Anotācija

25-TA-1460: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Starptautiskās palīdzības likuma 12. panta pirmā daļa nosaka, ka civilie eksperti piedalās starptautiskajās misijās un operācijās pēc to starptautisko organizāciju rezolūcijas, rekomendācijas vai lūguma, ar kurām Latvijas Republikai ir noslēgti starptautiskie līgumi, kā arī pēc Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk – NATO) dalībvalsts aicinājuma. Savukārt minētā panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par civilā eksperta piedalīšanos starptautiskajā misijā pieņem Ministru kabinets (turpmāk – MK). MK 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 6. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija (turpmāk – ĀM) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK rīkojuma projektu par civilā eksperta dalību starptautiskajā misijā. Papildus, Noteikumu Nr. 598 11. punkts nosaka, ka MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz civilā eksperta Arsenija Mihejeva dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk – starptautiskā misija), kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai sniegtu atbalstu Ukrainai civilā drošības sektora reformu jomā, 2014. gada 22. jūlijā ES Padome, pamatojoties uz tās pieņemto lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine), nolēma izveidot starptautisko misiju Ukrainā. Starptautiskā misija uzsāka darbu 2014. gada 1. decem­­­­­­­­­­brī. Saskaņā ar ES Padomes 2024. gada 14. maija lēmumu (KĀDP) 2024/1353 ar ko groza Lēmumu 2014/486/KĀDP par Eiropas Savienības padomdevēju misiju civilās drošības sektora reformai Ukrainā (EUAM Ukraine) starptautiskās misijas mandāts ir pagarināts līdz 2027. gada 31. maijam. 
A. Mihejevs nosūtīts dalībai starptautiskajā misijā ar MK 2024. gada 9. augusta rīkojumu Nr. 504  “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” Tas noteica A. Mihejeva nosūtīšanu dalībai starptautiskā misijā līdz 2024. gada 31. augustam. A. Mihejeva dalība starptautiskajā misijā tika pagarināta līdz 2025. gada 31. augustam ar MK 2024. gada 9. jūlija rīkojumu Nr. 549 “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā”. A. Mihejevs darbojas starptautiskajā misijā kā vecākais padomnieks policijas jomā.
Starptautiskajā misijā pašlaik darbojas seši civilie eksperti no Latvijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
ĀM ir saņēmusi Eiropas Ārējās darbības dienesta 2025. gada 27. janvāra vēstuli (Ref. Ares (2025)60927-27/01/2025) ar lūgumu pagarināt civilā eksperta A. Mihejeva dalības laiku starptautiskajā misijā līdz 2026. gada 31. augustam. A. Mihejevs atbilst Noteikumu Nr. 598 4. punktā noteiktajām prasībām un ir piekritis dalības laika pagarinājumam starptautiskajā misijā līdz 2026. gada 31. augustam.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 11. punktu MK ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt civilā eksperta dalības laiku starptautiskajā misijā. Noteikumu Nr. 598 10. punkts nosaka, ka civilā eksperta nepārtrauktas dalības laiks starptautiskajā misijā nav ilgāks par trim gadiem no pirmreizējās nosūtīšanas dienas. A. Mihejevs darbojas starptautiskajā misijā kopš 2023. gada 1. septembra.
ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilā eksperta A. Mihejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā, kā arī dalības nodrošināšanai paredzētā finansējuma piešķiršanu. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
25 257
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
25 257
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
25 257
0
0
53 495
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
25 257
0
0
53 495
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-53 495
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-53 495
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
53 495
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins pielikumā.
Ņemot vērā civilā eksperta A. Mihejeva dalības laika pagarināšanu starptautiskajā misijā līdz 2026.gada 31.augustam, A. Mihejevam 2025.gadā nebūs nepieciešams ar MK 2024. gada 9.jūlija (prot. Nr.28 8. §) rīkojumu Nr.549 "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" piešķirtais finansējums atgriešanās izdevumu no dienesta vietas segšanai 355 euro apmērā (ceļa izdevumi 250 euro apmērā, izdevumi par bagāžu 100 euro apmērā un izdevumi par dzīvības un veselības apdrošināšanu 5 euro apmērā). Šie līdzekļi 355 euro apmērā tiek novirzīti civilā eksperta daļējai dalības starptautiskajā misijā nodrošināšanai, attiecīgi samazinot kopējo nepieciešamo finansējumu 2025.gadā civilā eksperta darbības nodrošināšanai. Pārējais papildu nepieciešamais finansējums 2025.gadā 24 902 euro apmērā tiks nodrošināts no pārējiem civilajiem ekspertiem 2025.gadā piešķirtā finansējuma atlikumiem, kuri piešķirti saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 15. janvāra rīkojumu Nr. 22 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā Irākā" (11 485 euro), Ministru kabineta 2025. gada 21. janvāra rīkojumu Nr. 33 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" (2 250 euro), Ministru kabineta 2025. gada 24. februāra rīkojumu Nr. 86 "Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" (2 840 euro), Ministru kabineta 2025. gada 4. februāra rīkojumu Nr. 60 "Par civilo ekspertu dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" (3 290 euro), Ministru kabineta 2025. gada 22. februāra rīkojumu Nr. 90 "Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Partnerattiecību misijā Moldovā" (1 600 euro) un Ministru kabineta 2025. gada 15. aprīļa rīkojumu Nr. 207  "Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Novērošanas misijā Gruzijā" (3 437 euro) ekspertu darbības nodrošināšanai budžeta programmā 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" un programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" piešķirto līdzekļu ietvaros.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ārlietu ministrijai 2025.gadā nepieciešamo finansējumu 25 257 euro apmērā segt
budžetā piešķirto līdzekļu civilo ekspertu darbības nodrošināšanai ietvaros.
Savukārt 2026. gadā nepieciešamais finansējums 53 495 euro apmērā tiks
nodrošināts, Finanšu ministrijai atbilstoši Ārlietu ministrijas sniegtajam
priekšlikumam precizējot un palielinot Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus
programmā 97.00.00 „Nozaru vadība un politikas plānošana” civilo ekspertu darbības
nodrošināšanai no 2026. gada 1.janvāra.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Detalizēts aprēķins.