22-TA-2683: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Igaunijas Republikas valdības, Latvijas Republikas valdības un Lietuvas Republikas valdības līgumu par paplašinātu sadarbību aizsardzības jomā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Aizsardzības ministrijas iniciatīva
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Līguma projekts izstrādāts pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, sadarbojoties ar Lietuvas un Igaunijas aizsardzības ministrijām. Līgums izstrādāts ar mērķi uzlabot tā pušu spējas pretoties nacionālās drošības apdraudējumam, kā arī sniegt un saņemt savstarpēju atbalstu šādos gadījumos. Līguma noslēgšana un ratificēšana nodrošinās iespēju īstenot nepieciešamās darbības reģionālās un nacionālās aizsardzības jomā lai operatīvi un efektīvi saņemtu un sniegtu atbalstu kaimiņvalstīm – reģionālās aizsardzības partneriem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz ar Krievijas militārās agresijas sākumu Ukrainā, Baltijas reģiona (t.sk. Latvijas) drošības situācija ir kļuvusi daudz sarežģītāka. Politiskie ultimāti, kas tika izteikti NATO un ASV 2021. gada decembrī pirms iebrukuma Ukrainā, skaidri apliecināja Krievijas uzstādīto mērķi atgūt ietekmi pār bijušās Padomju Savienības ietekmes reģioniem, t.sk. Baltijas valstīm. Krievijas militārā infrastruktūra un vienību izvietojums pie Baltijas valstu robežām ir priekšnoteikumus Krievijas iespējām veikt īsa brīdinājuma militāro uzbrukumu. Papildus apdraudošs faktors ir Baltkrievijas lēmumi pilnībā iesaistīties Krievijas militāro mērķu īstenošanā, dodot brīvu piekļuvi tās teritorijai, kam ir izšķiroša nozīme Latvijas un Baltijas valstu aizsardzības pasākumu sagatavošanā. Laiks rīcībai ir kritiski svarīgs, lai spētu pretoties apdraudējumam. Tieši tāpēc būtiski ir veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai samazinātu nacionālo reaģēšanas laiku līdz minimumam un spētu jau no pirmā apdraudējuma brīža kopīgi darboties Baltijas valstu teritorijās. Militārās plānošanas specifika un Krievijas stratēģija nosaka, ka efektīva atbilde uz apdraudējumu ir savlaicīga un kopīga rīcība visā Baltijas reģionā.
Vēsturisko, politisko un ģeopolitisko apstākļu dēļ Latvijas sadarbība ar Lietuvu un Igauniju gan nacionālās, gan reģionālās drošības un aizsardzības veicināšanā ir viena no Latvijas aizsardzības politikas prioritātēm. Baltijas valstu sadarbības formāts ir ļāvis attīstīt Baltijas valstu nacionālās aizsardzības struktūras, veicinājis efektīvāku spēju attīstību un izmantošanu, savietojamību ar sabiedrotajiem, kā arī tas nodrošina sekmīgāku sadarbību miera uzturēšanas un krīžu vadības operācijās. Sadarbības formāta attīstība iekļauj sevī iespēju sniegt atbalstu gadījumos, kad citi sabiedrotie nav pieejami, nodrošinot valstu nacionālās un kopējās reģionālās drošība saglabāšanos.
Krievijas karadarbība Ukrainā kārtējo reizi pierāda tās gatavību un spējas ārpolitiskus mērķus sasniegt agresīvi un ar militāriem līdzekļiem. Lai īstenotu savas imperiālistiskās ambīcijas, tādējādi arī saglabājot iekšpolitisko stabilitāti, līdztekus konvencionālām metodēm Krievija izteikti pievēršas arī nestandarta paņēmieniem. Piemēram, darbojoties “pelēkajā zonā” un veicot agresiju pret citu valsti, bet faktiski neuzsākot oficiālu karadarbību. Viens no demokrātisku valstu lielākajiem izaicinājumiem ir ne tikai mazināt zaudējumus, kas var rasties šāda veida agresijas rezultātā, bet arī iegūt stratēģisko pārākumu pār “pelēkās zonas” karadarbības veicējiem. Turklāt tādām autoritārām valstīm kā Krievija ir priekšrocības ātrā lēmumu pieņemšanā, kas rada papildu spiedienu demokrātiskām valstīm pielāgot savas reaģēšanas sistēmas. Šīm sistēmām viennozīmīgi jābūt iespējami elastīgām, lai līdz minimumam samazinātu reaģēšanas laiku dažādos krīzes scenārijos.
Vēsturisko, politisko un ģeopolitisko apstākļu dēļ Latvijas sadarbība ar Lietuvu un Igauniju gan nacionālās, gan reģionālās drošības un aizsardzības veicināšanā ir viena no Latvijas aizsardzības politikas prioritātēm. Baltijas valstu sadarbības formāts ir ļāvis attīstīt Baltijas valstu nacionālās aizsardzības struktūras, veicinājis efektīvāku spēju attīstību un izmantošanu, savietojamību ar sabiedrotajiem, kā arī tas nodrošina sekmīgāku sadarbību miera uzturēšanas un krīžu vadības operācijās. Sadarbības formāta attīstība iekļauj sevī iespēju sniegt atbalstu gadījumos, kad citi sabiedrotie nav pieejami, nodrošinot valstu nacionālās un kopējās reģionālās drošība saglabāšanos.
Krievijas karadarbība Ukrainā kārtējo reizi pierāda tās gatavību un spējas ārpolitiskus mērķus sasniegt agresīvi un ar militāriem līdzekļiem. Lai īstenotu savas imperiālistiskās ambīcijas, tādējādi arī saglabājot iekšpolitisko stabilitāti, līdztekus konvencionālām metodēm Krievija izteikti pievēršas arī nestandarta paņēmieniem. Piemēram, darbojoties “pelēkajā zonā” un veicot agresiju pret citu valsti, bet faktiski neuzsākot oficiālu karadarbību. Viens no demokrātisku valstu lielākajiem izaicinājumiem ir ne tikai mazināt zaudējumus, kas var rasties šāda veida agresijas rezultātā, bet arī iegūt stratēģisko pārākumu pār “pelēkās zonas” karadarbības veicējiem. Turklāt tādām autoritārām valstīm kā Krievija ir priekšrocības ātrā lēmumu pieņemšanā, kas rada papildu spiedienu demokrātiskām valstīm pielāgot savas reaģēšanas sistēmas. Šīm sistēmām viennozīmīgi jābūt iespējami elastīgām, lai līdz minimumam samazinātu reaģēšanas laiku dažādos krīzes scenārijos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreizējā ģeopolitiskā situācija ir radījusi spiedienu uz Baltijas valstu drošības politiku un akcentē to, cik vitāli svarīgi ir ātri reaģēt uz drošības apdraudējumiem, kas, attiecīgi, liek strādāt pie lēmumu pieņemšanas sistēmas uzlabošanas. Tādēļ Līguma izstrādes laikā kā galvenais tika definēts uzdevums noteikt tādas procedūras, kas ļautu atbalstu saņemt un sniegt pēc iespējas ātri.
Risinājuma apraksts
Līgums nostiprinās papildus atbalsta mehānismu, kas uzlabos Baltijas valstu kopējo drošības situāciju un ilgtermiņā kalpos kā drošības garants.
Līgums nepieciešams, lai paredzētu iespēju ārkārtas gadījumā nekavējoties sniegt atbalstu kaimiņvalstīm, vienlaikus neizslēdzot un nesamazinot Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) nozīmi. Lai sagatavotos Līgumā paredzēto uzdevumu izpildei, Puses veiks militāro plānošanu (2.panta 5.daļa). Līgums darbosies atbilstoši gan nacionālajiem, gan NATO aizsardzības plāniem, kas tiks savstarpēji salāgoti atkarībā no operacionālās situācijas. Netiek izslēgta iespēja, ka Līgums var turpināt darboties arī pēc NATO iesaistes, ja tas atbildīs NATO plāniem.
Atkarībā no nepieciešamības saistībā ar Līguma izpildi var tikt slēgti rakstveida līgumi vai vienošanās par konkrētām Līguma īstenošanai nepieciešamajām detalizētām niansēm, darbībām, procedūrām– piemēram, par Pušu kompetentajām iestādēm Līguma 4.panta 2.daļas izpratnē, robežšķērsošanas procedūrām u.tml.
Līgums tiek noslēgts ar mērķi uzlabot Pušu spējas pretoties nacionālās drošības apdraudējumam, kā arī sniegt un saņemt savstarpēju atbalstu šādos gadījumos.
Ja kāda no valstīm uzskata, ka tās drošība ir apdraudēta, tā var lūgt pārējām militāru palīdzību, norādot šādas nepieciešamās palīdzības veidu un apmēru. Lūgumu pēc palīdzības iesniedz vienas vai abu pārējo valstu aizsardzības ministriem.Palīdzības lūgums tiks izskatīts nacionāli, izvērtējot “personīgās” nacionālās finansiālās un militāro resursu vajadzības konkrētajā situācijā; lēmums tiek pieņemts pēc izvērtējuma, vai lūgums ir izpildāms pilnā apmērā, vai daļēji, vai arī piedāvājot cita veida pielīdzināmu palīdzību. Līgums nenosaka militārās palīdzības lūguma izpildes pilnā apjomā obligātumu – tas ir katras palīdzību sniedzošās Puses lēmums gan attiecībā uz militāro palīdzību kopumā (2.panta 4.daļa), gan uz spēku (personāla) nosūtīšanu (4.panta 1.daļa). Šo vispārējo principu ievēro jebkuros spēku nosūtīšanas un uzņemšanas gadījumos.
Militārā palīdzība Līguma ietvaros nozīmē militāro palīdzību visās aizsardzības jomās, kas saskaņā ar NATO definīcijām nozīmē “gaiss, jūra, zeme, speciālās operācijas un kibertelpa”. Tāpat militārā palīdzība nozīmē jebkāda veida palīdzību, tai skaitā ekipējuma, bruņojuma un citu materiāltehnisko līdzekļu nosūtīšanu, militāro spēju, kā, piemēram, pretgaisa aizsardzība, militārie inženieri, nodrošināšana, kā arī personāla dalība starptautiskā operācijā.
Līgumā atainoti Baltijas valstu kopīgie centieni rast risinājumus un stiprināt spēju ātri atbildēt modernajām agresijas formām, tas papildina NATO atturēšanas un aizsardzības politiku un rīcību krīzes situācijās, gan nodrošinot aizsardzību jau frontes līnijā (defend forward), gan sekmējot sabiedroto papildspēku iesaisti.
Līguma darbības joma ir kā papildinājums citiem aizsardzības formātiem, tos neizslēdzot. Līguma uzdevums ir nepieļaut apstākļus, kad tiek uzsāktas drošības situāciju apdraudošas darbības Baltijas valstu reģionā, bet apdraudējuma gadījumā nekavējoties rīkoties nacionālās un reģionālās drošības aizsardzībai.
Līgums nostiprinās papildus atbalsta mehānismu, kas uzlabos Baltijas valstu kopējo drošības situāciju un ilgtermiņā kalpos kā drošības garants.
Līgums tiks piemērots ,piemēram, nodrošinot aizsardzībai nepieciešamo ekipējumu/materiāli tehniskos līdzekļus u.tml.; kā arī, ja apdraudējuma epicentrs ir teritorijā, kas ātrāk sasniedzama no kaimiņvalsts puses. Ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko novietojumu, Latvija Līguma ietvaros var tikt izmantota arī kā tranzīta valsts – tā Latvija sniegs militāru atbalstu, Nacionālo bruņoto spēku karavīriem nepametot Latvijas valsts teritoriju. Kā arī, piemēram, sniedzot izlūkdienestu informāciju vai izmantojot daudzstobru artilērijas spējas, tiks sniegs pārrobežu atbalsts.
Lai nodrošinātu Līguma 2.panta 4.daļas nosacījuma izpildi, ka Puses apņemas sniegt militāro palīdzību pēc iespējas ātrāk un bez liekas aizķeršanās, Līguma 2.panta 3.daļā tiek noteiktas lēmuma par palīdzības sniegšanu pieņemšanai pilnvarotās personas .
Igaunijā līdz ar Līguma spēkā stāšanos lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņems aizsardzības ministrs, izņemot gadījumus, kad palīdzība ietver bruņoto spēku (personāla) nosūtīšanu dalībai militārā operācijā, kad lēmumu pieņem valdība. Saskaņā ar Igaunijas Nacionālās aizsardzības aktu, lēmējtiesības par bruņoto spēku nosūtīšanu militārā operācijā ir parlamentam.
Savukārt Lietuva lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem atbilstoši normatīviem aktiem, t.i. Lietuvas Likumam par starptautiskajām operācijām, militārajām mācībām un citiem militārās sadarbības pasākumiem, kas paredz, ka lēmumu par bruņoto spēku nosūtīšanu starptautiskā operācijā pieņem Seims, bet ārkārtas gadījumos šādu lēmumu var pieņemt prezidents, vēlāk to saskaņojot ar Seimu.
Līdz ar ko Lietuvai jau šobrīd ir tiesiskais regulējums, kas ļauj militāro palīdzību, ja tas nepieciešams, sniegt maksimāli ātri, un Igaunijai tas uzsāks darbību līdz ar Līguma spēkā stāšanos. Ņemot vērā, ka esam reģionāli saistītas valstis drošības, tās iespējama apdraudējuma un no tā izrietošas savlaicīgas aizsardzības nepieciešamības aspektā, arī Latvijai nepieciešams regulējums, lai spētu līdzvērtīgi reaģēt gan saņemot militāro palīdzību, gan to sniedzot.
Ņemot vērā, ka likums "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" paredz, ka lēmumu par dalību starptautiskā operācijā pieņem Saeima (izņemot glābšanas un humānās operācijas, kur lēmumu pieņem valdība), lai nodrošinātu, ka arī Latvija var pilnvērtīgi pildīt ar Līgumu noteiktos mērķus un nodrošināt palīdzības sniegšanu maksimāli īsā laikā, Līgums paredz, ka Latvijā lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem valdība.
Tas darīts tādēļ, ka pašreiz spēkā esošais regulējums attiecībā uz starptautiskajām operācijām potenciāli ietver lēmumu pieņemšanas procedūru, kas var izrādīties laika ziņā par garu, lai savlaicīgi spētu rīkoties apdraudējuma novēršanā. Tieši tāpēc, ņemot vērā pašreizējo situāciju un problēmas, kas izklāstītas šīs anotācijas 1.3. sadaļā, tiek definēts jauns ietvars tieši Baltijas valstu teritorijām, kas palielina fleksibilitāti un uzlabo iespējas īstenot aizsardzības pasākumus no pirmajām apdraudējuma minūtēm.
Līgumā paredzēts, ka Pušu kompetentās iestādes informē viena otru par spēku pārvietošanos, tomēr netiek noteiktas konkrētas dalībvalstu institūcijas, kā arī konkrēts termiņš, kādā jānotiek informēšanai. Jāatzīmē, ka termiņš nav definējams konkrētā laika rāmī, jo tas būs atšķirīgs, ņemot vērā katra individuālā gadījuma raksturu un intensitāti, taču nemaina norunu par maksimāli operatīvu rīcību. Līgums izstrādāts ar Pušu vienotu apziņu un apņemšanos, ka visas darbības tiks veiktas bez kavēšanās, jo rīcības ātrums tieši ietekmē ne tikai reģionālo, bet arī katras valsts individuālu aizsardzību. Kompetentās iestādes netiek norādītas, jo tās var mainīties, līdz ar ko būs nepieciešamība veikt Līguma grozījumus, to apstiprināšana radīs nevajadzīgu administratīvu noslodzi un traucētu informācijas saņemšanu. Latvijā ārvalstu spēku uzņemšanu koordinē NBS Pārvietošanās koordinācijas centrs, kurš pārzina ekvivalentās Igaunijas un Lietuvas iestādes un pastāvīgi sadarbojas ar tām. Tomēr, ja būs tāda nepieciešamība, atbilstoši Līgumam var tikt noslēgti attiecīgi rakstveida līgumi vai vienošanās.
Līguma 2. panta 4. daļa paredz militārās palīdzības sniegšanu tādā apjomā, kādā Puses spēj sniegt, kas nozīmē, ka neatkarīgi no palīdzību lūdzošās puses prasībām, atbalstu sniedzošā valsts ir tiesīga izvērtēt un atkarībā no operacionālās situācijas prioritizēt savas nacionālās nepieciešamības un iespējas. Līguma 4.pants nosaka ietvaru bruņoto spēku nosūtīšanai un izmantošanai. Tajā tiek atkārtoti uzsvērts princips, ka bruņoto spēku iesaistīšanās apjoms un veids nemainīgi paliek atbalstošās valsts kompetencē.
Līguma 4.pants nosaka ietvaru bruņoto spēku nosūtīšanai un izmantošanai. Tajā tiek atkārtoti uzsvērts princips, ka bruņoto spēku iesaistīšanās apjoms un veids nemainīgi paliek atbalstošās valsts kompetencē.
Bruņoto spēku statuss ir noteikts saskaņā ar Ziemeļatlantijas līgumu par to bruņoto spēku statusu (NATO SOFA) un nacionālajām tiesībām. Tādējādi bruņoto spēku statusa jautājumi tiek regulēti tāpat kā līdzšinējā sadarbībā, nenosakot izņēmumus.
Lai maksimāli atvieglotu un neradītu šķēršļus bruņoto spēku pārvietošanai, Puses atsakās pieprasīt jebkādas pārvietošanās atļaujas. Latvijā attiecībā uz Baltijas valstīm šāda kārtība pēc būtības pastāv jau arī šobrīd.
Līgums paredz, ka atbalstošās valsts bruņotajiem spēkiem, pildot uzdevumus Līguma ietvaros, ir tādas pat tiesības kā uzņemošās jeb atbalstāmās valsts bruņotajiem spēkiem. Šāda norma ir iekļauta arī likuma Ārvalstu bruņoto spēku statuss Latvijas Republikā 2.2 pantā.
Līgums nepieciešams, lai paredzētu iespēju ārkārtas gadījumā nekavējoties sniegt atbalstu kaimiņvalstīm, vienlaikus neizslēdzot un nesamazinot Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) nozīmi. Lai sagatavotos Līgumā paredzēto uzdevumu izpildei, Puses veiks militāro plānošanu (2.panta 5.daļa). Līgums darbosies atbilstoši gan nacionālajiem, gan NATO aizsardzības plāniem, kas tiks savstarpēji salāgoti atkarībā no operacionālās situācijas. Netiek izslēgta iespēja, ka Līgums var turpināt darboties arī pēc NATO iesaistes, ja tas atbildīs NATO plāniem.
Atkarībā no nepieciešamības saistībā ar Līguma izpildi var tikt slēgti rakstveida līgumi vai vienošanās par konkrētām Līguma īstenošanai nepieciešamajām detalizētām niansēm, darbībām, procedūrām– piemēram, par Pušu kompetentajām iestādēm Līguma 4.panta 2.daļas izpratnē, robežšķērsošanas procedūrām u.tml.
Līgums tiek noslēgts ar mērķi uzlabot Pušu spējas pretoties nacionālās drošības apdraudējumam, kā arī sniegt un saņemt savstarpēju atbalstu šādos gadījumos.
Ja kāda no valstīm uzskata, ka tās drošība ir apdraudēta, tā var lūgt pārējām militāru palīdzību, norādot šādas nepieciešamās palīdzības veidu un apmēru. Lūgumu pēc palīdzības iesniedz vienas vai abu pārējo valstu aizsardzības ministriem.Palīdzības lūgums tiks izskatīts nacionāli, izvērtējot “personīgās” nacionālās finansiālās un militāro resursu vajadzības konkrētajā situācijā; lēmums tiek pieņemts pēc izvērtējuma, vai lūgums ir izpildāms pilnā apmērā, vai daļēji, vai arī piedāvājot cita veida pielīdzināmu palīdzību. Līgums nenosaka militārās palīdzības lūguma izpildes pilnā apjomā obligātumu – tas ir katras palīdzību sniedzošās Puses lēmums gan attiecībā uz militāro palīdzību kopumā (2.panta 4.daļa), gan uz spēku (personāla) nosūtīšanu (4.panta 1.daļa). Šo vispārējo principu ievēro jebkuros spēku nosūtīšanas un uzņemšanas gadījumos.
Militārā palīdzība Līguma ietvaros nozīmē militāro palīdzību visās aizsardzības jomās, kas saskaņā ar NATO definīcijām nozīmē “gaiss, jūra, zeme, speciālās operācijas un kibertelpa”. Tāpat militārā palīdzība nozīmē jebkāda veida palīdzību, tai skaitā ekipējuma, bruņojuma un citu materiāltehnisko līdzekļu nosūtīšanu, militāro spēju, kā, piemēram, pretgaisa aizsardzība, militārie inženieri, nodrošināšana, kā arī personāla dalība starptautiskā operācijā.
Līgumā atainoti Baltijas valstu kopīgie centieni rast risinājumus un stiprināt spēju ātri atbildēt modernajām agresijas formām, tas papildina NATO atturēšanas un aizsardzības politiku un rīcību krīzes situācijās, gan nodrošinot aizsardzību jau frontes līnijā (defend forward), gan sekmējot sabiedroto papildspēku iesaisti.
Līguma darbības joma ir kā papildinājums citiem aizsardzības formātiem, tos neizslēdzot. Līguma uzdevums ir nepieļaut apstākļus, kad tiek uzsāktas drošības situāciju apdraudošas darbības Baltijas valstu reģionā, bet apdraudējuma gadījumā nekavējoties rīkoties nacionālās un reģionālās drošības aizsardzībai.
Līgums nostiprinās papildus atbalsta mehānismu, kas uzlabos Baltijas valstu kopējo drošības situāciju un ilgtermiņā kalpos kā drošības garants.
Līgums tiks piemērots ,piemēram, nodrošinot aizsardzībai nepieciešamo ekipējumu/materiāli tehniskos līdzekļus u.tml.; kā arī, ja apdraudējuma epicentrs ir teritorijā, kas ātrāk sasniedzama no kaimiņvalsts puses. Ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko novietojumu, Latvija Līguma ietvaros var tikt izmantota arī kā tranzīta valsts – tā Latvija sniegs militāru atbalstu, Nacionālo bruņoto spēku karavīriem nepametot Latvijas valsts teritoriju. Kā arī, piemēram, sniedzot izlūkdienestu informāciju vai izmantojot daudzstobru artilērijas spējas, tiks sniegs pārrobežu atbalsts.
Lai nodrošinātu Līguma 2.panta 4.daļas nosacījuma izpildi, ka Puses apņemas sniegt militāro palīdzību pēc iespējas ātrāk un bez liekas aizķeršanās, Līguma 2.panta 3.daļā tiek noteiktas lēmuma par palīdzības sniegšanu pieņemšanai pilnvarotās personas .
Igaunijā līdz ar Līguma spēkā stāšanos lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņems aizsardzības ministrs, izņemot gadījumus, kad palīdzība ietver bruņoto spēku (personāla) nosūtīšanu dalībai militārā operācijā, kad lēmumu pieņem valdība. Saskaņā ar Igaunijas Nacionālās aizsardzības aktu, lēmējtiesības par bruņoto spēku nosūtīšanu militārā operācijā ir parlamentam.
Savukārt Lietuva lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem atbilstoši normatīviem aktiem, t.i. Lietuvas Likumam par starptautiskajām operācijām, militārajām mācībām un citiem militārās sadarbības pasākumiem, kas paredz, ka lēmumu par bruņoto spēku nosūtīšanu starptautiskā operācijā pieņem Seims, bet ārkārtas gadījumos šādu lēmumu var pieņemt prezidents, vēlāk to saskaņojot ar Seimu.
Līdz ar ko Lietuvai jau šobrīd ir tiesiskais regulējums, kas ļauj militāro palīdzību, ja tas nepieciešams, sniegt maksimāli ātri, un Igaunijai tas uzsāks darbību līdz ar Līguma spēkā stāšanos. Ņemot vērā, ka esam reģionāli saistītas valstis drošības, tās iespējama apdraudējuma un no tā izrietošas savlaicīgas aizsardzības nepieciešamības aspektā, arī Latvijai nepieciešams regulējums, lai spētu līdzvērtīgi reaģēt gan saņemot militāro palīdzību, gan to sniedzot.
Ņemot vērā, ka likums "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās" paredz, ka lēmumu par dalību starptautiskā operācijā pieņem Saeima (izņemot glābšanas un humānās operācijas, kur lēmumu pieņem valdība), lai nodrošinātu, ka arī Latvija var pilnvērtīgi pildīt ar Līgumu noteiktos mērķus un nodrošināt palīdzības sniegšanu maksimāli īsā laikā, Līgums paredz, ka Latvijā lēmumu par militārās palīdzības sniegšanu pieņem valdība.
Tas darīts tādēļ, ka pašreiz spēkā esošais regulējums attiecībā uz starptautiskajām operācijām potenciāli ietver lēmumu pieņemšanas procedūru, kas var izrādīties laika ziņā par garu, lai savlaicīgi spētu rīkoties apdraudējuma novēršanā. Tieši tāpēc, ņemot vērā pašreizējo situāciju un problēmas, kas izklāstītas šīs anotācijas 1.3. sadaļā, tiek definēts jauns ietvars tieši Baltijas valstu teritorijām, kas palielina fleksibilitāti un uzlabo iespējas īstenot aizsardzības pasākumus no pirmajām apdraudējuma minūtēm.
Līgumā paredzēts, ka Pušu kompetentās iestādes informē viena otru par spēku pārvietošanos, tomēr netiek noteiktas konkrētas dalībvalstu institūcijas, kā arī konkrēts termiņš, kādā jānotiek informēšanai. Jāatzīmē, ka termiņš nav definējams konkrētā laika rāmī, jo tas būs atšķirīgs, ņemot vērā katra individuālā gadījuma raksturu un intensitāti, taču nemaina norunu par maksimāli operatīvu rīcību. Līgums izstrādāts ar Pušu vienotu apziņu un apņemšanos, ka visas darbības tiks veiktas bez kavēšanās, jo rīcības ātrums tieši ietekmē ne tikai reģionālo, bet arī katras valsts individuālu aizsardzību. Kompetentās iestādes netiek norādītas, jo tās var mainīties, līdz ar ko būs nepieciešamība veikt Līguma grozījumus, to apstiprināšana radīs nevajadzīgu administratīvu noslodzi un traucētu informācijas saņemšanu. Latvijā ārvalstu spēku uzņemšanu koordinē NBS Pārvietošanās koordinācijas centrs, kurš pārzina ekvivalentās Igaunijas un Lietuvas iestādes un pastāvīgi sadarbojas ar tām. Tomēr, ja būs tāda nepieciešamība, atbilstoši Līgumam var tikt noslēgti attiecīgi rakstveida līgumi vai vienošanās.
Līguma 2. panta 4. daļa paredz militārās palīdzības sniegšanu tādā apjomā, kādā Puses spēj sniegt, kas nozīmē, ka neatkarīgi no palīdzību lūdzošās puses prasībām, atbalstu sniedzošā valsts ir tiesīga izvērtēt un atkarībā no operacionālās situācijas prioritizēt savas nacionālās nepieciešamības un iespējas. Līguma 4.pants nosaka ietvaru bruņoto spēku nosūtīšanai un izmantošanai. Tajā tiek atkārtoti uzsvērts princips, ka bruņoto spēku iesaistīšanās apjoms un veids nemainīgi paliek atbalstošās valsts kompetencē.
Līguma 4.pants nosaka ietvaru bruņoto spēku nosūtīšanai un izmantošanai. Tajā tiek atkārtoti uzsvērts princips, ka bruņoto spēku iesaistīšanās apjoms un veids nemainīgi paliek atbalstošās valsts kompetencē.
Bruņoto spēku statuss ir noteikts saskaņā ar Ziemeļatlantijas līgumu par to bruņoto spēku statusu (NATO SOFA) un nacionālajām tiesībām. Tādējādi bruņoto spēku statusa jautājumi tiek regulēti tāpat kā līdzšinējā sadarbībā, nenosakot izņēmumus.
Lai maksimāli atvieglotu un neradītu šķēršļus bruņoto spēku pārvietošanai, Puses atsakās pieprasīt jebkādas pārvietošanās atļaujas. Latvijā attiecībā uz Baltijas valstīm šāda kārtība pēc būtības pastāv jau arī šobrīd.
Līgums paredz, ka atbalstošās valsts bruņotajiem spēkiem, pildot uzdevumus Līguma ietvaros, ir tādas pat tiesības kā uzņemošās jeb atbalstāmās valsts bruņotajiem spēkiem. Šāda norma ir iekļauta arī likuma Ārvalstu bruņoto spēku statuss Latvijas Republikā 2.2 pantā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Nacionālās drošības aizsardzība pārsver prasību un izmaksu apjomu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Aizsardzības ministrija nodrošinās Latvijas saistības atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Apvienoto Nāciju Organizācijas statūti (1945.gads)
Apraksts
ANO statūtos Latvija kā ANO dalībvalsts izteikusi apņemšanos apvienot spēkus starptautiskā miera un drošības uzturēšanai,
nodrošināt principu akceptēšanu un metožu noteikšanu, lai bruņotie spēki netiktu lietoti citādi kā tikai kopējās interesēs. Statūti nosaka tiesības šīs apņemšanās īstenošanai.
nodrošināt principu akceptēšanu un metožu noteikšanu, lai bruņotie spēki netiktu lietoti citādi kā tikai kopējās interesēs. Statūti nosaka tiesības šīs apņemšanās īstenošanai.
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Ziemeļatlantijas līgums (1949.gads)
Apraksts
Ziemeļatlantijas līgumā Latvija kā NATO dalībvalsts apstiprinājusi savu uzticību Apvienoto Nāciju Organizācijas hartas mērķiem un izteikusi apņēmību apvienot savus centienus kolektīvajai aizsardzībai un miera un drošības saglabāšanai.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Apvienoto Nāciju Organizācijas statūti (1945.gads)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
51.pants Šie statūti nekādā mērā neaizskar neatņemamās tiesības uz individuālo un kolektīvo pašaizsardzību, ja notiek bruņots uzbrukums Organizācijas Dalībvalstij, līdz tam laikam, kamēr Drošības Padome neveiks pasākumus, kas nepieciešami starptautiskā miera un drošības uzturēšanai. Par Organizācijas Dalībvalstu veiktajiem pasākumiem, īstenojot šīs tiesības uz pašaizsardzību, nekavējoties jāpaziņo Drošības Padomei un tie nekādi nedrīkst skart Drošības Padomes pilnvaras un atbildību saskaņā ar šiem Statūtiem attiecībā uz tādu jebkurā laikā pieņemtu darbību, kādu tā uzskatīs par nepieciešamu starptautiskā miera un drošības uzturēšanai vai atjaunošanai.
Līgums kopumā
Pārņemtas daļēji
Līguma noslēgšana neizsmeļ visas neatņemamās tiesības uz individuālo un kolektīvo pašaizsardzību
52.panta 1.daļa Šie statūti nekādā mērā neliek šķēršļus tādu reģionālu nolīgumu vai institūciju pastāvēšanai, kas risina starptautiskā miera un drošības saglabāšanas jautājumus, kas nepieciešami reģionālajām darbībām, ar nosacījumu, ka šādi nolīgumi vai institūcijas un to darbība ir savienojama ar Organizācijas mērķiem un principiem.
Līgums kopumā
Pārņemtas daļēji
Līguma noslēgšana neizsmeļ visas reģionālo nolīgumu noslēgšanas un pastāvēšanas iespējas.
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā
Cita informācija
-
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Ziemeļatlantijas līgums (1949.gads)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
3.pants. Lai pēc iespējas efektīvāk izpildītu Līguma mērķus, Puses, katra atsevišķi vai visas kopā, ar ilgstošiem un efektīviem pašu centieniem un savstarpējo palīdzību uzturēs un attīstīs savas individuālās un kolektīvās spējas pretoties bruņotam uzbrukumam.
Līgums kopumā
Pārņemtas daļēji
Līguma noslēgšana ir tikai viens no daudziem kolektīvās aizsardzības sistēmas stiprināšanas pasākumiem.
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Ārlietu ministrija, Tieslietu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi