Anotācija (ex-ante)

24-TA-682: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 52 5. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"" 52. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra instrukcijas Nr. 8 "Vienotā uzdevumu izpildes kontroles kārtība Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā" 17. punkts

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 52 5. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"" 52. punktā (turpmāk – protokollēmums) doto uzdevumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Protokollēmumā dots uzdevums Zemkopības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu) sagatavot nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos, lai nodrošinātu vienkāršotu iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanu mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētāju ienākumiem, sasaistot to ar mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē esošajiem datiem.
Veterinārmedicīnas likuma 59. panta 17. punkta spēkā esošajā redakcijā noteikts, ka dzīvnieku īpašniekiem vai turētājiem ir pienākums nodrošināt, lai suns līdz četru mēnešu vecumam ir apzīmēts ar mikroshēmu, lai tam ir mājas (istabas) dzīvnieka pase un tas ir reģistrēts Lauksaimniecības datu centra mājas (istabas) dzīvnieku reģistra datubāzē (turpmāk – datubāze). Ja suns līdz četru mēnešu vecumam tiek atsavināts, minētais pienākums izpildāms līdz atsavināšanas brīdim uz atsavinātāja vārda. Savukārt Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 359 "Mājas (istabas) dzīvnieku reģistrācijas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 359) 3. punktā noteikts, ka datubāzē reģistrē suni, kas ir apzīmēts ar pasīvu lasāmrežīma radiofrekvences identifikācijas ierīci (turpmāk – mikroshēma). Attiecībā uz citu mājas (istabas) dzīvnieku reģistrāciju noteikumu Nr. 359 3. punktā ir noteikts, ka datubāzē var reģistrēt kaķi un mājas (istabas) sesku, kas apzīmēts ar mikroshēmu. Ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 6. februāra noteikumu Nr. 75 "Reģistrēto dzīvnieku datubāzē esošās informācijas izmantošanas kārtība" 3.2. apakšpunktā noteikto, Lauksaimniecības datu centrs piešķir autorizētu pieeju datubāzei valsts pārvaldes iestāžu pilnvarotām personām. Pamatojoties uz minēto, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonām ir iespējams iegūt visu minēto informāciju par dzīvnieku un tā īpašnieku vai turētāju.
Savukārt likumā "Par nodokļiem un nodevām" ir noteikts vispārējais regulējums vienkāršotā nodokļa samaksas risinājuma izmantošanai nodokļa aprēķināšanā, ieturēšanā un pārskaitīšanā vienotajā nodokļu kontā. Atbilstoši minētā likuma 146. panta otrajai daļai vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu var izmantot tikai tāda nodokļa aprēķināšanā un iekasēšanā, kuram tā izmantošanu paredz konkrētā nodokļa likums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistībā ar protokollēmumā doto uzdevumu īstenotas šādas darbības:
1) Zemkopības ministrija 2023. gada 28. februāra vēstulē lūdza Finanšu ministriju sniegt priekšlikumus vienkāršotai iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanai mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētāju ienākumiem;
2) Finanšu ministrija 2023. gada 13. marta vēstulē aicināja Zemkopības ministriju sadarbībā ar attiecīgo nozari sniegt savus priekšlikumus par vienkāršotu iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanu mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētāju ienākumiem, norādot, ka Zemkopības ministrijas sniegtie priekšlikumi tiks izvērtēti, izstrādājot vidēja termiņa nodokļu politikas pamatnostādnes. Vienlaikus Finanšu ministrija informēja, ka nesaskata valstiska līmeņa ieguvumu no jauna iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanas režīma izveides ļoti šaurai saimnieciskās darbības jomai, kāda ir mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzēšana, jo jauna maksāšanas režīma izveide palielinās administratīvu slogu nodokļu administrācijai, bet ieguvumi nesegs nodokļa administrēšanai patērētos resursus. Savukārt nodokļu administrēšanai nepieciešamie resursi tiek segti no valsts budžeta līdzekļiem, respektīvi, valsts nodokļu maksātāju naudas. Ievērojot minēto, Finanšu ministrija aicināja izvērtēt iespēju integrēt mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētāju ienākumu aplikšanu ar nodokļiem kādā no pašreizējiem vienkāršotajiem iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanas režīmiem;
3) Zemkopības ministrija 2023. gada 4. aprīļa vēstulē aicināja Latvijas Kinoloģisko federāciju iesniegt Zemkopības ministrijai priekšlikumus ar argumentētu pamatojumu vienkāršotai iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanai mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētāju ienākumiem, vienlaikus informējot par Finanšu ministrijas nostāju jauna iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanas režīma izveidē;
4) Latvijas Kinoloģiskā federācija 2023. gada 22. maijā Zemkopības ministrijai atsūtīja vēstuli ar priekšlikumiem par vienkāršota iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanu mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētāju ienākumiem;
5) Zemkopības ministrija 2023. gada 16. jūnijā ar e-pasta vēstuli informēja Finanšu ministriju par Latvijas Kinoloģiskās federācijas iesūtītajiem priekšlikumiem;
6) 2023. gada 1. un 23. augustā notika Zemkopības ministrijas, Finanšu ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta pārstāvju sanāksmes, lai diskutētu par iespēju piemērot vienkāršotu iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanas kārtību mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzētājiem.
Diskusijās tika secināts, ka Finanšu ministrija neatbalsta jauna iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksāšanas režīma izveidi ļoti šaurai saimnieciskās darbības jomai, kāda ir mājas (istabas) dzīvnieku (suņu un kaķu) audzēšana, jo jauna maksāšanas režīma izveide palielinās administratīvo slogu nodokļu administrācijai, bet ieguvumi nesegs nodokļa administrēšanai patērētos resursus. Tāpat Finanšu ministrija vērsa uzmanību uz to, ka nodoklis jāmaksā proporcionāli ienākumam, savukārt dzīvnieki tiek pārdoti par ļoti atšķirīgām summām, sākot no pārdesmit eiro līdz pat tūkstošiem eiro, turklāt nodoklim jābūt taisnīgam arī pret citiem saimnieciskās darbības veicējiem valstī ( nav pamata ieviest speciālu nodokļu režīmu vienas konkrētas jomas saimnieciskajai darbībai, jo tādējādi tiktu radīta nevienlīdzība ar citās nozarēs strādājošajiem saimnieciskās darbības veicējiem, kas par savu saimniecisko darbību maksā nodokļus vispārējā kārtībā).
Ievērojot minēto, Finanšu ministrija aicināja suņu un kaķu audzētājus izvēlēties kādu no pašreizējiem nodokļu maksāšanas režīmiem.  
Risinājuma apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 52 5. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"" 52. punktā doto uzdevumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi