Anotācija (ex-ante)

23-TA-2336: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" īstenošanas noteikumi" izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.
Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments kā Pārresoru koordinācijas centra (turpmāk – PKC) tiesību un saistību pārņēmējs (no 01.03.2023.) saskaņā ar uzdevumiem un pilnvarojumu starpnozaru sadarbības un atbalsta sistēmas izveidē bērnu veselīgas attīstības un sekmīgas pašrealizācijas attīstīšanai  sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu (turpmāk - SIF) īsteno vairākas ģimeņu atbalsta programmas, lai veicinātu ģimenēm draudzīgas vides attīstību Latvijā.

TA akts izstrādāts balstoties uz:
*Ministru prezidenta 2022. gada 10. janvāra rezolūcijā doto uzdevumu – Pārresoru koordinācijas centram sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju, Veselības ministriju, Labklājības ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju turpināt uzsāktās reformas pedagoģiski psiholoģiskā atbalsta institucionālā risinājuma izstrādei un agrīnās prevencijas pakalpojumu attīstībai visā valsts teritorijā (valsts un pašvaldību līmenī), sagatavojot un īstenojot pierādījumos balstītus pakalpojumus un vienlaikus nodrošinot atbalstu, kas orientēts uz bērnu attīstību;
Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādņu 2022.–2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 967) rīcības virzienos noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem;

*Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam prioritātē "Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki" noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem;

* Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 2023. gada 15. septembrī ietverto 10.uzdevumu "Risināsim valsts demogrāfisko pārmaiņu izaicinājumus, paplašinot atbalstu ģimenēm ar bērniem, nodrošinot bērniem pieejamus izglītības, sociālos un veselības aprūpes pakalpojumus." un 11.uzdevumu "Stiprināsim ģimeniskas vides un ārpusģimenes aprūpes sistēmu un veicināsim dzīves autonomijas palielināšanos cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.", un attiecīgajiem valdības rīcības plānā minētajiem pasākumiem.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek īstenotas Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" aktivitātes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Mūsdienu sabiedrībā šobrīd notiek vērienīgas pārmaiņas praktiski visās jomās – tautsaimniecībā, ekonomikā, inženiertehnoloģijās, informācijas un komunikāciju tehnoloģijās, izglītības sistēmā, valsts demogrāfiskajā situācijā u.c. Vērienīgās transformācijas objektīvi ietekmē teju vai katru Latvijas ģimeni, kā arī rada pilnīgi jaunus riskus un izaicinājumus bērnu attīstības procesa norisēs un bērnu iekļaujošai integrācijai sabiedrībā.
Ģimenei ir jābūt vērtībai ne tikai vārdos, bet arī reālos darbos, gan godinot lielās ģimenes, gan popularizējot ģimeņu kopā būšanu un kopējas aktivitātes, gan novērtējot pašvaldības, kas rūpējas par savām ģimenēm ar bērniem, gan atbalstot tos darba devējus, kuri piedāvā  ģimenei draudzīgu darba vidi, gan komersantus, kuri ģimenēm ar bērniem piedāvā labvēlīgākus nosacījumus pakalpojumu un preču iegādei.  Lai ģimenes vērtība iegūtu reālas izpausmes, ir nepieciešama vienota valsts atbalsta politika, nodrošinot ne tikai pilnvērtīgu finansiālo un nemateriālo atbalstu bērniem, bet skaļi un publiski ar reāliem darbiem apliecinot ģimenes vērtību sabiedrībā, nodrošinot vecākiem novērtējuma un atbalsta sajūtu.

Arī 2019. gadā aizsākusies Covid-19 pandēmija pierādīja, ka tieši ģimenes ir efektīvākais instruments, kā sabiedrība var risināt un pārdzīvot globālās krīzes, pielāgoties ārkārtējiem apstākļiem un iznest uz savem pleciem sociālekonomiskos smagumus un mentālos satricinājumus.  Pēc Covid-19 pandēmijas ir aktualizējušās vairākas problēmas, kas iepriekš netika akcentētas, jo nebija tik spēcīga ierosinātāja. Sabiedrībā vairāk tika novērota psiholoģiskā nenoturība, kas iepriekš tika remdēta dažādās vidēs, bet pandēmijas laikā, kad pamatā bija tikai viena vide – ģimene, kurā cilvēki pavadīja lielāko daļu laika, no psiholoģiskās nenoturības cieta bērni, vecāki, līdzcilvēki un sabiedrības mazāk aizsargātā daļa (piemēram, ģimenes ar maznodrošinātā vai trūcīgā statusu, daudzbērnu ģimenes, ģimenes, kurās ir bērns ar invaliditāti, u.c.). Akcentētās problēmas ģimenē un sabiedrībā kopumā ir jārisina pēc iespējas ātrāk un ilgtermiņā, lai veidotu sabiedrībai, jo īpaši ģimenei, draudzīgu vidi, stiprinot psiholoģisko un emocionālo noturību.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
"Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam" (Latvijas Republikas Saeima, 2010, turpmāk LIAS) viens no Latvijas mērķiem attiecībā uz ilgtermiņa ieguldījumiem cilvēkkapitālā ir ģimene. Ģimene un bērni joprojām ir viena no centrālajām vērtībām Latvijā, tomēr ģimeņu un mājsaimniecību esošās struktūras un dzīvesveida izmaiņas rada ne tikai jaunu demogrāfisko situāciju mikrolīmenī, bet arī atklāj bērnu emocionālās attīstības problemātiku, kas tiešā veidā ietekmē jaunās paaudzes potenciāla pilnvērtīgu attīstību.

Atsaucoties uz Nacionālo attīstības plānu 2027 (turpmāk NAP2027), ciešas un emocionāli tuvas vecāku un bērnu attiecības ir neaizstājams kapitāls, kas dod pamatu ticībai sev un līdzcilvēkiem, apmierinātībai ar dzīvi, sekmē sasniegumus skolā un darbā, mazina nabadzības un nevienlīdzības riskus, kā arī samazina noziedzības un deviantas uzvedības veidošanās iespēju. Taču ne vienmēr prasme rūpēties par bērnu tiek nodota no paaudzes paaudzē, ne vienmēr vecāki zina, kā rīkoties sarežģītākās situācijās, kas saistītas ar bērnu audzināšanu, līdz ar to šīs prasmes ir nepieciešams pilnveidot un attīstīt.

Analizējot datus un iepazīstoties ar 2021. gada Rīgas Stradiņa universitātes pētījuma "Covid-19 epidēmijas ietekme uz veselības aprūpes sistēmu un sabiedrības veselību Latvijā"[1]  secinājumiem, ir aktualizētas vairākas būtiskas lietas, kas skar iedzīvotāju psiholoģisko veselību. Psiholoģiskā noturība dažādās Latvijas iedzīvotāju sociāldemogrāfiskajās grupās ir atšķirīga, zemāka tā ir bezdarbniekiem, cilvēkiem, kuri kādu veselības traucējumu dēļ nestrādā, ir pensijā vai saņem pabalstu, un arī studentiem. Pētnieki atzīst, ka viens no psiholoģiskās noturības svarīgiem faktoriem ir veiksmīga emociju regulēšana. Uzlabojot emociju regulēšanas prasmes, var paaugstināt arī psiholoģisko noturību. Pētījumā uzsvērts, ka nepieciešams mērķtiecīgi palīdzēt adaptēties krīzes izraisītajām pārmaiņām tiem, kuri ir kādā no riska grupām.
Situāciju neuzlabo arī dzimstības rādītāji. Kā minēts 2022. gadā prezentētajā "Tautas ataudzes stratēģijā"[2], jaundzimušo bērnu skaits samazinājās no 22,0 tūkstošiem 2016. gadā līdz 17,4 tūkstošiem 2021. gadā, kas ir zemākais dzimušo skaits pēdējo 100 gadu laikā. Salīdzinājumā ar 2016. gadu 2021. gadā dzimušo skaits samazinājās par 20,7 % un par 132 bērniem jeb 0,8% mazāk nekā 2020. gadā.
Šo problēmu akcentē arī Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam[3], kurā norādīts – lai veidotu laimīgu, par sevi pārliecinātu un veiksmīgu nākamo paaudzi, nepieciešams atbalsts vecāku prasmju pilnveidei, kā arī nodrošināms visaptverošs, integrēts, uz indivīda vajadzībām orientēts profilakses aktivitāšu kopums bērnu emocionālajai attīstībai un psihisko traucējumu veidošanās risku mazināšanai.



[1] https://www.rsu.lv/projekts/covid-19-epidemijas-ietekme-uz-veselibas-aprupes-sistemu-un-sabiedribas-veselibu-latvija

[2] https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/TAS_Plans%2009.11%20projekts.pdf, 8. lpp.

[3] https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81_1.pdf, 20. lpp.
 
Risinājuma apraksts
Augstākie valsts attīstības plānošanas dokumenti, piemēram, LIAS, nosaka, ka ģimene un bērni joprojām ir viena no centrālajām vērtībām Latvijā un ilgtermiņa ieguldījumi cilvēkkapitālā ir tieši ģimene. Saskaņā ar NAP2027 Latvijai 2027. gadā jākļūst par valsti, kurā ikviens cilvēks jūtas labi. Cilvēkus vieno līdzīgas vērtības un izpratne par lietu kārtību pasaulē. Šeit mīt sabiedrība, kurā cilvēki rūpējas un atbalsta viens otru, un ikvienam ir nodrošināti pietiekami dzīves apstākļi un iespējas tos uzlabot. Cilvēki spēj uzturēt savu psiholoģisko un emocionālo veselību, salāgot ģimenes un darba dzīvi, baudīt kultūras dzīves bagātību un pilnvērtīgi pavadīt brīvo laiku. Lai gan augstāka dzīves kvalitāte ir arī Latvijas priekšrocība starpvalstu konkurencē, tomēr situācija neuzrāda pozitīvu attīstības tendenci. Nabadzības risku rādītāji turpina pieaugt ģimenēm ar bērniem,  kopējais sabiedrības apmierinātības  līmenis krītas.
Latvijā tiek šķirta gandrīz katra otrā laulība, vidējais laulības ilgums līdz tās šķiršanai ir 11 gadu, neizbēgami palielinās otro un trešo partnerību skaits. Veidojas jaunas radnieciskas attiecības – uz mazāku bērnu skaitu būs lielāks vecvecāku skaits un arī lielāks paaudžu skaits radnieciskajās vienībās, kuras gan, visticamāk, nedzīvos vienuviet. Šajā kontekstā īpaši jādomā par bērnu drošību un viņu interesēm atbilstošu psiholoģisko klimatu ģimenē. Būtiski ir par to runāt sabiedrībā, līdz ar to viens no 4.3.6.9. pasākuma mērķiem ir publiski runāt ar sabiedrību, lai akcentētu problēmas un piedāvātu risinājumus, kas balstīti pētījumos un analītikā.
4.3.6.9. pasākumā būtiska loma ir pētījuma platformas izveidei, kas ļautu padziļināti pētīt tās jomas, kurās ir saskatāma lielākā problemātika jau pašlaik. Visa pamatā, kā norāda iepriekš minētie dokumenti, ir psiholoģiskais un emocionālais stāvoklis sabiedrībā. Kā zināms, šīs prasmes tiek veidotas jau ģimenē, līdz ar to būtiska ir ģimenes lomas stiprināšana sabiedrībā, neaizmirstot, ka vecāku (it īpaši tēva) loma ģimenē ir būtiska, lai veidotos veselīga un pilnvērtīga sabiedrība.
Lai nākotnē varētu panākt, ka iedzīvotāju skaits nesamazinās, bet ideālā gadījumā palielinās, ir būtiski veicināt veselīgas sabiedrības veidošanos, atbalstīt un godināt Goda ģimenes un aktualizēt ģimeņu kopā būšanas vērtības. Vērtējot statistikas rādītājus par nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju skaitu, starp kuriem ir arī daudzbērnu ģimenes un ģimenes, kuras audzina bērnus ar īpašām vajadzībām, skaidri redzams, ka šo situāciju var palīdzēt risināt arī darba devēji, kas atbalsta darbiniekus, veidojot ģimenei draudzīgu vidi darba vietās, pielāgojot gan biroja telpas, gan darba laiku, kā arī pievēršot uzmanību kopā būšanai, kas ir ļoti svarīga ģimenes saikņu stiprināšanai un veselīgas vides veidošanai, to ietverot 4.3.6.9. pasākuma projektu darbībās.
Aktualizējot mentālās veselības un vardarbības jautājumus, tiek piedāvāti risinājumi vardarbības risku mazināšanai skolas vidē un atbalsta sistēmu stiprināšana, lai palīdzētu ģimenēm ar bērniem krīzes situācijas.

Paredzēts, ka Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments un SIF, piesaistot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finansējumu 2021.–2027. gada plānošanas periodam, īstenos pasākumus šādos galvenajos konceptuālajos virzienos:

*Pasūtījuma veidošana nevalstiskajām organizācijām par vecāku prasmju un attiecību pratības tematiku, ģimeni, laulību, paaudžu solidaritāti un atjaunotni kā vērtību;
*Bērnu un jauniešu raidījumu pieejamības nodrošināšana (titri, surdotulkojums u.c.);
*Jauniešu izglītošana, veidojot izpratni par savstarpējām attiecībām un ģimeni kā vērtību;
*Atbalsts un atzinība darba devējiem, kas nodrošina ģimenei draudzīgu darba vidi, kā arī komersantiem, kuri  ģimenēm ar bērniem piedāvā pakalpojumus un produktus ar atvieglotiem nosacījumiem;
*Goda ģimeņu[1] godināšanas pasākumu īstenošana, kas veicina ģimenes kopā būšanu;
*Vienotas nozarē veikto pētījumu platformas izveide "Demogrāfija un sociālā labklājība", sekmējot uz pierādījumiem balstītas politikas izstrādi un īstenošanu;
*Vecāku lomas stiprināšana sabiedrībā, motivējot aktīvāk iesaistīties bērna aprūpē un audzināšanā;
*Diskriminācijas un vardarbības (aizskāruma un pāri darījuma) mazināšana izglītības iestādēs un e-vidē;
*Atbalsta sistēmas izveide ģimenēm ar bērniem, kuri zaudējuši tuviniekus (vecākus, bērnus- brāļus, māsas, skolas biedrus)


Galveno konceptuālo virzienu definēšana, praktiski uzsākot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.6. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" 4.3.6.9. pasākuma "Ģimenei draudzīgas vides un sabiedrības veidošana un intervences psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai" (turpmāk – 4.3.6.9. pasākums) īstenošanu, lielā mērā balstās "Tautas ataudzes stratēģijā"[2], kura savukārt izstrādāta, Demogrāfisko lietu centram ilgtermiņā analizējot ārvalstu pieredzi un labo praksi, veicot pētījumus par situāciju valstī, kā arī apkopojot nozares ekspertu un vecāku piedāvātos risinājumos. 

Sasniedzamie rādītāji:

Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzamais iznākuma rādītājs:
bērni vecumā līdz 18 gadiem, kuri saņēmuši atbalstu, – 8500;
nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestādes un pakalpojumu institūcijas, kas saņēmuši atbalstu, – 2.

Līdz 2024. gada 31. decembrim sasniedzamais starpposma rādītājs: 
bērni līdz 18 gadiem, kuri saņēmuši atbalstu, – 1700;
nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestādes un pakalpojumu institūcijas, kas saņēmuši atbalstu, – 2.

Rezultāta rādītājs:
Bērni ar attīstības grūtībām, nepietiekamu attīstību vai tās veidošanās risku (kumulatīvais skaits), kuriem veicināta pozitīva attīstība un pašrealizācija, – 8500.

Iznākuma un specifiskā rezultāta rādītāja uzskaiti veic finansējuma saņēmējs.


4.3.6.9. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ar plānotajām investīcijām paredzēts sniegt atbalstu kopumā vismaz divām nacionāla, reģionāla un vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu institūcijām.Iznākuma rādītājs “Nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu” ir  “2” -Sabiedrības integrācijas fonds un Valsts kanceleja, jo būs divi projekta iesniegumi.



4.3.6.9. pasākuma mērķa grupa ir:

bērni vecumā līdz 18 gadiem;
personas, kuru aizgādnībā vai aizbildnībā ir bērni vecumā līdz 18 gadiem;
adoptētāji, kuru aprūpē bērns nodots pirmsadopcijas aprūpes laikā;
audžuģimene, arī specializētā audžuģimene (persona vai laulātie), kuru aprūpē nodots bārenis vai bez vecāku gādības palikušais bērns;
bērnu aprūpes iestādes atbildīgais darbinieks, kurš nodrošina bērna aprūpi un audzināšanu;
cita persona, kuras aprūpē bērns nodots uz laiku, kas ilgāks par trim mēnešiem, ja pirms nodošanas vecāku dzīvesvietas bāriņtiesa atzinusi, ka šāda nodošana atbilst bērna interesēm un persona spēs bērnu pienācīgi aprūpēt;
vispārējo izglītības iestāžu pedagogi un atbalsta personāls;
vispārējās izglītības iestādes;
pašvaldības un pašvaldības iestādes;
darba devēji;
nevalstiskās organizācijas;
ģimenes ar bērniem.

Informācija par mērķa grupu tiks iegūta:
- par vispārējās izglītības iestāžu pedagogiem un atbalsta personālu iegūstami, pieprasot izziņu no izglītības iestādes, kurā pedagogs ir nodarbināts;
- par bērniem vecumā līdz 18 gadiem un personām, kuru aizgādībā vai aizbildnībā ir bērni vecumā līdz 18 gadiem, adoptētāji, audžuģimene, bērnu aprūpes iestādes atbildīgais darbinieks, kurš nodrošina bērna aprūpi un audzināšanu, iegūstama, lūdzot uzrādīt bērna dzimšanas apliecību, pasi vai ID karti, kā arī vecāku pasi.

4.3.6.9. pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā, vienā projekta iesniegumu atlases kārtā, iesniedzot divus projekta iesniegumus par tajā pieejamo finansējumu.

Atbalstāmās darbības un izmaksas

Atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam 4.3.6.SAM "Veicināt nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļauto cilvēku, tostarp vistrūcīgāko un bērnu, sociālo integrāciju" (ESO 4.12.) 4.3.6.9. pasākumā plānotas šādas atbalstāmās darbības:
(367) Lai monitorētu aktivitāšu ietekmi un turpinātu veidot uz pierādījumiem balstītu politiku, tiks veikti pētījumi un izvērtējumi, t.sk. vardarbības, dzimumu līdztiesības, ģimenes un darba dzīves savienošanas jomā.

1.Digitālo rīku un platformu pilnveide un attīstība (jauniešu izglītošanas kursa pieteikumiem un platforma demogrāfijas pētījumu apkopošanai);
2.Prezentpriekšmetu, informatīvo materiālu, vizuālo materiālu, metodiku, rokasgrāmatu un citu materiālu izstrāde, iegāde un pilnveidošana, labās prakses piemēru apkopošana un publicēšana;

(368) Individuālā līmenī atbalsts plānots darbībām, kas pozitīvi ietekmē sociālās atstumtības risku mazināšanos bērniem šādas sociālās atstumtības dimensijās – (a) sekmē labākas izglītības iegūšanu, (b) uzlabo psiholoģisko un emocionālo drošību, (c) mazina sociālo izolētību, t.sk. uzlabojot attiecības ģimenē.

3. Jauniešu izglītošanas pasākumi, aptaujas, pētījumi izpratnes veidošanai par savstarpējām attiecībām un ģimeni kā vērtību;
4. Goda ģimeņu (daudzbērnu ģimenes un ģimenes, kuras aprūpē bērnu ar invaliditāti) godināšanas konferences un pasākumu, kas veicina ģimenes kopā būšanu, īstenošana;
5. Ģimeņu atbalsta, demogrāfijas un sociālās labklājības tematikas pētījumu īstenošana un sistematizēšana vienotā platformā, sekmējot uz pierādījumiem balstītas politikas izstrādi un īstenošanu;
6. Ģimenes dienas pasākumu nodrošināšanas projektu pieteikumu atlase un projektu īstenošana, kā arī projektu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodiku izstrāde;
7. Pasūtījums par ģimenes vērtību publicitāti nevalstiskajām organizācijām;
8. Pasākumu, aptauju, diskusiju un izvērtējumu nodrošināšana, lai stiprinātu vecāku lomu sabiedrībā, motivējot aktīvāk iesaistīties bērna aprūpē un audzināšanā;
9. Bērnu un jauniešu raidījumu pieejamības veicināšana (piemēram, ar titriem, surdotulkojumu, utt.).

(371) Nodrošinot preventīvo atbalstu veselīgai bērnu sociālemocionālai un psiholoģiskai attīstībai, plānota visaptveroša, uz cilvēka vajadzībām orientēta diagnostikas, profilakses, konsultatīvo pasākumu, agrīnās intervences, veselības un sociālo pakalpojumu kopuma īstenošana, agrīnā preventīvā atbalsta sistēmas bērniem izveide un ieviešana, t.sk. mācības un praktiski treniņi darbā ar bērniem iesaistītiem speciālistiem; agrīnas intervences bērniem ar psihomotoriem un psihosociāliem traucējumiem; bērnu agrīnās attīstības vajadzību novērtējuma metodisko instrumentu izstrāde un pārvaldība, t.sk. iekļaujot arī speciālo vajadzību diagnostiku; multimodālas, pierādījumos balstītas agrīnās intervences programmas attīstības grūtību veidošanās risku mazināšanai, distresa un trauksmes pārvarēšanai; sociālo prasmju pilnveide riska grupām; vecāku prasmju pilnveides programmas; programmas pāridarījuma un mobinga mazināšanai izglītības iestādēs un e-vidē; atbalsta nodrošināšana ģimenēm ar bērniem, kuras zaudējušas tuviniekus, pēc smagas krīzes vai katastrofas. Vairākas no plānotajām programmām tiks īstenotas kā jaunievedumi, adaptējot ārvalstu praksi un pieredzi. Paredzēta arī iekļaujošas sabiedrības vērtību popularizēšana, stiprinot sociālo iekļaušanu, dzimumu līdztiesību, darba un ģimenes dzīves saskaņošanu un vecāku prasmes.

10. Apmācību programmu izstrāde, iegāde un nodrošināšana diskriminācijas un vardarbības mazināšanai izglītības iestādēs un e-vidē;
11. Vecāku prasmju, attiecību pratības tematikas, ģimenes kā vērtības projektu pieteikumu atlase un projektu īstenošana, kā arī projektu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodiku izstrāde;
12. Atbalsta un atzinības pasākumi darba devējiem, kas nodrošina ģimenei draudzīgu darba vidi un kuri  ģimenēm ar bērniem piedāvā pakalpojumus un produktus uz atvieglotiem nosacījumiem;
13. Darba devēju, kas nodrošina ģimenei draudzīgu darba vidi un kuri ģimenēm ar bērniem piedāvā pakalpojumus un produktus uz atvieglotiem nosacījumiem projektu pieteikumu atlase un projektu īstenošana, kā arī projektu vērtēšanas kritēriju un to piemērošanas metodiku izstrāde;
14. Atbalsta sistēmas izveide un atbalsta programmas un pasākumu nodrošināšana ģimenēm ar bērniem, kuri zaudējuši tuviniekus;

15. Komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumi;
16. Projekta vadība un projekta īstenošanas nodrošināšana;

Saturiskais apraksts pasākumiem, kas izriet no atbalstāmajām darbībām, kuras īsteno Sabiedrības integrācijas fonds:

Publicitāte par ģimenes tēmām un raidījumu pieejamības pielāgošana
Sabiedrības informēšana par procesiem un esošo problēmu aktualizēšana ir ļoti būtiska, lai veicinātu izpratni un risinājumu meklēšanu ne tikai slēgtās kopienās, bet sabiedrībā kopumā. Ne mazāk svarīgi ir pievērst uzmanību ģimenei un bērniem kā ģimenes vērtībai, kas ir veselīgas sabiedrības stūrakmens un pamatelements valsts attīstībai. Ir būtiski ar nozares nevalstisko organizāciju starpniecību informēt sabiedrību par  ģimenes vērtībām, tēmu aktualitāti, kā tas ietekmē tautas ataudzi, pieskaroties tādām tēmām kā psiholoģiskais atbalsts vecākiem (it īpaši nodrošināms vientuļajiem vecākiem u.c.), bērnu pieskatīšanas iespējas, atbalsts neformālajā izglītībā utt.
Papildus sabiedrības integrācijai ir būtiski nodrošināt iespēju bērniem un jauniešiem ar ierobežotām spējām (vājredzīgi, neredzīgi, vājdzirdīgi vai nedzirdīgi u.c.) redzēt vai klausīties vecumam un uztveres īpatnībām pielāgotus raidījumus (televīzijā, radio, interneta vidē), kas būtu pielāgoti spējai tās uztvert – vieglajā valodā, ar titriem, ar surdotulkojumu, pārveidoti no vizuālā uz audiofailu u.tml.
Sabiedrībā nozīmīgi ir pozicionēt bērnu kā sabiedrības vērtību, kuram nepieciešami labi un atbildīgi vecāki, tostarp aktualizējot vīrieša lomu ģimenē. Tēva lomas būtiskums tiek akcentēts arī "Tautas ataudzes stratēģijā"[1], minot, ka tēvu iesaiste bērnu aprūpē un audzināšanā joprojām ir aktīvi veicināma, jo ģimenē atbalsts no partnera vai vīra ir aspekts, kas būtiski ietekmē sievietes gatavību par labu nākamajam bērnam. Pētījumi apliecina – sievietes, kuras norādīja, ka vīrs iesaistās bērnu audzināšanā un mājas darbu veikšanā, ir pozitīvāk noskaņotas vēl viena bērna radīšanai. Latvijā ir  jālauž priekšstats, ka bērns ir sievietes atbildība, un jāstiprina pārliecība, ka abi vecāki bērnam ir vienlīdz svarīgi, kā arī jāmudina sabiedrību vairāk uzticēties vīriešiem tēva lomas izpildē.
Pirms visām plānotajām darbībām paredzētas fokusa grupas un ekspertu intervijas, lai vienotos par nepieciešamajiem  un aktuālajiem virzieniem, kādā konkrētajā darbībā būtu jāstrādā.
Paredzēts atklāts projektu konkurss nevalstiskajām organizācijām publicitātes vai aktivitāšu jomā (tajā skaitā sabiedriskajām diskusijām) par noteiktām ģimenes tēmām, kā arī atklāts projektu konkurss bērnu un jauniešu raidījumu pieejamības nodrošināšanai un veicināšanai.

Jauniešu izglītošana
Sabiedrības nākotne ir  bērni, tāpēc svarīgi veidot izpratni par savstarpējām attiecībām, kā tās veidojas, kāda katram ģimenē ir loma. Ir nepieciešama jauniešu izglītošana, piemēram, sarunas veidā ar speciālistu, skolas vai klases biedriem, veidojot izpratni par savstarpējām attiecībām, vecāku un bērnu pienākumiem un atbildību, paaudžu solidaritāti, iecietības un ģimeniskuma kā vispārcilvēcisko vērtību nostiprināšanu. Veselīgu dzīves veidu veicinoši jauniešus uzrunājoši informatīvie materiāli un klātienes pasākumi – to iekļaušana izglītojošos un izklaides pasākumos. Jauniešiem ir svarīgi skaidrot higiēnas (gan fiziskās, gan garīgās) nozīmību, savstarpējo attiecību veidošanās procesu (tajā skaitā neveselīgu attiecību skaidrošanu un atpazīšanu, mobingu, sociālo mobingu u.tml.) un dažādu atkarību iespaidu. Veselības ministrijas pētījums[2] rāda, ka 77 % 15 gadus vecu jauniešui ir lietojuši alkoholu, kas ir dramatisks rādītājs, ņemot vērā kādu iespaidu tas atstāj uz veselību nākotnē, tostarp arī reproduktīvo.
Darbības sākumā paredzētas fokusa un ekspertu darba grupas, lai konstatētu tās tēmas, kuras jauniešiem ir aktuālas, par kurām būtu nepieciešama informācija, piemēram, vardarbība, mobings, veselīgas sasvstarpējās attiecības u.tml. Paredzēts veidot saturisko tēmu piedāvājuma grozu, kurā gan izglītības iestādes, gan citas iesaistītās organizācijas (piemēram, jauniešu centri) digitālajā platformā varētu izvēlēties tēmas, par kurām iesaistītie speciālisti un eksperti runātu ar jauniešiem interaktīvās nodarbībās klātienē jauniešu ierastajā vidē. Papildus plānots izveidot publiski pieejamu datubāzi, kurā būs pieejams tēmu apraksts, detalizēta informācija, kā arī pieteikšanās platforma. Pirms darbības aktīvās fāzes tiks veikts sākotnējais novērtējums, bet pēc darbību īstenošanas – gala izvērtējums.

Atbalsts un atzinība darba devējiem
Lai ģimenēm sniegtu atbalstu, būtiska ir ikviena darba devēja loma un iesaiste, lai darbiniekiem un viņu ģimenēm (tai skaitā ar aprūpējamiem vecākiem, vientuļajiem vecākiem u.c.) tiktu nodrošināta draudzīga darba vide, kā arī  piedāvāti pakalpojumi un produkti ar atvieglotiem nosacījumiem. Būtiski ir veidot uz ģimenēm vērstu uzņēmējdarbības kultūru, lai ilgtermiņā paaugstinātu vecāku drošības sajūtu darba tirgū. Mērķis ir turpināt attīstīt valsts programmu ģimenes un darba dzīves savienošanas labās prakses popularizēšanai un nodrošināt atbalstu un atzinību darba devējiem, kas īsteno ģimenei draudzīgu darba vidi un atbalsta darbiniekus. Sadarbībā ar Nodarbinātības valsts aģentūru jāizstrādā darba devēju motivēšanas sistēma, sadarbībā ar organizācijām jāveido vecāku informēšanas pasākumi, skaidrojot vienkāršā un saprotamā valodā par strādājošo vecāku tiesībām, kā arī informēšanas pasākumi par iecietības, draudzīgākas vides un tolerantākas attieksmes veidošanu pret vecākiem un viņu ģimenēm darba kolektīvos. Veidot pasākumus darbavietās, kur darbinieki tuvāk var iepazīties ar kolēģu ģimenēm, bet bērni iepazīties ar darba vidi un iepazīt vecākus kā profesionāļus, veicinot darba vides salāgošanu ar ģimeniskām vērtībām.
Tks atbalstītas darba devēju iniciatīvas ģimeniskas vides veidošanai – atklāta projektu konkursa ietvaros programmas statusu "Ģimenei draudzīga darbavieta" ieguvušajiem darba devējiem.
Lai godinātu darba devējus par atbalstu darbiniekiem un to ģimenēm un veicinātu šo iniciatīvu sabiedrībā kopumā, tiks publiski sveikti un godināti aktīvākie darba devēji, kā arī piešķirts statuss "Goda darba devējs".

Goda ģimeņu godināšana, pasākumi, kas veicina ģimenes kopā būšanu
Turpināt īstenot Goda ģimeņu godināšanas pasākumus, veicinot ģimeņu kopā būšanu, kopējās aktivitātes, pieredzes apmaiņu un savstarpējo atbalstu. Jauno Goda ģimeņu apsveikšana, piedzimstot trešajam vai nākamajam bērniņam.
Paredzēti ne tikai regulāri pasākumi, kurā satiksies daudzbērnu  ģimenes (darbnīcas, izglītojoša daļa), bet arī starptautiska demogrāfijas konference par sarežģījumiem un iespējām, ar kurām ģimenes saskaras ikdienā Latvijā un ārpus tās. 2018. gadā tika rīkota starptautiska konference "Laiks bērniem", kas bija labs sākums starptautiskai plašākai sadarbībai ģimenēm un nozares organizācijām visā Eiropā un ārpus tās.
Plānots turpināt  ģimeņu sveikšanu ikvienā no 17 Latvijas dzemdību namiem, kur pasaulē sagaida ģimenes trešo vai katru nākamo bērniņu. Paredzēts gan informatīvs, gan simboliski materiāli noderīgs atbalsts.

Pētījumu platformas izveide un īstenošana nozarē "Demogrāfija un sociālā labklājība"
"Tautas ataudzes stratēģijā"[3] noteikts uzdevums – Izstrādāt projektu par demogrāfijas pētījuma programmas izveidi, lai īstenotu zinātniski pētniecisko darbu demogrāfijas un ģimenes studiju jomā, sekmējot uz pierādījumiem balstītas politikas izstrādi un īstenošanu, monitoringa attīstību ģimenes politikas jomā, lai fokusētos uz vispusīgu ģimeņu interešu aizstāvību un politisku atbildību valstiski nacionālai nepieciešamībai par atbalstu ģimenēm, īstenotu pierādījumos balstītu politikas izstrādi, veidojot publiski pieejamu platformu, kurā apkopotu esošo un īstenotu papildus nepieciešamo datu, pētījumu veikšanu un monitorēšanu, sniedzot  demogrāfiskās prognozes efektīvai valdības rīcībai.
Darbībā paredzēts veidot vienotu centru visiem pētījumiem (sabiedriskajiem, valsts mēroga, izglītības iestāžu zinātniski pētnieciskie darbi, bakalaura, maģistra vai doktora darbi), kas saistīti ar demogrāfiju un ģimenes politiku Latvijā, kā arī ar laiku paplašinot iespējami starptautiskā attīstībā. Plānota sadarbība ar izglītības iestādēm, lai būtu iespēja potenciālajiem pētniekiem iepazīties ar esošajiem materiāliem un saņemt ekspertu ieteikumus jaunajām vēl neizpētītām tēmām. Papildus paredzēts veikt regulāru pētījumu par Latvijas ģimenēm un to modeļiem.

Vecāku lomas stiprināšana sabiedrībā
Latvijā vērojams liels šķirto laulību skaits (pēc 2021. gada datiem[4]  – 456 no 1000 noslēgtām laulībām, kopā šķirtas 5407 laulības) un laulību skaita samazinājums (1987. gadā noslēgtas 25477 laulības, 2020. gadā 11228 laulības, 2021. gadā 11488 laulības). Pirmo laulību skaits 2021. gadā salīdzinājumā ar 2020. gadu palielinājās par 6,9 %, bet atkārtoto laulību – par 0,8 %. Nav būtiskas dzimumu atšķirības starp atkārtoto laulību noslēgušajiem – 31,0 % vīriešu un 32,0 % sieviešu 2021. gadā noslēdza atkārtotu laulību.[5] Pie atkārtotajām laulībām veidojas situācijas, kad bērnam ir četri vecāki, vairāki vecvecāki, un bērns visā ir pa vidu, tāpēc ir būtiski veicināt pozitīvu attieksmi par vecāku lomu, to nozīmi ikviena bērna dzīvē, lai, neskatoties uz vecāku savstarpējām attiecībām, bērns nekļūtu par attiecību ķīlnieku. COVID-19 ietekme uz ģimeniskajām attiecībām – laulības ne tikai tika šķirtas, jo – ja līdz pandēmijai vecāki dažkārt varēja ilgtermiņā nesatikties, jo katram bija cits darba ritms, tad pandēmija nereti ģimenēm lika atrasties vienās telpās ilgākā laika posmā, kas vecināja nesaskaņas un laulību šķiršanu. Vienlaikus bija ģimenes, kurām pandēmijas laiks ne tikai veicināja kopā būšanu,  bet tika rasti daudz un dažādi atraktīvi veidi kvalitatīvai kopā būšanai un ģimenes savstarpējo attiecību uzlabošanai.
Tieši tāpēc ir būtiski sabiedrībā runāt par katra vecāka lomu bērna un pusaudža dzīvē, parādot iespējas kvalitatīvai kopā būšanai. Būtiski runāt par katra vecāka lomu – kur ir tā robeža, kas būtu jāpilda vecākam, kas sabiedrībai (piemēram, skolā skolotājam), kas jāmāca mājās un ko varam gaidīt no pedagoga, kuram ir citas sociālās un profesionālās kompetences.
Papildus darbību ietvaros plānotas aktivitātes, kas saistītas par tēvu iesaisti bērnu ikdienas un sadzīves organizēšanā, bērna kopšanas atvaļinājuma dalīšanu starp abiem vecākiem. Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027. gadam tiek minēts, ka sociālā uzticēšanās balstās cilvēka pārliecībā, ka uz līdzcilvēkiem var paļauties un līdz ar to arī sadarboties kopīgu mērķu sasniegšanai. Uzticēties citiem ir vieglāk, ja cilvēks jūtas pārliecināts par sevi, zina, ka tiks sadzirdēts un saprasts, ja spēj sarežģītās situācijās pielāgoties un bērnībā ir izjutis vecāku rūpes, būtiski, ka abu vecāku.
Darbībā paredzēts atklāts projektu konkurss par ģimenes dienu reģionālo pasākumu veidošanu visā Latvijā, tajā skaitā, katrā plānošanas reģionā pasākums vai pasākumu cikls ar mērķi diskutēt reģionos par vecāku lomu ģimenei draudzīgas sabiedrības veidošanā kopumā.

Saturiskais apraksts pasākumiem, kas izriet no atbalstāmajām darbībām, kuras īsteno Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments:

Diskriminācijas un vardarbības (aizskāruma un pāri darījuma) mazināšana izglītības iestādēs un e-vidē;
Diskriminācijas un vardarbības pieredze būtiski ietekmē ikviena bērna un jaunieša emocionālo un fizisko attīstību. Diemžēl salīdzinošie Eiropas pētījumi uzrāda, ka Latvijas situācija ir viena no sliktākajām – gandrīz 40 % no visiem bērniem atzīst, ka ir cietuši no vardarbības. Īpaši aktuāla vardarbība ir skolu vidē, pieaug vardarbība interneta vidē. Lai sniegtu atbalstu skolu pedagogiem, kā arī kopumā veidotu draudzīgāku un izprotošāku skolu vidi, plānots piedāvāt programmas vardarbības risku mazināšanai skolas vidē, orientējoties  gan uz bērniem, kas cietuši no vienaudžu aizskarošas rīcības, gan tiem, kuri sociālo prasmju trūkuma dēļ kļūst par vardarbības veicējiem. Īpašu uzmanību veltot arī vardarbībai e-vidē.
 
Atbalsta sistēmas izveide ģimenēm ar bērniem, kuri zaudējuši tuviniekus (vecākus, bērnus – brāļus, māsas);

Bērnu attīstību būtiski ietekmē smagi emocionāli pārdzīvojumi, īpaši tādi smagi un bērnam nesaprotami notikumi kā tuvinieku vai klases biedru nāve. Lai mazinātu riskus un sniegtu atbalstu šādās ģimenēm smagās situācijās, ir nepieciešams stiprināt ģimenes un reāli sniegt profesionālu atbalstu bērnam nozīmīgu tuvinieku zaudējuma gadījumā, sniedzot pēc vajadzības palīdzību individuālās konsultācijās vai grupās, kā arī kopumā izglītojot sabiedrību par sērošanas aspektiem ģimenēs ar bērniem. Darbības ietvarā plānots izveidot atbalsta sistēmu, kas nodrošina programmas bērniem, kuri negadījumā vai slimības dēļ zaudējuši kādu no tuviniekiem.

Sadarbība starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri(-iem) tiks īstenota, starp iesaistītajām pusēm noslēdzot sadarbības līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina Eiropas Savienības fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Sadarbības līgumā tiks noteiktas savstarpējās atbildības jomas un pienākumi, kārtība, kādā veicami norēķini ar sadarbības partneri, pārskatu un attiecināmās izmaksas pamatojošo dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība, citi nosacījumi projekta sekmīgai īstenošanai, tai skaitā kārtība, kādā sadarbības partneris atmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus konstatējusi sadarbības iestāde, un iespējami neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus konstatējis finansējuma saņēmējs.

Sadarbības partneru izvēlē tiks ievērots Ministru kabineta 13.07.2023. noteikumos Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 3.3.apakšpunktā ietvertais nosacījums, ka finansējuma saņēmējam ar sadarbības partneri nevar rasties tādas tiesiskās attiecības, no kurām izrietētu, ka šis darījums atbilst publiska iepirkuma līguma pazīmēm atbilstoši Publisko iepirkumu likumam vai Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam vai ka darījumam jāpiemēro normatīvie akti par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem. Tātad sadarbības partneriem piešķirtais finansējums tiks izlietots izdevumu kompensēšanai, nevis samaksai par pakalpojumu sniegšanu, kas atbilstu publiska iepirkuma līguma pazīmēm. 4.3.6.9. pasākumā plānots iesaistīt to nozaru institūcijas, kurām ir vistiešākā sasaiste ar pasākuma ieviešanu.

Finansējuma saņēmējs vienosies ar sadarbības partneri par sadarbības jomām, kurā tas tiks iesaistīts, vai par konkrētu darbību īstenošanu projektā. Tiek plānots, ka noteikumu projektā minētās ministrijas deleģēto funkciju ietvaros tiks iesaistītas kā viedokļa sniedzēji, eksperti, savukārt citi sadarbības partneri tiks piesaistīti arī konkrētu darbību ieviešanā.

Noteikumu projektā noteiktas tiešās attiecināmās izmaksas un netiešās attiecināmās izmaksas. Netiešās attiecināmās izmaksas nav tieši saistītas ar projekta mērķu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai, piemēram, projekta vadības un projekta īstenošanas personāla administratīvās izmaksas, kas paredzētas iestādes ikdienas darbības nodrošināšanai (telpu un iekārtu izmantošanas izmaksas, komunālie un sakaru maksājumi, iestādes vadības un atbalsta struktūrvienību izmaksas u. c.). Projekta vadības un projekta īstenošanas netiešajās attiecināmajās izmaksās var ietilpt:
• kancelejas preces, biroja piederumi un biroja aprīkojuma īre vai iegāde;
• telpu noma, komunālie maksājumi un telpu uzturēšanas izmaksas;
• telekomunikācijas, interneta izmaksas un pasta pakalpojumu izmaksas;
• IT uzturēšanas izmaksas (piemēram, nepieciešamās licences un programmatūras atjauninājumi);
• citas izmaksas atbilstoši 4.3.6.9. pasākuma specifikai, kas nav iekļautas projekta tiešajās attiecināmajās izmaksās, bet ir nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai.
Netiešās izmaksas plāno, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām (finansējuma saņēmēja projekta vadības personāla un projekta īstenošanas personāla, kā arī sadarbības partnera projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas).

4.3.6.9. pasākuma finansējums

Pasākuma kopējais plānotais finansējums ar elastības finansējumu ir 15 225 000 euro, tai skaitā:
•         Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 12 941 250 euro;
•         valsts budžeta līdzfinansējums – 2 283 750 euro.

Sabiedrības integrācijas fondam kopējais plānotais finansējums ar elastības finansējumu ir 11 088 236  euro, tai skaitā:

•         Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 9 425 000 euro;
•         valsts budžeta līdzfinansējums – 1 663 236 euro.

Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamentam kopējais plānotais finansējums ar elastības finansējumu ir 4 136 764  euro, tai skaitā:
•         Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 3 516 250 euro;
•         valsts budžeta līdzfinansējums – 620 514 euro.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Sociālā fonda Plus daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie projekta ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (Eiropas Sociālā fonda Plus un valsts budžeta) līdzekļi 100 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām.

Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases vienā iesniegumu atlases kārtā, iesniedzot divus projekta iesniegumus par tajā pieejamo finansējumu.

4.3.6.9. pasākumam ir sekojošs dalījums pa intervences kategorijas kodiem un tiem paredzēto finansējuma apjomu:
atbalsts pamatizglītībai un vidējai izglītībai un aprūpei (kods 149) – 2 007 214 euro,
pasākums sabiedrības vienlīdzīgu iespēju un aktīvas līdzdalības atbalstam (kods 152) – 2 641 071 euro;
pasākums, lai veicinātu vienlīdzīgu un savlaicīgu piekļuvi kvalitatīviem, ilgtspējīgiem un pieejamiem pakalpojumiem (kods 158) - 3 539 036 euro;
Pasākumi, kas veicina darba un privātās dzīves līdzsvaru, tostarp piekļuvi bērnu aprūpes pakalpojumiem un apgādājamu personu aprūpei (kods 143) - 4 753 929 euro apmērā;
“Finansējuma veids” ir grants (kods 01) - 35 525 901  euro apmērā.


Administratīvā sloga mazināšanai projekta vadības personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla atlīdzības likme 20 % apmērā no noteikumu projekta 18.2. apakšpunktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktu. 

Personāla atlīdzības likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem:
1) tas ir taisnīgs – personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienādi visiem finansējuma saņēmējiem un vienādi visos projektos;
2) tas ir objektīvs – personāla atlīdzības izmaksu likmes apmērs ir aprēķināts, balstoties uz vidējo atalgojuma līmeni pa mēnešalgu grupām valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem un attiecīgi VK veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projektu tiešās attiecināmās izmaksas;
3) tas ir pārbaudāms – personāla atlīdzības izmaksu likmes aprēķins ir pamatots ar VK veiktajiem aprēķiniem;
4) tas ir iepriekš noteikts – personāla atlīdzības izmaksu likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti 4.3.6.9. pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojami atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām (tikai pēc attiecīgo 4.3.6.9. pasākuma reglamentējošo MK noteikumu spēkā stāšanās brīža).

Kvalitatīvai ieviešanai katrā projektā būtu nepieciešams:
Projekta vadītājs – 39.1. apakšsaime, 4A līmenis, 11. mēnešalgu grupa,
projekta vadītāja asistents – 39.1. apakšsaime, III līmenis, 9. mēnešalgu grupa,
projekta koordinatori – 39.1. apakšsaime, III līmenis, 10. mēnešalgu grupa,
eksperti – 39.1. apakšsaime, IVB līmenis, 11. mēnešalgu grupa,
sabiedrisko attiecību speciālists – 26. saime, II līmenis, 9. mēnešalgu grupa,
finansists – 15.1. saime, II līmenis, 9. mēnešalgu grupa,
iepirkumu speciālists (jurists) – 24.saime, II līmenis, 10. mēnešalgu grupa,
jurists – 24. saime, II līmenis, 10. mēnešalgu grupa,
datu aizsardzības speciālists – 19. saime,  IIIA līmenis, 11. mēnešalgu grupa.
Algu likmes nosakāmas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu un Ministru kabineta 2022. gada 26. aprīļa noteikumiem Nr. 262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”, par pamatu ņemot mēnešalgu grupas skalas viduspunktu un to piemērojot līdz 2027.gadam, jo šobrīd ir pieejama skala līdz 2027. gadam, kura norādīta “Vadlīnijās  atlīdzības aprēķinam, virzot tiesību aktu”, kas ievietotas KP VIS, bet turpmākajiem gadiem (2028. un 2029.) tiks piemērots pieaugums katram gadam 5 % apmērā salīdzinājumā pret iepriekšējo atbilstoši skalas aprēķinā norādītajam. Detalizēts likmes aprēķins ir iesniegts vadošajā iestādē saskaņošanai.

Valsts atbalsts
Komercdarbības atbalsts:
Finansējuma saņēmējs ir Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departaments , kas neveic saimniecisko darbību, kā arī nesniedz un nepiedāvā nekāda veida maksas pakalpojumus, līdz ar to negūst ienākumus no saimnieciskās darbības.
Savukārt finansējuma saņēmējs Sabiedrības integrācijas fonds ir atvasināta publisko tiesību juridiskā persona (publisks nodibinājums), kas šobrīd neveic saimniecisko darbību, kā arī nesniedz un nepiedāvā nekāda veida maksas pakalpojumus. Sabiedrības integrācijas fonds īsteno darbības atbilstoši noteiktajam statusam un Sabiedrības integrācijas fonda likumam, taču nav reģistrēts kā saimnieciskās darbības veicējs un negūst ienākumus no saimnieciskās darbības.


[1] https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81_1.pdf, 28. lpp.

[2] https://www.esparveselibu.lv/aktualizes-alkohola-lietosanas-izplatibu-pusaudzu-vidu

[3] https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/TAS_Plans%2009.11%20projekts.pdf, 7. lpp.

[4] https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/iedzivotaji/laulibas/2634-noslegtas-un-skirtas-laulibas?themeCode=IL

[5] https://admin.stat.gov.lv/system/files/publication/2022-10/Nr_05_Demografija_2022_%2822_00%29_LV.pdf, 10.lpp.

[1] https://likumi.lv/ta/id/323703

[2] https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/TAS_Plans%2009.11%20projekts.pdf, 8. lpp.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bērni vecumā līdz 18 gadiem; Personas, kuru aizgādnībā vai aizbildnībā ir bērni vecumā līdz 18 gadiem, sabiedrība kopumā; Pedagogi, atbalsta personāls izglītības iestādēs.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs pirmsskolas vecuma bērnus un skolēnus, personas, kuras ir aizgādnībā vai aizbildnībā vecuma grupā līdz 18 gadiem vai 24 gadiem, ja turpina mācīties, kā arī sabiedrību kopumā. Būtiska ietekme būs arī uz pedagogiem, atbalsta personālu izglītības iestādēs. Lai sekmētu mērķētāku atbalstu izvēlētajām  mērķgrupām, pirms aktivitāšu uzsākšanas plānotas ekspertu darba grupas, kā arī jau esošo atbilstošo pētījumu datu apkopošana un analīze. Tiks nodrošināts informatīvs, fokusēts un praktisks atbalsts mērķa grupām, vienlaicīgi arī plašai sabiedrībai kopumā. Paredzēts stiprināt vecāku, atbalsta personāla kapacitāti un informatīvo bāzi izglītības iestādēs.
Juridiskās personas
  • Vispārējās izglītības iestādes; pašvaldības, darba devēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs vispārējās izglītības iestādes, pašvaldības, NVO, darba devējus, ģimenes. Veicot ekspertu piesaisti, tiks organizētas darba grupas, fokusa grupas un paneļdiskusijas esošās problemātikas aktualizēšanai un sabiedrības informēšanai, tostarp ar informatīviem materiāliem, kas atvieglotu ikdienas darbu un veicinātu plašāku sabiedrības izpratni. Iesaistot izglītības iestādes, darba devējus un pašvaldības, tiks sniegts atbalsts mazāk aizsargātajām sabiedrības grupām, lai veicinātu to labbūtību un līdzdalību sabiedrībā. Būtiska loma arī organizācijām, kas rūpējas par sabiedrības mazāk aizsargātajām grupām, sniedzot tām atbalstu, lai šo veicinātu un iedzīvinātu aizvien plašākā organizāciju lokā, tiks organizētas atzinības un pateicības nominācijas tiem komersantiem, kas veic lielāko atbalstu un iesaisti, tādējādi veicinot arī citus aktīvāk iesaistīties atbalsta sniegšanā.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
953 318
0
2 432 067
2 210 567
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
953 318
0
2 432 067
2 210 567
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
1 121 551
0
2 850 667
2 600 667
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
1 121 551
0
2 850 667
2 600 667
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-168 233
0
-418 600
-390 100
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-168 233
0
-418 600
-390 100
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-168 233
-418 600
-390 100
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamentam pieejamais kopējais finansējums 4 136 764 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 3 516 250  euro un valsts budžeta līdzfinansējums –620 514 euro, projekta iesniegumā  kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 3 484 086 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums  2 961 473 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums 522 613 euro apmērā;
Sabiedrības integrācijas fondam pieejamais kopējais finansējums 11 088 236 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 9 425 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 1 663 236 euro, projekta iesniegumā kopējo pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 9 338 789 euro, ko veido Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 7 937 970 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 1 400 819 euro apmērā;
Projektu plānots ieviest no 2024. gada 1. ceturkšņa līdz 2029. gada 31. decembrim.
          
  Indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem (var tikt precizēts pēc pasākuma projekta apstiprināšanas):
2024. gads: kopējais finansējums ir 1 121 551 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 953 318 euro, valsts budžeta līdzfinansējums –168 233 euro;
2025. gads: kopējais finansējums ir  2 850 667 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 2 432 067 euro, valsts budžeta līdzfinansējums –427 600 euro;
2026. gads: kopējais finansējums ir 2 600 667 euro, no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 2 210 567 euro, valsts budžeta līdzfinansējums –390 100 euro;
2027. gads: kopējais finansējums ir 2 704 667 euro, , no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 2 298 967 euro, valsts budžeta līdzfinansējums –405 700 euro;
2028. gads: kopējais finansējums ir 3 054 724 euro, , no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 2 596 515 euro, valsts budžeta līdzfinansējums –458 209 euro;
2029. gads: kopējais finansējums ir 2 892 724 euro, , no tā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 2 458 815 euro, valsts budžeta līdzfinansējums –433 909 euro;


 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Noteikumu projekts var ietekmēt amata vietu skaitu Valsts kancelejā un Sabiedrības integrācijas fondā t. i., plānojot projekta īstenošanu, tiks izvērtēta esošo cilvēkresursu kapacitāte, ja nepieciešams, uz projekta darbības laiku piesaistot personālu uz darba līguma pamata. Projekta vadības un īstenošanas personāls tiks finansēts no projekta līdzekļiem



 
Cita informācija

Nepieciešamo finansējumu Valsts kanceleja lūgs pārdalīt no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060)
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas regulas Nr. 2021/1060 prasības
 
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/1057)
Apraksts
Ar projektu tiks ieviestas regulas Nr. 2021/1057 prasības

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
Noteikumu projekta 23.4.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu
Noteikumu projekta 18.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas Nr. 2021/1060 64.panta 1.punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 21. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 (turpmāk – regula Nr. 2021/1057)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regula Nr. 2021/1057 1. un 2. pielikumam
Noteikumu projekta  24.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli. Noteikumu projekts tika publicēts publiskai apspriešanai no 2023. gada 18. septembra līdz 29.septembrim. 

Pasākuma projekta vērtēšanas kritēriji ir iesniegti saskaņošanai Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021. - 2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas 4. politikas mērķa “Sociālāka Eiropa” apakškomitejas 28.09. sēdē, kuras sastāvā ir iekļauti arī sociālie, nevalstiskā sektora un reģionālie partneri.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Labklājības ministrija
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Veselības ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākums sniegs pozitīvu ietekmi uz publisko pakalpojumu attīstību, jo tā rezultātā tiks attīstīti jauni mērķēti pakalpojumi atbalsta sniegšanai bērniem, viņu ģimenēm, pedagogiem, kopumā veicinot ģimenēm draudzīgāku un krīzēs atbalstošu vidi, kā arī mazinot vardarbības gadījumus skolu vidē.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts sniegs ieguldījumu vairākos Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam prioritātes “Stipras ģimenes, veseli un aktīvi cilvēki” rīcības virzienos.
TA projektam ir pozitīva ietekme uz rīcības virziena “Psiholoģiskā un emocionālā labklājība” 85. uzdevumu “Atbalsts vecāku prasmju pilnveidošanai, uzlabojot bērnu un jauniešu psiholoģisko un emocionālo labklājību un mazinot psihiskās veselības un mācīšanās traucējumu veidošanās riskus nākotnē”, 87.uzdevumu “Vardarbības profilakse, t. sk. mazinot mobingu jauniešu vidū, un savlaicīga intervence dažādās krīzes situācijās, stiprinot cilvēku psiholoģisko un emocionālo noturību un spēju rast labvēlīgu risinājumu” un 88. uzdevumu “Uzlabojot psiholoģisko un emocionālo veselību, seksuālās un reproduktīvās veselības stiprināšana sabiedrībā un infekciju slimību izplatības risku mazināšana”.
TA projektam ir pozitīva ietekme arī uz rīcības virziena “Stipras ģimenes paaudzēs” 102. uzdevumu “Ģimenes kā vērtības stiprināšana sabiedrībā, t. sk. palielinot sociālo aizsardzību vecākiem, attīstot ģimenei draudzīgu vidi, godinot kuplās ģimenes, stiprinot tēva lomu ģimenē, pilnveidojot jauniešu izglītošanu un veicinot sabiedrības informētību par vecāku prasmju, attiecību pratības, ģimenes un laulības tematiku un paaudžu solidaritātes lomu tautas ilgtspējīgā izaugsmē, kā arī nodrošinot pierādījumos balstītas ģimenes politikas izstrādi un īstenošanu”,  103. uzdevumu “Labvēlīgu apstākļu radīšana ģimenes un darba dzīves saskaņošanai, atbalstot elastīgā un attālinātā darba iespējas, veidojot ģimenei un darba ņēmējam draudzīgu darba vidi un pilnveidojot atbalstu ģimenes aprūpes pienākumu veikšanā” un 104. uzdevumu “Pirmsskolas izglītības, bērnu aprūpes un organizēta brīvā laika pakalpojumu pieejamības uzlabošana, sekmējot bērnu vispusīgu attīstību un ģimenes un darba dzīves savienošanu”.
 

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākuma ietvaros plānotie uzlabojumi un jaunu agrīnā atbalsta pakalpojumu klāsta attīstīšana pozitīvi ietekmēs arī bērnu ar invaliditāti situāciju, sekmējot viņu vienlīdzīgas iespējas un tiesības.
Pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas horizontālā principa  (turpmāk – HP) "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" (turpmāk – HP VINPI) darbības, kas veicina personu ar invaliditāti vienlīdzīgas iespējas un tiesības. Piemēram, kāda no šādām vispārīgām un specifiskām darbībām:
vispārīgās darbības:
 projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas — t.sk. neatkarīgi no personas invaliditātes;
          nodrošinot informāciju publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, tiks nodrošināts, ka to saturs ir pieejams senioriem un/vai cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
          tiks nodrošināts, ka prasībās pakalpojuma sniedzējam (Iepirkuma nolikumos) tiek iekļauta prasība nodrošināt, ka konkrētajai pakalpojuma sniegšanas vietai/videi/objektam/pasākuma norises vietai ir iespēja fiziski piekļūt un to var izmantot cilvēki ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem patstāvīgi.
2) specifiskās darbības:
          tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju jautājumiem, tostarp piesaistīti eksperti vai nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses (piemēram, informatīvo materiālu izstrādes procesā, pakalpojuma sniegšanas telpu vides piekļūstamības novērtēšanai, mērķa grupu uzrunāšanai un sasniegšanai u.c. (attiecīgi pievienojot dokumentus, piem., konsultāciju protokolus u.c.);
          mācību programmas tiks izstrādātas un pasniegtas piekļūstamos formātos (t.sk. audiāli un elektroniski), piemēram, ar burtu palielinājuma iespēju personām ar invaliditāti un senioriem;
          pasākumu norises vietai tiks nomātas tikai piekļūstamas telpas vai arī tiks nodrošināta tehnisko risinājumu noma (piemēram, pārvietojamais panduss, pacēlājs u.c.);
          surdotulka pakalpojuma nodrošināšana.

Pasākuma ietvaros veidojot digitālos risinājumus, tiks ņemts vērā piekļūstamības princips, kā to paredz Apvienoto Nāciju organizācijas Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām, proti, pasākuma ietvaros izveidotie produkti un pakalpojumi būs piekļūstami cilvēkiem ar redzes, dzirdes, kustību vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēkiem, cilvēkiem ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā arī cilvēkiem ar viegliem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem.
 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta rezultāti var ietekmēt attiecīgo jomu, bet nav tieši mērķēti uz dzimumu līdztiesības jautājumu risināšanu. Noteikumu projekta ietvaros tiks nodrošināta vispārīga HP VINPI ievērošana, kas veicina dzimumu līdztiesību, piemēram, nodrošinot dzimumu līdztiesības aspekta integrēšanu caur izveidoto pakalpojumu pieejamību, semināru vai apmācību saturu. Projekta pasākumi tiks īstenoti, ievērojot nediskriminācijas principus, t.sk., nodrošinot vienlīdzīgu pieeju kvalifikācijas celšanas un apmācību pasākumiem.
Pasākuma ietvaros, kad attiecināms, tiks īstenotas HP VINPI darbības, kas veicina dzimumu līdztiesību. Piemēram, kāda no šādām vispārīgām un specifiskām darbībām:
1) vispārīgās darbības:
          projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netešas diskriminācijas – t.sk. neatkarīgi no personas dzimuma, vecuma, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
          sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu (t.sk. piemērota vienlīdzīga bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
          īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos;
2) specifiskās darbības:
          mācību un metodisko līdzekļu saturs tiks veidots, ievērojot dzimumu līdztiesības principus, īpašu uzmanību veltot sabiedrībā valdošo stereotipu par dzimumu lomu sadalījumu izskaušanai un nepieļaujot stereotipisku dzimumu attēlojumus mācību līdzekļos (piemēram: sieviete – sociālā darbiniece, vīrietis – iestādes vadītājs);
          semināru, mācību, darbnīcu un konferenču saturā tiks integrēti vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumi.
 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pasākums lielā mērā vērsts uz mērķa grupas emocionālās noturības stiprināšanu, kas netieši ietekmē ikviena un, jo īpaša augoša bērna, mentālo veselību. Veidojot ģimenei, bērnam, vecākiem draudzīgu un izprotošu vidi - gan darba vietā, gan skolu vidē, gan  publiskajā vidē tiek mazināts stresa līmenis, agresivitāte, kas tiešā veidā ietekmē ikviena fizisko veselību
 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
TA projekts tiešā veidā ir vērsts uz bērna labāko interešu nodrošināšanu. Projekta ietvarā paredzēti uzlaboti un papildināti pakalpojumi, kas sniegs atbalstu gan tiešā veidā pašām ģimenēm, gan izglītības jomā strādājošajiem, gan darba devējiem, kuri nodarbina vecākus, gan pašvaldībām un vecāku intereses aizstāvošajām NVO, kopumā veidojot sabiedrībā draudzīgāku un atbalstošāku vidi, īstenojot gan izglītojošus, gan informatīvus, gan ikdienas sadzīvi atvieglojošus pasākumus ģimenēm ar bērniem.
 

8.2. Cita informācija


Pasākumam ir tieša pozitīva ietekme uz horizontālo principu "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana". Pasākuma projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriji iekļauj specifisko atbilstības kritēriju, kura ietvaros projekta iesniedzējam ir jāsniedz informācija par šā horizontālā principa ievērošanu, paredzot specifiskas darbības un rādītāju/-us, kas veicina vienlīdzību, iekļaušanu, nediskrimināciju un pamattiesību ievērošanu:.
1)            tiek paredzētas vismaz piecas vispārīgās darbības, kas attiecas uz projekta vadību un īstenošanu un kas kopumā veicina vienlīdzīgas iespējas un pamattiesību ievērošanu, piemēram:
-              projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas – neatkarīgi no personas rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelsmes, mantiskā vai ģimenes stāvokļa, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
-              tiks piedāvāts elastīgais vai attālinātais darbs personām, kuru aprūpē ir ģimenes locekļi (pieaugušie un/vai bērni);
-              sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienāda samaksa par vienādas vērtības darbu (t.sk. piemērota vienlīdzīga bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
-              īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos;
-              publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, pieejamajā informācijā tiks nodrošināts, ka tās saturam var piekļūt seniori un/vai cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
-              publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā – pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras (priviliģētais iepirkums), lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību, ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai tiks piesaistīts sociālais uzņēmums, kurš nodarbina cilvēkus ar invaliditāti u.c.).
2)            tiek paredzētas vismaz trīs specifiskās darbības, kas īpaši veicina vienlīdzīgas iespējas, iekļaušanu un pamattiesības, piemēram:
-              mācību un metodisko līdzekļu saturs tiks veidots, ievērojot dzimumu līdztiesības principus, īpašu uzmanību veltot sabiedrībā valdošo stereotipu par dzimumu lomu sadalījumu izskaušanai un nepieļaujot stereotipisku dzimumu attēlojumus mācību līdzekļos (piemēram: sieviete – sociālā darbiniece, vīrietis – iestādes vadītājs);
-              semināru, mācību, darbnīcu un konferenču saturā tiks integrēti vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas jautājumi;
-              tiks nodrošināti konsultatīva rakstura pasākumi par personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju jautājumiem, tostarp piesaistīti eksperti vai nodrošinātas konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām, kas pārstāv personu ar invaliditāti intereses (piemēram, informatīvo materiālu izstrādes procesā, pakalpojuma sniegšanas telpu vides piekļūstamības novērtēšanai, mērķa grupu uzrunāšanai un sasniegšanai u.c.;
-              mācību programmas tiks izstrādātas un pasniegtas piekļūstamos formātos (t.sk. audiāli un elektroniski), piemēram, ar burtu palielinājuma iespēju personām ar invaliditāti un senioriem;
-              surdotulka pakalpojuma nodrošināšana.
3)            tiek noteikti vismaz divi horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītāji, piemēram:
-              konsultatīva rakstura pasākumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem (piemēram, izstrādājot apmācību programmu saturu, plānojot komunikācijas aktivitātes, organizējot informatīvus pasākumus u.c.) (VINP01);
-              izstrādātas vai pilnveidotas apmācību programmas, metodiskie līdzekļi, vadlīnijas, mācību līdzekļi, t.sk. digitālie, kuros ir integrēti dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumi (VINP02);
-              personas, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem (VINP03);
-              specifiskus atbalsta pakalpojumus saņēmušās personas ar invaliditāti (darbavietu pielāgošana, ergoterapeita, surdotulka, asistenta pakalpojumi, specializētā transporta pakalpojumi) (VINP08).

Izvērtējumu, pētījumu, ekspertīžu un analīzes ietvaros visi dati, kur vien tas ir iespējams, tiks sniegti dalījumā pēc dzimuma, vecuma, invaliditātes veida, trešo valstu valstspiederīgais, personas ar ārvalstu izcelsmi – ārzemnieks, repatriants, bēglis, persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, vai patvēruma meklētājs,  piederības minoritātei  rases un etniskās izcelsmes, bezpajumtnieki u.c. Iespēju robežās publiskie iepirkumi tiks veikti sociāli atbildīgā veidā – pērkot ētiski ražotus produktus un pakalpojumus un izmantojot publiskās iepirkumu procedūras (priviliģētais iepirkums), lai radītu darbvietas, pienācīgus darba apstākļus, sekmētu sociālo un profesionālo iekļautību, kā arī veicinātu labākus darba nosacījumus cilvēkiem ar invaliditāti un nelabvēlīgā situācijā esošiem cilvēkiem (piemēram, pasākumu rīkošanai nolikumā tiks paredzēta prasība par telpu un satura piekļūstamību u.c.).

4.3.6.9. pasākuma ietvaros veicinātā vienlīdzīgu iespēju un nediskriminācijas horizontālā principa ievērošana kopumā sniegs ieguldījumu dzimumu līdztiesības principa kā Eiropas Savienības stratēģijas Baltijas jūras reģionam caurvijoša principa īstenošanā.
4.3.6.9. pasākumam nav ietekmes uz horizontālajiem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā”, “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.
Pielikumi