Anotācija

24-TA-2249: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Smiltenes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Bišusila ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Smiltenes novada domes 2024. gada 21. marta lēmums Nr. 150 (protokols Nr. 4, 26.§) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Bišusila ceļš" Virešu pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – 1. lēmums) un Smiltenes novada domes 2024. gada 20. jūnija lēmums Nr. 399 (protokols Nr. 7, 49.§.) "Par grozījumiem 2024. gada 21. marta lēmumā Nr. 150 "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Bišusila ceļš" Virešu pagastā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā"" (turpmāk – 2. lēmums)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Smiltenes novada pašvaldības ar reģistrācijas Nr. 90009067337 (turpmāk – pašvaldība) nekustamo īpašumu "Bišusila ceļš" Virešu pagastā, Smiltenes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas (turpmāk – ministrija) valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) veikšanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Bišusila ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 004 0339) Virešu pagastā, Smiltenes novadā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 3690 004 0308) 4,78 ha platībā, zemes vienība (ar kadastra apzīmējumu 3690 004 0337) 0,39 ha platībā un divas būves (ar kadastra apzīmējumiem 3690 004 0308 001 un 3690 004  0337 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Vidzemes rajona tiesas Virešu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000814217 uz pašvaldības vārda.

Pēc Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nav reģistrēti nekustamā īpašuma apgrūtinājumi. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību (ar kadastra apzīmējumiem 3690 004 0308 un 3690 004 0337) lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101). 
Nekustamā īpašuma sastāvā esošo būvju (ar kadastra apzīmējumiem 3690 004 0337 001 un 3690 004 0308 001) galvenais lietošanas veids – "Ielas, ceļi un laukumi" (kods 2112).
Nekustamā īpašuma sastāvā esošās būves ar kadastra apzīmējumu 3690 004 0308 001 platība ir 19 736 m2, kadastrālā vērtība 2024. gada 25. janvārī ir 196 571 euro, ekspluatācijas uzsākta 2023. gadā, savukārt būves ar kadastra apzīmējumu 3690 004 0337 001 platība ir 1524 m2, kadastrālā vērtība uz 2024. gada 25. janvārī ir 15 179 euro, ekspluatācija uzsākta 2022. gadā.

Pēc nekustamā īpašuma "Ceļš "V411-Bišusili"" Virešu pagastā, Smiltenes novadā sadales un atsevišķa nekustamā īpašuma "Bišusila ceļš" izveidošanas pašvaldība, izdodot 1. lēmumu, nolēma nodot bez atlīdzības īpašumā valstij ministrijas personā pašvaldības nekustamo īpašumu meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkcijas veikšanai un vienlaikus noteica pienākumu akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) nodrošināt piekļuvi un iespēju pārvietoties pa ceļu, kas atrodas uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 3690 004 0308 un 3690 004 0337, piegulošo nekustamo īpašumu īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem, kā arī pienākumu ministrijai nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot pašvaldībai, ja tas vairs netiks izmantots minētās funkcijas veikšanai. 

Tā kā 1. lēmumā noteikts aizliegums ministrijai nekustamo īpašumu apgrūtināt ar lietu tiesībām, bet tas ievērojami apgrūtinātu Sabiedrībai pārvaldīt un apsaimniekot nekustamo īpašuma pārvaldīšanu, tostarp pārbūvēt nekustamā īpašuma sastāvā esošās būves, pašvaldība, ievērojot Sabiedrības ierosinājumu, nolēma izdarīt grozījumus un pieņēma 2. lēmumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības un būves ir nepieciešamas, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.

Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības un būves (ceļi) funkcionāli tiek izmantoti kā meža infrastruktūras objekti Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tiem jābūt uzturētiem atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt.

Pārbūvējot minētās būves – ceļus, tiks nodrošināta piekļuve ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībām (ar kadastra apzīmējumiem 3690 004 0268, 3690 004 0093 un 3690 004 0059) 805,28  ha kopplatībā, kuras ietilpst valstij ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Valsts mežs 36900080014" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 008 0014 ) Virešu pagastā, Smiltenes novadā sastāvā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas veikšanai, tas tiks nodots pašvaldībai visā tā sastāvā (galvenā lieta – zemes vienība un tās būtiskā daļa – uz tās esošā būve ar jebkādiem uzlabojumiem, ja tādi tiks veikti) saskaņā ar Civillikuma 968. pantu un Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertām prasībām.

Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un pašvaldības domes lēmumi, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana no pašvaldības valsts funkciju īstenošanai ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas veikšana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus. 
Juridiskās personas
  • ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina ne sabiedrības mērķgrupas tiesības, ne pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.  

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Smiltenes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk