Anotācija (ex-ante)

23-TA-1430: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk – Regula 2019/6) prasību izpildi un veicinātu digitālu risinājumu ieviešanu veterināro zāļu izplatīšanas un lietošanas datu uzskaitē. Pārtikas un veterinārais dienests  (turpmāk – dienests) izveido valsts informācijas sistēmu "Veterinārā e-veselības informācijas sistēma eVETIS" (turpmāk – e-sistēma) datu ziņošanai par dzīvniekiem lietotām veterinārām un cilvēkiem paredzētām antimikrobiālām zālēm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta "Informācijas apkopošana un statistikas veidošana veterināro zāļu aprites jomā" (turpmāk – projekts) mērķis ir nodrošināt salīdzināmu datu vākšanu un statistikas veidošanu par dzīvniekiem izplatītajām un lietotajām zālēm, ieviešot digitālus risinājumus, lai varētu novērtēt šādu zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem saimniecībās, samazinātu administratīvo slogu datu sniedzējiem par zāļu izplatīšanu un nodrošinātu datu vākšanu, apkopošanu un ziņošanu Eiropas Zāļu aģentūrai (turpmāk arī – EZA), izpildot Regulas 2019/6 57. panta prasības. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informāciju par veterināro zāļu izplatīšanu vāc un apkopo dienests saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumiem Nr. 336 "Informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtība veterināro zāļu aprites jomā" (turpmāk – noteikumi Nr. 336), kuros noteikts, ka veterināro zāļu ražotājiem, importētājiem, izplatītājiem vairumtirdzniecībā un veterinārajām aptiekām jāpaziņo dienestam dati par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm, kā arī ir noteikta kārtība, kādā dienests apkopo datus un veido statistiku par valstī izplatītajām veterinārajām zālēm.
Veterinārmedicīniskās prakses iestādei un veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam (turpmāk – praktizējošs veterinārārsts) un dzīvnieku īpašniekam vai turētājam (turpmāk – dzīvnieku īpašnieks) ir pienākums reģistrēt un uzglabāt datus par produktīvajiem dzīvniekiem lietotajām veterinārajām un cilvēkiem paredzētājām zālēm (turpmāk kopā – zāles) saskaņā Ministru kabineta 2013. gada 27. augusta noteikumiem Nr. 644 "Dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 644), lai nodrošinātu dzīvniekiem lietoto zāļu izsekojamību un pārtikas nekaitīgumu. Arī regulas 2019/6 108. pants paredz produktīvo dzīvnieku īpašnieku pienākumu reģistrēt datus par dzīvniekiem lietotām zālēm. Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumos Nr. 337 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites, lietošanas un iznīcināšanas noteikumi veterinārmedicīniskās prakses iestādēs" (turpmāk – noteikumi Nr. 337) noteikts, ka praktizējošam veterinārārstam ir jāreģistrē un jāuzglabā informācija par saņemtajām, dzīvniekiem lietotajām un dzīvnieku īpašniekam izsniegtajām zālēm. Praktizējošs veterinārārsts dzīvnieku īpašniekam drīkst izsniegt zāles dzīvnieka ārstēšanas kursam. Dzīvnieku īpašniekam un praktizējošam veterinārārstam dzīvniekiem lietoto zāļu reģistrs ir jāuzglabā vismaz piecus gadus pēc notikuma. Praktizējošam veterinārārstam reizi gadā jāveic audits, salīdzinot saņemto un izsniegto vai izlietoto zāļu daudzumu. 

Valstī pašlaik veterinārmedicīnā nedarbojas informācijas sistēma, kas nodrošinātu visaptverošu datu vākšanu un apkopošanu par zāļu lietošanu dzīvniekiem un ļautu efektīvi apkopot un analizēt datus par zāļu lietošanu veterinārmedicīnā, tostarp iegūt salīdzināmus un ticamus datus par antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu (turpmāk – antimikrobiālās zāles) lietošanu dzīvniekiem. Lai ieviestu mērķtiecīgus pasākumus antimikrobiālās rezistences ierobežošanai, tiecoties samazināt antimikrobiālo zāļu lietošanu, ir svarīgi noteikt iespējamos sabiedrības un dzīvnieku veselības riska faktorus. Ar antimikrobiālo zāļu izplatīšanu un lietošanu dzīvniekiem saistīto datu apkopošanai un analīzei daudzu gadu garumā vajadzētu ļaut identificēt šādus riska faktorus, un tas palīdzētu noteikt mērķtiecīgus pasākumus antimikrobiālās rezistences ierobežošanai un uzraudzīt minēto pasākumu efektivitāti, ievērojot pieeju, kas izklāstīta Eiropas Savienības "Viena veselība" rīcības plānā antimikrobiālās rezistences ierobežošanai. Šī iemesla dēļ Regulas 2019/6 57. pantā paredzēta prasība valstīm vākt ticamus un salīdzināmus datus ne tikai par antimikrobiālo zāļu izplatīšanas (pārdošanas) apjomu, bet arī par antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem. Regulas 2019/6 57. pants paredz jaunu pienākumu katras valsts kompetentajai iestādei vākt un apkopot datus par dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm un apkopotos datus paziņot Eiropas Zāļu aģentūrai konkrētā, EK tieši piemērojamos aktos noteiktā formā, kā arī Farmācijas likuma 12. panta pirmās daļas 1.1 punktā noteikts, ka dienests izpilda Regulā 2019/6 minētās kompetentās iestādes funkcijas.  
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem, (turpmāk – Regula 2021/578) paredz dalībvalstu kompetento iestāžu pienākumu nodrošināt visaptverošus un augstas kvalitātes datus par antimikrobiālo zāļu lietošanu katrai dzīvnieku sugai un kategorijai saimniecībās, kā arī paredz dalībvalstu pienākumu izveidot daļēji vai pilnībā automatizētas pastāvīgas datu vākšanas sistēmas, kas ļauj tieši izvērtēt zāļu lietošanu, pārskatīt datu konsekvenci un nodrošināt ievākto datu derīgumu. Tāpat dalībvalstīm ir jāizstrādā programmatūras risinājumi, kas atvieglo šādu datu vākšanu un atbalsta kvalitātes nodrošināšanu, validēšanu un kvalitātes kontroli.
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regulā (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem, (turpmāk – Regula 2022/209) noteikts datu formāts, kādā par antimikrobiālo zāļu pārdošanas un lietošanas datiem ir jāziņo Eiropas Zāļu aģentūrai.
 
Ievērojot daudzos grozījumus, kas jāizdara noteikumos Nr. 336, ir sagatavoti jauni noteikumi, saglabājot spēkā esošo noteikumu Nr. 336 prasības par veterināro zāļu izplatīšanas datu sniedzējiem, datiem, ko izplatītāji sniedz dienestam par izplatītajām veterinārajām zālēm, un datu sniegšanas termiņiem. Tiek noteikts jauns digitalizēts formāts veterināro zāļu izplatīšanas datu sniegšanai. Vienlaikus paredzētas jaunas prasības ziņošanai par dzīvniekiem lietotajām zālēm, tā ieviešot Regulas 2019/6 57. panta, Regulas 2021/578 un Regulas 2022/209 prasības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Regulas 2019/6 57. panta prasību ieviešanu par dzīvniekiem lietoto antimikrobiālo zāļu lietošanas datu apkopošanu un ziņošanu, izmantojot digitālos risinājumus, ir jāizveido valsts informācijas sistēma veterinārmedicīnā – strukturizēts informācijas tehnoloģiju un datubāzu kopums attiecībā uz zālēm, ko paredzēts lietot dzīvniekiem, informāciju par lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem, novietnēm un dzīvniekiem, veterināro zāļu izplatītājiem, veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējiem un veterinārmedicīniskās prakses iestādēm. Lietojot šo sistēmu, tiek nodrošināta valsts funkciju izpilde veterināro zāļu apritē – nepieciešamās informācijas ierosināšana, apkopošana, uzkrāšana, apstrādāšana, izmantošana un iznīcināšana, turklāt jānosaka arī informācijas sistēmas pārvaldnieks. Informācijas sistēmas darbībai ir nepieciešama informācija no citām informācijas sistēmām, kas ietver dienesta Veterināro zāļu reģistru, Zāļu valsts aģentūras cilvēkiem paredzēto zāļu reģistru, Lauku atbalsta dienesta lauksaimniecības dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistru, Latvijas Veterinārārstu biedrības datus par sertificētiem veterinārārstiem utt.
Risinājuma apraksts
Projekta izdošanas pamatojums papildus Farmācijas likuma 5. panta 21. punktam ir arī Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.2 punkts.
Projektā paredzēts
a) noteikt informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtību veterināro zāļu aprites jomā, kas, ievērojot Farmācijas likuma 4. panta otro daļu, 6.pantu un 21.pantu, ietver arī cilvēkiem paredzēto zāļu lietošanu dzīvniekiem. Tāpat projektā paredzēts, ka noteikumi nosaka valsts informācijas sistēmas veterinārmedicīnā "Veterinārā e-veselības informācijas sistēma eVETIS" (turpmāk – e-sistēma) pārzini, konkrētas funkcijas, uzdevumus un mērķus, iekļaujamo informāciju un tās apjomu, kārtību, kādā informāciju apstrādā, un nosacījumus piekļuves nodrošināšanai (projekta 1. punkts);
b) pienākums dienestam apkopot datus un veidot statistiku par valstī izplatītajām, ievestajām, importētajām, izvestajām, eksportētajām un aptiekās izgatavotajām veterinārajām zālēm, kā arī par veterināro un cilvēkiem paredzēto zāļu (turpmāk – zāles) lietošanu dzīvniekiem (projekta 2. punkts);
c) e-sistēmas izveides pamatojums, nosakot, ka dienests e-sistēmu veido un uztur, lai nodrošinātu Regulas 2019/6 57. panta, Regulas 2021/578 un Regulas 2022/209 prasības (projekta 3. punkts).
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 336 paredzēja pienākumu veterināro zāļu ražotājam, lieltirgotavai un veterinārajai aptiekai (turpmāk tekstā – izplatītāji) paziņot dienestam datus par veterināro zāļu izplatīšanu un apgrozījumu jeb realizācijas apjomu. Noteikumi Nr. 336 neattiecās uz veterinārajām zālēm, kas satur Latvijā kontrolējamo narkotisko vielu, psihotropo vielu un prekursoru I (tikai vielas, kurām paredzēts izņēmums — lietošanai veterinārmedicīniskām manipulācijām),  II un III sarakstā iekļautās vielas (turpmāk tekstā kopā – veterinārās narkotiskās un psihotropās zāles). Līdz šim šādu informāciju izplatītāji ziņoja Zāļu valsts aģentūrai saskaņā ar Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumu Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās"  49. punktu, tomēr dienestam, lai veidotu pilnvērtīgu veterināro zāļu statistikas datu analīzi, nepieciešama salīdzināma informācija par visu veterināro zāļu, tostarp narkotisko un psihotropo veterināro zāļu, izplatīšanu.
Pašlaik izplatītāji ziņo dienestam datus par valstī pārdotajām veterinārajām zālēm un apgrozījumu, aizpildot katra izplatītāja paša izveidotu veidlapu formātā, ko var apstrādāt ar elektronisko izklājlapu redaktoru Microsoft Office Excel vai atvērtā koda programmatūru Open Office, izmantojot XLS datnes formātu un pēc tam aizpildītās veidlapas nosūtot dienestam pa e-pastu. Dienests iesūtītos datus apstrādā, apkopo un sagatavo statistiku par valstī pārdotām veterinārajām zālēm. Šis pienākums – aizpildīt veidlapu un to nosūtīt dienestam uz e-pasta adresi – izplatītājiem rada ievērojamu resursu patēriņu, savukārt dienestam ir jātērē papildu resursi, saņemot pārskatus, tos manuāli pārbaudot, labojot kļūdas un augšupielādējot datubāzē, kā arī pārceļot uz vienotu pārskata veidlapu, apkopojot iesniegtos datus un veidojot statistiku veterināro zāļu izplatīšanas jomā. Dienests ir izstrādājis elektronisku datu apkopošanas sistēmu, tā ka izplatītāji varēs iesniegt veterināro zāļu pārdošanas datus dienesta vienotajā pakalpojumu un reģistru vietnē, kas pieejama dienesta tīmekļvietnē, izmantojot vienkāršotas un standartizētas datu ziņošanas veidnes, un datus par veterināro zāļu apgrozījumu iesniegt tiešsaistē. Iesniegto datu validācija un apstrāde notiks automatizēti.
Risinājuma apraksts
Projekta 4.–7. punktā noteikts, ka izplatītāji pēc autentificēšanās dienesta vienotajā pakalpojumu un reģistru vietnē, kas pieejama dienesta oficiālajā tīmekļvietnē (https://pakalpojumi.pvd.gov.lv/lv/tabs/registers), varēs no tās iegūt datu ziņošanas veidnes par visām izplatītajām veterinārajām zālēm, tās aizpildīt un augšupielādēt dienesta vienotajā pakalpojumu un reģistru vietnē. Savukārt pārskatu par veterināro zāļu pārdošanas apjomu euro (realizāciju) izplatītāji pēc autentificēšanās varēs ievadīt tiešsaistē. Datu ziņošana, validācija un apstrāde būs automatizēta, un tādējādi tiks atvieglota gan datu iesniegšana, gan apstrāde un statistikas veidošana un samazināts resursu patēriņš gan datu ziņotājiem, gan dienestam. Pārskatu sniegšanas biežums ir līdz četrām reizēm gadā, veterināro zāļu izplatītājiem sniedzot regulāru statistisko informāciju par veterināro zāļu izplatīšanas tendencēm un svārstībām valstī pa ceturkšņiem gada laikā. Veterināro zāļu izplatītāji var izmantot statistikas datus savu darbību plānošanā un riska izvērtēšanā, un valsts iestādes var izmantot datus par veterināro zāļu izplatīšanas tendencēm gan politikas plānošanā, gan ar risku pamatotā veterināro zāļu aprites uzraudzībā.
Projekta 8. punktā noteikts dienesta pienākums nodrošināt atbilstošas datu ziņošanas veidnes un dot iespēju pārskatu ievadīt tiešsaistē, kā arī sagatavot datu ziņošanas protokolus, ar tiem nodrošinot precīzas instrukcijas par datu ziņošanu.
Projekta 9. punktā noteikts dienesta pienākums apkopot datus par veterināro zāļu izplatīšanu un, pamatojoties uz saņemtajiem datiem, veidot statistiku noteiktā termiņā.
Personas, kurām ir pienākums iesniegt datus par veterināro zāļu izplatīšanu, iesniedzamo datu saturs un datu iesniegšanas termiņi, kā arī dienesta pienākums veidot un publiskot statistiku nemainās salīdzinājumā ar noteikumu Nr. 336 prasībām, atsevišķos gadījumos pat paildzinās. Savukārt datus par izplatītajām veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm izplatītāji ziņos dienestam kopā ar datiem par citām veterinārajām zālēm, ziņojamo datu apjoms nemainās, salīdzinot ar pašlaik spekā esošām prasībām, un tie nebūs jāziņo arī Zāļu valsts aģentūrai. Dienests apkopos visus datus par izplatītajām veterinārajām narkotiskajām un psihotropajām zālēm un pēc savstarpējas vienošanās ar Zāļu valsts aģentūru paziņos tai statistiskos datus, nodrošinot informācijas apmaiņu atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. pantam, kas paredz iestāžu sadarbību, lai pildītu tām noteiktās funkcijas un uzdevumus. Dienests un Zāļu valsts aģentūra var slēgt starpresoru vienošanos, lai vienotos par zāļu izplatīšanas un lietošanas apkopoto statistisko datu apmaiņu, tā sekmējot zāļu aprites uzraudzību un izpildot zāļu apriti reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās funkcijas.
Problēmas apraksts
Valstī nav pieejami aktuāli dati par veterināro zāļu pieejamību veterināro zāļu lieltirgotavās. Situācijās, kad praktizējošiem veterinārārstiem steidzami nepieciešama informācija par konkrētu veterināro zāļu pieejamību valstī, šāda informācija ir grūti pieejama, sadrumstalota dažādos informācijas avotos, un tas apgrūtina praktizējošo veterinārārstu iespēju ārstēt dzīvniekus ar visvairāk piemērotajām zālēm, jo ir jāpatērē laiks, lai sazinātos ar veterināro zāļu lieltirgotavām un uzzinātu, vai ir pieejamas nepieciešamās zāles. Lieltirgotavas šādus datus var sniegt, aizpildot īpašu veidni, kas pieejama dienesta tīmekļvietnē, vai, ievērojot informācijas sistēmu attīstību, nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus. Lai lieltirgotava automatizēti varētu nodot zāļu pieejamības datus, lieltirgotavu informāciju sistēmām ir jābūt savietojamām ar e-sistēmu, izmantojot datu apmaiņas servisus un neradot papildu administratīvo slogu lieltirgotavām. Šādai pieejamības datu nodošanai vai informācijas sistēmu savietojamības nodrošināšanai un prasību ieviešanai ir nepieciešams pārejas periods.
Risinājuma apraksts
Projekta 10. punkts paredz lieltirgotavu pienākumu sniegt dienestam datus par zāļu pieejamību lieltirgotavā, aktualizējot informāciju līdz nākamās darbdienas beigām pēc tam, kad notikušas izmaiņas. Informācija nepieciešama dzīvnieku veselības un labturības, kā arī sabiedrības veselības aizsardzības nolūkā, lai praktizējoši veterinārārsti varētu ātri iegūt informāciju par veterināro zāļu pieejamību valstī. Šādas informācijas savlaicīga pieejamība palīdzētu praktizējošiem veterinārārstiem izvēlēties visvairāk piemērotās zāles, izvērtējot dzīvniekam nepieciešamo ārstēšanu vai slimību profilaksi.
Projekta 11. punkts paredz dienesta pienākumu nodrošināt lieltirgotavām atbilstošu skaidrojumu un veidnes, kas jāaizpilda par zāļu pieejamību, vai iespēju iesniegt datus, izmantojot digitalizācijas dotās priekšrocības, lai lieltirgotavas ar vismazāko resursu patēriņu varētu iesniegt pilnvērtīgus datus par veterināro zāļu pieejamību.
Projekta 40. punkts paredz pārejas periodu prasībai lieltirgotavām iesniegt datus par veterināro zāļu pieejamību.
Problēmas apraksts
Lieltirgotavas, piegādājot veterinārās zāles praktizējošiem veterinārārstiem vai dzīvnieku īpašniekiem, kas ir tiesīgi iegādāties veterinārās zāles lieltirgotavā pret praktizējoša veterinārārsta pieprasījumu, izraksta piegādes pavaddokumentu atbilstoši prasībām Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumu Nr. 326 "Veterināro zāļu izplatīšanas un kontroles noteikumi" 11. punktā, ietverot konkrēto veterināro zāļu nosaukumu, daudzumu iepakojumā un piegādāto ārējo iepakojumu skaitu, ražotāja piešķirto sērijas numuru un derīguma termiņu, veterināro zāļu saņēmēja nosaukumu vai vārdu un uzvārdu, veterināro zāļu piegādes adresi, kas atbilst informācijai dienesta uzraudzībai pakļauto uzņēmumu reģistrā vai to personu reģistrā, kuras iegādājas veterinārās zāles lieltirgotavā savas darbības nodrošināšanai bez tiesībām tās izplatīt tālāk, kā arī citu informāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju. Informācija tiek uzturēta elektroniskā formā. Tā kā dienestam ir jāziņo EZA informācija par veterināro zāļu izplatīšanu un zāļu lietošanu dzīvniekiem, ietverot iepakojuma numuru, ir jābūt pieejamai arī informācijai par iepakojuma numuru. E-sistēmā lieltirgotavām nodrošinot informāciju par praktizējošiem veterinārārstiem piegādātajām zālēm (ievērojot datu konfidencialitāti), praktizējošam veterinārārstam tiks būtiski atvieglota datu ievadīšana e-sistēmā par dzīvniekiem lietotām zālēm, jo tiks veidotas virtuālas veterināro zāļu noliktavas sistēmas, vienlaikus nodrošinot datu izsekojamību izplatīšanas ķēdē. Ievērojot informācijas sistēmu attīstību, ir lietderīgi dot iespēju lieltirgotavām e-sistēmā nodot datus automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus, lai nodrošinātu automatizētu datu nodošanu un neradītu papildu administratīvo slogu lieltirgotavām. Tā kā dažkārt nav iespējama automatizēta datu nodošana, jāparedz iespēja ievadīt nepieciešamos datus e-sistēmā vai tāda konkrēta dokumenta formā, kurš satur nepieciešamos datus, tos augšupielādējot
e-sistēmā. Šādas informācijas sistēmu savietojamībai vai datu iesniegšanai ir nepieciešams ilgāks pārejas laiks, lai lieltirgotavas varētu pielāgot savas datu sistēmas, tomēr, ja veterinārmedicīniskās prakses iestādēm vai dzīvnieku īpašniekiem ir sava automatizēta veterināro zāļu lietošanas uzskaites sistēma, viņiem nav nepieciešams veidot virtuālo veterināro zāļu noliktavu e-sistēmā.
Risinājuma apraksts
Projekta 12. punktā paredzēta iespēja lieltirgotavai e-sistēmā automātiski nodot vai ievadīt (tostarp augšupielādējot dokumentus) informāciju par veterināro zāļu piegādēm veterinārmedicīnas prakses iestādēm vai dzīvnieku īpašniekiem, kas ir tiesīgi iegādāties veterinārās zāles lieltirgotavā (bez tiesībām tās izplatīt), norādot minimāli iesniedzamo informāciju. Šādas informācijas pieejamība e-sistēmā būtiski atvieglos praktizējošiem veterinārārstiem datu ievadīšanu e-sistēmā par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm, jo informācija par piegādātajām zālēm jau būs pieejama e-sistēmā un to atliks tikai atlasīt no pieejamas izvēlnes. Vienlaikus tiks vienkāršota datu izsekojamība visā veterināro zāļu izplatīšanas ķēdē. Ja lieltirgotavai nebūs iespējams ievadīt vai nodot datus e-sistēmā, tajā tos varēs ievadīt pats praktizējošais veterinārārsts, lai nodrošinātu pilnvērtīgu zāļu piegādes un lietošanas uzskaiti, kas ietver informāciju par veterināro zāļu piegādātāju (projekta 27. punkts).
Projekta 13. punktā paredzēts, ka datus par veterināro zāļu pieejamību un datus par piegādātajām veterinārajām zālēm lieltirgotavas dienestam varēs nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus, lai novērstu administratīvā sloga palielināšanos. Prasība par automatizētu datu nodošanu nav obligāta. Prasība nodot automatizēti vai ievadīt informāciju par piegādātajām zālēm ir attiecināma uz situācijām, kad lieltirgotava un praktizējošs veterinārārsts ir savstarpēji vienojušies par šādu datu ievadīšanu e-sistēmā (piemēram, veterinārmedicīniskās prakses iestāde nenodod datus e-sistēmā automatizēti).
Projekta 40. punkts paredz pārejas periodu prasībai lieltirgotavām iesniegt vai automatizēti nodot datus e-sistēmā par veterināro zāļu piegādi.
Problēmas apraksts
Regulas 2019/6 57. panta 1. un 2. punktā noteikts pienākums dalībvalstu kompetentajām iestādēm apkopot antimikrobiālo zāļu lietošanas datus un tos paziņot EZA. Datu apkopošanas un paziņošanas mērķis ir tieši vai netieši novērtēt antimikrobiālo zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem saimniecībās un noteikt ar datiem pamatotus antimikrobiālās rezistences ierobežošanas pasākumus. Tādējādi datu apkopošana un analīze veicinās ES stratēģijas "No lauka līdz galdam" mērķu sasniegšanu – samazināt dzīvniekiem paredzēto antimikrobiālo līdzekļu pārdošanu, lai mazinātu antimikrobiālās rezistences radīto apdraudējumu cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi.
Lai nodrošinātu regulas 2019/6 prasību izpildi, e-sistēma praktizējošiem veterinārārstiem dos iespēju veidot elektronisku datu reģistru par konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem lietotām konkrētām zālēm konkrētās saimniecībās. Dzīvnieku īpašnieki varēs piekļūt šiem datiem vai saņemt tos izraksta veidā, un viņiem vairs nebūs vajadzības veidot atsevišķu reģistru. Elektroniski reģistrētie dati par zāļu lietošanu tiks automātiski apkopoti. Daudzās veterinārmedicīniskās prakses iestādēs, kā arī dzīvnieku īpašniekiem (turētājiem) ir IT datubāzes, kurās jau tiek apkopota informācija par dzīvniekiem lietotām zālēm. Iespēja nodrošināt automatizētu datu nodošanu e-sistēmā, izmantojot datu apmaiņas servisus, ir piemērota metode, lai novērstu datu dubultu ievadīšanu datubāzēs vai reģistros, tādējādi novēršot administratīvā sloga palielināšanos.
Regulā 2021/578 un Regulā 2022/209 ir noteikts prasību minimums par datiem, kas jāapkopo un jāziņo EZA. Regulas 2019/6 57. panta 5. punktā dota izvēle dalībvalstīm piemērot pakāpenisku pieeju antimikrobiālo zāļu lietošanas datu apkopošanai un paziņošanai. Dodot iespēju noteikumos Nr. 337, noteikumos Nr. 644 un regulas 2019/6 108. pantā noteiktos datus par dzīvniekiem lietotām zālēm iesniegt un uzglabāt e-sistēmā, tiktu novērsta vajadzība pēc dubultu datu reģistru uzturēšanas.
Risinājuma apraksts
Projekta 14. punktā noteikts, ka datus par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieka īpašniekam izsniegtām zālēm (turpmāk – dzīvniekam lietotas zāles) e-sistēmā ievada praktizējošs veterinārārsts, turklāt praktizējošam veterinārārstam ir iespēja pilnvarot citu peronu, kas viņa vietā ievadīs datus, pilnvarojumu norādot
e-sistēmā (norādot periodu, cik ilgi pilnvarojums darbojas). Pilnvarot iespējams veterinārmedicīnas prakses iestādes personālu, dzīvnieku īpašnieku vai jebkuru citu personu, kas sniedz atbalstu praktizējošam veterinārārstam. E-sistēmā obligāti ir jāievada dati par antimikrobiālos līdzekļus saturošām cilvēkiem paredzētām un veterinārajām zālēm (turpmāk – antimikrobiālās zāles), bet ir iespējams ievadīt datus par visām dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm, tādējādi datus par dzīvniekiem lietotām zālēm reģistrējot tikai vienu reizi, t. i., e-sistēmā.
Projekta 15. punktā dota iespēja gan praktizējošiem veterinārārstiem, gan dzīvnieku īpašniekiem, kas savas darbības nodrošināšanai izmanto automatizētu datu apkopošanas sistēmu, datus par dzīvniekiem lietotajām vai, ja attiecināms, dzīvnieka īpašniekam izsniegtām zālēm e-sistēmā nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus. Šādā situācijā datu sniedzējiem ir jāsazinās ar dienestu un jāievieš nepieciešamie pielāgojumi, lai nododamo datu formāts atbilstu e-sistēmas formātam. Dzīvnieku īpašnieks var pilnvarot personu nodrošināt datu automatizētu nodošanu e-sistēmā un piekļūt informācijai par dzīvniekiem lietotām zālēm konkrētā novietnē. 
Projekta 16. punktā paredzēts datu sniedzēja pienākums e-sistēmā sniegt patiesus un precīzus datus, lai dati par dzīvniekiem lietotām zālēm ir korekti, uzticami un salīdzināmi. Tāpat datu sniedzējam ir jāpārliecinās, vai dati par konkrētu zāļu lietošanu dzīvniekam un izsniegšanu dzīvnieku īpašniekam e-sistēmā ievadīti tikai vienu reizi.
Projekta 17. punktā paredzēts, ka praktizējošs veterinārārsts vai viņa pilnvarotā persona varēs autentificēties
e-sistēmā, izmantojot kādu no Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 3. panta trešajā daļā minētajiem identifikācijas līdzekļiem.
Projekta 34. punktā noteikts, ka dzīvnieku īpašnieks  vai viņa pilnvarota persona datiem par viņa dzīvniekiem lietotām vai zālēm piekļūs, izmantojot kādu no Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likuma 3. panta trešajā daļā minētajiem identifikācijas līdzekļiem.
Projekta 18. punktā noteikti minimālie dati, kas obligāti jāievada vai jānodod e-sistēmā, lai nodrošinātu Regulas 2021/578 un Regulas 2022/209 prasību izpildi par produktīvajiem dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām antimikrobiālām zālēm. Tāpat projekta 6. pielikumā aprakstīta pakāpenisku pieeja datu sniegšanā, lai datu sniedzējam būtu skaidri un viegli izprotami pienākumi (no 2023. gada iesniedzami dati par liellopiem, cūkām, vistām un tītariem lietotām antimikrobiālām zālēm un no 2026. gada – par citiem mājputniem, zirgiem, aitām, kazām, trušiem un zivīm lietotām antimikrobiālām zālēm). Prasība noteikta, lai nodrošinātu minimālo datu iesniegšanu EZA, kā arī dienests saņemtu sākotnējo minimālo informāciju par antimikrobiālo zāļu lietošanu produktīvo dzīvnieku sugām un saimniecībām gada laikā.
Projekta 19. punkts paredz, ka minimālie dati iesniedzami par iepriekšējo kalendāro gadu, tā dodot iespēju datu sniedzējam izvēlēties sev piemēroto datu iesniegšanas biežumu. Beidzamie dati par iepriekšējo kalendāro gadu jāiesniedz ne vēlāk kā līdz nākamā kalendārā gada 31. martam, turklāt tos ir iespēja labot 30 dienu laikā pēc datu ievadīšanas vai nodošanas e-sistēmā.
Projekta 20. punktā dota iespēja datu sniedzējam e-sistēmā ievadīt vai automātiski nodot visus datus par visiem dzīvniekiem lietotām vai dzīvnieku īpašniekam izsniegtām zālēm jau no paša sākuma, un tad ne praktizējošam veterinārārstam, ne dzīvnieku īpašniekam vairs nav jāuztur atsevišķs dzīvniekiem lietoto zāļu reģistrs. Dati jāiesniedz 24 stundu laikā pēc zāļu lietošanas dzīvniekiem, jo ir svarīgi nodrošināt zāļu izdalīšanās perioda ievērošanu. Tādējādi praktizējošam veterinārārstam būs iespēja izpildīt noteikumu Nr. 644 un noteikumu Nr. 337 prasības, nodrošinot elektronisku datu reģistrāciju par konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem lietotām zālēm bez nepieciešamības uzturēt vēl citu reģistru. Dzīvnieku īpašnieki varēs piekļūt šiem datiem, un viņiem vairs nebūs vajadzības veidot atsevišķu reģistru par dzīvniekiem lietotām zālēm. Tādējādi tiks izpildītas noteikumu Nr. 644 un Regulas 2019/6 108. panta prasības (projekta 39. punkts). Tiklīdz dati par zāļu lietošanu dzīvniekiem būs ievadīti e-sistēmā, dzīvnieku īpašnieks varēs piekļūt šiem datiem un būs informēts par viņa dzīvniekiem lietotām zālēm un zāļu izdalīšanās periodu. Ja dzīvnieku īpašnieks neizmanto e-sistēmu, tāpēc ka viņam, piemēram, ir ierobežota piekļuve internetam vai nepietiekamas datoriemaņas vai viņš vēlas saņemt rakstveida informāciju par savā pārziņā esošiem dzīvniekiem lietotām zālēm, praktizējošs veterinārārsts informē dzīvnieku īpašnieku par viņa dzīvniekiem lietotajām zālēm un zāļu izdalīšanās periodu, izsniedzot rakstveida informāciju. Reģistrētie dati sistēmā tiks saglabāti un būs izgūstami no tās, piemēram, lai praktizējošs veterinārārsts dzīvnieku īpašniekam izsniegtu informāciju par zāļu lietošanu, norādēm par zāļu pareizu lietošanu un zāļu izdalīšanās perioda ievērošanu. Elektroniski reģistrētie dati par zāļu lietošanu tiks automātiski apkopoti un dos iespēju dienestam sagatavot gan statistikas pārskatus par dzīvniekiem lietotajām zālēm, gan sniegt Eiropas Zāļu aģentūrai nepieciešamo informāciju. 
Projekta 21. punkts paredz dienesta pienākumus veidot statistiku par dzīvniekiem lietotām zālēm, izmantojot
e-sistēmā pieejamo informāciju.
Tā kā minimālo datu ziņošana nesniedz pietiekami plašu informāciju par antimikrobiālo zāļu lietošanu saskaņā ar Regulas 2019/6 prasībām antimikrobiālo zāļu lietošanas datu analīzei un izmantošanai ne nacionālā mērogā, ne pilnvērtīgai ziņošanai EZA, tostarp saistībā ar pārtikas nekaitīgumu un sabiedrības veselības aizsardzību, nepieciešams nodrošināt plašāku datu kopas paziņošanu pēc tam, kad e-sistēma tiks papildināta ar jaunām funkcijām. Šī iemesla dēļ projekta 42. punktā paredzēts, ka praktizējošiem veterinārārstiem būs jāpaziņo plašāks datu kopums par produktīvajiem dzīvniekiem lietotām zālēm. Šādi dati būs jāpaziņo pēc tam, kad būs pieejami dati gan par zāļu pieejamību lieltirgotavās, gan par veterinārmedicīniskās prakses iestādēm piegādātām zālēm. Tādējādi tiks nodrošināta gan pilnvērtīga datu paziņošana EZA saskaņā ar Regulas 2019/6 prasībām, gan pilnvērtīga datu pieejamība valstī. Datus par veterinārārstu sertifikāciju e-sistēmā ievadīs Latvijas Veterinārārstu biedrība, un šos pašu ievadītos datus Latvijas Veterinārārstu biedrība varēs saņemt no e-sistēmas. Pilnīgojot e-sistēmu, turpmākajos izstrādes posmos paredzēts arī pilnveidot informācijas apmaiņu ar Lauku atbalsta dienesta reģistru par konkrētiem dzīvniekiem (par kuriem dati e-sistēmā tiek saņemti no Lauku atbalsta dienesta) noteiktajiem zāļu izdalīšanās periodiem pēc zāļu lietošanas, lai nodrošinātu pārtikas nekaitīgumu.
Problēmas apraksts
E-sistēma ir valsts informācijas sistēma, kas izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumu Nr. 176 Par 2.1.1.3.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu (https://www.vestnesis.lv/op/2023/66.12.) un Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumiem Nr. 368 "Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtība" (https://likumi.lv/ta/id/343550-informacijas-sistemu-un-to-darbibai-nepieciesamo-informacijas-un-komunikacijas-tehnologiju-resursu-un-pakalpojumu-attistibas-aktivitasu-un-likvidesanas-uzraudzibas-kartiba). Ir jānosaka e-sistēmas pārzinis, konkrētas funkcijas, uzdevumi un mērķi, iekļaujamā informācija un tās apjoms, kārtība, kādā informāciju apstrādā, un nosacījumi piekļuves nodrošināšanai.
Risinājuma apraksts
Projekta 22. un 23. punktā noteikts, ka dienests ir e-sistēmas pārzinis un tas uzglabā e-sistēmā esošos datus un nodrošina to pieejamību, ne retāk kā reizi gadā veic sistēmas drošības pārbaudi (auditu), kā arī īsteno visus nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu, ka e-sistēmu lieto un datiem piekļūst tikai tās personas, kurām šādas tiesības ir piešķirtas saskaņā ar šo noteikumu prasībām.  
Projekta 24., 25. un 26. punktā noteikta e-sistēmā ietveramā informācija – dati par dzīvniekiem, to īpašniekiem un viņu pilnvarotām personām, praktizējošiem veterinārārstiem, viņu prakses vietām un pilnvarotām personām, dzīvniekiem lietotajām zālēm, veterināro zāļu pieejamību lieltirgotavās, Latvijā atļautām veterinārām zālēm, cilvēkiem paredzēto zāļu reģistra publisko informāciju, kā arī informācija par veterinārārstiem, kas saņēmuši veterinārmedicīniskās prakses sertifikātu, sertifikāta izsniegšanas datumu un derīguma termiņu.
Tāpat e-sistēmā tiek uzturēti tās darbībai nepieciešamie klasifikatori un to izmaiņu vēsture, identifikācijas un autentifikācijas servisi un īstenoto darbību audita pieraksti, kā arī datu apmaiņas servisi informācijas apmaiņai ar citām informācijas sistēmām un cita informācija.
Projekta 27. un 29. punktā noteikta informācija, ko praktizējošs veterinārārsts un dzīvnieku īpašnieks var izgūt no e-sistēmas par zāļu lietošanu dzīvniekiem, turklāt ir dota iespēja labot datus 30 dienu laikā pēc to ievadīšanas.
Projekta 30.–32. punktā noteikti pakalpojumi, ko e-sistēma piedāvā: datu sniedzēju reģistrācija, datu sniedzēja autentifikācija un autorizācija, datu ievadīšana sistēmā, datu saņemšana un validācija, datu apkopošana statistikas vajadzībām un atvērto statistikas datu kopu nodošana data.gov.lv. Tāpat e-sistēma pieļauj datus nodot automatizēti, izmantojot datu apmaiņas servisus.
Projekta 33. punktā noteikti e-sistēmas lietotāji, kas ir datu ievadītāji, dzīvnieku īpašnieki (turētāji), dienestam paziņotie Latvijas Veterinārārstu biedrības darbinieki, kas uzturēs sertificēto veterinārārstu reģistru, ierēdņi, kam sistēmas lietošanas tiesības nepieciešamas tiešo darba (amata) pienākumu izpildei, un valsts institūcijas, kurām piekļuve vienotajā sistēmā iekļautajai informācijai nepieciešama normatīvajos aktos noteikto funkciju izpildei. Dati par lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekiem (turētājiem) un tiem piederošiem dzīvniekiem veterinārajā e-sistēmā tiek automatizēti saņemti no Lauku atbalsta dienesta datubāzes. Plānots, ka turpmākā e-sistēmas izstrādes posmā Lauku atbalsta dienesta datubāze savukārt varēs saņemt atpakaļ no e­-sistēmas datus par ierobežojumiem dzīvnieku izcelsmes pārtikas produktu (piena, olu, gaļas, subproduktu utt.) izmantošanai konkrētiem produktīvajiem dzīvniekiem vai dzīvnieku grupām (informācija par dzīvnieku identifikāciju, reģistrāciju, novietni, ganāmpulku un īpašnieku pirms tam e-sistēmā automatizēti iegūta no Lauku atbalsta dienesta reģistra), kam lietotas zāles, nodrošinot sabiedrību ar nekaitīgu pārtiku. Minētā iemesla dēļ ir nepieciešama datu savietojamība ar Lauku atbalsta dienestu, kas nodrošina dzīvnieku un novietņu reģistru. Turpmākajos e-sistēmas izstrādes posmos būs vajadzīga savietojamība ar Lauku atbalsta dienesta reģistru arī tādēļ, lai informācija par ierobežojumiem dzīvnieku izcelsmes produktu (piena, gaļas) patērēšanā pēc tam, kad dzīvniekiem lietotas zāles, tiktu automatizēti ielasīta Lauku atbalsta dienesta reģistrā, lai nodrošinātu pārtikas nekaitīgumu un aizsargātu sabiedrības veselību. Dati par valstī atļautajām veterinārajām zālēm e-sistēmā tiks automatizēti saņemti no dienesta veterināro zāļu reģistra informācijas sistēmas, bet dati par cilvēkiem paredzētajam zālēm tiks iegūti no Zāļu valsts aģentūras atvērtajiem datiem. Savukārt Latvijas Veterinārārstu biedrība piekļūs saviem ievadītajiem datiem e-sistēmā par sertificētiem veterinārārstiem reģistrā, lai to aktualizētu un precizētu, kā arī izgūtu datus no tā.
Projekta 35. punktā noteikts, ka e-sistēmas valoda ir latviešu valoda.
Projekta 36. punktā noteikti e-sistēmas datu apstrādes mērķi. E-sistēmas vispārējais mērķis ir datu vākšanas sistēmas izveide par veterināro un cilvēkiem paredzēto zāļu, jo īpaši antimikrobiālos līdzekļus saturošu zāļu, lietošanu dzīvniekiem un antimikrobiālo zāļu lietošanas datu paziņošana Eiropas Zāļu aģentūrai, lai valsts un visas Eiropas Savienības mērogā iegūtu detalizētus un salīdzināmus datus, uz kuru pamata varētu noteikt tendences un noskaidrot iespējamos riska faktorus, lai ar tiem pamatotu pasākumus, ar kuriem tiktu ierobežots antimikrobiālas rezistences attīstības risks, un pārraudzītu jau ieviesto pasākumu ietekmi, kā arī nodrošinātu ar risku pamatotu uzraudzību veterināro zāļu apritā un zāļu lietošanā dzīvniekiem. Šī iemesla dēļ ir izveidota e-sistēma, lai iegūtos datus varētu izmantot reprezentatīvi un tie būtu salīdzināmi un kvalitatīvi, nodrošinot datu vākšanu par zāļu lietošanu Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām saimniecībās un individuāli identificējamiem dzīvniekiem, kā arī datu ziņošanu Eiropas Zāļu aģentūrai saistībā ar antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem, izpildot prasības Regulas 2019/6 57. pantā, Regulas 2021/578 13. un 14. pantā par datu kvalitāti un automatizētas datubāzes izveidi un Regulā 2022/209 par ziņojamo datu formātu.
Tāpat e-sistēmā sadarbībā ar Latvijas veterinārārstu biedrību ir izveidots sertificēto veterinārārstu reģistrs atbilstoši Veterinārmedicīnas likuma 54.pantam, lai dienests saņemtu aktuālu informāciju par veterinārārstiem, kas saņēmuši veterinārmedicīniskās prakses sertifikātus un šo sertifikātu derīgumu. Informāciju par veterinārārstu sertifikāciju e-sistēmā ievadīs Latvijas Veterinārārstu biedrības amatpersonas. Minēto informāciju dienests izmantos, reģistrējot veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējus atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 10. septembra noteikumiem Nr. 768 "Prasības veterinārmedicīniskās prakses iestādēm un veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējiem, to reģistrācijas un reģistrācijas anulēšanas kārtība" un dodot tiem pieeju e-sistēmai, jo tikai veterinārārsts, kam ir derīgs veterinārmedicīniskās prakses sertifikāts un ko dienests ir reģistrējis kā veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzēju, drīkst sniegt veterinārmedicīnisko pakalpojumu, tostarp īstenot darbības ar zālēm un ievadīt informāciju e-sistēmā.
Projekta 37. punktā noteikts datu uzglabāšanas ilgums e-sistēmā. Informācija par zāļu lietošanu statistikas vajadzībām (bez personu datiem) tiek uzglabāta tik ilgi, līdz pastāv šīs informācijas apstrādes mērķi, jo informācija var tikt izmantota salīdzinošās statistikas veidošanai, analīzei, ilgtspējīgas, ar risku pamatotas uzraudzības plānošanai un gan uzraudzības rezultātu, gan politikas plānošanas pasākumu rezultātu mērīšanai ilgākā periodā, īpaši saistībā ar antimikrobiālo zāļu lietošanas samazinājumu produktīvajiem dzīvniekiem. Eiropas Komisijas Zaļā kura un stratēģijas "No lauka līdz galdam" mērķis ir samazināt ES antimikrobiālo zāļu patēriņu produktīvajiem dzīvniekiem par 50 % līdz 2030. gadam. Dati par sertificētiem veterinārārstiem ir jāuzglabā vismaz 10 gadu, lai dienests varētu veikt ar riska analīzi pamatotu veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzēju uzraudzību, piemēram, analizējot antibiotiku lietošanas paradumus produktīvo dzīvnieku ārstēšanā. Lai riska analīzes dati būtu ticami, tie jāanalizē par ilgāku laikposmu nekā pieci gadi. Turklāt veterinārārsti pārtrauc veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniegšanu un tad atkal atjauno savu sertifikātu pēc trim vai pieciem gadiem, un dienestam nepieciešama vēsturiskā informācija par šiem veterinārārstiem, lai varētu atsākt ar risku pamatotu uzraudzību. Datus par dzīvnieku īpašniekiem e-sistēma saņem no Lauku atbalsta dienesta, un tie e-sistēmā tiek uzglabāti 10 gadus pēc tam, kad izdarīts ieraksts par zāļu lietošanu dzīvniekiem, veterināro zāļu apritē nodrošinot ar risku pamatotu uzraudzību un datu analīzi, piemēram, izvērtējot antibiotiku lietošanas risku novietnē vismaz 10 gadu laikā.
Statistikas dati tiks uzglabāti ilgstošu laiku, un noteiktu datu kopu dzēšana palielina risku sistēmā uzglabājamo datu integritātei, tādēļ, lai nodrošinātu sistēmā uzkrāto datu integritāti, personas dati pēc uzglabāšanas termiņa beigām tiks anonimizēti. Uz anonimizētiem datiem neattiecas Fizisko personu datu apstrādes regulas (regulas (26) preambulas) prasības.
Problēmas apraksts
Veterināro zāļu ražotājs, lieltirgotava un veterinārā aptieka sniedz informāciju dienestam par veterināro zāļu pārdošanu saskaņā ar noteikumu Nr. 336 4.–6. punktu. Informācija ir jāsniedz ne retāk kā reizi pusgadā. Pēc noteikumu spēkā stāšanās mainīsies informācijas sniegšanas veids, t. i., informācija būs jāsniedz elektroniski. Jāparedz arī pārejas periods, lai datu sniedzēji varētu iesniegt jau apkopotos datus atbilstoši termiņiem formātā, kas atbilst noteikumu Nr. 336 prasībām.
Risinājuma apraksts
Projekta 38. punktā noteikts pārejas periods, līdz kuram apkopoto informāciju datu sniedzējs sniedz dienestam, nosūtot to no elektroniskā pasta adreses, ko ražotājs, lieltirgotava un veterinārā aptieka paziņojusi dienestam, formātā, ko var apstrādāt ar elektronisko izklājlapu redaktoru Microsoft Office Excel vai atvērtā koda programmatūru Open Office, izmantojot XLS datnes formātu.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 336 1.–5. pielikums nosaka veidlapas formātu un saturu, kādā datu sniedzējs ziņo dienestam datus par veterināro zāļu izplatīšanu. Savukārt projekts paredz, ka dati būs jāiesniedz dienesta īpaši izveidotās veidnēs.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.–5. pielikums nosaka informāciju, kas datu sniedzējiem jāziņo par veterināro zāļu izplatīšanu, informāciju ievadot dienesta izveidotās veidnēs, kas pieejamas dienesta tīmekļvietnē, vai tiešsaistē dienesta tīmekļvietnē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Turpmākā e-sistēmas pilnveides procesā, ievērojot pieejamos resursus, tiks izvērtēta iespēja arī aptiekām un veterinārajām aptiekām automatizēti nodot vai ievadīt datus par saņemtajām un izsniegtajām veterinārajām zālēm, izsniedzot zāles pret elektroniskām veterinārajām receptēm. Tāpat elektronisko veterināro recepšu izrakstīšana e-sistēmā tiks ietverta vēlākā e-sistēmas pilnveides posmā, tādēļ iepriekšminētie nosacījumi vēl netiek iekļauti projektā.
Dati par mājas (istabas) dzīvniekiem (suņiem, kaķiem un kažokzvēriem) lietotām antimikrobiālām zālēm saskaņā ar regulas 2019/6 57. pantu jāuzsāk ziņot no 2029. gada, un apkopotie dati būs jānodod EZA no 2030. gada, tādēļ nosacījumus par obligāti ziņojamiem datiem par mājas (istabas) dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm plānots noteikt 2028. gadā, līdz tam rodot visvairāk piemēroto risinājumu šādu datu paziņošanai e-sistēmā. Nosacījumu izstrādē tiks ņemta vērā praktiskā pieredze, kas iegūta, e-sistēmā ievadot vai automatizēti nododot datus par zāļu lietošanu produktīvajiem dzīvniekiem. Ja praktizējošie veterinārārsti vēlēsies, viņi e-sistēmā varēs ievadīt vai automatizēti nodot pilnus zāļu lietošanas datus par visiem dzīvniekiem, tiklīdz šī sistēma uzsāks darbību.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
  • veterinārmedicīnas pakalpojuma sniedzēji
Ietekmes apraksts
Veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējiem normatīvajos aktos noteiktā informācija par produktīvajiem dzīvniekiem lietotajām zālēm būs jāievada dienesta elektroniskajā datu sistēmā, bet vairs nebūs jāveido atsevišķs reģistrs par zāļu lietošanu dzīvniekiem atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 337 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites, lietošanas un iznīcināšanas noteikumi veterinārmedicīniskās prakses iestādēs" (turpmāk – noteikumi Nr. 337) 16. un 17. punktam.
Datu ziņošanas pienākums par konkrētā dzīvnieku īpašnieka (turētāja) (turpmāk – dzīvnieku īpašnieks) dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm ir veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam, kas lietojis zāles dzīvniekam vai tās izsniedzis dzīvnieku īpašniekam. Dzīvnieku īpašnieka administratīvais slogs nemainās. Ja dzīvnieku īpašniekam ir izveidota automatizēta datubāze par zāļu lietošanu dzīvniekiem, viņam ir iespējams automatizēti nodot šos datus
e-sistēmā, izmantojot datu apmaiņas servisus (noteikumu projekta 15. punkts), un tad veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam attiecīgie dati vairs nav jāievada e-sistēmā. Savukārt, ja e-sistēmā veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējs ievadīs visus nepieciešamos datus par visām dzīvniekiem lietotām zālēm atbilstoši noteikumu projekta 25. un 39. punktam,dzīvnieku īpašniekam vairs nebūs jāuztur atsevišķs dzīvniekiem lietoto zāļu reģistrs atbilstoši Regulas 2019/6 108. pantam. Līdz ar to dzīvnieku īpašniekam samazināsies administratīvais slogs.
Juridiskās personas
  • Veterinārās aptiekas, kas izgatavo veterinārās zāles
  • veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji (kas importē veterinārās zāles)
  • veterināro zāļu ražotāji
  • Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji (kas importē veterinārās zāles)
  • veterinārmedicīniskās prakses iestādes
Ietekmes apraksts
Attiecībā uz veterināro zāļu izplatīšanas datu sniegšanu administratīvais slogs mazināsies veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā, veterinārajām aptiekām un veterināro zāļu ražotājiem, jo tiks vienkāršota veterināro zāļu izplatīšanas datu iesniegšana dienestā saskaņā ar noteikumu projekta 5., 6. un 7. punktu. Prasības veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā, veterinārajām aptiekām un veterināro zāļu ražotājiem iesniegt veterināro zāļu izplatīšanas datus jau ir noteiktas Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumu Nr. 336 "Informācijas apkopošanas un statistikas veidošanas kārtība veterināro zāļu aprites jomā" (turpmāk – noteikumi Nr. 336) 4., 5. un 6. punktā, un noteikumu projektā noteiktie datu sniedzēji, iesniedzamo datu saturs, apjoms un iesniegšanas termiņi nemainās salīdzinājumā ar noteikumos Nr. 336 noteikto.
Veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā palielināsies administratīvais slogs, jo saskaņā ar noteikumu projekta 10. punktu turpmāk būs jāziņo par veterināro zāļu pieejamības datiem un, ja ir vienošanās ar veterinārmedicīniskās prakses iestādēm vai dzīvnieku īpašniekiem, kas saņēmuši dienesta atļauju veterināro zāļu iegādei lieltirgotavās, – par piegādātajām veterinārajām zālēm, augšuplādējot e-sistēmā kādu no veterināro zāļu piegādes pavaddokumentiem saskaņā ar noteikumu projekta 12. punktu. Veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā ir iespējams automatizēti nodot nepieciešamos datus, izmantojot datu apmaiņas servisus (noteikumu projekta 13. punkts), un tad administratīvais slogs nepalielinās, jo datu nodošana notiek automatizēti. Ja veterinārmedicīniskās prakses iestādei ir izveidota automatizēta datubāze par zāļu lietošanu dzīvniekiem, ir iespējams automatizēti nodot zāļu lietošanas datus e-sistēmā, izmantojot datu apmaiņas servisus (noteikumu projekta 15. punkts). Tādā situācijā šajā prakses iestādē strādājošam veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam nebūs jāievada dati e-sistēmā, jo tie tiks nodoti automatizēti. Ja e-sistēmā tiks ievadīti visi nepieciešamie dati par visām dzīvniekiem lietotām zālēm atbilstoši noteikumu projekta 25. un 40. punktam, veterinārmedicīniskās prakses iestādēm nebūs jāuztur atsevišķs reģistrs par dzīvniekiem lietotām un dzīvnieku īpašniekam atstātām zālēm saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 337 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, uzskaites, lietošanas un iznīcināšanas noteikumi veterinārmedicīniskās prakses iestādēs" 16. un 17. punktu. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
5 742,00
dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
neietekmē
Datus par dzīvniekiem lietotām zālēm e-sistēmā ievada veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējs, tādēļ dzīvnieku īpašniekam administratīvais slogs nepalielinās.
veterinārmedicīnas pakalpojuma sniedzēji
palielinās
Vērtības nozīme:
9,57
eiro
2,00
stunda
300
pakalpojuma sniedzējs
1
reize
5 742,00
Aprēķinā iekļauts iespējamais laika patēriņš minimālo apkopoto datu par antimikrobiālo zāļu lietošanu dzīvniekiem ievadīšanai e-sistēmā (tas jādara veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam par produktīviem dzīvniekiem lietotām antimikrobiālām zālēm) saskaņā ar projekta 18. punktu. Vidējā darba samaksa par veterinārmedicīnisko pakalpojumu, pamatojoties uz Centrālas statistikas pārvaldes (CSP) datubāzē pieejamiem datiem: https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070c/table/tableViewLayout1/ Ja tiek ievadīti visi dati par dzīvniekiem lietotām zālēm (projekta 25. punkts), vairs nav atsevišķi jāveido noteikumos Nr. 337 noteiktais datu reģistrs par dzīvniekiem lietotām zālēm, tādēļ administratīvais slogs nepalielinās.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
6 343,40
Veterinārās aptiekas, kas izgatavo veterinārās zāles
neietekmē
Prasības par aptiekā izgatavoto zāļu izplatīšanas datiem un to ziņošanas termiņiem, kas noteiktas projekta 5. punktā, nemainās salīdzinājumā ar pašlaik spēkā esošām prasībām noteikumu Nr. 336 5. punktā.
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji (kas importē veterinārās zāles)
neietekmē
Prasības par veterināro zāļu ievešanas un izplatīšanas datiem un to ziņošanas termiņiem, kas noteiktas projekta 6. punktā, nemainās salīdzinājumā ar pašlaik spēkā esošām prasībām noteikumu Nr. 336 4. punktā.
veterināro zāļu ražotāji
neietekmē
Prasības par saražoto veterināro zāļu izplatīšanas datiem un to ziņošanas termiņiem, kas noteiktas projekta 6. punktā, nemainās salīdzinājumā ar pašlaik spēkā esošām prasībām noteikumu Nr. 336 4. punktā.
Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji (kas importē veterinārās zāles)
palielinās
Vērtības nozīme:
13,79
eiro
0,10
stunda
23
vairumtirgotāji un ražotāji
200
dienas
6 343,40
Aprēķins par veterināro zāļu pieejamības datu iesniegšanu, lai ievadītu dienesta tīmekļvietnē datus par veterināro zāļu pieejamību nākamajā darbadienā pēc izmaiņām datos par pieejamību (prasība noteikta projekta 10. punktā). Aprēķinā izmantoti dati no CSP: C21 Farmaceitisko pamatvielu un farmaceitisko preparātu ražošana, vidējā darba samaksa stundā (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070c/table/tableViewLayout1/)
veterinārmedicīniskās prakses iestādes
neietekmē
Datus sniedz veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējs, kas strādā veterinārmedicīniskās prakses iestādē, un administratīvais slogs aprēķināts veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam.
Kopā
12 085,40

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
dzīvnieku īpašnieki (turētāji)
Vērtības nozīme:
0,00
eiro
0
automatizētas datu apmaiņas nodrošināšana
0,00
Nav iespējams aprēķināt, jo prasība par datu automatizētu nodošanu ir brīvprātīga (projekta 15. punkts) un nav zināms, cik dzīvnieku īpašnieki nodrošinās automatizētu datu sniegšanu. Pēc provizoriskiem aprēķiniem, datu sistēmu savietojamības nodrošināšana varētu veidot 10 000 eiro, bet, ievērojot automatizētu datu nodošanas iespēju, informācijas sniegšanas pienākums vairs neradīs administratīvo slogu attiecīgajam veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam (jo par zāļu lietošanu dzīvniekiem vairs nav jāievada dati e-sistēmā), tā ka administratīvās izmaksas varētu būt 0 eiro.
veterinārmedicīnas pakalpojuma sniedzēji
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Veterinārās aptiekas, kas izgatavo veterinārās zāles
veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji (kas importē veterinārās zāles)
veterināro zāļu ražotāji
Veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji (kas importē veterinārās zāles)
Vērtības nozīme:
0,00
eiro
0
automatizētas datu apmaiņas nodrošināšana
0,00
Nav iespējams aprēķināt, jo prasība par datu automatizētu nodošanu ir brīvprātīga (projekta 13. punkts) un nav zināms, cik veterināro zāļu izplatītāji vairumtirdzniecībā un ražotāji, kas importē veterinārās zāles, vēlēsies datus sniegt automatizēti. Pēc provizoriskiem aprēķiniem, datu sistēmu savietojamības nodrošināšana varētu veidot 10 000 eiro, bet, tā kā informācijas sniegšanas pienākums vairs neradīs administratīvo slogu attiecīgajam izplatītājam vai ražotājam, administratīvās izmaksas varētu būt 0 eiro.
veterinārmedicīniskās prakses iestādes
Vērtības nozīme:
0,00
eiro
0
automatizētas datu apmaiņas nodrošināšana
0,00
Nav iespējams aprēķināt, jo prasība par datu automatizētu nodošanu ir brīvprātīga (projekta 15. punkts) un nav zināms, cik veterinārmedicīniskās prakses iestādes vēlēsies nodot datus, turklāt ir atšķirības veterinārmedicīnisko prakšu iestāžu datu sistēmās. Provizoriski atbilstības izmaksas varētu veidot 10 000 eiro, bet, ievērojot automatizētu datu nodošanas iespēju, informācijas sniegšanas pienākums vairs neradīs administratīvo slogu attiecīgajam veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzējam, kas strādā veterinārmedicīniskās prakses iestādē, un administratīvās izmaksas varētu būt 0 eiro.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Veterinārās e-veselības informācijas sistēmas eVETIS izstrādes un uzturēšanas izmaksas ir paredzētas Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumā Nr. 176 (prot. Nr. 16, 41. §) "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Veterināro zāļu reģistrācijas digitalizācija" pases apstiprināšanu", izmantojot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. programmas "Datu pārvaldības attīstības programma" finansējumu saistībā ar investīciju 2.1.1.1.i. "Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide". Finansējums projekta uzturēšanas izmaksu segšanai tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc projekta pabeigšanas, ievērojot Ministru kabineta 2023. gada 30. marta rīkojumu Nr. 176. Lai nodrošinātu projektā paredzēto ilgtspējīgo risinājumu darbību pēc projekta termiņa beigām, sākot ar 2027. gadu, ir plānojamas izstrādāto risinājumu uzturēšanas izmaksas.
Tā kā projektā paredzēta dažādu informācijas sistēmu pilnveide, plānotās uzturēšanas (turpmākai sistēmu darbināšanai) izmaksas aprēķinātas 10 % apmērā no izstrādes izmaksām, t. i., 166 320,00 euro gadā.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 31. maija noteikumos Nr. 326 "Veterināro zāļu izplatīšanas un kontroles noteikumi""

Pamatojums un apraksts
Noteikta papildinformācija, kas norādāma pavadzīmē veterināro zāļu izplatīšanai, nosakot, ka pavadzīmē norāda veterināro zāļu produkta numuru.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 17. jūnija noteikumos Nr. 441 "Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu iepirkšanas, saņemšanas, uzglabāšanas, izplatīšanas, izsniegšanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība zāļu un veterināro zāļu ražošanā, zāļu un veterināro zāļu lieltirgotavās un aptiekās""

Pamatojums un apraksts
Svītrota prasība narkotisko un psihotropo veterināro zāļu izplatītājiem ziņot izplatīšanas datus Zāļu valsts aģentūrai.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Projektā ir atsauces uz Regulas 2019/6 57. panta 1. un 2. punktu un 108. punktu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0578
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
Apraksts
Projektā ir atsauce uz visu regulu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R0209
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regula (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
Apraksts
Projektā ir atsauce uz visu regulu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (EK) 2019/6 par veterinārajām zālēm un kas atceļ direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
57. panta 1. un 2.punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
108. punkta 2. punkts
15. un 38. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
112.–114. pants
25.7. un 26.1.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
 Nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2021. gada 29. janvāra Deleģētā regula (ES) 2021/578, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/6 papildina attiecībā uz prasībām, kas piemērojamas datu vākšanai par antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Visa regula
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
 Nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 16. februāra Īstenošanas regula (ES) 2022/209, ar ko nosaka to datu formātu, kuri jāvāc un jāpaziņo, lai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulai (ES) 2019/6 noteiktu antimikrobiālo zāļu pārdošanas apjomu un lietošanu dzīvniekiem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Visa regula
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Veterinārārstu biedrība, Latvijas Veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e95b3131-bba7-46c0-9139-ebfd545fc3ef

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Biedrības "Latvijas Veterinārārstu biedrība", "Latvijas Veterināro zāļu lieltirgotavu asociācija", "Lauksaimnieku organizācijas padome" un "Zemnieku saeima" tika iesaistītas projekta sagatavošanas gaitā no 2023. gada. Notika regulāras tikšanās ar biedrību pārstāvjiem. Saņemtie priekšlikumi tika ņemti vērā, gan precizējot e-sistēmā ievadāmās informācijas struktūru, gan paredzot, ka veterināro zāļu vairumtirgotāji datus par veterināro zāļu pieejamību un – pēc vienošanās ar veterinārmedicīnas prakses iestādēm – par piegādātajām veterinārajām zālēm varēs ievadīt e-sistēmā. Panākta vienošanās ar dzīvnieku īpašniekiem, ka, tiklīdz e-sistēmā praktizējošs veterinārārsts ievadīs informāciju par dzīvniekiem lietotām zālēm un zāļu izdalīšanās periodu, tiks uzskatīts, ka dzīvnieku īpašnieks ir iepazinies ar attiecīgo informāciju un ņems vērā zāļu izdalīšanās periodu. Tāpat tika panākta vienošanās par divu gadu pārejas perioda noteikšanu prasību pakāpeniskai ieviešanai. Panākta vienošanās ar veterināro zāļu izplatītājiem vairumtirdzniecībā par zāļu pieejamības datu ziņošanu. 
No 2024. gada 1. jūlija līdz 31. augustam dienests organizēja e-sistēmas izmēģinājumprojektu, kura laikā sistēmas lietotājiem – praktizējošiem veterinārārstiem – notika klātienes apmācība darbam ar e-sistēmu. Apmācība notika Rīgā, Jelgavā un Jēkabpilī, un tajā kopā piedalījās 12 no19 Latvijas Veterinārārstu biedrības nominētajiem veterinārārstiem. Izmēģinājumprojekta laikā praktizējošiem veterinārārstiem bija iespēja apgūt e-sistēmas lietošanu, kā arī saņemt atbalstu, izmantojot palīdzības tālruni un e-pastas vēstules. Izmēģinējumprojekta beigās praktizējošie veterinārārsti piedalījās aptaujā, sniedzot dienestam atsauksmes, ierosinājumus un komentārus. Veterinārārstu pieredzes stāsti, aptaujas rezultāti un jautājumi, kas tika saņemti uz palīdzības tālruni un e-pastu, tika izmantoti e-sistēmas uzlabošanai un tālākai attīstībai.

Publiskajā apspriešanā nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pārtikas un veterinārais dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
13,16
eiro
1 627,00
datu apkopošana un statistikas veidošana
1
darbību kopums
1
visu gadu
21 411,32
Aprēķinā iekļauts īstenojamo darbību kopums un tā nodrošināšanas tiešās izmaksas (iesaistītā personāla alga un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas), kas ietver a) projekta 8. punktā paredzēto veidņu un datu ziņošanas protokolu izstrādi, izvietošanu, uzturēšanu un aktualizēšanu; b) projekta 9. punktā paredzēto datu apkopošanu un statistikas pārskatu veidošanu, statistikas pārskata publiskas pieejamības nodrošināšanu; c) projekta 11. punkta izpildei 10. punktā paredzēto veidņu izstrādi un datu ziņošanas protokola izveidošanu; d) projekta 21. punkta prasības par iesniegto zāļu datu kvalitātes pārbaudi, datu apkopošanu statistikas pārskatu publisku pieejamību un datu ziņošanas protokolu sagatavošanu.
Kopā
21 411,32

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks nodrošināta paziņoto datu automātiska apstrāde.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošināta datu ievadīšana elektroniskajā datu vākšanas un ziņošanas sistēmā par veterināro zāļu pārdošanas apjomu un veterināro un cilvēkiem paredzēto zāļu lietošanu dzīvniekiem Latvijā sadalījumā pa dzīvnieku sugām. To īstenojot, veterināro zāļu aprites jomā tiks nodrošināta augstas kvalitātes statistikas datu pieejamība.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pārtikas un veterinārais dienests apstrādā fizisko personu datus e-sistēmā, lai izpildītu Regulas 2019/6 57. pantā, Regulā 2021/578, Regulā 2022/209, Farmācijas likumā un Veterinārmedicīnas likuma 54.panta pirmās daļas 3. punktā noteiktos uzdevumus.
Projektā minēto datu subjektu personas dati tiek apstrādāti atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) prasībām. Attiecībā uz personas datu apstrādi tiek piemērots Datu regulas 6.panta 1. punkta "e" apakšpunktā dotais pamatojums, t. i., apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Dienests kā e-sistēmas pārzinis publisko informāciju, ievērojot Informācijas atklātības likumā noteiktās prasības, un nodrošina šīs informācijas izmantošanu, ievērojot normatīvajos aktos par datu aizsardzību noteikto kārtību, tostarp fizisko personu datus veterinārās e-veselības sistēmā apstrādās atbilstoši Fizisko personu datu apstrādes likumam. 
E-sistēma ir ierobežotas pieejamības, un datiem var piekļūt tikai personas, kas ievada datus (attiecībā uz pašu ievadītajiem datiem), dzīvnieku īpašnieki, uz kuriem attiecas datu ievadīšana, Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonas un Latvijas Veterinārārstu biedrības amatpersonas, kas ievada datus par veterinārārstu sertifikāciju.
Pārtikas un veterinārais dienests e-sistēmā apstrādā fizisko personu datus, lai
a) nodrošinātu datu sniedzēja identifikāciju un iespēju dienestam sazināties ar datu sniedzēju;
b) izpildītu Regulas 2019/6 57., 105. un 108. pantā, Regulā 2021/578 un Regulā 2022/209 noteiktās prasības datu reģistrēšanai, uzglabāšanai, apkopšanai, analīzei, kvalitātes nodrošināšanai, veterinārās receptes izrakstīšanai un datu ziņošanai;
c) nodrošinātu Regulas 2019/6 123. pantā minētās ar risku pamatotās kontroles;
d) nodrošinātu datu reģistrēšanu un uzglabāšanu par zāļu lietošanu dzīvniekiem atbilstoši šim likumam, Veterinārmedicīnas likumam, normatīvajiem aktiem par zāļu iegādi, uzglabāšanu, uzskaiti, lietošanu un iznīcināšanu veterinārmedicīniskās prakses iestādēs un normatīvajiem aktiem par dzīvniekos un to produktos esošu noteiktu vielu un to atliekvielu kontroles un tās finansēšanas kārtību;
e) identificētu personas, kas saņēmušas veterinārmedicīniskās prakses sertifikātu un uzturētu sertificēto personu reģistru saskaņā ar Veterinārmedicīnas likumu.
E-sistēmā tiek apstrādāti šādi fizisko personu dati:
a) par praktizējošu veterinārārstu:
● vārds, uzvārds, e-pasta adrese, veterinārmedicīniskās prakses sertifikāta Nr., tālruņa Nr.;
● personas kods, veterinārmedicīniskās prakses sertifikāta statuss un derīguma terminš (pieejams tikai veterinārārstam, LVB un PVD administrācijai);
● darbavietas nosaukums, darbavietas reģistrācijas numurs PVD reģistrā vai novietnes, kurā strādā Nr. (pieejams tikai veterinārārstam un viņa pilnvarotajai personai (tikai par to darbavietu, kurā ir pilnvarots), LVB un PVD administrācijai);
● adrese (pieejama tikai veterinārārstam, LVB un PVD administrācijai);
●  specifiska informācija par darbības veidu, sfēru, reģionu, vai izbrauc izsaukumos utt. (pieejams tikai veterinārārstam, LVB un PVD administrācijai);
b) par veterinārārsta pilnvarotu personu:
● vārds, uzvārds, personas kods, tālruņa Nr., e-pasta adrese, darbavietas nosaukums (pieejams tikai pilnvarotajai personai un veterinārārstam, kas pilnvarojis palīgu savā vārdā darboties eVETIS (nepieciešams personas identificēšanai un pilnvarošanai));
● adrese (pieejama tikai pilnvarotajai personai);
c) par dzīvnieku īpašnieku (turētājsu:
● vārds, uzvārds, adrese;
● personas kods, tālruņa Nr., e-pasta adrese (pieejams tikai dzīvnieka īpašniekam un PVD);
d) par dzīvnieka īpašnieka pilnvaroto personu:
● vārds, uzvārds, personas kods, tālruņa Nr., e-pasta adrese (pieejams tikai dzīvnieka īpašnieka pilnvarotajai personai  un dzīvnieka īpašniekam (kurš pilnvarojis palīgu savā vārdā darboties eVETIS));
● adrese (pieejama tikai pilnvarotajai personai).

Auditācijas pieraksti par personas datiem tiek glabāti, ievērojot Fizisko personu datu apstrādes likuma 37. panta otrajā daļā noteikto termiņu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi