24-TA-2476: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Pērkaiņi" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Pērkaiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8070 012 0096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8070 012 0635) 0,64 ha platībā – Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamā īpašuma daļa ir izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0098.
Nekustamā īpašuma daļa ir izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0098.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu. Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams atsavināt Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju Rail Baltica projekts skar Nekustamā īpašuma daļu. Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams atsavināt Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par nekustamo īpašumu "Pērkaiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80700120096) Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums).
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas:
1.1. saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2023. gada 24. aprīlī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-1142 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120098) 10,68 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība) daļas aptuveni 0,6444 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
1.2.1. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 868 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.2.2. Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem Nekustamais īpašums sastāv no Zemes vienības 10,68 ha platībā, no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120096 9,79 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120097 8,22 ha platībā.
1.2.3. Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 868 izdarīti ieraksti:
1.2.3.1. I daļas 1.iedaļā izdarīts ieraksts par nostiprinātu ceļa servitūtu 504 m2 platībā. Kalpojošs nekustamais īpašums "Pitļi" Ķekavas pagastā, Rīgas rajonā (Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 516), pamatojoties uz 2006. gada 31. maija Vienošanos. Minētais ceļa servitūts atrodas uz blakus esošā kalpojošā nekustamā īpašuma "Pitļi" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 80700120074 sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120074.
1.2.3.2. III daļas 1. iedaļā izdarītas atzīmes par lietu tiesībām, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu:
1.2.3.2.1. Ar Rīgas rajona Ķekavas pagasta zemes komisijas 1996. gada 22. oktobra lēmumu Nr. 1 noteikti apgrūtinājumi:
1.2.3.2.1.1. Upe Bērze 1,45 km garumā, kuras ūdens aizsardzības piekrastes joslas izmantošanas kārtību nosaka Latvijas Republikas likumdošanas akti;
1.2.3.2.1.2. servitūtu ceļš 0,1 km par labu Jūrmalas virsmežniecībai.
1.2.3.2.2. servitūts - tiesība uz braucamo ceļu par labu nekustamajam īpašumam "Mežaļi" (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 80700120096) 0,13 ha platībā;
1.2.3.2.3. ierīkotas ūdensnotekas aizsargjosla (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0096) 1,54 ha platībā;
1.2.3.2.4. ierīkotas ūdensnotekas aizsargjosla (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0096) 0,1 ha platībā;
1.2.3.2.5. servitūts - tiesība uz braucamo ceļu (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 80700120098) 0,04 ha platībā;
1.2.3.2.6. Bērzes upes aizsargjosla (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 80700120098) 1,4 ha platībā.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
1.2.4. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības.
1.2.5. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) Zemes vienībai reģistrēti apgrūtinājumi:
1.2.5.1. ceļa servitūta teritorija (7315030100)- 0,06 ha;
1.2.5.2. no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020103)- 6,04 ha;
1.2.5.3. būvniecības ierobežojumu teritorija, kas noteikta teritorijas attīstības plānošanas dokumentā- 7,64 ha
1.2.6. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1.2.6.1. mežu platība – 9,7 ha;
1.2.6.2. ūdens objektu zeme– 0,92 ha;
1.2.6.3. zeme zem ceļiem 0,06 ha.
1.2.7. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 10,68 ha platībā.
1.2.8. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 0,6444 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 10,0356 ha platībā.
Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 13. aprīļa atzinumā Nr. 1-7.1/23/1128 minēto atlikusī Zemes vienības daļa aptuveni 10,0356 ha platībā turpmāk ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Ķekavas novada teritorijas plānojumam.
1.2.9. Īpašnieka pilnvarotā persona 2023. gada 19.maijā sniedza atbildi uz atsavināšanas paziņojumu (Institūcijā reģistrēts 2023. gada 3. jūlijā ar Nr. 2.2.S/2023-2706), kurā taisnīgas atlīdzības noteikšanai lūdza ņemt vērā ne tikai meža zemes vērtību, bet arī uz tās augošā neizstrādātā meža vērtību. Atbildei pievienota 2005. gada 13.jūlija zvērinātas notāres Renātes Rones izdota pilnvara un 2027.gadā sagatavots meža inventarizācijas plāns.
2. Situācija pēc kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120096) 9,79 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120097) 8,22 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120634) 10,04 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā.
2.2. Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120634 un 80700120635), kas izveidotas Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120098 – 10,68 ha platībā sadales rezultātā, zemesgrāmatā ierakstītas 2024. gada 29. aprīlī.
2.3. Kadastrā reģistrētā informācija par Nekustamā īpašuma daļu veidojošo zemes vienību:
2.3.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā:
2.3.1.1. apgrūtinājumi:
- (7311040900) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs 0,19 ha;
- (7311050200) tauvas joslas teritorija gar upi 0,04 ha;
- (7311020103) no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos 0,49 ha;
2.3.1.2. platību sadalījums pa lietošanas veidiem:
- mežu platība – 0,57 ha,
- ūdens objektu zeme (t.sk. zeme zem ūdeņiem) – 0,07 ha;
2.4. Nekustamā īpašuma daļu veidojošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80700120635, kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai, noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
3.Informācija par atsavināšanas procesa norises kārtību:
3.1. Īpašnieks un Īpašnieka pilnvarotā persona iebildumus neizteica un prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, nepieteica.
3.2 Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 29. augusta sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām - projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma "Pērkaiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80700120096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā - Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, nosakot to 6 359 EUR (seši tūkstoši trīs simti piecdesmit deviņi euro), ko veido:
3.2.1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120635 0,64 ha platībā tirgus vērtība 2 176 EUR jeb 0,34 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
3.2.2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120635 esošās mežaudzes vērtība 4183 EUR;
3.3. Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 11. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3499 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 6 359,00 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
1. Par situāciju pirms kadastrālās uzmērīšanas procesa uzsākšanas un pabeigšanas:
1.1. saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2023. gada 24. aprīlī nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-1142 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120098) 10,68 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība) daļas aptuveni 0,6444 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) atsavināšanu Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
1.2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
1.2.1. Nekustamais īpašums ir ierakstīts Rīgas rajona tiesas Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 868 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.2.2. Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem Nekustamais īpašums sastāv no Zemes vienības 10,68 ha platībā, no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120096 9,79 ha platībā un zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120097 8,22 ha platībā.
1.2.3. Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 868 izdarīti ieraksti:
1.2.3.1. I daļas 1.iedaļā izdarīts ieraksts par nostiprinātu ceļa servitūtu 504 m2 platībā. Kalpojošs nekustamais īpašums "Pitļi" Ķekavas pagastā, Rīgas rajonā (Ķekavas pagasta zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 516), pamatojoties uz 2006. gada 31. maija Vienošanos. Minētais ceļa servitūts atrodas uz blakus esošā kalpojošā nekustamā īpašuma "Pitļi" Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 80700120074 sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120074.
1.2.3.2. III daļas 1. iedaļā izdarītas atzīmes par lietu tiesībām, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu:
1.2.3.2.1. Ar Rīgas rajona Ķekavas pagasta zemes komisijas 1996. gada 22. oktobra lēmumu Nr. 1 noteikti apgrūtinājumi:
1.2.3.2.1.1. Upe Bērze 1,45 km garumā, kuras ūdens aizsardzības piekrastes joslas izmantošanas kārtību nosaka Latvijas Republikas likumdošanas akti;
1.2.3.2.1.2. servitūtu ceļš 0,1 km par labu Jūrmalas virsmežniecībai.
1.2.3.2.2. servitūts - tiesība uz braucamo ceļu par labu nekustamajam īpašumam "Mežaļi" (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 80700120096) 0,13 ha platībā;
1.2.3.2.3. ierīkotas ūdensnotekas aizsargjosla (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0096) 1,54 ha platībā;
1.2.3.2.4. ierīkotas ūdensnotekas aizsargjosla (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 8070 012 0096) 0,1 ha platībā;
1.2.3.2.5. servitūts - tiesība uz braucamo ceļu (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 80700120098) 0,04 ha platībā;
1.2.3.2.6. Bērzes upes aizsargjosla (zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 80700120098) 1,4 ha platībā.
Atbilstoši tiesu praksei atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts par ceļa servitūtu neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu par labu kādam nekustamajam īpašumam. Zemesgrāmatā ierakstīta atzīme nerada lietu tiesību, kas lietošanas ziņā aprobežo svešu lietu, un nepiešķir tiesības pārvietoties pa strīdus ceļu. Tādējādi zemesgrāmatā ierakstītajai atzīmei par ceļa servitūtu nav lietu tiesību nodibinoša spēka par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
1.2.4. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības.
1.2.5. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) Zemes vienībai reģistrēti apgrūtinājumi:
1.2.5.1. ceļa servitūta teritorija (7315030100)- 0,06 ha;
1.2.5.2. no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020103)- 6,04 ha;
1.2.5.3. būvniecības ierobežojumu teritorija, kas noteikta teritorijas attīstības plānošanas dokumentā- 7,64 ha
1.2.6. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts šāds platības sadalījums pa lietošanas veidiem:
1.2.6.1. mežu platība – 9,7 ha;
1.2.6.2. ūdens objektu zeme– 0,92 ha;
1.2.6.3. zeme zem ceļiem 0,06 ha.
1.2.7. Kadastrā Zemes vienībai reģistrēts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101) 10,68 ha platībā.
1.2.8. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 0,6444 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļa aptuveni 10,0356 ha platībā.
Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 13. aprīļa atzinumā Nr. 1-7.1/23/1128 minēto atlikusī Zemes vienības daļa aptuveni 10,0356 ha platībā turpmāk ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši Ķekavas novada teritorijas plānojumam.
1.2.9. Īpašnieka pilnvarotā persona 2023. gada 19.maijā sniedza atbildi uz atsavināšanas paziņojumu (Institūcijā reģistrēts 2023. gada 3. jūlijā ar Nr. 2.2.S/2023-2706), kurā taisnīgas atlīdzības noteikšanai lūdza ņemt vērā ne tikai meža zemes vērtību, bet arī uz tās augošā neizstrādātā meža vērtību. Atbildei pievienota 2005. gada 13.jūlija zvērinātas notāres Renātes Rones izdota pilnvara un 2027.gadā sagatavots meža inventarizācijas plāns.
2. Situācija pēc kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120096) 9,79 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120097) 8,22 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120634) 10,04 ha platībā;
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā.
2.2. Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120634 un 80700120635), kas izveidotas Zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120098 – 10,68 ha platībā sadales rezultātā, zemesgrāmatā ierakstītas 2024. gada 29. aprīlī.
2.3. Kadastrā reģistrētā informācija par Nekustamā īpašuma daļu veidojošo zemes vienību:
2.3.1. zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā:
2.3.1.1. apgrūtinājumi:
- (7311040900) ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs 0,19 ha;
- (7311050200) tauvas joslas teritorija gar upi 0,04 ha;
- (7311020103) no 10 līdz 25 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos 0,49 ha;
2.3.1.2. platību sadalījums pa lietošanas veidiem:
- mežu platība – 0,57 ha,
- ūdens objektu zeme (t.sk. zeme zem ūdeņiem) – 0,07 ha;
2.4. Nekustamā īpašuma daļu veidojošajai zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 80700120635, kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai, noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis – "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101).
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka atsavināmā Nekustamā īpašuma daļa ir apgrūtināta ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām un ekspluatācijas aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildu nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
3.Informācija par atsavināšanas procesa norises kārtību:
3.1. Īpašnieks un Īpašnieka pilnvarotā persona iebildumus neizteica un prasījumus, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru, nepieteica.
3.2 Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 29. augusta sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību par sabiedrības vajadzībām - projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai - atsavināmo nekustamā īpašuma "Pērkaiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80700120096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā - Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā, nosakot to 6 359 EUR (seši tūkstoši trīs simti piecdesmit deviņi euro), ko veido:
3.2.1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120635 0,64 ha platībā tirgus vērtība 2 176 EUR jeb 0,34 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
3.2.2. uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 80700120635 esošās mežaudzes vērtība 4183 EUR;
3.3. Institūcijā ir saņemta Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 11. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3499 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 6 359,00 EUR.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma "Pērkaiņi" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 80700120096) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 80700120635) 0,64 ha platībā – Ķekavas pagastā, Ķekavas novadā
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura tiek atsavināta Nekustamā īpašuma daļa.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Rail Baltica projekta īstenošana labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas 2020. gada 13. novembrī noslēgts starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai, paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
