Anotācija (ex-ante)

22-TA-1510: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts kā mehānisms degvielas mazumtirdzniecības cenas samazināšanai degvielas mazumtirdzniecības cenu straujā un būtiskā pieauguma situācijā (65%-70% pieaugums kopš 2020.gada sākuma).
Noteikumu projekts stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts kā mehānisms degvielas mazumtirdzniecības cenas samazināšanai vispārējo energoresursu cenu pieauguma situācijā, vienlaikus neskarot degvielai piemērojamo nodokļu nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Vispārējās ģeopolitiskās situācijas kraso izmaiņu rezultātā ir novērojams būtisks degvielas mazumtirdzniecības cenu pieaugums, kur kopš 2021.gada janvāra līdz 2022.gada martam (ieskaitot) dīzeļdegvielas cenas pieaugums ir līdz 60%, bet benzīna cenas pieaugums līdz 48%-51%.
Noteikumi Nr.332 attiecas uz Latvijas tirgū piedāvātajām degvielām, ko izmanto autotransporta līdzekļu un visurgājēja tehnikas (tostarp iekšējo ūdensceļu kuģu, kad tie nekuģo jūrā), lauksaimniecības un mežsaimniecības traktoru, kā arī atpūtas kuģu, kad tie nekuģo jūrā, dzirksteļaizdedzes dzinēju un kompresijaizdedzes dzinēju darbināšanai, ņemot vērā šo dzinēju tehniskās prasības saistībā ar veselības aizsardzību un vides aizsardzību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Degvielas gala cenu veido trīs pamata komponentes – degvielas iepirkuma cena, valsts nodevas un nodokļi, kā arī mazumtirgotāja izmaksas. Latvijā 2022.gada maijā degvielas gala cena vidēji veidojas pēc šādas proporcijas:
1) degvielas iepirkuma cena – ~ 49%-52% (to veido naftas un degvielas cenas, valūtas kursa svārstības, ģeopolitiskā situācija, klimatiskā situācija, kvalitātes prasības, kā arī pieprasījums), kur fosilās degvielas un biodegvielas piejaukuma īpatsvars degvielas iepirkuma cenā ir svārstīgs.
Pie nosacījuma, ka degvielas tirgus darbojas atbilstoši plānotajam un nav nepieciešama strauja papildus degvielas daudzumu iepirkšana, vai nelikvīdu krājumu realizācija, biodegvielas obligātā piejaukuma prasība veido apmēram 10-12 centi/litrā izmaksas, bet saskaņā ar nozares sniegto informāciju pie šā brīža cenām biržā varētu būt aptuveni 3 centi par litru 95 markas benzīna un aptuveni 8 centi par litru dīzeļdegvielas.
2) valsts nodevas un nodokļi – ~ 40,5% no mazumtirdzniecības cenas, bet 95.markas benzīnam ap 44,2% (tos veido akcīzes nodoklis, valsts rezervju nodeva un pievienotās vērtības nodoklis);
3) mazumtirgotāja izmaksas – ~ 7% (tās veido dažādu piedevu pievienošana, uzņēmuma uzturēšanas un attīstības izmaksas, t.sk. DUS uzturēšanas un personāla izmaksas).
Tā kā ir politiskā vienošanās degvielai piemērojamo nodokļu nosacījumus nemainīt, tad ir iespējams degvielas mazumtirdzniecības cenu (gala cenu) ietekmēt, uz laiku atceļot obligāto biodegvielas piejaukuma prasību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts piedāvā noteikt terminētu obligātās prasības par biodegvielas piejaukšanu atcelšanu laika periodā no 2022.gada 1.jūlija līdz 2023.gada 31.decembrim, šajā periodā biodegvielas piejaukuma prasību piemērošanu nosakot brīvprātīgu, kur degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši varēs izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.
Tādējādi tiek izstrādāts risinājums, kas varētu mazināt degvielas cenu galapatērētājiem, vienlaikus šāda mehānisma ieviešanā ir ņemts vērā arī Eiropas Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojums “Pārtikas nodrošinājuma garantēšana un pārtikas sistēmu noturības stiprināšana”, kurā Eiropas Komisijas ir atbalstoša biodegvielas piejaukuma īpatsvara mazināšanai degvielā, kā rezultātā varētu samazināties ES lauksaimniecības zemes platības, ko izmanto biodegvielas izejvielu ražošanai, tādējādi mazinot spiedienu uz pārtikas un barības izejvielu tirgiem.
Ir paredzams, ka noteikumu projekta apstiprināšanas rezultātā, ja tādējādi mazināsies degvielas cena vai tās palielinājums notiks lēnāk (degvielas cenas ļoti straujo kāpumu šobrīd ietekmē naftas cenas kāpums ģeopolitiskās situācijas dēļ), degvielas patēriņš netiktu būtiski ietekmēts, t.i. netiktu novērots būtisks degvielas patēriņa pieaugums.
Vienlaikus jāņem vērā, ka degvielas tirgus Latvijā netiek regulēta, t.i. degvielas vairumtirdzniecība vai mazumtirdzniecība nav regulējamās nozares, bet tirdzniecība notiek brīvā tirgus apstākļos, kā arī jāņem vērā, ka noteikumu projekts nenoteic to, ka biodegvielas piejaukšana ir aizliegta un, ja degvielas realizētājs izvēlas šo piejaukumu saglabāt, tas attiecīgi tiek iekļauts arī degvielas cenā. Tomēr noteikumu projekts dod instrumentu degvielas realizētājam savas preces cenas mazināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi ir izvērtēti Ekonomikas ministrijas sagatavotajā un Ministru kabineta 2022.gada 29.marta sēdē (dienas kārtības 8.2.punkts) izskatītajā un apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par degvielas cenu kāpumu un iespējamiem risinājumiem" (22-TA-1002 (IP))
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir izvērtēts Ekonomikas ministrijas sagatavotajā un Ministru kabineta 2022.gada 29.marta sēdē (dienas kārtības 8.2.punkts) izskatītajā un apstiprinātajā informatīvajā ziņojumā "Par degvielas cenu kāpumu un iespējamiem risinājumiem" (22-TA-1002 (IP))

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts obligāto biodegvielas piejaukuma prasību terminēti nosaka kā brīvprātīgu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Noteikumu projekts varētu ietekmēt visas nozares, ja tā rezultātā terminēti mazināsies degvielas cena. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts varētu ietekmēt visas nozares, ja tā rezultātā terminēti mazināsies degvielas cena.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts varētu ietekmēt visas nozares, ja tā rezultātā terminēti mazināsies degvielas cena.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Lai gan potenciāli varētu mazināties PVN ieņēmumi, ja noteikumu projekta pieņemšanas rezultātā samazinātos degvielas cena, tomēr budžeta prognozētie ieņēmumi tā rezultātā nemazināsies, jo iespējamie 2022.g. un 2023.gada PVN ieņēmumi no degvielas tirdzniecības 2022.gada budžetā un vidēja termiņa budžetā ir ie plānoti, balstoties uz zemāku degvielas cenu nekā šobrīd ir novērojama, un ir secināms, ka iespējamais Noteikumu projekta pieņemšanas rezultātā PVN ieņēmumu samazinājums būs ievērojami mazāks nekā līdz šim novērotais degvielas cenas pieaugums, kur 2022.gada janvāra - aprīļa patēriņu cenu indekss dīzeļdegvielai ir pieaudzis par 35%, bet benzīnam par 19%. tā kā pēc nozares sniegtās informācijas šobrīd biodegvielas piejaukuma prasība benzīnam ir apmēram 2 centi litrā (1% no galacenas), bet dīzeļdegvielai 8 centi litrā (4% no galacenas), tad iespējamais PVN ieņēmumu samazinājums šādas degvielas galacenas samazinājuma rezultātā ir būtiski mazāks nekā līdz šim novērotais degvielas cenas pieaugums. Līdz ar to ir secinājums, ka PVN ieņēmumu palielinājums dēļ būtiskā degvielas cenu pieauguma salīdzinājumā ar vidējā termiņa budžetu būs būtiski lielāks nekā Noteikumu projekta iespējamais PVN ieņēmumu mazinājums Noteikumu projekta pieņemšanas gadījumā.
Teorētiskais aprēķins:
2022.gada janvārī 1l dīzeļdegvielas galacenā (1.44 eiro par litru) PVN bija ~0.3 eiro; 2022.gada jūnijā 1l dīzeļdegvielas galacenā (1.9 eiro par litru) PVN bija ~0.4 eiro. ka biodegvielas obligātās prasības atcelšanas rezultātā dīzeļdegvielas cena varētu samazināties par 0.08-0.12 eiro par litru un būt 1,78-1,82 eiro par litru, tad PVN šādā galacenā būtu ~0.37-~0.38 eiro, kas tāpat ir par 23%-27% vairāk nekā 2022.gada janvārī.
Tā arī 2021.gada vidējā dīzeļdegvielas vai 95.markas benzīna mazumtirdzniecības cena salīdzinot ar 2020.gadu pieauga par ~17%
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ņemot vērā noteikumu projekta steidzamību un iespējamo pozitīvo ietekmi uz sabiedrību, sabiedrības līdzdalība tiek organizēta vienlaikus ar starpministriju saskaņošanu.

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ar Noteikumu projekts terminēti tiek atcelta obligātā biodegvielas piejaukuma prasība, tādējādi palielinot izmanotās fosilās degvielas apjomu. Vienlaikus ietekmi uz gaisa kvalitāti nosaka gan biodegvielas piejaukuma daudzums fosilai degvielai, gan biodegvielas izcelsme, gan izmantojamo transportlīdzekļu atbilstība vides prasībām un atkarībā no biodegvielas pieaujaukuma veida un daudzuma dažu gaisu piesārņojošo vielu emisijas biodegvielas piejaukuma rezultātā var pieaugt (piemēram, slāpekļa oksīdu), bet dažu samazināties. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
ar Noteikumu projekts terminēti tiek atcelta obligātā biodegvielas piejaukuma prasība, tādējādi palielinot izmanotās fosilās degvielas apjomu (ja 2020.gadā visa Latvijā transportā (autotransportā un dzelzceļa transportā) izmantotā biodegviela tiktu aizstāta ar fosilo degvielu, tas palielinātu 2020.gada transporta siltumnīcefekta gāzu emisiju apjomu par 4,5%.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi