Anotācija (ex-ante)

24-TA-723: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par grozījumiem Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas dibināšanas līgumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Likumprojekts sagatavots, pamatojoties uz likuma “Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā” 6.pantu, kā arī Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 239 “Finanšu ministrijas nolikums” 6.6. apakšpunktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt grozījumus Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (turpmāk – EBRD vai Banka) dibināšanas līgumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Nepieciešams nodrošināt EBRD dibināšanas līguma grozījumu ienešanu Latvijas tiesību sistēmā, lai izpildītu starptautiskās saistības un nekavētu EBRD darbības īstenošanu atbilstoši Bankas pilnvarnieku pieņemtajiem lēmumiem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2023. gada 18. maijā EBRD pilnvarnieku valde apstiprināja rezolūcijas Nr. 259 “Grozījumi EBRD dibināšanas līguma 1. pantā ierobežotai un pakāpeniskai bankas operāciju ģeogrāfiskā mandāta paplašināšanai Āfrikas valstīs lejpus Sahāras un Irākā” un Nr. 260 “Grozījumi EBRD dibināšanas līguma 12. panta 1. punktā, atceļot statūtkapitāla ierobežojumu parastām operācijām”. 

Saskaņā ar EBRD dibināšanas līguma 56. pantu pēc pilnvarnieku valdes apstiprinājuma EBRD dibināšanas līguma grozījumiem Banka apzina visas dalībvalstis, vai tās piekrīt ierosinātajiem grozījumiem. Ņemot vērā iedibināto praksi[1], šādi grozījumi Latvijas tiesību sistēmā ienesami ar likumu. EBRD dibināšanas līguma grozījumi stāsies spēkā trīs mēnešus pēc Bankas apstiprinājuma, ka piedāvātajiem grozījumiem EBRD dibināšanas līguma 1. pantā ir piekritušas visas dalībvalstis un 12. panta 1. punktā - ne mazāk kā 3/4 dalībvalstu (tostarp vismaz divas saņēmējvalstis), kurām ir ne mazāk kā 4/5 no kopējā balsstiesību skaita.

[1] Likums "Par grozījumiem Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas dibināšanas līgumā".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EBRD pilnvarnieku 2022. gada sanāksmē tika pieņemts konceptuāls lēmums par Bankas darbības ģeogrāfiskā mandāta paplašināšanu uz Āfrikas valstīm lejpus Sahāras (turpmāk – SSA) un Irāku ar nosacījumu, ka paplašināšanās neietekmēs Bankas darbību esošajā reģionā, AAA kredītreitingu un neprasīs papildu akcionāru kapitāla iemaksas[1]. Atbilstoši EBRD veiktajai analīzei ģeogrāfiskās paplašināšanas ietekme uz Bankas kapitāla pozīciju līdz 2030. gada beigām būtu neliela un saskaņā ar 2022. gada pilnvarnieku konceptuālā lēmuma nosacījumiem. Lai nodrošinātu, ka Bankas darbības valstu skaita palielināšana ir ierobežota, atbilstoši EBRD direktoru valdes rekomendācijai Banka plāno akceptēt ne vairāk kā sešas jaunas darbības valstis SSA reģionā līdz nākamā EBRD Stratēģiskā un kapitāla ietvara perioda beigām 2030. gadā. Bankas izvērtējumā tiek apsvērtas septiņas jaunas dalībvalstis – Benina, Gana, Kenija, Kotdivuāra, Nigērija, Senegāla, kā arī Irāka, kura ir cieši integrēta Vidusjūras dienvidu un austrumu reģionā.
Lai paplašinātu Bankas ģeogrāfisko mandātu, nepieciešams grozīt EBRD dibināšanas līguma 1. pantu, kurš nosaka Bankas darbības reģionu ģeogrāfiski. Atbilstoši EBRD direktoru valdes rekomendācijai EBRD pilnvarnieku valde 2023. gada 18. maijā apstiprināja rezolūciju Nr. 259 “Grozījumi EBRD dibināšanas līguma 1. pantā ierobežotai un pakāpeniskai bankas operāciju ģeogrāfiskā mandāta paplašināšanai Āfrikas valstīs lejpus Sahāras un Irākā”.
Lai nodrošinātu, ka šī paplašināšanās ir papildinoša pārējo SSA reģionā esošo daudzpusējo un divpusējo attīstības institūciju investīcijām, piecus gadus pēc EBRD dibināšanas līguma 1. panta grozījumu apstiprināšanas plānots izvērtēt EBRD paplašināšanās rezultātus, ietekmi, efektivitāti un sadarbību ar pārējām attīstības institūcijām, kā arī privāto un publisko sektoru. Balstoties uz šo izvērtējumu, tiks apsvērta pakāpeniska paplašināšanās uz papildu SSA valstīm no 2031. gada, par ko būs jāpieņem jauns pilnvarnieku lēmums.

EBRD dibināšanas līgumā noteikts ierobežojums nominālā statūtkapitāla saistībām, ko Banka var uzņemties. EBRD dibināšanas līguma 12. panta 1. punkts nosaka, ka “kopējo neatmaksāto aizdevumu, pašu kapitālā veikto ieguldījumu un galvojumu apjomu, ko Banka izsniegusi, veicot parastās darbības, nepalielina, ja šādas palielināšanas rezultātā tiek pārsniegts nesamazināts Bankas parakstītais kapitāls, rezerves un pārpalikumi, kas iekļauti tās parastajos kapitāla resursos.”
Atbilstoši neatkarīgā G20 paneļa rekomendācijām, kas tika izstrādātas daudzpusējo attīstības banku kapitāla pietiekamības ietvariem, 2023. gada 18. maijā EBRD pilnvarnieku valde apstiprināja rezolūciju Nr. 260 “Grozījumi EBRD dibināšanas līguma 12. panta 1. punktā, atceļot statūtkapitāla ierobežojumu parastām operācijām”, kas paredz atcelt statūtkapitāla ierobežojumu parastām operācijām un deleģēt EBRD direktoru valdei pieņemt lēmumus par visiem Bankas kapitāla pietiekamības ietvara aspektiem, tādējādi padarot Bankas kapitāla izmantošanu efektīvāku un elastīgāku. Vienlaikus pilnvarnieki saglabās Bankas kapitāla pietiekamības plānošanas pārraudzību, nosakot kapitāla kontroles parametrus Stratēģiskā un kapitāla ietvara dokumentos, kas tiek pārskatīti ik pēc pieciem gadiem. Šobrīd spēkā ir EBRD Stratēģiskais un kapitāla ietvars 2021-2025, kurā kā viens no kontroles parametriem ir noteikta Bankas nominālā statūtkapitāla izmantošana, nepārsniedzot 92% griestus.

[1] EBRD pilnvarnieku valdes 2022.gada 11.maija rezolūcija Nr.248.
Risinājuma apraksts
Lai apstiprinātu grozījumus EBRD dibināšanas līguma 1.pantā un 12.panta 1.punktā, nepieciešams Ministru kabineta apstiprinājums un pilnvarojums finanšu ministram informēt EBRD par Latvijas Republikas piekrišanu minētajiem grozījumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
EBRD dibināšanas līgums, kas ratificēts ar 1992.gada 15.aprīļa likumu "Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā Rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankā".
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības nodrošināšana nav plānota, jo EBRD dibināšanas līguma grozījumi attiecas uz Latvijas Republikai saistošu starptautisko līgumu izpildi, bet nerada Latvijas iedzīvotājiem tiesības, saistības vai pienākumus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi