21-TA-1700: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Likumprojekts „Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību” izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021.gada 9.novembra sēdes protokola Nr.74 58.§ noteikto (FM izstrādāt un finanšu ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta “Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību” (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir valsts un pašvaldību budžetu plānošanas, sagatavošanas un izpildes uzskaites procesu pilnveidošana, tai skaitā ietekmes uz valsts parādu un norēķinu kontu apkalpošanas izdevumu no valsts budžeta mazināšana, kā arī potenciālo risku mazināšana sankciju un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā. Likumprojekts veicinās drošu un efektīvu valsts finanšu pārvaldību un valsts parāda vadību sabiedrības interesēs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumā par budžetu un finanšu vadību (turpmāk – LBFV):
1. LBFV 25. panta pirmā daļa paredz - Valsts kase, sadarbojoties ar Valsts ieņēmumu dienestu, seko tam, lai visi ieņēmumi, kas pienākas valsts budžetam, tiktu saņemti laikā un attiecīgajā apjomā, un nodrošina to, lai valsts budžeta izdevumi tiktu izdarīti saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nodrošina ieņēmumu par veikto darbību ieskaitīšanu pamatbudžeta ieņēmumu kontos gadskārtējā valsts budžeta likumā plānotajā apjomā. LBFV 29. panta otrā daļa nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests kārto tā administrēto nodokļu, nodevu un citu šā dienesta administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu uzskaiti.
2. LBFV 27. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts budžeta iestādes asignējumu saņemšanai un izdevumu veikšanai no valsts budžeta līdzekļiem atver valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta kontus tikai Valsts kasē. Valsts budžeta iestādes deponēto līdzekļu kontus atver tikai Valsts kasē. Budžeta nefinansētas iestādes atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē. Valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem finansēto izdevumu izdarīšanai budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes, atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Valsts budžeta līdzekļu atmaksu par veiktajiem izdevumiem valsts budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes, var saņemt kredītiestādes kontā. Valsts aizdevuma saņemšanai, izdevumu veikšanai un atmaksai aizņēmējs kontu atver tikai Valsts kasē, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
3. LBFV 27. panta ceturtajā daļā noteiktā izvēles iespēja paredz, ka pašvaldības, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas (turpmāk – APP) (piemēram, augstskolas, zinātniskie institūti, to iestādes) un kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa, var atvērt norēķinu kontus Valsts kasē naudas līdzekļiem, kuri nav saņemti no valsts budžeta. Savukārt LBFV 34.panta ceturtajā daļā noteikts, ka kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa, atverot norēķinu kontu Valsts kasē saskaņā ar 27. panta ceturto daļu, noslēdz ar Valsts kasi vienošanos par nosacījumiem naudas līdzekļu atlikuma ieguldīšanai kontā;
4. LBFV 27. panta septītā daļa nosaka, ka valsts budžeta iestādes atlīdzības izmaksu un iestāžu komandējumu izdevumu samaksu veic, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus.
1. LBFV 25. panta pirmā daļa paredz - Valsts kase, sadarbojoties ar Valsts ieņēmumu dienestu, seko tam, lai visi ieņēmumi, kas pienākas valsts budžetam, tiktu saņemti laikā un attiecīgajā apjomā, un nodrošina to, lai valsts budžeta izdevumi tiktu izdarīti saskaņā ar spēkā esošajiem likumiem. Ministrijas un citas centrālās valsts iestādes nodrošina ieņēmumu par veikto darbību ieskaitīšanu pamatbudžeta ieņēmumu kontos gadskārtējā valsts budžeta likumā plānotajā apjomā. LBFV 29. panta otrā daļa nosaka, ka Valsts ieņēmumu dienests kārto tā administrēto nodokļu, nodevu un citu šā dienesta administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu uzskaiti.
2. LBFV 27. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts budžeta iestādes asignējumu saņemšanai un izdevumu veikšanai no valsts budžeta līdzekļiem atver valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta kontus tikai Valsts kasē. Valsts budžeta iestādes deponēto līdzekļu kontus atver tikai Valsts kasē. Budžeta nefinansētas iestādes atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē. Valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem finansēto izdevumu izdarīšanai budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes, atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Valsts budžeta līdzekļu atmaksu par veiktajiem izdevumiem valsts budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes, var saņemt kredītiestādes kontā. Valsts aizdevuma saņemšanai, izdevumu veikšanai un atmaksai aizņēmējs kontu atver tikai Valsts kasē, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
3. LBFV 27. panta ceturtajā daļā noteiktā izvēles iespēja paredz, ka pašvaldības, no valsts budžeta daļēji finansētas atvasinātas publiskas personas (turpmāk – APP) (piemēram, augstskolas, zinātniskie institūti, to iestādes) un kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa, var atvērt norēķinu kontus Valsts kasē naudas līdzekļiem, kuri nav saņemti no valsts budžeta. Savukārt LBFV 34.panta ceturtajā daļā noteikts, ka kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa, atverot norēķinu kontu Valsts kasē saskaņā ar 27. panta ceturto daļu, noslēdz ar Valsts kasi vienošanos par nosacījumiem naudas līdzekļu atlikuma ieguldīšanai kontā;
4. LBFV 27. panta septītā daļa nosaka, ka valsts budžeta iestādes atlīdzības izmaksu un iestāžu komandējumu izdevumu samaksu veic, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Nenodokļu maksājumu atpazīšanas un budžetā ieskaitīšanas procesa izmaiņas
Nenodokļu ieņēmumi veido aptuveni 6% no valsts pamatbudžeta ieņēmumiem. Nenodokļu ieņēmumu procesā ir iesaistītas daudzas institūcijas – gan tās, kas veic maksājumus budžetā saskaņā ar tiesību aktos noteikto, gan tās, kas budžeta izpildes procesā radušos ieņēmumus skaita budžetā, gan tās, kas piemērojušas vai iniciējušas citus nenodokļu ieņēmumus. Ir gadījumi, kad nav viennozīmīgi identificējami atbildīgie, iztrūkst par maksājumu atpazīšanu atbildīgās institūcijas, līdz ar to nav pārliecības, ka valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumu kontos saņemtie maksājumi pilnībā ir atpazīti (nav ieskaitīti kļūdaini vai uzskaitīti neatbilstošā ieņēmumu veidā), kā arī normatīvajā regulējumā nav noteikta atbildīgā institūcija, kas veic pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto summu atmaksu. Šobrīd Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr.972 "Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem, un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu" 7. punkts nosaka, ka valsts budžeta finansētai institūcijai, budžeta nefinansētai iestādei un kapitālsabiedrībai, kurā ieguldīta valsts kapitāla daļa, kā arī zvērinātam notāram un zvērinātam tiesu izpildītājam (kas turpmāk saukta kā maksājumus administrējošā institūcija) ir pienākums pārliecināties, ka veiktie maksājumi valsts budžeta kontā Valsts kasē ir uzskaitīti atbilstoši normatīvajiem aktiem. Nenodokļu ieņēmumu administrēšanas pienākums institūcijai izriet no normatīvajiem aktiem vai valsts institūciju lēmumiem (kas veikušās darbības, kā rezultātā ir radies konkrētā valsts budžeta nenodokļu ieņēmuma maksāšanas pienākums), kas nosaka šādu nenodokļu ieņēmumu, un institūcijas ir atbildīgas par konkrētā valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu veida aprēķināšanu, piemērošanu, uzskaiti, iekasēšanu vai iemaksāšanu valsts budžetā, kā arī tās pieņem lēmumu par atmaksas veikšanu kļūdaini veikta maksājuma vai pārmaksas gadījumā. Maksājumu kontroles darbību būtu administratīvi vienkāršāk veikt, ja maksājums tiktu sākumā veikts maksājumus administrējošās institūcijas kontā nevis tieši valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā, jo vienā nenodokļu ieņēmumu veidā (kontā) var tikt uzskaitīti vairāku institūciju administrēti valsts budžetam piekritīgi maksājumi, līdz ar to atsevišķu maksājumu identifikācija var būt sarežģīta (liels maksājumu skaits, tai skaitā redzami personu dati, kas neattiecas uz konkrēto administrāciju), budžeta ieņēmumu kontos tiek ieskaitīti kļūdaini maksājumi, kurus neviena no institūcijām neidentificē "kā savus", kā arī kļūdaini veikta maksājuma atmaksu var veikt tikai Valsts ieņēmumu dienests. Vairākas maksājumus administrējošās institūcijas jau šobrīd ir ieviesušas principu, ka nenodokļu ieņēmumu maksājums pirms tā pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos sākotnēji tiek ieskaitīts iestādes kontā.
Nenodokļu ieņēmumi veido aptuveni 6% no valsts pamatbudžeta ieņēmumiem. Nenodokļu ieņēmumu procesā ir iesaistītas daudzas institūcijas – gan tās, kas veic maksājumus budžetā saskaņā ar tiesību aktos noteikto, gan tās, kas budžeta izpildes procesā radušos ieņēmumus skaita budžetā, gan tās, kas piemērojušas vai iniciējušas citus nenodokļu ieņēmumus. Ir gadījumi, kad nav viennozīmīgi identificējami atbildīgie, iztrūkst par maksājumu atpazīšanu atbildīgās institūcijas, līdz ar to nav pārliecības, ka valsts pamatbudžeta nenodokļu ieņēmumu kontos saņemtie maksājumi pilnībā ir atpazīti (nav ieskaitīti kļūdaini vai uzskaitīti neatbilstošā ieņēmumu veidā), kā arī normatīvajā regulējumā nav noteikta atbildīgā institūcija, kas veic pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto summu atmaksu. Šobrīd Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumu Nr.972 "Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem, un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu" 7. punkts nosaka, ka valsts budžeta finansētai institūcijai, budžeta nefinansētai iestādei un kapitālsabiedrībai, kurā ieguldīta valsts kapitāla daļa, kā arī zvērinātam notāram un zvērinātam tiesu izpildītājam (kas turpmāk saukta kā maksājumus administrējošā institūcija) ir pienākums pārliecināties, ka veiktie maksājumi valsts budžeta kontā Valsts kasē ir uzskaitīti atbilstoši normatīvajiem aktiem. Nenodokļu ieņēmumu administrēšanas pienākums institūcijai izriet no normatīvajiem aktiem vai valsts institūciju lēmumiem (kas veikušās darbības, kā rezultātā ir radies konkrētā valsts budžeta nenodokļu ieņēmuma maksāšanas pienākums), kas nosaka šādu nenodokļu ieņēmumu, un institūcijas ir atbildīgas par konkrētā valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu veida aprēķināšanu, piemērošanu, uzskaiti, iekasēšanu vai iemaksāšanu valsts budžetā, kā arī tās pieņem lēmumu par atmaksas veikšanu kļūdaini veikta maksājuma vai pārmaksas gadījumā. Maksājumu kontroles darbību būtu administratīvi vienkāršāk veikt, ja maksājums tiktu sākumā veikts maksājumus administrējošās institūcijas kontā nevis tieši valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā, jo vienā nenodokļu ieņēmumu veidā (kontā) var tikt uzskaitīti vairāku institūciju administrēti valsts budžetam piekritīgi maksājumi, līdz ar to atsevišķu maksājumu identifikācija var būt sarežģīta (liels maksājumu skaits, tai skaitā redzami personu dati, kas neattiecas uz konkrēto administrāciju), budžeta ieņēmumu kontos tiek ieskaitīti kļūdaini maksājumi, kurus neviena no institūcijām neidentificē "kā savus", kā arī kļūdaini veikta maksājuma atmaksu var veikt tikai Valsts ieņēmumu dienests. Vairākas maksājumus administrējošās institūcijas jau šobrīd ir ieviesušas principu, ka nenodokļu ieņēmumu maksājums pirms tā pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos sākotnēji tiek ieskaitīts iestādes kontā.
Risinājuma apraksts
Turpinot pilnveidot nenodokļu maksājumu atpazīšanas un budžetā ieskaitīšanas procesu, kā arī ņemot vērā, ka vairākas budžeta iestādes jau ievēro šo principu, turpmāk nenodokļu maksājumu atpazīšanas un budžetā ieskaitīšanas procesu paredzēts novirzīt caur nenodokļu maksājumus administrējošo institūciju kontiem. Likumprojekts paredz papildināt LBFV 25. pantu ar 1.2 daļu, nosakot, ka valsts budžeta maksājumus administrējošā institūcija saņemtos nenodokļu ieņēmumu maksājumus pirms to pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos, uzskaita savā kontā un nodrošina pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto summu atmaksu. Nenodokļu ieņēmumi ir ieņēmumi, kas atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1032 “Noteikumi par budžeta ieņēmumu klasifikāciju” klasificēti budžetu ieņēmumu klasifikācijas kodu grupās 8.0.0.0. “Ieņēmumi no uzņēmējdarbības un īpašuma”, 12.0.0.0. "Pārējie nenodokļu ieņēmumi" un 13.0.0.0. "Ieņēmumi no valsts (pašvaldību) īpašuma iznomāšanas, pārdošanas un no nodokļu pamatparāda kapitalizācijas", kā arī 9.0.0.0. "Valsts (pašvaldību) nodevas un kancelejas nodevas" kodos 9.1.1.1., 9.1.7.1., 9.1.7.2. un 9.1.7.3. klasificētās kancelejas nodevas, un kas saskaņā ar tiesību aktiem ieskaitāmi valsts pamatbudžeta ieņēmumos.
Ministru kabinetam deleģētas tiesības noteikt tos nenodokļu ieņēmumu veidus, kurus pirms pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos uzskaita valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas kontā, kā arī kārtību, kādā šos nenodokļu ieņēmumu veidus ieskaita valsts pamatbudžetā un veic to atmaksu. Ar jauno regulējumu tiks samazināts kļūdaino maksājumu skaits un novērsta neidentificējamu maksājumu ieskaitīšana valsts budžeta ieņēmumu kontos, nodrošināta valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas atbildība nenodokļu ieņēmumu maksājumu atpazīšanā un atpazīto nenodokļu ieņēmumu kopsummas ieskaitīšanā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā, ko rīko Valsts kase, kā arī pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās summas atmaksāšana.
Iestādēm, kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir jānodrošina valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu maksājumu administrēšana, piedāvātā pieeja nodrošina maksājumu caurskatāmību un atvieglo vispārējo uzraudzību un kontroli pār šiem maksājumiem, kā arī maksimāli samazina iespējamo kļūdaino maksājumu skaitu (maksājumus administrējošās institūcijas rīcībā ir informācija par maksājuma veikšanas nepieciešamību, līdz ar to kļūdaini veikto maksājumu būtu mazāk, kā arī atmaksu varētu veikt pati administrācija), kā arī valsts budžeta ieņēmumos tiktu ieskaitīti tikai identificēti un budžetam piekritīgi maksājumi. Pie tam vairākas valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu vai maksājumu administrējošās iestādes jau šobrīd ir ieviesušas principu, ka nenodokļu ieņēmumu maksājums pirms tā pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos sākotnēji tiek ieskaitīts iestādes kontā. Grozījumi LBFV neparedz budžeta iestādēm veikt nenodokļu ieņēmumu grāmatvedības uzskaiti atbilstoši uzkrāšanas principam, bet gan uzskaitīt saņemto un veikto maksājumu budžeta izpildi iestādes kontā un saistības pret valsts budžetu.
Ņemot vērā, ka arī patreiz maksājumus administrējošās institūcijas rīcībā ir informācija par maksājuma veikšanas nepieciešamību un tā maksājumu veicējus informē par norēķinu rekvizītiem, kā arī to, ka LBFV grozījumi paredz, ka nenodokļu ieņēmumu maksājumi pirms to pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos tiek ieskaitīti maksājumus administrējošās institūcijas kontā, tad par šiem kontiem tāpat kā līdz šim, informāciju sniedz maksājumus administrējošās institūcijas. Savukārt informācija par LBFV grozījumu spēkā stāšanos par nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts budžetā kārtības maiņu, kā arī informācija par izmaiņām valsts budžeta ieņēmumu kontos būs pieejama Valsts kases tīmekļa vietnē. Norēķinu rekvizīti valsts budžeta ieņēmumu kontiem kā līdz šim tiks norādīti Valsts kases mājas lapā sadaļā Pakalpojumi/Konti/Publiskām personām apakšsadaļā Maksājumi valsts budžetā. Papildus Valsts kases klientiem tiks ievietots informatīvs paziņojums arī Valsts kases ePakalpojumu portālā.
Grozījumi LBFV paredz turpināt pilnveidot nenodokļu maksājumu atpazīšanas un budžetā ieskaitīšanas procesu, kā arī mazināt kļūdaini veikto maksājumu skaitu.
Normas spēkā stāšanās paredzēta ar 2023. gada 1. janvāri un pārejas punktā paredzēts, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 1. janvārim izdod LBFV 25. panta 1.2 daļā minētos noteikumus.
Ministru kabinetam deleģētas tiesības noteikt tos nenodokļu ieņēmumu veidus, kurus pirms pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos uzskaita valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas kontā, kā arī kārtību, kādā šos nenodokļu ieņēmumu veidus ieskaita valsts pamatbudžetā un veic to atmaksu. Ar jauno regulējumu tiks samazināts kļūdaino maksājumu skaits un novērsta neidentificējamu maksājumu ieskaitīšana valsts budžeta ieņēmumu kontos, nodrošināta valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas atbildība nenodokļu ieņēmumu maksājumu atpazīšanā un atpazīto nenodokļu ieņēmumu kopsummas ieskaitīšanā valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā, ko rīko Valsts kase, kā arī pārmaksātās vai nepareizi iemaksātās summas atmaksāšana.
Iestādēm, kurām saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir jānodrošina valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu maksājumu administrēšana, piedāvātā pieeja nodrošina maksājumu caurskatāmību un atvieglo vispārējo uzraudzību un kontroli pār šiem maksājumiem, kā arī maksimāli samazina iespējamo kļūdaino maksājumu skaitu (maksājumus administrējošās institūcijas rīcībā ir informācija par maksājuma veikšanas nepieciešamību, līdz ar to kļūdaini veikto maksājumu būtu mazāk, kā arī atmaksu varētu veikt pati administrācija), kā arī valsts budžeta ieņēmumos tiktu ieskaitīti tikai identificēti un budžetam piekritīgi maksājumi. Pie tam vairākas valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu vai maksājumu administrējošās iestādes jau šobrīd ir ieviesušas principu, ka nenodokļu ieņēmumu maksājums pirms tā pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos sākotnēji tiek ieskaitīts iestādes kontā. Grozījumi LBFV neparedz budžeta iestādēm veikt nenodokļu ieņēmumu grāmatvedības uzskaiti atbilstoši uzkrāšanas principam, bet gan uzskaitīt saņemto un veikto maksājumu budžeta izpildi iestādes kontā un saistības pret valsts budžetu.
Ņemot vērā, ka arī patreiz maksājumus administrējošās institūcijas rīcībā ir informācija par maksājuma veikšanas nepieciešamību un tā maksājumu veicējus informē par norēķinu rekvizītiem, kā arī to, ka LBFV grozījumi paredz, ka nenodokļu ieņēmumu maksājumi pirms to pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos tiek ieskaitīti maksājumus administrējošās institūcijas kontā, tad par šiem kontiem tāpat kā līdz šim, informāciju sniedz maksājumus administrējošās institūcijas. Savukārt informācija par LBFV grozījumu spēkā stāšanos par nenodokļu ieņēmumu ieskaitīšanas valsts budžetā kārtības maiņu, kā arī informācija par izmaiņām valsts budžeta ieņēmumu kontos būs pieejama Valsts kases tīmekļa vietnē. Norēķinu rekvizīti valsts budžeta ieņēmumu kontiem kā līdz šim tiks norādīti Valsts kases mājas lapā sadaļā Pakalpojumi/Konti/Publiskām personām apakšsadaļā Maksājumi valsts budžetā. Papildus Valsts kases klientiem tiks ievietots informatīvs paziņojums arī Valsts kases ePakalpojumu portālā.
Grozījumi LBFV paredz turpināt pilnveidot nenodokļu maksājumu atpazīšanas un budžetā ieskaitīšanas procesu, kā arī mazināt kļūdaini veikto maksājumu skaitu.
Normas spēkā stāšanās paredzēta ar 2023. gada 1. janvāri un pārejas punktā paredzēts, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 1. janvārim izdod LBFV 25. panta 1.2 daļā minētos noteikumus.
Problēmas apraksts
2) Kontu Valsts kasē atvēršanas nosacījumu izmaiņas
a) LBFV 27. panta pirmā daļa
Šobrīd LBFV 27. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem finansēto izdevumu izdarīšanai budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes, atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. LBFV izpratnē budžeta finansētas institūcijas ir arī komercsabiedrības, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības, reliģiskas organizācijas un citas privāto tiesību juridiskas personas, kas saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju no valsts budžeta izpildītāja saņem dotāciju vai mērķdotāciju uz līguma pamata vai tiesību akta deleģējuma kārtībā, kā līdzekļu nodrošinājumu konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei vai noteikta mērķa (projekta vai pasākuma) īstenošanai.
Valsts budžeta dotācijas saņemšana tikai kontā Valsts kasē kā obligāts nosacījums LBFV tika noteikta pirms vairāk kā 20 gadiem, ņemot vērā tā brīža aktuālo situāciju, kuru ietekmēja gan ar kredītiestāžu stabilitāti saistītie riski, gan to pakalpojumu pieejamība un kvalitāte, gan budžeta līdzekļu saņēmēju finanšu pratības brieduma līmenis. Pašreiz minēto faktoru aktualitāte ir mazinājusies, jo privāto tiesību subjektiem ir plaši pieejami kredītiestāžu pakalpojumi, kā arī budžeta līdzekļu saņēmēju tiesiskās apziņas un finanšu pratības līmenis valsts budžeta līdzekļu izmantošanā atbilstoši mērķim ir ievērojami palielinājies.
Kontu atvēršana un apkalpošana ir saistīta ar administratīvo slogu arī klientam – jāsagatavo un jāiesniedz pieteikumi, kā arī nākas saskarties ar privātajam sektoram neraksturīgām prasībām, piemēram, ekonomiskās klasifikācijas kodu piemērošanu maksājumos. Piemēram, lai atvērtu kontu Valsts kasē, klientam ir jāiesniedz pieteikums par konta atvēršanu, pieteikums pieejas tiesībām eKasei par katru lietotāju un Klienta anketa. Nereti jāsastopas ar situācijām, kad pēc visu dokumentu apstrādes, konta atvēršanas, eKases tiesību piešķiršanas, tiek veikti tikai pāris maksājumi. Pārsvarā klientiem ir atvērts viens vai divi konti, kuros tiek veikti gada laikā vidēji 30 – 70 maksājumi, kuru vidējais apgrozījums kontos gada laikā nepārsniedz 50 tūkstošus euro un vidējais kontu atlikums ir aptuveni 8 tūkstoši euro. Vērtējot patērētos resursus finansējuma saņēmēja identifikācijai, izpētei, maksājumu apkalpošanai, kā arī maksājuma uz kredītiestādi saskaņošanai ar finansējuma devēju, administratīvās izmaksas nav samērojamas ar apgūstamo līdzekļu apmēru.
Šobrīd obligāto nosacījumu par valsts budžeta līdzekļu saņemšanu tikai Valsts kasē var mainīt, tikai nosakot citu kārtību citā ārējā normatīvajā aktā, kas ir administratīvi sarežģīti un atsevišķos gadījumos neiespējami, ja finansējuma piešķiršanu regulē iekšējie normatīvie akti.
Ņemot vērā, ka LBFV 46. panta piektajā daļā noteikts, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes ir atbildīgas par gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izpildes kontroles sistēmas izveidi un par valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli atbilstoši paredzētajiem mērķiem, ir būtiski nodrošināt iespēju finansējuma devējam izvērtēt riskus, kas saistīti ar valsts budžeta finansējuma apguvi kredītiestādē, dodot izvēles iespēju noteikt nosacījumus konkrētā finansējuma apguvei. Jāatzīmē, ka valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontrole nav saistīta ar konta esamību Valsts kasē, jo finansējuma devēji neveic maksājumu rīkojumu pārbaudi un saskaņošanu no finansējuma saņēmēju kontiem.
Pēdējos gados būtisku lomu valsts budžeta līdzekļu izlietojuma izpildes kontroles atbalstā nodrošina informācijas apkopošanas iespējas Valsts kases nodrošinātajā e-pakalpojumā ePārskati, kas ļauj budžeta iestādei, kura piešķir līdzekļus citām iestādēm un institūcijām, saņemt un apkopot informāciju ePārskatos.
Ņemot vērā minēto, nav lietderīgi turpināt uzturēt obligātu nosacījumu budžeta finansētām institūcijām (izņemot valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētās iestādes) par maksājumu pakalpojumu saņemšanu Valsts kasē;
b) LBFV 27. panta ceturtā daļa un 34. panta ceturtā daļa
Klienti aktīvi izmanto iespēju atvērt kontus Valsts kasē un saņemt maksājumu pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 652 „Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu”. Esošajā finanšu tirgus situācijā arvien vairāk LBFV 27. panta ceturtajā daļā minētie subjekti pārskaita finanšu resursus no saviem kontiem kredītiestādēs uz kontiem Valsts kasē, kas šobrīd nodrošina tiem finanšu resursu turēšanu kontā Valsts kasē par 0% likmi (izņemot valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, kuras slēdz līgumu un maksā ECB likmi (-0,500%, gada likme)). Šāda papildu neplānotu finanšu resursu nonākšana Valsts kasē palielina kopējo resursu atlikumu Valsts kases naudas līdzekļu kontos, un šo resursu turēšanas izmaksas sedz valsts budžets. Mainoties ekonomiskai un finanšu situācijai, ne no valsts budžeta saņemto līdzekļu glabāšana Valsts kasē vairs nav finansiāli neitrāla valsts budžetam. Jebkuri naudas līdzekļu atlikumi kontos Valsts kasē, kas nav valsts budžeta līdzekļi, rada Valsts kasei un valsts budžetam finanšu saistības, izraisot valsts parāda pieaugumu, kā arī Valsts kasei, veicot šo kontu apkalpošanu, izejošo un ienākošo maksājumu apkalpošanu, sankciju skrīningu, u.c. ar kontu apkalpošanu saistītās funkcijas, veidojas papildu administratīvās izmaksas.
Valsts kasei ir jānodrošina klientu apkalpošana (tai skaitā jaunu un esošu klientu izpēte) atbilstoši “Zini savu klientu” principam, tādā veidā nodrošinot drošu valsts finanšu vadību un novēršot iespējamus reputācijas riskus, veicot klientu izpēti atbilstoši mūsdienīgām tirgus prasībām un tendencēm. Lai arī ar klienta izpēti un to darījumiem saistītie riski pamatā ir attiecināmi uz privāto tiesību juridiskajām personām (nevalstiskajām organizācijām, privātajām kapitālsabiedrībām), riski attiecināmi arī uz valsts sektoru. Neskatoties uz to, ka APP ir publiskas personas, lielai daļai no tām (piemēram, augstskolām, zinātniskiem institūtiem) ir plašs ārvalstu partneru loks, līdz ar to pastāv darījumi ar augsta riska jurisdikciju sadarbības partneriem. Piemēram, augstākās izglītības iestāžu pakalpojumu saņēmēji var radīt paaugstinātus riskus, jo norēķini par pakalpojumiem tiek veikti arī no augsta riska valstīm, kurās nav reglamentēti līdzekļu izcelsmes jautājumi un nav efektīvu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas kontroļu. Ņemot vērā iepriekš minēto, tas var radīt Valsts kasei augstus reputācijas riskus, kas var negatīvi ietekmēt tās darbību starptautiskajos finanšu tirgos un sadarbību ar starptautiskajiem sadarbības partneriem.
Maksājumu pakalpojumu sniegšana saimnieciskās darbības nodrošināšanai (īpaši privāto tiesību subjektiem) nav tipiska valsts funkcija, bet tās nodrošināšana tiešā veidā rada izdevumus valsts budžetā, kā arī šādu pakalpojumu sniegšana ir pielīdzināma kredītiestāžu piedāvātājiem pakalpojumiem.
Izņēmums no LBFV 27. panta ceturtajā daļā uzskaitītajiem subjektiem ir pašvaldības, jo tās, īstenojot savu darbību, pilda valsts deleģētu funkciju un uzskatāmas par valsts administratīvo teritoriju pārvaldi, tāpēc ir pieļaujama to saimnieciskās darbības līdzekļu turēšana kontos Valsts kasē.
a) LBFV 27. panta pirmā daļa
Šobrīd LBFV 27. panta pirmā daļa nosaka, ka valsts budžeta līdzekļu saņemšanai un no tiem finansēto izdevumu izdarīšanai budžeta finansētas institūcijas, izņemot valsts budžeta iestādes, atver norēķinu kontus tikai Valsts kasē, ja citos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. LBFV izpratnē budžeta finansētas institūcijas ir arī komercsabiedrības, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības, reliģiskas organizācijas un citas privāto tiesību juridiskas personas, kas saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto apropriāciju no valsts budžeta izpildītāja saņem dotāciju vai mērķdotāciju uz līguma pamata vai tiesību akta deleģējuma kārtībā, kā līdzekļu nodrošinājumu konkrēta valsts pārvaldes uzdevuma izpildei vai noteikta mērķa (projekta vai pasākuma) īstenošanai.
Valsts budžeta dotācijas saņemšana tikai kontā Valsts kasē kā obligāts nosacījums LBFV tika noteikta pirms vairāk kā 20 gadiem, ņemot vērā tā brīža aktuālo situāciju, kuru ietekmēja gan ar kredītiestāžu stabilitāti saistītie riski, gan to pakalpojumu pieejamība un kvalitāte, gan budžeta līdzekļu saņēmēju finanšu pratības brieduma līmenis. Pašreiz minēto faktoru aktualitāte ir mazinājusies, jo privāto tiesību subjektiem ir plaši pieejami kredītiestāžu pakalpojumi, kā arī budžeta līdzekļu saņēmēju tiesiskās apziņas un finanšu pratības līmenis valsts budžeta līdzekļu izmantošanā atbilstoši mērķim ir ievērojami palielinājies.
Kontu atvēršana un apkalpošana ir saistīta ar administratīvo slogu arī klientam – jāsagatavo un jāiesniedz pieteikumi, kā arī nākas saskarties ar privātajam sektoram neraksturīgām prasībām, piemēram, ekonomiskās klasifikācijas kodu piemērošanu maksājumos. Piemēram, lai atvērtu kontu Valsts kasē, klientam ir jāiesniedz pieteikums par konta atvēršanu, pieteikums pieejas tiesībām eKasei par katru lietotāju un Klienta anketa. Nereti jāsastopas ar situācijām, kad pēc visu dokumentu apstrādes, konta atvēršanas, eKases tiesību piešķiršanas, tiek veikti tikai pāris maksājumi. Pārsvarā klientiem ir atvērts viens vai divi konti, kuros tiek veikti gada laikā vidēji 30 – 70 maksājumi, kuru vidējais apgrozījums kontos gada laikā nepārsniedz 50 tūkstošus euro un vidējais kontu atlikums ir aptuveni 8 tūkstoši euro. Vērtējot patērētos resursus finansējuma saņēmēja identifikācijai, izpētei, maksājumu apkalpošanai, kā arī maksājuma uz kredītiestādi saskaņošanai ar finansējuma devēju, administratīvās izmaksas nav samērojamas ar apgūstamo līdzekļu apmēru.
Šobrīd obligāto nosacījumu par valsts budžeta līdzekļu saņemšanu tikai Valsts kasē var mainīt, tikai nosakot citu kārtību citā ārējā normatīvajā aktā, kas ir administratīvi sarežģīti un atsevišķos gadījumos neiespējami, ja finansējuma piešķiršanu regulē iekšējie normatīvie akti.
Ņemot vērā, ka LBFV 46. panta piektajā daļā noteikts, ka ministrijas un citas centrālās valsts iestādes ir atbildīgas par gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izpildes kontroles sistēmas izveidi un par valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontroli atbilstoši paredzētajiem mērķiem, ir būtiski nodrošināt iespēju finansējuma devējam izvērtēt riskus, kas saistīti ar valsts budžeta finansējuma apguvi kredītiestādē, dodot izvēles iespēju noteikt nosacījumus konkrētā finansējuma apguvei. Jāatzīmē, ka valsts budžeta līdzekļu izlietojuma kontrole nav saistīta ar konta esamību Valsts kasē, jo finansējuma devēji neveic maksājumu rīkojumu pārbaudi un saskaņošanu no finansējuma saņēmēju kontiem.
Pēdējos gados būtisku lomu valsts budžeta līdzekļu izlietojuma izpildes kontroles atbalstā nodrošina informācijas apkopošanas iespējas Valsts kases nodrošinātajā e-pakalpojumā ePārskati, kas ļauj budžeta iestādei, kura piešķir līdzekļus citām iestādēm un institūcijām, saņemt un apkopot informāciju ePārskatos.
Ņemot vērā minēto, nav lietderīgi turpināt uzturēt obligātu nosacījumu budžeta finansētām institūcijām (izņemot valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētās iestādes) par maksājumu pakalpojumu saņemšanu Valsts kasē;
b) LBFV 27. panta ceturtā daļa un 34. panta ceturtā daļa
Klienti aktīvi izmanto iespēju atvērt kontus Valsts kasē un saņemt maksājumu pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 652 „Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina maksājumu pakalpojumu sniegšanu”. Esošajā finanšu tirgus situācijā arvien vairāk LBFV 27. panta ceturtajā daļā minētie subjekti pārskaita finanšu resursus no saviem kontiem kredītiestādēs uz kontiem Valsts kasē, kas šobrīd nodrošina tiem finanšu resursu turēšanu kontā Valsts kasē par 0% likmi (izņemot valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības, kuras slēdz līgumu un maksā ECB likmi (-0,500%, gada likme)). Šāda papildu neplānotu finanšu resursu nonākšana Valsts kasē palielina kopējo resursu atlikumu Valsts kases naudas līdzekļu kontos, un šo resursu turēšanas izmaksas sedz valsts budžets. Mainoties ekonomiskai un finanšu situācijai, ne no valsts budžeta saņemto līdzekļu glabāšana Valsts kasē vairs nav finansiāli neitrāla valsts budžetam. Jebkuri naudas līdzekļu atlikumi kontos Valsts kasē, kas nav valsts budžeta līdzekļi, rada Valsts kasei un valsts budžetam finanšu saistības, izraisot valsts parāda pieaugumu, kā arī Valsts kasei, veicot šo kontu apkalpošanu, izejošo un ienākošo maksājumu apkalpošanu, sankciju skrīningu, u.c. ar kontu apkalpošanu saistītās funkcijas, veidojas papildu administratīvās izmaksas.
Valsts kasei ir jānodrošina klientu apkalpošana (tai skaitā jaunu un esošu klientu izpēte) atbilstoši “Zini savu klientu” principam, tādā veidā nodrošinot drošu valsts finanšu vadību un novēršot iespējamus reputācijas riskus, veicot klientu izpēti atbilstoši mūsdienīgām tirgus prasībām un tendencēm. Lai arī ar klienta izpēti un to darījumiem saistītie riski pamatā ir attiecināmi uz privāto tiesību juridiskajām personām (nevalstiskajām organizācijām, privātajām kapitālsabiedrībām), riski attiecināmi arī uz valsts sektoru. Neskatoties uz to, ka APP ir publiskas personas, lielai daļai no tām (piemēram, augstskolām, zinātniskiem institūtiem) ir plašs ārvalstu partneru loks, līdz ar to pastāv darījumi ar augsta riska jurisdikciju sadarbības partneriem. Piemēram, augstākās izglītības iestāžu pakalpojumu saņēmēji var radīt paaugstinātus riskus, jo norēķini par pakalpojumiem tiek veikti arī no augsta riska valstīm, kurās nav reglamentēti līdzekļu izcelsmes jautājumi un nav efektīvu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas kontroļu. Ņemot vērā iepriekš minēto, tas var radīt Valsts kasei augstus reputācijas riskus, kas var negatīvi ietekmēt tās darbību starptautiskajos finanšu tirgos un sadarbību ar starptautiskajiem sadarbības partneriem.
Maksājumu pakalpojumu sniegšana saimnieciskās darbības nodrošināšanai (īpaši privāto tiesību subjektiem) nav tipiska valsts funkcija, bet tās nodrošināšana tiešā veidā rada izdevumus valsts budžetā, kā arī šādu pakalpojumu sniegšana ir pielīdzināma kredītiestāžu piedāvātājiem pakalpojumiem.
Izņēmums no LBFV 27. panta ceturtajā daļā uzskaitītajiem subjektiem ir pašvaldības, jo tās, īstenojot savu darbību, pilda valsts deleģētu funkciju un uzskatāmas par valsts administratīvo teritoriju pārvaldi, tāpēc ir pieļaujama to saimnieciskās darbības līdzekļu turēšana kontos Valsts kasē.
Risinājuma apraksts
a) Lai samazinātu valsts budžeta izdevumus kontu apkalpošanai un administratīvo slogu Valsts kasei un klientiem, likumprojekts paredz atcelt obligāto nosacījumu LBFV 27. panta pirmajā daļā par konta atvēršanu Valsts kasē budžeta finansētām institūcijām (izņemot valsts budžeta iestādes un budžeta nefinansētas iestādes) valsts budžeta līdzekļu saņemšanai, izdevumu veikšanai, kā arī deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai, vienlaikus aizstājot to ar izvēles iespēju, un paredzot arī iespēju citos normatīvajos aktos noteikt atšķirīgus nosacījumus, tādā veidā veicinot elastīgāku pieeju valsts budžeta līdzekļu apguvē. Likumprojektā paredzētais nosacījums attiecībā uz jaunu kontu atvēršanas izvēles iespēju deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai būs attiecināms uz privāto tiesību juridiskajām personām, kam deleģēts valsts pārvaldes uzdevums (piemēram, kapitālsabiedrībām, biedrībām). Nosacījums attiecībā uz valsts budžeta līdzekļu saņemšanu un izdevumu veikšanu būs attiecināms arī uz potenciālajiem ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējuma saņēmējiem un Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta potenciālajiem finansējuma saņēmējiem, ja normatīvajos aktos nebūs noteikts citādi. Pēc likumprojekta spēkā stāšanās tāpat kā līdz šim ārvalstu finanšu palīdzības normatīvajos aktos varēs paredzēt iespēju atvērt kontu gan Valsts kasē, gan LR reģistrētā kredītiestādē. Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda projekta un Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021. gada perioda projekta finansējuma saņēmējs varēs slēgt kontu Valsts kasē, beidzoties projekta īstenošanas termiņam;
b) atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra sēdes protokollēmumam (protokols Nr.74 58. §), grozījumi paredz sašaurināt to subjektu loku, kam ir tiesības turēt savus saimnieciskās darbības līdzekļus kontā Valsts kasē. Likumprojektā precizēta LBFV 27. panta ceturtā daļa, nosakot, ka norēķinu kontus Valsts kasē naudas līdzekļiem, kuri nav saņemti no valsts budžeta, var atvērt tikai pašvaldības un to iestādes, un tiek izslēgta LBFV 34. panta ceturtā daļa. Normas spēkā stāšanās paredzēta līdz ar likumprojekta stāšanos spēkā. Ieviešot šādas izmaiņas, nepieciešams ievērot tiesiskās paļāvības principu, lai tiktu noteikta saudzējoša pāreja uz jauno regulējumu, dodot iespēju APP un valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrībām pārorientēt saimnieciskās darbības līdzekļu pārvaldīšanu uz kredītiestādēm, tādēļ pārejas nosacījumos paredzēts, ka kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa, un APP (to iestādes), kurām ir atvērti konti Valsts kasē saskaņā ar 27. panta ceturto daļu, tos slēdz līdz 2022. gada 31. decembrim. Vienlaicīgi ar kontu slēgšanu tiek izbeigtas arī vienošanās par naudas līdzekļu atlikuma ieguldīšanu kontā, kuras noslēgtas saskaņā ar 34. panta ceturto daļu.
b) atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 9. novembra sēdes protokollēmumam (protokols Nr.74 58. §), grozījumi paredz sašaurināt to subjektu loku, kam ir tiesības turēt savus saimnieciskās darbības līdzekļus kontā Valsts kasē. Likumprojektā precizēta LBFV 27. panta ceturtā daļa, nosakot, ka norēķinu kontus Valsts kasē naudas līdzekļiem, kuri nav saņemti no valsts budžeta, var atvērt tikai pašvaldības un to iestādes, un tiek izslēgta LBFV 34. panta ceturtā daļa. Normas spēkā stāšanās paredzēta līdz ar likumprojekta stāšanos spēkā. Ieviešot šādas izmaiņas, nepieciešams ievērot tiesiskās paļāvības principu, lai tiktu noteikta saudzējoša pāreja uz jauno regulējumu, dodot iespēju APP un valsts vai pašvaldību kapitālsabiedrībām pārorientēt saimnieciskās darbības līdzekļu pārvaldīšanu uz kredītiestādēm, tādēļ pārejas nosacījumos paredzēts, ka kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa, un APP (to iestādes), kurām ir atvērti konti Valsts kasē saskaņā ar 27. panta ceturto daļu, tos slēdz līdz 2022. gada 31. decembrim. Vienlaicīgi ar kontu slēgšanu tiek izbeigtas arī vienošanās par naudas līdzekļu atlikuma ieguldīšanu kontā, kuras noslēgtas saskaņā ar 34. panta ceturto daļu.
Problēmas apraksts
3) Par gada beigās valsts pamatbudžeta kontos esošo līdzekļu atlikumu pārgrāmatošanu
Ar 2021. gada 1. janvāri stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr.1220 “Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība” (Ministru kabineta 2020. gada 1. decembra noteikumi Nr.714) ar mērķi pilnveidot budžeta izpildes regulējumu gada slēguma procesā, ņemot vērā izmaiņas maksājumu pakalpojumu nodrošināšanā, tai skaitā konta atlikuma uz gada beigām automātiskas pārgrāmatošanas ieviešanu un izmaiņas budžeta izpildes korekciju uzrādīšanā kopsavilkuma pārskatā par budžeta izpildi iepriekšējā saimnieciskajā gadā. Pārejas posmā līdz 2021. gada 5. janvārim varēja precizēt pārceltā atlikuma summu vai kontu, uz kuru pārcelts atlikums, iesniedzot pieteikumu par atlikuma uz iepriekšējā saimnieciskā gada beigām pārgrāmatošanu. Sākot ar 2021. gada 6. janvāri pieteikuma veidlapa vairs nav spēkā un līdz ar to nepieciešams precizēt LBFV 27. panta 2.1 daļas redakciju, izslēdzot vārdus “pamatojoties uz budžeta iestādes iesniegumu”.
Ar 2021. gada 1. janvāri stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr.1220 “Asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtība” (Ministru kabineta 2020. gada 1. decembra noteikumi Nr.714) ar mērķi pilnveidot budžeta izpildes regulējumu gada slēguma procesā, ņemot vērā izmaiņas maksājumu pakalpojumu nodrošināšanā, tai skaitā konta atlikuma uz gada beigām automātiskas pārgrāmatošanas ieviešanu un izmaiņas budžeta izpildes korekciju uzrādīšanā kopsavilkuma pārskatā par budžeta izpildi iepriekšējā saimnieciskajā gadā. Pārejas posmā līdz 2021. gada 5. janvārim varēja precizēt pārceltā atlikuma summu vai kontu, uz kuru pārcelts atlikums, iesniedzot pieteikumu par atlikuma uz iepriekšējā saimnieciskā gada beigām pārgrāmatošanu. Sākot ar 2021. gada 6. janvāri pieteikuma veidlapa vairs nav spēkā un līdz ar to nepieciešams precizēt LBFV 27. panta 2.1 daļas redakciju, izslēdzot vārdus “pamatojoties uz budžeta iestādes iesniegumu”.
Risinājuma apraksts
Izslēgta LBFV 27. panta 2.1 daļā noteiktā prasība budžeta iestādēm par pieteikuma veidlapas aizpildīšanu programmas vai apakšprogrammas atlikuma pārgrāmatošanai.
Problēmas apraksts
4) Par atlīdzības izmaksu un iestāžu komandējumu izdevumu samaksas veikšanu, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus
LBFV 27. panta septītā daļa nosaka, ka valsts budžeta iestādes atlīdzības izmaksu un iestāžu komandējumu izdevumu samaksu veic, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus. Ar 2019. gada 3. aprīļa grozījumiem LBFV tika veikti tehniska rakstura grozījumi nosacījuma par bezskaidras naudas norēķinu izmantošanu no vienreizēja tiesību akta – Ministru kabineta 1999.gada 16.decembra rīkojuma Nr.588 “Par skaidras naudas izmaksas ierobežošanu” pārcelšanai uz LBFV pamattekstu. Lai nodrošinātu, ka valsts budžeta iestādēm atlīdzības izmaksa un iestāžu komandējumu izdevumu samaksa neradītu papildu izdevumus valsts budžetam, jo Valsts kase no valsts budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” sedz komisijas maksas par pārskatījumiem (piemēram, komisijas maksas maksājumiem uz ASV, Ķīnu neatkarīgi no pārskaitījuma apmēra var sasniegt līdz pat 75 euro), ir nepieciešams precizēt LBFV 27. panta septīto daļu, nosakot, ka saņēmēja kontam ir jābūt Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī. 27. panta septītās daļas papildināšana ir nepieciešama, lai LR diplomātiskām un konsulārām pārstāvniecībām, kā arī aizsardzības atašejiem un militāriem pārstāvjiem samaksu var veikt uz kredītiestādes kontu ārvalstī, t.i. pabalsti un kompensācijas, ko paredz Ministru 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr.602 “Noteikumi par pabalstu un kompensāciju apmēriem diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonām (darbiniekiem), valsts tiešās pārvaldes amatpersonām (darbiniekiem), karavīriem, prokuroriem un sakaru virsniekiem par dienestu ārvalstīs un to izmaksas kārtību”. Pašvaldību vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 1. panta piektā daļa nosaka, ka Saeimas vēlēšanām, Eiropas Parlamenta vēlēšanām un tautas nobalsošanai, ievērojot vēlēšanu likumu nosacījumus, Centrālā vēlēšanu komisija var izveidot vēlēšanu iecirkņus ārvalstīs: 1) Latvijas Republikas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs — pēc Ārlietu ministrijas priekšlikuma; 2) uz kuģiem ar Latvijas karogu, kas pierakstīti Latvijas Republikā, — pēc kuģa īpašnieka priekšlikuma; 3) citās piemērotās vietās — pēc vismaz 36 vēlētāju priekšlikuma. Pašvaldību vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 21. panta otrā daļa nosaka, ka Centrālā vēlēšanu komisija par laiku, kurā vēlēšanu komisijas un iecirkņa komisijas priekšsēdētājs, sekretārs un citi komisijas locekļi pilda savus pienākumus komisijā, izmaksā atlīdzību, kuras apmēri ir noteikti Ministru kabineta 2007.gada 20. marta noteikumos Nr. 200 "Noteikumi par republikas pilsētu un novadu vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu atlīdzību un ēdināšanas izdevumu kompensāciju". Līdz ar to Centrālā vēlēšanu komisija ārpus Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm līdz šim ir veikusi atalgojuma pārskaitījumus vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļiem uz Amerikas Savienoto Valstu, Austrālijas Valstu Savienības, Brazīlijas Federatīvās Republikas un Jaunzēlandes kredītiestādēm. Savukārt citās valstīs ārpus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomiskās zonas vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu pienākumus ir pildījuši Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbinieki, kuriem samaksa līdz šim ir tikusi veikta uz Latvijas kredītiestāžu kontiem. Tādējādi grozījums ir nepieciešams, lai veiktu pārskaitījumus uz kredītiestādes kontu ārvalstīs izveidoto vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļiem. Ārlietu ministrijai, lai nodrošinātu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību un ministrijas centrālā aparāta funkcijas, ir nepieciešams veikt atlīdzības izmaksas un norēķinus par komandējuma izdevumiem arī uz kontiem ārpus Eiropas Savienības dalībvalstīm vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīm. Ministrija nodrošina maksājumus uz kontiem ārvalstīs pamatojoties uz uzņēmuma līgumiem, autoratlīdzības līgumiem, darba līgumiem (t.sk. finansējuma pārskaitījumi uz diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību kontiem). Ne vienmēr nepieciešamajam maksājumam ir sasaiste ar pārstāvniecības atrašanās valsti, piemēram, diasporas projektu īstenošanu, tādējādi ir nepieciešams noteikt izņēmumu attiecībā uz Ārlietu ministriju.
LBFV 27. panta septītā daļa nosaka, ka valsts budžeta iestādes atlīdzības izmaksu un iestāžu komandējumu izdevumu samaksu veic, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus. Ar 2019. gada 3. aprīļa grozījumiem LBFV tika veikti tehniska rakstura grozījumi nosacījuma par bezskaidras naudas norēķinu izmantošanu no vienreizēja tiesību akta – Ministru kabineta 1999.gada 16.decembra rīkojuma Nr.588 “Par skaidras naudas izmaksas ierobežošanu” pārcelšanai uz LBFV pamattekstu. Lai nodrošinātu, ka valsts budžeta iestādēm atlīdzības izmaksa un iestāžu komandējumu izdevumu samaksa neradītu papildu izdevumus valsts budžetam, jo Valsts kase no valsts budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība” sedz komisijas maksas par pārskatījumiem (piemēram, komisijas maksas maksājumiem uz ASV, Ķīnu neatkarīgi no pārskaitījuma apmēra var sasniegt līdz pat 75 euro), ir nepieciešams precizēt LBFV 27. panta septīto daļu, nosakot, ka saņēmēja kontam ir jābūt Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī. 27. panta septītās daļas papildināšana ir nepieciešama, lai LR diplomātiskām un konsulārām pārstāvniecībām, kā arī aizsardzības atašejiem un militāriem pārstāvjiem samaksu var veikt uz kredītiestādes kontu ārvalstī, t.i. pabalsti un kompensācijas, ko paredz Ministru 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr.602 “Noteikumi par pabalstu un kompensāciju apmēriem diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonām (darbiniekiem), valsts tiešās pārvaldes amatpersonām (darbiniekiem), karavīriem, prokuroriem un sakaru virsniekiem par dienestu ārvalstīs un to izmaksas kārtību”. Pašvaldību vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 1. panta piektā daļa nosaka, ka Saeimas vēlēšanām, Eiropas Parlamenta vēlēšanām un tautas nobalsošanai, ievērojot vēlēšanu likumu nosacījumus, Centrālā vēlēšanu komisija var izveidot vēlēšanu iecirkņus ārvalstīs: 1) Latvijas Republikas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs — pēc Ārlietu ministrijas priekšlikuma; 2) uz kuģiem ar Latvijas karogu, kas pierakstīti Latvijas Republikā, — pēc kuģa īpašnieka priekšlikuma; 3) citās piemērotās vietās — pēc vismaz 36 vēlētāju priekšlikuma. Pašvaldību vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju likuma 21. panta otrā daļa nosaka, ka Centrālā vēlēšanu komisija par laiku, kurā vēlēšanu komisijas un iecirkņa komisijas priekšsēdētājs, sekretārs un citi komisijas locekļi pilda savus pienākumus komisijā, izmaksā atlīdzību, kuras apmēri ir noteikti Ministru kabineta 2007.gada 20. marta noteikumos Nr. 200 "Noteikumi par republikas pilsētu un novadu vēlēšanu komisiju un vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu atlīdzību un ēdināšanas izdevumu kompensāciju". Līdz ar to Centrālā vēlēšanu komisija ārpus Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm līdz šim ir veikusi atalgojuma pārskaitījumus vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļiem uz Amerikas Savienoto Valstu, Austrālijas Valstu Savienības, Brazīlijas Federatīvās Republikas un Jaunzēlandes kredītiestādēm. Savukārt citās valstīs ārpus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomiskās zonas vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļu pienākumus ir pildījuši Latvijas Republikas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību darbinieki, kuriem samaksa līdz šim ir tikusi veikta uz Latvijas kredītiestāžu kontiem. Tādējādi grozījums ir nepieciešams, lai veiktu pārskaitījumus uz kredītiestādes kontu ārvalstīs izveidoto vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļiem. Ārlietu ministrijai, lai nodrošinātu diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību un ministrijas centrālā aparāta funkcijas, ir nepieciešams veikt atlīdzības izmaksas un norēķinus par komandējuma izdevumiem arī uz kontiem ārpus Eiropas Savienības dalībvalstīm vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīm. Ministrija nodrošina maksājumus uz kontiem ārvalstīs pamatojoties uz uzņēmuma līgumiem, autoratlīdzības līgumiem, darba līgumiem (t.sk. finansējuma pārskaitījumi uz diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību kontiem). Ne vienmēr nepieciešamajam maksājumam ir sasaiste ar pārstāvniecības atrašanās valsti, piemēram, diasporas projektu īstenošanu, tādējādi ir nepieciešams noteikt izņēmumu attiecībā uz Ārlietu ministriju.
Risinājuma apraksts
precizēta LBFV 27. panta septītā daļa nosakot, ka valsts budžeta iestādes atlīdzības izmaksu un iestāžu komandējumu izdevumu samaksu veic, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus, uz kontu Eiropas Savienības dalībvalstī vai Eiropas Ekonomikas zonas valstī. Ārlietu ministrija un Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības samaksu, kā arī samaksu ārvalstīs izveidoto vēlēšanu iecirkņu komisiju locekļiem, aizsardzības atašejiem un militāriem pārstāvjiem var veikt uz kontu kredītiestādē ārvalstīs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Alternatīvie risinājumi tika piedāvāti Valsts kases Informatīvajā ziņojumā par kontu atvēršanu Valsts kasē (pieņemts Ministru kabineta 2021.gada 9.novembra sēdē, protokols Nr.74 58.§) (turpmāk – Informatīvais ziņojums par kontu atvēršanu).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izvērtējums ir aprakstīts Informatīvajā ziņojumā par kontu atvēršanu (aprēķini ziņojuma pielikumā).
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Likumprojektam nav finansiālās ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem, tas paredz tādu normu spēkā stāšanos, kuru īstenošana efektivizēs budžeta vadības procesus, veicinās valsts parāda vadību sabiedrības interesēs, pilnveidos nenodokļu ieņēmumu administrēšanas kārtību un normas par bezskaidras naudas norēķiniem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts par nenodokļu ieņēmumu veidiem, kurus pirms pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos uzskaitīs valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas kontā, kā arī kārtību, kādā šos nenodokļu ieņēmumu veidus ieskaita valsts pamatbudžetā un veic to atmaksu
Pamatojums un apraksts
Finanšu ministrija (Valsts kase) sagatavos Ministru kabineta noteikumu projektu atbilstoši LBFV 25. panta 1.2 daļai, nosakot tos nenodokļu ieņēmumu veidus, kurus pirms pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos uzskaita valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas kontā, kā arī kārtību, kādā šos nenodokļu ieņēmumu veidus ieskaita valsts pamatbudžetā un veic to atmaksu.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs”.
Pamatojums un apraksts
Finanšu ministrija (Valsts kase) sagatavos grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr.87 “Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs”, lai noteiktu šo darījumu grāmatvedības uzskaiti valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijās, vienlaicīgi ar Ministru kabineta noteikumu projektu, kas tiks izstrādāts atbilstoši LBFV 25. panta 1.2 daļai par nenodokļu ieņēmumu veidiem, kurus pirms pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos uzskaita valsts budžeta maksājumus administrējošās institūcijas kontā, kā arī kārtību, kādā šos nenodokļu ieņēmumu veidus ieskaita valsts pamatbudžetā un veic to atmaksu, kam jāstājas spēkā ar 2023. gada 1. janvārī.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts kaseNevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Likumprojekts skar valsts pārvaldē un pašvaldībās strādājošos no budžeta sagatavošanas un izpildes uzskaites procesu aspekta un tiešu ietekmi uz sabiedrību neatstāj. Sabiedrība pēc normatīvā akta pieņemšanas tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kase
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Valsts kase
samazinās
Vērtības nozīme:
9,66
*
Valsts kase
*
1. Aprēķini atsspoguļoti Informatīvajā ziņojumā par kontu atvēršanu Valsts kasē pielikumā (kopējās administratīvās izmaksas 2020.gadā 199 857 euro jeb aptuveni 22 euro vienam kontam). Aprēķinos izmantots: subjektu skaits 3362 (budžeta finansētas institūcijas); budžeta finansētu institūciju kontu skaits 9215 (t.sk. 47 APP un to iestādes ar 1538 kontiem un 22 kapitālsabiedrības, kurām ir 26 saimnieciskās darbības konti).
* Administratīvo izmaksu aplēsē tika norādīts, ka aprēķini veikti, neiekļaujot kontu atlikumu turēšanas izmaksas, kā arī tas, ka, lai iegūtu kopējo Valsts kases administratīvās noslodzes monetāro novērtējumu jeb administratīvās izmaksas, tika veikti aprēķini par vairākām atsevišķām komponentēm (piemēram konta atvēršana un slēgšana, kontu uzraudzības procesa un maksājumu uzraudzības procesa nodrošināšana u.c.), tāpēc visām komponentēm viens laika patēriņš uz vienību stundās un biežums (cik bieži – reizes gadā) nav nosakāms.
2. Papildu informācija par izmaksām par naudas līdzekļu turēšanu Valsts kases kontos, kas tiek segtas no valsts budžeta apakšprogrammas 31.02.00 “Valsts parāda vadība”, sniegta Informatīvajā ziņojumā par kontu atvēršanu Valsts kasē. Indikatīvi novērtējot, katri 10 euro, kas tiek turēti Valsts kasē un uzskatāmi kā līdzekļi, kas saņemti saskaņā ar LBFV 27. panta ceturto daļu, valsts budžetam papildus izmaksā 5 euro centus. Kopējais aplēstais APP līdzekļu, kas nav saņemti no valsts budžeta un tiek turēti Valsts kases kontos, 2021.gada janvārī ir indikatīvi vismaz 50 milj. euro, kas palielina budžeta izdevumus vismaz par 250 tūkst. euro gadā.
Tādējādi kopējo administratīvo izmaksu eventuālais samazinājums sastāda 449 857 euro gadā.
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Grozījumi LBFV paredz pilnveidot nenodokļu ieņēmumu administrēšanas kārtību, precizējot nenodokļu maksājumus atpazīšanas un budžetā ieskaitīšanas procesu valsts budžeta maksājumu administrējošajās institūcijās. Ņemot vērā, ka vairākas valsts budžeta nenodokļu ieņēmumu vai maksājumu administrējošās iestādes jau šobrīd ir ieviesušas šo principu, turpmāk arī pārējās budžeta iestādes saņemtos nenodokļu ieņēmumu maksājumus pirms to pārskaitīšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumos, uzskaitīs savā kontā un nodrošinās pārmaksāto vai nepareizi iemaksāto summu atmaksu. Budžeta iestādes uzskaitīs saņemto un veikto maksājumu budžeta izpildi iestādes kontā un saistības pret valsts budžetu. Budžeta iestādēm nevajadzēs veikt nenodokļu ieņēmumu grāmatvedības uzskaiti atbilstoši uzkrāšanas principam.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Maksājumu kontroles darbību būs administratīvi vienkāršāk veikt, ja maksājums sākumā veikts maksājumus administrējošās institūcijas kontā nevis tieši valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpilde neietekmē pārvaldes institucionālo struktūru, kā arī nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija. Projekts tiks realizēts esošo cilvēkresursu un finanšu ietvaros. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas: nozaru ministrijas un to padotības iestādes, citas centrālās valsts iestādes, pašvaldības, APP un kapitālsabiedrības, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldības kapitāla daļa.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
