā un septītā daļā iekļautais tiesiskais regulējums norādīts analoģiski spēkā esošajām Aprites likumā noteiktajām prasībām, kuras attiecināmas uz Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II un III sarakstā iekļautajām vielām un zālēm:
Saskaņā ar Likuma:
18. pantu “II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu importu un eksportu drīkst veikt tikai ar Zāļu valsts aģentūras izsniegtu un ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasībām atbilstošu ikreizēju atļauju”
25. pantu ‘’Aizliegts II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu eksports no Latvijas teritorijas vai imports uz to, ja saņēmēja adreses vietā ir norādīta tikai banka vai abonenta pastkastītes numurs.”
26. pantu “Aizliegts II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu eksports uz konsignācijas noliktavu, izņemot gadījumus, kad šāds piegādes veids ir apstiprināts importētājas valsts kompetentās institūcijas izsniegtajā importa atļaujā. Aizliegts arī šo vielu un zāļu imports uz konsignācijas noliktavu Latvijas teritorijā.”
Minētās prasības jānosaka, lai arī Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, prasības importam būtu pielīdzināmas prasībām, kādas tiek noteiktas saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II sarakstā iekļautajām vielām.
Minētās prasības ir atbilstošas ANO 1961. gada 30. marta Vienotajā Konvencijā par narkotiskajām vielām noteiktajām.
Narkotisko vielu komisija ir viena no ANO Ekonomikas un sociālo lietu padomes komisijām, kas ir centrālā narkotiku politikas veidošanas iestāde ANO sistēmā. Tieši
šī komisija ir pilnvarota lemt par narkotisko vielu kontroles apjomu saskaņā ar divām starptautiskajām narkotiku kontroles konvencijām: ANO 1961. gada Vienotajā konvencija par narkotiskajām vielām (turpmāk - Konvencija par narkotiskajām vielām), kas grozīta ar 1972. gada protokolu un ANO 1971. gada Konvencija par psihotropajām vielām (turpmāk – Konvencija par psihotropajām vielām).
Komisija, pamatojoties uz ieteikumiem, ko tai sniedz Pasaules Veselības organizācija, kuru konsultē tās ekspertu komiteja narkotiku atkarības jautājumos (ECDD), regulāri groza vielu sarakstu, kas pievienots konvencijām. Izmaiņas konvenciju sarakstos tieši ietekmē Savienības tiesību aktu narkotiku kontroles jomā darbības jomu visās dalībvalstīs. Narkotisko vielu komisijas lēmumi par vielu iekļaušanu sarakstā ir “lēmumi ar juridiskām sekām” LESD 218. panta 9. punkta nozīmē, proti, saskaņā ar Konvenciju par narkotiskajām vielām un Konvenciju par psihotropajām vielām Komisijas lēmumi ir saistoši. Latvijā kontrolējamo narkotisko, psihotropo vielu sarakstus un prekursorus, un to nelikumīgas aprites iedalījuma apmērus nosaka likuma “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” 2. pielikums.
Komisija apstiprinājusi standartus, kas attiecas uz atļaujām narkotisko un psihotropo vielu importam un eksportam, pamatojoties uz starptautiskajām konvencijām: Konvencija par narkotiskajām vielām, Konvencija par psihotropajām vielām.
ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasības nav paredzēts attiecināt uz privātpersonām, bet gan tieši un tikai uz Zāļu valsts aģentūru. Pamatojoties uz starptautiskajām konvencijām, importa un eksporta atļauju narkotisko un psihotropo vielu importam un eksportam izsniedz valsts kompetentā iestāde: Latvijā – Zāļu valsts aģentūra. Atbilstoši Konvencijas par narkotiskajām vielām 31. panta 3. punkta “a” apakšpunktā norādītajam, puses, kas atļauj narkotisko vielu ievešanu un izvešanu, nosaka, ka katrai šādas ievešanas vai izvešanas reizei neatkarīgi no tā, vai tā attiecas uz vienu vai vairākām narkotiskajām vielām, ir jāsaņem atsevišķa ievešanas vai izvešanas atļauja. Atļauja narkotisko vielu importam jāizsniedz saskaņā ar Konvencijas par narkotiskajām vielām 31. panta 4. punkta “b” apakšpunktu, atļaujā norādot narkotiskās vielas nosaukumu un daudzumu, importētāja nosaukumu un adresi, kā arī laika posmu, kurā ievešana jāveic.
Atbilstoši Konvencijā par narkotiskajām vielām 31. panta 8. punktā norādītajam izvešana, veicot sūtījumus uz pasta kastīti vai bankas kontu Pusei, kas nav minēta izvešanas atļaujā, ir aizliegta, kā arī atbilstoši minētās Konvencijas 31. panta 9. punktā norādītajam, izvešana, veicot sūtījumus uz muitas noliktavu, ir aizliegta, ja vien importētājas valsts valdība ievešanas atļaujā, ko uzrāda persona vai uzņēmums, kas iesniedz pieteikumu izvešanas atļaujas saņemšanai, neapliecina, ka tā atļauj ievedamo sūtījumu novietošanu muitas noliktavā.
Projekts neparedz jaunas starptautiskas saistības.
Likuma 7.2 panta astotā, devītā, desmitā un vienpadsmitā daļa noteiks Ministru kabinetam izdot noteikumus, lai noteiktu:
1) I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību un nosacījumus veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā;
2) prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādes iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegādājas, saņem, nodod lietošanā, uzglabā, uzskaita un iznīcina I sarakstā iekļauto vielu saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām;
3) tos muitas kontroles punktus, caur kuriem atļauts I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu imports;
4) prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, ražošanu un importēšanu, kā arī nosacījumus iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Likuma 7.2 panta pirmā daļa noteiks, ka veterinārmedicīniskās prakses iestādei, lai veiktu darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, jābūt piešķirtām tiesībām darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm. Savukārt Likuma 7.2 panta otrā daļa noteiks, ka šīs tiesības piešķir, atsaka, aptur un anulē Pārtikas un veterinārais dienests.
Pārtikas un veterinārais dienests piešķir tiesības tikai tām veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, kas atbilst noteiktām prasībām. Kārtību, nosacījumus un prasības, lai saņemtu un uzturētu šīs tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, noteiks Ministru kabinets.
Pārtikas un veterinārais dienests uztur sarakstu, kurā iekļautas tās veterinārmedicīniskās prakses iestādes, kurām piešķirtas tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm. Šis saraksts nav publiski pieejams. Informācija pieejama tikai lieltirgotavām, kurām ir tiesības izplatīt I sarakstā iekļauto vielu saturošas zāles un Zāļu valsts aģentūrai.
Likuma 7.2 panta trešā un ceturtā daļa noteiks nosacījumus, kādā gadījumā veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, var veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Veterināro zāļu regulas 88.pants nosaka, ka ražošanas atļauju jeb speciālo atļauju (licenci) veterināro zāļu ražošanai saņem ne tikai veterināro zāļu ražotājs, bet arī veterināro zāļu importētājs. Lai nodarbotos ar veterināro narkotisko un psihotropo zāļu importu, nepieciešama ražošanas atļauja jeb konkrētajā gadījumā, speciālā atļauja (licence) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai.
Lai veterināro zāļu lieltirgotava, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, varētu veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, Pārtikas un veterinārajam dienestam tas jāiekļauj to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām. Sarakstā iekļauj tikai tās veterināro zāļu lieltirgotavas, veterināro zāļu ražotājus un importētājus, kas atbilst noteiktām prasībām (piemēram, saņemta Likuma 9. pantā minētā licence darbībai ar II saraksta vielām un zālēm). To objektu saraksts, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tiek veidots un komersanti tajā tiek iekļauti, lai nodrošinātu nepārprotamu un izsekojamu informāciju Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai, par komersantiem, kas veic darbības ar konkrētajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm, lai nodrošinātu pilnvērtīgu šo zāļu aprites uzraudzību un kontroli.
Kārtību, nosacījumus un prasības, iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, noteiks Ministru kabinets.
Lai veterināro zāļu lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, iekļautu to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tam jāvēršas Pārtikas un veterinārajā dienestā ar brīvas formas iesniegumu. Pārtikas un veterinārais dienests izvērtē iesniegumā iekļauto informāciju un iesnieguma iesniedzēja atbilstību un pamatotību, lai tam būtu atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām. Šajā gadījumā darbojas noklusējuma princips - ja Pārtikas un veterinārais dienests nav trīs darbdienu laikā reaģējis uz iesniegumu, pieprasot papildus informāciju vai atsakot ievietot minētajā sarakstā, veterināro zāļu lieltirgotājs, veterināro zāļu ražotājs un importētājs, var veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Noklusējuma principa piemērošana šajā gadījumā neapdraud sabiedrības veselību, jo jau šobrīd Pārtikas un veterinārajam dienestam ir pieejama visa informācija par veterināro narkotisko un psihotropo zāļu apriti. Sarakstā tiek iekļauti un darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, atļauts veikt tikai tiem komersantiem, kuriem jau ir izsniegta un spēkā esoša licence II sarakstā iekļautu vielu (ļoti bīstamās narkotiskās vielas un tām pielīdzinātās psihotropās vielas, kuras atļauts izmantot medicīniskiem un zinātniskiem mērķiem) saturošu zāļu izplatīšanai, ražošanai un importēšanai. Līdz ar to tiek samazināts administratīvais slogs komersantiem un uzraugošajai iestādei.
Pārtikas un veterinārais dienests uztur to veterināro zāļu lieltirgotāju, veterināro zāļu ražotāju un importētāju, sarakstu, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām. Saraksts pieejams tikai Pārtikas un veterinārajam dienestam un Zāļu valsts aģentūrai.
Likuma 7.2 panta piektā daļa noteiks nosacījumus, kādā gadījumā Zāļu valsts aģentūra izsniedz ikreizēju importa atļauju I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām, ievešanai.
Lai saņemtu Zāļu valsts aģentūras ikreizēju importa atļauju I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, ievešanai, veterināro zāļu lieltirgotavai, veterināro zāļu ražotājam un importētājam, iesniedzot iesniegumu, jānorāda informācija par konkrēto veterinārmedicīnisko prakses iestādi, kurai šīs zāles tiks izplatītas. Zāļu valsts aģentūra atļauju izsniedz pamatojoties uz saņemto iesniegumu un pieejamo informāciju Pārtikas un veterinārā dienesta uzturētajos sarakstos.
Likuma 7.2 panta piektās daļas prasības ir paredzēts attiecināt tikai uz Zāļu valsts aģentūru un tās nav paredzēts attiecināt uz privātpersonu. Šobrīd Aprites likumā noteikts, ka tikai Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu importu drīkst veikt tikai ar Zāļu valsts aģentūras izsniegtu un ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasībām atbilstošu ikreizēju atļauju. Atļauju tiesīgs saņemt tikai komersants, kuram izsniegta speciāla atļauja (licence) farmaceitiskajai vai veterinārfarmaceitiskajai darbībai, kurā norādīts, ka darbība ar psihotropajām vielām un zālēm vai narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm ir atļauta. Lai nodrošinātu arī Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, importu, minēto zāļu importa atļauju būs tiesīga saņemt tikai veterināro zāļu lieltirgotava, kurai izsniegta speciāla atļauja (licence) veterinārfarmaceitiskajai darbībai, kurā norādīts, ka darbība ar narkotiskajām vielām un zālēm (iekļautas Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II sarakstā) ir atļautas, kā arī veterināro zāļu ražotājs, ja saņemta Aprites likuma 9. pantā minētā licence darbībai ar II saraksta vielām un zālēm, papildus Pārtikas un veterinārais dienests veterināro zāļu lieltirgotavu un veterināro zāļu ražotāju ir iekļāvis to objektu sarakstā, kam atļauta darbība ar I sarakstā iekļautām zālēm, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Likuma 7.2 panta sestā, septītā un divpadsmitā daļa noteiks papildus nosacījumus, lai būtu nodrošināta I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums veterinārmedicīniskām manipulācijām, legāla un izsekojama aprite.
Likuma 7.2 panta piektā, sestā un septītā daļā iekļautais tiesiskais regulējums norādīts analoģiski spēkā esošajām Aprites likumā noteiktajām prasībām, kuras attiecināmas uz Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II un III sarakstā iekļautajām vielām un zālēm:
Saskaņā ar Likuma:
18. pantu “II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu importu un eksportu drīkst veikt tikai ar Zāļu valsts aģentūras izsniegtu un ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasībām atbilstošu ikreizēju atļauju”
25. pantu ‘’Aizliegts II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu eksports no Latvijas teritorijas vai imports uz to, ja saņēmēja adreses vietā ir norādīta tikai banka vai abonenta pastkastītes numurs.”
26. pantu “Aizliegts II un III sarakstā iekļauto vielu un zāļu eksports uz konsignācijas noliktavu, izņemot gadījumus, kad šāds piegādes veids ir apstiprināts importētājas valsts kompetentās institūcijas izsniegtajā importa atļaujā. Aizliegts arī šo vielu un zāļu imports uz konsignācijas noliktavu Latvijas teritorijā.”
Minētās prasības jānosaka, lai arī Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, prasības importam būtu pielīdzināmas prasībām, kādas tiek noteiktas saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru II sarakstā iekļautajām vielām.
Minētās prasības ir atbilstošas ANO 1961. gada 30. marta Vienotajā Konvencijā par narkotiskajām vielām noteiktajām.
Narkotisko vielu komisija ir viena no ANO Ekonomikas un sociālo lietu padomes komisijām, kas ir centrālā narkotiku politikas veidošanas iestāde ANO sistēmā. Tieši
šī komisija ir pilnvarota lemt par narkotisko vielu kontroles apjomu saskaņā ar divām starptautiskajām narkotiku kontroles konvencijām: ANO 1961. gada Vienotajā konvencija par narkotiskajām vielām (turpmāk - Konvencija par narkotiskajām vielām), kas grozīta ar 1972. gada protokolu un ANO 1971. gada Konvencija par psihotropajām vielām (turpmāk – Konvencija par psihotropajām vielām).
Komisija, pamatojoties uz ieteikumiem, ko tai sniedz Pasaules Veselības organizācija, kuru konsultē tās ekspertu komiteja narkotiku atkarības jautājumos (ECDD), regulāri groza vielu sarakstu, kas pievienots konvencijām. Izmaiņas konvenciju sarakstos tieši ietekmē Savienības tiesību aktu narkotiku kontroles jomā darbības jomu visās dalībvalstīs. Narkotisko vielu komisijas lēmumi par vielu iekļaušanu sarakstā ir “lēmumi ar juridiskām sekām” LESD 218. panta 9. punkta nozīmē, proti, saskaņā ar Konvenciju par narkotiskajām vielām un Konvenciju par psihotropajām vielām Komisijas lēmumi ir saistoši. Latvijā kontrolējamo narkotisko, psihotropo vielu sarakstus un prekursorus, un to nelikumīgas aprites iedalījuma apmērus nosaka likuma “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” 2. pielikums.
Komisija apstiprinājusi standartus, kas attiecas uz atļaujām narkotisko un psihotropo vielu importam un eksportam, pamatojoties uz starptautiskajām konvencijām: Konvencija par narkotiskajām vielām, Konvencija par psihotropajām vielām.
ANO Ekonomikas un sociālās padomes Narkotiku komisijas prasības nav paredzēts attiecināt uz privātpersonām, bet gan tieši un tikai uz Zāļu valsts aģentūru. Pamatojoties uz starptautiskajām konvencijām, importa un eksporta atļauju narkotisko un psihotropo vielu importam un eksportam izsniedz valsts kompetentā iestāde: Latvijā – Zāļu valsts aģentūra. Atbilstoši Konvencijas par narkotiskajām vielām 31. panta 3. punkta “a” apakšpunktā norādītajam, puses, kas atļauj narkotisko vielu ievešanu un izvešanu, nosaka, ka katrai šādas ievešanas vai izvešanas reizei neatkarīgi no tā, vai tā attiecas uz vienu vai vairākām narkotiskajām vielām, ir jāsaņem atsevišķa ievešanas vai izvešanas atļauja. Atļauja narkotisko vielu importam jāizsniedz saskaņā ar Konvencijas par narkotiskajām vielām 31. panta 4. punkta “b” apakšpunktu, atļaujā norādot narkotiskās vielas nosaukumu un daudzumu, importētāja nosaukumu un adresi, kā arī laika posmu, kurā ievešana jāveic.
Atbilstoši Konvencijā par narkotiskajām vielām 31. panta 8. punktā norādītajam izvešana, veicot sūtījumus uz pasta kastīti vai bankas kontu Pusei, kas nav minēta izvešanas atļaujā, ir aizliegta, kā arī atbilstoši minētās Konvencijas 31. panta 9. punktā norādītajam, izvešana, veicot sūtījumus uz muitas noliktavu, ir aizliegta, ja vien importētājas valsts valdība ievešanas atļaujā, ko uzrāda persona vai uzņēmums, kas iesniedz pieteikumu izvešanas atļaujas saņemšanai, neapliecina, ka tā atļauj ievedamo sūtījumu novietošanu muitas noliktavā.
Projekts neparedz jaunas starptautiskas saistības.
Likuma 7.2 panta astotā, devītā, desmitā un vienpadsmitā daļa noteiks Ministru kabinetam izdot noteikumus, lai noteiktu:
1) I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību un nosacījumus veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā;
2) prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādes iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegādājas, saņem, nodod lietošanā, uzglabā, uzskaita un iznīcina I sarakstā iekļauto vielu saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām;
3) tos muitas kontroles punktus, caur kuriem atļauts I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu imports;
4) prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, ražošanu un importēšanu, kā arī nosacījumus iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Problēmas apraksts
Šobrīd speciālās atļaujas veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanai, ražošanai un importēšanai izsniedz Zāļu valsts aģentūra. Savukārt, Pārtikas un veterinārais dienests veic visu veterināro zāļu aprites uzraudzību (tostarp veterināro narkotisko un psihotropo zāļu), kā arī novērtē atbilstību Veterināro zāļu regulas prasībām, tai skaitā novērtē veterināro zāļu lieltirgotavu un ražotāju atbilstību labas izplatīšanas un labas ražošanas praksei un izsniedz atbilstības sertifikātus. Līdz ar to ir lietderīgi veikt funkciju pārdali, lai visas funkcijas, kas attiecas uz veterināro zāļu izplatīšanu, ražošanu un aprites uzraudzību nodrošina Pārtikas un veterinārais dienests, lai samazinātu birokrātiju, noņemtu administratīvo slogu iestādēm un dubulto uzraudzību uzņēmējiem.
Šobrīd saistībā ar Veterināro zāļu regulas piemērošanu no 2022. gada 28. janvāra Zemkopības ministrija ir aktualizējusi jautājumus, kas skar arī veterināro zāļu aprites uzraudzības funkciju sadali, ņemot vērā, ka ar Veterināro zāļu regulas stāšanos spēkā tās piemērošana starp cilvēkiem paredzēto zāļu un veterināro zāļu jomām vairs nav harmonizēta tādā līmenī, kā tas bija direktīvu gadījumā, kas secīgi/izrietoši ietekmē gan iestādes administratīvās procedūras, gan arī piemērojamās vadlīnijas. Būtiska ir funkciju pārdale pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Veterināro zāļu regulas prasībām. Funkciju pārdale veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Šobrīd saistībā ar Veterināro zāļu regulas piemērošanu no 2022. gada 28. janvāra Zemkopības ministrija ir aktualizējusi jautājumus, kas skar arī veterināro zāļu aprites uzraudzības funkciju sadali, ņemot vērā, ka ar Veterināro zāļu regulas stāšanos spēkā tās piemērošana starp cilvēkiem paredzēto zāļu un veterināro zāļu jomām vairs nav harmonizēta tādā līmenī, kā tas bija direktīvu gadījumā, kas secīgi/izrietoši ietekmē gan iestādes administratīvās procedūras, gan arī piemērojamās vadlīnijas. Būtiska ir funkciju pārdale pēc kompetences, lai nodrošinātu veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražotāju, importētāju un izplatītāju vairumtirdzniecībā uzraudzību un kontroli atbilstoši Veterināro zāļu regulas prasībām. Funkciju pārdale veicinās ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinās arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu kompetenču sadalījumu, ar likumprojekta 2. un 3. pantu tiek papildinātas un precizētas Likuma 12. panta otrā daļa, 14. panta pirmā un otrā daļa, kā arī 14.1 panta pirmā un otrā daļa, nosakot kompetenci speciālās atļaujas veterināro zāļu jomā izsniegt un pieejamos uzraudzības datus uzturēt Pārtikas un veterinārajam dienestam. Tādējādi tiks nodrošināts skaidrs un nepārprotams kompetenču sadalījums.
Pārtikas un veterinārais dienests atbilstoši savai kompetencei ir iestāde Latvijā, kas veic veterināro zāļu uzraudzību, un uzraudzība noslēdzas ar attiecīgās kompetentās iestādes pieņemto lēmumu par speciālās atļaujas (licences) un attiecīgo sertifikātu izsniegšanu veterināro zāļu ražošanas un importēšanas licencēšanas un sertificēšanas jomā, kā arī veterināro zāļu izplatīšanā, ko veic veterināro zāļu lieltirgotavas. Līdz šim Likumā noteikts, ka Zāļu valsts aģentūra izsniedz speciālajās atļaujas (licences) arī veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai vairumtirdzniecībā.
Jāņem vērā, ka veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles ir veterinārās zāles, kuru aprite un nosacījumi noteikti Veterināro zāļu tiesiskajā regulējumā un kompetentā iestāde ir Pārtikas un veterinārais dienests.
Deleģējot funkcijas Pārtikas un veterinārajam dienestam pēc kompetences, tiks nodrošināta veterināro zāļu ražotāju un importētāju, un veterināro zāļu izplatītāju vairumtirdzniecībā nepieciešamība saņemt speciālo atļauju (licenci) atbilstoši savai darbības jomai, nodrošinot “vienas pieturas aģentūras” principu un veicinot ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinot arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu funkciju pārdali, nepieciešams noteikt termiņu, kādā Zāļu valsts aģentūra lietas, kas saistītas ar speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai, nodod Pārtikas un veterinārajam dienestam. Līdz ar to likumprojektā tiek iekļauts pārejas noteikumu 9. punkts.
Pārtikas un veterinārajam dienestam tiks nodotas visas Zāļu valsts aģentūras lietvedībā esošās lietas – gan lietas, kurās ir spēkā speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai, gan arī lietas, kas jau iepriekš izskatītās un kurās speciālās atļaujas (licences) darbības termiņš ir beidzies. Tādējādi nodrošinot, pilnvērtīgu statistisko un vēsturisko datu pieejamību kompetentajai iestādei.
Pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 185.panta ceturtās daļas 10.punktu Likuma 14. panta pirmajā daļā minētā Zāļu valsts aģentūras vai Pārtikas un veterinārā dienesta lēmuma par speciālās atļaujas (licences) apturēšanu vai anulēšanu apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību. (Administratīvā procesa likuma 185.panta pirmā daļa noteic, ka pieteikuma iesniegšana tiesā par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai spēkā neesošu aptur administratīvā akta darbību no dienas, kad pieteikums saņemts tiesā. Savukārt, 185.panta ceturtās daļas 10.punkts noteic, ka šā panta pirmā daļa neattiecas uz šādiem gadījumiem: administratīvais akts atceļ, anulē vai aptur speciālo atļauju (licenci, sertifikātu, akreditāciju u.tml.)).
Pārtikas un veterinārais dienests atbilstoši savai kompetencei ir iestāde Latvijā, kas veic veterināro zāļu uzraudzību, un uzraudzība noslēdzas ar attiecīgās kompetentās iestādes pieņemto lēmumu par speciālās atļaujas (licences) un attiecīgo sertifikātu izsniegšanu veterināro zāļu ražošanas un importēšanas licencēšanas un sertificēšanas jomā, kā arī veterināro zāļu izplatīšanā, ko veic veterināro zāļu lieltirgotavas. Līdz šim Likumā noteikts, ka Zāļu valsts aģentūra izsniedz speciālajās atļaujas (licences) arī veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai vairumtirdzniecībā.
Jāņem vērā, ka veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles ir veterinārās zāles, kuru aprite un nosacījumi noteikti Veterināro zāļu tiesiskajā regulējumā un kompetentā iestāde ir Pārtikas un veterinārais dienests.
Deleģējot funkcijas Pārtikas un veterinārajam dienestam pēc kompetences, tiks nodrošināta veterināro zāļu ražotāju un importētāju, un veterināro zāļu izplatītāju vairumtirdzniecībā nepieciešamība saņemt speciālo atļauju (licenci) atbilstoši savai darbības jomai, nodrošinot “vienas pieturas aģentūras” principu un veicinot ne tikai atbildīgo iestāžu sadarbību, bet vienlaikus stiprinot arī kompetento iestāžu funkcijas, atbildības sadalījumu un kapacitāti.
Lai nodrošinātu pilnvērtīgu funkciju pārdali, nepieciešams noteikt termiņu, kādā Zāļu valsts aģentūra lietas, kas saistītas ar speciālās atļaujas (licences) izsniegšanu veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai, nodod Pārtikas un veterinārajam dienestam. Līdz ar to likumprojektā tiek iekļauts pārejas noteikumu 9. punkts.
Pārtikas un veterinārajam dienestam tiks nodotas visas Zāļu valsts aģentūras lietvedībā esošās lietas – gan lietas, kurās ir spēkā speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai, gan arī lietas, kas jau iepriekš izskatītās un kurās speciālās atļaujas (licences) darbības termiņš ir beidzies. Tādējādi nodrošinot, pilnvērtīgu statistisko un vēsturisko datu pieejamību kompetentajai iestādei.
Pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 185.panta ceturtās daļas 10.punktu Likuma 14. panta pirmajā daļā minētā Zāļu valsts aģentūras vai Pārtikas un veterinārā dienesta lēmuma par speciālās atļaujas (licences) apturēšanu vai anulēšanu apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību. (Administratīvā procesa likuma 185.panta pirmā daļa noteic, ka pieteikuma iesniegšana tiesā par administratīvā akta atcelšanu, atzīšanu par spēku zaudējušu vai spēkā neesošu aptur administratīvā akta darbību no dienas, kad pieteikums saņemts tiesā. Savukārt, 185.panta ceturtās daļas 10.punkts noteic, ka šā panta pirmā daļa neattiecas uz šādiem gadījumiem: administratīvais akts atceļ, anulē vai aptur speciālo atļauju (licenci, sertifikātu, akreditāciju u.tml.)).
Problēmas apraksts
Šobrīd Likumā noteikts, ka Pārtikas un veterinārais dienests veic veterinārmedicīniskās prakses iestāžu un praktizējošu veterinārārstu, kas veic darbības ar II un III sarakstā iekļautajām vielām un zālēm, uzraudzību un kontroli.
Ņemot vērā Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci veterināro zāļu apritē, kā arī paredzēto funkciju pārdali un izņēmuma noteikšanu I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, nepieciešams papildināt Likumu, nosakot Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, uzraudzībai un kontrolei, kā arī veterināro lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju uzraudzībai un kontrolei.
Ņemot vērā Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci veterināro zāļu apritē, kā arī paredzēto funkciju pārdali un izņēmuma noteikšanu I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, nepieciešams papildināt Likumu, nosakot Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, uzraudzībai un kontrolei, kā arī veterināro lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju uzraudzībai un kontrolei.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojekta 4.pantu tiek precizēta Likuma 44. panta trešā daļa paredzot, ka Pārtikas un veterinārais dienests veic ne tikai veterinārmedicīniskās prakses iestāžu un praktizējošu veterinārārstus kontroli un uzraudzību, bet visu personu, kuras veic darbības ar II un III sarakstā iekļauto vielu saturošām veterinārām zālēm, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tostarp veterināro zāļu lieltirgotavu, veterināro zāļu ražotāju un importētāju uzraudzību un kontroli.
Tāpat likumprojekta 4. pants izsaka Likuma 44. panta trešās daļas 1. un 3. punktu jaunā redakcijā, nosakot Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci izvērtēt II un III sarakstā iekļauto vielu saturošu veterināro zāļu, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, izplatīšanas, ražošanas, importēšanas un eksportēšanas atbilstību normatīvo aktu prasībām un nosakot Pārtikas un veterinārajam dienestam tiesības apturēt II un III sarakstā iekļauto vielu saturošu veterināro zāļu, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, izplatīšanu vai personas veterinārfarmaceitisko darbību līdz apstākļu galīgai noskaidrošanai.
Tāpat likumprojekta 4. pants izsaka Likuma 44. panta trešās daļas 1. un 3. punktu jaunā redakcijā, nosakot Pārtikas un veterinārā dienesta kompetenci izvērtēt II un III sarakstā iekļauto vielu saturošu veterināro zāļu, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, izplatīšanas, ražošanas, importēšanas un eksportēšanas atbilstību normatīvo aktu prasībām un nosakot Pārtikas un veterinārajam dienestam tiesības apturēt II un III sarakstā iekļauto vielu saturošu veterināro zāļu, kā arī I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, izplatīšanu vai personas veterinārfarmaceitisko darbību līdz apstākļu galīgai noskaidrošanai.
Problēmas apraksts
Tā kā likumprojektā tiek paredzēta Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas veterinārā dienesta funkciju pārdale, likumprojektu nepieciešams papildināt ar jaunu pārejas noteikumu punktu, nosakot pārejas kārtību no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu, šo noteikumu kontekstā nosakot, ka veterinārās lieltirgotavas, veterināro zāļu ražotāji un importētāji var turpināt darbu ar jau spēkā esošām licencēm (tās nezaudē spēku) līdz jaunu izmaiņu izdarīšanai tajās.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts tiek papildināts ar pārejas noteikumu 8. punktu, kas nosaka, ka pašreizējās izsniegtās speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai ir spēkā līdz to derīguma termiņa beigām (ja tāds norādīts) vai līdz to pārreģistrācijai.
Likumprojekta 9. punkts nosaka termiņu, kādā Zāļu valsts aģentūrai jānodod ar speciālo atļauju (licenci) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai saistītās lietas Pārtikas un veterinārajam dienestam.
Pārtikas un veterinārajam dienestam tiks nodotas visas Zāļu valsts aģentūras lietvedībā esošās lietas – gan lietas, kurās ir spēkā speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai, gan arī lietas, kas jau iepriekš izskatītās un kurās speciālās atļaujas (licences) darbības termiņš ir beidzies.
Uzsāktās lietas Zāļu valsts aģentūra noslēdz un nodod pēc to noslēgšanas Pārtikas un veterinārajam dienestam.
Tādējādi nodrošinot, pilnvērtīgu statistisko un vēsturisko datu pieejamību kompetentajai iestādei.
Likumprojekta 9. punkts nosaka termiņu, kādā Zāļu valsts aģentūrai jānodod ar speciālo atļauju (licenci) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai saistītās lietas Pārtikas un veterinārajam dienestam.
Pārtikas un veterinārajam dienestam tiks nodotas visas Zāļu valsts aģentūras lietvedībā esošās lietas – gan lietas, kurās ir spēkā speciālās atļaujas (licences) veterināro narkotisko un psihotropo vielu un zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai, gan arī lietas, kas jau iepriekš izskatītās un kurās speciālās atļaujas (licences) darbības termiņš ir beidzies.
Uzsāktās lietas Zāļu valsts aģentūra noslēdz un nodod pēc to noslēgšanas Pārtikas un veterinārajam dienestam.
Tādējādi nodrošinot, pilnvērtīgu statistisko un vēsturisko datu pieejamību kompetentajai iestādei.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- veterināro zāļu lieltirgotavas
- veterināro zāļu ražotāji un importētāji
- veterinārmedicīniskās prakses iestādes
Ietekmes apraksts
Likumprojekts paredz, ka speciālās atļaujas (licences) lieltirgotavām, ražotājiem un importētājiem veterināro narkotisko un psihotropo zāļu, izplatīšanai, ražošanai un importam izsniegs un atbilstības pārbaudes veiks tikai viena iestāde - Pārtikas un veterinārais dienests, tādējādi nodrošinot “vienas pieturas aģentūras” principu un samazinot administratīvo slogu komersantiem.
Likumprojekts paredz iespēju veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, veterināro zāļu lieltirgotavām, veterināro zāļu ražotājiem un importētājiem, ievērojot konkrētus nosacījumus, veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tādējādi veicinot šo zāļu pieejamību dzīvnieku ārstēšanai.
Likumprojekts paredz iespēju veterinārmedicīniskās prakses iestādēm, veterināro zāļu lieltirgotavām, veterināro zāļu ražotājiem un importētājiem, ievērojot konkrētus nosacījumus, veikt darbības ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām noteikts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, tādējādi veicinot šo zāļu pieejamību dzīvnieku ārstēšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumi Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās".
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, saņemšanas, iepirkšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzglabāšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību un nosacījumus veterināro zāļu lieltirgotavās un ražošanā
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumi Nr. 405 "Noteikumi par darbībām ar narkotiskajām un psihotropajām vielām un zālēm veterinārmedicīniskās prakses iestādēs".
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt prasības un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestādes iegūst tiesības darbībai ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām, kā arī nosacījumus un kārtību, kādā veterinārmedicīniskās prakses iestāde iegādājas, saņem, nodod lietošanā, uzglabā, uzskaita un iznīcina I sarakstā iekļauto vielu saturošas zāles, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumi Nr. 327 "Veterināro zāļu ievešanas un izvešanas kārtība
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt tos muitas kontroles punktus, caur kuriem atļauts I sarakstā iekļauto vielu saturošu zāļu imports.
Zāļu valsts aģentūra sniedz informāciju Pārtikas un veterinārajam dienestam par izsniegtajām atļaujām importam kontrolējamo vielu saturošajām zālēm.
Zāļu valsts aģentūra sniedz informāciju Pārtikas un veterinārajam dienestam par izsniegtajām atļaujām importam kontrolējamo vielu saturošajām zālēm.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2011. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 35 "Kārtība, kādā izsniedzamas, apturamas, pārreģistrējamas un anulējamas speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt prasības un kārtību, kādā izsniedz, aptur, pārreģistrē un anulē speciālās atļaujas (licences) veterinārfarmaceitiskajai darbībai attiecībā uz veterināro narkotisko un psihotropo zāļu izplatīšanu, ražošanu un importēšanu, kā arī nosacījumus iekļaušanai to objektu sarakstā, kam ir atļauta darbība ar I sarakstā iekļauto vielu saturošām zālēm, kurām paredzēts izņēmums lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Ieviestas regulas 2019/6 123. panta prasības.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1961.gada Vienotā konvencija par narkotiskajām vielām
Apraksts
1993.gada 11.maija Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmums Par pievienošanos 1961.gada 30.marta Vienotajai konvencijai par narkotiskajām vielām un grozījumiem, kas izdarīti saskaņā ar 1972.gada Protokolu par grozījumiem 1961.gada 30.marta Vienotajā konvencijā par narkotiskajām vielām
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
123. pants
Likumprojekta 5. pants (Likuma 44. panta trešā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Izmantota Regulas 2019/6 2.panta 9.punktā paredzētā rīcības brīvība ieviest papildus kontroles pasākumus attiecībā uz narkotiskajām un psihotropajām vielām un to saturošām zālēm, lai nodrošinātu augstu veselības aizsardzības un sabiedrības drošības līmeni.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Nav
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1961.gada Vienotā konvencija par narkotiskajām vielām
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
31. panta 3. punkta "a" apakšpunkts un 4. punkta "b" apakšpunkts
Likumprojekta 1. pants (Likuma 7.2 panta 5. daļa)
Pārņemtas pilnībā
31. panta 8. punkts
Likumprojekta 1. pants (Likuma 7.2 panta 6. daļa)
Pārņemtas pilnībā
31. panta 9. punkts
Likumprojekta 1. pants (Likuma 7.2 panta 7. daļa)
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Zāļu valsts aģentūra, Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība, biedrība "Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", biedrība "Zemnieku saeima", Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomeCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/2fb3a9e9-b808-4552-9139-a51d0e5e166a
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai TAP portālā 2025. gada 14. februārī. Publiskajā apspriešanā iebildumi, priekšlikumi un ieteikumi nav saņemti.
Noteikumu projekts tika nosūtīts arī elektroniskai saskaņošanai Pārtikas un veterinārajam dienestam, Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācijai un biedrībām "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība".
Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija, biedrības "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība" atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību bez iebildumiem un priekšlikumiem. Pārtikas un veterinārais dienests atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību ar priekšlikumu, kas ir pārrunāts.
Noteikumu projekts tika nosūtīts arī elektroniskai saskaņošanai Pārtikas un veterinārajam dienestam, Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācijai un biedrībām "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība".
Latvijas veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija, biedrības "Lauksaimniecību organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Veterinārārstu biedrība" atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību bez iebildumiem un priekšlikumiem. Pārtikas un veterinārais dienests atbalsta noteikumu projekta tālāku virzību ar priekšlikumu, kas ir pārrunāts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
- Zāļu valsts aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Ar Likumprojektu tiks mainīti Zāļu valsts aģentūras un Pārtikas un veterinārā dienesta funkcijas un uzdevumi, konkrētāk nodalot katras iestādes pamatuzdevumus pēc kompetences.
Zāļu valsts aģentūras funkcijas un uzdevumi tiek sašaurināti, savukārt Pārtikas un veterinārajam dienestam funkcijas un uzdevumi tiek paplašināti, nosakot pilnu atbildību par speciālo atļauju (licenci) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai vairumtirdzniecībā izsniegšanu un veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību.
Zāļu valsts aģentūras funkcijas un uzdevumi tiek sašaurināti, savukārt Pārtikas un veterinārajam dienestam funkcijas un uzdevumi tiek paplašināti, nosakot pilnu atbildību par speciālo atļauju (licenci) veterināro narkotisko un psihotropo zāļu ražošanai, importēšanai un izplatīšanai vairumtirdzniecībā izsniegšanu un veterināro narkotisko un psihotropo zāļu aprites uzraudzību.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Ņemot vērā, ka Zāļu valsts aģentūra un Pārtikas un veterinārais dienests šīs funkcijas veic sniedzot maksas pakalpojumu privātpersonai, neskarot valsts budžeta līdzekļus un likumprojekts varētu skart ne vairāk, kā četras privātpersonas, konkrētās izmaiņas administratīvo slogu ietekmē nebūtiski.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
